beagle?

kainuukorpi

MIten on beaglen ajoominaisuudet? kattelin tossa pentuja ei ollu mitään muuta kuin MVA missä on KVA koirat??? Oon harkinnu ajavaa koiraa. Mtä kokemuksia ko rodusta ajurina ja muuten seura koirana? Tarhassa tällä hetkellä kkk 2. 5 vee, 8 hirveä ammuttu 2n. syksyn aikana, olis saanu enempi jos ois ollu pyynti meistä enemmän, ku meinaa olla opettelussa koiran kujeet, eka hirvikoira...

12

2385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stella in memoriam

      mulla oli takavuosina 2xbeagle ja kokemukset oli pelkästään positiiviset,
      Hitaana ajurina tosin itsellä oli vain enemmän opettelua.
      Mutta ongelma piilee siinä että se on liian pitkälle jalostettu ole tarkka ettei samat emä ja isä kummittele molempien vanhempien sukupuussa.
      Suositteelen lämpimästi beaglea metsälle että kotiin mutta jos on mahdollista hankkia pentu ulkomailta siitä olisi suurta iloa myös muille beaglen harrastajille.

    • beagleri

      Rauhallinen ajuri, beaglen edessä jänis etenee varsin hitaasti ja kiertää pientä lenkkiä. Sopii hyvin myös sellaiselle metsämiehelle, jolla ei suuria metsästysalueita ole käytössä. Varsin seurallinen koira, pieni ja helppohoitoinen. Vaatii aika paljon liikuntaa, ja syö kokoonsa nähden melko runsaasti (beaglen yksi tyyppiominaisuuksista tuppaa olemaan tuo hyvä ruokahalu. Täytyy varoa antamasta koiralle liikaa evästä ettei liho). Metsästysvietti on beaglella todella kova (ei käy missään nimessä pelkäksi seurakoiraksi).

      Beagle oppii varsin nopeasti jänisjahdin niksit, mutta muiden elämiseen ja olemiseen liittyvien asioiden opettelussa saattaa vierähtää kauemmin, koska rotu on varsin jääräpäistä. Ajossa beaglejen haukkumaäänen voi jakaa aika karkeasti kahteen eri tyyppiin. Osa beagleistä ajaa haukkuen harvakseltaan samaan tapaan kuin vaikka suomenajokoira, ja osa beagleistä ajaa päästäen suustaan melkein jatkuvaa ulvontaa (tämä haukkutapa periytyy beaglen lauma-ajuri taustasta). Se on sitten melko sattumankauppaa minkälaiset perintötekijät ja ajotavat beaglelle sattuu kun sellaista hommaa. Suomessa yleensä suositaan mielummin tuota "suomenajokoiramaista" haukkutapaa.
      Beagle on varsin terve ja pitkäikäinen rotu. Ilmeisesti mitään tyypillisiä perinnöllisiä rotusairauksia ei ole. Beagle elää keskimäärin muutaman vuoden vanhemmaksi kuin suomenajokoira, ja myös sen "käyttöikä" metsällä on yleensä muutaman vuoden pidempi. Tuo vanhin omasta huushollista tällä hetkellä löytyvä beagle jäi tänä syksynä, 13-vuotiaana eläkkeelle jänistouhuista. Hingut olisi beaglellä olleet vielä kovat metsälle, mutta näkö on jo sen verran heikko ettei uskalla päästää metsään ominpäin. Oma edellinen beagle kävi metsällä melkein 15-vuotiaaksi asti.

      Mitä sitten huonoja ominaisuuksia voi beaglesta listata. Hmm... Ainakin omilla beagleilla olen hyvin selkeästi huomannut (edellä mainittuja) rodulle melko tyypillisiä taipumuksia itsepäisyyteen ja ylensyöntiin. Tällä tämänhetkisellä beaglella on vielä tosi vahvasti nämä piirteet esillä (koira on ahne ruoan suhteen, ja aina saa olla ruokinta-aikaan vahtimassa ettei varasta nuoremman koiran (ajokoiran pennun) sapuskoita). Beaglen pieni koko on jonkinlainen haitta talvisaikaan. Puolen metrin lumikinos alkaa beaglen kokoisen koiran menoa jo aika merkittävästi haitata! Beaglen turkki on ohut, jopa vielä ohuempi kuin suomenajokoiralla. Tästä johtuen ei koiraa missään hirveissä pakkasissa kannata metsällä rääkätä. Jos ulkokoiraksi beaglen ottaa, niin se vaatii aina lämmitetyn koirankopin; muuten ei tule kylmällä ilmalla toimeen. Itsellä on beaglet aina olleet sisäkoirina, mutta suomenajokoirat ja venäjänajokit ulkona. Beagle on pienikokoinen ja tulee toimeen pienessäkin asunnossa. Karvanlähtö on myös aika vähäistä, joten ei koko aikaa tarttea imuroimassa olla.
      Siinäpä oli aika kattavasti beaglesta.

      ps. vielä sellanen juttu, että beaglella on myös jonkinlaista taipumusta luolakoirapuolelle. Jos jänis esim. haavakkona painuu kallion koloon, niin saattaa hyvinkin käydä niin että beagle painuu sinne perässä, jos vaan mahtuu. Täytyy olla tarkkana ettei koiran anna ihan pahimpiin koloihin itseänsä tunkea, että sen saisi vielä jahtipäivän jälkeen hengissä kotiin..

      • stella in memoriam

        lisäisin vain etää metsällä kannattaa ottaa panta pois aina koska beagle kulkee kaatuneiden puiden ja kasojen alta jäljittäessä ja luolasta peruutuskin onnistuu helpommin ilman pantaa


      • tietoa on
        stella in memoriam kirjoitti:

        lisäisin vain etää metsällä kannattaa ottaa panta pois aina koska beagle kulkee kaatuneiden puiden ja kasojen alta jäljittäessä ja luolasta peruutuskin onnistuu helpommin ilman pantaa

        Missä, stella in memorian pitää tutkapantaa, omassa kädessäkö vai, ja "liiveistä" se koira vasta kiinni jääkin.


      • ukkeli700
        tietoa on kirjoitti:

        Missä, stella in memorian pitää tutkapantaa, omassa kädessäkö vai, ja "liiveistä" se koira vasta kiinni jääkin.

        Beagle on tosi sievä koira vaikka tappaa porukkaa mun kveri kuoli


      • beaglen omistaja--
        ukkeli700 kirjoitti:

        Beagle on tosi sievä koira vaikka tappaa porukkaa mun kveri kuoli

        jäniskoira, ja kun pääsee juoksemaan paljon vapaana, myös täydellinen seurakoira!!


      • stella in memorim
        beaglen omistaja-- kirjoitti:

        jäniskoira, ja kun pääsee juoksemaan paljon vapaana, myös täydellinen seurakoira!!

        Jänis jahdissa ei tarvitse tutkaa vain malttia odottaa.
        Hirvijadissa on hieman erit lain alaisuudet ja tutkapanta on tarpeellinen varustus koiralle.


      • beagleri
        stella in memorim kirjoitti:

        Jänis jahdissa ei tarvitse tutkaa vain malttia odottaa.
        Hirvijadissa on hieman erit lain alaisuudet ja tutkapanta on tarpeellinen varustus koiralle.

        Itse olen kyllä sitä mieltä että tutkapanta on todella hyödyllinen kapistus myös jänismetsällä, käytettiin sitten suomenajokoiraa tai beaglea. Ikinä ei tiedä minkälainen hullu juoksija jänis tai kettu sattuu koiran edestä pölähtämään.

        Omalla kohdalla pisin matka, jonka beagle on yhteen suuntaan ajanut eläintä (kettua) on ollut n. 11 km, auton matkamittarilla mitattuna. Joillakin ketuilla kun tuppaa olla tapana ajon alettua lähteä vain niin lujaa ja kauas yhteen suuntaan kun ikinä pääsevät. Ilman tutkapantaa olisi koiraa saanut varmaan yön yli odotella tietämättä itse yhtään missä mennään; ajaako koira vai ei; jos ajaa, niin missä suunnassa? Koira painui niin kauas, että vanhasta Tracker tutkasta loppui kantosäde kesken. Piti sitten lähteä muutaman tunnin päästä ajelemaan sinne suuntaan, mistä signaali oli viimeiseksi tullut. Lopulta sitten koira löytyi iltahämärissä kaukaa kaukaa naapurin mailta haukkumasta koloon mennyttä kettua. Kyllä siinä tilanteessa olisi vähän sormi ollut suussa ilman tutkapantaa.
        Yhdellä kerralla beagle ajoi jänistä (ilmeisesti sekuli, rusakon ja metsäjäniksen sekoitus) jumalattoman lenkin (tutkapannasta loppui jo signaali kesken), ja lopulta jänö hävitteli itsensä vilkkaasti liikennöidyllä asfaltoidulle tielle. No, koira siinä sitten oli puikkelehtimassa autojen välissä etsien jäniksen jälkeä, kun itse ajoin paikalle. Oli tullut sellanen aavistus kun signaali oli loppunut kesken, että jänis olisi saattanut painua helkkarin kauas isolle tielle asti. Niin olikin tehnyt, ja onneksi kerkesin paikalle ennen kun vahinkoa tapahtu.
        Ilman tutkapantaa olisi varmaan koirasta tullut pannukakku, tai sitten olisi väistelleiden autojen pellit keskenään rytisseet..
        Nämä em. tapaukset on beaglen kanssa metsästellessä käyneet. Suomen- ja venäjänajokkien kanssa vähän vastaavanlaisia tilanteita on ollut huomattavasti enempi.

        Yleensä beaglella jänis kumminkin kiertää ajossa rauhallisesti pientä lenkkiä, eikä kettukaan mitään maratonia lähde juoksemaan. Silti en kyllä enää nykysin ihan vaan mielenrauhan säilyttämisen takia ilman tutkapantaa metsälle lähde. Ikinä kun et tiedä mitä vastaan tulee.


      • Stella in memoriam
        beagleri kirjoitti:

        Itse olen kyllä sitä mieltä että tutkapanta on todella hyödyllinen kapistus myös jänismetsällä, käytettiin sitten suomenajokoiraa tai beaglea. Ikinä ei tiedä minkälainen hullu juoksija jänis tai kettu sattuu koiran edestä pölähtämään.

        Omalla kohdalla pisin matka, jonka beagle on yhteen suuntaan ajanut eläintä (kettua) on ollut n. 11 km, auton matkamittarilla mitattuna. Joillakin ketuilla kun tuppaa olla tapana ajon alettua lähteä vain niin lujaa ja kauas yhteen suuntaan kun ikinä pääsevät. Ilman tutkapantaa olisi koiraa saanut varmaan yön yli odotella tietämättä itse yhtään missä mennään; ajaako koira vai ei; jos ajaa, niin missä suunnassa? Koira painui niin kauas, että vanhasta Tracker tutkasta loppui kantosäde kesken. Piti sitten lähteä muutaman tunnin päästä ajelemaan sinne suuntaan, mistä signaali oli viimeiseksi tullut. Lopulta sitten koira löytyi iltahämärissä kaukaa kaukaa naapurin mailta haukkumasta koloon mennyttä kettua. Kyllä siinä tilanteessa olisi vähän sormi ollut suussa ilman tutkapantaa.
        Yhdellä kerralla beagle ajoi jänistä (ilmeisesti sekuli, rusakon ja metsäjäniksen sekoitus) jumalattoman lenkin (tutkapannasta loppui jo signaali kesken), ja lopulta jänö hävitteli itsensä vilkkaasti liikennöidyllä asfaltoidulle tielle. No, koira siinä sitten oli puikkelehtimassa autojen välissä etsien jäniksen jälkeä, kun itse ajoin paikalle. Oli tullut sellanen aavistus kun signaali oli loppunut kesken, että jänis olisi saattanut painua helkkarin kauas isolle tielle asti. Niin olikin tehnyt, ja onneksi kerkesin paikalle ennen kun vahinkoa tapahtu.
        Ilman tutkapantaa olisi varmaan koirasta tullut pannukakku, tai sitten olisi väistelleiden autojen pellit keskenään rytisseet..
        Nämä em. tapaukset on beaglen kanssa metsästellessä käyneet. Suomen- ja venäjänajokkien kanssa vähän vastaavanlaisia tilanteita on ollut huomattavasti enempi.

        Yleensä beaglella jänis kumminkin kiertää ajossa rauhallisesti pientä lenkkiä, eikä kettukaan mitään maratonia lähde juoksemaan. Silti en kyllä enää nykysin ihan vaan mielenrauhan säilyttämisen takia ilman tutkapantaa metsälle lähde. Ikinä kun et tiedä mitä vastaan tulee.

