Tahtoisin kuulla mielipiteitä Helsingin Naistenklinikasta? Joudun omalta paikkakunnaltani matkaamaan yli 50km Naistenklinikalle koska kuulun ''riskisynnyttäjiin''.. Raskaus on sujunut ongelmitta ja vauvakin voi hyvin mutta meidän paikkakunnalla ei oteta synnyttäjiä vastaan jos on jokin pienikin riskitekijä.. (alle 18v, yli 35v, ylipaino, alipaino, diabetes, äidillä tai vauvalla sairaus tai riski saada jotain synnytyksessä, jos raskaus on kestänyt alle 37vkoa, monisikiöraskaus jne.) Periatteessa voisin synnyttää omalla paikkakunnallani mutta sairaala ei halua ottaa mitään riskiä joten automaattisesti helsinkiin..
Minua harmittaa ihan hirveästi koska en ole kuullut kauheasti mitään hyvää siitä paikasta ja muutenki se että joudun toiselle paikkakunnalle lähtemään..
Itse tahtoisin mahdollisimman luonnonmukaisen synnytyksen ja valita itse synnytysasennon ja ponnistaa omaan tahtiini (tietenkin ottaen huomioon vauvan ja oman vointini ja toki saattaahan se päätyä sektioon tai muuten vain ei mene aina niinkuin pitäisi) Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan..
Millanen henkilökunta siellä on?
Miten synnytys on sujunut (eli ollaanko vaan haluttu synnytys menemään nopeasti vai onko saanut ponnistella omaan tahtiin?)
Tehdäänkö siellä helposti välilihanleikkausta? (en oikein pidä ajatuksesta ellei ole ihan pakko)
Kuunnellanko siellä äidin mielipiteitä ja toivomuksia?
Jos synntys sujunut normaalisti niin miten vauva saa olla äitinsä kanssa?
Saako vauvan heti rinnalle vai viedäänkö heti pois?
Naistenklinikka..?
4
2092
Vastaukset
- Henni78
Itse sain esikoiseni sektiolla Naistenklinikalla, eikä minulla ole mitään negatiivista sanottavaa ko. paikasta..päinvastoin. Henkilökunta oli rauhallista, mukavaa ja avuliasta. Ainakin mitä sektioihin ja ongelmatapauksiin tulee, Naistenklinikka taitaa olla paras paikka Suomessa synnyttää. Ammattitaito on huippuluokkaa ja he ovat erikoistuneet nimenomaan normaalista poikkeavien synnytysten hoitoon. Ja lastenklinikka on heti vieressä, joten lapsikin saa pikana parasta hoitoa, jos tarve tulee.
Ystäväni synnytti esikoisensa Kätilöopistolla ja haukkui koko paikan pystyyn. Seuraava hänellä syntyikin Naistenklinikalla, josta hänelläkin oli vain hyvää sanottavaa. Ei leikattu epparia, ja omaan tahtiin sai rauhassa synnytellä. Puudutteita ei tuputettu, mutta ne sai heti halutessaan. Vauvan saa tottakai heti viereen, jos kaikki menee hyvin. Ja vierihoidossa ovat kaikki vauvat äidin voinnin mukaan ihan ympäri vuorokauden.
Lähes kaikki muut ystäväni ovatkin synnyttäneet Naistenklinikalla ja itse en ole kyllä mistään lähteestä kuullut sieltä huonoa sanottavaa.
Itse menen tämän toisenkin lapsen kanssa Naistenklinikalle huhtikuussa. - liisa78
Synnytin tyttäreni siellä vuonna -06,ja synnytysosatosta ja lapsivuodeosasto 52:sta jäi seuraavat muistot.
Synnytys käynnistettiin viikolla 38,ja n 36tunnin kuluttua ekan käynnistystabun antamisesta oli nti maailmassa.Sain asiallisen kivunlievityksen-epiduraalin-kun en halunnut kuulla muusta puhuttavankaan,kivut katosivat,kätilöt(molemmat jotka hoitivat mua)olivat lämpimiä ammattilaisia),mutta lääkärirouva joka kutsuttiin paikalle pidentyneen ponnistusvaiheen takia oli täysi M****U.Käyttäyty tosi hermostuttvasti ja asiattomasti-sanoi mm."En ois uskonut sunkaan ikinä päässeen näin pitkälle."ja"Älä murise,siitä ei oo mitään hyötyä".Sama rouva oli hoitanut mua raskauden aikana naikkarin äitipolilla ja päivystyksessä-ja oli kait "hermostunut"muhun ja mun vaivoihin ja kysymyksiin.
Mulle tehtiin pieni eppariviilto yhteen kohtaan.Parini tosi nopsaan,ne kolme tikkiä sulivat itsestään..
Kyllä mä koin et mua kuunneltiin,mutta imetysohjausta sai vaatimalla vaatia,ja lapselle tyrkättiin ehkä liian helposti siellä tuttia suuhun..Johoin mä suostuin liian helposti-en tiennyt millainen VAIVA siitä on sit pari vuotta myöhemmin luopua.
Tyttö laitettiin heti mun yöpaidan ja vällyjen alle,vasten ihoa,jossa hän köllötteli puolisen tuntia,vietiin sitten lastenlääkärin tarkistettavaksi,kun hengitys "ähki".Isäntä lähti saattamaan,mä jäin synnyttämään istukan,ja puolen tunnin päästä tästä oltiin taas koko perhe koossa,neiti puhdistettuna ja kapalossa.Oltiin salissa vielä pari tuntia,ensi-imetys yms.yhdessäoloaja sitten lähdettiin osatolle.Olisin saannut lapsen heti vierihoitoon,mutta tarjottiin myös mahdollisuutta vauvan nukuttamiseen kansliassa.Koska olin niin natti synnytyksestä,päädyin kanslia-vaihtoehtoon.
Oltiin kahden hengen huoneessa.Nkl:llä 2,3 ja 4 hlön huoneita .Perhehuoneita ei ainakaan tältä osastolta,52 löytynyt,harmi =( Mutta käsittääkseni sellaisia talosta löytyy.Täytyy viel sanoa,että lähtiessä juttelin sit tosi ihanan vanhan kätilön kanssa-lapsen hoidosta,omasta terveydestäni jne,mut tietty vähän kiireinen ilmapiiri kun oli niin paljon lapsia ja äitejä osastolla,ja iso sairaala kyseessä.
Mutta SUMMA SUMMARUM-mielummin tuonne kuin siihen toiseen Helsinkiläissairaalaan synnyttämään.Kaikesta huolimatta.- ap
Miksi synnytys käynnistettiin..?
Satutko tietämään että saako siellä ilokaasua? (olen kuullut että joistakin sairaaloista se on otettu pois käytöstä)
Mites tuo eppari? Oliko se ihan välttämätön? Kerrottiinko ennenkö se tehtiin? Puuduttiko ne ensin? Puuduttiko ne ennen ompelemista? (nämäkin mietityttää koska joillakin ei olla puudutettu..)
Tiedän että minulla on paljon outoja kysymyksiä mutta on esikoinen tulossa ja en muutenkaan tiedä näistä asioista enkä varsinkaan naistenklinikasta mitään :)
Kiitoksia vastauksista :) - Mä vaan
ap kirjoitti:
Miksi synnytys käynnistettiin..?
Satutko tietämään että saako siellä ilokaasua? (olen kuullut että joistakin sairaaloista se on otettu pois käytöstä)
Mites tuo eppari? Oliko se ihan välttämätön? Kerrottiinko ennenkö se tehtiin? Puuduttiko ne ensin? Puuduttiko ne ennen ompelemista? (nämäkin mietityttää koska joillakin ei olla puudutettu..)
Tiedän että minulla on paljon outoja kysymyksiä mutta on esikoinen tulossa ja en muutenkaan tiedä näistä asioista enkä varsinkaan naistenklinikasta mitään :)
Kiitoksia vastauksista :)jouduin myös ensisynnyttäjänä yllättäen "omasta sairaalastani" ambulanssilla Naistenklinikalle synnyttämään. Syynä alhaiset trombosyytit. Jouduin suoraan synnytyssaliin, ja kanssani ensin ollut vanhempi kätilö oli hieman tyly ja vähättelevä tuntemuksiani kohtaan, mutta en antanut tuon häiritä, ja onneksi supistusten alkaessa kätilön vuoro vaihtui ja sain oikein ihanan nuoremman kätilön hoitamaan syynytystäni. Juuri hänen vuokseen minulle jäi koko synnytyksestä erittäin positiivinen mieli. Ponnistusvaihe tuntui aika tukalalta, mutta synnytyksen jälkeen hän sanoi, että ei halunut välilihaa mielellään leikata auttaakseen minua, ja tuon kuullessani olin erittäin tyytyväinen ettei hän niin tehnyt. Sain olla vauvani heti viereeni. Osastolla sai tosiaan olla aika yksinään, eivät juurikaan käyneet vointia kyselemässä, kun en paljon soittokelloa painellut. Minulle kuitenkin kokonaisuutena positiivinen kokemus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342