CVT:n rakenne?

eero p

Millainen rakenne on aven cvt:ssa? Onko sama kuin uudessa Subarussa eli momentinmuunnin kytkimenä ja työntävä metallihihna? Subarun cvt-automaattia on kehuttu huipuksi myös kestävyydeltään, onko Avessa samanlainen rakenne (siis tämä Multidrive S)?

63

11540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipponisti

      periaatteessa sama systeemi, mutta erojakin tietty on. Tuskin kukaan nyt voi kauhean paljoa kehua subarun cvt-vaihteiston kestävyytä, koska niitä on ollut vain hyvin lyhyen ajan myynnissä. Mistä niin päättelet että ketju työntää eikä vedä?

      • eero p

        ...kertoi sen Subarusta. Harmittaa kun hukkasin TM nro 6/2009 jossa multidrive s-Avsensiksen koeajo laajana, olisi voitu selostaa siinä se lootan rakenne.

        EIKÖ TOSIAAN KUKAAN TIEDÄ TARKEMMIN?


      • rytky
        eero p kirjoitti:

        ...kertoi sen Subarusta. Harmittaa kun hukkasin TM nro 6/2009 jossa multidrive s-Avsensiksen koeajo laajana, olisi voitu selostaa siinä se lootan rakenne.

        EIKÖ TOSIAAN KUKAAN TIEDÄ TARKEMMIN?

        Kas tässä:

        Toyotan Multidrive S -nimisen portaattoman
        vaihteiston perusidea
        on variaattori, jossa pääosissa ovat
        tehollista läpimittaansa muuttavat
        kartiopyörät ja niiden välissä pyörivä
        metallilamelleista koottu kiilahihna.


      • nipponoisti
        eero p kirjoitti:

        ...kertoi sen Subarusta. Harmittaa kun hukkasin TM nro 6/2009 jossa multidrive s-Avsensiksen koeajo laajana, olisi voitu selostaa siinä se lootan rakenne.

        EIKÖ TOSIAAN KUKAAN TIEDÄ TARKEMMIN?

        momentinmuunnin hoitaa kytkimen tehtävän, aivan samoin kun saparossa. Tojon cvt-vaihteisto toimii todella hienosti ja sivistynessti, kannattaa kokeilla.


      • hoitaa
        nipponoisti kirjoitti:

        momentinmuunnin hoitaa kytkimen tehtävän, aivan samoin kun saparossa. Tojon cvt-vaihteisto toimii todella hienosti ja sivistynessti, kannattaa kokeilla.

        tojon cvt homman hienosti ja sivistyneesti! Ajakaa joskus vaikka BMW:n automaatilla ja puhukaa sitten.cvt huutaa kaasua painattaessa ja "mitään" ei tapahdu(no meteli nousee).Cvt taitaa olla pelkästään juuri noissa halpavalmistajien tuotteissa suosittu?Mielestäni oman kokemuksen perusteella ns.normaali automaatti vaihteisto voitaa mennen tullen cvt-vaihteiston ominaisuuksissa.Kokemuksia on uudesta Priuksesta jossa cvt on.


      • nipponisti
        hoitaa kirjoitti:

        tojon cvt homman hienosti ja sivistyneesti! Ajakaa joskus vaikka BMW:n automaatilla ja puhukaa sitten.cvt huutaa kaasua painattaessa ja "mitään" ei tapahdu(no meteli nousee).Cvt taitaa olla pelkästään juuri noissa halpavalmistajien tuotteissa suosittu?Mielestäni oman kokemuksen perusteella ns.normaali automaatti vaihteisto voitaa mennen tullen cvt-vaihteiston ominaisuuksissa.Kokemuksia on uudesta Priuksesta jossa cvt on.

        onn ajanut myös bmw:llä, eikä sen automaatti nyt kovin ihmeellinen ole pienien nykäyksiensä kanssa, ja aivan varmasti tapahtuu muutakin kun metelin nousua kun painaa kaasun pohjaan cvt-vaihteistollisessa autossa. Joudut vaan tottumaan siihen että nämä vaihteistot tulee syrjäyttämään perinteiset automaatit mitkä on hyvin usein huomattaavasti kulutusta nostavia. Voisit lukea TM:n koeajon cvt-subarusta niin oppisit jotakin uutta.


      • No huh-huh
        nipponoisti kirjoitti:

        momentinmuunnin hoitaa kytkimen tehtävän, aivan samoin kun saparossa. Tojon cvt-vaihteisto toimii todella hienosti ja sivistynessti, kannattaa kokeilla.

        Limppu hävittää osan tehoista ja variaattori loput. Osakaasulla p-a kulutus saattaa olla luokkaa törkeä.


      • nipponisti
        No huh-huh kirjoitti:

        Limppu hävittää osan tehoista ja variaattori loput. Osakaasulla p-a kulutus saattaa olla luokkaa törkeä.

        vaan kun ei ole, esim subarussa cvt kuluttaa vähemmän kun manuaalivaihteinen, kannattaa ottaa asioista ensin selvää!


      • jortti
        nipponisti kirjoitti:

        vaan kun ei ole, esim subarussa cvt kuluttaa vähemmän kun manuaalivaihteinen, kannattaa ottaa asioista ensin selvää!

        Tästä cvt-Avensiksen polttoaineen kulutuksesta. Minulla on tämä uusi Farmari Avensis 1.8 (147hv) cvt-automaatilla ja on erinomainen laatikko toiminnaltaan, sen voin näin 10000km:n kokemuksella sanoa. Ja nyt on jo tulipalopakkasetkin koettu ja toimii loistavasti. Tietysti heti uutena kiinnostuin juuri tuosta kulutuksesta, kun on noin iso farmari automaatilla. Koko viime kesän oikea mitattu kulutus, siis ei ajotietokoneen näyttö, vaan kulutetut litrat/ajetut kilometrit, johon kuului maantieajoa mökille ja takaisin, (suurin osa 100km/h) ja osa kaupungissa työmatka ajoa, oli kulutus koko kesän keskiarvo 6.5l/100km!!!!!!!!!! pienin mitattu oli 6,1l/100km ja suurin 6,8l/100km. Siis cvt ei todellakaan vie paljon polttoainetta ja ottakaa huomioon auton koko, Iso farmari, painoa yli 1500kg!! Nyt tulipalopakkasilla, kun ajo on ollut pelkästään lyhyttä työmatkaa kaupungissa, jossa ei edes moottorin lämpö ole kerinny nousta normaaliin, on kulutus tietenkin suuri, pahimmillaa 9l/100km. Mutta tämän tälläisen ajon kulutus nousee varmaan joka autossa ja laatikossa ja on luonnollista ja ymmärrettävää. Ja tämä on todellista mitattua, CVT EI KULUTA paljon polttoainetta, ainakaan Toyotan tekniikalla!!!


      • eero p
        jortti kirjoitti:

        Tästä cvt-Avensiksen polttoaineen kulutuksesta. Minulla on tämä uusi Farmari Avensis 1.8 (147hv) cvt-automaatilla ja on erinomainen laatikko toiminnaltaan, sen voin näin 10000km:n kokemuksella sanoa. Ja nyt on jo tulipalopakkasetkin koettu ja toimii loistavasti. Tietysti heti uutena kiinnostuin juuri tuosta kulutuksesta, kun on noin iso farmari automaatilla. Koko viime kesän oikea mitattu kulutus, siis ei ajotietokoneen näyttö, vaan kulutetut litrat/ajetut kilometrit, johon kuului maantieajoa mökille ja takaisin, (suurin osa 100km/h) ja osa kaupungissa työmatka ajoa, oli kulutus koko kesän keskiarvo 6.5l/100km!!!!!!!!!! pienin mitattu oli 6,1l/100km ja suurin 6,8l/100km. Siis cvt ei todellakaan vie paljon polttoainetta ja ottakaa huomioon auton koko, Iso farmari, painoa yli 1500kg!! Nyt tulipalopakkasilla, kun ajo on ollut pelkästään lyhyttä työmatkaa kaupungissa, jossa ei edes moottorin lämpö ole kerinny nousta normaaliin, on kulutus tietenkin suuri, pahimmillaa 9l/100km. Mutta tämän tälläisen ajon kulutus nousee varmaan joka autossa ja laatikossa ja on luonnollista ja ymmärrettävää. Ja tämä on todellista mitattua, CVT EI KULUTA paljon polttoainetta, ainakaan Toyotan tekniikalla!!!

        Kiitos nimimerkki jortti kommenteista!

        Lisäkyssäreitä:

        -nostaako pakkasilla koneen lämmöt miten nopsaan taajamassa normaalilukemaan (oma 1,4 tsi-VW EI nosta D-asennolla ajaessa ja jo siksi haluan siitä eroon ja Ave harkinnassa vakavasti)

        -onko lämmin pakkasilla?

        -riittääkö puhti esim. rekan tai letkan rivakkaan ohitukseen?

        -onko ollut mitään vikoja tai häiriöitä?

        -paskaako farkkuave miten herkästi takalasia kura- ja lumikelillä? (näissä on eri farkuissa eroja)

        Kiitos jortti etukäteen!


      • eero p
        eero p kirjoitti:

        Kiitos nimimerkki jortti kommenteista!

        Lisäkyssäreitä:

        -nostaako pakkasilla koneen lämmöt miten nopsaan taajamassa normaalilukemaan (oma 1,4 tsi-VW EI nosta D-asennolla ajaessa ja jo siksi haluan siitä eroon ja Ave harkinnassa vakavasti)

        -onko lämmin pakkasilla?

        -riittääkö puhti esim. rekan tai letkan rivakkaan ohitukseen?

        -onko ollut mitään vikoja tai häiriöitä?

        -paskaako farkkuave miten herkästi takalasia kura- ja lumikelillä? (näissä on eri farkuissa eroja)

        Kiitos jortti etukäteen!

        Unohtui vielä:

        -otitko lisävarusteena autoosi vakionop.säätimen? Paljonko kustansi?


      • haku animaatiosta.
        eero p kirjoitti:

        ...kertoi sen Subarusta. Harmittaa kun hukkasin TM nro 6/2009 jossa multidrive s-Avsensiksen koeajo laajana, olisi voitu selostaa siinä se lootan rakenne.

        EIKÖ TOSIAAN KUKAAN TIEDÄ TARKEMMIN?

        Luulisin että löytyy havainnollistava videonpätkä.


      • jortti
        eero p kirjoitti:

        Kiitos nimimerkki jortti kommenteista!

        Lisäkyssäreitä:

        -nostaako pakkasilla koneen lämmöt miten nopsaan taajamassa normaalilukemaan (oma 1,4 tsi-VW EI nosta D-asennolla ajaessa ja jo siksi haluan siitä eroon ja Ave harkinnassa vakavasti)

        -onko lämmin pakkasilla?

        -riittääkö puhti esim. rekan tai letkan rivakkaan ohitukseen?

        -onko ollut mitään vikoja tai häiriöitä?

        -paskaako farkkuave miten herkästi takalasia kura- ja lumikelillä? (näissä on eri farkuissa eroja)

        Kiitos jortti etukäteen!

        Ajeltiin tässä just -25asteen pakkasessa 130km yhteen menoon ja lämpötila oli asetettu sisälle automaatilla 22 astetta siten, että puhallus oli tuulilasille ja alas yht aikaa koko ajan. hyvin lämpö riitti ja se mitä ihmettelin eniten, oli se, että kaikki ikkunat pysyivät sulina ja kirkkaina. Kyydissä oli kaksi henkilöä. No se koneen lämmön nousu ei ehkä ole niin hirmu nopeeta, johtuen varmaan nyky autojen polttoainetaloudellisuudesta. Mutta siinä -25asteen pakkasessakin lämpö nousi jonkun ajan jäkeen ihan normaaliin ja pysyi myös siinä koko ajan ja lämmintä kyllä riitti edellä mainituilla asennoilla. Emännälle siitä silloin oikein mainitsin, että ompa tasainen vedoton mukava lämpö. Testien mukaanhan juuri tuo sinun VW on kylmä talvella ja työkaverini sanoi juuri saman asian, että sen 1.4TSI VW on pirun kylmä. Ehkä 1,8 litraisesta riittää paremmin lämmintä. Pienintäkään murhetta tai vikaa ei ole ollut, ei edes nyt huippupakkasilla. Olen erittäin tyytyväinen . Tuohon ohitukseen, kyllä mielestäni lähtee mukavasti myös rekkojen ohitukseen, koska tuo cvt on luonteeltaan sellainen, että kaasua painaessa nostaa heti kierroksia, siis tavallaan vaihtaa pienempää ja käyttää aina parasta vääntömomenttialuetta kiihdyttettäessä. EIKÄ NYI vaihtaessa, koska on portaaton vaihteisto. Ei taida sellaista Farkkua olla joka ei paskaisi takaikkunaa, mutta ehkä mielestäni vähemmän, koska lasi on vähän viistommassa ja lasin alla pikku kynnys, näistä johtuen myös perän ulkonäkö on onnistunut. Joo otin lisävarusteena vakionopeussäätimen joka tuli alkuperäisvarusteena. Onnistuivat sen asentamaan, mutta merkkivaloa ei saanu palamaan, mutta sillä ei mielestäni ole mitään merkitystä sillä säätimen merkkivalolla. Hyvää on se, että on alkuperäisvaruste omalla paikallaan. maksoi jotain 500e ehkä. Mutta sehän on tinkimis kysymys. Minulla on ollu jo useampi Toyota ja kaikki ovat toimineet loistavasti ilman vikoja. Olen oppinu luottamaan niihin kuin pässi suuriin sarviin. Ja kaikissa Toyota liikkeissä ja korjaamoissa olen saanu erinomaista palvelua, vaikka olen duunari ja kuljen "ryysyissä". Toivottavasti näistä tiedoista on jotain hyötyä, nyt oli niin pirun hyvä testikausi, kun oli kauheat pakkaset. Mutta käy koeajamassa CVT Avensis, niin asia sulle selkiää.


      • eero p
        jortti kirjoitti:

        Ajeltiin tässä just -25asteen pakkasessa 130km yhteen menoon ja lämpötila oli asetettu sisälle automaatilla 22 astetta siten, että puhallus oli tuulilasille ja alas yht aikaa koko ajan. hyvin lämpö riitti ja se mitä ihmettelin eniten, oli se, että kaikki ikkunat pysyivät sulina ja kirkkaina. Kyydissä oli kaksi henkilöä. No se koneen lämmön nousu ei ehkä ole niin hirmu nopeeta, johtuen varmaan nyky autojen polttoainetaloudellisuudesta. Mutta siinä -25asteen pakkasessakin lämpö nousi jonkun ajan jäkeen ihan normaaliin ja pysyi myös siinä koko ajan ja lämmintä kyllä riitti edellä mainituilla asennoilla. Emännälle siitä silloin oikein mainitsin, että ompa tasainen vedoton mukava lämpö. Testien mukaanhan juuri tuo sinun VW on kylmä talvella ja työkaverini sanoi juuri saman asian, että sen 1.4TSI VW on pirun kylmä. Ehkä 1,8 litraisesta riittää paremmin lämmintä. Pienintäkään murhetta tai vikaa ei ole ollut, ei edes nyt huippupakkasilla. Olen erittäin tyytyväinen . Tuohon ohitukseen, kyllä mielestäni lähtee mukavasti myös rekkojen ohitukseen, koska tuo cvt on luonteeltaan sellainen, että kaasua painaessa nostaa heti kierroksia, siis tavallaan vaihtaa pienempää ja käyttää aina parasta vääntömomenttialuetta kiihdyttettäessä. EIKÄ NYI vaihtaessa, koska on portaaton vaihteisto. Ei taida sellaista Farkkua olla joka ei paskaisi takaikkunaa, mutta ehkä mielestäni vähemmän, koska lasi on vähän viistommassa ja lasin alla pikku kynnys, näistä johtuen myös perän ulkonäkö on onnistunut. Joo otin lisävarusteena vakionopeussäätimen joka tuli alkuperäisvarusteena. Onnistuivat sen asentamaan, mutta merkkivaloa ei saanu palamaan, mutta sillä ei mielestäni ole mitään merkitystä sillä säätimen merkkivalolla. Hyvää on se, että on alkuperäisvaruste omalla paikallaan. maksoi jotain 500e ehkä. Mutta sehän on tinkimis kysymys. Minulla on ollu jo useampi Toyota ja kaikki ovat toimineet loistavasti ilman vikoja. Olen oppinu luottamaan niihin kuin pässi suuriin sarviin. Ja kaikissa Toyota liikkeissä ja korjaamoissa olen saanu erinomaista palvelua, vaikka olen duunari ja kuljen "ryysyissä". Toivottavasti näistä tiedoista on jotain hyötyä, nyt oli niin pirun hyvä testikausi, kun oli kauheat pakkaset. Mutta käy koeajamassa CVT Avensis, niin asia sulle selkiää.

        Kiitos fiksuista vastauksista! Jep, aion koeajaa lähiviikkoina uudelleen multidrive 1,8:n, eka koeajo oli liki vuosi sitten ja vain pikku lenkki, ei saanut muuta kuvaan kuin että ihmeen ärhäkältä vaikutti ja loota toimi kuin ajatus. DSG:kin toimii hyvin mutta nykäisee, mitä taas cvt ei tee.

        Eiköhän tässä ave oteta kevään tullen lumien sulaessa alle...


      • eero p
        eero p kirjoitti:

        Kiitos fiksuista vastauksista! Jep, aion koeajaa lähiviikkoina uudelleen multidrive 1,8:n, eka koeajo oli liki vuosi sitten ja vain pikku lenkki, ei saanut muuta kuvaan kuin että ihmeen ärhäkältä vaikutti ja loota toimi kuin ajatus. DSG:kin toimii hyvin mutta nykäisee, mitä taas cvt ei tee.

        Eiköhän tässä ave oteta kevään tullen lumien sulaessa alle...

        Ihan mielenkiinnosta, minkä värisenä otit?


      • jortti
        eero p kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, minkä värisenä otit?

        Otin sen vaalean hopeanharmaan metallihohtovärin. Pari kivaa pikku juttua siitä Avesta vielä, jotka on osoittautuneet erittäin mukaviksi. Radiossa on toiminta, joka lisää äänenvoimakkuutta ajonopeuden kasvaessa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun paikallaan ollessa säädät äänenvoimakkuuden sopivaksi, kuulostaa ääni vielä satasen nopeudessakin yhtä voimakkaalta, ei tartte volumenapin kanssa koko ajan vekslata, toimiii tosi hyvin ja sopivasti. Tuulilasin pyyhkijöiden kohdalla on lasissa sähkövastukset, jotka sulattavat lasiin kiinnijäätyneet pyyhkijät hetkessä irti. Tämä on jo muutaman kerran mulla pelastanu pyyhkijän kumit. Ja vielä, ajovaloissa on täysautomaatti asento, jota hoitaa hämäräkytkin. Päivällä kirkkaasssa valossa toimii vain puolivalot ja mittariston valo on kirkkaampi. Pimeän tullen hämäräkytkin kytkee myös pitkät valot mukaan ja himmentää mittariston valaistuksen ennalta säätämääsi sopivaan pimeäkirkkauteen. ei ole tarttenu koko aikana ajovalokytkimeen koskea ollenkaan missään tilanteessa, kun tuo täysautomaattiasento on ollu päällä. Nämä on pikku asioita, mutta ovat osoittautuneet käytössä erittäin mukaviksi ja hyvin toimiviksi.


      • nipponisti
        eero p kirjoitti:

        Unohtui vielä:

        -otitko lisävarusteena autoosi vakionop.säätimen? Paljonko kustansi?

        vakkarista pari sanaa, kun kävin tuota autommaattia koeajamassa, tuli myyjän kanssa puhetta vakkarista, niin hän kertoi että koska ei tarvitse asentaa muuta kun viiksikatkaisija, niin hinta on jotakin 380€ muistaakseni, eikä veloiteta sitä hinnaston mukaista 830€:a, mikä tuntuu jo aika korkealta hinnalta.


      • eero p
        jortti kirjoitti:

        Otin sen vaalean hopeanharmaan metallihohtovärin. Pari kivaa pikku juttua siitä Avesta vielä, jotka on osoittautuneet erittäin mukaviksi. Radiossa on toiminta, joka lisää äänenvoimakkuutta ajonopeuden kasvaessa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun paikallaan ollessa säädät äänenvoimakkuuden sopivaksi, kuulostaa ääni vielä satasen nopeudessakin yhtä voimakkaalta, ei tartte volumenapin kanssa koko ajan vekslata, toimiii tosi hyvin ja sopivasti. Tuulilasin pyyhkijöiden kohdalla on lasissa sähkövastukset, jotka sulattavat lasiin kiinnijäätyneet pyyhkijät hetkessä irti. Tämä on jo muutaman kerran mulla pelastanu pyyhkijän kumit. Ja vielä, ajovaloissa on täysautomaatti asento, jota hoitaa hämäräkytkin. Päivällä kirkkaasssa valossa toimii vain puolivalot ja mittariston valo on kirkkaampi. Pimeän tullen hämäräkytkin kytkee myös pitkät valot mukaan ja himmentää mittariston valaistuksen ennalta säätämääsi sopivaan pimeäkirkkauteen. ei ole tarttenu koko aikana ajovalokytkimeen koskea ollenkaan missään tilanteessa, kun tuo täysautomaattiasento on ollu päällä. Nämä on pikku asioita, mutta ovat osoittautuneet käytössä erittäin mukaviksi ja hyvin toimiviksi.

        Hyvä väri sinulla, minulla myös kaksi vaihtoehtoa: tuo hopea tai sitten valkoinen, musta on nykyinen ja muuten tosi kiva tällaiselle himohinkkaajalle mutta olen kuullut että Avensiksen tummissa väreissä näkyy naarmut helposti ja mitä Toyota-näyttelyssä metallimustaa farkkuavea tutkin niin jo se uusi yksilö oli kammottavasti naarmuinen. Hopeinen autoyksilö taas oli täysin naarmuttoman näköinen, ja on itsellänikin ollut pari hopeista autoa ja helppo sekä tyylikäs väri.

        Ai niin jortti vielä: onko varustetaso sinulla Sol? VW:ssä on myös tuo automaattinen volyyminnosto nopeuden mukaan, tosi kiva ominaisuus. Hyvä että se on Avessakin.

        Joo, ei tässä muuta, hyvää kevään jatkoa vaan jortille ja muillekin! Katsotaan miten kaupoissa käy...


      • jortti
        eero p kirjoitti:

        Hyvä väri sinulla, minulla myös kaksi vaihtoehtoa: tuo hopea tai sitten valkoinen, musta on nykyinen ja muuten tosi kiva tällaiselle himohinkkaajalle mutta olen kuullut että Avensiksen tummissa väreissä näkyy naarmut helposti ja mitä Toyota-näyttelyssä metallimustaa farkkuavea tutkin niin jo se uusi yksilö oli kammottavasti naarmuinen. Hopeinen autoyksilö taas oli täysin naarmuttoman näköinen, ja on itsellänikin ollut pari hopeista autoa ja helppo sekä tyylikäs väri.

        Ai niin jortti vielä: onko varustetaso sinulla Sol? VW:ssä on myös tuo automaattinen volyyminnosto nopeuden mukaan, tosi kiva ominaisuus. Hyvä että se on Avessakin.

        Joo, ei tässä muuta, hyvää kevään jatkoa vaan jortille ja muillekin! Katsotaan miten kaupoissa käy...

        Joo, varustetaso on Sol, katsoin sen hinta/varusteiden määrän suhteen sopivaksi. En katsonut tarvitsevani niitä hienouksia, mitä Sol tuo 3000e:n lisähintaan. Mutta nämähän on makuasioita, kuka haluaa mitäkin. Minä sijoitin mieluummin osan tuosta 3000e:n lisähinnasta etu-ja takatutkaan, ovat kyllä loistavat tuolla ahtaissa parkkeeraustilanteissa. Saattaa tuoda hintansa takaisin moninkertaisesti, kun jää pikku kolhut tulematta niin omaan kuin naapurinkin autoon. Etenkin takatutka tuntuu olevan noin pitkässä isossa autossa erittäin tarpeellinen, minä kun olen pirun huono arvioimaan paljonko on takana vielä varaa. Kaksi kertaa on takatutka pelastanu varmalta puskurin kolhulta, peruutin parkkiin ja tutka huuti yht äkkiä, vaikka mitään ei näkyny ikkunasta eikä peileistä, menin katsomaan ja takana parkkipaikan reunassa oli matala tolppa, joka ei näkynyt mistään. Jos tutkaa ei olisi ollut, olisin taatusti täräyttänyt siihen tolppaan ja puskurissa lommo tai halkeama.
        Hyvää kevättä vaan kaikille ja sulle eero p mielenkiintoisia kaupantekohetkiä.
        Tästä meidän keskustelusta saa kyllä muutkin ottaa tietoa irti, jos miettiivät Avensista, että minkälainen se on, kaikki kun ei tule koeajossa esiin. Nämä on nyt melkein vuoden kokemuksella ja nyt huippupakkasissa koettua ja erittäin hyväksi havaittu ja se cvt-automaatti on loistava, josta tämä keskustelu sai alkunsa.
        Moi vaan kaikille.


      • En tajua
        hoitaa kirjoitti:

        tojon cvt homman hienosti ja sivistyneesti! Ajakaa joskus vaikka BMW:n automaatilla ja puhukaa sitten.cvt huutaa kaasua painattaessa ja "mitään" ei tapahdu(no meteli nousee).Cvt taitaa olla pelkästään juuri noissa halpavalmistajien tuotteissa suosittu?Mielestäni oman kokemuksen perusteella ns.normaali automaatti vaihteisto voitaa mennen tullen cvt-vaihteiston ominaisuuksissa.Kokemuksia on uudesta Priuksesta jossa cvt on.

        Multitronic ole vastaava kuin Aven CVT? Multitronic on joku ns. variaattorivaihteisto mut se on hihnalla kait eikä ketjulla?


      • sddgfdhjkjlköläö
        jortti kirjoitti:

        Tästä cvt-Avensiksen polttoaineen kulutuksesta. Minulla on tämä uusi Farmari Avensis 1.8 (147hv) cvt-automaatilla ja on erinomainen laatikko toiminnaltaan, sen voin näin 10000km:n kokemuksella sanoa. Ja nyt on jo tulipalopakkasetkin koettu ja toimii loistavasti. Tietysti heti uutena kiinnostuin juuri tuosta kulutuksesta, kun on noin iso farmari automaatilla. Koko viime kesän oikea mitattu kulutus, siis ei ajotietokoneen näyttö, vaan kulutetut litrat/ajetut kilometrit, johon kuului maantieajoa mökille ja takaisin, (suurin osa 100km/h) ja osa kaupungissa työmatka ajoa, oli kulutus koko kesän keskiarvo 6.5l/100km!!!!!!!!!! pienin mitattu oli 6,1l/100km ja suurin 6,8l/100km. Siis cvt ei todellakaan vie paljon polttoainetta ja ottakaa huomioon auton koko, Iso farmari, painoa yli 1500kg!! Nyt tulipalopakkasilla, kun ajo on ollut pelkästään lyhyttä työmatkaa kaupungissa, jossa ei edes moottorin lämpö ole kerinny nousta normaaliin, on kulutus tietenkin suuri, pahimmillaa 9l/100km. Mutta tämän tälläisen ajon kulutus nousee varmaan joka autossa ja laatikossa ja on luonnollista ja ymmärrettävää. Ja tämä on todellista mitattua, CVT EI KULUTA paljon polttoainetta, ainakaan Toyotan tekniikalla!!!

        on Golf Variant bensamoottorilla ja kuivakytkimisellä kaksoiskytkinautomaatilla (DSG) ja ajan nyt pelkkää kaupunkiajoa ja mulla keskikulutus talvella pelkällä kaupunkiajolla 8-8.5 välillä. Maantiellä ja motarilla kulutus on pienehköä ja moottorin on pirun hiljainen kun kierrokset on kokoajan alhaalla ja vaihde aina suht suuri hyvän väännön ja sitkeyden vuoksi. Tehoa 118kW ja vääntöä 240NM kierrosalueella 1500-5000. Laatikossa on peräti 7-vaihdetta. Auto painaa noin 1500kg näillä varusteilla. Paljon tehdaslisävarusteita sekä myös jälkiasennettuja.

        Mitä opimme tästä: CVT-automaatit sekä kaksoiskytkinautomaatit (S-tronic, Gearshift, DSG jne.) ovat paljon pihimpiä kuin perinteiset automaatit ja nuo kumpikin varmaan syrjäyttävät joskus kokonaan perinteiset tomaatit.


      • Vilunki-veikko
        eero p kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, minkä värisenä otit?

        Peeveli


      • jaska…
        hoitaa kirjoitti:

        tojon cvt homman hienosti ja sivistyneesti! Ajakaa joskus vaikka BMW:n automaatilla ja puhukaa sitten.cvt huutaa kaasua painattaessa ja "mitään" ei tapahdu(no meteli nousee).Cvt taitaa olla pelkästään juuri noissa halpavalmistajien tuotteissa suosittu?Mielestäni oman kokemuksen perusteella ns.normaali automaatti vaihteisto voitaa mennen tullen cvt-vaihteiston ominaisuuksissa.Kokemuksia on uudesta Priuksesta jossa cvt on.

        Priuksesta jossa on cvt, mutta ei Multidrive S


      • pekka_123
        jaska… kirjoitti:

        Priuksesta jossa on cvt, mutta ei Multidrive S

        Prius on hybridi, joten siinä ei tarvita momentinmuunnita liikkeellelähdössä, kun liikkeelle lähdetään aina sähköllä.


      • Anonyymi

        Metalilamelleista koottu kiilahihna ei kestä vetää, sen runkona on melko ohut ja taipuisa teräsvanne. Mutta työntää se kyllä kestää, kuin rautatangolla työntäisi.


    • Ajamisen iloa

      Minkälainen lääkitys oikein tarvitaan, että pystyy ajamaan Toyotalta ja vielä suosittelemaan sitä muille?

      • faktat

        Bemaristeille tuntuu tuo lääkitys olevan todellakin elinehto ja valitettavan usein sen näkee arkiliikenteessäkin. Auto sinällään ei ole sen ihmeellisempi kuin esim. Toyta, vain kalliimpi ja hieman keskittävämmällä ohjauksella varustettu ja ?????., joten lisätkää vain lääkitystänne ja koittakaa sopeutua vertaistenne kanssa, ei ne 3 kirjainta vielä autuaaksi tee. Kokemusta 9 bmv, 3 toyotaa ja17 muutakin kansanautoa.


    • 4-4-2

      Miten lienee CVT:n huoltokulujen kanssa? Onko CVT-vaihteistolle määritelty huoltokohteita, esim tarviiko vaihtaa kartiopyöriä, tai työntöketjua ja jos niin millä metreillä?

    • Avenomi

      pitkällä kokemuksella automaateista sanoisin että en sitä
      vanhaa momentinmuunnin-lootaa enää huolisi.
      Dsg ollut ongelmainen. Skodassakin levisi kesken kestotestin.
      Saattaa olla jo kestävämpi.
      Cvt on toiminut kuin singeri . Tosi miellyttävä, ei mitään nykimistä.
      Öljyt huoltokirjan mukaan vaihdettava 60.000 km välein.
      Itselläni kaikki ovat toimineet särkymättä mutta öljyjä on vaihdettu.
      Automerkkejä on ollut monta.

      • TheYarisman

        Kyllä niissä cvt laatikoissa on momentinmuunnin kytkin, tosin lukkiutuvaa sorttia.


      • perinteinen kestää
        TheYarisman kirjoitti:

        Kyllä niissä cvt laatikoissa on momentinmuunnin kytkin, tosin lukkiutuvaa sorttia.

        Niin on niissä perinteisissä automaateissakin. Lukittuvat heti kun luistoa ei tarvita. Joissakin mainostetaan olevan elinikäiset öljyt, mutta tahtoo se elinikä jäädä suomalaisittain lyhkäiseksi ilman öljynvaihtoa. Tuo 60.000 on hyvä aika vaihtaa.


      • momentinmuunnin
        perinteinen kestää kirjoitti:

        Niin on niissä perinteisissä automaateissakin. Lukittuvat heti kun luistoa ei tarvita. Joissakin mainostetaan olevan elinikäiset öljyt, mutta tahtoo se elinikä jäädä suomalaisittain lyhkäiseksi ilman öljynvaihtoa. Tuo 60.000 on hyvä aika vaihtaa.

        Öljynvaihto 60 tkm:n välein niin pelittää kuin uusi, vaikka tojon mittarissa on jo 375 tkm.


    • ex multi

      Ei ole momentin muunninta ainakaan Audin multitronicissa, kannattaa ottaa asioista selvää!

      Koska momentin muunninta ei ole, niin hyötysuhde on parempi ja kulutuksessa päästään jopa manuaalin lukemiin.

      Miksi tojossakaan siis olisi? Ei CVT tarvi m.muunninta, kun lyhin välityssuhde on niin lyhyt ja hydraulisella kytkimellä luistattamalla tehdään ryömiminen.

      • 2.4 STW

        Vaan kun Tojossa asiat on toisellalailla.
        Tojon CVTn lyhin välitys on piitkä. Suurimmalla teholla on nopeus 60km/h tuntumassa mikä olisi manuaaliksikin aika pitkä.
        Niinpä Tojossa pitää olla pienillä kierroksilla listava mehulinko välissä.

        Mehulinkollinen tomaatti (CVT tai portaallinen) kestää jarrua vasten hitaasti ajamista paremmin kuin kytkimellä levykytkimellä oleva tomaatti.

        Audin CVTn kulutus on kyllä heikko kun sitä vertaa BMWn mehulinkoihin. Periaatteessa levykytkimellisellä CVTllä pitäisi päästä parempaan mutta ei näemmä pääse.

        Ite olen koeajoilla pitänyt erityisesti uusimmasta Audin CVTstä dieselin kanssa. Mahtava yhdistelmä, ei viivettä eikä BMWn 8 vaihteisen nykimisä. Bensakoneen kanssa Audin CVTllä taas on tolkuton viive liikkeelle lähdössä.

        Tojon CVT vaikuttaa aika hyvältä mutta ylipitkä perävälitys pilaa kiihtyvyyden vapaastihönkivän heikohtovääntöisen koneen kanssa. Tojon 1.8L CVT olisi oiva paketti Aurisfarkuun vaan kun ei saa. On ilmeisesti liian tehokas.
        Aveen taas sopisi 2.4L CVT kanssa mutta sitäpä ei ole olemassa.
        1.8L Ave pitäisi kiihtyä CVT:llä 9s jos homma olisi ehty oikein. Nyt ei taida todellisuudessa mennä alle 12s.


      • jaska…

        tojossa on, siksi kestää. Lukituu kiinteäksi noin 10 km h


      • prutku
        2.4 STW kirjoitti:

        Vaan kun Tojossa asiat on toisellalailla.
        Tojon CVTn lyhin välitys on piitkä. Suurimmalla teholla on nopeus 60km/h tuntumassa mikä olisi manuaaliksikin aika pitkä.
        Niinpä Tojossa pitää olla pienillä kierroksilla listava mehulinko välissä.

        Mehulinkollinen tomaatti (CVT tai portaallinen) kestää jarrua vasten hitaasti ajamista paremmin kuin kytkimellä levykytkimellä oleva tomaatti.

        Audin CVTn kulutus on kyllä heikko kun sitä vertaa BMWn mehulinkoihin. Periaatteessa levykytkimellisellä CVTllä pitäisi päästä parempaan mutta ei näemmä pääse.

        Ite olen koeajoilla pitänyt erityisesti uusimmasta Audin CVTstä dieselin kanssa. Mahtava yhdistelmä, ei viivettä eikä BMWn 8 vaihteisen nykimisä. Bensakoneen kanssa Audin CVTllä taas on tolkuton viive liikkeelle lähdössä.

        Tojon CVT vaikuttaa aika hyvältä mutta ylipitkä perävälitys pilaa kiihtyvyyden vapaastihönkivän heikohtovääntöisen koneen kanssa. Tojon 1.8L CVT olisi oiva paketti Aurisfarkuun vaan kun ei saa. On ilmeisesti liian tehokas.
        Aveen taas sopisi 2.4L CVT kanssa mutta sitäpä ei ole olemassa.
        1.8L Ave pitäisi kiihtyä CVT:llä 9s jos homma olisi ehty oikein. Nyt ei taida todellisuudessa mennä alle 12s.

        Huomenna saan 1,8 CVT:n eli nyt löytyy!


      • T27
        2.4 STW kirjoitti:

        Vaan kun Tojossa asiat on toisellalailla.
        Tojon CVTn lyhin välitys on piitkä. Suurimmalla teholla on nopeus 60km/h tuntumassa mikä olisi manuaaliksikin aika pitkä.
        Niinpä Tojossa pitää olla pienillä kierroksilla listava mehulinko välissä.

        Mehulinkollinen tomaatti (CVT tai portaallinen) kestää jarrua vasten hitaasti ajamista paremmin kuin kytkimellä levykytkimellä oleva tomaatti.

        Audin CVTn kulutus on kyllä heikko kun sitä vertaa BMWn mehulinkoihin. Periaatteessa levykytkimellisellä CVTllä pitäisi päästä parempaan mutta ei näemmä pääse.

        Ite olen koeajoilla pitänyt erityisesti uusimmasta Audin CVTstä dieselin kanssa. Mahtava yhdistelmä, ei viivettä eikä BMWn 8 vaihteisen nykimisä. Bensakoneen kanssa Audin CVTllä taas on tolkuton viive liikkeelle lähdössä.

        Tojon CVT vaikuttaa aika hyvältä mutta ylipitkä perävälitys pilaa kiihtyvyyden vapaastihönkivän heikohtovääntöisen koneen kanssa. Tojon 1.8L CVT olisi oiva paketti Aurisfarkuun vaan kun ei saa. On ilmeisesti liian tehokas.
        Aveen taas sopisi 2.4L CVT kanssa mutta sitäpä ei ole olemassa.
        1.8L Ave pitäisi kiihtyä CVT:llä 9s jos homma olisi ehty oikein. Nyt ei taida todellisuudessa mennä alle 12s.

        --1.8L Ave pitäisi kiihtyä CVT:llä 9s jos homma olisi ehty oikein. Nyt ei taida todellisuudessa mennä alle 12s.--
        Mitä vi tun väliä noilla sekunneilla on, hyvinhän tuolla kerkee.

        On muuten hienosti toimiva vaihteisto tämä CVT.


    • auto ave

      Omistuksessa ollut 1.8 6-vaihteinen manuaaliaski vm2009 uusikoppanen ja 2012 1.8 multidrv-s. Polttoaineenkulutus sama (6,5l) mutta automaatti toimii tuolla koneella paremmin, suosittelen automaattia.

    • Subarun omistaja

      Subaru Outbackin vm. 2010 CVT automaattivaihteistolla kesti 115 000 km eli takuuaika selvittiin kivasti, uusinnasta nyt hinta-arvio 13 500 euroa. Että ihan kelpo peli, mukava ajaa niin pitkään kuin liikkuu.

      • et sillai se menee

        Sama Tojotalla, CVT lootia ei korjata, vaan laitetaan uus laatikko hintaan 11200 euroa. auton hinta lähes tuplaantuu.


      • 23213
        et sillai se menee kirjoitti:

        Sama Tojotalla, CVT lootia ei korjata, vaan laitetaan uus laatikko hintaan 11200 euroa. auton hinta lähes tuplaantuu.

        Oliko tämä faktaa (mistä tieto lähtöisin) vai pelkkää mutua?


      • koettua tekniikkaa
        et sillai se menee kirjoitti:

        Sama Tojotalla, CVT lootia ei korjata, vaan laitetaan uus laatikko hintaan 11200 euroa. auton hinta lähes tuplaantuu.

        meillä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia, kummassakaan, ajattu yli 130 000 ja toisella yli 200 000 km. Jälkimmäinen ollut vuokrakäytössä ja on edelleen arkipäivisin, edulisesti.

        Ei ole tullut mieleen uusia laatikoita.


        Ite olin aikoinaan, -55 - -90 luvulla Piv vaihteistojen asentaja, teollisuudessa ne kävivätt yötä-päivää 5-7 vuotta jonka jälkeen ne huollettiin, osat vaihdettiin. Huolto tuntui turhalta sillä missään laatikossa ei ollut paljoakaan kulumaa. Vain niissä oli kulumaa, jotka kävivät jatkuvasti samalla välityksellä. Huollolla turvattiin seuraavat vuodet.

        En tiedä onko tojotan vaihteet yhtään tuon piv kaltaisia, mutta toimivat mukavasti.

        http://www.corrugatedbox.com/gearbox.html


        https://www.google.com/search?q=PiV-vaihteisto&rlz=1C1ASUT_enFI593FI593&espv=2&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ei=siT8U_aoEKnMyAOmi4KoBQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1304&bih=707&dpr=1#q=piv gear box&tbm=isch


    • Toyota jyrää

      Paras automaattilaatikko omistamissani autoissa on Toyotan
      Multidrive,ylivoimaisesti. Vagin dsg on surkea nykijä ja pätkijä.
      Arpoo vaihteita ,miten sattuu. Viimein megatroniikka hajoaa ja
      asiakas pääsee maksamaan.

      • Ex-vaginisti

        Puhut asiaa. Skodastani hajosi DSG:n mekatroniikka 60 tkm:n kohdalla. Luottamus meni VAG-konserniin, joten vaihdoin Toyotaan. Nyt on tasaista menoa CVT-vaihteistolla:)


    • The Köle

      Onko CVT-Toyota hihnavetoinen, kuin pikkuvolvo aikoinaan?

      • työntävä

        Ei ole vaan "hihna" koostuu teräslamelleista jotka välittävät voiman työntämällä.


    • Pivimies

      Kokemusta myös noista P.I.V vaihteistoista, aluksi huollettiin 6 vuoden välein, mutta nyt viimeiset 30 vuotta ajettu huoltamatta. Siis ainakin koneissa vaihteisto on ikuinen, ennen katoaa muu kone ympäriltä.
      Onkohan tosissaan autoissa käytössä vastaava, hankkisin heti jos sellainen todella löytyy.

    • mukavaa.menoa

      Kas tässä:

      "Toyotan Multidrive S -nimisen portaattoman
      vaihteiston perusidea
      on variaattori, jossa pääosissa ovat
      tehollista läpimittaansa muuttavat
      kartiopyörät ja niiden välissä pyörivä
      metallilamelleista koottu kiilahihna."

      Kopioin tuolta alkupäästä tämän toimintaperiaatteen. Hihnavetoiseen variaattoriin verrattuna yhteistä on vain ja ainoastaan portaattomuus. Yli viisi vuotta on jo tullut ajettua Avensista tällä laatikolla ilman pienintäkään häiriötä. Toimii kuin junan vessa!
      Mukavampaa ja jouhevampaa laatikkoa en vielä ole löytänyt vaikka automaateista on kokemusta omistajan ominaisuudessa jo parisenkymmentä vuotta. Ainuttakaan nykäisyä tai muutakaan virhetoimintoa ei ole esiintynyt kertaakaan. Laatikkoa voi myös käyttää manuaalina jos haluaa, jolloin portaattomuusominaisuus muuttuu portaalliseksi. En kuitenkaan ole mitään käyttöä vielä sellaiselle ominaisuudelle löytänyt. Luottamus laatikon toimintaan on kuitenkin erittäin korkealla tasolla. Polttoaineen kulutus on manuaalin kanssa samaa luokkaa tai hieman pienempi. En ole kuullut tai lukenut mistään ko. vaihteistojen rikkoontumisista. Valveutunut trolliosasto taatusti nostaisi hirveän älämölön jos moinen olisi korvaan tai silmään osunut.
      Seuraavakin autoni tulee olemaan ensisijaisesti cvt, senverran hyvät kokemukset ovat olleet vaihteistosta.

    • 2.4STW__

      Aven CVTssä ei ole kuin yksi vika. Kokonaisvälitys on liian pitkä ja tämän vuoksi kiihtyvyys on huono.
      Suurimman tehon kierroksilla välitys riittää reippaasti yli 300km vauhtiin. Missään muussa sama tehoisessa autossa ei ole yhtä järjettömän pikää välitystä.

      Suurin teho lyhimmällä välityksellä tarkoittaa 60km/h kun esmes BMWn 190hp 400Nm dieselissä lyhin välitys suurimmalla teholla antaa 40km/h.
      Miksi näin järjettömän pitkä välitys?

      Lisäksi Aven CVT ei anna kierrätä suurimmalle teholle kuin vasta 80km/h jälkeen. Niinpä kiihtyvyys on alle 80 vauhdeissa on surkeaa verrattuna siihen mitä se voisi olla jos välityssuhde oli järjellinen.

      • ajatusten.tonava

        Mikä siinä nyt on niin surkeaa? Miksi sen pitäisi kiihtyä ohjuksen lailla? Mihin sitä tarvitaan, muuhun kuin revittelyyn ja leuhkimiseen. Normaaliin liikenteeseen kiihtyvyys on ihan riittävä. Pitkä välitys säästää bensaa, josta on jotain taloudellistakin hyötyä. Portaattoman CVT:n välitys on aina optimaalinen, koska se on portaaton. En ymmärrä mitä käytännön hyötyä olisi 400 Nm väännöllä/40 km tunnissa, kun kyseessä ei ole kuitenkaan mikään työkone. Kiihtyvyydellä 0-100:n ei käytännössä ole merkitystä kuin kilpa-autossa! Ei kukaan täysjärkinen kihdyttele liikenteen seassa nollasta sataan kaasu koko ajan pohjassa.


      • VähäJärkinenKikuli

        " Ei kukaan täysjärkinen kihdyttele liikenteen seassa nollasta sataan kaasu koko ajan pohjassa."

        Ei täysjärkiset, mutta vähäjärkiset kikulit kuitenkin, ja silloin vaaditaan naton ohjuksen kiihtyvyyttä......


      • määensinvaloista

        Olen samaa mieltä tosta kiihdyttelystä, siitä on tullut todella tärkeä asia joillekkin että pääsee liikennevaloista näyttään muille, ihan kauheesti jotain kiinnostaa moinen esittäminen.
        Toki nykyään nämä autolehdet painottavat ja arvostavat autojen kiihtyvyyttä , vaikka sitten kauhistellaan röyhkeitä ylinopeuksia....kaksinaamaista toimintaa ammatti testaajilta, jokainen tajuaa että todellisuudessa huimista tehoista ole muuta kuin haittaa(aiheuttaa vaaratilanteita), vaikka puhutan turvallisuudesta ohituksissa, eiköhän se turvallinen ohitus lähde jostain.....
        Mulla on aven 2.0 diesel 2013 ja vaikka siinä on pieniteho ,niin ei ole koskaan ollut tarvetta enempään voimaan-asenne kysymys
        Ehkäpä vain juksupojilla on kiire liikenteessä, ei mulla


      • pekka_123
        ajatusten.tonava kirjoitti:

        Mikä siinä nyt on niin surkeaa? Miksi sen pitäisi kiihtyä ohjuksen lailla? Mihin sitä tarvitaan, muuhun kuin revittelyyn ja leuhkimiseen. Normaaliin liikenteeseen kiihtyvyys on ihan riittävä. Pitkä välitys säästää bensaa, josta on jotain taloudellistakin hyötyä. Portaattoman CVT:n välitys on aina optimaalinen, koska se on portaaton. En ymmärrä mitä käytännön hyötyä olisi 400 Nm väännöllä/40 km tunnissa, kun kyseessä ei ole kuitenkaan mikään työkone. Kiihtyvyydellä 0-100:n ei käytännössä ole merkitystä kuin kilpa-autossa! Ei kukaan täysjärkinen kihdyttele liikenteen seassa nollasta sataan kaasu koko ajan pohjassa.

        Pitkä välitys on hyvä alamäessä ja kun nostaa kasua, moottori ei turhaan jarruta ja kierrokset laskee tyhjäkäyntikierroksille, vaikka vaihde on päällä.


    • tojotakulkee

      Vaihdoin juuri DSG:n CVT-vaihteistoon ja selvästi niissä on eroja. DSG välillä nyki vaihteen vaihdossa, mutta oli varsinkin sporttiasennossa ripeä liikennevaloista lähdettäessä. Ohituksissa DSG reagoi hieman hitaasti kun se ensin vaihtoi pienemmälle ja vasta 1-2 sekunnin viiveen jälkeen lähti kuin ohjus. CVT on taas todella tasainen ja pehmeä. Liikennevaloista se lähtee normaalisti. Revittelyä ei uskalla tehdä ettei CVT:n kartiot naarmuunnu.

    • nepitäähyvin

      """Revittelyä ei uskalla tehdä ettei CVT:n kartiot naarmuunnu. """

      Joo, näin on, mutta millä on saatu aikaan että metallihihna ei luista yhtään vaikka pinnat sileätä terästä? Ja uivatko lisäksi öljyssä?

      • T22

        "Hihnassa " päällekkäin olevat (useita) metallihihnat eivät suorita voimansiirtoa vaan ainoastaan pitävät kaikki pienet metallilamellit ,joita on satoja, asennossaan ja mukana kun homma pyörii. Öljy voitelee ja jäähdyttää mutta ei se hihnasysteemi ja pyörät nyt ihan ui siellä öljyssä..
        Tän 10 minuutin juutuubin https://www.youtube.com/watch?v=PiwRUfFEc5k
        kun jaksaa katsoa niin ymmärtää ainakin sen lamellihihnan työntöperiaatteen.
        Eli lamellit työntää ja hihna pitää homman kasassa ?!!


    • Variaattorivinkuu

      se on käytännössä variaattori. Sama mikä.moottorikelkoissa on ollut jokymmeniä vuosia.

      Se on vaivaton kuin automaatti mutta siitä on enimmäkseen luovuttu koska se syö bensaa ja vaikuttaa merkittävästi duorituskykyyn.

      • Anonyymi

        Hyväksi havaittua tekniikkaa jota käyttävät enenemissä määrin valmistajat jotka sen osaa.
        Ne jotka eivät osaa, eivät käytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksi havaittua tekniikkaa jota käyttävät enenemissä määrin valmistajat jotka sen osaa.
        Ne jotka eivät osaa, eivät käytä.

        kannattaa kiertää kaukaa noi cvt portaataattomat vaihteistot kalliita korjata, noita käytetään vain halvoissa autoissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kannattaa kiertää kaukaa noi cvt portaataattomat vaihteistot kalliita korjata, noita käytetään vain halvoissa autoissa

        Voihan sitä olla mitä mieltä haluaa mutta kyllä se ainakin minulla vuosien kokemuksella oli toiseksi paras automaatti. Hybridin planeettapyörästö cvt e on paras. Mukavin ja jouhevin. Ei mitään ongelmia kummassakaan. Dsg oli melkoinen pohjanoteeraus. Ei päivääkään pätkimättä ja vaihtaminen yhtä arpomista. Vanhat mehulingot olivat bensasyöppöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä olla mitä mieltä haluaa mutta kyllä se ainakin minulla vuosien kokemuksella oli toiseksi paras automaatti. Hybridin planeettapyörästö cvt e on paras. Mukavin ja jouhevin. Ei mitään ongelmia kummassakaan. Dsg oli melkoinen pohjanoteeraus. Ei päivääkään pätkimättä ja vaihtaminen yhtä arpomista. Vanhat mehulingot olivat bensasyöppöjä.

        Sellaisiakin CVT automaatteja ja hybridi järjestelmiä on markkinoilla, jotka eivät huuda täyskaasukiihdytyksessä. Mutta ei Toyotalla.


    • Anonyymi

      Ei ole Subarussa CVT vaihteisto vaan Toyotan kehittämä tehonjakoyksikkö, jota jotkut ääliöt kutsuu eCVT vaihteistoksi.

      • Anonyymi

        Kyllä mun bensiini Foresterissa on CVT vaihteisto. Samanlainen huutaja se on kuin Toyotakin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8760
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1532
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1381
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      181
      1320
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1217
    Aihe