Hei kaikki keskiraskauden äidit!
Tulkaa kertomaan vointejanne!
Mulla nyt n 21 vkoa ja vointi hyvä! Ruoka vähän liiankin hyvin maistuu, mutta ehkä se selittyy tällä tilalla...
Painoa tullut n 10 kg jo, viime raskaudessa tuli 18 kg... ja raskausdiabetes tietty.. gyne sano et on paljon nestettäkin, teidä nyt sitten miten on.
Jos treenaan kuten ennen niin alavatsa menee vähän kovaksi, mutta kävellä voi ja kuntopyöräillä jne..
Ultrissa oltiin ja rakenteessa oli kaikki kunnossa, samoin niskaturvotus oli 1 mm luokkaa.
Kertokaahan vointejanne, millon la on? Meillä 22.5. luokkaa.
Keskiraskauden mammat!
13
2568
Vastaukset
- huhtimamma
Ekaa lasta odotan, ikää on 30-vuotta. Mulla alkuraskaus meni hyvin, mutta nyt on ollut kaikenlaista vaivaa viime viikoina...supistuksia ja vatsakipuja suurimpana vaivana. Nyt olen ollut pari viikkoa saikulla ja vointi on nyt kyllä jonkin verran kohentunut, kun on saanut ottaa rauhallisemmin. Työni on fyysisesti raskasta, joten töihinmeno jatkossa on kysymysmerkillä. Rakenneultrassa kaikki oli hyvin ja tyttöä :) odotellaan! Vatsa on jo aika iso, painoa on tullut 5-6 kiloa. Selkä on välillä kipuileva. Yöunet mulla on ollut vähän katkonaisia nyt viikon päivät näitten erinäisten vaivojeni takia.
Vauva liikkuu ahkeraan monta kertaa päivän aikana, välillä liikkeet on jo aika jykeviä. Tyttö taitaa olla nyt noin kilon painoinen. Kaikista vaivoista huolimatta, kyllä tämä hienoa aikaa on! - ella-72
Itsellä laskettu aika toukokuun alussa.
Nukun tosi katkonaisesti ja nyt vielä flunssassa, niin tuntuu, ettei jaksa mitään. Meille on tulossa viides ja pienin on nyt 1 v 4 kk, vanhin 14 v. Käytiin rakenneultrassa, mutta tilaan ajan yksityiselle, koska haluamme tietää sukupuolen. Painoa tullut muilla 18-23 kg, nyt viikkoja 23 2 ja painoa tullut n 8 kg. Kahdella viimeisellä ollut myös raskausdiabetes.
Mulla on kanssa noita harjoitussupistuksia alkanut olemaan, ja ei tarvitse kuin pikkuinen nostaa syliin, niin maha on heti kova. Nyt olen sairaslomalla selän vuoksi.
Muuten kaikki menee hyvin, vauveli potkii välillä jo tosi kovaa :) - UmmNoora&Saara
Täällä voidaan kans hyvin. Laskettu aika on 21.05. eli melkein samoissa mennään. Kolmattani odotan, kaks tyttöö tähän mennessä, poikaa lupailtiin nyt mutta asento oli vauvalla tosi huono niin ei osannut yhtään varmaksi sanoa..
Painoa tullut ehkä 3 tai 4 kiloa, alussa tippukin jonkin verran. Ruokahalu oli tosi vähäinen ja aikaakaan ei oikein syömiselle tahtonut löytyä kun tytöt vielä pieniä ja kovin vaateliaita (1v10 kk ja 9 kk). Mulla ollut tässä raskaudessa tosipaljon ennakoivia supistuksia, tuntuu että joka raskaudessa ne vaan alkaaa varhemmin ja varhemmin.
Rakenneultrassa kaikki hyvin ja niskaturvotus 0,8 ... - Joanellan
Nyt menossa rv.22 3 ja ensimmäistä odottelen, ikää 26-vuotta. Raskaus sai alkunsa ensimmäisestä yrityskierrosta, jolloin ehkäisy jätettiin pois ja muutenkin kaikki on sujunut varsin vaivatta.
NT-ultrassa turvotusta oli jotain 0,7mm ja rakenneultrassakaan ei näkynyt mitään poikkeavaa. Sukupuoleksi arvioi poikaa, kun oli sikiö sen katsomiseen todella hyvässä asennossa.
Vointi ollut koko raskauden hyvä, hieman pahoinvointia ensimmäiset 14vk, mutta ei mitään elämää rajoittavaa kuitenkaan. Sen jälkeen olo ollut enempi vähempi normaali. Ainoastaan huimaus on vaivannut ja tietty vaatteet ovat alkaneet istua eri lailla kuin ennen, vaikka vatsani onkin (ensikertalainen olen, joten sekin vaikuttaa) hyvin pieni vielä. Painoa tullut lisää rv.22 0 mennessä plussaukseen verrattuna 3,3kg, (painoindeksi raskauden alussa oli 21,5), eli varsin maltillisesti. Johtunee siitäkin, ettei tee mieli mitään raskasta ja rasvaista, vaan ennemmin jotain raikasta, kevyttä ja tuoreempaa. :)
Vielä ei ole kukaan asiasta tietämätön (työtuttava tmv.) kysymään olenko raskaana.
Pikkuhiljaa pitäisi alkaa hoitamaan käytännön asioitakin; esim. ostaa vaunut, sänky jne. Laskettu aika on 12.5. - Ninnaliinuska
Toista lasta odotan ja raskausviikkoja takana 23 5. Paino laskenut 3kg ja sokerirasituksessa ei ilmennyt raskausdiabetestä marraskuussa. Helmikuussa menen siihen uudestaan. Molemmissa ultrissa kaikki oli mallillaan.
Esikoisen kanssa olen kotona, joten raskaus on mennyt hyvin, kun on saanut tehdä oman voinnin mukaan. Välillä selkä on hieman rasittunut esim. nostelusta. Mitään hälyyttäviä mielitekoja ei ole ollut. Ainoastaan piimä ja vichy, joten siihen olen tyytyväinen.
Kummassakaan raskaudessa ei ole ollut mitään pahoinvointia ja vointi on ollut normaali. - MarjuskaP
siirryin tällä viikolla loppuraskauteen, mutta ehkä voin kirjoittaa tähän ketjuun kuitenkin. Rv28 meneillään ja laskettu aika huhtikuussa.
Eka raskaus ja on ollut kokonaisuutena melko vaivatonta. Totta kai jotain vatsavaivoja (ummetus, ilmavaivat) ja erilaisia jumeja (yläselkä) on tullu & viime viikoina huimaus/huono olo/sydäntykytys-kohtauksia, joita neuvolalääkäri piti ihan vaarattomina. "Raskaudesta johtuvia verenkierron muutoksia." Mutta lukiessani neuvolan opaskirjasta ko. oireet liitettiin siellä alhaiseen hemoglobiiniin, joka mulla todellakin on (n. 100 tällä hetkellä). Mutta isommat ja ikävämmät oireet olleet poissa; pelkäsin että selkä hajoaa kun on taipumusta niihin vaivoihin, ei ainakaan vielä mitään ongelmaa. Supistelut ei ole rajoittaneet vielä toimimista mitenkään, rehellisesti sanottuna en edes tiedä miltä ne tuntuu. Neuvolalääkäri totesi että kyllä ne sitten synnytyksessä selviää. :)
Sokerirasitukseen jouduin raskautta edeltäneen lievän ylipainon takia, tietenkin just joulumässäilyjen jälkeen. Töissäkin ollut viikkoja konvehtirasioita levällään ja niitä olin tyhjentäny kiitettävästi... Ja kuinka ollakaan - tulos oli ihan mielettömän hyvä. Olin jo epäuskoinen että voiko olla mun sokeritulokset ollenkaan. Sen oon tienny että paastoarvo mulla on ollu hyvä, mutta että raskaudenkin aikana ja tolla tavoin rasituksessa! Verenpainekin oli hyvä ja paino noussut kohtuullisesti, n. 6,5kg tähän mennessä. Olin pari päivää ihan euforinen hyvien tulosten takia.
Mitäs muuta... Vatsassa elämöidään jo napakoilla potkuilla. Rakenneultran mukaan tulossa olisi tyttö, tosin kötilö ei uskaltanut ihan varmaksi sanoa. Että pientä salaisuutta vielä jäljellä. Tosin mulla on ollu alusta saakka tunne että tyttö on tulossa ja mieskin samoilla linjoilla.
Maha pullahtanut varsinaiseksi vauvamahaksi n. 3 viikon sisällä, hämmentävää kun oma kroppa muuttuukin niin yhtäkkiä! Esim. sängyssä kääntyileminen tuntuu ihan kummalliselta kun on iso ja kömpelö. Sätkin niinkuin joku koppakuoriainen olis heitetty selälleen :D - Tyttötyttö:)
Heipä hei!
Täällä on 22. viikko menossa, esikoista odotellaan ja pahoinvointi vaivaa edelleen :( Olen ollut sairaslomalla rajun pahoinvoinnin takia heti raskauden alusta lähtien, ja saa nähdä ehdinkö opiskeluja ja töitä tehdä enää ennen äippälomaa.. Onneksi kaikki tuntuu muuten menevän hyvin, rakenteissa kaikki ok ja tyttö tulossa - yks mamita
kiva ketju tämä keskiraskaus!
Mulla viikkoja 24 ja hyvin menee!
Raskaus on ollut helppo, ultrissa olin ja sokrurasitukses mut siellä ei ollu mitään poikkeavaa onneksi!
painoa tullu 8 kg ja yöt nukun hyvin, toimistotyötä jaksan tehdä eikä suppareita ole ollut.
kertokaa vointeja ja kuulumisia!- tytöntylleröinen?;)
..lähti just käyntiin.
samanlaisia tuntemuksia kuin tuolla edellisellä kirjoittajalla. Tosin hyvin mennyt, ei mitään ihmeellistä! Ultrissa on näkynyt viikkoja vastaava ja iloinen (liikkuvainen) vauveli. Neuvolassa pari ylimääräistä kertaa olen käynyt stressin takia kuuntelemassa sydänäänet, mutta aina ne kuuluvat hyvin, noin 145kertaa min.
Painoa ei ole tullut kovin paljon, vain viitisen kiloa lisää, ei ehkä ihan sitäkään, noin 4,5kg. Sitä aina ihmettelen.... Mun painoindeksi oli ennen raskautta 28, ja muistan, kun varhaisultrassa lääkäri varoitteli, että paino saattaa sulla nousta liikaa ja nopeasti! Mutta käsittääkseni niin ei ole käynyt.
Ruokahalu on kyllä hyvä, ja kaikki herkut maistuisivat liiankin hyvin! Makeaa himoitsen kyllä, mutta en tiedä, syönkö sitten kuitenkaan enempää kuin ennenkään....(?)
Sokerirasitukseen pitää minunkin varata aikaa, kehotettiin varaamaan se raskausviikoille 26-28.
Hyvin olen myös jaksanut tehdä töitä, toimistossa, välillä pientä kipuilua, ja stressin takia vatsa aika kova välillä, mutta muutoin tuntuu aika huomaamattomalle! Pikkuinen liikkuu kyllä jonkun verran joka päivä! Ei hirveää jytinää, mutta selvää kuitenkin...
Stressi (liittyen eri asioihin) pitäis vaan saada heltiämään, ja sitä kautta alapaine verenpaineessa. Muuten mukavasti sujuu keskiraskaus! - TulevaÄiti82
tytöntylleröinen?;) kirjoitti:
..lähti just käyntiin.
samanlaisia tuntemuksia kuin tuolla edellisellä kirjoittajalla. Tosin hyvin mennyt, ei mitään ihmeellistä! Ultrissa on näkynyt viikkoja vastaava ja iloinen (liikkuvainen) vauveli. Neuvolassa pari ylimääräistä kertaa olen käynyt stressin takia kuuntelemassa sydänäänet, mutta aina ne kuuluvat hyvin, noin 145kertaa min.
Painoa ei ole tullut kovin paljon, vain viitisen kiloa lisää, ei ehkä ihan sitäkään, noin 4,5kg. Sitä aina ihmettelen.... Mun painoindeksi oli ennen raskautta 28, ja muistan, kun varhaisultrassa lääkäri varoitteli, että paino saattaa sulla nousta liikaa ja nopeasti! Mutta käsittääkseni niin ei ole käynyt.
Ruokahalu on kyllä hyvä, ja kaikki herkut maistuisivat liiankin hyvin! Makeaa himoitsen kyllä, mutta en tiedä, syönkö sitten kuitenkaan enempää kuin ennenkään....(?)
Sokerirasitukseen pitää minunkin varata aikaa, kehotettiin varaamaan se raskausviikoille 26-28.
Hyvin olen myös jaksanut tehdä töitä, toimistossa, välillä pientä kipuilua, ja stressin takia vatsa aika kova välillä, mutta muutoin tuntuu aika huomaamattomalle! Pikkuinen liikkuu kyllä jonkun verran joka päivä! Ei hirveää jytinää, mutta selvää kuitenkin...
Stressi (liittyen eri asioihin) pitäis vaan saada heltiämään, ja sitä kautta alapaine verenpaineessa. Muuten mukavasti sujuu keskiraskaus!Kiva viestiketju vaihteeksi niin kehtaa vastata. :) Ensimmäistä lasta odotetaan.
Alussa oli lievää pahoinvointia, mutta sekin meni suht nopeasti ohi. Nyt en edes tunne olevani raskaana ja liikuntaa harrastan normaaliin tapaan ja ruokahalu ei ole noussut yhtään. Mitään mielitekoja en ole myöskaan havainnut. Nivuset ja alaselkä oli jonkin aikaa kovasti kipeät, mutta kipu lähti liikunnalla pois. Painoa on kertynyt tähän mennessä kolme kiloa ja mitään turvotuksia en ole huomannut. Nukun yöt vielä ainakin hyvin ja maha ei ole esteenä.
Miten muilla vauvelin liikkeet? miten hyvin ne tunnette? minä en nimittäin kovin selkeästi.
- ensikertalainen89
Täällä viikkoja on 21 5. Ikää mulla on 20v. Ja tyttöä odotan:) LA 26.5.
Mulla raskaus sujunu tosi hyvin:) Maha mulla ei oo vielä kauheen iso mutta näkyy jo selvästi. Painoa mulle ei oo tullu kun reilu kilo lisää.
Selkä on alkanu pikkusen vaivata öisin. Ja aina kun käyn makaamaan niin rinsessa alkaa potkia niin kauheesti:)
Minusta ois kiva löytää uusia ystäviä. Kun mulla jotkut vanhat ystävät ovat tupanneet jäämään raskauden myötä:/ Syytä en osaa kyllä kertoa.
Mutta laitelkaa mulle s-postia:) [email protected] - Mirrim
Hei, ihanaa että joku viitsi avata ketjun meille keskiraskauden vaiheilla oleville mammoille :)
Olen 26 vuotias ja odotan esikoistani.
Alkuraskaus oli piinaavaa aikaa, sillä itse raskaus tuli täytenä yllätyksenä (käytin pillereitä) ja minulla oli menossa kaikin puolin hankala eroprosessi.
Voin pahoin lähinnä iltaisin, aamut olivat hyviä. Jäin sairaslomalle ja muutin uudelle paikkakunnalle aloittelemaan uutta elämää. Kun sain taas asiani järjestykseen, alkoi pahoinvointikin jäädä taka-alalle, ja elämä helpottui, uskalsi jo nauttiakkin raskaudesta!
Ultrissa on meillä kaikki ollut kohdillaan, niskaturvotus oli hyvin vähäinen ja tammikuun alussa olleessa rakenneultrassa kaikki oli mainiosti. Pientä poikaa odotellaan!
Väsynyt olen ollut koko raskauden ajan, ja nyt kun on taas töissä sen huomaa vielä paremmin. Välillä on päiviä, ettei töiden jälkeen jaksaisi millään koiraa lenkittää, mutta pakkohan se on löytää siihenkin virtaa.
Nivus- ja selkäkivut ovat olleet riesana. Poika potkii paljon öisin, nukahtaminen on välillä hankalaa. Myös suonenvetoa on ollut öisin/iltaisin. Jalat myös turpoavat töiden jälkeen (olen päiväkodissa töissä, istua ei juuri kerkeä)..
Hyvää ja onnellista odotusta kaikille! - Miia-Maaria
iloinen ketju!!
Kiva tähän on vastata!! Mulla nyt 26 vkoa ja tosi hyvät fiilikset. Ultrat meni kivasti, pahoinvointia ei ole ollutkaan ja kolmas vauva tulossa, aivan ihanaa tämä odotus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4761723Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781497Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641338Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H151299- 100905
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19856- 47804
Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65736Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7722Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15701