MUlla on ärtyvän suolen oireyhtymä :(
Oon ihmetellyt nyt kun oon jouluna syöny suklaata ja hiukan rasvaisia leivoksia, en ees paljoa, niin maha ollut sekasin joka päivä ja kauheet tuskat, nytkin maha sattuu, röyhyttää ja ilmavaivoja :/
ärtyvän suolen oireyhtymä on suomeksi :
- Joudut syömään puolen tunnin välein, olit kaupungilla tai et, mikään mäkki ei käy.
Et saa syödä suklaata, karkkia, sipsiä, vaaleaa leipää, mitään makeaa tai hyvää, etkä:
Melkeen mitään hedelmiä tai kasviksia raakoina, viljaa, gluteeniton, et maitoo,
perunaa, herneitä, mitään!!!!
Ei koskaan enää suklaata, jätskii, mäkkii, ei KOSKAAN.
Ja plus mul on jo laktoosiintorelanssi -.-
En yhtään tiedä miten jaksan, enkä keksi ees mitä syön, sillä mitä voi syödä, kun ei perunaa, gluteenii, maitoo, viljaa, hedelmii, kasviksii, vihanneksii, ei mitään noista saa syödä??
tte oikeesti yhtään tiedä kui kaiheet tää o :(
Esim oon kaikki illat yksin kotona, sillä vatsa ei kestä alkoholia, ja joudun syömään puolentunnin välein, ja ei tod mitään mäkkii.
Miten kestätte? ilman jätskii, suklaata, karkkia, rasvaa, sipsejä, leivoksia, pullaa ja ei ees raakoja hedelmiä ja vihanneksia eikä maitoo eikä viljaa tai gluteenii!
oon ihmetelly vuoden miksi aina maha sekasin ja kramppeja suolistossa ja hirveet tuskat, röyhyttää, ilmavaivoja. Nyt tajusin, juuri samat oireet, oon ihmetelly noita tuskallisia kramppeja, mut nyt senki tiedän -.- Miten vältän noita?
EN VOI ELÄÄ NÄIN!!!!
Teksi mieli vaan itkee ja itkee ja itkee
Ärtynyt paksusuoli tappaa mut :(
4
3368
Vastaukset
- nainen -61
Minullakin erittäin hankala ärtyvä suoli laktoosiongelma. Kaikkea mahdollista olen kokeillut kahden ja puolen vuoden aikana ja aina välillä jotakin "normaalia" ruokaa, mutta joudun vaan aina palailemaan varsin yksipuoliseen ruokavalioon oireiden pahentuessa. Itse olen tosiaan huomannut, että kaikki kuitu niin vilja- kuin kasviskin vaikuttaisi voimakkaasti oireita pahentavan, maitotaloustuotteet, sokeri, makeutusaineet, hiilihydraatit, kaikki jalostetut ruoka-aineet, oma vatsani ei siedä edes montaa hedelmää tai kasvistakaan ja yleensäkin kaikki pitäisi keittää tai mikrottaa pehmeiksi. Liha, kala, kana, kananmunat, pehmeäksi keitetty porkkana (suolalla, pippureilla, timjamilla maustettuna) toimii perunan korvikkeena, tomaatti välillä, kesäkurpitsa, tonnikala, simpukka, katkarapu, ananas omassa liemessä, mantelit paahdettuna tai pähkinät pieninä annoksina, banaani mikrotettuna, mustikka, mansikka, paljon vitamiineja purkeista (lisäaineettomia).
Tässä hyvää tietoa vatsaoireista kärsiville, ehkä parasta mitä itse löysin
http://www.scd-fi.info/
http://www.gastrolab.net/ksarty.htm
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Ärtyvä_suoli
Ruokavalio kaiken a ja o, ensin mahdollisimman niukaksi ja pikkuhiljaa lisäämään ja kokeilemaan lisää eri ruoka-aineita löytyy eniten oireita aiheuttavat, tosi rankkaa, mutta muutakaan keinoa ei taida olla, ainakaan itse en ole saanut mistään muusta apua, rankinta luopua hyvistä ruuista/ruoka-aineista, tapa ja tottumus aikuisella, mielihalut, mutta kun saan pidettyä itseni kurissa, enkä syö mitään oireita aiheuttavaa on tosi hyvä olla, suurin ongelma tietoisuus vitamiini- ja hivenainepuutoksisita sekä, mistä saisi hiilareita tarpeeksi sekä kuituja.- alottaja.....
Tosta oli apua, mut tää on kamala tauti :(
- Anonyymi
alottaja..... kirjoitti:
Tosta oli apua, mut tää on kamala tauti :(
Menkää hyvät ihmiset ruokaterapeutille
- Nunu
Vanha ketju mutta vastaanpa silti... Mä myös kärsin samoista vaivoista mutta imodiumista olen saanut apua ja popsin sitä lähes päivittäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.313972Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131533Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2451466Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1781222Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ811004Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1291000Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht254978- 62949
Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34943Kaipaan sua, Jii
Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂56775