"Älä milloinkaan tavoittele miellyttävää äläkä epämiellyttävää. Kärsimystä on miellyttävän poissaolo, niin myös epämiellyttävän läsnäolo. Sen vuoksi älä mielly mihinkään: ero rakastetusta on onnettomuus. Ne, jotka eivät rakasta eivätkä vihaa, ovat vapaita kahleista. (Dhammapada) "
"Yhtä vaikea kuin on ymmärtää lintujen lentoa ilmassa, yhtä vaikea on käsittää sen tietä, joka on hävittänyt halunsa, lopettanut mässäyksen ja suuntaa harrastuksensa vain ominaisuuksia ja syitä vailla olevaan vapautukseen. (Dhammapada) "
"Tämä, oi munkit, on jalo totuus kärsimyksestä: syntyminen on kärsimystä, vanheneminen on kärsimystä, sairaus on kärsimystä, kuolema on kärsimystä, yhdessäolo epämieluisan kanssa on kärsimystä, erossaolo rakkaasta on kärsimystä; lyhyesti sanottuna, viisi olemassaolon tekijää (ruumiillisuus, tunteet, havainto, tahtomukset ja tajunta) ovat kärsimystä. Tämä, oi munkit, on jalo totuus kärsimyksen syystä: se on se jano, joka saa aikaan jälleensyntymisen, jota mielihyvä ja intohimo seuraavat ja joka saa tyydytyksensä milloin mistäkin. Se on aistinautintojen jano, olemassaolon jano ja tyhjäksitulemisen jano. Tämä, oi munkit, on jalo totuus kärsimyksen lakkaamisesta: se on tämän janon sammuttaminen hävittämällä halu täysin, luopumalla siitä, hylkäämällä se, vapautumalla siitä ja irrottautumalla siitä. Tämä, oi munkit, on jalo totuus tiestä, joka johtaa kärsimyksen lakkaamiseen: se on jalo kahdeksanosainen tie -- oikea näkemys, oikea pyrkimys, oikea puhe, oikea toiminta, oikea elinkeino, oikea ponnistelu, oikea tarkkaavaisuus, oikea mietiskely. (Tipitaka, Samyutta-nikaya, 420-422) "
Älä milloinkaan..
3
417
Vastaukset
- _etsijä
Missä oma ajattelu, oivallus?
- Vapaa mieli
Kyllä dhammapada tietää. Kaikki on kärsimystä, koska kaikki sitoo samsaraan. Hyvä ja paha on ehdollistunutta. Samsara ei johda vapauteen. Jos me toimimme suggestioidemme mukaan, miten voisimme olla vapaa? Vapaa mieli on kirkas ja näkee kaiken oikeassa valossa. Muut ovat lampaita ja seuraavat sokeasti laumaansa.
- Minervä
Onko se miellyttävää vai epämiellyttävä käsite? Länsimaissa perheesi tuskin ainakaan unohtaa buddhalaisuuttasi. Sitä en sitten tiedä, millaisen tien he siitä omaksuvat itselleen. Luultavampaa on ajatella, että täysin päin vastaisen kuin olet ajatellut. Puhut siis alusta asti tiestä, tiet ovat valintoja ja soveltavia asioita. Hassua kuinka jalo ihminen vetoaa Mussoliniin, on toki olemassa erilaisia painotuksia,joita näissä pyhinä pidetyissä kirjoituksissa käytetään. Mielestäni buddhalainen ajatus on aina soveltaa, ei koskaan syventää. Jos sinulla on perhe, pyritkö koko ajan syventämään? Onko munkkius siksi vaade, myös meidän yhteiskunnassamme? Mikään maallinen ei ole koskaan buddhalaisuutta, siksi kysyn?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tykkään sinusta tosi tosi paljon
Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska513417- 1552057
Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli2001722Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1311633- 801145
- 2341104
Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?
Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä2671010- 125959
Olen pahoillani mies
Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari52919- 72875