Itse tehty/teetetty vene kilpiin ?

MITEN ?

Olin Kiinassa työmatkalla tutustumassa erilaisiin paikallisiin teollisuudenalan alihankkijoihin ja eräässä paikassa viereisessä hallissa laminoitiin veneiden runkoja joten pitihän sinne kurkistaa.

Modernin 80 jalkaisen rungon saisi rungovalmiina noin 100ke hintaan eli suhteellisen edullisesti. Joten tuli mieleen että jos tuolla teettää itselle veneen rungon / tai koko veneen niin mitenkähän veneen saa suomessa kilpiin, eli pituus olisi juuri sopivasti alta 25m. Koneet eivät ole hinnassa mukana mutta käyttötarkoitus olisikin enemmän kelluvana "kesämökkinä". Kesämökki tontin hinnalla saisi siis jo kivan kokoisen veneen

Mitä EU sanoo itsetehdystä/ teetetystä / yksin kappalein tehdystä veneestä ? Ilmeisesti löytyy joku pykälä suojaamaan paikallisia firmoja mutta siitäkin huolimatta mikä on se prosessi jolla veneet EU:ssa voisi saada kilpiin ja mitähän kilvitys maksaisi ?

21

1539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saileri

      maksoi 27 eur vuonna 2008. Mikään ei kiellä itse tekemästä/teettämästä. Jos toiminnasta tulee kaupallista tai myyt tuotteen on tilanne toinen. Muutenhan runkovalmis ei ole kovinkaan valmis eli kulua tulee moninkertaisesti päälle.

    • Itse veneensä tehnyt

      Mihin "kilpiin" veneesi pitäisi saada? Eikös paremminkin veteen ja purjehdit sen sitten minne haluat tai kuljetutat laivarahtina (lentorahti lienee liian kallis?),sekä veneilet miten lystää.
      Eipä ole minulta kukaan kysellyt mitään tekijöistä.

    • asdff

      CE hyväksyntä pitää olla että saa tullista ulos ja ei muuta kun veneilemään.

      • Juu Juu

        Kaikkihan sen nyt tietää mutta miten prosessi hoituu kun veneessä ei ole moottoreita,on vaan pelkkä runko ilman koneita ja sähköistystä, nämä CE paperit on kun yleisesti nimenomaan moottori/valo/sähkö juttuja jotka voi tehdä sitten Suomessa.


      • ce-kilpi

        Paskapuhetta! Ehkä paperilla, ei todellisuudessa!


      • asdff
        Juu Juu kirjoitti:

        Kaikkihan sen nyt tietää mutta miten prosessi hoituu kun veneessä ei ole moottoreita,on vaan pelkkä runko ilman koneita ja sähköistystä, nämä CE paperit on kun yleisesti nimenomaan moottori/valo/sähkö juttuja jotka voi tehdä sitten Suomessa.

        Käsität väärin, CE hyväksyntään kuuluu paljon muutakin kuin moottori/valo/sähkö juttuja, standardit koskevat yhtälailla runkoa.


      • zum teufel
        ce-kilpi kirjoitti:

        Paskapuhetta! Ehkä paperilla, ei todellisuudessa!

        Millaisen kesämökin 80-jalkaiseen runkoon saisikaan tehtyä. Kallista on tehdä Ferretin tai Pricessin kilpailijaa mutta jos lähtisikin toisille teille. Uiva kesämökki joka olisi vielä vähemmän merikelpoinen vene kuin mitä hollantilaiset moottoriveneet ovat. Minimitekniikka sisään, 1 tai 2 pikkudieseliä a 50 heppaa, tai laittaisi ne vielä olemaan genukoneita jotka kytkimellä (tai vaikka hydraulisesti ilman akseleita) saisi vispaamaan potkureita joilla rohjoa voisi hyvissä oloissa siirtää joskus toiseen rantaan. Kaikki läpiviennit yms keskuskaivoon jotta voisi helposti talvehtia jäissä. Valtavat sisätilat joihin voisi väsäillä mitä kukin lystää. Ulkopuolelta näköisyys kuin oikeissa jahdeissa muttei kustannuksia kasvattamassa mitään merenkulkuelektroniikkaa tai antenneja ja mastoja vaan tämähän olisi vähän kuin Naantalin kylpylän risteilijälaiva.
        Rekisteröisi paatin vaikka työlautaksi tai laituriksi tai miksi vaan.
        Vaikkei semmoisesta kyllä 200 tonnia kukaan maksaisi, minkä se tulisi 100 ke:n rungolle maksamaan. Haudataan ajatuskin.


      • Ei noin
        zum teufel kirjoitti:

        Millaisen kesämökin 80-jalkaiseen runkoon saisikaan tehtyä. Kallista on tehdä Ferretin tai Pricessin kilpailijaa mutta jos lähtisikin toisille teille. Uiva kesämökki joka olisi vielä vähemmän merikelpoinen vene kuin mitä hollantilaiset moottoriveneet ovat. Minimitekniikka sisään, 1 tai 2 pikkudieseliä a 50 heppaa, tai laittaisi ne vielä olemaan genukoneita jotka kytkimellä (tai vaikka hydraulisesti ilman akseleita) saisi vispaamaan potkureita joilla rohjoa voisi hyvissä oloissa siirtää joskus toiseen rantaan. Kaikki läpiviennit yms keskuskaivoon jotta voisi helposti talvehtia jäissä. Valtavat sisätilat joihin voisi väsäillä mitä kukin lystää. Ulkopuolelta näköisyys kuin oikeissa jahdeissa muttei kustannuksia kasvattamassa mitään merenkulkuelektroniikkaa tai antenneja ja mastoja vaan tämähän olisi vähän kuin Naantalin kylpylän risteilijälaiva.
        Rekisteröisi paatin vaikka työlautaksi tai laituriksi tai miksi vaan.
        Vaikkei semmoisesta kyllä 200 tonnia kukaan maksaisi, minkä se tulisi 100 ke:n rungolle maksamaan. Haudataan ajatuskin.

        Runkohan on avomeri kelpoinen mutta kultaukset ja marmorit ja kristallit kalusteet ja 3000hv koneet voidaan unohtaa ja 2010 Princess 85my maksaa muuten 4.200.000 joten siinähän on 4.000.000 ero joten ihan turha alkaa suoraan vertaamaan...

        Venetekniikka ja vene-elektorniikka on kehittynyt niin paljon että sama elektroniikka joka maksoi 90 luvun alun jahdeissa 100ke maksaa nyt 1ke euroa joten ei ole mitään järkeä maksaa käytetystä elektroniikasta joten veneen osalta joten ainoaksi hinnan perusteeksi jää vain ja ainoastaan veneen runko ja moottorit....

        Mutta koska myös veneen moottorit ovat kuluva osa ja hinta-eroosio on sielläkin ja varsinkin jos ei tarvitse plaanaavaa venettä on täysin turha maksaa niistä vanhoista isoista ja painavista koneista jotka kuluttavat valtavan paljon.

        Jäljelle jää siis vain runko josta kannattaa maksaa.

        Mutta jos uuden rungon hinta on täysin sama kuin 90-luvun vanhan veneen rungon hinnnaksi jää ilman koneita ja elektroniikkaa niin ei ole mitään järkeä maksaa siitäkään.

        Nyky vene-elektroniikan hinnalla ja nykyisten pienten diesel koneiden hinnalla ja uusien runkojen hinnoilla ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti mitään järkeä ostaa kovin vanhaa käytettyä venettä. Jos 2008 mallin saa nyt -50% hintaan on asia erikseen mutta jos 90-luvun veneen saa 50% hintaan ei mitään järkeä.

        Jälleenmyyntikin on helpompaa jos vene on uuden vuosikymmenen mallia 2010 ja tekniikka nykyaikasta ja CO2 päästöt pieniä ja kulutus vähäistä pienempien koneiden ansiosta. Tommonen on varmasti helpompi myydä ja vähemmällä tappiolla kuin sinun Princess tai Ferretin veneet ikinä.

        Eli luulempa että olet moninkerroin väärässä... mutta mielipiteistä saa olla...


      • 70 feet
        Ei noin kirjoitti:

        Runkohan on avomeri kelpoinen mutta kultaukset ja marmorit ja kristallit kalusteet ja 3000hv koneet voidaan unohtaa ja 2010 Princess 85my maksaa muuten 4.200.000 joten siinähän on 4.000.000 ero joten ihan turha alkaa suoraan vertaamaan...

        Venetekniikka ja vene-elektorniikka on kehittynyt niin paljon että sama elektroniikka joka maksoi 90 luvun alun jahdeissa 100ke maksaa nyt 1ke euroa joten ei ole mitään järkeä maksaa käytetystä elektroniikasta joten veneen osalta joten ainoaksi hinnan perusteeksi jää vain ja ainoastaan veneen runko ja moottorit....

        Mutta koska myös veneen moottorit ovat kuluva osa ja hinta-eroosio on sielläkin ja varsinkin jos ei tarvitse plaanaavaa venettä on täysin turha maksaa niistä vanhoista isoista ja painavista koneista jotka kuluttavat valtavan paljon.

        Jäljelle jää siis vain runko josta kannattaa maksaa.

        Mutta jos uuden rungon hinta on täysin sama kuin 90-luvun vanhan veneen rungon hinnnaksi jää ilman koneita ja elektroniikkaa niin ei ole mitään järkeä maksaa siitäkään.

        Nyky vene-elektroniikan hinnalla ja nykyisten pienten diesel koneiden hinnalla ja uusien runkojen hinnoilla ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti mitään järkeä ostaa kovin vanhaa käytettyä venettä. Jos 2008 mallin saa nyt -50% hintaan on asia erikseen mutta jos 90-luvun veneen saa 50% hintaan ei mitään järkeä.

        Jälleenmyyntikin on helpompaa jos vene on uuden vuosikymmenen mallia 2010 ja tekniikka nykyaikasta ja CO2 päästöt pieniä ja kulutus vähäistä pienempien koneiden ansiosta. Tommonen on varmasti helpompi myydä ja vähemmällä tappiolla kuin sinun Princess tai Ferretin veneet ikinä.

        Eli luulempa että olet moninkerroin väärässä... mutta mielipiteistä saa olla...

        Asia on juurikin näin. Kaikki tietää että ison Hummerit ja SUV pelit ovat totaalisen out nykyisillä jälkimarkkinoilla, Hummerin H2 saa hintaa 10ke.

        Täysin sama tulee tapahtumaan 2010 iso moottorisille veneille, koko veneilyn trendi muuttuu siten että veneet alkaa muistuttaa purjevenettä, eli nopeudet on runkonopeuksia ja koneet on äärimäisen vähän saastuttavia. Runkonopeus tarkoittaa sitä että säästynyt raha siirtyy veneen pituuteen joka on suoraan verrannollinen nopeuteen.

        80 jalkasen veneen runkonopeus ylittää jo purjeveneiden nopeudet reilusti ja koneena voi olla pieni tehokas dieseli. Ensimmäisiä tälläisiä veneitä tehtiin 2009 jo muutama. Mutta tämä on se trendi.

        Maailma menee eteenpäin, 2010 valmistuu jo muutama 80 jalkanen hybridi jahti jossa kaikkia potkureita pyörittää sähkömoottori. Etuna on se että generaattori-paketin voi sijoittaa täysin vapaasti ihan minne vaan, vaikka katolle ja kone käy aina tehokkaimmalla alueella. Ja hinta on halvempi kuin perinteinen plaanaava jahti ja etuna on purjeveneen lähes täydellinen äänettömyys.


      • zum teufel kirjoitti:

        Millaisen kesämökin 80-jalkaiseen runkoon saisikaan tehtyä. Kallista on tehdä Ferretin tai Pricessin kilpailijaa mutta jos lähtisikin toisille teille. Uiva kesämökki joka olisi vielä vähemmän merikelpoinen vene kuin mitä hollantilaiset moottoriveneet ovat. Minimitekniikka sisään, 1 tai 2 pikkudieseliä a 50 heppaa, tai laittaisi ne vielä olemaan genukoneita jotka kytkimellä (tai vaikka hydraulisesti ilman akseleita) saisi vispaamaan potkureita joilla rohjoa voisi hyvissä oloissa siirtää joskus toiseen rantaan. Kaikki läpiviennit yms keskuskaivoon jotta voisi helposti talvehtia jäissä. Valtavat sisätilat joihin voisi väsäillä mitä kukin lystää. Ulkopuolelta näköisyys kuin oikeissa jahdeissa muttei kustannuksia kasvattamassa mitään merenkulkuelektroniikkaa tai antenneja ja mastoja vaan tämähän olisi vähän kuin Naantalin kylpylän risteilijälaiva.
        Rekisteröisi paatin vaikka työlautaksi tai laituriksi tai miksi vaan.
        Vaikkei semmoisesta kyllä 200 tonnia kukaan maksaisi, minkä se tulisi 100 ke:n rungolle maksamaan. Haudataan ajatuskin.

