kertokaa omia vinkkejä ja ajatuksia miten normi-kuntoilijan kannattaa voidella luistelusukset.
oon käyttänyt ihan vaan CH4 ja CH7 luistovoiteita ja LF7-matalafluoria..ja sulatellut tietysti vanhalla silitysraudalla hiukan noroiksi voidetta suksen pohjiin ja siitä sit liipannut tasaiseks kokomatkalta..lieneekö oikein tehnyt?
jonka jälkeen oon olaksen puhdistanut ja sitten hetkisen aikaa jäähdytellyt suksia ja sit siklaus ja harjaus messingiharjalla ja sit nylonilla.
luistelusuksien voitelu
4
1436
Vastaukset
- mmmmmmmm
toihan on ihan hyvä, itse olen huomannut että kannattaa harjata sukset myös hiihtojen välillä, luisto paranee vaan
- kuntohiihtelijä
Itse ennen voitelua, puhdistan pohjat maplusin fluorcleanerilla.
Tämän jälkeen kanssa vaan yksi kerros parafiinia.
Näin pakkasilla ihan perus vihreää, lauhemmalla perus sinistä tai lf violettia.
lämpimänä siklaan olaksen sekä kantit.
jäähtyneenä pohjan. Jos toi vihreää on "kovaa" kanattaa se siklata puolilämpimänä. Itse annan kokonaan jäähtyä, ei niin kovaa.
Sitten muutama veto messingillä kärjestä kantaan. Ja lopuksi käytän tota porakoneeseen kiinitettävää roto nylonia.
Joskus ennen puhdistin pohjat parafiinilla ja jonkinlaista kerrosvoitelua harrastin, mutta nykyinen menetelmä tuntuu toimivalta, helpolta eikä sido niin aikaa.
Toi voitelu on tosiaan elännyt ja ihan mielenkiinnosta kokeillut kaikenlaista, mutta nyt on tullut pitäydyttyä tossa menetelmässä...- hiihtomajuri
Onko kunto/aktiivihiihtäjillä suosituksia että kuinka monta kertaa luistelusuksi tulisi voidella kerralla? ja paljonko käytätte kerralla voidepalaa suksen voitelussa?.
Hukkaprosenttihan on siklauksen ja harjauksen jälkeen melkoinen?
Entä millaisia "kerroksia" suosittelette tehtävän sukseen? - kuntohiihtelijä
hiihtomajuri kirjoitti:
Onko kunto/aktiivihiihtäjillä suosituksia että kuinka monta kertaa luistelusuksi tulisi voidella kerralla? ja paljonko käytätte kerralla voidepalaa suksen voitelussa?.
Hukkaprosenttihan on siklauksen ja harjauksen jälkeen melkoinen?
Entä millaisia "kerroksia" suosittelette tehtävän sukseen?Voidevalmistajillahan on omat suositukset noista kerrosvoiteluista ym.
Kaikenlaista on tullut myös kokeiltua.
Mutta itse näin aktiivikuntoilijana olen tullut siihen tulokseen, että mitään ihmeitä ei tosiaan noilla voiteilla saada aikaan.
Ehkä tosiaan tärkein vaihe on se, että on aukaisut voitelun jälkeen kuviot ja harjannut hyvin.
Suksi itsessään ja sen ominaisuudet ratkaisevat mielestäni sen luiston hyvin pitkälti.
Tosiaan ton parafiinin hukkaprosentti on suuri. Mutta voihan sen parafiinin sulattaa, antaa jäähtyä ja sulattaa uudestaan. Miksi sitä välillä siklata pois ja laittaa uudestaan...
Kyllä noilla pinnoitteilla saa suksen herkemmäksi luistamaan, mutta sit pitäis voidella sukset joka lenkin jälkeen uudestaa.
Joskus bongasin ton rexin reaktiovoitelun jostain, niin olihan se suksi sen yhden lenkin herkempi luistamaan.
Mutta onneks on päässyt jo paremmin eroon noista voitelun pakkomielteistä, kun tosiaan on paremmin oppinut ymmärtämään sen vaikutuksen kokonaisuuteen.
Mun mielestä riitää kuntoilijalle se suksen puhdistus ja kerta parafointi. Jos paljon kelit heittää sitä sinisen tai violetin keleistä, niin sit voi puhdistaa ja vaihtaa parkun, ellei ole erikseen kelin mukaiset sukset, niin voi pitää voitelun aina samana.
Sitten kun ei enää lenkin jälkeen saa harjaamalla pohjaa kiiltäväksi, niin uusii voitelun...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831