Olen ollut neljättä vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä, diagnoosinani tuo otsikkossa mainittu epävakaa persoonallisuus.
Olen ollut naimisissa mieheni kanssa yli 30 vuotta ja välillä menee paremmin ja välillä huonommin. Ja kaikki johtuu sairaudestani; olen kyllä niin penteleen vaikea tapaus, että toista saa etsiä.
Monesti mietin nykyään, että mihin empatiakykyni miestäni kohtaan, on kadonnut. En tunne yhtään sääliä, kun kiukuttelen ja ärsytän häntä tahallani. Hän on välillä aivan uuvuksissa käytökseni suhteen. Eilen viimeksi sanoin, että nyt tämä kaikki on ohi; muutan pois. Ja etten välitä hänestä enää.
Ennen tuon sanomista, olin etsinyt itselleni jo netin kautta asuntoa.
Te jotka sairastatte tai te, jotka elätte avioliitossa tällaisen sairaan kanssa, miten koette elämänne ?? Helvetillistä oloa vai ??
Kun sanoin miehelleni muuttavani pois, odotin, että hän itkeä tirauttaisi ja kerjäisi minua jäämään, ja kun hän ei sitä tehnyt, vaan ainoastaan voivotteli, niin sekös minua vielä enemmän suututti; hänenhän olisi pitänyt polvilla rukoilla minua jäämään.
Lopuksi tilanne päättyi siihen, että olin itse aivan uuvuksissa ja ihmeissäni, että mitä tulin sanoneeksi. Tämä on aika yleistä sairaudessani, ainakin minun suhteen ja koskien miestäni.
Sitävastoin omia lapsiani kohtaan en ole koskaan käyttäytynyt tuolla tavoin. He ovat minulle kaikki kaikessa, vaikka olen herkkä haavoittumaan (joka kuuluu sairauteeni), jos he sanovat rumasti (siis omasta mielestäni) minulle. Olen todella hyvin haavoittuvainen heidän suhteen, mutten oman mieheni. Miksi ? Osaako kukaan sanoa miksi se on näin ?
Käyn 2 krt/kk terapiassa ja tulen hyvin toimeen terapeuttini kanssa ja kerron avoimesti hänelle, miten on yleensä mennyt ja miten olen käyttäytynyt. Lääkkeenä minulla on Absenor aamuisin 1 tabl., Xanor 3 krt päivässä paniikkihäiriöön sekä Risperdal iltaisin.
Löytyykö täältä ketään muita rajatilatapauksia ja miten teillä menee? Mikä on teidän ongelmanne avioliitossanne.
Varmaan joku tuumaa, että tällaisen akan joutaisi heittämään jo ulos talosta ja enkä yhtään ihmettele, vaikka näin ajatteleekin; itsehän tässä jo asuntoa etsiskelen.
Diagnoosi F 60.3 epävakaa persoonallisuus
20
3014
Vastaukset
- biopotar.
kaksisuuntainen mielialahäiriö tuon otsakkeessa mainitun lisäksi?
Mitä tulee tähän tilanteeseesi, hyvä että olet hakemassa itsellesi asuntoa. Läheisen kun ei tarvitse kestää ihan kaikkea vaikka toisella olisi liuta diagnooseja. - äxxä ässä
käytökselle, vaikka epävakaa.
kuulostaa enemmän narsistiselle kuin epävakaan käytökselle. En ainakaan itse ajattele tai käyttäydy kuvaamallasi tavalla, en parisuhteessa enkä muussa elämässä.
mutta voi tietenkin olla että epävakaat on hyvinkin erilaisia tapauksia. kysy terapeutiltasi ihmeessä ettei kyseessä olisi narsistinen tms käytös epävakaan sijaan /lisäksi. - Sandushkia
Itselläni on sama diagnoosi. Ennen käyttäydyin samalla tavalla mutten enää tee samoin. Olen siis muuttunut. En käytä juuri mitään lääkettä vaikka minulle niitä määrättiinkin. Olen kohtalaisen tyytyväinen elämääni; en ärsytä ketään tahallani mutta rähähdän kyllä jos minulle aletaan aukomaan päätä. Ihmettelen kyllä moista diagnoosia ja varsinkin sitä etten ole päässyt eläkkeelle ko. diagnoosilla!! Tunnen empatiaa kanssaihmisiäni kohtaan - ainakin nykyään. Mutta ensin piti opetella tiedostamaan mistä ongelmat johtuvat ja mihin ne johtavat jos asioille ei suostu tekemään mitään...
- ??
Epävakaa persoonallisuus on persoonallisuushäiriö eikä lasketa sairaudeksi. Käytökseen voi vaikuttaa itse ja nyt annat itsesi käyttäytyä noin. Onko sinulla siis myös kaksisuuntainen vai onko tämä väärällä palstalla? Itsellä kanssa joskus diagnoosina tuo ja siitähän voi parantua koska on enimmäkseen käytöksen juttu. Kaikki ei saisi eläkettä pelkällä tuolla.
- Minna H.
Sairautesi nimi on synti. Sille on vain tiede keksinyt erilaisia hienoja nimiä :) siitä pääsee eroon ottamalla vastaan Jeesuksen Kristuksen anteeksiantamuksen jatulemalla uskoon :)
- viikon vitsi
Tää on kyl vitsi :) hekohekoo
- bipopää
Mä sairastan sekä ykköstyypin bipoa että olen epävakaa persoonallisuus. Lapsia kohtaan pidän palettia kasassa aina, mutta ystävät ja kumppani on kyllä nähny mitä mun kanssa oleminen on. Nykyään olen rauhoittunut enkä tiedä vieläkö mulla voitaisiin diagnosoida epävakaata, bipo sen sijaan aina ajoittaain muistuttelee olemassaolostaan vaikka syönkin siihen lääkkeitä.
- alakuloinenmaanikko
Minulla on myös tuo diagnoosi ja räjähtelen tai otan itseeni todella herkästi, erona on tosin että kadun sitä myöhemmin todella paljon ja masennun. Mielialani vaihtelevat todella paljon, mutta olen huomannut että on myös huonompia ja parempia kausia, ja lääkäri sanoi että saattaa olla myös kakkostyypin bio samaan aikaan. Tiedän jo melkein miten vuosi suunnilleen menee. Aloitan jotain kauheella innolla, käytän rahaa saadakseni selvillle kaiken aiheesta josta olen kiinnostunut, olen levoton, ärtyisä enkä saa nukuttua öisin vaan ajattelen kaiken aikaa miten hyvä minusta tulee asiassa josta olen kiinnostunut. Sitten noin kuukauden kahden päästä kaikki yhtäkkiä romahtaa, ajattelen täysin epäonnistuneeni elämässä ja olen masentunut kuukauden pari. Sitten aloitan uuden projektin taas täydellä innolla. Mutta minä en oikein tiedä miltä manian pitäisi tuntua. Kun on toi kiinnostus ja palo, tunnen olevani elämäni kunnossa ja voivani oikein hyvin. On ikään kuin super energia. Mutta sitten kuitenkin samaan aikaan on ikuinen melankolia, plus päivittäiset mielialavaihtelut. Mut noi innostus-ja laskukaudet on ikäänkuin voimakkaampia kuin noi päivittäiset vaihtelut. Joskus kun on "lento" päällä käytän enemmän rahaa kaikkeen kivaan kuin pitäisi ja ryyppäsin ennen. Olen nyt naimisissa ja alku oli ihanaa, oli juuri se vaihe alkanut että innostun ja olen hyvällä tuulella yms. On mennyt hiukan vaihdellen tämä 9 kk, mutta nyt olen ollut masentunut taas kohta kuukauden ja mies kyselee syytä. On monia syitä, mutta joskus taas ei mitään syytä. Nyt alan olla ärtyisä enkä saa nukuttua. ja joka kevät on sama juttu, sitten tossa touko-kesäkuussa iskee into. Minulla ei ole nyt lääkitystä koska yritän tulla toimeen ilman, yritän muuttaa itseni ilman lääkkeitä ja terapiaa. Olen kuitenkin alkanut miettiä että jos sittenkin pitäisi jotain ottaa, jotta tuore aviolitto ei kaadu omaan käytökseen. Alkoholista pysyn muuten erossa paitsi yhden tai kaksi olutta silloin tällöin.Mutta päivittäinen toimintakyky on heikonlainen terveeseen ihmiseen verrattuna. Tahallani en mitään halua aiheuttaa mutta kun osaisin jotenkin muuttaa käytöstäni. En minä pahimmasta päästä enää ole, olen osannut jotenkin muuttua mutta en tarpeeksi että normaali elämä onnistuisi.
- antsu11
Mä käyttäydyn ihan samanlaisesti.
Hypomaniavaiheissani (tietämättä diagnoosia viel') olen pilannut 3 avioliittoani!
Mä syön Deprakine 1g ja Seroquel Prolong 200 mg. Tuntuu vaan siltä, että "tyhmennyn" ja kädet vapisevat ja paljon muuta paskaa. Onko tässäkään järkeä!? Voisikohan Deprakinen jättää pois, mitä sanotte? Mulla oli pahinta unettomuus. Eka lääke tämä Ser.Prolong joka on auttanut, upeeta!
Menettääköhän kuntoutustuen, jos ei suostu syömään kaikkia lääkkeitä?? kuka tietäis
- Kyllä on nähty
"Lapsia kohtaan pidän palettia kasassa aina, mutta ystävät ja kumppani on kyllä nähny mitä mun kanssa oleminen on."
Tässäpä jälleen todellinen malliesimerkki biposta. Kun halutaan, niin paletti voidaan pitää kasassa, mutta joidenkin kohdalla bipo ei katso niin tarpeelliseksi tehdä. Tästä voimmekin vetää johtopäätöksen kuinka huuhaasairaus kyseessä oikeasti on. Taustalta löytyy jotakin muuta: ihmisen halu kiusata toisia.- ojfdoiashfduoh
"Taustalta löytyy jotakin muuta: ihmisen halu kiusata toisia." Kaksisuuntainen ei ole sama asia kuin narsismi tai sosiopatia. Eikö sulla ole parempaa tekemistä, ku arvostella täällä muita? Ehkä oletki ansainnu oman kohtelusi. ;) Kyseinen ihminen kertoi että hänellä on myös epävakaa persoona. Epävakaa voi olla kaksisuuntaista pahempi, joten mieti sen vaikutusta tuon ihmisen toimintaan. Huomaa hyvin ettet teidä sairauksista mitään. Joten jos jättäisit nämä asiat viisaammille ihmisille. Jookosta joo. Arvaa mikä on hassua? Se että selität bipojen olevan kiusaajia ja silti käyt bipojen palstalla. :D Ootko masokisti?
- Onhan se totuus
ojfdoiashfduoh kirjoitti:
"Taustalta löytyy jotakin muuta: ihmisen halu kiusata toisia." Kaksisuuntainen ei ole sama asia kuin narsismi tai sosiopatia. Eikö sulla ole parempaa tekemistä, ku arvostella täällä muita? Ehkä oletki ansainnu oman kohtelusi. ;) Kyseinen ihminen kertoi että hänellä on myös epävakaa persoona. Epävakaa voi olla kaksisuuntaista pahempi, joten mieti sen vaikutusta tuon ihmisen toimintaan. Huomaa hyvin ettet teidä sairauksista mitään. Joten jos jättäisit nämä asiat viisaammille ihmisille. Jookosta joo. Arvaa mikä on hassua? Se että selität bipojen olevan kiusaajia ja silti käyt bipojen palstalla. :D Ootko masokisti?
Bibojen palsta on siitä hyvä paikka, että täällä bipoille voi kertoa, mitä ne oikeasti ovat. Bipo ei voi täällä hyökätä kimppuun vaikka miten haluaisi. Ja tämä palsta on myös bipojen uhreille, joita on huomattavasti enemmän kuin näitä ns. bipoja. Bipot, epävakaat, narskut. Veteen piirretty viiva. Tuhoavia yksilöitä joka ainoa, epäsosiaalisia, ihmisyydenvastaisia.
- Missä_inhimillisyys?
Onhan se totuus kirjoitti:
Bibojen palsta on siitä hyvä paikka, että täällä bipoille voi kertoa, mitä ne oikeasti ovat. Bipo ei voi täällä hyökätä kimppuun vaikka miten haluaisi. Ja tämä palsta on myös bipojen uhreille, joita on huomattavasti enemmän kuin näitä ns. bipoja. Bipot, epävakaat, narskut. Veteen piirretty viiva. Tuhoavia yksilöitä joka ainoa, epäsosiaalisia, ihmisyydenvastaisia.
Niin, tämä on palsta bipoille ja bipojen läheisille tai entisille läheisille. Ei HAUKKUMAPAIKKA. Jos haluat tukea asioillesi, niin opettele käyttäytymään asiallisesti. Sinulla ei ole oikeutta täällä haukkuja muita ihmisiä. Tuo ei ole rakentava tapa hoitaa asioita. Et osoita pätkääkään empaattisuutta. Joko olet provo tai sitten todella katkera ihminen. Itse seurustelin bipon kanssa monia vuosia, enkä silti tule tänne heitä haukkumaan. Hiukan kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Sinunlaisesi ihmiset tuhoavat tämän yhteiskunnan. Tuollainen kylmyys ihmisessä on kamalaa.
- ojhughgyug
Luulen että ainut tuhoava yksilö olet sinä. Tuo teksti ei tule terveeltä ihmiseltä. Narsistien palsta on tuossa kaksi askelta alempana... Mene sinne.
- Nähdään totuus yhdes
Perusbipovastaus. Voi teitä raukkoja, ihmisyydettömiä. Voi voi voi huoh.
- Tuiskutuuli
Sairaudet kulkee käsi kädessä....
"Kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi hoitoa hakevista enemmistö kärsii samanaikaisesti myös jostakin muusta psykiatrisesta oireyhtymästä.
Suomalaisessa tutkimuksessa todettiin jokin samanaikainen ahdistuneisuushäiriö 45 %:lla, paniikkihäiriö 24 %:lla, alkoholiriippuvuus 14 %:lla, syömishäiriö 8 %:lla ja jokin persoonallisuushäiriö 41 %:lla."
- kaypahoito.fi-
Elämä olis helpompaa ilman näitä sairauksia. Ihan samalla lailla kuin ap. mä kiukuttelen miehelle, mutta en lapsille (aikuisia jo, mutta en kiukutellut heille silloinkaan, kun asuivat vielä kotona). Kai lapsia yrittää suojella viimeiseen asti?
Mutta mielestäni miehenkin pitäisi tietää mistä on kyse, eikä turhaan loukkaantua. En tarkoita sitä, että p-kaa voi kaataa päälle miten paljon vaan, mutta ei ihan pienistä ottaa itseensä kuitenkaan.
Persoonallisuushäiriö on sairaus. Jos kumppani on terve, pitää suhtautua niinkuin terve ihminen suhtautuu sairaaseen, eikä lähteä mukaan sairaan leikkiin. - Tie totuus elämä
Kyllä, olet Tuiskutuuli, oikeassa. Ihmisten elämä olisi tosiaan helpompaa ilman bipopaskoja. Ilman lapsiinsekaantujia, sosiopaatteja. Yhteiskunnan pitäisi näin ollen tosiaankin tehdä jotain, että nämä ihmisyyden, elämän vastaiset yksilöt saataisiin kadotettua!
- Olet hullu
Tuiskutuuli on myös bipo. xD Et kai voi olla bipon kanssa samaa mieltä. ;)
- Tie totuus elämä
Olet hullu kirjoitti:
Tuiskutuuli on myös bipo. xD Et kai voi olla bipon kanssa samaa mieltä. ;)
Onko näin! Sitten Tuiskutuuli todennäköisesti tosiaankin päätyy oikeaan ratkaisuun! Älkää ihmetelkö, jos häntä ei täällä pian enää näykään: BIPO jokaa tajuaa olevansa BIPO, tuhoaa itsensä kuten on tuhonnut lähimmäisensä!
- Tuiskutuuli
Tie totuus elämä kirjoitti:
Onko näin! Sitten Tuiskutuuli todennäköisesti tosiaankin päätyy oikeaan ratkaisuun! Älkää ihmetelkö, jos häntä ei täällä pian enää näykään: BIPO jokaa tajuaa olevansa BIPO, tuhoaa itsensä kuten on tuhonnut lähimmäisensä!
Höpöhöpö :D Täällä ollaan ja pysytään. Huomautan myös, että bipo, joka tajuaa olevansa bipo, usein myös yrittää hoitaa sairauttaa vastuullisesti ja niin, että lähipiiri ei kärsisi.
Tie totuus elämä (mutta ei suinkaan ymmärrys...): bipous ei ole kaikkien sairauksien yläkäsite, vaan yksi sairaus muiden joukossa. Eiköhän meillä ole muita paljon yleisempiä asioita, jotka tuhoavat lähimmäiset.
Alkoholisti tuhoaa helpostikin perheensä. Toisena esimerkkinä vaikkapa uskottomuus, jota harrastaa tilastojen mukaan huomattavasti suurempi lukumäärä kuin meitä bipoja onkaan. Bipoja lienee muutama prosentti väestöstä. Olen nähnyt huimia prosenttilukuja uskottomuudesta, yhden amerikkalaisen tutkimuksen mukaan 10 %, toisen tutkimuksen mukaan jopa 70 % haastatelluista on moisen teon myöntänyt. Me bipot emme suinkaan ehdi kaikkeen mukaan, vaikka touhukkaita toki olemme hypo-/maniassa :D
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854