Työkaverit vetävät juuri pizzaa - minä istun kuivin suin

Oma vika

Kiva illanvietto, itse istun täällä haistelemassa ja muille firma kustantaa ruuat (olen vakiokalustoa tällä, en mikään sijainen tms. siis). Ottaa oikeasti päähän ja totta puhuen loukkaakin aika lailla. Joskus vaan käy näin, että ei kerta kaikkiaan jaksaisi. Mitä tuossa voi tehdä: jos valitat, niin olet itsekäs tms. Parempi vaan pitää suu kiinni. Keliakia on siitä pirullinen tauti, että se opettaa juuri tuollaista "minä en ole mitään, unohtakaa minut" - asennetta. Kaikkein inhottavinta on kun joku joskus huomaa tilanteen ja saa raukka huonon omantunnon ja joutuu sitten vielä hyvittelemään että ei, ei minä ajatellutkaan tänään mitään syödä eikä ollenkaan tee mieli. Ja entä sitten saamani vastaus kysymykseen, millä selitän, etten voi syödä mitään tarjotuista esim. työtilanteessa: sano että olet dieetillä....Ikävä kyllä jo vatsan kurina usein kavaltaa, puhumattakaan kuinka moni "terve" voisi jättää syömisen väliin tai istua haistelemassa illan pitseriassa...eikä kyse ole yhdestä kerrasta vaan loppuiästä. Se on aivan eri asia. Se ei ole mitenkään vapaaehtoista, oma valinta. Edes oma perhe ei voi tätä ymmärtää. Samaan aikaan muut ronklaavat ruokansa kanssa, ja voin kuvitella vastauksen, jos heille tarjottaisiin vastaavia "herkkuja" kuin jotkut gluteenittomat väsäykset. Nimittäin jos jotakin on, niin se on aina sitten sitä marketin yleisintä laatua joka tulee jo oikeasti korvista ulos ja mieluummin onkin ilman. Ei se keliaakikonkaan suu tuohesta ole. Miten te muut olette kokeneet?

54

3399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herää jo!!!

      Siis ilmoititko gluteenittoman ruokavalion vai et? Jos et ilmoittanut niin miten ihmeessä voit olettaa että sulle olisi ruokaa? Miten kukaan voisi tietää keliakiastasi kun et kehtaa sitä sanoa. Ihmettelit että millä selität ettet voi syödä tarjottuja; no just sillä että sulla on keliakia!!! Mitä ihmettä oikein vingut? Jos pidät suusi kiinni niin et varmasti jatkossakaan saa mitään gluteenitonta. En minäkään tuollaista voi ymmärtää ja olen sairastanut keliakiaa kohta 30 vuotta. Enkä ole tuollaista kokenut kun osaan aukaista suuni. Niin kaikki muutkin ruokarajoitteiset tekevät yllättäen.

      • ravitsemuspalvelu

        Edellisissä kommenteissa luki usein VAATIA, VAATIA.
        Allergiat ja erikoisruokavaliot pitää ottaa vakavasti, sitä opetetaan kaikissa ravintolakouluissa jo vuosia. Olen pahoillani kaikkien puolesta jotka niistä kärsivät, kukaan ei varmasti ole vapaaehtoisesti niitä itselleen valinut. Silti, pitä ymmärtää myös se puoli, joka ruokaa valmistaa. Erikoisruokavaliot vaativat aikaa, raaka-aineita, tarkkuutta ja valmistelemista annos kerrallaan. Käytännössä se voi tarkoittaa monta eri extra pataa liedellä normaalien lisäksi. muille on 1 pataa, josta tehdään 20 nostoa. Nykyään ollaan kovin tarkkoja tehokkuudesta ja ylimääräistä aikaa/ työvoimaa ei löydy. Erikoisruokavalio asiakkaat kuitenkin pyritään palvelemaan samalla tavalla muiden kanssa ja ravintola, jossa annokset tarjoillaan pöytiin, pyrkii tarjoilemaan lämpimän ruoan kaikille yhtä aikaa koska he ovat ammattilaisia.
        Henkilökohtaisesti minua ällöttää että nykyään suuri enenmmistö, joilla ei ole jonkun sortin intoleranssia, joutuvat joustamaan - mausta. Usein on lounaspaikoissa limaa muistuttavia vaaleanvihreitä nesteitä joita nimitetään kastikkeiksi.

        Hyvät luulo-laktoosittomat. Ottakaa selvää mitä laktoosi intoleranssi tarkoittaa ja ostakaa käsilaukkuunne (saatavilla kaikissa marketeissa) luonnonentsüümikapseli nimeltään laktaasi, joka tehokkaasti pilkkoaa maitosokerin ennen kuin siitä aiheutuu .. bakteerien tuottamia kaasuja.
        Hyla, onko hyla? Hyla on Valion tavaramerkki ja tarkoittaa hydrolaktaasia, eli veteen liuotettua, lisättyä laktaasi entsyymiä. Ingmanin vastaava on Into. Laktoosittomissa ja vähälaktoosisissa tuotteissa pahaa aiheuttava maitosokeri (laktoosi) on teollisesti pilkottu, ja jollei sitä poisteta, niin maistuu juoma makealta sen takia. Tiettyjä ruokia, kuten kermapaahtuvanukasta (creme brulee) ei voi samalaatuisena valmistaa hylasta, koska se munakokkeloituu rakenteelta. Joten kapseli taskuun jo herkutella meinaatte, ei tarvitse murjottaa tarjoilijalle, kokki ei pysty laittamaan kaikkea Hylana.

        Ruoka on nautiskelua varten, ja minä VAADIN saada syödä ei-allergiaruokaa.

        Ratkaisu tähän on tosiaan, että erikoisruokavaliot - ilmoittakaa joka ikinen kerta etukäteen, se on teidän henkilökohtainen velvoite, jos vaiva on teidän. Tarjoiluvaiheessa on mahdotonta poistaa kastikkeesta sipulia.. Ravintola ei ole sairaala, jossa diagnoosi kertoo kaiken. Sairaustilan sijasta on usein paljon hyödyllisempää kertoa, mitä SAA laitta, esim. pihvi, öljyssä paistettu, vain suolaa ja mustapippuria, ei muita mausteita.


    • nhyuuoj

      oisit ollu kohtelias ja pyytänyt anteeksi että en muistanut kertoa keliakiastani,minä teen aina kylään mennessäni etukäteen selväksi etten pysty pullianne syömään,no sitten on ollutkin aina muutakin kuin riisikakkuja tarjolla,jos en ole kertonut taudistani olen tyytyväisenä hiljaa enkä itsekäs kiukkupussi.Pizzeriassakin voi tilata gluteenittomia pizzoja,ei mitään hyviä mutta olishan edes jotain nokan alla.

    • Keliaguru
    • alkup. oma vika

      Työpaikalla siis oltiin, ihan työaikaankin, keliakia on kyllä kaikkien tiedossa, ollut vuosikausia, myös ko. tilaisuuden järjestäjän, lukemattomia tilaisuuksiakin järjestetty vuosien mittaan. Eikä siellä, mistä ne kaikkien itse valitsemat herkut tilattiin kuljetuksella työpaikalle (netissä olivat esillä, uskomaton valikoima kebabia, pitzaa, falafeliä ym. ym.), ollut yhtään mitään gluteenitonta. Soitin sinne, kuten aina - vastaus oli "Mikkä se olla?". Tietämättömyydestä ei siis ollut kyse puolin eikä toisin. Siksi se loukkasi ja suututti. Ja on minullakin ollut keliakia pitkään, mutta myös ns. normaali ruokavalio sitä ennen (kauemmin kuin vastaajalla, jos tarkkoja ollaan).

      Asiakastilanteissa taas, jos ollaan asiakkaan ruokalan varassa, on pakkokin yrittää aina soitella ruokalaan etukäteen. Kahvitarjottavan yhteydessä taas on useimmiten kohteliainta pitää vain suunsa kiinni, etenkin julkisella sektrorilla, mutta se nyt ei ole niin vakavaa.

      Kiitoksia Keliagurulle, täytyypä lukaista linkki. Hyvää jatkoa kaikille ruokavaliolla taiteileville.

      • avaa suusi

        Ei ole oikeutta olettaa että kaikki muistaisivat keliakiasi, ei se ole muiden tehtävä vaan sinun. Kun sinulle selvisi ettei ole siellä mitään tarjolla sinulle, silloin sinun olisi pitänyt avata suusi ja muistuttaa tilaisuuden järjestäjää asiasta. Jos et oikeasti muistuttanut vaan istuit vaan hiljaa, etkä edelleenkään sanonut mitään, niin et voi syyttää muita! Kebabit muuten ovat erittäin usein gluteenittomia, samoin falafelit ja noista paikoista löytyy hyviä salaatteja myös. Ruokaa olisit varmasti saanut ellet olisi istunut tuppisuuna. Eivät työkaverisi jatkossakaan asiaa muista jos vain netissä asiasta puhkut.


      • alkuperäin. oma vika
        avaa suusi kirjoitti:

        Ei ole oikeutta olettaa että kaikki muistaisivat keliakiasi, ei se ole muiden tehtävä vaan sinun. Kun sinulle selvisi ettei ole siellä mitään tarjolla sinulle, silloin sinun olisi pitänyt avata suusi ja muistuttaa tilaisuuden järjestäjää asiasta. Jos et oikeasti muistuttanut vaan istuit vaan hiljaa, etkä edelleenkään sanonut mitään, niin et voi syyttää muita! Kebabit muuten ovat erittäin usein gluteenittomia, samoin falafelit ja noista paikoista löytyy hyviä salaatteja myös. Ruokaa olisit varmasti saanut ellet olisi istunut tuppisuuna. Eivät työkaverisi jatkossakaan asiaa muista jos vain netissä asiasta puhkut.

        niin montaa meitä ei ole. Ikävä romuttaa kuvitelmat, mutta mikään ruokalaji ei ollut gluteeniton, vähintään leivitettyjä sipulirenkaita salaatissa. Missä ölyssä luulet falafelit paistettavan, puhtaassa ja yksinään? Entä muut tuotteet, yksinään pannulla puhtailla välineillä, pestyin käsin? Useissa kebabeissa on korppujauhoja, valitettavasti. Lisäksi koko paikka on niin jauhojen peitossa, että kontaminaatio ei ole vältettävissä. Ei liene ihan helpoin tehtävä selittää kieltä hallitsemattomalle henkilökunnan edustajalle mitä gluteeniton tarkoittaa ja miten se varmistetaan. Se ei onnistu ihan siinä tilaamisen yhteydessä suomalaisellekaan. Pisteeksi iin päälle voin todeta, että tuskin heillä olisi perjantai-iltana edes mahdollisuutta siivota semmoista soppea ja käyttää yhteen annokseen niin paljon aikaa kuin se vaatisi - asiakkaana ymmärrän tämän enkä sellaista edes edellytä. Edes ammattikokit eivät aina huomaa pestä käsiään, paistovälineitä tai käyttää puhtaita astioita. Kysypä vaikka joltakin alan ammattilaiselta tästä. Yhtä selvää on se, etteivät tavalliset ihmiset kuten työkaverit tätä ymmärrä.

        Kysymys on siitä ihan oikeasti siitä, että voiko keliaakikko edellyttää tasapuolista kohtelua ja ovatko eritysvaatimukset edes tasapuolisuutta: esim. että olisin saanut erillisen pitzan sellaisesta paikasta, josta niitä saa. Jospa se olisi edes joskus mahdollista ilman kaikkien huomion kiinnittämistä omiin erityisvaatimuksiin ja tuntumatta itsekkäältä itsekorostukselta ja nipotukselta. Mutta turha tätä on täällä selitellä, eka kerta tämä olikin.


      • puolensa pitäjä
        alkuperäin. oma vika kirjoitti:

        niin montaa meitä ei ole. Ikävä romuttaa kuvitelmat, mutta mikään ruokalaji ei ollut gluteeniton, vähintään leivitettyjä sipulirenkaita salaatissa. Missä ölyssä luulet falafelit paistettavan, puhtaassa ja yksinään? Entä muut tuotteet, yksinään pannulla puhtailla välineillä, pestyin käsin? Useissa kebabeissa on korppujauhoja, valitettavasti. Lisäksi koko paikka on niin jauhojen peitossa, että kontaminaatio ei ole vältettävissä. Ei liene ihan helpoin tehtävä selittää kieltä hallitsemattomalle henkilökunnan edustajalle mitä gluteeniton tarkoittaa ja miten se varmistetaan. Se ei onnistu ihan siinä tilaamisen yhteydessä suomalaisellekaan. Pisteeksi iin päälle voin todeta, että tuskin heillä olisi perjantai-iltana edes mahdollisuutta siivota semmoista soppea ja käyttää yhteen annokseen niin paljon aikaa kuin se vaatisi - asiakkaana ymmärrän tämän enkä sellaista edes edellytä. Edes ammattikokit eivät aina huomaa pestä käsiään, paistovälineitä tai käyttää puhtaita astioita. Kysypä vaikka joltakin alan ammattilaiselta tästä. Yhtä selvää on se, etteivät tavalliset ihmiset kuten työkaverit tätä ymmärrä.

        Kysymys on siitä ihan oikeasti siitä, että voiko keliaakikko edellyttää tasapuolista kohtelua ja ovatko eritysvaatimukset edes tasapuolisuutta: esim. että olisin saanut erillisen pitzan sellaisesta paikasta, josta niitä saa. Jospa se olisi edes joskus mahdollista ilman kaikkien huomion kiinnittämistä omiin erityisvaatimuksiin ja tuntumatta itsekkäältä itsekorostukselta ja nipotukselta. Mutta turha tätä on täällä selitellä, eka kerta tämä olikin.

        Mikäli et ilmoittanut gluteenitonta ruokavaliota, etkä ruokalistan huomattuasi ilmoittanut ettei sinulle ruokaa ole, ei sinulla ole mitään oikeutta valittaa. Minulla on monivuotisia ystäviä jotka eivät aina muista keliakiaani, eikä se ole heidän tehtävänsä, koska minun ruokavalioni ei ole heidän vastuullaan. Lopeta tuo vinkuminen ja pidä puolesi!


      • puolensa pitäjä kirjoitti:

        Mikäli et ilmoittanut gluteenitonta ruokavaliota, etkä ruokalistan huomattuasi ilmoittanut ettei sinulle ruokaa ole, ei sinulla ole mitään oikeutta valittaa. Minulla on monivuotisia ystäviä jotka eivät aina muista keliakiaani, eikä se ole heidän tehtävänsä, koska minun ruokavalioni ei ole heidän vastuullaan. Lopeta tuo vinkuminen ja pidä puolesi!

        ...nyt vain on vaiva, eikä siitä eroon pääse. Jalatonkin joutuu elämään sen kanssa, ettei ikinä voi esim. hiihtää. Toki laskettelukeskuksessa voisi olla tarjolla vyötäröön sidottavia lumilautoja, mutta.. Eikä nämä pizzerioiden karvakädet ala pakertamaan gluteenittomia, ellei menekki ole riittävä. Tuskin sittenkään. Ja mokaisivat kuitenkin jossain raaka-ainevalinnassa, josta seurauksena olisi asiakkaan oikeutettu kiukuttelu. Hyväksy puutteesi ja jos haluat herkutella bileissä, vie omat eväät mukana.


      • opettelua
        alkuperäin. oma vika kirjoitti:

        niin montaa meitä ei ole. Ikävä romuttaa kuvitelmat, mutta mikään ruokalaji ei ollut gluteeniton, vähintään leivitettyjä sipulirenkaita salaatissa. Missä ölyssä luulet falafelit paistettavan, puhtaassa ja yksinään? Entä muut tuotteet, yksinään pannulla puhtailla välineillä, pestyin käsin? Useissa kebabeissa on korppujauhoja, valitettavasti. Lisäksi koko paikka on niin jauhojen peitossa, että kontaminaatio ei ole vältettävissä. Ei liene ihan helpoin tehtävä selittää kieltä hallitsemattomalle henkilökunnan edustajalle mitä gluteeniton tarkoittaa ja miten se varmistetaan. Se ei onnistu ihan siinä tilaamisen yhteydessä suomalaisellekaan. Pisteeksi iin päälle voin todeta, että tuskin heillä olisi perjantai-iltana edes mahdollisuutta siivota semmoista soppea ja käyttää yhteen annokseen niin paljon aikaa kuin se vaatisi - asiakkaana ymmärrän tämän enkä sellaista edes edellytä. Edes ammattikokit eivät aina huomaa pestä käsiään, paistovälineitä tai käyttää puhtaita astioita. Kysypä vaikka joltakin alan ammattilaiselta tästä. Yhtä selvää on se, etteivät tavalliset ihmiset kuten työkaverit tätä ymmärrä.

        Kysymys on siitä ihan oikeasti siitä, että voiko keliaakikko edellyttää tasapuolista kohtelua ja ovatko eritysvaatimukset edes tasapuolisuutta: esim. että olisin saanut erillisen pitzan sellaisesta paikasta, josta niitä saa. Jospa se olisi edes joskus mahdollista ilman kaikkien huomion kiinnittämistä omiin erityisvaatimuksiin ja tuntumatta itsekkäältä itsekorostukselta ja nipotukselta. Mutta turha tätä on täällä selitellä, eka kerta tämä olikin.

        Kebabeissa ei ole korppujauhoja, esim kebab-ranskalaisilla/salaatilla olisi ihan ok. Itse en ole keliaakikko, vaan en muuten syö viljatuotteita. Et voi odottaa kenenkään muistavan ruokavaliotasi vaan esim. ilmoittautumisen yms. yhteydessä voi asiasta mainita, itselleni ei ole koskaan kyllä sellaista sattunut etten olisi saanut mitään syödäkseni juhlissa.


      • Kompostimaha
        puolensa pitäjä kirjoitti:

        Mikäli et ilmoittanut gluteenitonta ruokavaliota, etkä ruokalistan huomattuasi ilmoittanut ettei sinulle ruokaa ole, ei sinulla ole mitään oikeutta valittaa. Minulla on monivuotisia ystäviä jotka eivät aina muista keliakiaani, eikä se ole heidän tehtävänsä, koska minun ruokavalioni ei ole heidän vastuullaan. Lopeta tuo vinkuminen ja pidä puolesi!

        "Minulla on monivuotisia ystäviä jotka eivät aina muista keliakiaani, eikä se ole heidän tehtävänsä"
        Aivan oikein, en muista työkavereiden asuinpaikkoja, vaimon nimeä, sisarusten/lasten lukumäärää, kotipaikkakuntaa enkä paljon muutakaan. Eikä nuo oikeasti kiinnosta, koska vain muutama työkavereista on oikeita kavereita, muut "kohtalotovereita rivissä". Laktoori-intoleranssi ei kiinnosta pätkääkään, jollakin on, jollakin ei, tai toisinpäin, ja koska ne yleensä pärjäävät ruokamaailmassa aika hyvin, niin voin kuvitella että keliakiakin unohtuu, kun yleensä oletetaan että ihmiset tilauksen yhteydessä valitsevat mitä haluavat. Eipä sitä "kontaminaatiota" kukaan ajattele, jos ei itse sairasta jotain ruoka-allergiaa.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle vielä, että mitäpä jos antaisit listan paikoista jossa tykkäät itse käydä syömässä, niin tapahtuman järjestäjä voi niistä valita paikan/tilanteen mukaan sopivan!


      • alkuperäin. oma vika kirjoitti:

        niin montaa meitä ei ole. Ikävä romuttaa kuvitelmat, mutta mikään ruokalaji ei ollut gluteeniton, vähintään leivitettyjä sipulirenkaita salaatissa. Missä ölyssä luulet falafelit paistettavan, puhtaassa ja yksinään? Entä muut tuotteet, yksinään pannulla puhtailla välineillä, pestyin käsin? Useissa kebabeissa on korppujauhoja, valitettavasti. Lisäksi koko paikka on niin jauhojen peitossa, että kontaminaatio ei ole vältettävissä. Ei liene ihan helpoin tehtävä selittää kieltä hallitsemattomalle henkilökunnan edustajalle mitä gluteeniton tarkoittaa ja miten se varmistetaan. Se ei onnistu ihan siinä tilaamisen yhteydessä suomalaisellekaan. Pisteeksi iin päälle voin todeta, että tuskin heillä olisi perjantai-iltana edes mahdollisuutta siivota semmoista soppea ja käyttää yhteen annokseen niin paljon aikaa kuin se vaatisi - asiakkaana ymmärrän tämän enkä sellaista edes edellytä. Edes ammattikokit eivät aina huomaa pestä käsiään, paistovälineitä tai käyttää puhtaita astioita. Kysypä vaikka joltakin alan ammattilaiselta tästä. Yhtä selvää on se, etteivät tavalliset ihmiset kuten työkaverit tätä ymmärrä.

        Kysymys on siitä ihan oikeasti siitä, että voiko keliaakikko edellyttää tasapuolista kohtelua ja ovatko eritysvaatimukset edes tasapuolisuutta: esim. että olisin saanut erillisen pitzan sellaisesta paikasta, josta niitä saa. Jospa se olisi edes joskus mahdollista ilman kaikkien huomion kiinnittämistä omiin erityisvaatimuksiin ja tuntumatta itsekkäältä itsekorostukselta ja nipotukselta. Mutta turha tätä on täällä selitellä, eka kerta tämä olikin.

        minulla on lähipiirissä keliaakikkoja, eikä ole mitään ongelmaa tarjottavien kanssa. olen opetellut tekemään ihan itse gluteenittomia leipomuksia ja ruokia. erittäin helppoa, kun vaan jaksaa tarkistaa asian. ja kyllä se on lähinnä itsestä kiinni, onko "sairaus" muiden tiedossa. toivottavasti jatkossa voit avata suusi ihan ilman huonoa omaatuntoa, koskapa vallitseva tilanne ei ole omassa valinnassa, onhan sokerirajoitteisillekin omat vaihtoehtonsa.


    • Miutilli

      Tunnet olevasi ainoa keliaakikko maailmassa? Mene kotiin ja opettele tekemään ruokasi.

      • yxäxä

        miten paljon sinulle korvataan kuukaudessa veronmaksajien varoista siitä, että olet keliaakikko. Varmaan sen jälkeen jokainen muistaa erikoisasemasi.


      • Gluten free
        yxäxä kirjoitti:

        miten paljon sinulle korvataan kuukaudessa veronmaksajien varoista siitä, että olet keliaakikko. Varmaan sen jälkeen jokainen muistaa erikoisasemasi.

        Sinulle yxäxä:

        Turha alkaa vetään tänne tota settiä, että "miten paljon sinulle korvataan kuukaudessa veronmaksajien varoista siitä, että olet keliaakikko"! Oletko sattumalta seurannut yhtään minkä hintaisia gluteenittomat tuotteet ovat ns. "normaaleihin" tuotteisiin verrattuna?? Kelan kuukaudessa maksama 21 e kattaa kuluista niin pienen osan ettei sillä paljoa lähdetä juppailemaan. Jos itse olisit keliaakikko, niin varmasti olisit ensimmäisenä käsi ojossa ottamassa tuonkin summan ja mitä todennäköisemmin pyytämässä lisääkin. Tolvana!

        Sinulle Oma vika:

        Ilmoita sitkeästi vain gluteenittomasta ruokavaliostasi, koska se ei tule ikinä jäämään kenenkään päähän ilman sitä. Joku toinenkin kirjoitti, että hänellä on ystäviä monen vuoden takaa jotka eivät muista asiaa ja itsellä sama tilanne, hyvä kun omat perheenjäsenet muistaa :D Itselläni on ollut keliakia 10 vuotta ja gluteenittomien tuotteiden tarjonta ja erityisesti maku on parantunut niin paljon, että huh huh! Suomessa keliaakikoilla on niin hyvä olla ettei kyllä kannata valittaa. Ravintoiloista saa melkein kaiken gluteenittomana ja esim. Koti pizzan gluteeniton pizza oli todella positiivinen yllätys, samoin RAXin sekä Rosson. Tutustu esim. Vuohelan herkkupuodin tuoretuotteisiin, niin saat vaihtelua Moilasen korppuihin. Tai mikäs sen parempaa kun leipoa itse, tavalliset reseptit on täysin käännettävissä gluteenittomaan muotoon.


      • Korvaukseton
        yxäxä kirjoitti:

        miten paljon sinulle korvataan kuukaudessa veronmaksajien varoista siitä, että olet keliaakikko. Varmaan sen jälkeen jokainen muistaa erikoisasemasi.

        Ja sitä korvausta varten pitää tehdä testejä, joihin meneekin vuoden korvausrahat...Korvaustahan ei saa ilman todennusta. Itselläni niin kaameat oireet, ettei tee mieli aloittaa pullansyöntiä saadakseni tulokset näkymään testeissä. Olen siis ilman Kelan korvausta ja ilman pullaa...
        Paljonko muuten kuvittelet korvauksen olevan?


      • syöpä suoli
        Korvaukseton kirjoitti:

        Ja sitä korvausta varten pitää tehdä testejä, joihin meneekin vuoden korvausrahat...Korvaustahan ei saa ilman todennusta. Itselläni niin kaameat oireet, ettei tee mieli aloittaa pullansyöntiä saadakseni tulokset näkymään testeissä. Olen siis ilman Kelan korvausta ja ilman pullaa...
        Paljonko muuten kuvittelet korvauksen olevan?

        Korvaus on 21 euroa kuukaudessa ja sen saa vain todistusta vastaan Kelalta. Vain hölmö jättää testit käymättä jää ilman seurantaan sillä valitettavasti huonosti hoidetulla ja jopa hoitamattomalla keliakialla on lisävaikutuksia. Tulee anemiaa ja syöpää ym. joten ei kannata vähätellä tätä tautia.


      • glut
        yxäxä kirjoitti:

        miten paljon sinulle korvataan kuukaudessa veronmaksajien varoista siitä, että olet keliaakikko. Varmaan sen jälkeen jokainen muistaa erikoisasemasi.

        joo kelan maksama korvaus on suurensuuri 21 €ten kuten täällä jo todettiin. Ja jos sattuu olemaan muitakin keliaakikoita samassa perheessä kuten meillä,niin eipä mitään juhlia järjestellä muiden veronmaksajien kustannuksella! Kummallista ainakin omasta mielestäni on, että keliakiaan kun ei ole olemassa mitään muuta lääkettä kuin se GLUTEENITON RUOKAVALIO niin miksei siitä makseta käypää korvausta kuten kaikista muista pitkäaikaissairauksista?Itselläni on keliakia ja mm kilpirauhasen vajaatoiminta,johon saa kelan korvauksen. Jokainen voi ihan katella kauppojen hyllyiltä paljonko ne gluteenittomat jauhot,makaronit ym maksaa. Ja kyllä mielelläni söisin sitä samaa ruokaa mitä muukin perhe,tämähän ei ole itsestä kiinni tämä sairaus!! Olen myös törmännyt tähän samaan että ilmoituksesta huolimatta ei huomioida gluteenitonta ihmistä esim häissä ym juhlissa. Sanotaan vain että etkö nyt tämän kerran voi syödä sitä tavallista pizzaa,kakkua,pullaa? En minäkään kysy keltään verenpainetautia sairastavalta että ei kait se nyt haittaa vaikka tänään jätät ne lääkkeet ottamatta??


      • gluteeniton

        keliakiassa kurkku ei paisu umpeen...


      • nka
        glut kirjoitti:

        joo kelan maksama korvaus on suurensuuri 21 €ten kuten täällä jo todettiin. Ja jos sattuu olemaan muitakin keliaakikoita samassa perheessä kuten meillä,niin eipä mitään juhlia järjestellä muiden veronmaksajien kustannuksella! Kummallista ainakin omasta mielestäni on, että keliakiaan kun ei ole olemassa mitään muuta lääkettä kuin se GLUTEENITON RUOKAVALIO niin miksei siitä makseta käypää korvausta kuten kaikista muista pitkäaikaissairauksista?Itselläni on keliakia ja mm kilpirauhasen vajaatoiminta,johon saa kelan korvauksen. Jokainen voi ihan katella kauppojen hyllyiltä paljonko ne gluteenittomat jauhot,makaronit ym maksaa. Ja kyllä mielelläni söisin sitä samaa ruokaa mitä muukin perhe,tämähän ei ole itsestä kiinni tämä sairaus!! Olen myös törmännyt tähän samaan että ilmoituksesta huolimatta ei huomioida gluteenitonta ihmistä esim häissä ym juhlissa. Sanotaan vain että etkö nyt tämän kerran voi syödä sitä tavallista pizzaa,kakkua,pullaa? En minäkään kysy keltään verenpainetautia sairastavalta että ei kait se nyt haittaa vaikka tänään jätät ne lääkkeet ottamatta??

        glut: Hyvä vertaus : ) Samaa mieltä!


      • 29v kelia

        Ei todellakaan ole keliakian oireita. Sulla on todennäköisesti vilja-allergia, jolloin et sitä Kelan korvausta saa. Se on mun mielestäni epäreilua vilja-allergikkoja kohtaan, joutuvat ostamaan samat kalliit tuotteet kuin keliaakikkokin, mutta senttiäkään ei heru. Ja olen itse siis keliaakikko, ja mulla kyllä tuo 21e kattaa erittäin hyvin lisäkustannukset.


      • vehnätön
        Korvaukseton kirjoitti:

        Ja sitä korvausta varten pitää tehdä testejä, joihin meneekin vuoden korvausrahat...Korvaustahan ei saa ilman todennusta. Itselläni niin kaameat oireet, ettei tee mieli aloittaa pullansyöntiä saadakseni tulokset näkymään testeissä. Olen siis ilman Kelan korvausta ja ilman pullaa...
        Paljonko muuten kuvittelet korvauksen olevan?

        se korvaus taitaa olla, jotenka ei kovin häävi. Minulta tutkittiin keliakiaa esim. letkua nielettämällä. Ei se tutkimus kauaa kestänyt, mutta olihan se inhottavaa.
        Pyysin terveyskeskuslääkäriltä lähetteen sisätautilääkärille ja koko homma maksoi 120 €.
        Laitan ruokani itse sekä leivon, sillä silloin saan varmasi gluteenitonta. Tavalliset ruokaohjeet käyvät kunhan vain vaihtaa vehnän gluteenittomiin jauhoihin, jota saa tavallisista ruokakaupoista ja tavallisissa ruokakaupoissa on yleensä hyllykkö, jossa on tarjolla gluteenittomia pullia ym.leivonnaisia, jopa puolivalmiita ruokia. Jos lähikaupassasi ei ole, pyydä kauppiasta hankkimaan gluteenitonta tavaraa.

        Äsken juuri tein hyviä gluteenittomia plättyjä.
        Kyllä se siitä...


      • Syökää Imodiumia
        syöpä suoli kirjoitti:

        Korvaus on 21 euroa kuukaudessa ja sen saa vain todistusta vastaan Kelalta. Vain hölmö jättää testit käymättä jää ilman seurantaan sillä valitettavasti huonosti hoidetulla ja jopa hoitamattomalla keliakialla on lisävaikutuksia. Tulee anemiaa ja syöpää ym. joten ei kannata vähätellä tätä tautia.

        Tuolla saa monta purkkia hernekeittoa.


    • Elämä on

      Lohduttaako sinua yhtään se, että jollain voi olla vielä pahempi tilanne? Miehelläni täydellinen vilja-allergia. Edes gluteenittomat tuotteet eivät käy (Jotkut harvat sopivat). Sian- ja broilerinliha, kananmunat ei käy....eläimet ruokitaan viljalla, glukoosia tai muita vastaavia "sokereita" ei saa tuotteissa olla.....tehdään viljatärkkelyksestä, fruktoosi, dekstroosi, dekstriini, maltoosi ym.jne. Lista kielletyistä aineista on loputon ja niitä aineosia löytyy lähes kaikista elintarvikkeista.

      Kaikki ruoka on tehtävä itse kotona tarkkaan valituista aineista. Ei käy lähteminen reissutöihin jos ei pääse itse ruokaa laittamaan...missään juhlissa ei voi syödä mitään. Eikä lomamatkoista ulkomaille tarvi haaveilla.

      Allergia kävi ennen diagnoosia jo pahasti terveyden päälle....vuosien ajan lukemattomia leikkauksia joissa poistettiin vertavuotavia kasvaimia suolistosta pahimmillaan jopa kahden viikon välein. Jatkuva veriripuli ja vatsakivut rajoittivat elämää muutenkin. Diagnoosi oli kiven takana. Vilja-allergiahan on "lastentauti" vasta kun itse vaati päästä allergiatesteihin diagnoosi löytyi.

    • kaija komppaa

      Samansuuntaisia kokemuksia on myös täällä. Ja ottaa yhtälailla pattiin.

      Itseasiassa välttelen ulkona syömistä ja kyläilessä/töissä on omat eväät mukana. Ulkomaanmatkatkin lienevät hankalia, kun ei tiedä mitä suuhunsa uskaltaa laittaa. Aikaisemmat kokemukset ovat opettaneet varovaiseksi. Eikä se keliakiasta kertominen aina auta. Vaikka tilanne tutuilla on hyvin tiedossa, niin pahimmillaan kaikki kahvitarjoilu on katettu samoille astioille eli siinä on gluteenittomat iloisesti vehnäpullan vieressä. Ja sitten ihmetellään, että ei kai se nyt niin tarkkaa ole. Eli vaikka tiedetään niin ei ihan mene perille tää juttu kaikille.

      Muiden suhtautuminen gluteenittomiin tuotteisiin herättää myös joskus hilpeyttäkin. Leivon itse, kun valmistuotteet on kamalanmakuisia ja hirveän rasvasia. Kerran eräs tuttavani pyysi maistamaan gluteenitonta leipää (itse tehtyä, ei siis valmistuote), ja kommentti siitä oli seuraava: "Ai, tätä voi ihmisetkin syödä!". En sitten tiedä oliko lausahdus herjausta leivontataidoistani tai yleistä hämmästystä siitä, että gluteeniton voi olla ihmisravinnoksi kelpaavaa.

      Kaikista hankaluuksista huolimatta tähän kyllä on jo tottunut. Pakkohan se on asennoitua, ei taida olla vaihtoehtoja. Vaikka välillä sapettaa koko rahan edestä. Mutta on totta, että allergikoilla on vielä hankalampaa. Siinä kun saattaa pahimmassa tapauksessa olla kyseessä väliltön hengenvaara.

    • merbaum

      Herran jestas.. olen itse "tuore" keliaakikko vasta toista vuotta. Itse en ole kokenut joutuneeni syrjityksi tai kaltoin kohdelluksi missään kohtaan saati herkuista paitsi. Oireiden aiheuttaja kun selvisi kerroin reilusti lähipiirille ja aina kun tilanteeseen jouduin missä tavallista purtavaa tarjolla infosin mistä kyse. Nykyään jokapaikassa mihin menen ovat ne sitten työpaikan pippalot tai taloyhtiön kokous niin minut on huomioitu, enkä ole joutunut kuivin suin istumaan. Otappa ja tee tiedotus kamppanja lähipiirillesi ne on joko JUNTTEJA jolleivat jatkossa tajua ja huomioi jatkossa. Tsemppiä, ja älä luovuta/ lannistu !!
      p.s voithan sä ottaa joku kerta ja leipoa kunnon piirakan lähipiirillesi ja mainostaa sen gluteiinittomuutta.

    • keliaakikko

      ... jos ei halua tehdä gluteenittomasta ruokavaliosta ongelmaa.

      Suomesta saa nykyään tosi hyvin gluteenitonta syötävää kaupoista ja ravintoloistakin (toista oli 15 v. sitten jolloin ninulla keliakia todettiin). Kannattaa liittyä keliakialiittoon, josta saa tosi hyvää tietoa.

      Ainakin omalla työpaikallani asia on huomioitu hienosti, kun olen avoimesti asiasta kertonut. Allergia/yliherkyyys siinä kuin muutkin, kuten esim. laktoosi-intoleranssi.

      Ulkomaille lähtiessäni valmistaudun kirjoittamalla listan ruoka-aineista joita en voi syödä englanniksi ja kohdemaan kielellä. Sitten vain kerron tarjoilijalle olevani really allerginen lapussa mainituille raaka-aineille. Tällä taktiikalla kokki tulee useimmiten itse varmistamaan mitä voin syödä tai tarjoilija varmistelee vielä asiaa.

      Haluan vain kertoa, että ongelmia ei ole jos ei niitä halua itse luoda. Joskus jostain joutuu luopumaan, mutta oman terveytensä vuoksi sen mielellään tekee.

      • elämään

        Muutaman vuoden kokemuksella täytyy todeta, että keliakiani on otettu todella hyvin huomioon! Häät, synttärit ja kahvitukset sujuu todella hyvin, jos vaan olen muistanut itse ilmoittaa asiasta. Ja ellei jostain syystä aina pullaa saa, juon kahvin ilman ja olen tyytyväinen, että voin juoda edes kahvia. Olen onnellinen, että keliakiani löytyi ja voin vaikuttaa ruokavaliolla omaan elämääni ja hyvinvointiini. Suunkautta tähystys oli todella epämiellyttävä kokemus ja motivoi omalta osaltaan ruokavalion ylläpitämiseen. En koe jääneeni mitään vaille- ajattelen vain, että vaihdan jauhot ja saan leivottua vaikka tattarikarjalanpiirakoita! Onni on omissa käsissä ja asenteessa.


      • rippepökä
        elämään kirjoitti:

        Muutaman vuoden kokemuksella täytyy todeta, että keliakiani on otettu todella hyvin huomioon! Häät, synttärit ja kahvitukset sujuu todella hyvin, jos vaan olen muistanut itse ilmoittaa asiasta. Ja ellei jostain syystä aina pullaa saa, juon kahvin ilman ja olen tyytyväinen, että voin juoda edes kahvia. Olen onnellinen, että keliakiani löytyi ja voin vaikuttaa ruokavaliolla omaan elämääni ja hyvinvointiini. Suunkautta tähystys oli todella epämiellyttävä kokemus ja motivoi omalta osaltaan ruokavalion ylläpitämiseen. En koe jääneeni mitään vaille- ajattelen vain, että vaihdan jauhot ja saan leivottua vaikka tattarikarjalanpiirakoita! Onni on omissa käsissä ja asenteessa.

        Hep!
        Ootko nainen vai mies? Olen ruokavalioltani moniongelmainen ja minulle yks ja v#tun vihree mitä työkaverit vetää jossakin firman pikkukinkereissä. Jos ei oo gluteenitonta ja maidotonta tarjolla, niin sit ei oo. Heitän pari sidukkaa tai punkkulasi huuleen, niin ei niin puristele ja syö kotona.


      • yxäxä
        rippepökä kirjoitti:

        Hep!
        Ootko nainen vai mies? Olen ruokavalioltani moniongelmainen ja minulle yks ja v#tun vihree mitä työkaverit vetää jossakin firman pikkukinkereissä. Jos ei oo gluteenitonta ja maidotonta tarjolla, niin sit ei oo. Heitän pari sidukkaa tai punkkulasi huuleen, niin ei niin puristele ja syö kotona.

        muita ruoka-aineita, ettei välttämättä tarvitse ollenkaan syödä mitään viljaa.
        Esim. pulla, jota mainitaan tässäkin ketjusa ei ole kenellekään sopiva. Valkoinen vehnäjauho on pahin metabolisen oireyhtymän aiheuttaja, Miksi sitä kukaan söisi, mutta muut eivät ole ymmärtäneet ruvata hakemaan siitä korvauksia.


      • fdhdfhd
        yxäxä kirjoitti:

        muita ruoka-aineita, ettei välttämättä tarvitse ollenkaan syödä mitään viljaa.
        Esim. pulla, jota mainitaan tässäkin ketjusa ei ole kenellekään sopiva. Valkoinen vehnäjauho on pahin metabolisen oireyhtymän aiheuttaja, Miksi sitä kukaan söisi, mutta muut eivät ole ymmärtäneet ruvata hakemaan siitä korvauksia.

        Keliakia on yhtä helvettiä toisinaan, kaikki ja ihan kaikki sukulaiset yms tietävät siitä ja kaikkiin juhliin joihin olen menossa kyselen ja muistuttelen etukäteen keliakiastani. Yllätysyllätys silti yli puolissa kaikissa kinkereissä ei minua ole muistettu, millään tavalla. On sitte kiva kattella ku muut syö.

        Ja niin tämähän ei todellakaan ole vapaaehtoista, joten ihan turha alkaa sössöttää tommosia valkonen vehnäjauho juttuja. Ja niin itse olen kärsinyt tästä semmoset 10 vuotta ja luultavasti yli 60 vuotta on vielä jäljellä. Keksisivät nopeesti nyt vaan sen entsyymihoidon tähänki tautiin.


      • 21 ekee
        fdhdfhd kirjoitti:

        Keliakia on yhtä helvettiä toisinaan, kaikki ja ihan kaikki sukulaiset yms tietävät siitä ja kaikkiin juhliin joihin olen menossa kyselen ja muistuttelen etukäteen keliakiastani. Yllätysyllätys silti yli puolissa kaikissa kinkereissä ei minua ole muistettu, millään tavalla. On sitte kiva kattella ku muut syö.

        Ja niin tämähän ei todellakaan ole vapaaehtoista, joten ihan turha alkaa sössöttää tommosia valkonen vehnäjauho juttuja. Ja niin itse olen kärsinyt tästä semmoset 10 vuotta ja luultavasti yli 60 vuotta on vielä jäljellä. Keksisivät nopeesti nyt vaan sen entsyymihoidon tähänki tautiin.

        Joo samaa mieltä turha puolustella kenenkään keliakiaa, itellä ollu 11 vuotta todettuna ja pakko sanoo ettei oo tosiaankaan oo helppoo. En todellakaan ole itse valinnut tätä sairautta/allergiaa.
        Eipä ole vaihtoehtoja pakko vaan opetella elämään, onneks nykyäään saa tosi hyvin gluteenittomia tuotteita. Joskus olis vaan kiva saada jotain erilaista ettei aina niitä samoja. Suosittelisin ns. tavallisten ihmisten syömään vaikka kuukauden gluteenitonta ruokavalioo ja katsomaan paljonko menee ylimääräistä rahaa ja kuinka ihanilta ne kuivat koppurat maistuvatkaan. Jos sitten vaikka loppisi se ainainen rutina kelan korvauksista ja siitä että keliakikot rutisevat !!!


      • kokemusta on
        21 ekee kirjoitti:

        Joo samaa mieltä turha puolustella kenenkään keliakiaa, itellä ollu 11 vuotta todettuna ja pakko sanoo ettei oo tosiaankaan oo helppoo. En todellakaan ole itse valinnut tätä sairautta/allergiaa.
        Eipä ole vaihtoehtoja pakko vaan opetella elämään, onneks nykyäään saa tosi hyvin gluteenittomia tuotteita. Joskus olis vaan kiva saada jotain erilaista ettei aina niitä samoja. Suosittelisin ns. tavallisten ihmisten syömään vaikka kuukauden gluteenitonta ruokavalioo ja katsomaan paljonko menee ylimääräistä rahaa ja kuinka ihanilta ne kuivat koppurat maistuvatkaan. Jos sitten vaikka loppisi se ainainen rutina kelan korvauksista ja siitä että keliakikot rutisevat !!!

        Olen äitinä joutunut opettelemaan gluteenittoman dieetin lapseni ollessa 5v. Ja itselläni todettiin vasta v.-04 epämääräisten oireiden johdosta. Tuotteet ovat monipuolistuneet vuosien aikana, mutta kyllä lisää vaihtoehtoja kaipaisin ja se 21e ei kyllä riitä korvamaan tuotteiden lisäkustannuksia
        ruokalaskussa.
        Edellen koen kiusallisena tilanteet töissä esim. asiakastilaisuudet, täysin vieraat henkilöt heille selitellä dieettiäni, usein olen hiljaa ja tyydyn olemaan ilman lisukkeita. Tuttujen kanssa tilanne on helppo ja tarvittaessa olen ottanut omat eväät mukaan.


      • FM
        kokemusta on kirjoitti:

        Olen äitinä joutunut opettelemaan gluteenittoman dieetin lapseni ollessa 5v. Ja itselläni todettiin vasta v.-04 epämääräisten oireiden johdosta. Tuotteet ovat monipuolistuneet vuosien aikana, mutta kyllä lisää vaihtoehtoja kaipaisin ja se 21e ei kyllä riitä korvamaan tuotteiden lisäkustannuksia
        ruokalaskussa.
        Edellen koen kiusallisena tilanteet töissä esim. asiakastilaisuudet, täysin vieraat henkilöt heille selitellä dieettiäni, usein olen hiljaa ja tyydyn olemaan ilman lisukkeita. Tuttujen kanssa tilanne on helppo ja tarvittaessa olen ottanut omat eväät mukaan.

        Olen sairastanut keliakiaa vuodesta 1982, kaksivuotiaasta asti, joten olen siis elänyt gluteenittoman ruokavalion kanssa käytännössä koko elämäni. 1980-luvullahan tuo sairaus oli varsin tuntematon ja silloin gluteenittomien tuotteiden saaminen kaupoista ja ravintoloista oli varsin vaikeaa. 1990-luvun puolivälin jälkeen gluteenittomien tuotteiden saanti alkoi selvästi parantua, samoin tietämys. 2000-luvulla asiat ovat menneet koko ajan vain parempaan suuntaan, kaikki ihmiset tietävät, mitä gluteeniton ruokavalio tarkoittaa ja käytännössä kaikkea saa gluteenittomana. Laadukkaat gluteenittomat tuotteet ovat nykyisin niin hyviä ettei niitä erota gluteenittomiksi sen enempää maun kuin ulkonäönkään puolesta (ns. terveiden ihmisten kommentti). Kauppojen pakastealtaiden tuotteet ovat valitettavasti laadussa ja ulkonäössä jääneet kehityksessä tuonne 1990-luvun alkuun, mutta onneksi löytyy asiansa osaavia leipomoita, jotka tekevät kaikkea lanttukukosta lähtien. En koe, että keliakia olisi mitenkään rajoittanut elämääni: Puolustuslaitoksessa palvelin 12 kk sissinä ja matkusteltukin on ympäri Eurooppaa ja ruokaa on aina löytynyt.


      • vaddu
        yxäxä kirjoitti:

        muita ruoka-aineita, ettei välttämättä tarvitse ollenkaan syödä mitään viljaa.
        Esim. pulla, jota mainitaan tässäkin ketjusa ei ole kenellekään sopiva. Valkoinen vehnäjauho on pahin metabolisen oireyhtymän aiheuttaja, Miksi sitä kukaan söisi, mutta muut eivät ole ymmärtäneet ruvata hakemaan siitä korvauksia.

        Ja miksi yleensä pitää syödäkään kaiken maaliman pullamössöjä ja valkoista hiilaria, tärkkelyspitoista
        ravintoköyhää "ruokaa". Olen ollut keliaakikko yli 20v, olen nyt 52v nainen ja hoikka ja uuma kuin nuorella pimulla. Ikätoverini ja nämä "herkkuperseet" ovatkin noin 50 kiloa painavampia. Syökää immeiset ittenne kipeiksi ja huonovointisiksi, on muutakin ruokaa kuin jauhomössöt. Herätkää jo ja alkakaa uusi nautinnollinen ja terveellisempi elämä. Ei tartte vinkua, mielikuvitus liikkeelle vaan.


      • keliakia jo 9 vuotta

        totta. keliakiasta (ja ruoka-allergioista yleensäkin) tehdään turhan iso ongelma. itse voin syödä melkein mitä vain, kunhan tarkistan tuoteselosteesta, ettei ruuassa ole viljaa. ei siinä paketissa vaikka kaupassa tarvitse välttämättä lukea gluteeniton. maalaisjärjen käyttö on allergisellekin sallittua. ja pikku vinkki matkoille:

        http://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/matkalla/kielikaannoksia/


    • virveXX

      Kyllä ja istun myös koko loppuelämän ilman hyvää gluteenitonta sapuskaaaaaaaaa

      • yxäxä

        " joten ihan turha alkaa sössöttää tommosia valkonen vehnäjauho juttuja".

        Tätä mä haistoinkin tässä jutussa.
        Kirjoittaja haluaa alistaa muita ihmisiä omalla vaivallaan niinkuin se ympäristön tai läheisten syy olisi.

        Kyllä se vaan oma apu on paras tässäkin asiassa ja valkoisert vehnäjauhot ovat osa sitä omatoimisuutta.
        Turhaa sille on hakea sympatiaa kaikkialta, jos ei edes itse halua asennoitua asiallisesti.


      • yxäxä
        yxäxä kirjoitti:

        " joten ihan turha alkaa sössöttää tommosia valkonen vehnäjauho juttuja".

        Tätä mä haistoinkin tässä jutussa.
        Kirjoittaja haluaa alistaa muita ihmisiä omalla vaivallaan niinkuin se ympäristön tai läheisten syy olisi.

        Kyllä se vaan oma apu on paras tässäkin asiassa ja valkoisert vehnäjauhot ovat osa sitä omatoimisuutta.
        Turhaa sille on hakea sympatiaa kaikkialta, jos ei edes itse halua asennoitua asiallisesti.

        "Kyllä ja istun myös koko loppuelämän ilman hyvää gluteenitonta sapuskaaaaaaaaa "

        Mikä tahansa ruoka maistuu, kun on tarpeeks nälkä.


      • virveXX
        yxäxä kirjoitti:

        "Kyllä ja istun myös koko loppuelämän ilman hyvää gluteenitonta sapuskaaaaaaaaa "

        Mikä tahansa ruoka maistuu, kun on tarpeeks nälkä.

        Maistakaapa ja yllättykää. Ihme paskaa sitä myydään kamalan kalliiseen hintaan. Itse kun väännän tortut ja piiraat gluteenittomista jauhoista niin maku on normaali. Miten Moilasen tuotteet saadaan niin pahan makuisiksi??? Viisi pullaa noin viisi euroa... Huh sanon minä.

        Ja gluteenittomat makaronit maksavat yli 4e pussi!!!


      • iinu111
        virveXX kirjoitti:

        Maistakaapa ja yllättykää. Ihme paskaa sitä myydään kamalan kalliiseen hintaan. Itse kun väännän tortut ja piiraat gluteenittomista jauhoista niin maku on normaali. Miten Moilasen tuotteet saadaan niin pahan makuisiksi??? Viisi pullaa noin viisi euroa... Huh sanon minä.

        Ja gluteenittomat makaronit maksavat yli 4e pussi!!!

        joo, eikö olekin perseestä, että joudut maksamaan tuotteista törkeätä ylihintaa! ja ne maistuu aivan paskalle kaikki.
        noh,se reikäleipä nyt maistuu ees jollekin. mutta kaikki muu leipä on ihan huttua ja sontaa.

        en ole edes viitsinyt ostaa makaronia tai muuta enää....kerran riitti. makaronin keitinvedestä tuli ihan kuraveden näköistä ja makaroni itse oli kuin liisteriä. perkele soikoon!

        se onkumma juttu, miten pitkäaikais-sairaana siitä joutuu sitten vielä maksamaan kalliimpaa hintaa! sama esim. migreenilääkkeet ja muut pakolliset.


    • tuttu tarina

      Aina, vaadi aina oman ruokavaliosi mukaiset tarjoilut. Kerron joka kerta jonnekin ilmoittautuessani ruokavaliostani. Ja nimenomaan omalla työpaikalla viesti alkaa mennä perille ja se myös muistetaan jo paremmmin.

    • Myös keliaakikko

      Kyllä kokemuksesi on täyttä totta meille keliaakikoille. Olen kokenut saman tunteen monesti. Pullaa on tarjolla kahvin kanssa jne. Ottaa todella päähän! Keliaakikon elämä ei ole ruusuilla tanssimista. Kunpa tulis pian se entsyymivalmiste markkinoille, jota nyt kokeillaan jo testihenkilöillä, jonka pitäisi pilkkoa ruuan gluteeni. Tsemppiä sulle ja voimia elinikäisen taudin kanssa. Yritetään kestää.

      • Keli kuin keli

        hauskaa... Paras oli kyllä erään mummun 80-vuotissynttäreille ilmottauduttaessa ja mainitessa gluteenittomasta ruokavaliosta: "Syökööt kotona!", tokaisi mummu.


      • Vilja-allerkikko
        Keli kuin keli kirjoitti:

        hauskaa... Paras oli kyllä erään mummun 80-vuotissynttäreille ilmottauduttaessa ja mainitessa gluteenittomasta ruokavaliosta: "Syökööt kotona!", tokaisi mummu.

        Kotona on keliaakikon syötävä tai ainakin paras ottaa "omat eväät" kutsuille, ettei tartte vierestä katsella muiden mässäilyä. Muutaman kerran käynyt itselle niin että "normaalit" ovat halunneet maistaa eväitäni ja poikeuksetta niistä pitäneet. Esim. perunajauhoista ja ohrakkaasta saa sata kertaa maukkaaman täytekakun kuin vehnästä.

        Keliaakikon on paras unohtaa että muut ymmärtäis, jonka voi tämänkin ketjun kommenteista päätellä. Esim. lennoilla olen saanut hyvää, gluteenitonta, ruokaa eikä mausta tarvitse valittaa. Kunhan vaan muistaa lentoa tilatessa ilmoittaa ruokavaliostaan. Ruokavaliota noudattavien on oltava fiksumpia.

        Tsemmiä kaikille ruokavalioilla eläville. Elämme terveemmin, elämme kauemmin!


      • gluten-free
        Vilja-allerkikko kirjoitti:

        Kotona on keliaakikon syötävä tai ainakin paras ottaa "omat eväät" kutsuille, ettei tartte vierestä katsella muiden mässäilyä. Muutaman kerran käynyt itselle niin että "normaalit" ovat halunneet maistaa eväitäni ja poikeuksetta niistä pitäneet. Esim. perunajauhoista ja ohrakkaasta saa sata kertaa maukkaaman täytekakun kuin vehnästä.

        Keliaakikon on paras unohtaa että muut ymmärtäis, jonka voi tämänkin ketjun kommenteista päätellä. Esim. lennoilla olen saanut hyvää, gluteenitonta, ruokaa eikä mausta tarvitse valittaa. Kunhan vaan muistaa lentoa tilatessa ilmoittaa ruokavaliostaan. Ruokavaliota noudattavien on oltava fiksumpia.

        Tsemmiä kaikille ruokavalioilla eläville. Elämme terveemmin, elämme kauemmin!

        Keliaakikot eivät saa käyttää ohrakasta!!
        Ohrakas ei ole gluteenitonta.


      • Wompsu
        gluten-free kirjoitti:

        Keliaakikot eivät saa käyttää ohrakasta!!
        Ohrakas ei ole gluteenitonta.

        Ohrakas on gluteenitonta, vaan ei luontaisesti gluteenitonta. Älä viitsi kiljua totuuksia jotka eivät pidä paikkaansa.


      • ei ohrakkaalle
        Wompsu kirjoitti:

        Ohrakas on gluteenitonta, vaan ei luontaisesti gluteenitonta. Älä viitsi kiljua totuuksia jotka eivät pidä paikkaansa.

        Ohrakas ei ole gluteenitonta ja sen käyttöä ei suositella. Tutkimuksissa siitä on löytynyt gluteenia eikä valmistaja takaa gluteenittomuutta. Siksi sen käyttöä ei suositella keliaakikolle. Ota itse selvää!


      • Vilja-allerkikko
        gluten-free kirjoitti:

        Keliaakikot eivät saa käyttää ohrakasta!!
        Ohrakas ei ole gluteenitonta.

        Itselleni ohrakasta suositteli ravintoterapeutti koska olen vilja-allergikko ja ainakin terapeutti piti keliakiaa ja vilja-alergiaa sairauksina ja molemmissa hoitona gluteeniton ruokavalio. Vilja-allergiastakaan ei parane. Mulla vasta-aineet koholla 30-kymmenkertaisesti kaikille kotimaisille viljoille.

        Olen myös ollut yhteydessä keliakiayhdistykseen eikä sielläkään ohrakasta kielletty. Mikä on sitten totuus, en tiedä? Vilja-allergikon on jopa vaikeampi noudattaa ruokavaliota koska kaurakaan ei käy.


      • gluten-free
        Vilja-allerkikko kirjoitti:

        Itselleni ohrakasta suositteli ravintoterapeutti koska olen vilja-allergikko ja ainakin terapeutti piti keliakiaa ja vilja-alergiaa sairauksina ja molemmissa hoitona gluteeniton ruokavalio. Vilja-allergiastakaan ei parane. Mulla vasta-aineet koholla 30-kymmenkertaisesti kaikille kotimaisille viljoille.

        Olen myös ollut yhteydessä keliakiayhdistykseen eikä sielläkään ohrakasta kielletty. Mikä on sitten totuus, en tiedä? Vilja-allergikon on jopa vaikeampi noudattaa ruokavaliota koska kaurakaan ei käy.

        Tässä kaikille lainaus Keliakialiiton sivuilta:
        "Miksi Ohrakasta (ohratärkkelystä) ei saa nykyään käyttää?

        Tutkimuksissa Ohrakkaasta on löydetty gluteenia, joten Keliakialiiton asiantuntijaneuvoston suosituksen mukaan Ohrakas-ohratärkkelystä ei voi sisällyttää keliakiaa sairastavan ruokavalioon. Valmistaja ei voi taata tuotteen gluteenittomuutta."

        En tiedä minkä alueen keliakiayhdistykseen olet soittanut, mutta vastaaja siellä on ollut täysin asiastaan tietämätön.

        Ja jos sulla on vilja-allergia, niin miten sä voit käyttää ohratärkkelystä?? Eikös vilja-allergisen pitäisi karsia ruokavaliostaan kaikki viljojen tärkkelystäkin sisältävät tuotteet? Ei ohratärkkelystä, ei vehnätärkkelystä jne.


      • vääriä ohjeita
        Vilja-allerkikko kirjoitti:

        Itselleni ohrakasta suositteli ravintoterapeutti koska olen vilja-allergikko ja ainakin terapeutti piti keliakiaa ja vilja-alergiaa sairauksina ja molemmissa hoitona gluteeniton ruokavalio. Vilja-allergiastakaan ei parane. Mulla vasta-aineet koholla 30-kymmenkertaisesti kaikille kotimaisille viljoille.

        Olen myös ollut yhteydessä keliakiayhdistykseen eikä sielläkään ohrakasta kielletty. Mikä on sitten totuus, en tiedä? Vilja-allergikon on jopa vaikeampi noudattaa ruokavaliota koska kaurakaan ei käy.

        Vilja-allergikolta on tärkkelyksetkin kielletty, niin vehnä- kuin ohratärkkelyskin (eli Ohrakas). Ravintoterapeutti on suositellut sulle tuotetta jolle olet allerginen. Keliakialiitto nimenomaan ei suosittele keliaakikolle Ohrakasta, vilja-allergikolta se on kokonaan kielletty ollut aina. Olet saanut erittäin epäpäteviltä ihmisiltä ohjeita! Ilmeisesti allergiasi ei ole kovin paha koska et oireita ole saanut. Vilja-allergikon ruokavalio on luontaisesti gluteeniton, pelkkä gluteeniton ei riitä.


    • Levitronix

      Se on juuri tällaista, kun viestiketjun aloittaja kertoo, mutta 10 vuotta sitten se oli vielä moninkertaisesti vaikeampaa, nyt sentään tiedetään melko hyvin mitä keliakia on

    • Kurapaska

      Umpilihaa.Vain syöttekö näitä kotimaisia viljoja ja paskotte housuihin.

      • keliaakikko

        toistan itseäni ... jos ei halua tehdä gluteenittomasta ruokavaliosta ongelmaa, ei ole ongelma.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe