Älä milloinkaan..

Dhammapada

"Älä milloinkaan tavoittele miellyttävää äläkä epämiellyttävää. Kärsimystä on miellyttävän poissaolo, niin myös epämiellyttävän läsnäolo. Sen vuoksi älä mielly mihinkään: ero rakastetusta on onnettomuus. Ne, jotka eivät rakasta eivätkä vihaa, ovat vapaita kahleista. (Dhammapada) "

"Yhtä vaikea kuin on ymmärtää lintujen lentoa ilmassa, yhtä vaikea on käsittää sen tietä, joka on hävittänyt halunsa, lopettanut mässäyksen ja suuntaa harrastuksensa vain ominaisuuksia ja syitä vailla olevaan vapautukseen. (Dhammapada) "

"Tämä, oi munkit, on jalo totuus kärsimyksestä: syntyminen on kärsimystä, vanheneminen on kärsimystä, sairaus on kärsimystä, kuolema on kärsimystä, yhdessäolo epämieluisan kanssa on kärsimystä, erossaolo rakkaasta on kärsimystä; lyhyesti sanottuna, viisi olemassaolon tekijää (ruumiillisuus, tunteet, havainto, tahtomukset ja tajunta) ovat kärsimystä. Tämä, oi munkit, on jalo totuus kärsimyksen syystä: se on se jano, joka saa aikaan jälleensyntymisen, jota mielihyvä ja intohimo seuraavat ja joka saa tyydytyksensä milloin mistäkin. Se on aistinautintojen jano, olemassaolon jano ja tyhjäksitulemisen jano. Tämä, oi munkit, on jalo totuus kärsimyksen lakkaamisesta: se on tämän janon sammuttaminen hävittämällä halu täysin, luopumalla siitä, hylkäämällä se, vapautumalla siitä ja irrottautumalla siitä. Tämä, oi munkit, on jalo totuus tiestä, joka johtaa kärsimyksen lakkaamiseen: se on jalo kahdeksanosainen tie -- oikea näkemys, oikea pyrkimys, oikea puhe, oikea toiminta, oikea elinkeino, oikea ponnistelu, oikea tarkkaavaisuus, oikea mietiskely. (Tipitaka, Samyutta-nikaya, 420-422) "

3

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _etsijä

      Missä oma ajattelu, oivallus?

    • Vapaa mieli

      Kyllä dhammapada tietää. Kaikki on kärsimystä, koska kaikki sitoo samsaraan. Hyvä ja paha on ehdollistunutta. Samsara ei johda vapauteen. Jos me toimimme suggestioidemme mukaan, miten voisimme olla vapaa? Vapaa mieli on kirkas ja näkee kaiken oikeassa valossa. Muut ovat lampaita ja seuraavat sokeasti laumaansa.

      • Minervä

        Onko se miellyttävää vai epämiellyttävä käsite? Länsimaissa perheesi tuskin ainakaan unohtaa buddhalaisuuttasi. Sitä en sitten tiedä, millaisen tien he siitä omaksuvat itselleen. Luultavampaa on ajatella, että täysin päin vastaisen kuin olet ajatellut. Puhut siis alusta asti tiestä, tiet ovat valintoja ja soveltavia asioita. Hassua kuinka jalo ihminen vetoaa Mussoliniin, on toki olemassa erilaisia painotuksia,joita näissä pyhinä pidetyissä kirjoituksissa käytetään. Mielestäni buddhalainen ajatus on aina soveltaa, ei koskaan syventää. Jos sinulla on perhe, pyritkö koko ajan syventämään? Onko munkkius siksi vaade, myös meidän yhteiskunnassamme? Mikään maallinen ei ole koskaan buddhalaisuutta, siksi kysyn?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      105
      5029
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      62
      4906
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3530
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2961
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2731
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2247
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1794
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      34
      1651
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1578
    Aihe