        Olet oikeassa aina on sekin mahdollisuus että koira menee liian kauas ja odottelu saattaa venyä joskus turhankin pitkiksi.
        Ajattelin ehkä liikaa vain omia jahti olosuhteita,jos ja kun minulla jää koira metsään niin jätän passipaikalle oman puseron tai takin ruokaa ja vettä käyn illalla hakemassa koiran pois.
        Ajo saattaa päättyä rautatielle tai autotielle myönnetää mutta mulla on semmoinen päähän piintymä että koira löytää takaisin lähtöpaikkaan kun jänis on kadonnut kokonaan,
        mutta se koulutus on alettava jo pennusta sen pitää löytää isäntä aina siitä paikasta missä se on ollut viimeksi kontaktissa niin se oppii luottamaan isäntäänsä.
        Ajavien koirien riski jäädä auton alle on todella suuri varsinkin metsästäessä alueeella missä metsästetään paljon, jänikset oppii käyttämään teiden hajuja hyväkseen,ja jännitys lisääntyy
        turhankin paljon mutta tieto lisää tuskaa ja kun kaveriista ei kuulu kuin ohi ajavien ääni ei se tilannetta korjaa.
        Metsälle meno jo vain on mahdollista edes muutaman kerran antaa koiran itse juosta se helpottaa koiran omaa kartoitusta,ikävä että se ei ole kaikilla mahdollista.
        AIkaisemma kirjoittajat on niin seikka peräisesti selvittäneet beaglen ominaisuuksia että jos siihen tahtoo jotain lisätä niin se täytyy hankkia oma

        tämä on varmaan ainoa aihe missä keskustelu ei mene ruokotomuuksiin


      • Juho-Kusti
        Stella in memoriam kirjoitti:

        Olet oikeassa aina on sekin mahdollisuus että koira menee liian kauas ja odottelu saattaa venyä joskus turhankin pitkiksi.
        Ajattelin ehkä liikaa vain omia jahti olosuhteita,jos ja kun minulla jää koira metsään niin jätän passipaikalle oman puseron tai takin ruokaa ja vettä käyn illalla hakemassa koiran pois.
        Ajo saattaa päättyä rautatielle tai autotielle myönnetää mutta mulla on semmoinen päähän piintymä että koira löytää takaisin lähtöpaikkaan kun jänis on kadonnut kokonaan,
        mutta se koulutus on alettava jo pennusta sen pitää löytää isäntä aina siitä paikasta missä se on ollut viimeksi kontaktissa niin se oppii luottamaan isäntäänsä.
        Ajavien koirien riski jäädä auton alle on todella suuri varsinkin metsästäessä alueeella missä metsästetään paljon, jänikset oppii käyttämään teiden hajuja hyväkseen,ja jännitys lisääntyy
        turhankin paljon mutta tieto lisää tuskaa ja kun kaveriista ei kuulu kuin ohi ajavien ääni ei se tilannetta korjaa.
        Metsälle meno jo vain on mahdollista edes muutaman kerran antaa koiran itse juosta se helpottaa koiran omaa kartoitusta,ikävä että se ei ole kaikilla mahdollista.
        AIkaisemma kirjoittajat on niin seikka peräisesti selvittäneet beaglen ominaisuuksia että jos siihen tahtoo jotain lisätä niin se täytyy hankkia oma

        tämä on varmaan ainoa aihe missä keskustelu ei mene ruokotomuuksiin

        Opetin oman piikkelin tulemaan pillin vihellyksen kuultua luokse, pari kertaa saannut tulemaan jopa ajosta luokse, toisella kertaa käväsi luona ja painui takaisin ajoon, makkaralla opetin. Pillin pitää olla vain oikein kirkasääninen jotta kuuluu kauas lumikelillä kun tahtoo äänet jäämään kovin lähelle,,, suosittelen.


    • koira mies

      Sitkeä se on metsässä omakin 4 vuotia, välillä on tosiaan isotkin lenkit tehnyt että on pannasta ollut apua, välillä vähän turhankin sitkeä sen jäniksen kanssa ei malta lopettaa hommaa kun ois aika lähteä.

      Vähän se tähtoo jääräpää olla muuta on se nytten syksyllä tuo yleinen käyttäytyminenkin parantunut liekö aukuistunut. Ja kova jätkä toisten isompien koirien keskuudessa ei pääse isompi kaveri kyllä sen kupille.

    • winwinner

      Beagle säästää jäniskantaa, joten hyvä valinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe