MB kompreesori/ahdin

carelia

Itselläni on MB C180 komp.vm. 2004 ja kompura on on alkanut pitää ylimääräistä ääntä näin pakkaskeleillä, mutta kun auto on hieman lämmennyt, ääni häviää kokonaan. Huollon mukaan kompura alkaa olemaan elinkaarensa loppusuoralla. Autolla on ajettu 143 000 km. Osa väittää, että kompura täytyy vaihtaa kokonaan uuteen ja osa väittää, että kompuran voi huoltaa/korjata. Mielipiteitä ja kokemuksia tai jos löytyy se oikea tieto asian suhteen, otan sen kiitollisena vastaan.

11

8274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi mersulla ajaja

Kerrotko millainen ääni ja miten esiintyy?

Kun minulla on 2003 vm C180 kompressor ja sekin ääntää kylmästä käynnistäessä n.5...10 minuutin ajan sellainen "pehmeähkö koputus jotenkin olisiko muovinen ääni", ei kuitenkaan mitään metallin kuuloista kolinaa ja kuuluu kierrosluvun mukaan nopeutuu ja hiljenee moottorin kierrosten mukaan jostain keulasta päin mutta ei ole vielä tarkemmin paikallistettu eikä varmistettu että mistä ääni tulee? kilometrejä on mittarissa 167000km.
      Nollakelillä ei ääntä kuulunut vaan vasta nyt kovemmilla pakkasilla ja vain kaasupoljinta painaessa tai yleensä aina kiihdytettäessä kylmänä.
      Olen käyttänyt autoani pari kertaa korjaamolla mutta eivät ole osanneet paikallistaa ääntä koska se kuuluu vain kylmästä ajoon lähtiessä ja kyllä myös autoa paikallaan käyttäen kun kaasupolkimella antaa moottorille kierroksia, mutta ei kuulu tyhjäkäynnillä.

Osaatko kertoa mistä päin ja kummalta puolen moottoritilaa ääni kuuluu autossasi?
      Missä huoltoliikkeessä autosi äänen syy on todettu?

• carelia

Kiitos viestistäsi! Ääni paikallistettiin merkkikorjaamolla(Suni Oy:llä) marraskuussa. Käytin autoa jarruremontissa toisessa korjaamossa joulukuussa ja pyysin samalla heitä kuuntelemaan ja selvittämään mistä ääni tulee. He olivat samaa mieltä, että kompurahan se sitä ääntä pitää. Ääni on juuri kuvailemasi "pehmeähkö koputus jotenkin olisiko muovinen ääni". Mulla se pitää ääntä myös tyhjäkäynnillä, mutta kun annan kierroksia, en kuule ääntä niin selvästi, koska moottorin ääni peittää sen jokseenkin. Ääni kyllä häviää juuri tuossa 5- 10 min kuluttua, riippuen oikeastaan pakkasista. Myönnätteköön, että itse kun en ole oikein ammattilainen näissä asioissa, enkä tiedä missä kompura sijaitsee(kun en ole asiaa itse tutkinut), mutta minun mielestä ääni tulee edestäpäin katsottuna oikealta ja etuosasta.

• Uusi mersulla ajaja
        carelia kirjoitti:

Kiitos viestistäsi! Ääni paikallistettiin merkkikorjaamolla(Suni Oy:llä) marraskuussa. Käytin autoa jarruremontissa toisessa korjaamossa joulukuussa ja pyysin samalla heitä kuuntelemaan ja selvittämään mistä ääni tulee. He olivat samaa mieltä, että kompurahan se sitä ääntä pitää. Ääni on juuri kuvailemasi "pehmeähkö koputus jotenkin olisiko muovinen ääni". Mulla se pitää ääntä myös tyhjäkäynnillä, mutta kun annan kierroksia, en kuule ääntä niin selvästi, koska moottorin ääni peittää sen jokseenkin. Ääni kyllä häviää juuri tuossa 5- 10 min kuluttua, riippuen oikeastaan pakkasista. Myönnätteköön, että itse kun en ole oikein ammattilainen näissä asioissa, enkä tiedä missä kompura sijaitsee(kun en ole asiaa itse tutkinut), mutta minun mielestä ääni tulee edestäpäin katsottuna oikealta ja etuosasta.

Hei Carelia, tutkiskelin ja kyselin lisää tuosta kirjoittamistamme äänestä mersussa ja nyt tuli kahdeltakin taholta arvio jotta sen äänen aiheuttaja voisi olla moniurahihnan kiristysrulla tai sen kiristysjousi/vaimennin.

Näin kirjoitti tuolla mersupalstalla kysymykseeni joku tietävä ja samoin merkkiliikkeen huoltoneuvoja arvioi myös että nuo kannattasi ensin tarkistaa?

• carelia
        Uusi mersulla ajaja kirjoitti:

Hei Carelia, tutkiskelin ja kyselin lisää tuosta kirjoittamistamme äänestä mersussa ja nyt tuli kahdeltakin taholta arvio jotta sen äänen aiheuttaja voisi olla moniurahihnan kiristysrulla tai sen kiristysjousi/vaimennin.

Näin kirjoitti tuolla mersupalstalla kysymykseeni joku tietävä ja samoin merkkiliikkeen huoltoneuvoja arvioi myös että nuo kannattasi ensin tarkistaa?

tuon vian suhteen. En tiedä onko kyseessä juuri tuo mainitsemasi kiristysrulla, mutta kun tutkailin konehuonetta, yksi rullista ei pyöri oikein vaan siinä on joko väljyyttä(tai jokin muu komponentti pettänyt), joka tapauksessa se ei pyöri tasaisesti vaan heiluu vaakasuunnassa pyöriessään. Kiitos sinulle avusta! Pyydämpä tarkistamaan korjaamolla ensin tuon asian ennen kuin aletaan vaihtelemaan kompuraa!

• Uusi mersulla ajaja
        carelia kirjoitti:

tuon vian suhteen. En tiedä onko kyseessä juuri tuo mainitsemasi kiristysrulla, mutta kun tutkailin konehuonetta, yksi rullista ei pyöri oikein vaan siinä on joko väljyyttä(tai jokin muu komponentti pettänyt), joka tapauksessa se ei pyöri tasaisesti vaan heiluu vaakasuunnassa pyöriessään. Kiitos sinulle avusta! Pyydämpä tarkistamaan korjaamolla ensin tuon asian ennen kuin aletaan vaihtelemaan kompuraa!

Hei Carelia jos tosiaan näkyy jossain noissa hihnapyörissä väljyyttä tai akselinsuuntaista liikettä niin suosittelen pikaisesti korjaamolle näyttämään/korjauttamaan sen koska se voi huonolla tuurilla hyvinkin pian irrota tai muuten särkyä kokonaan ja silloin ei se moniurahihna pyöritäkään niitä muita laitteita mm. vesipumppua joten ajomatkasi katkeaa välittömästi kun jäähdytysneste ei kierrä ja moottori kuumenee liikaa hyvin nopeasti.

Tuosta aiemmin kirjoittelemastamme kompressorista mainitsi joku haastattelemani merkkiliikkeen huoltoneuvoja että niitä ei ole yleensä särkynyt juuri koskaan.

• jhkjkjhkjkhkjhk

nyt 200tkm ja pitänyt ääntä kokoajan ku on mulla ollu. samanmoista rapinaa ku olis nokkaketju löysällä. olen ajanu yli 100tkm. moottorin häiriö valo palaa ja herjaa nokkaakselin asentotunnistinta ja lambada anturia. nollaa vikakoodit niin pääsee jus konttorilla leimaan ja sit syttyy takas. voimaa on normaalisti kulutus alle 8

• Niitä on ja paljon.

Mursu ja ongelmat alkaa aina saa arvuutella.

• Naputtaja

teillä on koneessa. Itselläni on 180 C ajettu 120 000 km eikä ollut mitään naputusta, mutta kun vaihdoin moottoriöljyt Mobil synt. alkoi kuulua aina kylmänä käynnistettäessä muutaman minuutin lievää naputusta juuri kuin kertomanne pehmeä muovinen ääni.
        Vaihdoin myös öljyn putsarin uuteen pahviseen, kun alkuperäinen saksasta tullut oli sellainen kokonaan reijitetystä rosteri-levystä prässätty ja pahvit vain sisällä. Kauhistuin sitä nakutusta ja kävin hankkimassa paremman putsarin jossa edes päädyt rosteria ettei kierry koko pahvitötterö kierteille kiinnitettäessä. Kyselin sitä alkuperäistä mutten sitä täältä suomesta saanut ja epäilen, että koko homma johtuu tuosta suotimesta koska se vaikuttaa öljyn paineeseen varsinkin käynnistettäessä ja sitä kautta venttiilien välykseen. Siis uskon äänen tulevan sieltä eli venttiilit naputtaa.
        Joku viisas sanoi että käytä alkuperäistä Mersun öljyä niin nakutukset lakkaa.
        Mistähän niitä alkuperäisiä suodattimia saisi täytyykö tilata saksasta kun meillä ei Veholla tunnettu muunlaisia, kuin ne pahvi-tukiset lieriöt joista puuttuu se reijitetty rosterinen ulkolieriö joka tukee koko suotimen.

• Uusi mersulla ajaja
        Naputtaja kirjoitti:

teillä on koneessa. Itselläni on 180 C ajettu 120 000 km eikä ollut mitään naputusta, mutta kun vaihdoin moottoriöljyt Mobil synt. alkoi kuulua aina kylmänä käynnistettäessä muutaman minuutin lievää naputusta juuri kuin kertomanne pehmeä muovinen ääni.
        Vaihdoin myös öljyn putsarin uuteen pahviseen, kun alkuperäinen saksasta tullut oli sellainen kokonaan reijitetystä rosteri-levystä prässätty ja pahvit vain sisällä. Kauhistuin sitä nakutusta ja kävin hankkimassa paremman putsarin jossa edes päädyt rosteria ettei kierry koko pahvitötterö kierteille kiinnitettäessä. Kyselin sitä alkuperäistä mutten sitä täältä suomesta saanut ja epäilen, että koko homma johtuu tuosta suotimesta koska se vaikuttaa öljyn paineeseen varsinkin käynnistettäessä ja sitä kautta venttiilien välykseen. Siis uskon äänen tulevan sieltä eli venttiilit naputtaa.
        Joku viisas sanoi että käytä alkuperäistä Mersun öljyä niin nakutukset lakkaa.
        Mistähän niitä alkuperäisiä suodattimia saisi täytyykö tilata saksasta kun meillä ei Veholla tunnettu muunlaisia, kuin ne pahvi-tukiset lieriöt joista puuttuu se reijitetty rosterinen ulkolieriö joka tukee koko suotimen.

minulla on ainakin joku Mobil täyssynteettinen en muista tarkemmin luokitusta ja viskositeettia mutta katson sen päivällä, Veholla se on vaihdettu kyllä aina joten luulisin että olisi sopiva laatu ja viskositeetti??

Tuo ääni kuuluu ainakin 5...10 minuutin ajan elikä kunnes moottori on lähes normaalilämpöinen niin siten vasta loppuu ja ei kyllä ole mielestäni venttiilien naputusta? ainakaan mitä olen yli 30v muita moottoreita kuunnellut.

Moottorin ollessa tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu mutta heti kun nostaa jollain tavoin moottorin kierroksia niin silloin alkaa kuulumaan ja on ihan sama onko auto liikkeessä tai paikallaan.

• Naputtaja
        Uusi mersulla ajaja kirjoitti:

minulla on ainakin joku Mobil täyssynteettinen en muista tarkemmin luokitusta ja viskositeettia mutta katson sen päivällä, Veholla se on vaihdettu kyllä aina joten luulisin että olisi sopiva laatu ja viskositeetti??

Tuo ääni kuuluu ainakin 5...10 minuutin ajan elikä kunnes moottori on lähes normaalilämpöinen niin siten vasta loppuu ja ei kyllä ole mielestäni venttiilien naputusta? ainakaan mitä olen yli 30v muita moottoreita kuunnellut.

Moottorin ollessa tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu mutta heti kun nostaa jollain tavoin moottorin kierroksia niin silloin alkaa kuulumaan ja on ihan sama onko auto liikkeessä tai paikallaan.

mesettäjä kokemukseni jos sillä mitään merkitystä on 50 vuoden ajalta. Olen tehnyt lukemattomia koneremontteja erimerkkisiin autoihin ja yleensä aina tutkinut uuden autoni purkamalla ja katsomalla miten ovat sen rakentaneet. Ostin tämän menijän noin 1,5 vuotta sitten käytettynä ja kävin 83 mersua läpi ennen ostoa oli monenlaista nakuttajaa kunnes löysin tämän joka ei nakuttanut ollut saksanmaalla suurimman osan ikäänsä. Merkillepantavaa tässä autossani oli ettei sitä ollut kukaan koneen ympärillä pyörinyt ja pilannut mitään. Huoltokirjassa luki että vaihdettu öljyt ja suodatin mutta epäilin ettei sitäkään oltu tehty kun ovat niin nuukia siellä saksanmaalla. Ostin öljyt synt. Mobil ja Veholta suotimen ym tavaraa ja kun avasin suotimen totesin ettei sitä tuskin oltu vaihdettu koska niin mustat kamat sisällä ja se uusi oli ihan erilainen pahvitötterö sen hienon rosteripöntön tilalle. Toimenpiteen jälkeen se nakutus sitten alkoi ja ääni oli samanlainen kuin niissä kotimaisissa saksanseisojissa joita olin katsellut ja kuunnellut ennen ostoa. Kävin Veholla kysymässä suotimen mallin kanssa että on tällaisia mutta ei kuulema ole kun ovat tehneet ympäristöystävällisemmän. Motonetistä sitten löysin sellaisen jossa oli edes päädyt rosteria ettei pahvit ainakaan niin helpolla kierry kiritettäessä rullalle kun tiiviste liukuu paremmin.
        Kyllä sillä öljyn viskositeetilläkin on suuri osuus näihin nakutuksiin varsinkin mesen koneessa nämä venttiilin välykset ovat riippuvaiset siitä.

• Elvis100

Minulla e200 kompressori 2004 275000 km ajettu Mersu auto ropisee tyhjä käynnillä naputtaa kylmällä ajaessa kun veto lakkaa alkaa rohina öljyn vaihdolla ääni saatu hiljasemmaksi. Huollossa sanottu että johtuu kompressorista. Olisi hyvä jos saisin rohina pois . Mistä löytyy liike joka vaihtaa kompressorin voi olla kunnostettiin kompressori.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53