Tahtoo pois!

29

Ei kiesus, kun olis rahaa niin lähtisin suomesta pois...

30

995

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Truth is out there

      Saasta hieman rahaa ja lahde, se on nykyaan hyvin helppoa... Kay tyokkarin Eures-neuvojan puheilla ja etsikaa yhdessa sinulle sopivia tyopaikkoja muualta Euroopasta. Alkupaaomaa ei tarvita valttamatta mitaan jarkyttavia summia, itsellakaan ei ollut kuin jotain 2000 euroa. Tyopaikka oli kuitenkin valmiina ja palkka alkoi juoksemaan saman tien. Tietty ensimmainen kuukausi oli hieman tiukempaa (kun piti maksaa kampan takuuvuokrat yms.), mutta siita se sitten lahti suht mukavasti. Lisaksi firma maksoi myohemmin muuttoavustuksen, joka paikkasi suurelta osin alun lisakustannusten aiheuttaman loven.

      • 29

        säästää ton pari tonttuu näistä p-ska palkoistani ja sit häivyn.
        En jaksa enää tätä sarvikuonojen maata, haluan ympärilleni positiivisia ja sosiaalisia ihmisiä,
        suomi on yksinäisten, katellisten ja negatiivisten ihmisten maa eikä ilmasto paranna viihtyvyyttä.

        Voi että mä kaipaan ystäviä jotka on elämäniloisia ja joiden luo voi mennä ilman tätä vi-un suomalaisten kadehtimista ja kyräilyä, pitää v-ttu sopia jo 2 viikkoa aiemmin näitten möllien kaa tapaamisetkin, niin vaikketa, niin vaikeeta tää sosiaalinen elämä niille on!

        Mun nuoruuteni valuu hukkaan täällä homeperseitten maassa.
        Olen kuin ikuinen lapsi, peter pan ja sitähän nää hapannaama suomalaiset ei voi sietää,
        täällä paskapäitten maassa murskataan kaikki kaunis ja hyväntuulinen.

        Haistakaa ................ te körtti hapannaama suomalaiset! tämä tyttö häipyy iloisempien ihmisten maahan..


      • 29
        29 kirjoitti:

        säästää ton pari tonttuu näistä p-ska palkoistani ja sit häivyn.
        En jaksa enää tätä sarvikuonojen maata, haluan ympärilleni positiivisia ja sosiaalisia ihmisiä,
        suomi on yksinäisten, katellisten ja negatiivisten ihmisten maa eikä ilmasto paranna viihtyvyyttä.

        Voi että mä kaipaan ystäviä jotka on elämäniloisia ja joiden luo voi mennä ilman tätä vi-un suomalaisten kadehtimista ja kyräilyä, pitää v-ttu sopia jo 2 viikkoa aiemmin näitten möllien kaa tapaamisetkin, niin vaikketa, niin vaikeeta tää sosiaalinen elämä niille on!

        Mun nuoruuteni valuu hukkaan täällä homeperseitten maassa.
        Olen kuin ikuinen lapsi, peter pan ja sitähän nää hapannaama suomalaiset ei voi sietää,
        täällä paskapäitten maassa murskataan kaikki kaunis ja hyväntuulinen.

        Haistakaa ................ te körtti hapannaama suomalaiset! tämä tyttö häipyy iloisempien ihmisten maahan..

        lisäys vielä..
        suomalainen mies on tylsä!!!!!!!!!! Sanalla sanoen näivettynyt naava.
        Ei toivoakaan naurusta ja elämänilosta saatika kauniista romanttisista hetkistä.

        Nää ihmiset on käsittämättömiä tässä maassa!!


      • kaunis hyväntuulinen
        29 kirjoitti:

        säästää ton pari tonttuu näistä p-ska palkoistani ja sit häivyn.
        En jaksa enää tätä sarvikuonojen maata, haluan ympärilleni positiivisia ja sosiaalisia ihmisiä,
        suomi on yksinäisten, katellisten ja negatiivisten ihmisten maa eikä ilmasto paranna viihtyvyyttä.

        Voi että mä kaipaan ystäviä jotka on elämäniloisia ja joiden luo voi mennä ilman tätä vi-un suomalaisten kadehtimista ja kyräilyä, pitää v-ttu sopia jo 2 viikkoa aiemmin näitten möllien kaa tapaamisetkin, niin vaikketa, niin vaikeeta tää sosiaalinen elämä niille on!

        Mun nuoruuteni valuu hukkaan täällä homeperseitten maassa.
        Olen kuin ikuinen lapsi, peter pan ja sitähän nää hapannaama suomalaiset ei voi sietää,
        täällä paskapäitten maassa murskataan kaikki kaunis ja hyväntuulinen.

        Haistakaa ................ te körtti hapannaama suomalaiset! tämä tyttö häipyy iloisempien ihmisten maahan..

        Et kuulosta kovin "kauniilta ja hyväntuuliselta"!

        "näistä p-ska palkoistani ja sit häivyn"
        "En jaksa enää tätä sarvikuonojen maata"
        "suomi on yksinäisten, katellisten ja negatiivisten ihmisten maa"
        "tätä vi-un suomalaisten kadehtimista ja kyräilyä, pitää v-ttu sopia jo 2 viikkoa aiemmin näitten möllien kaa tapaamisetkin"
        "homeperseitten maassa"
        "hapannaama suomalaiset"
        "Haistakaa ................ te körtti hapannaama suomalaiset!"


      • 29
        kaunis hyväntuulinen kirjoitti:

        Et kuulosta kovin "kauniilta ja hyväntuuliselta"!

        "näistä p-ska palkoistani ja sit häivyn"
        "En jaksa enää tätä sarvikuonojen maata"
        "suomi on yksinäisten, katellisten ja negatiivisten ihmisten maa"
        "tätä vi-un suomalaisten kadehtimista ja kyräilyä, pitää v-ttu sopia jo 2 viikkoa aiemmin näitten möllien kaa tapaamisetkin"
        "homeperseitten maassa"
        "hapannaama suomalaiset"
        "Haistakaa ................ te körtti hapannaama suomalaiset!"

        pankoon omalle kohdalleen miltä tuntuisi olla ensin koulukiusattu, sitten työpaikoilla vinoillaan, sukulaiset ja kaveripiiri täynnä tyypillisä suomijuntteja.
        Olo ei todellakaan ole ruusuinen kun armeija sarvikuonoja on vuosikausia kävellyt ylitse.


      • kaunis hyväntuulinen
        29 kirjoitti:

        pankoon omalle kohdalleen miltä tuntuisi olla ensin koulukiusattu, sitten työpaikoilla vinoillaan, sukulaiset ja kaveripiiri täynnä tyypillisä suomijuntteja.
        Olo ei todellakaan ole ruusuinen kun armeija sarvikuonoja on vuosikausia kävellyt ylitse.

        kauniiksi ja hyväntuuliseksi? Itseään voi muuttaa, muita ei. Jos taas arvelet, ettei sinussa ole mitään parantamisen varaa, vaan suomijunteissa vain, sinun täytyy sitten astua sen maata kirtävän rajan yli sinne täydelliseen maailmaan, jotta voit olla onnellinen toisten täydellisten kanssa-ko?

        Jokainen elää erilaisessa maailmassa, jonka ovat luoneet omat ajatukset ja asenteet. Samassa perheessäkin asuva voi elää kauniissa maailmassa, vaikka sinä siinä vierellä kidut. Lakkaa kiduttamasta itseäsi, muutu, ja muuta. Lakkaa valittamasta. Sillä lisäät vain negatiivisuutta siihen jo ennestään negatiiviseen ympäristöön. Olet ympäristösi kasvatti ja tulos, mutta koeta kehittyä ja valmistautua astumaan ulos parempaan maailmaan.

        Ihan totta, jossakin muualla voi olla helpompaa sinulle. Etsi sitä paikkaa myönteisesti, niin tuloksesi saattavat olla paremmat.


      • MIR2
        29 kirjoitti:

        säästää ton pari tonttuu näistä p-ska palkoistani ja sit häivyn.
        En jaksa enää tätä sarvikuonojen maata, haluan ympärilleni positiivisia ja sosiaalisia ihmisiä,
        suomi on yksinäisten, katellisten ja negatiivisten ihmisten maa eikä ilmasto paranna viihtyvyyttä.

        Voi että mä kaipaan ystäviä jotka on elämäniloisia ja joiden luo voi mennä ilman tätä vi-un suomalaisten kadehtimista ja kyräilyä, pitää v-ttu sopia jo 2 viikkoa aiemmin näitten möllien kaa tapaamisetkin, niin vaikketa, niin vaikeeta tää sosiaalinen elämä niille on!

        Mun nuoruuteni valuu hukkaan täällä homeperseitten maassa.
        Olen kuin ikuinen lapsi, peter pan ja sitähän nää hapannaama suomalaiset ei voi sietää,
        täällä paskapäitten maassa murskataan kaikki kaunis ja hyväntuulinen.

        Haistakaa ................ te körtti hapannaama suomalaiset! tämä tyttö häipyy iloisempien ihmisten maahan..

        Saanko vihjaista, etta arkea se elama on muuallakin.
        Muissakin maissa on sarvikuonoja, kadetta, suruja, ja ilmastoissakin on puolensa.

        Yleensa nama piirteet alkavat tulla ymparistosat esiin, t.s. niita alkaa tajuamaan todenteolla vasta kun on asettunut aloilleen ja sopeutunut. Useimmilla siihen menee 1 - 3 vuotta.
        Alussa on paljon piirteita ja toimintatapoja, jotka tuntuvat holmoilta, jopa arsyttavilta, ja suomalaiset tavat itse asiassa nayttavatkin loistavilta.
        Myohemmin tulevat sitten ehka enemman ihmisten piirteet ja kansanluonne esiin eika sekaan aina kaikin osin mairittele kaikkia. Siinakin vaiheessa huomaa etta on niissa pohjoisen morokolleissa puolensakin...

        Sanoisin, etta elama muuttuu mutta ilojen ja huolien maara todennakoisesti pysyy vakiona. Jos elama sapettaa Suomessa, samoja asioita todennakoisesti kohtaa maailmallakin, eri kuosissa vain. Elaman hymyiltya jo Suomessa tulee helposti havainnoitua myos niita nautinnollisia piirteita uudessa asuinpaikassaan, tyoyhteisossaan, jne.

        Tuosta sosiaalisesta elamasta pitaa todeta, etta paikallisella kantavaestolla ei normaalisti ole mitaan tarvetta eika ehka edes haluakaan suuremmin ystavystya uusien tulokkaiden kanssa. Heilla on jo oma elamansa. Se tarkoittaa sita, etta etenkin uudet siirtolaiset loytavat monesti ystavansa muiden siirtolaisten joukosta. Menee ehka vuosia ennenkuin paaset sulautumaan kantavaeston sekaan. Sita odotellessa...


      • 29 kirjoitti:

        säästää ton pari tonttuu näistä p-ska palkoistani ja sit häivyn.
        En jaksa enää tätä sarvikuonojen maata, haluan ympärilleni positiivisia ja sosiaalisia ihmisiä,
        suomi on yksinäisten, katellisten ja negatiivisten ihmisten maa eikä ilmasto paranna viihtyvyyttä.

        Voi että mä kaipaan ystäviä jotka on elämäniloisia ja joiden luo voi mennä ilman tätä vi-un suomalaisten kadehtimista ja kyräilyä, pitää v-ttu sopia jo 2 viikkoa aiemmin näitten möllien kaa tapaamisetkin, niin vaikketa, niin vaikeeta tää sosiaalinen elämä niille on!

        Mun nuoruuteni valuu hukkaan täällä homeperseitten maassa.
        Olen kuin ikuinen lapsi, peter pan ja sitähän nää hapannaama suomalaiset ei voi sietää,
        täällä paskapäitten maassa murskataan kaikki kaunis ja hyväntuulinen.

        Haistakaa ................ te körtti hapannaama suomalaiset! tämä tyttö häipyy iloisempien ihmisten maahan..

        mutta jos asenteesi elämään ja kanssaihmisiisi on todella kirjoituksesi mukainen,
        niin enpä voi kuvitella Sinulle ulkomaillakaan löytyvän parempaa tulevaisuutta.
        Koko aloitus tuoksahtaa enemmänkin provolta...
        Mutta jos nyt kaikesta huolimatta olet tosissasi, niin pieni itsetutkiskelu ei todellakaan
        olisi pahitteeksi.
        Lisäksi, jos tuo nimimerkki 29 tarkoittaa ikääsi, niin siinä iässä kyllä pitäisi pystyä parempaan,
        kuin noin 13 vuotiaan ilmaisuun.


    • Saldo-Ellu

      Kannattaa ehkä ensin tehdä itselleen selväksi,onko muuttohalun syynä se ettei tule itsensä kanssa toimeen. Ja jos näin on, muutto Suomesta muualle ei välttämättä paranna tilannetta lainkaan. Sitten kirjoitetaan, että kiesus kun olisi rahaa niin tulisin takaisin.

      • MIR2

        "muutto Suomesta muualle ei välttämättä paranna tilannetta lainkaan."
        Niinhän tuo on: ongelmilla on joskus tapana itse asiassa pahentua maailmalle lähtiessä. Jos oli avio-ongelmia jo Suomessa, ne kärjistyvät kivasti maailmalla. Jos on identiteettiongelmia, maailmalla pääsee olemaan ihan hukassa. Jos oli murheita rahan käytön kanssa, täällä joko pakko-opettelee uudet tavat tai kaatuu ongelmiinsa.

        Parhaiten onnistuu, kun elämä on jo lähtöpäässä kunnossa. Sen varaan on hyvä rakentaa uusi elämä toisaallakin.


    • Lusanne

      Itse liittyisin ensiksi johonkin esim. Suomi Sveitsi seuraan ja kyselisin että millaista on maassa asua ja miten paljon töitä pitää tehdä ?

      Eli vaihda ystävät ja rupea miettimään mitä haluat uudeltamaalta ?

    • Borat of Suomi

      Voiistko hiema kertoa että mistä olisit valmis luopumaan ?

      Oletko valmis luopumaan

      # kielestä

      # uskonnosta

      # ilmoista

      # koulutuksesta

      # sukulaisista

      # ystävistä

      # oma valinta


      Laita hieman niin muutkin tiedämme että miten olet ajatellut jatkaa ?

      • Uk(l)kosuomalainen

        Ulkomaille muuttamisen vuoksi EI tarvitse luopua ainakaan:

        -kielestä
        -ystävistä
        -sukulaisista
        -uskonnosta

        Asun itse ulkomailla, Euroopan ulkopuolella, ja sama uskonto on edelleen, kuten myös sukulaiset ja ystävät (tietty paljon uusiakin ystäviä on tullut). Äidinkieltäkin tulee käytettyä säännöllisesti, joskaan ei työelämässä. Nykyään erittäin helppoa pitää yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin oli sitten lähestulkoon missä vain... joko tekstin tai kuvan ja äänen välityksellä. Riittänyt minulle vallan mainiosti. Jos koulut on jo käyty, niin eipä tarvitse koulutuksestakaan luopua (tasokasta koulutusta omille lapsille saa muistakin maista, samoin terveydenhuoltoa jne).


      • Alavamaa
        Uk(l)kosuomalainen kirjoitti:

        Ulkomaille muuttamisen vuoksi EI tarvitse luopua ainakaan:

        -kielestä
        -ystävistä
        -sukulaisista
        -uskonnosta

        Asun itse ulkomailla, Euroopan ulkopuolella, ja sama uskonto on edelleen, kuten myös sukulaiset ja ystävät (tietty paljon uusiakin ystäviä on tullut). Äidinkieltäkin tulee käytettyä säännöllisesti, joskaan ei työelämässä. Nykyään erittäin helppoa pitää yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin oli sitten lähestulkoon missä vain... joko tekstin tai kuvan ja äänen välityksellä. Riittänyt minulle vallan mainiosti. Jos koulut on jo käyty, niin eipä tarvitse koulutuksestakaan luopua (tasokasta koulutusta omille lapsille saa muistakin maista, samoin terveydenhuoltoa jne).

        Taidat nimimerkistä päätellen olla mies ?

        Aloittajasta kukaa ei tiedä että kumpi vai kampi hän on !


    • ____________

      hyvä alku

    • Rebel80

      Niin kuin sanot. Taynna juntteja ja kateellisia ihmisia. Itse muutimme pois suomesta yli vuosi sitten ja nyt vasta huomaan kuinka kateellista kansaa suomessa asuu.

      Itse olen tyytyvainen nykyiseen asuinmaahan vaikka muuton syy ei ollut siis nuo edellamainitut.
      Eurooppan muuttaisin vain pakosta mutta suomeen en silloinkaan.

      Hyvaa reissua sinulle kun se aika koittaa mutta muista etta esim euroopan ulkopuolelle ei ihan noin vain paasee asumaan. Tyo ja maahanmuutto lupiin menee aikaa/rahaa.

      • You Like Me

        Itse vaihdoin kaverit jo 90 luvulla !


      • kiitollisia!
        You Like Me kirjoitti:

        Itse vaihdoin kaverit jo 90 luvulla !

        Kukapa tarvitsisi negatiivisia 'ystäviä'?


      • ei ikinä enää

        vuotta suomessa, enkä varmaan mene koskaan asumaan suomeen. On tosi hirviä maa! Veinasin kuolla sinne. Voi miten paljon siellä on kateutta, jopa omat sukulaiset. En ole ikinä asunnut kuin kaksi vuotta suomessa. Elämäni kauheimmat vuodet. Minun autoista oli aina renkaat puhki. Jopa isosta hevos autosta. Juoppoja oli koko piha täynnä. Lapsiani jahtasitvat haulikolla. Hyi mitä ihmisiä siellä oli, olivat kuin elukoita


    • Aloittajalle Kiitos

      Vähän jäimme odottamaan että missäpäin asustelet nykyään ?

    • Kuvassa vasemmalla

      Mikä kulttuuri kiinnostaa ?
      Kannattaa otta selvää että miten muualla eletään ja mihin miesten " romanttisuus " perustuu ?

    • 29

      aloittaja pitkästä aikaa,
      on ollut hieman vastoinkäymisiä:
      -Autoa korjattu koska pakkasessa hajos.
      -Flunssaa sairastettu pakkasen takia.
      -Veroja, laskuja, visaa, vuokraa yms..maksettu koska suomi on kallis maa pakkasen takia.
      -Tapeltu sukulaisten kanssa koska niillä viiraa ilmeisesti pakkasen takia.

      Mut lentoliput on varattu tutkimusmatkalle jolle tämä livigstone lähtee hiihtolomalla tsekkaamaan paikallisen työtilanteen, olen käynyt siellä ennenkin ja sydän jäi.

      • Tåla Mig

        Miten olisi jos nyt hieman kertoisit että onko joku Välimeren maa taikka joku muu ns turistikohde ?


    • ranskansuomalainen

      Ulkomaita on helppo ihailla kaukaa käsin, kun ei ole niissä koskaan arkea viettänyt. Onhan sitä kiva rakennella niitä pilvilinnoja.

      Olen vasta lyhyen aikaa asunut Ranskassa (Pariisissa), ja voin sanoa, että jo nyt monet asiat ärsyttävät (esim. liikenteen tukkoisuus, huono hygeniataso, byrokratian raskaus jne.). Maitokin maistuu pahalta... ;) Toki täällä hyviäkin puolia on. Eivät ne ulkomaat mitään paratiiseja ole - niissä on hyvät ja huonot puolensa - kuten Suomessakin. Valitettavasti niitä Suomen hyviä puolia on vaikea huomata, ennen kuin on asunut ulkomailla. (Huom. viikon turistimatka ei ole ulkomailla asumista.)

      Minua myös huvittaa eteläisen ilmaston ihailu. Onkos se sitten kiva, kun talvella on kylmä, mutta lunta ei tule ollenkaan eli on todella ankean näköistä? Entä kun kesällä mennään 40 asteen lämpöön? Itse en todellakaan haluaisi asua eteläisessä Euroopassa.

      Suomessakin monenlaisia paikkakuntia. Ehkä voisit kokeilla toisenlaista: toisen kokoista, toisessa maakunnassa tms.

      Motiivisi ulkomaille lähtöön eivät kuulosta kovin hyviltä. Jos haluaa vain "lähteä jonnekin ulkomaille", se on aika ontto pohja muuttaa. Minusta pitäisi ensiksi olla joku tietty maa, johon todella haluaa asumaan.

      • Sopeutuvaisuus on valttia ulkomaille muutettaessa. Muuttajan on opittava samaistumaan paikalliseen väestöön. Sen, mikä kelpaa ranskalaiselle, on kelvattava myös suomalaiselle. Se, mikä kelpaa portugalilaiselle/azorilaiselle, kelpaa minulle, on mottoni Azoreilla.

        Suurkaupunkien liikenne on tukkoista. Sen tietänevät useimmat muuttajat ennen lähtöään. Yksi suomalaisten tyypillisiä valituksia on huono hygieniataso. Kuinkahan subjektiivinen tämä käsitys on? Minä en ole koskaan epäillyt hygieniatasoa Portugalissa.

        Olen olut tekemisissä paitsi suomalaisen myös amerikkalaisen ja portugalilaisen byrokratian kanssa eivätkä suomalaisen byrokratian vaatimukset jää kahdesta viimeksi mainitusta mitenkään jälkeen. Esim. suomalaisen veroviraston kanssa asiointi saattaa vaatia kärsivällisyyttä normaalia enemmän. Helpointa maahanmuuttajalle on täyttää vastaanottajamaan byrokratian vaatimukset mukisematta.

        Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että joukko seniorikansalaisia viettää talven mieluiten lämpimämmässä maassa kuin Suomessa? Pariisissa tuskin on 30 C pakkasta ja sellaisia lumimääriä kuin esim. Helsingissä tänä talvena. On myös hankala löytää ainakaan eteläisestä Euroopasta paikkaa, jossa olisi yhtä harmaata syksyllä ja alkutalvesta kuin Suomessa.

        Pitkään kestävät 40 C:n lämpötilat ovat äärilämpötiloja Euroopassa.

        Ulkomaille pysyvää muuttoa harkitsevan on syytä perehtyä siihen, mitä muutto ulkomaille uusiin olosuhteisiin ja vieraaseen kulttuuriin merkitsee. On totta, että fiilis on toinen kuin turistimatkalla. Muuttajan on tultava sinuksi vastaanottavan kulttuurin ja siinä elävien ihmisten kanssa ja hyväksyttävä erilaisuus sellaisenaan. Jos haluaa tulla mahdollisemman täysivertaiseksi, on opittava maan kieli mahdollisimman hyvin ja omaksuttava maan tavat.

        Samalla on kuitenkin hyväksyttävä se, että muuttaja, kaikista ponnisteluista huolimatta tämän tästä leimataan ulkomaalaiseksi ja että korostuksesta huomautetaan eikä aina välttämättä hienotunteisesti.

        Maan päällä ole paratiisia, mutta jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa, jopa pelkästään kokeilla asumista kotimaansa ulkopuolella.


      • ranskansuomalainen
        masseur kirjoitti:

        Sopeutuvaisuus on valttia ulkomaille muutettaessa. Muuttajan on opittava samaistumaan paikalliseen väestöön. Sen, mikä kelpaa ranskalaiselle, on kelvattava myös suomalaiselle. Se, mikä kelpaa portugalilaiselle/azorilaiselle, kelpaa minulle, on mottoni Azoreilla.

        Suurkaupunkien liikenne on tukkoista. Sen tietänevät useimmat muuttajat ennen lähtöään. Yksi suomalaisten tyypillisiä valituksia on huono hygieniataso. Kuinkahan subjektiivinen tämä käsitys on? Minä en ole koskaan epäillyt hygieniatasoa Portugalissa.

        Olen olut tekemisissä paitsi suomalaisen myös amerikkalaisen ja portugalilaisen byrokratian kanssa eivätkä suomalaisen byrokratian vaatimukset jää kahdesta viimeksi mainitusta mitenkään jälkeen. Esim. suomalaisen veroviraston kanssa asiointi saattaa vaatia kärsivällisyyttä normaalia enemmän. Helpointa maahanmuuttajalle on täyttää vastaanottajamaan byrokratian vaatimukset mukisematta.

        Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että joukko seniorikansalaisia viettää talven mieluiten lämpimämmässä maassa kuin Suomessa? Pariisissa tuskin on 30 C pakkasta ja sellaisia lumimääriä kuin esim. Helsingissä tänä talvena. On myös hankala löytää ainakaan eteläisestä Euroopasta paikkaa, jossa olisi yhtä harmaata syksyllä ja alkutalvesta kuin Suomessa.

        Pitkään kestävät 40 C:n lämpötilat ovat äärilämpötiloja Euroopassa.

        Ulkomaille pysyvää muuttoa harkitsevan on syytä perehtyä siihen, mitä muutto ulkomaille uusiin olosuhteisiin ja vieraaseen kulttuuriin merkitsee. On totta, että fiilis on toinen kuin turistimatkalla. Muuttajan on tultava sinuksi vastaanottavan kulttuurin ja siinä elävien ihmisten kanssa ja hyväksyttävä erilaisuus sellaisenaan. Jos haluaa tulla mahdollisemman täysivertaiseksi, on opittava maan kieli mahdollisimman hyvin ja omaksuttava maan tavat.

        Samalla on kuitenkin hyväksyttävä se, että muuttaja, kaikista ponnisteluista huolimatta tämän tästä leimataan ulkomaalaiseksi ja että korostuksesta huomautetaan eikä aina välttämättä hienotunteisesti.

        Maan päällä ole paratiisia, mutta jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa, jopa pelkästään kokeilla asumista kotimaansa ulkopuolella.

        Esimerkkejä huonosta hygeniasta: vihannekset ja hedelmät avotiskeillä kaduilla, joissa ne saavat annoksen katupölyä. Tämä on ihan eri juttu kuin vaikka Helsingin kauppatori, joka on erillinen kävelytori (ja myyjillä on yleensä katokset) eikä ruuhkaisen autotien vieressä oleva koju. Toinen esimerkki on tuotteiden käsittely tiskeillä suoraan paljain käsin. Suomessa käytetään enemmän ottimia, hanskoja ja pakkausmateriaalia - se pätee yleensä ottaen. Kolmas esimerkki on likaiset kadut, Helsingissä ei sellaista törkyä ikinä näe kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa. Neljäs on kengillä sisällä kävely kantaen katupölyn kaikkialle.

        Mitä tulee byrokratiaan, esimerkiksi pankkitilin avaamisessa vaadittiin Pariisissa todistusta asuinpaikasta - vanhaa sähkölaskua ja jopa asunnonomistajan id:tä - joka menee minusta naurettavuuksiin. Lappusia on joka paikassa luvassa mahdoton läjä. Myös muut kuin suomalaiset valittavat Ranskan byrokratiasta, esimerkiksi saksalaiset.

        Sääolosuhteet ovat tietysti makuasia. Kieltämättä Helsingin(kin) syksy on ankea, mutta pidän siitä, että on aidosti 4 vuodenaikaa - eikä vain ikuinen kesä. Vuodenajat toki löytää muualtakin kuin Suomesta.

        Ei pidä kuitenkaan saada sitä kuvaa, etten pitäisi Ranskasta ja Pariisista. Kaupungista löytyy erittäin kauniita kujia, rakennuksia ja puistoja, tunnelmallisia ravintoloita, herkuista notkuvia leipomoita ja jos jonkinlaista kulttuuririentoa. Pidän myös siitä, että sanoja "kiitos", "päivää/iltaa" ja "anteeksi" viljellään enemmän kuin Suomessa. Voisin kuvitella viihtyväni pitempäänkin.

        Tarkoitukseni oli vain tuoda esiin, että Suomessa ja ulkomaissa on hyvät ja huonot puolensa, eikä pidä yksisilmäisesti ihailla ulkomaita (kuten jotkut tekevät). Pidän synnyinmaastani, kuten pidän myös tämänhetkisestä asuinmaastani.

        Ulkomaankokemukseen vaikuttaa tietysti paljon myös oma lähtökohta: jos on kotoisin Pihtiputaalta, Pariisi voi tuntua erilaiselta kuin helsinkiläiselle. Vastaavasti omat piirit voivat muodostua ulkomailla kovin erilaisiksi kuin kotimaassa: esimerkiksi maahanmuuttajapiirit ulkomailla vs. sisäsiittoisemmat vanhat tuttavapiirit kotimaassa. Vertailu on siten kovin vaikeaa. En voi verrata lapsuuden pihojen tuttavapiiriäni Pariisin tuttavapiiriini, joka on monikansallista ja koulutuksen ym. perusteella kovin valikoitunutta. Jotta voisin verrata keskivertoranskalaista ja -suomalaista, minun tulisi myös Ranskassa tuntea "normaaleja" ihmisiä pihapiireistä, eikä vain oman alan kv-henkisiä ihmisiä.


      • ranskansuomalainen kirjoitti:

        Esimerkkejä huonosta hygeniasta: vihannekset ja hedelmät avotiskeillä kaduilla, joissa ne saavat annoksen katupölyä. Tämä on ihan eri juttu kuin vaikka Helsingin kauppatori, joka on erillinen kävelytori (ja myyjillä on yleensä katokset) eikä ruuhkaisen autotien vieressä oleva koju. Toinen esimerkki on tuotteiden käsittely tiskeillä suoraan paljain käsin. Suomessa käytetään enemmän ottimia, hanskoja ja pakkausmateriaalia - se pätee yleensä ottaen. Kolmas esimerkki on likaiset kadut, Helsingissä ei sellaista törkyä ikinä näe kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa. Neljäs on kengillä sisällä kävely kantaen katupölyn kaikkialle.

        Mitä tulee byrokratiaan, esimerkiksi pankkitilin avaamisessa vaadittiin Pariisissa todistusta asuinpaikasta - vanhaa sähkölaskua ja jopa asunnonomistajan id:tä - joka menee minusta naurettavuuksiin. Lappusia on joka paikassa luvassa mahdoton läjä. Myös muut kuin suomalaiset valittavat Ranskan byrokratiasta, esimerkiksi saksalaiset.

        Sääolosuhteet ovat tietysti makuasia. Kieltämättä Helsingin(kin) syksy on ankea, mutta pidän siitä, että on aidosti 4 vuodenaikaa - eikä vain ikuinen kesä. Vuodenajat toki löytää muualtakin kuin Suomesta.

        Ei pidä kuitenkaan saada sitä kuvaa, etten pitäisi Ranskasta ja Pariisista. Kaupungista löytyy erittäin kauniita kujia, rakennuksia ja puistoja, tunnelmallisia ravintoloita, herkuista notkuvia leipomoita ja jos jonkinlaista kulttuuririentoa. Pidän myös siitä, että sanoja "kiitos", "päivää/iltaa" ja "anteeksi" viljellään enemmän kuin Suomessa. Voisin kuvitella viihtyväni pitempäänkin.

        Tarkoitukseni oli vain tuoda esiin, että Suomessa ja ulkomaissa on hyvät ja huonot puolensa, eikä pidä yksisilmäisesti ihailla ulkomaita (kuten jotkut tekevät). Pidän synnyinmaastani, kuten pidän myös tämänhetkisestä asuinmaastani.

        Ulkomaankokemukseen vaikuttaa tietysti paljon myös oma lähtökohta: jos on kotoisin Pihtiputaalta, Pariisi voi tuntua erilaiselta kuin helsinkiläiselle. Vastaavasti omat piirit voivat muodostua ulkomailla kovin erilaisiksi kuin kotimaassa: esimerkiksi maahanmuuttajapiirit ulkomailla vs. sisäsiittoisemmat vanhat tuttavapiirit kotimaassa. Vertailu on siten kovin vaikeaa. En voi verrata lapsuuden pihojen tuttavapiiriäni Pariisin tuttavapiiriini, joka on monikansallista ja koulutuksen ym. perusteella kovin valikoitunutta. Jotta voisin verrata keskivertoranskalaista ja -suomalaista, minun tulisi myös Ranskassa tuntea "normaaleja" ihmisiä pihapiireistä, eikä vain oman alan kv-henkisiä ihmisiä.

        Hygienia on asia, josta voidaan vääntää kättä loputtomiin. Helsingin kauppatorin ympäristön (samoin kuin Hakaniemen torin) liikenne on erittäin vilkas. Enemmän minua kiinnostaisi tietää, miten lähellä vilkkaasti liikennöityä tietä ostamani hedelmät ja vihannekset ovat kasvaneet. Suomessa ja Helsingissä etenkin jo yksinomaan kaduilla käytettävä hiekka talvisaikaan on keväällä jään sulettua ja katujen kuivettua pölyn vuoksi todellinen terveysriski. Helsingissä eri puolilla 30 vuotta asuneena tiedän jotakin myös Suomen pääkaupungin likaisuudesta.

        Kun hygieniasta tai sen puutteista puhutaan, pitäisi tietää, mitkä ovat suomalaisen mielestä seuraamukset ”huonommasta hygieniasta”. Ei minulle ole käynyt kuinkaan täällä Portugalissa, jossa olen oleskellut lyhyempiä tai pidempiä aikoja vuodesta 1994 ja asunut pysyvästi viimeiset kolme vuotta. Veikkaanpa vain, että suomalaisen tiukkapipon käsityksen mukaan hygienia Portugalissa on huonompi kuin Suomessa. Esim. sairaalabakteeri jyllää molemmissa maissa.

        Minun kokemukseni portugalilaisten henkilökohtaisesta hygieniasta ovat paremmat kuin kokemukseni suomalaisten hygieniasta.

        Portugalissa ei kenkiä riisuta sisään tultaessa. Perinteinen portugalilaisen kodin lattia on tehty kivilaatoista, joka ilman tossuja on kylmä. Nuoremmille kerrottakoon, että kenkiä ei monin paikoin maalla Suomessa ennen muinoin riisuttu sisään tultaessa. Arviointeja tehtäessä onkin syytä muistaa, että hyvin harvalla meistä on monipuolinen kokemus edes Suomen oloista.

        Pankkitilin avaaminen vaatii monessa maassa erinäisiä papereita monista eri syistä, joista yksi tänä päivänä on rikollisuus. Vaatimukset dokumenttien suhteen ovat Portugalissa pitkälle samat kuin Ranskassa. En näe mitään ongelmaa ottaa tarvittavia papereita mukaan. Vieraan byrokratian uudet vaatimukset tuntuvat useimmista vaivalloisilta. Helpoin ratkaisu on kuitenkin tehdä niin kuin pyydetään, mitään kun et voi muuttaa.

        Useasti muuttaneille ja eri maissa asuneille tässä keskustellut asiat ovat tuttuja. Kun menemme uuteen maahan ja asetumme asumaan, meidän on sopeuduttava uusiin oloihin, ihmisiin ja kulttuuriin.

        On tärkeää asettaa synnyinmaa ja asuinmaa samalla viivalle arviointeja tehtäessä. Suomi on yksi maa monien muiden joukossa, mutta keskimäärin asiat ovat aivan yhtä hyvin monessa muussa maassa kuin Suomessa.


      • Zone Interdite
        ranskansuomalainen kirjoitti:

        Esimerkkejä huonosta hygeniasta: vihannekset ja hedelmät avotiskeillä kaduilla, joissa ne saavat annoksen katupölyä. Tämä on ihan eri juttu kuin vaikka Helsingin kauppatori, joka on erillinen kävelytori (ja myyjillä on yleensä katokset) eikä ruuhkaisen autotien vieressä oleva koju. Toinen esimerkki on tuotteiden käsittely tiskeillä suoraan paljain käsin. Suomessa käytetään enemmän ottimia, hanskoja ja pakkausmateriaalia - se pätee yleensä ottaen. Kolmas esimerkki on likaiset kadut, Helsingissä ei sellaista törkyä ikinä näe kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa. Neljäs on kengillä sisällä kävely kantaen katupölyn kaikkialle.

        Mitä tulee byrokratiaan, esimerkiksi pankkitilin avaamisessa vaadittiin Pariisissa todistusta asuinpaikasta - vanhaa sähkölaskua ja jopa asunnonomistajan id:tä - joka menee minusta naurettavuuksiin. Lappusia on joka paikassa luvassa mahdoton läjä. Myös muut kuin suomalaiset valittavat Ranskan byrokratiasta, esimerkiksi saksalaiset.

        Sääolosuhteet ovat tietysti makuasia. Kieltämättä Helsingin(kin) syksy on ankea, mutta pidän siitä, että on aidosti 4 vuodenaikaa - eikä vain ikuinen kesä. Vuodenajat toki löytää muualtakin kuin Suomesta.

        Ei pidä kuitenkaan saada sitä kuvaa, etten pitäisi Ranskasta ja Pariisista. Kaupungista löytyy erittäin kauniita kujia, rakennuksia ja puistoja, tunnelmallisia ravintoloita, herkuista notkuvia leipomoita ja jos jonkinlaista kulttuuririentoa. Pidän myös siitä, että sanoja "kiitos", "päivää/iltaa" ja "anteeksi" viljellään enemmän kuin Suomessa. Voisin kuvitella viihtyväni pitempäänkin.

        Tarkoitukseni oli vain tuoda esiin, että Suomessa ja ulkomaissa on hyvät ja huonot puolensa, eikä pidä yksisilmäisesti ihailla ulkomaita (kuten jotkut tekevät). Pidän synnyinmaastani, kuten pidän myös tämänhetkisestä asuinmaastani.

        Ulkomaankokemukseen vaikuttaa tietysti paljon myös oma lähtökohta: jos on kotoisin Pihtiputaalta, Pariisi voi tuntua erilaiselta kuin helsinkiläiselle. Vastaavasti omat piirit voivat muodostua ulkomailla kovin erilaisiksi kuin kotimaassa: esimerkiksi maahanmuuttajapiirit ulkomailla vs. sisäsiittoisemmat vanhat tuttavapiirit kotimaassa. Vertailu on siten kovin vaikeaa. En voi verrata lapsuuden pihojen tuttavapiiriäni Pariisin tuttavapiiriini, joka on monikansallista ja koulutuksen ym. perusteella kovin valikoitunutta. Jotta voisin verrata keskivertoranskalaista ja -suomalaista, minun tulisi myös Ranskassa tuntea "normaaleja" ihmisiä pihapiireistä, eikä vain oman alan kv-henkisiä ihmisiä.

        >> Mitä tulee byrokratiaan, esimerkiksi pankkitilin avaamisessa vaadittiin Pariisissa todistusta asuinpaikasta - vanhaa sähkölaskua ja jopa asunnonomistajan id:tä - joka menee minusta naurettavuuksiin.

        Kannattaa ehdottomasti katsoa oheinen ohjelma identiteettivarkauksia koskien M6:lta (ellet sattunut sitä viimesunnuntaina katsomaan), niin mainitsemasi vaatimukset pankkitilin avaamiseksi ja vastaavat eivät enää mieltä paina, päinvastoin. Olisi erityisen tarpeellista tehdä radikaaleja muutoksia, ettei ohjelmassa esitetyn kaltaiset toimet olisi niin helppoja kuin tällä hetkellä ovat, painajaismaisine seurauksineen.

        Byrokratiasta kun puhutaan, niin oikeudenmukaisuuden nimissä on vaikea hyväksyä mm. tilannetta, jossa identiteetivarkauden tehnyt henkilö on saatu kiinni ja istuen tuomiotaan, mutta uhri voi joutua odottamaan vuosia oikeuden päätöstä ennenkuin hänen tilanteensa normalisoidaan. Odotellessa uhri ei vapaudu indentiteettivarkauden aiheuttamista seurauksista, voi joutua maksamaan usempaa nimissään otettua talolainaa, ollen pankkikiellossa (ei oikeutta maksuvälineisiin, vain käteinen), mahdollinen konkurssi, talon ulosmittaaminen vieraiden lainojen lyhentämiseksi jne. Puhumattakaan tilanteista joissa identiteettivarasta ei ole edes saatu kiinni ja tuhoisa spiraali vain jatkuu.

        Chaque année, 210 000 Français se font voler leur identité:

        - http://www.m6.fr/emission-zone_interdite/emission-07022010-emission-62328.html

        Ps. Itse en ole milloinkaan palellut yhtä pajon kuin asuessani Ranskassa (au sud), syynä ne 'hyvin eristetyt' rakennukset...


    • Keihästys Matkat

      Oletko koskaan vielä ollut muualla ?

      Laiva taikka seuramatkalla ?

    • ulkosuomalainen2010

      Älä ainakaan tänne muuta. Kuulen jo korvissani, että kitisisit täälläkin ihan samalla tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      933
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      81
      652
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      613
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    Aihe