Sytytyspuola kärvähti - Passat jätti tielle

zzyz175

Yllättäin noin 80 km/h vauhdissa moottoridiagnostiikan merkkivalo syttyy ja moottori on oudon tuntuinen (täristää ja käyntihäiriöitä). Muutaman kilometrin jälkeen tulee onneksi "huoltoasema", jonka pihaan saan auton ajettua ja soitto samantien VW-liikkumisturvaan. Epäilevät heti sytystyspuolaa ja järjestävät paikalle hinausauton ja sijaisauton. Seuraavana päivänä saan auton pois paikallisesta VW-huollosta ja diagnoosi on: 4-sylinterin viallisen sytytyspuolan aiheuttamat sytytyshäiriöt. Korjaus ei onneksi maksanut mitään - sytytyspuolissa on voimassa jonkinkainen jatkettu takuu. Huollon työnjohtajan mukaan "on näitä joitakin sattunut", mutta takuun piikkiin saa vaihtaa vain viallisen puolan.

Jaahas, en tiedä uskaltaako tuolla enää pidemmälle reissulle koko perheen voimalla lähteä (tapahtumahetkellä ulkona pakkasta -15 C ja 5-henkinen perhe kyydissä, nuorin perheenjäsen 9 kk vanha) vai pitäiskö vaihtaa omaan piikkiin nuo loput kolme sytytyspuolaa?

Liikkumisturvalle täytyy antaa täydet pisteet, homma hoitui hienosti.

Auto on siis Passat Variant 2.0 FSI Confortline vm. -06 (ajettu 68 tkm)

28

13299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neljänseinän

      sisällä vaan.No voihaan se talokin palaa...

    • frangrabba

      eihän niitä nyt vaihtaa kannata,osta takapaksiin vaikkapa yksi varoiksi,tai jos et niihin loppuihin usko niin älä sitten ajele

      • 134242

        euroa kipale, riippuu mallista. Itse joudun jo omaan rahaan ostamaan niitä 6kpl. vaihdan ne sytytystulppien kanssa samaan aikaan. n40tkm tai joka toinen vuosi. EI ole hajonnut tienpäällä!


    • ent passat

      Itsellä oli passat 05 96 kw jäin puolan takia matkalle kaksikertaa ja kerran vesipumppun takia ajettu 80 tkm
      ei ole luottamista vaikka auto on hyvää ajaa. Joten vaihdoin toyotaan takaisin Avensis johon voi luottaa.

      • 20+6

        Ja Avensiksessa puolat tai vesipumppu ei ole kuluvia osia??


      • ent passat
        20+6 kirjoitti:

        Ja Avensiksessa puolat tai vesipumppu ei ole kuluvia osia??

        ei noilla kilsoilla vielä saisi olla ongelmia


      • Nein VW
        20+6 kirjoitti:

        Ja Avensiksessa puolat tai vesipumppu ei ole kuluvia osia??

        Puola ei todellakaan pitäisi olla kuluva osa. Passatiss vaan ei ole ko0steussuojia!!

        Tämä vika hajottaa usein myös katalysaattorin!!!


    • Puolalainen sytytys

      Omasta Golfista (2.0FSI) kärähti puola 84 tkm kohdalla ja kaikki menivät saman tien vaihtoon. 295.- euroa. Nyt taas huoletonta menoa mainion moottorin kyydittämänä.

      Tuo sytytyspuolien kärähtäminen on tunnetusti tyyppivika näissä 2.0 FSI moottoreissa.

      • 20+12

        ...mutta vittumainen paikallistaa. Pimeänä oleva puola ei ilman testeriä selviä, muutenhan noita voisikin pitää peräkontissa varalla. Jotain laadusta kertonee että niitä on myynnissä jopa Motonetissä, hinta 34,90 eur/kpl.

        Sinänsä puola kyllä rikkoutuu joka autosta jossain vaiheessa, eniten vituttaa että jos heikko laatu on tiedossa kautta organisaation eikä noita silti vaihdeta esim. 60.000 välein määräaikaishuolloissa tehtaan piikkiin.

        Tällaista on tämän päivän alihankinta/kyykyttäminen, hyvää ei tehdä halvalla.


      • 3*puola mennyt
        20+12 kirjoitti:

        ...mutta vittumainen paikallistaa. Pimeänä oleva puola ei ilman testeriä selviä, muutenhan noita voisikin pitää peräkontissa varalla. Jotain laadusta kertonee että niitä on myynnissä jopa Motonetissä, hinta 34,90 eur/kpl.

        Sinänsä puola kyllä rikkoutuu joka autosta jossain vaiheessa, eniten vituttaa että jos heikko laatu on tiedossa kautta organisaation eikä noita silti vaihdeta esim. 60.000 välein määräaikaishuolloissa tehtaan piikkiin.

        Tällaista on tämän päivän alihankinta/kyykyttäminen, hyvää ei tehdä halvalla.

        Sylinterikohtainen puola on useinmiten yksinkertainen vaihtaa, joten kokeilee vain yksi kerrallaan. Kannattaa pitää varapuola mukana.


      • puolalainen sytytys

        ..tänään vaihdettiin 2 x lambda-antureita ja polttoaineenohjausyksikkö. Ongelmat olivat arvattavissa, tätä se käytettyjen Volsujen laatu joskus on. Onneksi tuli tuo FinnTakuu, muuten olisin noin 850.- köyhempi....


      • 19+3
        puolalainen sytytys kirjoitti:

        ..tänään vaihdettiin 2 x lambda-antureita ja polttoaineenohjausyksikkö. Ongelmat olivat arvattavissa, tätä se käytettyjen Volsujen laatu joskus on. Onneksi tuli tuo FinnTakuu, muuten olisin noin 850.- köyhempi....

        Paljonko autolla oli ajettu että lambdat kärvähti? Ja mikä muuten on "polttoaineenohjausyksikkö", ei nimittäin ole mitää autosanasto tuo... Tarkoitatko ehkä bensapumppua, ruiskutuksen ohjausboksia, ruiskutussuuttimia vai mitä?

        Sori ehkä meni vittuilun puolelle mutta tuollainen "autossa on vikaa" -viesti on todella ärsyttävää luettavaa jos se kirjoitetaan tarkoitushakuisesti. Varsinkin yli 200.000 km ajettujen autojen vioista valittaminen on raivostuttavaa luettavaa...


      • Puolalainen sytytys
        19+3 kirjoitti:

        Paljonko autolla oli ajettu että lambdat kärvähti? Ja mikä muuten on "polttoaineenohjausyksikkö", ei nimittäin ole mitää autosanasto tuo... Tarkoitatko ehkä bensapumppua, ruiskutuksen ohjausboksia, ruiskutussuuttimia vai mitä?

        Sori ehkä meni vittuilun puolelle mutta tuollainen "autossa on vikaa" -viesti on todella ärsyttävää luettavaa jos se kirjoitetaan tarkoitushakuisesti. Varsinkin yli 200.000 km ajettujen autojen vioista valittaminen on raivostuttavaa luettavaa...

        Kun käytän samaa nikkiä, niin löydät helposti yläpuolelta, että autolla oli ajettu n.84 tkm. Kyseessä oli siis 2.0 FSI G . Polttoaineenohjausyksikkö - on sana mitä huoltoneuvoja käytti, luulisin, että kyseessä on saattanut olla ruiskutuksen ohjausboxi, jos se sijaitsee vänkärin penkin alla, siellä se autoasentaja tuhersi, kun kävin katselemassa työn edistymistä.

        Sori vaan, etten ole autoasentaja ammatiltani, mutta piiiitkän ajokokemuksen perusteella voin vain todeta ettei viattomia vanhoja autoja ole ja joskus tehdastuoreissakin on vikoja, myös Volkkareissa. Nyt alla oleva Volsuni on 6 tai 7:s, joten kokemusta näistäkin on.

        :)


      • ????
        3*puola mennyt kirjoitti:

        Sylinterikohtainen puola on useinmiten yksinkertainen vaihtaa, joten kokeilee vain yksi kerrallaan. Kannattaa pitää varapuola mukana.

        Se puola vaihdetaan. Alla -08 Passat Tdi, ihan vain tulevaisuuden varalta, yhtään ei ole vielä mennyt, ajettu 140 tkm. Ai niin, sori en ole autonasentaja, vaan tumpelo, peukalo keskellä kämmentä jne, et näitä vastauksia ei välttämättä tarvita.


      • ?????
        ???? kirjoitti:

        Se puola vaihdetaan. Alla -08 Passat Tdi, ihan vain tulevaisuuden varalta, yhtään ei ole vielä mennyt, ajettu 140 tkm. Ai niin, sori en ole autonasentaja, vaan tumpelo, peukalo keskellä kämmentä jne, et näitä vastauksia ei välttämättä tarvita.

        Oikeesti taidat olla tyhmä!
        Missään Diesel-koneessa ei ole sytytyspuolia eikä sytytystulppia. Pönttö.


      • .....
        ????? kirjoitti:

        Oikeesti taidat olla tyhmä!
        Missään Diesel-koneessa ei ole sytytyspuolia eikä sytytystulppia. Pönttö.

        Jossain törmätään, jabia tulee nenän varteen niin, että sä jätkä kadut sanomisiasi.


    • zzyz175

      Pitäisi helmikuun lopussa lähteä taas hiihtolomareissulle ja taidanpa vaihdattaa tuota ennen myös nuo kolme "vanhaa" puolaa. Homma hoituu pikahuollossa ja kustannus on 200 EUR:n luokkaa. Uusille puolille annetaan kahden vuoden takuu ja toivottavasti asia ei vaivaa mieltä enää niin paljon tien päällä.

      • HKH78

        Voisitko vielä kertoa missä vw-huollossa kävit ja oliko sulla takuu voimassa viel? korvasiko vw-auto puolan? itsellä puola meni rikki v. 2007 vw jetassa ajettu 65 km.


    • Kohta Ex VW

      Minulla kärvähti myös. Puolan maksoivat, mutta eivät vaihtoa, reilua?

      Huoltoneuvoja kertoi, että harvinen vika. Nyt jälkeenpäin kuulin että niitä hajoaa todella paljon.

      Tämä olisi tyypillinen takaisin kutsun paikka jos VW välittäisi vähääkään asiakkaistaan!!!

      • ...Pientä kulkijaa

        Tuo harvinainen vika on kumma juttu. Lähes joka vian kohdalla se mainitaan, mutta joka paikassa siihen törmää. Nettiin tulisi saada yksityisten pitämä nettisivusto, johon olisi aina automerkeittäin lueteltu vika ja paljonko korjaus on maksanut. Voisi alkaa kiinnostamaan noiden tyyppivikojen korjaaminen. Itsehän he eivät tietenkään tällaista tilastoa julkista negatiivisen maineen vuoksi.


      • Laakkosella

        Itellä oli aikoinaa VW Transportter taksina. Automaattilaatikko kesti ekalla kerralla 43 tkm, huollossa sanoivat ettei aikaisemmin ole vastaavaa vikaa ollut transporttereissa, 5:n vaihdelaatikon jälkeen vaihtui merkki.


    • 9

      Ei kannata vaihtaa. Jos yks puol hajoaa nii nauto kulkee 3 pytyllä kyllä. Uusit sitä mukaan ku menee rikki.

      • N86***

        Mulla Skoda Octavia 2.0 FSI vm 2005 ajettu 115 000 km ja puolia mennyt 2 kertaa (eka 2 sylinteristä ja toinen 3 sylinteristä) eka puola meni puoli vuotta oston jälkeen ja toinen siitä puoli vuotta myöhemmin... Skodan huollossa sanoivat että kuluvia osia, toisissa autoissa menee useammin ja toisissa ei koskaan... Skodassahan volkkarin kone joten taitaa olla tyyppivika tuolla moottorilla... eräänä aamuna käynnistin auton ja ajoin muutaman metrin koska siirsin vain autoa. oli sade päivä. seuraavana päivänä hyvä päivä ja käynnistin auton niin auto hytkyi hetken samalla tavalla kun puolan mennessä mutta loppui sitten kun automaatti ryyppy meni pois päältä... pakokaasumerkkivalo ei kuitenkaan alkanut vilkkua vaikka se vilkkui kun puolat hajosivat tienpäällä. Voiko olla että sytytyksessä oli vain tilapäinen häiriö eikä puola oikeasti TAAS rikkoontunut...?? Tietääkö kukaan..? En ole itse autoexpertti... Ajoin autolla hytkymisen jälkeen 1 km matkan enkä muita häiriöirä huomannut.


      • vw polo vm 2004
        N86*** kirjoitti:

        Mulla Skoda Octavia 2.0 FSI vm 2005 ajettu 115 000 km ja puolia mennyt 2 kertaa (eka 2 sylinteristä ja toinen 3 sylinteristä) eka puola meni puoli vuotta oston jälkeen ja toinen siitä puoli vuotta myöhemmin... Skodan huollossa sanoivat että kuluvia osia, toisissa autoissa menee useammin ja toisissa ei koskaan... Skodassahan volkkarin kone joten taitaa olla tyyppivika tuolla moottorilla... eräänä aamuna käynnistin auton ja ajoin muutaman metrin koska siirsin vain autoa. oli sade päivä. seuraavana päivänä hyvä päivä ja käynnistin auton niin auto hytkyi hetken samalla tavalla kun puolan mennessä mutta loppui sitten kun automaatti ryyppy meni pois päältä... pakokaasumerkkivalo ei kuitenkaan alkanut vilkkua vaikka se vilkkui kun puolat hajosivat tienpäällä. Voiko olla että sytytyksessä oli vain tilapäinen häiriö eikä puola oikeasti TAAS rikkoontunut...?? Tietääkö kukaan..? En ole itse autoexpertti... Ajoin autolla hytkymisen jälkeen 1 km matkan enkä muita häiriöirä huomannut.

        Meni vuoden 2004 VW Polosta juuri puola, se oli sulanut ja samalla meni toinen puola ja sulake. Vikaindikaatio: Auto oli pätkinyt ajaessa satunnaisesti ja näytti siltä että siinä kävi vain 3 sylinteriä. Sitten kun ajoin autoa huoltoon sattui niin että auto alkoi jyristää ja kaikki taulun valot syttyivät ja savunkatkua tuli moottoritilasta. Ei muuta kuin hinaukseen ja huoltoon, ja seuraavana päivänä kaikki 4 puolaa vaihdettiin a 50 Euroa ja työkustannus päälle.

        Nyt auto näyttää pelaavan OK


    • jcda

      Yksi syy pysyä merkkihuollossa.. Vaihtoivat puolat ilmaiseksi huollon yhteydessä 2011 keväällä omaan 2,0 fsi:hin, vaikkei vikaa ollutkaan. Joku kampanja silloin, mistä toki olisi ehkä ollut reilua ilmoitella vaikka siinä lehdessä mikä automatique tulee ainakin itselle kotiin muutamaan otteeseen vuodessa

      • Hgchgchgch

        Sama juttu minulla. 07 passatti ja viime vuonna huollon yhteydessä vaihdettiin uudet puolat pyytämättä ja ilmaiseksi.


    • bestbest

      ha ha ha ha. hyvä provo! ainoa asia vaan on se,ettei volkkarissa ole mitään vikoja!! ne on OMINAISUUKSIA eikä vikoja!

      • tsitdi

        ILMOITUS VW-LEHDESSÄ
        Koska asiakkaamme ovat reklamoineet ominaisuuksista ja huoltommekin on havainnut muutaman yksittäistapauksen, niin olemme päättäneet että seuraavan huoltonne yhteydessä päivitetään muutamia ongelmallisia osia kuten EGR-venttiili, välijäähdytin,ovien lukot, etuakseliston nivelet , turboahdin sekä nokkaketju.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe