Ärtynyt paksusuoli tappaa mut :(

kgfggffh

MUlla on ärtyvän suolen oireyhtymä :(

Oon ihmetellyt nyt kun oon jouluna syöny suklaata ja hiukan rasvaisia leivoksia, en ees paljoa, niin maha ollut sekasin joka päivä ja kauheet tuskat, nytkin maha sattuu, röyhyttää ja ilmavaivoja :/

ärtyvän suolen oireyhtymä on suomeksi :

- Joudut syömään puolen tunnin välein, olit kaupungilla tai et, mikään mäkki ei käy.
Et saa syödä suklaata, karkkia, sipsiä, vaaleaa leipää, mitään makeaa tai hyvää, etkä:
Melkeen mitään hedelmiä tai kasviksia raakoina, viljaa, gluteeniton, et maitoo,
perunaa, herneitä, mitään!!!!
Ei koskaan enää suklaata, jätskii, mäkkii, ei KOSKAAN.

Ja plus mul on jo laktoosiintorelanssi -.-

En yhtään tiedä miten jaksan, enkä keksi ees mitä syön, sillä mitä voi syödä, kun ei perunaa, gluteenii, maitoo, viljaa, hedelmii, kasviksii, vihanneksii, ei mitään noista saa syödä??

tte oikeesti yhtään tiedä kui kaiheet tää o :(

Esim oon kaikki illat yksin kotona, sillä vatsa ei kestä alkoholia, ja joudun syömään puolentunnin välein, ja ei tod mitään mäkkii.

Miten kestätte? ilman jätskii, suklaata, karkkia, rasvaa, sipsejä, leivoksia, pullaa ja ei ees raakoja hedelmiä ja vihanneksia eikä maitoo eikä viljaa tai gluteenii!

oon ihmetelly vuoden miksi aina maha sekasin ja kramppeja suolistossa ja hirveet tuskat, röyhyttää, ilmavaivoja. Nyt tajusin, juuri samat oireet, oon ihmetelly noita tuskallisia kramppeja, mut nyt senki tiedän -.- Miten vältän noita?
EN VOI ELÄÄ NÄIN!!!!

Teksi mieli vaan itkee ja itkee ja itkee

4

3844

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen -61

Minullakin erittäin hankala ärtyvä suoli laktoosiongelma. Kaikkea mahdollista olen kokeillut kahden ja puolen vuoden aikana ja aina välillä jotakin "normaalia" ruokaa, mutta joudun vaan aina palailemaan varsin yksipuoliseen ruokavalioon oireiden pahentuessa. Itse olen tosiaan huomannut, että kaikki kuitu niin vilja- kuin kasviskin vaikuttaisi voimakkaasti oireita pahentavan, maitotaloustuotteet, sokeri, makeutusaineet, hiilihydraatit, kaikki jalostetut ruoka-aineet, oma vatsani ei siedä edes montaa hedelmää tai kasvistakaan ja yleensäkin kaikki pitäisi keittää tai mikrottaa pehmeiksi. Liha, kala, kana, kananmunat, pehmeäksi keitetty porkkana (suolalla, pippureilla, timjamilla maustettuna) toimii perunan korvikkeena, tomaatti välillä, kesäkurpitsa, tonnikala, simpukka, katkarapu, ananas omassa liemessä, mantelit paahdettuna tai pähkinät pieninä annoksina, banaani mikrotettuna, mustikka, mansikka, paljon vitamiineja purkeista (lisäaineettomia).
      Tässä hyvää tietoa vatsaoireista kärsiville, ehkä parasta mitä itse löysin

http://www.scd-fi.info/
      http://www.gastrolab.net/ksarty.htm
      http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Ärtyvä_suoli

Ruokavalio kaiken a ja o, ensin mahdollisimman niukaksi ja pikkuhiljaa lisäämään ja kokeilemaan lisää eri ruoka-aineita löytyy eniten oireita aiheuttavat, tosi rankkaa, mutta muutakaan keinoa ei taida olla, ainakaan itse en ole saanut mistään muusta apua, rankinta luopua hyvistä ruuista/ruoka-aineista, tapa ja tottumus aikuisella, mielihalut, mutta kun saan pidettyä itseni kurissa, enkä syö mitään oireita aiheuttavaa on tosi hyvä olla, suurin ongelma tietoisuus vitamiini- ja hivenainepuutoksisita sekä, mistä saisi hiilareita tarpeeksi sekä kuituja.

• alottaja.....

Tosta oli apua, mut tää on kamala tauti :(

• Anonyymi
        alottaja..... kirjoitti:

Tosta oli apua, mut tää on kamala tauti :(

Menkää hyvät ihmiset ruokaterapeutille

• Nunu

Vanha ketju mutta vastaanpa silti... Mä myös kärsin samoista vaivoista mutta imodiumista olen saanut apua ja popsin sitä lähes päivittäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1269
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      75
      1083
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      947
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      793
    5. Mitä luulet

Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?
      Ikävä
      72
      747
    6. Vielä hyvinvointitalosta

Suurin osa pyhäjärvisistä on sivistynyttä fiksua porukkaa ja on täysin hankkeen kannalla. Nyt vain pieni äänekäs joukko
      Pyhäjärvi
      81
      688
    7. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      683
    8. 28
      635
    9. IS Viikonloppu 25.-26.7.2026

Lähes kymmenen vuotta kestänyt putki täysiin 3.0 ristikoihin on Skytän osalta ilmeisesti nyt ohi. Kollegat ovat arvioin
      Sanaristikot
      68
      626
    10. Luule ja ajattele minusta

mitä tykkäät nainen, olet ajat sitten antanut itsestäsi ihan omanlaisen kuvan.. 😅
      Ikävä
      46
      609
    Aihe