        Pari 50 heppaista moottoria, jotka olisivat generaattoriaggregaatteja, niin et kylläkään saa rakennettua hydraulivetoa potkureille. Mutta sähkömoottorit toimivat kyllä siinä hommassa, ja maksavat vähemmän.

        Näin äkkiä päässä laskettuna käytettävissä olisi n. 60 kw.. (3-vaihe 400 v tähtigeneraattori).


      • 70 feet
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Pari 50 heppaista moottoria, jotka olisivat generaattoriaggregaatteja, niin et kylläkään saa rakennettua hydraulivetoa potkureille. Mutta sähkömoottorit toimivat kyllä siinä hommassa, ja maksavat vähemmän.

        Näin äkkiä päässä laskettuna käytettävissä olisi n. 60 kw.. (3-vaihe 400 v tähtigeneraattori).

        Ei niissä mitään hyrdauliikka ole, vaan potkurin akseli tulee suoraan sähkömoottorille, itse generaattorin voi laittaa ihan minne haluaa, sen voi sovittaa vaikka keulapiikkiin jolloin taakse jää ruhtinaalliset tilat jotka ennen käytettiin konetilaksi.

        Toi ihan uusi businessala ja noi pääsevät suureen mediaan vasta 2010 alkaen, lisä etunahan noissa on se että noi on halpoja tehdä koska tuplakoneet jää pois mutta silti on helppo tehdä tupla tai tripla veto. Ennen potkureiden määrä oli suoraan moottoreiden määrä, mutta ei enää tulevaisuudessa.

        Koneiden varmistamisen puute ei normaali oloissa ole mitenkään vaarallista ja jos silti oikein pelottaa voi ostaa tupla genikset.


      • 70 feet
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Pari 50 heppaista moottoria, jotka olisivat generaattoriaggregaatteja, niin et kylläkään saa rakennettua hydraulivetoa potkureille. Mutta sähkömoottorit toimivat kyllä siinä hommassa, ja maksavat vähemmän.

        Näin äkkiä päässä laskettuna käytettävissä olisi n. 60 kw.. (3-vaihe 400 v tähtigeneraattori).

        They replaced the engines of an older pleasure boat – a 34′ cabin cruiser with twin gasoline 225hp engines that cruised at 21 knots and burned 20 gallons per hour. The same boat with two of their new diesel-electric hybrids cruised at 25 knots and burned 12 gallons per hour. So, it’s faster and consumes much less fuel. Sounds pretty cool.

        Eli suomeksi kulutus laskee puoleen ja nopeus nousee mutta kun unohdetaan plaani ja mennään runkonopeutta tarvitaan vain murto-osa tehosta joka edelleen vähentää kulutusta. Onkin ollut täysin järjetöntä siirtää paritalon kokoista venettä 70 km/h.

        Vihdoinkin saadaan jotain järkeä myön veneilyyn, hybrideiksi voisi sanoa myös tulevaisuuden veneitä siinä mielessä että purjeveneen kulutus ja äänettömyys kohtaa moottorijahdin tilat ja muodot.


      • höpön höpöä
        70 feet kirjoitti:

        They replaced the engines of an older pleasure boat – a 34′ cabin cruiser with twin gasoline 225hp engines that cruised at 21 knots and burned 20 gallons per hour. The same boat with two of their new diesel-electric hybrids cruised at 25 knots and burned 12 gallons per hour. So, it’s faster and consumes much less fuel. Sounds pretty cool.

        Eli suomeksi kulutus laskee puoleen ja nopeus nousee mutta kun unohdetaan plaani ja mennään runkonopeutta tarvitaan vain murto-osa tehosta joka edelleen vähentää kulutusta. Onkin ollut täysin järjetöntä siirtää paritalon kokoista venettä 70 km/h.

        Vihdoinkin saadaan jotain järkeä myön veneilyyn, hybrideiksi voisi sanoa myös tulevaisuuden veneitä siinä mielessä että purjeveneen kulutus ja äänettömyys kohtaa moottorijahdin tilat ja muodot.

        34 jalkanen vene ei ole paritalon kokoinen, ei lähellekkään.


      • taviksilla
        höpön höpöä kirjoitti:

        34 jalkanen vene ei ole paritalon kokoinen, ei lähellekkään.

        Paritalojakin on nykyään niin säälittävän kokoisia, sellaisia niinkuin meillä palvelusväen asunnot.


      • 23+12
        taviksilla kirjoitti:

        Paritalojakin on nykyään niin säälittävän kokoisia, sellaisia niinkuin meillä palvelusväen asunnot.

        Älä silti tänne Suomeen tule.


    • On se halpa!

      No itsetehty se ei ainakaan ole, joten on se kilpihomma tehtävä. Yli 12 metriselle sen tekee joku EU n määräämä ns. "ilmoitettu laitos" kuten DNV tai IMCI. Siitä vaan tarjouksia kyselemään...

      • Jahti halvalla

        Taitaa olla parempi että ostankin käytöstä poistetun Destian lossin ja rakennan sen kannelle hirsimökin.
        Tietääkö kukaan saako Destian lossipaikassa käydä ja ottaa kyytiin vaikkapa oman auton omaan lossiin?


      • lossifani
        Jahti halvalla kirjoitti:

        Taitaa olla parempi että ostankin käytöstä poistetun Destian lossin ja rakennan sen kannelle hirsimökin.
        Tietääkö kukaan saako Destian lossipaikassa käydä ja ottaa kyytiin vaikkapa oman auton omaan lossiin?

        Minä olen myös miettinyt tuota lossi-asiaa jo pitempään, tuommoisen hankkiminen vaatisi tosiaan sen että sillä saisi tukeutua Destian laituriin. Tässä meinaa jo yöunet mennä kun kevätkin tulee ja on niin helvetinmoinen lossikuume, kaikki aika menee kun katselee netissä lossien kuvia. Selvitätkö edellinen puhuja Destialta tuon avoimen kysymyksen ja pistät tänne tietoa, päästään näissä lossi-ostoksissa eteenpäin. Lossiterveiset kaikille vesilläliikkujille!


      • cefani
        Jahti halvalla kirjoitti:

        Taitaa olla parempi että ostankin käytöstä poistetun Destian lossin ja rakennan sen kannelle hirsimökin.
        Tietääkö kukaan saako Destian lossipaikassa käydä ja ottaa kyytiin vaikkapa oman auton omaan lossiin?

        Lossi ei ole ce-merkitty eli sitä ei saa käyttää huvivenekäytössä.

        Pienellä rakentelulla siihen saa rampin jonka kanssa auton voi ajaa kyytiin vaikka veneluiskalta tai sitten tehdään siihen nosturi jolla kosla heivataan kyytiin.


      • kellivoide
        cefani kirjoitti:

        Lossi ei ole ce-merkitty eli sitä ei saa käyttää huvivenekäytössä.

        Pienellä rakentelulla siihen saa rampin jonka kanssa auton voi ajaa kyytiin vaikka veneluiskalta tai sitten tehdään siihen nosturi jolla kosla heivataan kyytiin.

        Ei sitä huvivenekilpeä MUN lossiin tarvittaisi, siitä on hupi kaukana kun mun kanssa reissaa vesillä, vaimo voi kirjoittaa MKH:lle sellaisen todistuksen niin ei tartte ce.kilpeä.
        Eiköhän lossissa pitäisi roikottaa joku kilometri vaijeria mukana jottei kauppa-alussääntöjen mukaan tarttisi konemiestä olla aluksella erikseen.


      • lossifani
        kellivoide kirjoitti:

        Ei sitä huvivenekilpeä MUN lossiin tarvittaisi, siitä on hupi kaukana kun mun kanssa reissaa vesillä, vaimo voi kirjoittaa MKH:lle sellaisen todistuksen niin ei tartte ce.kilpeä.
        Eiköhän lossissa pitäisi roikottaa joku kilometri vaijeria mukana jottei kauppa-alussääntöjen mukaan tarttisi konemiestä olla aluksella erikseen.

        Joo siitä on hupi kaukana kun omalla lossilla lähdetään kesäloman viettoon. Rahaa palaa niin saatanasti pelkkiin osamaksuihin, vaijeri on kiinni joka jumalan karahkassa ja kiven kolossa, muija palaa auringossa ja lapset rääkyy&paskoo housuihinsa ja tässä vaiheessa näkyy vielä mökkiranta mistä lähdettiin reissuun (sekin velaksi ostettu). Nyt ollaan lomalla, nyt on pakko olla jumalauta hauskaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe