En tiedä onko oikea palsta kysymykseen, mutta laitan tänne kuitenkin..
Eli kuinka olette pärjänneet hoitovapaalla ollessanne kotihoidontuella? Pystyykö silloin saamaan esim. sossusta mitään apua? Meillä tilanne että kohta loppuu äitiysloma, enkä haluaisi vielä palata töihin, vaikka vakipaikka onkin. Mies tällä hetkellä lomautettuna, eli on siis liiton rahoilla.
Äitiysloman aikana olemme jo karsineet turhia ostoksia yms. menoja, mutta kun tietyt laskut tulee ja niistä ei enää voi nipistää, niin en oikein tiedä kuinka tässä pärjäillään ja mitä päätöksiä pitäisi tehdä..
Kertokaa kokemuksia!
Kiitos! :)
hoitovapaalla pärjääminen?!
36
3838
Vastaukset
- äiti äiti
on omistuskämppä, niin siihen on ainakin turha pyytää sossusta apua.
Uskoisin, että kun miehesi ja sinun tulot lasketan yhteen, niin hoitorahan lisäosaan olet ehkä oikeutettu ja sitten asumistuki (jos siis ette ole omistuskämpässä), mutta yskoisin, että noilla tuilla meneekin jo sitten tulot nii korkeaski, että toimeentulotukea ette ole oikeutettu hakemaan ja toisaalta, silloin olisi aiheellista sossussa myös kysyä, etä miksi ei se vakipaikkaan palaaminen oikeasti kiinnosta kun siihen on mahdollisuus!
Tiukkaa kyllä tulee teillä tekemään, laskee sen miten vaan. Kelasta saa hyvin neuvoa ja kelan sivuilta myös. - talvimietteitä
miehesi on lomautettuna? Hänhän voisi hoitaa lasta, jos kerran on muutenkin kotona.
Rahaa aina tarvitaan, ja sitä saa työstä. Hienoa, että edes sinulla on töitä. - asdfadf
eikä saada edes kuntalisää eli vain se rupiat 300 e miinus verot. Jokainenhan kuiteskin tietää jo ennen vauvan syntymää että hoitovapaalla saa tosi vähän rahaa, joten suurin osahan elää säästöillä hoitovapaalla, näin ainaskin meillä mennään, taloon kun menee ehkä 1000e /kk lainoineen, autoonki 500e plus ruoat ja muut menot ni kyllä saa aika tarkkaan laskea mihin rahat käyttää, mutta miehen palkka ei mitenkään riitä kattamaan kaikkia kuluja joten onneksi on nuo säästöt. Sossusta saa rahaa jos asuu mininivuokralla ja molemmat kotona eikä töitä, tosin silloinhan saa muuteskii sikana tukia (hoitolisät ainaskii) joten sikäli hassua et meillä keskitulosilla on sikäli jopa tiukempaa kun monesti menotki suuremmat ja silti saahaan vaan se 300e mut ei voi valittaa ku ees jotai saahaa.
- talvimietteitä
ovat sitä luokkaa, että jonkun on käytävä töissä, ellei sitten ole valtavia säästöjä.
Olen itse hoitanut lapseni kotona kouluikään, mutta menot oli supistettava vähiin. Ei tuollaisia auto- eikä asumiskuluja voinut ajatellakaan. Tukia ei ollut muita kuin lapsilisät.
Tuntuu mahdottomalta ylläpitää kertomasilaista elintasoa niin, ettei kukaan perheesä käy työssä. - ffffff
talvimietteitä kirjoitti:
ovat sitä luokkaa, että jonkun on käytävä töissä, ellei sitten ole valtavia säästöjä.
Olen itse hoitanut lapseni kotona kouluikään, mutta menot oli supistettava vähiin. Ei tuollaisia auto- eikä asumiskuluja voinut ajatellakaan. Tukia ei ollut muita kuin lapsilisät.
Tuntuu mahdottomalta ylläpitää kertomasilaista elintasoa niin, ettei kukaan perheesä käy työssä.Meillä mies oli töissä ja silti teki todella tiukka koska mun äitiysraha oli tosi pieni ja kotihoidontukikaan ei kehuttava. Kuntalisää supistettiin saantiaikana ja se loppui kokonaan kun lapsi 1v9kk. Nyt lapsi on 2v2kk ja aloittaa hoidon kun sain töitä. On nää 2v olleet todella kiristäviä ja oli tossa vuosi sitten jo tilanne että tosissaan joutui miettimään pakkotöihin lähtöä vaikka oisin halunnu olla kotona ja 1v ois ollu liian pieni hoitoon. Kummasti helpottaa kun saa itsekin palkkaa ja pystyy elämään ilman jatkuvaa stressiä rahasta. Silti olen tyytyväinen siihen että sain olla kotona senkin vähän yli 2v.
- rtwtrre
talvimietteitä kirjoitti:
Tuntuu mahdottomalta ylläpitää kertomasilaista elintasoa niin, ettei kukaan perheesä käy työssä.ja tienaa ihan suht hyvin, mutta muuten elämme aivan normaalia keskiluokkaista elämää; asumme rivarikolmiossa (emme hulppeassa ok-talossa), josta maksamme lainaa plus muita kulujta tuon 1000e/kk vähintään asunnosta, auto sen sijaan on keskivertoa parempi mutta ennen lasta kävimme molemmat töissä ja saimme kyllä hyvin säästettyä 10 000e/vuosi joten kyllä voi pari vuotta olla nyt hoitovapaalla. Omasta mielestäni elintasovaatimukset eivät ole kovia jos asumme rivarikolmiossa lapsen kanssa! Ja etelän matkoja emme tee, vaatteisiin menee vähän rahaa koska en ole nyt työelämässä.
- ................
Ja te keskituloiset, jotka asutte omistuskämpässä ja elätte niin kamalan tiukkaan budjetoitua elämää olette juuri niitä suurimpia valittajia!! Ja äidit saa "vaan" sen 300€ ylimääräistä shoppailurahaa kuukaudessa...Meillä köyhemmillä kun sekin 300€ menee pakollisiin laskuihin ja ruokaan ym. Ja "ihan sikana" muita tukia...nojoo, hoitolisähän on 90€/kk, asumistuki menee vuokraan ja jos sossusta kuka rahaa saa, niin sekin menee varmasti laskuihin ja ruokaan ym. pakollisiin menoihin!
Ja mistähän me pienituloiset tuollaisia säästöjä talletettaisi? Kun ei ole edes "rikkaita" vanhempiakaan, jotka avustaisivat...
Ja mikäs pakko teidänkin on maksaa tonni kuussa asumisesta ja viisisataa autosta?? itse olette valintanne tehneet, joten turha ruikuttaa jos jää käteen vähemmän kuin minimitoimeentulolla elävillä... - asfdasfd
................ kirjoitti:
Ja te keskituloiset, jotka asutte omistuskämpässä ja elätte niin kamalan tiukkaan budjetoitua elämää olette juuri niitä suurimpia valittajia!! Ja äidit saa "vaan" sen 300€ ylimääräistä shoppailurahaa kuukaudessa...Meillä köyhemmillä kun sekin 300€ menee pakollisiin laskuihin ja ruokaan ym. Ja "ihan sikana" muita tukia...nojoo, hoitolisähän on 90€/kk, asumistuki menee vuokraan ja jos sossusta kuka rahaa saa, niin sekin menee varmasti laskuihin ja ruokaan ym. pakollisiin menoihin!
Ja mistähän me pienituloiset tuollaisia säästöjä talletettaisi? Kun ei ole edes "rikkaita" vanhempiakaan, jotka avustaisivat...
Ja mikäs pakko teidänkin on maksaa tonni kuussa asumisesta ja viisisataa autosta?? itse olette valintanne tehneet, joten turha ruikuttaa jos jää käteen vähemmän kuin minimitoimeentulolla elävillä...Ymmärrän kyllä että on paljon köyhiä perheitä, mutta kyllä meilläkin asumisen ja auton jälkeen menee rahat PELKÄSTÄÄN ruokaan ja pakollisiin laskuihin, esim. vaatteita olen ostanut tosi niukasti ja todellakin SÄÄSTIMME rahaa ennen vauvan tuloa. Omilta vanhemmiltamme emme ole koskaan saanut penniäkään, enkä ymmärrä miten voit noin kimpaantua kommentista, esim. laina-aika asunnostakin oli lähes pisin eli 25v joten kyllä tuo summa oli melkein pienin mitä mahollista jos omistus-asunto ja nyt aiomme maksaa jatkossa lyhennystä vielä vähemmän.
- .................
asfdasfd kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että on paljon köyhiä perheitä, mutta kyllä meilläkin asumisen ja auton jälkeen menee rahat PELKÄSTÄÄN ruokaan ja pakollisiin laskuihin, esim. vaatteita olen ostanut tosi niukasti ja todellakin SÄÄSTIMME rahaa ennen vauvan tuloa. Omilta vanhemmiltamme emme ole koskaan saanut penniäkään, enkä ymmärrä miten voit noin kimpaantua kommentista, esim. laina-aika asunnostakin oli lähes pisin eli 25v joten kyllä tuo summa oli melkein pienin mitä mahollista jos omistus-asunto ja nyt aiomme maksaa jatkossa lyhennystä vielä vähemmän.
Just siksi, että valitat teillä keskituloisilla olevan tiukempaa kuin minimitoimeentulolla elävillä ja sanot heidän saavan "sikana" muita tukia...miettisit vähän, ennen kuin alat olemaan katkera OIKEASTI köyhille...vai pitäiskö teillekin mielestäsi muka maksaa sossun vielä jotain ruokarahaa päälle???
- afsdasafd
................. kirjoitti:
Just siksi, että valitat teillä keskituloisilla olevan tiukempaa kuin minimitoimeentulolla elävillä ja sanot heidän saavan "sikana" muita tukia...miettisit vähän, ennen kuin alat olemaan katkera OIKEASTI köyhille...vai pitäiskö teillekin mielestäsi muka maksaa sossun vielä jotain ruokarahaa päälle???
En ole katkera enkä edes valittanut, totesin vain miten asiat ovat ja tossa aikasemminhan sanoin että " mut ei voi valittaa ku ees jotai saahaa. " :-) Ja vastaukseen: ei todellakaan sossun pitäisi maksaa mitään ruokarahaa meille :-). Sikäli vaan hassua kun eniten veroja maksavat eivät saisi käyttää lainkaan yhteiskunnan palveluja ja joidenkin mielestä heiltä pitäis jopa lapsilisät poistaa. Mutta taidat olla itse katkera keskituloisille kun noin riehut??? Suomessa on muuten maailman parhaiten asiat köyhillä (mikä on hyvä asia), joten ihan turhaan riehut siellä.
- ....................
afsdasafd kirjoitti:
En ole katkera enkä edes valittanut, totesin vain miten asiat ovat ja tossa aikasemminhan sanoin että " mut ei voi valittaa ku ees jotai saahaa. " :-) Ja vastaukseen: ei todellakaan sossun pitäisi maksaa mitään ruokarahaa meille :-). Sikäli vaan hassua kun eniten veroja maksavat eivät saisi käyttää lainkaan yhteiskunnan palveluja ja joidenkin mielestä heiltä pitäis jopa lapsilisät poistaa. Mutta taidat olla itse katkera keskituloisille kun noin riehut??? Suomessa on muuten maailman parhaiten asiat köyhillä (mikä on hyvä asia), joten ihan turhaan riehut siellä.
Riehun??? Et taida olla oikeasta riehumisesta kuullutkaan, kun jo pieni erimielisyys saa sinut sanomaan noin! Että hyshys hiljaa vaan...
En ole katkera keskituloisille, kuulun itsekin lähes keskituloisiin, mutta tunnen monta oikeasti minimitoimeentulolla elävää perhettä, jotka eivät valita yhtä paljon kuin sinä! Eikä kyllä käy kateeksi heidänkään elämä...
Tunnen myös ns. keskituloisia, jotka lyhentävät asuntovelkaa jne. ja valittavat jatkuvasti kun on niin tiukkaa eikä ole rahaa mihinkään - silti lapset kulkevat uusimmissa ReimaTeceissä jne... ,jotka ostetaan sillä "vaivaisella" 300€ kotihoidontuella...Mies maksaa laskut ja itse tarvitsee vaan elellä!
Ja, kyllä sitä asuntolainaa saa jopa 40vuoden lyhennysajalla ja me maksamme autosta reilun satasen lainaa kuukaudessa...että EI ole PAKKO maksaa mainitsemiasi summia!
- Neljän äiti
kokemukset eivät auta, vaan teidän täytyy laskea teidän omat menonne. Sen ymmärrän, että lapset haluaa hoitaa itse kotona keinolla millä hyvänsä. Sitä en ymmärrä, miksi mies ei voi hoitaa lasta kotona, jos kerran on lomautettuna pidempään ja silloin sinun tietysti kannattaisi mennä töihin. Sossu kun ei ole sitä varten, että ei tarvitsisi mennä töihin, vaikka se on mahdollista, vaan sitä varten, että ei jostain syystä voi mennä töihin.
Me laskimme äitiysloman loppupuolella, että erittäin tiukasti, mutta jotenkin tulisimme toimeen minun jäädessä hoitovapaalle. Mies kuitenkin lomautettiin juuri sillon kun hoitovapaan oli määrä alkaa, joten minä menin töihin ja hän jäi kotiin. Taloudellisesti tulimme toimeen jopa paremmin kuin aikaisemmin, koska ei ollut lastenhoitokuluja (kuten silloin kun molemmat ovat töissä), mies sai työttömyyskorvausta ja minä palkkaa. Tilanne on edelleen tämä ja vain toivomme sen jatkuvan tällaisena mahdollisimman pitkään, sillä läheinen hoitopaikka lakkautettiin ja meillä tulee todellakin olemaan ongelmia saada lapset hoitoon, sitten kun sitä tarvitsemme.
Mainittakoon vielä, että meillä on omistustalo (asumiskulut lainoineen, korkoineen ja muine kuluineen on kuukaudessa noin 1500 euroa) ja kaksi autoa (velattomia, mutta pakko olla syrjäisen sijainnin vuoksi). Muuten ei mitään ylellisyyksiä tai osamaksuja tai muita. - rumba ali
Itse hoitovapaalla ja mies ansiosidonnaisella mutta opiskelee päivisin. Kaikki menee mitä tulee. Minua odottaa vakipaikka syksyllä, mutta jos mies pääsee takaisin työelämään niin saatan vielä jatkaa hoitovapaata. Kesä mennään näin ja käytetään säästöt. Lapsi on vain kerran pieni. Siinä voi hetkeksi unohtaa itsensä ja haaveensa. Ehtii sitä myöhemminkin.
- minna.
Paljonko kotihoidontuki on?
- Jokota
Kotihoidon tuen lisäksi on mahdollista saada hoitolisää (riippuu tuloista) ja kuntalisää, esim. Espoossa 218e ja joitan senttejä. Niin ja näistähän otetaan sitten verot vielä..
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument - uiqdnh98ecwqy7jeoaf
Kelan tuet on 315e kodinhoidontuki, hoitolisä maksimissaan on 168 (joka riippuu tuloista) ja asumistukea voi saada vaikka olisikin omistusasunto. Ottavat huomioon asuntolainan korot (ja kannattaa laittaa asunto koroille) sekä mahd vastikkeen sekä lämmityskulut. Ja kodinhoidontuesta menee siis veroa. Kuntasi sivuilta löydät tietoa saatko kuntalisää ja paljonko se on. Riippuu niin kunnasta, minä saan 281e/kk kahdesta lapsesta, miinus verot siihen asti kun nuorin täyttää 3 v. Kuntaluisän ehdot löytyy myös sieltä samasta paikasta (pitää olla vakituinen työ/opiskelu mistä jää pois yms). Meidän kunnassa saa tienata 500e/kk ilman että vaikuttaa kuntalisään (muihin tukiin tietty voi sit vaikuttaakkin)
Sossu ottaa asumiskuluina huomioon veden, sähkön ja vuokran/asuntolainan korot, sen jälkeen kolmihenkisessä perheessä (2 aikuista, 1 lapsi) tulisi jäädä reilu tonni muihin laskuihin ja ruokaan yms. Ei sitä kukaan sossussa mtn kysele, jos ton verran ei jää, niin kyllä sieltä rahaa saa..ei sitä evätä varsinkin jos on lapsia. Meillä' mies opiskeli, itse olin äitiyslomalla/kodinhoidontuella ja saimme asumistukea (omistusasunto) ja myös sossusta apua sillon kun sitä haimme.
Mutta jos miehesi jäisi kotiin hoitamaan lasta. Kyllähän sinä voit jäääd hoitovapaalle vielä myöhemminkin, ilmoitat vaan työnantajalle ajoissa. Työkaveri on nyt vanhempainvapaalta hoitovaapaalla, menee muutamaksi kuukaudeksi töihin kun lapsi on 2, isä jää kotiin pariksi kuukaudeksi, ja kesällä taas jatkaa hoitovapaataan..
Hoitovapaasta pitää ilmoittaa työnantajalle viim 2kk ennen aiottua lomaa.. - ...
Mä olen tas miettinyt, että mihin ihmeeseen rahaa muka saisi menemään kun on pienen lapsen kanssa kotona?
Meilläkin molemmat oltiin työelämässä useita vuosia ennenkuin lapsi tehtiin, ostettiin talo ja maksetaan sitä edelleen, molemmilla on autot...
Käyn töissä hoitovapaalla, yhdistettynä kotihoidontukeen ansaitsen sieltä suunnilleen sen minkä ansaitsin kun olin äitiysrahalla. Ja rahaa vain kertyy pankkitilille.
Eihän meillä ole enää menoja, lomailua ei enää harrasteta, ulkona ei käydä syömässä yhtä tiheään, hotelliöitä ei tule lapsen kanssa harrrastettua, kalliit harrastukset, kuten laskettelu on jäänyt minimiin, sillä eihän lapsen kanssa voi...
Jos muilla menee se sama mikä tulee, niin mihin ihmeeseen saatte ne rahat uppoamaan?- ))%/#?&`"
Oletettavasti monilla muilla on paljon pienemmät tulot kuin teillä. Meillä menee kyllä kevyesti kaikki rahat ihan siihen, että saadaan asuminen, koko perheelle ruokaa ja sähkölaskut ym pakolliset maksettua. Ei todellakaan tarvitse edes haaveilla, että mentäisiin lomalle tai hoteliin tai ulos syömään tai harrastamaan mitään, vaikka se lasten puolesta onnistuisikin, mutta rahan ei.
- ninin
Meillä minä olen osa-aikatyössä 20h/vko (palkka 800-1000€ käteen) ja saan lisäksi kotihoidontuen kuntalisän (350€ käteen) ja rahaa jää tosiaan ihan mukavasti säästöön. Mies on kokoaikatyössä.
Ei ole lapsen syntymän jälkeen tarvinnut tinkiä mistään muusta kuin yhteisestä ajasta, joka tällä hetkellä on välillä kortilla molempien vuorotyön takia (ja siis lapsi hoidetaan kotona eli ollaan eri aikaan töissä). - Meillä on
4 lasta ja kyllä meillä ainakin palaa rahaa, mutta lasten takia ei ole tarvinnut menoja juurikaan karsia. Päinvastoin... ;o) Lapsemme ovat jo koululaisia, mutta kotona ollessa sain kyllä rahaa menemään remonttiin ja sisustamiseen kun niihin oli silloin aikaa. Ja silloinhan oli myös hyvää aikaa kierrellä vaatekaupoissa..!
Miksette lomaile? Miksette käy ulkona syömässä? Miksei "lapsen kanssa voi.."
Ymmärrän toki jos lapsi on erittäin hankala, mutta itse ajattelemme niin, että lapset oppivat käyttäytymään kokemuksen kautta ja heidän on hyvä päästä mukaan esim.ravintolaan mahdollisimman nuorina.
- no joo-o.
"Käyn töissä hoitovapaalla, yhdistettynä kotihoidontukeen ansaitsen sieltä suunnilleen sen minkä ansaitsin kun olin äitiysrahalla."
Olet nyt vähän eri asemassa, kuin useimmat meistä, mukaan lukien aloittaja.
Miehesi tuloja et erittele, mutta mitä ilmeisimmin ne ovat kohtuulliset; eivät päivärahoja tms?
Ja kun itse käyt töissä ja ansaitset palkkaa, et voi verrata ansiotasoasi meihin, jotka todellakin saame 316 eur /kk ./. verot. Paljoa ei sillä reilulla kahdella sadalla saa - ja sen pitäisi riittää paljoon.
Kotona olevien on syötävä, sähkö ja lämmitys on maksettava, vesilasku on suuri, lapsi kasvaa ja tarivitsee vaatteita ja varusteita, jollakin on liikuttava eli kuluja aiheutuu autosta tai julkisten maksuista. .Asunto maksaa, ainakin korkojen tai vuokran verran jne.- ...
Niin, juuri sitä ihmettelen, kun meillä syödään, meillä vaatetaan lapsi, meillä kulutetaan sähköä, ajetaan autolla jne ja silti rahaa kertyy joka kuukausi noin tonni säästöön, eli menoni ovat suunnilleen sen kotihoidontuen verran.
Mieheni ansaitsee, mutta hän ei minun kustannuksiini osallistu, minä ostan koko talouden ruuat, oman auton polttoaineet, maksan omat laskuni, ostan kaikkien meidän vaatteet. Sen verran muutosta ollaan tehty kotona olemiseni takia, että asuntolainasta en maksa kuin korot ja mieheni hoitaa lyhennykset kokonaan.
Lähinnä mua kiinnostaa se, että jääkö minulta jotain lapsiperheille oleellista hankkimatta, kun en millään saa menemään enemmän rahaa kuin tuon kotihoidontuen? Meillä on tosin kuukausittainen satanen kuntalisää, mutta se tasaantunee siinä, että lapsen lapsilisiä emme käytä, vaan ne säästetään lapselle itselleen... - ...
... kirjoitti:
Niin, juuri sitä ihmettelen, kun meillä syödään, meillä vaatetaan lapsi, meillä kulutetaan sähköä, ajetaan autolla jne ja silti rahaa kertyy joka kuukausi noin tonni säästöön, eli menoni ovat suunnilleen sen kotihoidontuen verran.
Mieheni ansaitsee, mutta hän ei minun kustannuksiini osallistu, minä ostan koko talouden ruuat, oman auton polttoaineet, maksan omat laskuni, ostan kaikkien meidän vaatteet. Sen verran muutosta ollaan tehty kotona olemiseni takia, että asuntolainasta en maksa kuin korot ja mieheni hoitaa lyhennykset kokonaan.
Lähinnä mua kiinnostaa se, että jääkö minulta jotain lapsiperheille oleellista hankkimatta, kun en millään saa menemään enemmän rahaa kuin tuon kotihoidontuen? Meillä on tosin kuukausittainen satanen kuntalisää, mutta se tasaantunee siinä, että lapsen lapsilisiä emme käytä, vaan ne säästetään lapselle itselleen...Tuosta jäi kysymättä vielä, että apljonko minimitoimeentulon raja on nykyisin?
Olen "ekohörhö", joten kiinnsotaisi se voisnko elää suomalsien minimitoimeentulolla.
Edellsien vastaukseen on toki saanottava,e ttä tilanteenihan on toinen ja sen ymmärrän, minähän en ole ns. kyusessa, jos tulee jokin yllättävä meno, esimerkiksi auto hajoaa.
Mutta tällaisena sosialistina olisi kiva tietää voiko ja elänkö oikeasti kuten Suomen pienituloiset, koska vaalitkin on tulossa; onko näkemykseni vasemmalle päin kääntymisestä oikea; täytyykö / onko välttämätöntä korottaa minimitoimeentulon rajaa? Koska jos oikeasti itse koen minimivaroilla elävän helposti, niin miten ihmeessä voisin tukea minimitoimeentulon nostamista? Tosin näihin vaaleihinhan en vielä voi kelkkaani kääntää, nyt pienitulosiet saavat edelleen kaiken tukeni, sillä lapsi on vielä niin pieni, että ei ole sitä kokemusta miten minimillä tultaisiin toimeen kun lapsella on jo vaatimuksia eritavoin... Mutta sanotaan, että jos edelleen 8 vuoden päästä koen, että elän minimillä helposti niin saatampa kääntyä porvariksi... - =)/?%&"`?%
... kirjoitti:
Lähinnä mua kiinnostaa se, että jääkö minulta jotain lapsiperheille oleellista hankkimatta, kun en millään saa menemään enemmän rahaa kuin tuon kotihoidontuen? Meillä on tosin kuukausittainen satanen kuntalisää, mutta se tasaantunee siinä, että lapsen lapsilisiä emme käytä, vaan ne säästetään lapselle itselleen...No, jos verrataan vaikka minun menoihini. Tällä hetkellä se kotihoidontuki taitaisi riittää niihin asuntolainan korkoihin, ei muuhun. Missään nimessä se ei riitäisi koko seitsemänhenkisen perheen ruokiin, ehkä juuri ja juuri puolen kuun ruokiin ja silloinkin pitää tarkasti miettiä, että mitä syödään. Eli te syötte mitä ilmeisimmin aika vähän ja varmaankin mies syö päivisin jossain töissä omaan laskuun, eli sinä et kustanna käytännössä koko perheen ruokia tuosta. Teillä nähtävästi on lainaa hyvin vähän jäljellä, kun kerran on niin pienet korot. Jos saat käteen kotihoidontuesta noin reilun pari sataa euroa kuussa, niin en oikein ymmärrä, miten on mahdollista maksaa siitä asuntolainan korot, kolmen hengen ruuat ja kaikki muutkin juoksevat kulut. Niin, se kuntalisä auttaa vähän, me emme sitä saa.
- Joopajoo...
... kirjoitti:
Tuosta jäi kysymättä vielä, että apljonko minimitoimeentulon raja on nykyisin?
Olen "ekohörhö", joten kiinnsotaisi se voisnko elää suomalsien minimitoimeentulolla.
Edellsien vastaukseen on toki saanottava,e ttä tilanteenihan on toinen ja sen ymmärrän, minähän en ole ns. kyusessa, jos tulee jokin yllättävä meno, esimerkiksi auto hajoaa.
Mutta tällaisena sosialistina olisi kiva tietää voiko ja elänkö oikeasti kuten Suomen pienituloiset, koska vaalitkin on tulossa; onko näkemykseni vasemmalle päin kääntymisestä oikea; täytyykö / onko välttämätöntä korottaa minimitoimeentulon rajaa? Koska jos oikeasti itse koen minimivaroilla elävän helposti, niin miten ihmeessä voisin tukea minimitoimeentulon nostamista? Tosin näihin vaaleihinhan en vielä voi kelkkaani kääntää, nyt pienitulosiet saavat edelleen kaiken tukeni, sillä lapsi on vielä niin pieni, että ei ole sitä kokemusta miten minimillä tultaisiin toimeen kun lapsella on jo vaatimuksia eritavoin... Mutta sanotaan, että jos edelleen 8 vuoden päästä koen, että elän minimillä helposti niin saatampa kääntyä porvariksi...Moni elää paljon pienemmälläkin kuin suomalaisella toimeentulotuella. Yrittäjänä minulla ei yleensä jää niin paljoa käteen ja asuntolainanlyhennykset ym tarkoittaa, että käyttörahaa on todella paljon vähemmän. Olenkin pitkään haaveillut siitä, että jos laittaisi vain kaikki ulosottoon ja alkaisi elää sosiaaliturvan avulla, niin paljon levemmin ja huolettomammin voisi elää eikä tarvitsisi huolehtia mistään. Harmi vain, kun ne kaupungin vuokra-asunnot tökkivät niin pahasti, että ei kai auta muu kuin kituuttaa.
Mutta siis hyvin helposti elät minimitoimeentulolla, me elämme ehkä puolella siitä asumisen jälkeen. - ...
=)/?%&"`?% kirjoitti:
No, jos verrataan vaikka minun menoihini. Tällä hetkellä se kotihoidontuki taitaisi riittää niihin asuntolainan korkoihin, ei muuhun. Missään nimessä se ei riitäisi koko seitsemänhenkisen perheen ruokiin, ehkä juuri ja juuri puolen kuun ruokiin ja silloinkin pitää tarkasti miettiä, että mitä syödään. Eli te syötte mitä ilmeisimmin aika vähän ja varmaankin mies syö päivisin jossain töissä omaan laskuun, eli sinä et kustanna käytännössä koko perheen ruokia tuosta. Teillä nähtävästi on lainaa hyvin vähän jäljellä, kun kerran on niin pienet korot. Jos saat käteen kotihoidontuesta noin reilun pari sataa euroa kuussa, niin en oikein ymmärrä, miten on mahdollista maksaa siitä asuntolainan korot, kolmen hengen ruuat ja kaikki muutkin juoksevat kulut. Niin, se kuntalisä auttaa vähän, me emme sitä saa.
Silloin kun minä olen viimeksi ollut pienituloinen, niin minimitoimeentulon raja oli noin 1800 markkaa.
Eli 1800 markkaa piti jäädä jokaiselle ihmiselle käteen asumiskustannusten ja terveydenhuollon menojen jälkeen.
Nyt saman summan täytyy olla 300 ja jotain per yksi ihminen. Kaksi ihmistä alaikäinen lapsi ja sen täytyy olla varmasti yli 600 euroa?
Meillä on noin 90 tuhatta asuntolainaa jäljellä, mikä tekee nykyisillä koroilla noin 170 euroa kuukaudessa.
Asiaan vaikuttavat monet tekijät. Olemme kasvissyöjiä, ruokaan ei siis kulu edes viittäkymmentä euroa viikossa. Lapsi syö edelleen myös eläinkunnan tuotteita, niitä emme kuitenkaan osta kuin vain maitotuoteet. Koiran ruuat maksavat noin kuusikymppiä puolessa vuodessa (10/kk), jyrsijöiden tarpeet noin samanverran 10/kk. Autot ovat uusia, joten ovat vähäruokaisia. Menot kuussa jäävät siis alle 500 euron. Toki jos olisimme sillä minimitoimeentulolla, niin tuo 170 euroa joka maksetaan korkoja, ei siis olisi mukana menoissa, vaan olisi sitä osuutta joka ei vaikuta käteen jäävään osuuteen (asumiskustannuksia).
Mutta paljonko se nykyisin on? Paljonko pitää jäädä käteen?
No, googletin siten itse:
"Toimeentulotuen perusosa sisältää:
Perusosa kattaa seuraavat menot: ravinto, vaatteet, vähäiset terveydenhuoltomenot, puhtaus, paikallisliikenne, puhelin, tv-lupa, sanomalehti, harrastukset ja muut jokapäiväiset menot.
Perusosan lisäksi otetaan tarpeellisen suuruisena huomioon lisäosalla katettavat menot: - kohtuulliset asumismenot, sekä kohtuullinen sähkölasku
- lääkärin määräämät julkisen terveydenhuollon palveluista ja lääkekuluista aiheutuvat menot
- työmatkakulut
- lasten päivähoitomenot, joissa ensisijaista on kuitenkin maksuvapautuksen hakeminen
- muut erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvat tarpeellisiksi harkitut menot (hautaus, muutto jne.)"
Samojen Lahden kaupungin sivujen mukaan, yksin asuvalle pitää jäädä siis asumiskustannusten jälkeen 419 euroa. Kaksi aikuista ja alle 10-vuotias lapsi pitää jäädä käteen asumiskustannusten jälkeen 974 euroa. Jos ei jää noita määriä, niin hipihipi soskuun hakemaan toimeentulotukea, sillä tuossa on minimirajat joiden alle menevillä tuloilla kenenkään ei pidä luulla joutuvan kittuuttaa...
Minä mietin nyt sitä, että kun minun perheeni nyt ainakin selviäisi ihan selkeästi tuolla minimilläkin, niin kannattaako enää olla sosialisti ja vaatia niihin korotuksia? Ok, ylimääräistä luksustahan on kiva aina saada elämäänsä, mutta eihän niitä kai kukaan oleta yhteiskunnan maksavan, vaan silloinhan mennään töihin, jos haluaa ekstraa... - ...
Joopajoo... kirjoitti:
Moni elää paljon pienemmälläkin kuin suomalaisella toimeentulotuella. Yrittäjänä minulla ei yleensä jää niin paljoa käteen ja asuntolainanlyhennykset ym tarkoittaa, että käyttörahaa on todella paljon vähemmän. Olenkin pitkään haaveillut siitä, että jos laittaisi vain kaikki ulosottoon ja alkaisi elää sosiaaliturvan avulla, niin paljon levemmin ja huolettomammin voisi elää eikä tarvitsisi huolehtia mistään. Harmi vain, kun ne kaupungin vuokra-asunnot tökkivät niin pahasti, että ei kai auta muu kuin kituuttaa.
Mutta siis hyvin helposti elät minimitoimeentulolla, me elämme ehkä puolella siitä asumisen jälkeen.Yrittäminen kannattaa aina sanovat..
Niin, yrittäjän osa on usein kurja... - )=%`&(=)%"&
... kirjoitti:
Silloin kun minä olen viimeksi ollut pienituloinen, niin minimitoimeentulon raja oli noin 1800 markkaa.
Eli 1800 markkaa piti jäädä jokaiselle ihmiselle käteen asumiskustannusten ja terveydenhuollon menojen jälkeen.
Nyt saman summan täytyy olla 300 ja jotain per yksi ihminen. Kaksi ihmistä alaikäinen lapsi ja sen täytyy olla varmasti yli 600 euroa?
Meillä on noin 90 tuhatta asuntolainaa jäljellä, mikä tekee nykyisillä koroilla noin 170 euroa kuukaudessa.
Asiaan vaikuttavat monet tekijät. Olemme kasvissyöjiä, ruokaan ei siis kulu edes viittäkymmentä euroa viikossa. Lapsi syö edelleen myös eläinkunnan tuotteita, niitä emme kuitenkaan osta kuin vain maitotuoteet. Koiran ruuat maksavat noin kuusikymppiä puolessa vuodessa (10/kk), jyrsijöiden tarpeet noin samanverran 10/kk. Autot ovat uusia, joten ovat vähäruokaisia. Menot kuussa jäävät siis alle 500 euron. Toki jos olisimme sillä minimitoimeentulolla, niin tuo 170 euroa joka maksetaan korkoja, ei siis olisi mukana menoissa, vaan olisi sitä osuutta joka ei vaikuta käteen jäävään osuuteen (asumiskustannuksia).
Perusosa kattaa seuraavat menot: ravinto, vaatteet, vähäiset terveydenhuoltomenot, puhtaus, paikallisliikenne, puhelin, tv-lupa, sanomalehti, harrastukset ja muut jokapäiväiset menot.
Perusosan lisäksi otetaan tarpeellisen suuruisena huomioon lisäosalla katettavat menot: - kohtuulliset asumismenot, sekä kohtuullinen sähkölasku
- lääkärin määräämät julkisen terveydenhuollon palveluista ja lääkekuluista aiheutuvat menot
- työmatkakulut
- lasten päivähoitomenot, joissa ensisijaista on kuitenkin maksuvapautuksen hakeminen
- muut erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvat tarpeellisiksi harkitut menot (hautaus, muutto jne.)"
Samojen Lahden kaupungin sivujen mukaan, yksin asuvalle pitää jäädä siis asumiskustannusten jälkeen 419 euroa. Kaksi aikuista ja alle 10-vuotias lapsi pitää jäädä käteen asumiskustannusten jälkeen 974 euroa. Jos ei jää noita määriä, niin hipihipi soskuun hakemaan toimeentulotukea, sillä tuossa on minimirajat joiden alle menevillä tuloilla kenenkään ei pidä luulla joutuvan kittuuttaa...
Minä mietin nyt sitä, että kun minun perheeni nyt ainakin selviäisi ihan selkeästi tuolla minimilläkin, niin kannattaako enää olla sosialisti ja vaatia niihin korotuksia? Ok, ylimääräistä luksustahan on kiva aina saada elämäänsä, mutta eihän niitä kai kukaan oleta yhteiskunnan maksavan, vaan silloinhan mennään töihin, jos haluaa ekstraa...Jos on yrittäjä, ei ole mitään minimitoimeentuloa. Ei tuollaisia summia jää välttämättä käteen, vaikka kuinka haluaisi. Lisäksi tilanteet voivat olla erilaisia, joten myös menot voivat olla erilaisia. Asuntolainaa ei voi pitää pelkillä koroilla vuositolkulla ja jos asuu vaikka omakotitalossa, saattaa siihen liittyä paljon sellaisia pakollisia kuluja, joita ei toimeentulotuessa huomioida. Vaikka vuotava katto on pakko korjata.
Jos kaiken lisäksi on esimerkiksi vanhaa lainaa, niin sekin on maksettava pois ja sellaisia ei huomioida myöskään. Voi tietysti sanoa, että omaa syytä, kuten YLEENSÄ onkin, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että sen takia saattaa joutua vuosikausia elämään paljon alle minimitoimeentulon. - on kyllä
... kirjoitti:
Lähinnä mua kiinnostaa se, että jääkö minulta jotain lapsiperheille oleellista hankkimatta, kun en millään saa menemään enemmän rahaa kuin tuon kotihoidontuen? Meillä on tosin kuukausittainen satanen kuntalisää, mutta se tasaantunee siinä, että lapsen lapsilisiä emme käytä, vaan ne säästetään lapselle itselleen...aivan pötyä että 300 euros riittäisi korkoihin,ruokaan,muihin laskuihin,vaattteisiin,vaippoihin,bensaan..
- Ohoh!
... kirjoitti:
- työmatkakulut
Minä mietin nyt sitä, että kun minun perheeni nyt ainakin selviäisi ihan selkeästi tuolla minimilläkin, niin kannattaako enää olla sosialisti ja vaatia niihin korotuksia? Ok, ylimääräistä luksustahan on kiva aina saada elämäänsä, mutta eihän niitä kai kukaan oleta yhteiskunnan maksavan, vaan silloinhan mennään töihin, jos haluaa ekstraa...Meillä on 93404€ asuntolainaa jäljellä.
Katsoin verkkopankista, että minkä verran meillä menee kuukaudessa korkoja.
Meillä korko on 121€ ensi kuun lyhennyksessä(1100€/kk) ja teidän 170€ tuntuu ihmeen paljon isommalta. - ...
Ohoh! kirjoitti:
Meillä on 93404€ asuntolainaa jäljellä.
Katsoin verkkopankista, että minkä verran meillä menee kuukaudessa korkoja.
Meillä korko on 121€ ensi kuun lyhennyksessä(1100€/kk) ja teidän 170€ tuntuu ihmeen paljon isommalta.Jeps, en ole katsonut paljonko korkoja menee nykyään, maksan vain edelleen sen 170 euroa kuussa lainanhoitotilille, joka oli korko silloin kun jäin äitiyslomalle, lainaa oli tuolloin enemmän tietenkin jäljellä.
Tuolla 170 eurolla maksetaan myös muut lainanhoitokulut.
Nyt kun tuon sanoit, pitääkin käydä tarkistamassa verkkopankissa. Pitääkö alkaa kilapiluttamaan, jos jossain on noin paljon halvempi.
No niin... Lainaa jäjellä 85 tuhatta. korkoa 105 euroa. Kuluja noin 2 euroa ja lainanvakuutus 24 euroa.
Ei tarvitse vaihtaa... - ...
on kyllä kirjoitti:
aivan pötyä että 300 euros riittäisi korkoihin,ruokaan,muihin laskuihin,vaattteisiin,vaippoihin,bensaan..
Riippuu mistä roikkuu..
Pääasiahan on, että kenenkään ei tarvitse pärjätä muutenkaan 300 eurolla kuukaudessa, vaan 3-henkisen perheen pitää pärjätä noin 900 eurolla kuukaudessa asumis- ja terveyskustannusten jälkeen. Siitähän jää noin 300 euroa kuussa per henki. On oletettavaa, että kukaan ei lapselle anna sitä sen 300 euroa itselleen, vaan myös sillä maksteaan perheen bensa ja lasku kuluja?
Meidän perhe nykyisillä menoilla pärjää siis yltähypäten suomalaisen minimitoimeentulolla ja alle sen myös elämme, vaikka tulomme ovatkin huomattavasti suuremmat.
- onks totta
Ihmettelen kuka maksaa kotihoidon tuesta kaikki ruuat auton kustannukset vaatteet ja vielä lainan korot?????? Sinä se saat rahan poikimaan lisää kun se hyppiin keikkuen riittää noihin kuluihin. Saat varmaan vielä säästöönkin siitä???
- ei jaksa valittajia
Voi hemmetti! Ai että tuolla ei muka pärjää. Enemmänhän se on kuin minun palkkani 25 vuotta työtä tehneenä ja sillä oli elätettävä kaksi lasta yksin.
Siinä sinulle kokemusta. Älä jaksa valittaa vaan ole iloinen kun saat itse hoitaa mukulasi. Vai vielä sossuun... ei voi olla totta. - niin?
Mikä on enemmän kuin sinun palkkasi?
se 316 eur/kk!? - enymmärräsinua
me parhaimmat tulemme toimeen 996 eurolla kuukaudessa, mikä jää käteen vuokran jälkeen. siitä maksetaan ruoka, vaatteet, julkisen liikenteen matkat kouluun yms, joka kuukausi. ja 3-henkinen lapsiperhe kyseessä.
Ja onni olisi päästä EDES kaupungin vuokrakämppään niin ei tarvitsisi opiskelija-asunnossa kituuttaa. (on muuten ihan järkyttävä loukko, uskokaa pois)
Että jos on asiat niin hyvin, että on oma auto ja asunto (vaikka ei olisi kokonaan maksettukaan) ja duuni johon palata, en voi kuin kysyä:
OLETKO IHAN v...TUN TYHMÄ? puoliso valmistunut alansa huippukoulusta hyvillä papreilla, 3 vuotta työttömänä. ja sinä huutelet että pitäiskö kävellä sossuun pummimaan extraa... LOL.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834