Mun orkideat (kolme kpl phaleonopsis) on erittäin huonossa hapessa. Tiputtavat ihan terveennäköist vihreät lehdet, juuristo näyttää harmaanruskealta ja yhdessä on jopa pinnassa hiukan jotain hometta. Ilmajuuret on kuivat koppurat ja kukkavarret kuivuneet.
Yksi on hankittu keväällä ja kaksi kesällä. Alkuun kukkivat hyvin ja pukkasivat jopa uusia kukkia. Nyt joulu-tammikuussa alkoi tuo "kuoleminen".
Olen hoitanut upottamalla seisoneeseen veteen kerran viikossa/kahdessa. Ovat keittiössä, ikkunan vieressä eli valossa. Ruukut on läpinäkyvät muoviruukut, en ole pitänyt valoaläpäisemätöntä suojaruukkua.
Onko tilanne ihan toivoton, vai voisivatko nuo tuosta vielä elpyä?
Mennyttä?
3
746
Vastaukset
- minä vaikka
Talvella päivät on niin lyhyitä, ettei se valon määrä tahdo riittää perhosille. Itsekin laitoin lisävalon orkideoille, kun kukkavanasta alkoi muodostua kukkia. Ensimmäiset nuput ehtivät jo kuivaakin, mutta nyt lisävalon kanssa kukkivat hyvin, vaikka lisävalona on vain ihan tavallinen loisteputkipöytävalaisin. Valo on päällä aamusta iltaan.
Kastelun määrää joutuu harkitsemaan tarkkaan, ellei lisävaloa laita. Ja kukkimista on melkeinpä turha toivoa silloin.- vaikka
vaikka:Upota ruukku reunojaan myöten kerran viikossa käsilämpöiseen veteen.Älä käytä vesilaitoksen kraanavettä, jossa on aina kemikaaleja ym.Lumesta sulatettu tai järvivesi on parasta, tai oman kaivon
seisotettu (ilmaantunut) vesi.Laita kasteluveteen joskus vaikka Pirkka-kukkalannoitetta puolet suositellusta
määrästä.
- orch
En suosittele mitään kaupan normaali "orkidea"lannoitteita (mm. substral ym vastaavat). Niissä on pääaineena typpi kun se orkidean tapauksessa on ehdottomasti oltava fosfori. Typpi kasvattaa komeita kiiltäviä lehtiä, mutta kukintaan se ei pahemmin auta, usein täysin päinvastoin. Typpipitoiset lannoitteet sopivat nopeakasvuisille huonekasveille mutta koska orkidea on hidas kasvi kaikessa mitä se tekeekin, sen lannoitteessa pääosassa on oltava fosfori.
Voi sitä lannoitetta antaa mutta toivottua hyötyä siitä ei juuri ole..perhosorkidea eli Phalaenopsis kukkii yleensä vallan hyvin ilman lannoitettakin, eli se lannoitteen anto ei ole yhtä kuin kukinta. Mikäli kyseessä on vähänkään erikoisempi tai vaativampi orkidea, huomaa epäsopivan lannoitteen arvon, eli sitä ei siis ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133768Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283068Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2782881Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71961- 2321580
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61320- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1951224Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321045