Betoni

suomi-123456

Mitä tarkoitetaan betonin esijäännittämisellä?

8

3185

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari, rakenne

      että elementtitehtaalla asennetaan esim. ontelolaatan muottiin teräspunokset (muistuttavat vaijeria). Ne venytetään esim. hydraulitunkeilla tms. kovalle vetojännitykselle ontelolaatan pituussuuntaisesti ja pidetään siinä tilassa. Sitten valetaan betoni ja kun se on tarpeeksi kovettunut, päästetään punokset vedosta. Ne pyrkivät palautumaan alkuperäiseen pituuteensa mutta kovettunut betoni ei päästä. Siitä aiheutuu puristusjännitystä ontelolaatan alaosalle ja vetojännitystä yläosalle. Kun laattaa sitten asennuksen jälkeen kuormitetaan, se aiheuttaa päinvastaiset jännitykset ja siten esijännitys antaa lisää kuormituskapasiteettia.
      Työmaalla esijännitys ei onnistu: mihinkäs kiinnität siellä useamman kymmen tonnin vetovoimat...

      • Rak.ins2

        Voihan palkin / laatan esijännittää työmaallakin. Siihen on omat tekniikkansa. Tosin en tiedä käytetäänkö sitä enää juuri missään, kun isotkin palkit voidaan tehdä tehtaalla.


      • nääs...
        Rak.ins2 kirjoitti:

        Voihan palkin / laatan esijännittää työmaallakin. Siihen on omat tekniikkansa. Tosin en tiedä käytetäänkö sitä enää juuri missään, kun isotkin palkit voidaan tehdä tehtaalla.

        Siltatyömailla käytetään paikoillaan esijännitystä. Muualle pääosin tuodaan valmiit palkit.


      • konnari, rakenne
        nääs... kirjoitti:

        Siltatyömailla käytetään paikoillaan esijännitystä. Muualle pääosin tuodaan valmiit palkit.

        jälkijännittämistä. Eli ensin valetaan. Valuun on jätetty suojaputket joiden sisään on punokset vedetty. Valun kovetuttua punosten toiseen päähän asennetaan passiiviankkuri joka tukeutuu betonivalun päähän. Toisesta päästä aletaan punoksia venyttämään, edelleen betonivalun päähän tukeutuen. Sopivasti kun on vedetty, asennetaan aktiiviankkurit ja irroitetaan vetolaitteisto. Eli lopputuloksena punoksessa on veto ja se puristaa molemmista päistään ankkurikappaleiden välissä olevaa betonia. Lopuksi apuaukkojen kautta juotetaan suojaputket täyteen.


      • Rak.ins2
        konnari, rakenne kirjoitti:

        jälkijännittämistä. Eli ensin valetaan. Valuun on jätetty suojaputket joiden sisään on punokset vedetty. Valun kovetuttua punosten toiseen päähän asennetaan passiiviankkuri joka tukeutuu betonivalun päähän. Toisesta päästä aletaan punoksia venyttämään, edelleen betonivalun päähän tukeutuen. Sopivasti kun on vedetty, asennetaan aktiiviankkurit ja irroitetaan vetolaitteisto. Eli lopputuloksena punoksessa on veto ja se puristaa molemmista päistään ankkurikappaleiden välissä olevaa betonia. Lopuksi apuaukkojen kautta juotetaan suojaputket täyteen.

        Työteknisesti kyse on siis jälkijännittämisestä, mutta rakenteen käyttäytymisen kannalta on kuitenkin kyse esijännittämisestä, näin siis jos tarkastellaan palkin toimintaa rakenteessa. Esi- ja jälkijännityksen tarkoitus on kuitenkin sama, lisätä palkin kantavuutta.


      • konnari, rakenne
        Rak.ins2 kirjoitti:

        Työteknisesti kyse on siis jälkijännittämisestä, mutta rakenteen käyttäytymisen kannalta on kuitenkin kyse esijännittämisestä, näin siis jos tarkastellaan palkin toimintaa rakenteessa. Esi- ja jälkijännityksen tarkoitus on kuitenkin sama, lisätä palkin kantavuutta.

        olemme samaa mieltä. Siis toiminta ja tarkoitus.


      • riska_74

        en usko laattaan muodostuvan puristusjännitystä alapintaan ja vetojännitystä yläpintaan. tämä väitteen mukainen jännitysten muodostuminen aiheuttaisi ilman laatan massan vaikutuksen huomioon ottamista laatan taittumisen kokoon vetäytyessä.

        siihen laattaan muodostuu vain puristusjännitystä, joka johtuu esivenytettyjen terästen kokoonpuristumistaipumuksesta, mutta se on voimakkaampi alapinnassa. esijännitetyt raudat ovat keskimäärin alapintaa lähempänä ja ottavat vastaan vetorasituksen laskennallisen kantavuuden rajoissa, esijännityksen alaisen kovettuneen betonin vastaanottaessa puristusjännityksen.

        yhteistuloksena on melko vahva rakenne.

        teräsraudoitus vastaa vedosta ja betoni vastaa puristuksesta. se on kuin kiviholvi paitsi, että kestää kuormaa vain niin paljon, kuin terästen yhteistä vetomurtolujuutta löytyy.

        oikea kiviholvi kestää periaatteessa yhtä paljon kuin kivi kestää puristusta. se on jo melko käsittämätön määrä painoa normaalikokoisessa sillassa tai holvissa. rikkoontuminen johtuu yleensäkin varmaankin ympäröivien rakenteiden tai maamassojen periksi annosta.

        ps: olen pienessä kännissä tätä kirjoittaessa, joten kannattaa ajatella omin aivoin ennen kuin aloittaa vittuilla.


      • Rak.ins2
        riska_74 kirjoitti:

        en usko laattaan muodostuvan puristusjännitystä alapintaan ja vetojännitystä yläpintaan. tämä väitteen mukainen jännitysten muodostuminen aiheuttaisi ilman laatan massan vaikutuksen huomioon ottamista laatan taittumisen kokoon vetäytyessä.

        siihen laattaan muodostuu vain puristusjännitystä, joka johtuu esivenytettyjen terästen kokoonpuristumistaipumuksesta, mutta se on voimakkaampi alapinnassa. esijännitetyt raudat ovat keskimäärin alapintaa lähempänä ja ottavat vastaan vetorasituksen laskennallisen kantavuuden rajoissa, esijännityksen alaisen kovettuneen betonin vastaanottaessa puristusjännityksen.

        yhteistuloksena on melko vahva rakenne.

        teräsraudoitus vastaa vedosta ja betoni vastaa puristuksesta. se on kuin kiviholvi paitsi, että kestää kuormaa vain niin paljon, kuin terästen yhteistä vetomurtolujuutta löytyy.

        oikea kiviholvi kestää periaatteessa yhtä paljon kuin kivi kestää puristusta. se on jo melko käsittämätön määrä painoa normaalikokoisessa sillassa tai holvissa. rikkoontuminen johtuu yleensäkin varmaankin ympäröivien rakenteiden tai maamassojen periksi annosta.

        ps: olen pienessä kännissä tätä kirjoittaessa, joten kannattaa ajatella omin aivoin ennen kuin aloittaa vittuilla.

        "en usko laattaan muodostuvan puristusjännitystä alapintaan ja vetojännitystä yläpintaan. tämä väitteen mukainen jännitysten muodostuminen aiheuttaisi ilman laatan massan vaikutuksen huomioon ottamista laatan taittumisen kokoon vetäytyessä."

        Kyllä yläpintaan syntyy vetojännitystä, ellei myös ontelolaatan yläpintaa ei olisi raudoitettu, Se saattaisi katketa, kun veto päästetään pois. Viimeistään nostovaiheessa katkeaminen olisi todennäköistä. Ontelo laatta kaartuu aika paljon ylöspäin katkaisuvaiheessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5273
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe