Pora ja Rengaskaivot ovat suomessa todella fiksuja ratkaisuja mutta moni pilaa kaivonsa koska ei huollata sitä. Kaivoon alkaa kertymään epäpuhtauksia ja vedenlaatu kersii ja hyvässä lykyssä vedentulo kaivoon tyrehtyy. Rengaskaivo tulisi huoltaa 5v välein kun taas porakaivo noin 7-10v välein riippuen tietenkin kaivoveden laadusta joka voi huomattavasti lyhentää huolto väliä. Onko sinulla ongelmia juomavesikaivoon liittyvissä asioissa? vastaan mielelläni. T: Alalla töissä
kysy juomavesikaivoista
3
1420
Vastaukset
- Oma kaivo
Ok, mitäpä arvelet tästä:
muutettiin tässä joulun alla uuteen taloomme joka on haja-asutusalueella. Meillä on 5 metriä syvä rengaskaivo, jossa on jatkuvasti viime keväästä saakka ollut vettä kolmisen metriä, kaivo pitää vetensä samoissa lukemissa tasaisen jatkuvasti ja tekee perusteellisemman tyhjennyksen jäljiltä n. 1 (halkaisijaltaan ja korkeudeltaan metrisen) renkaallisen vettä vuorokaudessa. Eli vettä riittää kyllä.
Vesi ei keitettäessä mene mitenkään sameaksi tai ruskeaksi. Siihen kuitenkin ilmaantui syksymmällä pistävä sivumaku. Varsinkin lämmin vesi saattaa myös haiskahtaa pistävältä. Ennen kuin putkimiehet laittoivat kaivoon pumpun, tyhjensimme sen, pesimme harjaamalla renkaat, pohjalla ei ollut liejua, vain ne pohjahiekat mitkä pitikin olla. Iäkkäämmänpuoleisen naapurinmiehen kehotuksesta kaivoon laitettiin säkillinen kalkkirouhetta pohjalle.
Aluksi kun aloimme käyttää tiskinpesukonetta, pariin astiaan tuli ruosteisen näköinen pikkuläikkä, joka lähti keraamisista astioista hankaamalla, teräskattilan pohjaan jäi pidemmäksi aikaa. Olen seuraillut vesikalusteita, olen ollut havaitsevinani wc-pöntössä pientä punertavanruskehtavaa kertymää. Olen ajatellut pistää vettä seisomaan pulloon pitemmäksi aikaa, kun yksi tuttu sanoi että sillä tavalla voisi katsoa kertyykö pohjalle punertavaa sakkaa, että olisiko vedessä kuitenkin rautaa. Iäkkäämmänpuoleisella naapurilla on itsellään hyvävetinen rengaskaivo ylempänä rinteessä (kilometrin päässä) ja hänen mielikuvansa alueen kaivoista on, että kenelläkään ei ole ollut pahemmin ongelmaa veden laadun kanssa. Olen miettinyt että jospa vedessämme on kuitenkin hyvin pienoinen määrä rautaa, jonka itse maistan koska minulla on herkkä haju- ja makuaisti enkä tupakoi. Iäkkäämmänpuoleinen naapuri tupakoi ketjussa, ehkä hän ei maista sitä rautaisuutta? Voiko vedessä olla tällainen pieni määrä rautaa vaikka se vesi ei muutakaan väriään keitettäessä? Ja mistä muista syistä tällaiset maku- ja hajuhaitat vedessä voisivat johtua? Maku tuntuu varsinkin jälkimakuna, se on metallisen pistävä ja "kolkko" (jos näin viininmaistelun tyyliin sitä kuvailisi) ja haju lämpimässä vedessä muistuttaa mielestäni etäisesti kissanpissaa tai akvaariovettä, lähinnä siis sikäli, että haju on hieman pistävä. Haju- ja makuhaittoja ilmenee eniten silloin kun vettä on käytetty vähemmän ja erityisesti aamulla yön jäljiltä. Aamulla kun laskee vettä hanasta, haju voi olla aika voimakaskin. Olemme tällöin laskeneet kylmää vettä kymmenisen minuuttia joka hanasta, tämä hävittää haju- ja makuhaitat yllättävästi, mikä pistää miettimään, onko kyse kuitenkaan kaivon ongelmasta, vai voisiko tämä johtua jotenkin siitä, että talossa on paljon uutta metalliosaa vesiputkistossa, jakotukkia, painesäiliötä, varaajaa...
Mitä mieltä olet? Olen ajatellut että jos haitat jatkuvat vielä keväämmälläkin, tutkitutan veden ja hankin jonkinlaisen suodattimen. Millaisia vaihtoehtoja olisi tarjolla ja mitä ne mahtanevat kustantaa?- PPF
Kyllä kertomuksestanne päätellen sanoisin johtuvan raudasta. Ihan ensimmäiseksi minulta saatte 45€ postitus hintaan vesianalyysin, se on itsetestauspaketti 10:lle yleisimmin esiintyvälle aineelle: Bakteerit, Kupari, Rauta, Nitraatit/nitriitit, Ph, Kovuus, Kloori, Lyijy/torjunta-aineet. Tällä saadaan luotettava lähtökohta vedenlaadulle. Suosittelen tehtäväksi min. 3 vuoden välein mahdollisten bakteerikantojenkin vuoksi!
Yleisesti:
Yleisesti törmättynä huolenaiheena pintavesikaivossa on syksyllä raudan ilmeneminen kaivoveteen erityisesti hiekkaharjuisella rinteisellä sijaintipaikalla, syksyn kosteat ilmat ja sateet saavat maakerroksesta liekenemaan rautaa veden joukkoon ja sitä kautta se on sitten kaivovedessä. Rauta haisee ja värjää jo pienissäkin määrissä 0,05mg/l mutta sitä ei vielä silmällä erota saostumisena tai lasissa värjäytymisenä. Raudan aiheuttamat haitat ovat teknisiä ja esteettisiä: rauta synnyttää ruostekerrostumia saniteetti- ja talouskalusteisiin, tahroja vaatteisiin, haju ja makuvirheitä ja naisväki ei tahdo saada rautaisella vedellä kauniita hiuksiaan puhtaan tuntuisiksi. Rauta ei sinällään ole mitenkään vaarallista.
Suodattimesta:
Suodatusjärjestelmiä on monenlaisia ja hintaisia. Yleensä niissä ongelmana niiden tekninen käyttö, erilaisten ravinnesuolojen ja lisäaineiden kanssa pelehtiminen (turhia kustannus eriä) sekä yleensä vievät paljon tilaa. Hintapolitiikkaa: noin 1300- 2500€ asennus joka niissä mittavat putki sekä sähkötyöt!
Itse edustan suomeen rantautuneita uusia mikrosuodatusjärjestelmiä jotka ovat erittäin helppoja asentaa eikä vaadi erillisiä sähkökytkentöjä tai paljon tilaa vieviä laitteita. Yleisin W-2000 KD vedenpuhdistusjärjestelmä maksaa 580 € vaihtopatruuna 220€ (3 vuotta). Liitetään suoraan paineelliseen vesijohtoverkkoon ennen tai jälkeen painesäiliötä. Suodatin puhdistaa 2000l/h eli riittää kaiken talousveden puhdistamiseen. Suodatin huuhdellaan hanasta kääntämällä määräajoin jolloin käyttöilä pidentyy. Suodatustarkkuus 0,01 mikronia (mikrometriä), se vie raudan, bakteerit, kolloidit ym. veteen joutuneet vieraat aineet pois, mutta jättää veteen liuenneet mineraalit. Suosittelen vielä esisuodattimen käyttöä ks. rengaskaivossa, se pidentää suodattimen patruunan vaihtoväliä joka kraanavedellä on 3 vuotta. Eisuodatin 60 € vaihtopatruuna 8€. Lähetän mielelläni esitemateriaalia. Minut tavoittaa Sami 358 40 960 9911 - [email protected] - www.wetec.fi
- Wanha kaiwo
vanhasta rengaskaivosta. Ensinnäkin sitä ei olla moneen (kymmeneen) vuoteen puhdistettu. Kurkkaa kaivoon niin siellä lilluu oksia/roskia. Johtunee siitä, koska ei ole kunnon kaivon kantta. Jatkuvasti on vesipumput rikki. Vesikin haiskahtaa/maistuu omituiselle.
Mitä tälle vanhalle kaivolle kannattaa tehdä, että siitä saa käyttö kelpoista vettä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 948371
- 424054
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021926- 241430
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371408Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,331163Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121120Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53867Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31842Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29817