on työn alla ensi kesäksi.
Tilaa on 4000 neliömetriä
Itse pitäisin kovasti englantilaisten maaseutuasuntojen suunnitelmista.
paljon tiilimuureja ja niiden edessä istutuksia, kivettyjä pihateitä ja hienosti suunniteltuja istutuksia.
Home&GArden on lehti jota olen selannut miltei päivittäin nyt.
Jotain tällaista
http://images.google.fi/images?q=englantilainen puutarha&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&hs=ceU&um=1&ie=UTF-8...
Pihasuunnitelma
19
226
Vastaukset
- Heikunkeikku
Joo, ihan kauniita kuvia oli. Mutta Kaaaaauhian kova työ pitää puutarha kunnossa. Siinä saa olla alvariin krapsuttelemassa, ettei puutarha karkaa käsistä. Semmonen hoitamaton rikkaruohorönsysekoitus ei välttämättä ole kauheen hieno.
Itse tykkään enempi semmosestä väljemmästä, puistomaisesta tyylistä. Ei hirveesti erivärisiä kukkapenkkejä sielä täälä.
Pojallani on ensi kesänä edessä puutarhan laitto. Suunnitelmat on tehty. Nurmikko on tasattu ja heinänsiemenet kylvetty. Ensi kesänä sitten laitetaan puut ja pensaat. Tontti on melkein 7000 neliötä, josta pieni pläntti metsää takana, oikein iso piha ja loput sitten tulee puutarhaksi, ehkä nurmikon osuus on vähän yli 3000 neliötä. Taimien määrä on hurja. Satoja taimia yhteensä. Meen auttelemaan istutuksissa sitten, kun se aika tulee.- jassumarketta
kun tehtiin pihatöitä. Talo oli kumpareen päällä jonka alla meni pihatie joka sepelöitiin. Sain kylvettyä siemenet ja seuraavana päivänä satoi mahdottomasti. Yksi syöksytorven päistä irtosi ja vesi ei mennyt kaivoon vaan valui pitkin kylvöstä sepelikölle siemenet mukanaan. Kirosin monta kertaa jälkeenpäin kun kykin nyppimässä niitä rikkaruohoja. Olisihan ne tietysti voinut myrkyttää, mutta kun oli pienet lapset ja kotieläimiä.
Tässä eräs esimerkki joten ei kannata tehdä. No nyt sekin on muitten huoli, ei ole taloa eikä pihatöitä vaikka niistä kovasti tykkäisin. - Anjaniina
sellainen hallittu kaaos, kai ;)
Nurmikot pitää rajata muoveilla jenkasveilleantaa oma tilansa.
Kitkemistäkin on vähemmän jos tuo puhtaan mullan penkkeihin?
Metsäinen tila tämäkin, datsani ;)
Ajattelin kattaa suurimman osan alasta Rhododenroneilla ja Atsaleoilla.
- Kartsan_iso
Mikäs siinä, rahalla saa. Onko muuten rahaa maksaa puutarhurin palkka? Tuollaisissa sekamelskoissa on melkoisesti hommaa, ettei ala viidakoitumaan.
- Anjaniina
ei ole ongelma.
Minulla on jo siellä töissä mies vaimoineen.
Hoitavat vain puutarhaa silloin kun ei ole asukkaat mökillä.Eikä tarvitse heitä passata
- viivi-amaldiina
ei kiitos enää.
Hirveästi töitä vaik kuinka saat rajattua muovein ja reunuksin kasvisi.
Siellä pihalla saa asua on se niin työlästä hommaa pitää paikat kunnossa/siistinä.
Itselläni oli puolen hehtaarin tontti ja istutuksia, lampea,kaidetta, kaarisiltaa ja kaikkea muuta täys koko piha .
Huh ei enää, kiitos.
En jaksaisi hoitaa.
Hyvin hoidettuna on kaunis.- Anjaniina
on rauhoittavaa tehdä pihatöitä.
Aamulla lähteä katselemaan, metsän eläimiä vielä on aamutoimillaan.
Siinä pikkuhiljaa katselee, mitä kasveja mihinkin, mielessään näkee mahdollisuudet ja lakaa työstämään yhtä nurkkaa toisensa jälkeen.
Missään ei sielu ja silmä lepää kuin omassa puutarhassa ja omien käsien aikaansaannoksissa? - viivi-amaldiina
Anjaniina kirjoitti:
Siinä pikkuhiljaa katselee, mitä kasveja mihinkin, mielessään näkee mahdollisuudet ja lakaa työstämään yhtä nurkkaa toisensa jälkeen.
Missään ei sielu ja silmä lepää kuin omassa puutarhassa ja omien käsien aikaansaannoksissa?tiedän sen ihanuuden tunteen mikä sinulla on nyt, niin oli minullakin 24v sitten.
Nautin siitä suunnattomasti silloin, ja niin kauan kun sitä jaksoi tehdä.
Siihen lisäksi oli mansikka- ja kasvimaa.
Onnea sinulle ja jaksamista. - jassumarketta
Anjaniina kirjoitti:
Missään ei sielu ja silmä lepää kuin omassa puutarhassa ja omien käsien aikaansaannoksissa?Jos mulla olisi piha, olisin siellä alvariinsa. Viime kesänä kävin tekemässä isot pihatyöt siskolleni joka tekee niin paljon muita hommia ettei "ehdi". Kiskoin jopa yhden aika ison pensaan juurineen ja siinä hiki lensi. Loppujen lopuksi kun lapiosta vääntyi varsi ja taloyhtiön kirves tylsyi, huomasin. että paras työkalu on rautakanki ja siihen alle aina sopivan korkuinen koroke.
- Anjaniina
viivi-amaldiina kirjoitti:
tiedän sen ihanuuden tunteen mikä sinulla on nyt, niin oli minullakin 24v sitten.
Nautin siitä suunnattomasti silloin, ja niin kauan kun sitä jaksoi tehdä.
Siihen lisäksi oli mansikka- ja kasvimaa.
Onnea sinulle ja jaksamista.hetkeksi jättää ihminen kädenjäljen, luontoon ;)
- Anjaniina
jassumarketta kirjoitti:
Jos mulla olisi piha, olisin siellä alvariinsa. Viime kesänä kävin tekemässä isot pihatyöt siskolleni joka tekee niin paljon muita hommia ettei "ehdi". Kiskoin jopa yhden aika ison pensaan juurineen ja siinä hiki lensi. Loppujen lopuksi kun lapiosta vääntyi varsi ja taloyhtiön kirves tylsyi, huomasin. että paras työkalu on rautakanki ja siihen alle aina sopivan korkuinen koroke.
auton vetokoukku ja vetoliina.
Sillälailla piti viime kesänä kiskoa yksi villiruusupensas juuriltaan.
Yritettiin kaivamalla parin neliön alalta, muttei saatu juuria irtoamaan, niinpä liinan koukku sinne juurien alle ja autolla vedettiin pois ;)
On se joskus raakaakin työtä, mutta kun sitten villiintyneen puutarhan tilalla kasvaa kaikkea kaunista, niin on se sen arvoista ;)
Timpuri tulee entisöimään kauniit pitsipuutyöt verannoille ja parvekkeille.
Ja niistä maalataan huikaisevan valkeat.
Pitsihuvila vehreässä ympäristössään on unelmani.
Läheisessä metsääs villisiat, kauriit ja supikoirat, linnuista puhumattakaan.
Se on mnun vanhuudenvarani ;) - jassumarketta
Anjaniina kirjoitti:
auton vetokoukku ja vetoliina.
Sillälailla piti viime kesänä kiskoa yksi villiruusupensas juuriltaan.
Yritettiin kaivamalla parin neliön alalta, muttei saatu juuria irtoamaan, niinpä liinan koukku sinne juurien alle ja autolla vedettiin pois ;)
On se joskus raakaakin työtä, mutta kun sitten villiintyneen puutarhan tilalla kasvaa kaikkea kaunista, niin on se sen arvoista ;)
Timpuri tulee entisöimään kauniit pitsipuutyöt verannoille ja parvekkeille.
Ja niistä maalataan huikaisevan valkeat.
Pitsihuvila vehreässä ympäristössään on unelmani.
Läheisessä metsääs villisiat, kauriit ja supikoirat, linnuista puhumattakaan.
Se on mnun vanhuudenvarani ;)älytöntä hommaa kaivaa rautakangella mutta siinä pihassa ei ollut tilaa autolle koska se oli rivitalon keskellä. Mulla sopivasti päivä aikaa. Kyllä siinä varmaan naapurit ihmetteli, että on kaksi naista lyöneet viisaat päänsä yhteen, mutta minä asun onneksi muualla:))
Mutta lähti se perkuleen pensas ja ihan kaikkine juurineen. Meni varmaan ämpärillinen vettä ja tuli hirveästi kirosanoja. Mutta kun olen tällainen hullu ja minä ne sepelitkin silloin meidän pihalle levitin. Kerran tuli naapurin ukko katsomaan kun hakkasin koko päivän polttopuita, että onko kaikki nyt kunnossa.
Siinä puolen hehtaarin tontilla kun oli alunperin täysikasvuinen metsä niin pitihän ne hyötykäyttää.
Että mihinkä minä silloin miestä tarvitsin??? :))) - Anjaniina
jassumarketta kirjoitti:
älytöntä hommaa kaivaa rautakangella mutta siinä pihassa ei ollut tilaa autolle koska se oli rivitalon keskellä. Mulla sopivasti päivä aikaa. Kyllä siinä varmaan naapurit ihmetteli, että on kaksi naista lyöneet viisaat päänsä yhteen, mutta minä asun onneksi muualla:))
Mutta lähti se perkuleen pensas ja ihan kaikkine juurineen. Meni varmaan ämpärillinen vettä ja tuli hirveästi kirosanoja. Mutta kun olen tällainen hullu ja minä ne sepelitkin silloin meidän pihalle levitin. Kerran tuli naapurin ukko katsomaan kun hakkasin koko päivän polttopuita, että onko kaikki nyt kunnossa.
Siinä puolen hehtaarin tontilla kun oli alunperin täysikasvuinen metsä niin pitihän ne hyötykäyttää.
Että mihinkä minä silloin miestä tarvitsin??? :)))se vaara, että kun tekee yli voimiensa, niin yks kaunis päivä pyörtyy sinne työn ääreen.
Koettu on sekin.
Pidä huoli itsestäsi! - jassumarketta
Anjaniina kirjoitti:
se vaara, että kun tekee yli voimiensa, niin yks kaunis päivä pyörtyy sinne työn ääreen.
Koettu on sekin.
Pidä huoli itsestäsi!mutta olen oppinut miten toimia helteellä ja hikoillessa. On juotava, juotava ja juotava vettä. Välillä suolaista, silloin jaksaa. Olen myös purjehtinut 2 kk yhteen kyytiin ja joka päivä hellettä 40 astetta. Vaikka kuinka joi, vessa sai olla ihan rauhassa, mutta en pyörtynyt kuitenkaan vaikka sekin otti välillä pattiin niin, että varmaan savu nousi.
No tämä poikkesi aiheesta mutta kun tuli puhe tuosta helteellä rehkimisestä, niin onhan se ihan tyhmää kun sitä ajattelee. Kai minussa on sitä Suomalaista jääräpäisyyttä, että periksi ei anneta vaikka olisi pää kainalossa.
Siksi en ihmettele miksi tuon nuorimmaisen kanssa on joskus parempi antaa löysiä kuin kiristää.
englantilainen puutarha on juuri sellainen,minkä itse haluaisin.Kesällä olisi mukavaa viettää siellä useita tunteja siivoten rikkaruohoja.Iltaisin olisi sitten mukava vain istuskella siellä ja ihailla sitä kauneutta..Nyt kun on aika pieni piha,niin ei oikein saa tuota viherpeukaloapuolta tyydytettyä...:)
- Anjaniina
tärkein paikka rentoutua.
Patiolla on aamuauringossa pöytä, jonka ääressä aamiainen nautitaan.
Iltapäivää varten lehtimaja, josta kaunis näköala, siellä nautitaan laskevan auringon säteet ja sytytetään iltavalot.
On ihana kuunnella luonnon ääniä ja katsella kun lepakot lentävät yli ;)
Kiireettömiä päiviä Anjaniina kirjoitti:
tärkein paikka rentoutua.
Patiolla on aamuauringossa pöytä, jonka ääressä aamiainen nautitaan.
Iltapäivää varten lehtimaja, josta kaunis näköala, siellä nautitaan laskevan auringon säteet ja sytytetään iltavalot.
On ihana kuunnella luonnon ääniä ja katsella kun lepakot lentävät yli ;)
Kiireettömiä päiviäElin viime kesän ihanaa puutarhan möyrimiselämää mökilläni. Tein istutuksia, putsasin villiintyneitä pensaikkoja ja istutin kevät kukkasten sipuleita. Suurin urakka oli kuitenkin pihavalohanke. Kaivoin yli kolkytmetriä ojaa vanhojen koivujen välistä, joten romantiikka oli kaukana ja voimat koetuksella. Siinä olikin yhdelle kesälle kaikki mitä sain aikaiseksi.
Rakastan asua mökillä ja puuhastella pihapiirissä, mutta nykyisin vain kesäaikaan. Olihan minulla suunnitelma jäädä sinne tämän talven yli asumaan, vaan onneksi en jäänyt olisi voinut tulla holotna.
Minulla on ruokapaikka ja grilli ilta-aurinkoon ja terassilaituri päivälöhöilyyn sekä pitsikuisti sateisten päivien suojana. Lepakoita ei lentele luojan kiitos, vaan oravat ja sorsat syövät kädestä.
Olisihan se englantilainen puutarha aikas huima jutska vaan kun ne kasvit, jotka englantilaisessa puutarhassa viihtyy ei viihdy näilla leveysasteilla. Voisi tulla talven aikana runsaat vahingot kalliille istutuksille. Toin Hollannista puiden juuria ja katsotaan kuinka menestyvät talven yli. Peittelin hyvin havuilla, mutta voi olla, että ovat entisiä kun kevät koettaa. Tutkaillaan vaan ollaan relisteja.- Anjaniina
korpikirjailija kirjoitti:
Elin viime kesän ihanaa puutarhan möyrimiselämää mökilläni. Tein istutuksia, putsasin villiintyneitä pensaikkoja ja istutin kevät kukkasten sipuleita. Suurin urakka oli kuitenkin pihavalohanke. Kaivoin yli kolkytmetriä ojaa vanhojen koivujen välistä, joten romantiikka oli kaukana ja voimat koetuksella. Siinä olikin yhdelle kesälle kaikki mitä sain aikaiseksi.
Rakastan asua mökillä ja puuhastella pihapiirissä, mutta nykyisin vain kesäaikaan. Olihan minulla suunnitelma jäädä sinne tämän talven yli asumaan, vaan onneksi en jäänyt olisi voinut tulla holotna.
Minulla on ruokapaikka ja grilli ilta-aurinkoon ja terassilaituri päivälöhöilyyn sekä pitsikuisti sateisten päivien suojana. Lepakoita ei lentele luojan kiitos, vaan oravat ja sorsat syövät kädestä.
Olisihan se englantilainen puutarha aikas huima jutska vaan kun ne kasvit, jotka englantilaisessa puutarhassa viihtyy ei viihdy näilla leveysasteilla. Voisi tulla talven aikana runsaat vahingot kalliille istutuksille. Toin Hollannista puiden juuria ja katsotaan kuinka menestyvät talven yli. Peittelin hyvin havuilla, mutta voi olla, että ovat entisiä kun kevät koettaa. Tutkaillaan vaan ollaan relisteja.monet viihtyy.
Mustilan puutarhassa voi käydä katsomassa mitkä Atsaleat ja Rhodot täällä pärjää.
Ja nuo tiiliseinät on juuri siitä käteviä, että ne varastoi vähäistä lämpöä kasveille kylmän varalle.
Kalleimmalla kasveilla tosiaan kannattaa aloittaa varovasti, mutta kyllä monet luumut, kirsikat ja omenat pärjäävät täälläkin.
Ja kukintahan se niissä parasta on.Tosin omenat voi käyttää siideriin ;) Sellaiseen vanhaan, englantilaisittain tehtyyn.
Tosin, en kyllä aio lihanpalalla siideriä käyttää ;)
Vanhanajan kakluunit on hieno keksintö, talvellakin ;) Tarpeettomat huoneet vain suljetaan ;) - Korppis
Anjaniina kirjoitti:
monet viihtyy.
Mustilan puutarhassa voi käydä katsomassa mitkä Atsaleat ja Rhodot täällä pärjää.
Ja nuo tiiliseinät on juuri siitä käteviä, että ne varastoi vähäistä lämpöä kasveille kylmän varalle.
Kalleimmalla kasveilla tosiaan kannattaa aloittaa varovasti, mutta kyllä monet luumut, kirsikat ja omenat pärjäävät täälläkin.
Ja kukintahan se niissä parasta on.Tosin omenat voi käyttää siideriin ;) Sellaiseen vanhaan, englantilaisittain tehtyyn.
Tosin, en kyllä aio lihanpalalla siideriä käyttää ;)
Vanhanajan kakluunit on hieno keksintö, talvellakin ;) Tarpeettomat huoneet vain suljetaan ;)Tein syksyllä kotiviiniä punaherukoista, en lisännyt muita marjoja tai hedelmiä. Tuli raikkaan makuista viiniä. Vielä löytyy muutama pullo komerosta ; ) Minulla ei ole mökillä kakluuniuuneja olisivat kyllä upeita, vaan sellainen takka, joka on ollut aikojen alussa puulämmitteinen, mutta ajan saatossa muuttunut sähköllä lämpiäväksi. Yläkerran nukkumaparvi on tosi lämmin talvellakin se kun on sähkötakan yläpuolella, mutta sähkölasku voisi tällaisilla tulipalopakkasilla olla turhan tyyris, vaikka kun pojat olivat pieniä olimme talvet läpi varsinkin juhlapyhinä ja viikonloppuisin mökillä ja tarettiin ja maksettiin ; )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406983
- 323948
- 453330
- 402939
- 172716
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402048