aloitimpa rahan säästämisen

jäbä2010

Tulipa sitten aloitettua rahan säästöön laittaminen tällä vuodelle :) sanotaan nyt että se on uudenvuodenlupaus vaikka vähän myöhässä. 100eurolla tuli aloitettua eli tosi hyvin etten sanois.
21vuotta ikää ja tulevaisuudelle kuitenkin rahaa tarvisi säästää joten otin itseäni niskasta kiinni ja tein sen. Olisi tarkoituksena laittaa vähintään 50euroa ja enintään 200euroa kuukaudessa riippuen aina paljonko rahaa on käytössä.

Miten itse säästätte?

5

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M26+

      Olen tavannut laskea pakollisten menojen päälle noin 200 euroa käyttörahaa kuukaudelle (polttoaineet, tupakat yms.) ja loput nakkaan sijoitustilille pois käyttö-/korttitililtä. Käyttörahan määrä tietysti toisinaan riippuvainen tiedossa olevista menoista yms. Ei tule tehtyä turhia heräteostoksia kun kaiken ylimääräisen on laittanut säilöön. Lisäksi säästän aivan kaikki lompakkoon kertyneet kolikot säästöpossuun, ja jos käsiin sattuu jostain syystä seteleitä, niin nekin laitan piirongin laatikkoon odottelemaan säästöpossun täyttymistä ja pankkiin vientiä. Minimoin mielellään käteisen kanssa pelaamisen tyystin. Toisinaan tuo muutaman satasen käteiskassa on kuitenkin ollut hyödyksi yllättävien menojen osuessa kohdalle.

      Kyllä nuorena säästäminen kannattaa, koska silloin se on helppoa. Olen miettinyt asiaa niin, että sitten jos/kun perheeseen tulee lisää ruokittavia suita ja mahdollinen asuntolaina painaa päälle, niin ei se siitä ainakaan helpommaksi käy. Ja jokainen säästetty euro on aina kotiinpäin verrattuna lainalla hankittuun. Jo tuottonsa ansiostakin.

      Tosin täytyy kysyä, että miksi olet määritellyt enimmäismäärän kuukauden säästämiseen? Onko siihen jokin erityinen syy? Mietin vain, kun itse kippaan säästöön ja sijoituksiin aivan kaiken mitä vain ylimääräiseksi jää. Muunmuassa em. syystä. Ai niin, ja onnea säästöjen säilyttämiseen! Se tuntui ainakin itselle olevan sinun iässäsi paljon suurempi haaste, kuin itse säästäminen. :) Malttia sen rahan kanssa, sitten kun sitä vähänkään enemmän kertyy.

      • M26+

        Sellainenkin on hyväksi havaittu juttu, että aina kun pakertaa verkkopankissa raha-asioitaan, niin pyöristää aina käyttötilin saldon sopivan pyöreäksi tasaluvuksi. Lähimpään tonniin, sataseen, kymppiin, mikä nyt milloinkin budjetille sopivinta on. Siinä ohella tulee laitettua sivuun ihan huomaamattaan ylimääräisiä sivuun. Tuotakin tulee toisinaan tehtyä, jos jostain syystä kuukauden menoja ei pysty kunnolla arvioimaan, ja tilille joutuu jättämään enemmän pelivaraa.


    • Vakuusvaje

      Minulle säästäminen on lähtökohta. Kaikki tilille tuleva raha on periaatteessa säästettävää, ellei sen kuluttamiseen ole painavaa syytä. Nostan pari kertaa kuussa käteistä, jolla maksan ruokaostokset ja muut päivittäiset kulut. Toistuvat laskut ovat suoraveloituksessa ja isot ostokset teen harkinnan jälkeen yleensä pankkikortilla. Ei luottoja tai osamaksuja. Etukäteisbudjetointia en harrasta, vaan kontrolli toimii menopuolella. Tähän asti menot ovat olleet aina selvästi pienemmät kuin tulot, ja se näkyy käyttötilin saldon kasvuna. Kun tilille kertyy liiaksi rahaa, ostan osakkeita tai teen rahamarkkinasijoituksia. Sijoitussalkun hallinta on sitten eri asia.

      Olen kallistunut yhä enemmän noudattamaan Robert Kiyosakin periaatteita, vaikka en ole uskaltautunutkaan yrittäjäksi. Säästäminen alkaa siitä, että menot ovat jatkuvasti pienemmät kuin tulot. Vaurastuminen alkaa siitä, että säästetyt varat sijoitetaan kohteisiin, jotka tuottavat lisää rahaa eivätkä vie sitä. Siksi asun kaksiossa enkä kolmiossa, jonka lisähinta veisi parin vuoden palkkatulot ja nostaisi vastiketta tuhat euroa vuodessa. Siksi autoni arvo on 3000 eikä 30000 euroa, vaikka uudella hienolla autolla olisi varmaan mukava ajella. Mutta korvauksena näistä kieltäymyksistä sijoitussalkkuni turvin eläkeikäni on korkeintaan 51 vuotta, sen verran uskaltaa jo ennustaa.

      Olet ajoissa liikkeellä. Tuossa iässä säästetty satanen on viisissäkymmenissä iso raha.

    • vähällä pärjäävä

      Minun pitää aina elää nuukasti sillä tuloni on todella penet.
      Vaateet joudun katseleen kirpparilta. Käyn siellä usein ja etsin yleensä pitkään esim.
      synttäri pukua. Olen myös ompelutaitonen. Voin korjailla ja "tuunata" niitä.
      Kolikot laitan erityiseen rasiaan, pois heti pussista. Se rasia on minun hätävara.
      Ostan esim sekavihanneksia ja keittojuureksia. Niissä ei osta siis kuoria.
      Lasken tarkkaan mitä voin syödä. Jauheliha, makkara, makaroni. Leivon sämpylät ja ostan alennuksesta ruisleivät.
      Sitten se, ettei kaupingilla ole rahaa enenpi kuin luulee tarvitsevansa , on hyvä konsti elää tulojensa mukaan.
      Onnea säästämiseen. Älä ota sitä kovin tiukasti vain kehitä siitä lähes taiteen muoto.

    • 33

      laita paperille kaikki ostoksesi, isommat kuukausiksi,
      näin ajattelet tarkemmin.

      osta vain sitä mitä ilman et tule toimeen,
      älä sitä kun tarvitset.

      muista kaikesta tulee arvotonta kun hankit sen, raha pankissa on samassa arvossa myöhemminkin eikäö mikään tavara lopu, useimmat halpenevat.

      säästäminen on hidasta, samoin kun 10 vuotta eteenpäin odottelukin, jopa minuutti on pitkä,,,,
      mutta kun elät taloudellisesti, kertyy rahaa huomaamatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe