Mennyttä?

nrou

Mun orkideat (kolme kpl phaleonopsis) on erittäin huonossa hapessa. Tiputtavat ihan terveennäköist vihreät lehdet, juuristo näyttää harmaanruskealta ja yhdessä on jopa pinnassa hiukan jotain hometta. Ilmajuuret on kuivat koppurat ja kukkavarret kuivuneet.

Yksi on hankittu keväällä ja kaksi kesällä. Alkuun kukkivat hyvin ja pukkasivat jopa uusia kukkia. Nyt joulu-tammikuussa alkoi tuo "kuoleminen".

Olen hoitanut upottamalla seisoneeseen veteen kerran viikossa/kahdessa. Ovat keittiössä, ikkunan vieressä eli valossa. Ruukut on läpinäkyvät muoviruukut, en ole pitänyt valoaläpäisemätöntä suojaruukkua.

Onko tilanne ihan toivoton, vai voisivatko nuo tuosta vielä elpyä?

3

724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaikka

      Talvella päivät on niin lyhyitä, ettei se valon määrä tahdo riittää perhosille. Itsekin laitoin lisävalon orkideoille, kun kukkavanasta alkoi muodostua kukkia. Ensimmäiset nuput ehtivät jo kuivaakin, mutta nyt lisävalon kanssa kukkivat hyvin, vaikka lisävalona on vain ihan tavallinen loisteputkipöytävalaisin. Valo on päällä aamusta iltaan.

      Kastelun määrää joutuu harkitsemaan tarkkaan, ellei lisävaloa laita. Ja kukkimista on melkeinpä turha toivoa silloin.

      • vaikka

        vaikka:Upota ruukku reunojaan myöten kerran viikossa käsilämpöiseen veteen.Älä käytä vesilaitoksen kraanavettä, jossa on aina kemikaaleja ym.Lumesta sulatettu tai järvivesi on parasta, tai oman kaivon
        seisotettu (ilmaantunut) vesi.Laita kasteluveteen joskus vaikka Pirkka-kukkalannoitetta puolet suositellusta
        määrästä.


    • orch

      En suosittele mitään kaupan normaali "orkidea"lannoitteita (mm. substral ym vastaavat). Niissä on pääaineena typpi kun se orkidean tapauksessa on ehdottomasti oltava fosfori. Typpi kasvattaa komeita kiiltäviä lehtiä, mutta kukintaan se ei pahemmin auta, usein täysin päinvastoin. Typpipitoiset lannoitteet sopivat nopeakasvuisille huonekasveille mutta koska orkidea on hidas kasvi kaikessa mitä se tekeekin, sen lannoitteessa pääosassa on oltava fosfori.
      Voi sitä lannoitetta antaa mutta toivottua hyötyä siitä ei juuri ole..perhosorkidea eli Phalaenopsis kukkii yleensä vallan hyvin ilman lannoitettakin, eli se lannoitteen anto ei ole yhtä kuin kukinta. Mikäli kyseessä on vähänkään erikoisempi tai vaativampi orkidea, huomaa epäsopivan lannoitteen arvon, eli sitä ei siis ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe