lentokoneeseen yksin lasten kanssa, apua!

äiti -02,-09,-09

eli lähdin kyselemään vinkkejä täältä jo näin 'ajoissa', eli näyttää siltä, että joutuisin tossa keväämmällä (maaliskuu) lentämään lasteni kanssa yksin atlantin yli, sinällään lento ei ole meille vieras (meillä on sukulaisia washington dc:ssä) ja väliä olen matkannut meidän isomman tytön (nyt 7v) kanssa useinkin (myös kahdestaan, myös vauva-aikana). mutta tilanne on siis nyt sellainen, että meille syntyi marraskuussa 2 pientä prinsessaa perheeseemme lisää, jotka siis sitten matkan aikaan olisivat n. 4kk. Jos toteamme, etten pysty matkustamaan lasten kanssa itsekseni, palaa mieheni sitten 'hakemaan' meidät, muutoin hän voisi suoraan työmatkaltaan jäädä tuolloin maaliskuussa usa:han. paluumatkan matkustamme jokatapauksessa koko perheenä, jolloin mitään ongelmaa ei ole. Meillä ei ole mahdollisuutta ottaa matkaan mummia,kummia,kaimaa eikä muutakaan sukulaista, emmekä halua palkata mukaan mitään lastenhoitajaa tms.

nyt kysynkin teiltä, onko kellään kokemusta matkustuksesta kahden pienen (alle 2v) kanssa yksin, siis ilman muita aikuisia. miten homma toimii käytännössä? onko edes mahdollista/sallittua? toiselle vauvalle täytyisi varata ilmeisesti oma istuin koska sylilapsia saa olla vain 1/aikuinen, mutta miten toinen vauvoista siinä penkissään istuu? auton turvakaukalossako? kuulin että lentokoneisiin saa jotain baby baskets-paikkoja, millaisia ne ovat? itse emme ole koskaan käyttäneet tai en tiedä oliko sellaisia edes silloin 7 vuotta sitten.
jos toinen
vauva ei voi 'istua' omalla penkillään (esim. turvakaukalossa) nousun ja laskun aikana, niin voiko 7-vuotias pitää häntä sylissä, samalla lailla kuin aikuinenkin pitää sylivauvaa, erillisen turvavyölenkin kanssa? vai onko tähän joku rajoitus vauvaa pitävän iästä jos matkassa on kuitenkin myös aikuinen?

esikoisemme on omatoiminen ja taitava, mutten aio olettaa hänen pitelevän toista vauvaa koko lennon aikaa, joten tarvitsisimme ehdottomasti jotain, mihin toisen vauvan voi laskea ja toista minä voin pitää vuorollaan sylissä (joko babybasket, autonturvakaukalo,penkki jne.). pikku prinsessoillamme ei ole ollut koliikkia eikä muuta onglemaa, ovat leppoisia ja hyvin paikallaankin viihtyviä enkeleitä, että sinällään en jännitä koneessa yksin oloa, olen nytkin kotona kolmestaan tyttöjen kanssa taas kun joululomat ovat loppuneet ja mieheni on töissä ja esikoinen koulussa. Tiedän toki, että lentokone ympäristö on erilainen kuin koti olla kahden pienen kanssa, mutta teoriassa uskoisin sen onnistuvankin. tarvittavat vessa käynnit, vaipan vaihdot jne. isosisko osaa kyllä katsoa toista vauvaa sen aikaa.

nyt kuitenkin käytännön vinkkejä kaipaan ja faktatietoa lentoyhtiöiden ohjeista tällaisiin tilanteisiin. kiitos :)

23

2803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piste...

      hyvä ottaa huomioon, että koneessa on muitakin matkustajia, eikä kaikki halua kuunnella jatkuvaa huutoa.kannattaa pysyä kotona ja kasvaa...

      • äiti -02,-09,-09

        ei kyllä me menemme tapaamaan lasten isovanhempia ja isoisovanhempia washingtoniin, koska he (varsinkin isoisovanhemmat) ovat liian vanhoja lentääkseen katsomaan pieniä tänne suomeen. Sinun on vain hankittava itsellesi korvatulpat jos et kestä ääniä lentokoneessa, tai vaihtoehtoisesti suosittelen matkaamaan kalliimmassa luokassa. jos haluat rauhallisen matkan, business puolella harvoin näkee vauvoja. :)


      • MINÄMINÄMINÄ;)
        äiti -02,-09,-09 kirjoitti:

        ei kyllä me menemme tapaamaan lasten isovanhempia ja isoisovanhempia washingtoniin, koska he (varsinkin isoisovanhemmat) ovat liian vanhoja lentääkseen katsomaan pieniä tänne suomeen. Sinun on vain hankittava itsellesi korvatulpat jos et kestä ääniä lentokoneessa, tai vaihtoehtoisesti suosittelen matkaamaan kalliimmassa luokassa. jos haluat rauhallisen matkan, business puolella harvoin näkee vauvoja. :)

        odottaa.
        On suoranaista rääkkäystä, viedä noin pienet koneeseen ja pitkälle lennolle.Todella sairasta.
        Taas jotain sairasta näyttämisen halua, en muuta sano.
        Kyllä sinä ne sinne washingtoniin kerkeät raahaamaan kaksoset vaikka myöhemminkin.
        kenelläkään isovanhemmalla ei todellakaan voi olla niin kiire nähdä pilttejä, että kasvaisivat vanhemmiksi.

        Valitettavasti on myös pakko todeta, että jos olisit kunnon äiti, et edes harkitsisi moista pelleilyä lastesi kustannuksella.
        Mutta jos ei äly kasva päässä, niin tässä näkee sitten tuloksen........

        Ja ihan pikku vinkki, siinä koneessa et todellakaan ole ainoa maksava asiakas, joten et voi olettaa että ne muut 200 ja risat ovat vapaaehtoisena iloissaan kuulemmassa jälkikasvusi tauotonta huutamista....
        Voi helvetti sentään. Joku raja tällä tolloudellakin pitää olla!!!!
        Tosiasia on, että vauvat toimivat kuin hysteerikot, jos yksi huutaa..toinen liittyy kuoroon.
        Tuo on kyllä maailman itsekkäintä ajattelua ja osoittaa valitettavasti hyvinkin paljon arvomaailmastasi joka tuntuu olevan: MINÄ MINÄ MINÄ

        Lisäksi, ne pienten lasten kanssa lentävät ovat järjestelmällisesti olleet idiootteja.
        Mitään ei tehdä, että lapsi olisi paikoillaan, huutamatta, terrorisoimatta muita MAKSAVIA lentomatkustajia.
        Ollaan vain kuin ellunkanat ja odotetaan että, kyllä se sitten VÄSYY tekemään, what ever on tekemässäkään.
        Lapsilla pitäisi olla alle 5 vuotiaina LENTOKIELTO.
        Loppuisivat lapsiterroristien lennot ja traumat siihen.


    • lapsirakas

      no olipa taas asialliasta viestiä edellisellä..

      Mie neuvoisin tiedustelemaan suoraan lentoyhtiöiltä, heillä saattaa olla eri käytäntöjä asian kanssa. Jos lapsi ei vierasta, voisiko joku koneen henkilökunnasta tulla istumaan siihen varatulle paikalle ja näin hoituisi se nousu/lasku?

      • lapsirakas

        Finniarin sivulla sanotaan näin:

        Lapset koneessa

        Alle 2-vuotiaan lapsen tulee istua joko erillisellä vyöllä kiinnitettynä aikuisen sylissä tai lentokoneen istuimeen kiinnitetyssä turvavälineessä nousun ja laskun aikana sekä poikkeustilanteissa. Yli 2-vuotiaalle lapselle on varattava oma istuinpaikka, jossa hän istuu tavallisella turvavyöllä kiinnitettynä nousun ja laskun aikana sekä poikkeustilanteissa.

        Eli nimenomaan aikuisen sylissä, jolloin voisi kysellä onnistuisiko se henkilökunnan avustaminen tässä tilanteessa..

        Vauvankori

        Vauvankori kiinnitetään lennon ajaksi koneen seinään tai sijoitetaan jalkatilaan. Lapsi voi nukkua ja maata korissa lennolla. Vetoketjulla kiinnitettävän suojan on silloin oltava kiinni. Lentokoneen nousun ja laskun aikana sekä epävakaassa säässä sylilapsi istuu huoltajansa sylissä ja hänelle annetaan oma erillinen turvavyö. Aikuisen sylissä saa matkustaa vain yksi sylilapsi. Vauvakorin suurin sallittu sisäpituus on 70 cm ja korissa matkustavan lapsen enimmäispaino 11 kg.

        Ilmeisesti vauvankori pitää itse ottaa mukaan?


      • äiti -02,-09,-09
        lapsirakas kirjoitti:

        Finniarin sivulla sanotaan näin:

        Lapset koneessa

        Alle 2-vuotiaan lapsen tulee istua joko erillisellä vyöllä kiinnitettynä aikuisen sylissä tai lentokoneen istuimeen kiinnitetyssä turvavälineessä nousun ja laskun aikana sekä poikkeustilanteissa. Yli 2-vuotiaalle lapselle on varattava oma istuinpaikka, jossa hän istuu tavallisella turvavyöllä kiinnitettynä nousun ja laskun aikana sekä poikkeustilanteissa.

        Eli nimenomaan aikuisen sylissä, jolloin voisi kysellä onnistuisiko se henkilökunnan avustaminen tässä tilanteessa..

        Vauvankori

        Vauvankori kiinnitetään lennon ajaksi koneen seinään tai sijoitetaan jalkatilaan. Lapsi voi nukkua ja maata korissa lennolla. Vetoketjulla kiinnitettävän suojan on silloin oltava kiinni. Lentokoneen nousun ja laskun aikana sekä epävakaassa säässä sylilapsi istuu huoltajansa sylissä ja hänelle annetaan oma erillinen turvavyö. Aikuisen sylissä saa matkustaa vain yksi sylilapsi. Vauvakorin suurin sallittu sisäpituus on 70 cm ja korissa matkustavan lapsen enimmäispaino 11 kg.

        Ilmeisesti vauvankori pitää itse ottaa mukaan?

        ..asiallisesta vastauksesta :D toi henkilökunnan apuun pyytäminen kuulostaa järkeenkäyvältä - ei 4kk vielä vierasta.
        oon itsekin tuolta finnairin sivuilta katsonu ja tosiaan kun tuossa lukee että:

        "Alle 2-vuotiaan lapsen tulee istua joko erillisellä vyöllä kiinnitettynä aikuisen sylissä TAI LENTOKONEEN ISTUIMEEN KIINNITETYSSÄ TURVAVÄLINEESSÄ nousun ja laskun aikana sekä poikkeustilanteissa."

        niin tuo on vähän tulkinnan varainen, että saako sitä sitte mennä sillei, että toisella vauvoista ei ole sitä omaa aikuista vai eikö saa, mut pitänee ottaa huomenissa vaikka yhteyttä tuonne finnairiin, joka todennäköisesti onkin käyttämämme yhtiö.

        ja siis mä olen käsittänyt että vauvankorin saa lentoyhtiöltä varata, koska tuossahan puhutaan jostain verkostakin joka korissa on...eli että ei tarvis itse viedä....mietityttää vaan, että jalkotilassa vauvan kori...aika ahdasta sanoisin jos niitä saa muillekin kuin koneen ensimmäisille paikoille :D


      • toinen äippä
        äiti -02,-09,-09 kirjoitti:

        ..asiallisesta vastauksesta :D toi henkilökunnan apuun pyytäminen kuulostaa järkeenkäyvältä - ei 4kk vielä vierasta.
        oon itsekin tuolta finnairin sivuilta katsonu ja tosiaan kun tuossa lukee että:

        "Alle 2-vuotiaan lapsen tulee istua joko erillisellä vyöllä kiinnitettynä aikuisen sylissä TAI LENTOKONEEN ISTUIMEEN KIINNITETYSSÄ TURVAVÄLINEESSÄ nousun ja laskun aikana sekä poikkeustilanteissa."

        niin tuo on vähän tulkinnan varainen, että saako sitä sitte mennä sillei, että toisella vauvoista ei ole sitä omaa aikuista vai eikö saa, mut pitänee ottaa huomenissa vaikka yhteyttä tuonne finnairiin, joka todennäköisesti onkin käyttämämme yhtiö.

        ja siis mä olen käsittänyt että vauvankorin saa lentoyhtiöltä varata, koska tuossahan puhutaan jostain verkostakin joka korissa on...eli että ei tarvis itse viedä....mietityttää vaan, että jalkotilassa vauvan kori...aika ahdasta sanoisin jos niitä saa muillekin kuin koneen ensimmäisille paikoille :D

        laitetaan seinään kiinni siinä eturivissä jossa on ruhtinaallisesti jalkatilaa :D (mut jos muistan oikein, se pitää olla irti nousun/laskun aikana...eli lapsi sylissä sillon). jotkut autokaukalomallit voi laittaa matkustajapaikalle...riippuu mallista ja lentokoneesta, että mahtuuko...niin tai näin on hyvä olla yhteydessä suoraan lentoyhtiöön, niillä on yllättävän monenlaisia käytäntöjä.


      • mieti nyt
        toinen äippä kirjoitti:

        laitetaan seinään kiinni siinä eturivissä jossa on ruhtinaallisesti jalkatilaa :D (mut jos muistan oikein, se pitää olla irti nousun/laskun aikana...eli lapsi sylissä sillon). jotkut autokaukalomallit voi laittaa matkustajapaikalle...riippuu mallista ja lentokoneesta, että mahtuuko...niin tai näin on hyvä olla yhteydessä suoraan lentoyhtiöön, niillä on yllättävän monenlaisia käytäntöjä.

        mitenkään ja kyllä sinunkin pitää se tajuta kun viel ävähän tilannetta mietit. Missä ja mihin meinaat lapset laittaa ja syöttää matkan aikana. Ei voi kyllä verrata 7 vuotiaan kanssa lennettyyn kokemukseen kun vielä tulee 2 4kk vauvaa mukaan. On meitä moneen junaan. Tulkoot he tänne.


      • äiti -02,-09,-09
        mieti nyt kirjoitti:

        mitenkään ja kyllä sinunkin pitää se tajuta kun viel ävähän tilannetta mietit. Missä ja mihin meinaat lapset laittaa ja syöttää matkan aikana. Ei voi kyllä verrata 7 vuotiaan kanssa lennettyyn kokemukseen kun vielä tulee 2 4kk vauvaa mukaan. On meitä moneen junaan. Tulkoot he tänne.

        ja siis enhän minä missään vaiheessa verrannut pienten kaksosten kanssa yksin lentämistä 7-vuotiaan kanssa lentämiseen, totesin vain, etten ole ensi kertalainen vauvan kanssa lentämisessä, koska tuo 7v on ollut myös aikoinaan vauva, jolloin matkustin hyvinkin paljon kun hän oli alle 1v.

        ..mutta eihän tuo tosiaan miltään ihanne lentomatkalta kuulosta kahden pienen kanssa, mutta matkustimme tällä samalla porukalla joulunaikaan (minä 7v ja kaksoset 1,5kk) helsingistä ouluun pendoliinolla joka kesti miltei 6 tuntia. En kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Toki lentokone on vielä haastavampi ympäristö, tiedän sen kyllä myös sen että matka on pidempi kestoinen.

        se mihin meinaan lapseni koneessa laittaa, olikin se mitä minä alunperin täältä lähdin kyselemään, eli vinkkejä saako 4 kk ikäiselle oma penkin mihin turvakaukalo tai millaisia ovat baby baskets paikat jne. ja sitä saako LENTOYHTIÖN puolesta yksi aikuinen matkustaa kahden pienen kanssa, tiedän ettei samalla paikalla, mutta siten, että esim. toisella on oma paikka. Siihen lähdemmekö matkaan vai emme, et sinä voi vaikuttaa :) Ja syöttää meinasin sylissä, kuten kotonakin, nuo tissit kun on minussa kiinni..... no mahdolliset kiinteät ruoat ehkä sitten vaikka siinä turvakaukalossa tai sylissä, no problem :)


      • ....
        äiti -02,-09,-09 kirjoitti:

        ja siis enhän minä missään vaiheessa verrannut pienten kaksosten kanssa yksin lentämistä 7-vuotiaan kanssa lentämiseen, totesin vain, etten ole ensi kertalainen vauvan kanssa lentämisessä, koska tuo 7v on ollut myös aikoinaan vauva, jolloin matkustin hyvinkin paljon kun hän oli alle 1v.

        ..mutta eihän tuo tosiaan miltään ihanne lentomatkalta kuulosta kahden pienen kanssa, mutta matkustimme tällä samalla porukalla joulunaikaan (minä 7v ja kaksoset 1,5kk) helsingistä ouluun pendoliinolla joka kesti miltei 6 tuntia. En kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Toki lentokone on vielä haastavampi ympäristö, tiedän sen kyllä myös sen että matka on pidempi kestoinen.

        se mihin meinaan lapseni koneessa laittaa, olikin se mitä minä alunperin täältä lähdin kyselemään, eli vinkkejä saako 4 kk ikäiselle oma penkin mihin turvakaukalo tai millaisia ovat baby baskets paikat jne. ja sitä saako LENTOYHTIÖN puolesta yksi aikuinen matkustaa kahden pienen kanssa, tiedän ettei samalla paikalla, mutta siten, että esim. toisella on oma paikka. Siihen lähdemmekö matkaan vai emme, et sinä voi vaikuttaa :) Ja syöttää meinasin sylissä, kuten kotonakin, nuo tissit kun on minussa kiinni..... no mahdolliset kiinteät ruoat ehkä sitten vaikka siinä turvakaukalossa tai sylissä, no problem :)

        Luin ihan uteliaisuudesta myös Finnairin sivuilla olevat lapsiperheitä koskevat asiat. Oli juttua turvakaukaloista ja tuosta vauvojen vuoteesta, joka kiinnitetään seinä eturivillä, siihen se hyvin mahtuu ja jää tilaakin vielä. Se mikä pisti silmään oli tuo sylissä matkustaminen, jos vauvan joutuu ottamaan pois kopasta, vain yksi sylilapsi aikuista kohden, eli pääsettekö tuolla kokoonpanolla lennolle. Varaamalla oman paikan myös yhdelle vauvoista saatte mukaan tarvittavan määrän varusteita, joita varmasti kulkee mukana, myös turvakaukaloita (tarvinnette niitä määränpäässä liikkuessanne autolla).


      • vaikeaa tulee
        .... kirjoitti:

        Luin ihan uteliaisuudesta myös Finnairin sivuilla olevat lapsiperheitä koskevat asiat. Oli juttua turvakaukaloista ja tuosta vauvojen vuoteesta, joka kiinnitetään seinä eturivillä, siihen se hyvin mahtuu ja jää tilaakin vielä. Se mikä pisti silmään oli tuo sylissä matkustaminen, jos vauvan joutuu ottamaan pois kopasta, vain yksi sylilapsi aikuista kohden, eli pääsettekö tuolla kokoonpanolla lennolle. Varaamalla oman paikan myös yhdelle vauvoista saatte mukaan tarvittavan määrän varusteita, joita varmasti kulkee mukana, myös turvakaukaloita (tarvinnette niitä määränpäässä liikkuessanne autolla).

        vauvat tai vauvoja ei saa pitää siinä seinäkopassa lähdön ja nousun aikana. Mihin sitten ne tökkää sen ajaksi kun heidät siis vauvatkin pitää turvavöillä laittaa aikuiseen kiinni? Ja eihän ole edes varmaa saako näitä edes varattua sillä koppia kun niitä on vain rajattu määrä.


    • jää kotiin

      yksin kaksosten kanssa, valitan.
      7 vuotiasta ei voi katsoa, että pystyy vauvasta huolehtimaan lennon nousun ja laskun aikana.
      Unohda koko juttu.

      Voit hoitaa tun näyttämisen sitten myöhemmin.
      Kyllä ne isovanhemmat jaksaa odottaa, tuo on vain tekosyy, millä pitäisi saadamullehetikaikkinyt.......

      • ...-.-

        On se kyllä kummallista, kun suomalaiset ihmiset eivät osaa asiallisesti vastata TÄYSIN asialliseen kyselyyn. Alkuperäisen viestin kirjoittaja on todella asiallisesti ja fiksusti kysynyt asiaansa, ja vieläpä vastannut epäasiallisiinkin kommentteihin asiallisesti. Tietysti yksi vaihtoehto on, että näillä ko. henkilöillä ei ole omaa elämää, ja siksi pitää käydä täällä haukkumassa ja lyttäämässä muita...

        Täytyy sanoa, että jos minulla olisi lapsia (okei, olen 15, eli ei ole ehkä ihan ajankohtaisin asia) haluaisin kyllä viedä heidät sukulaisten luo ennen kuin on ehkä liian myöhäistä. Eräät tällä palstalla ovat sanoneet sukulaisten jaksavan kyllä odottaa. Entä isoisovanhemmat, jotka ehkä eivät elä kauaa? Hekin ehkä haluavat nähdä neljännen sukupolven uudet edustajat. Ja jos olisin isoäiti/isoisoäiti, haluaisin että lapseni/lapsenlapseni toisi lapsensa luokseni, jos en voisi mennä heidän luokseen..

        Kaikki kunnia muuten alkuperäiselle asiallisuudesta ja fiksuista vastauksista epäasiallisiin kommentteihin.


      • äiti -02,-09,-09
        ...-.- kirjoitti:

        On se kyllä kummallista, kun suomalaiset ihmiset eivät osaa asiallisesti vastata TÄYSIN asialliseen kyselyyn. Alkuperäisen viestin kirjoittaja on todella asiallisesti ja fiksusti kysynyt asiaansa, ja vieläpä vastannut epäasiallisiinkin kommentteihin asiallisesti. Tietysti yksi vaihtoehto on, että näillä ko. henkilöillä ei ole omaa elämää, ja siksi pitää käydä täällä haukkumassa ja lyttäämässä muita...

        Täytyy sanoa, että jos minulla olisi lapsia (okei, olen 15, eli ei ole ehkä ihan ajankohtaisin asia) haluaisin kyllä viedä heidät sukulaisten luo ennen kuin on ehkä liian myöhäistä. Eräät tällä palstalla ovat sanoneet sukulaisten jaksavan kyllä odottaa. Entä isoisovanhemmat, jotka ehkä eivät elä kauaa? Hekin ehkä haluavat nähdä neljännen sukupolven uudet edustajat. Ja jos olisin isoäiti/isoisoäiti, haluaisin että lapseni/lapsenlapseni toisi lapsensa luokseni, jos en voisi mennä heidän luokseen..

        Kaikki kunnia muuten alkuperäiselle asiallisuudesta ja fiksuista vastauksista epäasiallisiin kommentteihin.

        ja tosiaan ratkaisimme asian nyt niin, että lennämmekin jo hieman aiemmin koko perheellä jenkkeihin, jolloin saamme sekä meno- että paluulennoille 2 aikuista matkaan, tähän taas päädyimme siksi, että nyt (3 viikon päästä) on mielestämme parempi aika matkustaa. Kiitos asiallisista ja asiattomista kommenteista, mutta vieläkään ei siis ole täysin selvää saako tämä kokoonpano (1 aik. 2 vauvaa) matkustaa siten, että toinen vauva matkustaa omalla penkillä turvaistuimessaan, koska en nyt tässä yhteydessä lähtenyt finnairilta asiaa selvittämään kun tilanne ratkesi toisin. Eikä asialla tällä erää ole meille merkitystä.

        Ja tosiaan, te jotka pelkäätte meitä koneessa ja kenen mielestä alle 5-vuotiaat eivät saa lentää, en suosittele vähään aikaan suuntaamaan jenkkilään, ainakaan finskillä....... :)


      • ....
        äiti -02,-09,-09 kirjoitti:

        ja tosiaan ratkaisimme asian nyt niin, että lennämmekin jo hieman aiemmin koko perheellä jenkkeihin, jolloin saamme sekä meno- että paluulennoille 2 aikuista matkaan, tähän taas päädyimme siksi, että nyt (3 viikon päästä) on mielestämme parempi aika matkustaa. Kiitos asiallisista ja asiattomista kommenteista, mutta vieläkään ei siis ole täysin selvää saako tämä kokoonpano (1 aik. 2 vauvaa) matkustaa siten, että toinen vauva matkustaa omalla penkillä turvaistuimessaan, koska en nyt tässä yhteydessä lähtenyt finnairilta asiaa selvittämään kun tilanne ratkesi toisin. Eikä asialla tällä erää ole meille merkitystä.

        Ja tosiaan, te jotka pelkäätte meitä koneessa ja kenen mielestä alle 5-vuotiaat eivät saa lentää, en suosittele vähään aikaan suuntaamaan jenkkilään, ainakaan finskillä....... :)

        Itseäni ei ole koskaan vauvojen äänet tai muu asiaan liittyvä häirinnyt koneessa, ei myöskään isompien lasten mahdollinen itku korvavaivojen vuoksi, ymmärrän tilanteen koska kärsin korvakivuista lennoilla satunnaisesti itsekin. Toivottavasti saatte paikat eturiviltä, jossa on jalkatilaa enemmän ja sylittely onnistuu mainiosti. Baby basket kannattaa yrittää varata heti kun mahdollista, niin aikuinenkin saa välillä kädet vapaaksi.


      • ellis79
        äiti -02,-09,-09 kirjoitti:

        ja tosiaan ratkaisimme asian nyt niin, että lennämmekin jo hieman aiemmin koko perheellä jenkkeihin, jolloin saamme sekä meno- että paluulennoille 2 aikuista matkaan, tähän taas päädyimme siksi, että nyt (3 viikon päästä) on mielestämme parempi aika matkustaa. Kiitos asiallisista ja asiattomista kommenteista, mutta vieläkään ei siis ole täysin selvää saako tämä kokoonpano (1 aik. 2 vauvaa) matkustaa siten, että toinen vauva matkustaa omalla penkillä turvaistuimessaan, koska en nyt tässä yhteydessä lähtenyt finnairilta asiaa selvittämään kun tilanne ratkesi toisin. Eikä asialla tällä erää ole meille merkitystä.

        Ja tosiaan, te jotka pelkäätte meitä koneessa ja kenen mielestä alle 5-vuotiaat eivät saa lentää, en suosittele vähään aikaan suuntaamaan jenkkilään, ainakaan finskillä....... :)

        meillä on myös kaksoset, jotka onneksi täyttävät kesällä kaksi, jolloin voin matkustaa lasten kanssa yksin. Sitä ennen kaikilta lentoyhtiöiltä on sanottu, että yksi aikuinen ei voi huolehtia kahdesta alle kaksivuotiaasta lennon aikana. Näin ollen mieheni, äitini tai joku muu on olosuhteiden pakosta matkustanut kanssamme. Harmillista sinänsä, että lentoliput ovat yli kaksivuotiaille lähes samanhintaisia kuin aikuisille... Mukavaa matkaa teille!


      • johan tää sanottiin
        ellis79 kirjoitti:

        meillä on myös kaksoset, jotka onneksi täyttävät kesällä kaksi, jolloin voin matkustaa lasten kanssa yksin. Sitä ennen kaikilta lentoyhtiöiltä on sanottu, että yksi aikuinen ei voi huolehtia kahdesta alle kaksivuotiaasta lennon aikana. Näin ollen mieheni, äitini tai joku muu on olosuhteiden pakosta matkustanut kanssamme. Harmillista sinänsä, että lentoliput ovat yli kaksivuotiaille lähes samanhintaisia kuin aikuisille... Mukavaa matkaa teille!

        se tuon?????

        Jo järjen pitäisi kertoa, ettei voi matkustaa yksin alle 2vee kaksosten kanssa.
        Eikä sitä 7 vuotiasta todellakaan katsota toiseksi huoltajaksi.

        Mutta kun ei tajuta, niin ei tajuta.
        Ja sitten vaan sanotaa: kun tulee niin vittumaisia vastauksia......
        Ei vastaukset ole vittumaisia.
        Täällä on ihan oikeesti ihmisii, joilla on järki päässä, kun niillä synnyttäneillä se äly katosi lapsiveden mukana;)


      • lentoäiti
        johan tää sanottiin kirjoitti:

        se tuon?????

        Jo järjen pitäisi kertoa, ettei voi matkustaa yksin alle 2vee kaksosten kanssa.
        Eikä sitä 7 vuotiasta todellakaan katsota toiseksi huoltajaksi.

        Mutta kun ei tajuta, niin ei tajuta.
        Ja sitten vaan sanotaa: kun tulee niin vittumaisia vastauksia......
        Ei vastaukset ole vittumaisia.
        Täällä on ihan oikeesti ihmisii, joilla on järki päässä, kun niillä synnyttäneillä se äly katosi lapsiveden mukana;)

        Ja kukakohan ne elliksen lapset synnytti, kun häntä et vähäjärkiseksi tuominnut, ja ilmeisesti ainakin ne kaksi lasta hänellä siis.. Että mihin se järki ja asioiden yhdistäminen häviää niitten päästä, ketkä ei lapsivettään menetä?? ;)

        Mutta itse kysymykseen - meillä vanhimmilla lapsilla alle 2v ikäeroa, eikä heidänkään kanssa ollut mahdollista matkustaa yksin ennenkuin vanhempi täytti sen 2v. Ja sen jälkeen on pärjätty lennoilla hyvin, nykyään äidin kanssa lentää siis 4v, 2,5v ja 1v muksut. Eli kukin alle 2v (=sylilapsi, istui sitten vaikka kopassa tai huoltajan sylissä matkan) tarvitsee yli 18v huoltajan matkalle. Näin ollen 2 alle 2v lasta tarvii yhteensä sen 2 huoltajaa.

        Ja huomautettakoon, että toisille se lentokone on ihan vastaava kulkupeli ku juna, bussi ja autokin.. ei niillä hirveän usein ihan turhanpäiten matkusta. Että hyshys hysteerikot! :D


      • äiti -02,-09,-09
        äiti -02,-09,-09 kirjoitti:

        ja tosiaan ratkaisimme asian nyt niin, että lennämmekin jo hieman aiemmin koko perheellä jenkkeihin, jolloin saamme sekä meno- että paluulennoille 2 aikuista matkaan, tähän taas päädyimme siksi, että nyt (3 viikon päästä) on mielestämme parempi aika matkustaa. Kiitos asiallisista ja asiattomista kommenteista, mutta vieläkään ei siis ole täysin selvää saako tämä kokoonpano (1 aik. 2 vauvaa) matkustaa siten, että toinen vauva matkustaa omalla penkillä turvaistuimessaan, koska en nyt tässä yhteydessä lähtenyt finnairilta asiaa selvittämään kun tilanne ratkesi toisin. Eikä asialla tällä erää ole meille merkitystä.

        Ja tosiaan, te jotka pelkäätte meitä koneessa ja kenen mielestä alle 5-vuotiaat eivät saa lentää, en suosittele vähään aikaan suuntaamaan jenkkilään, ainakaan finskillä....... :)

        eli kun tää oli pompannut taas palstan ensimmäiseksi, niin ajattelin informoida että olemme palanneet täysissä ruumiin ja sielun voimissa valtameren takaa. Lennot sujuivat erittäin hyvin. Tosin menomatkaamme häiritsi jonkun verran takanamme istunut 2-vuotias, joka itki yli puolet lennosta täyttä kurkkua, meidän neitien unia se ei häirinnyt, mutta esikoista raivostutti sekä huvitti tilanne hieman, me kun olimme häntä valmistaneet siihen, että voi olla että pikkusiskot hieman protestoivat koneessa, mutta ei, olivat kuin enkelit, uni maistui paremmin kuin kotona. Toinen keikkui sylissä/rintarepussa, toinen baby basketissä, joka on muuten erittäin toimiva keksintö ainakin näin pienille, jotka nukkuvat tosi paljon.
        Ja kuten pari vastausta ketjun loppuun oli tullutkin, meillekin selvisi, että kahden alle kaksi vuotiaan kanssa ei saa matkustaa, vaan kaikilla on oltava oma aikuinen, vaikka tytöt olisivat 1v11kk ja istuisivat omilla maksetuilla penkeillä.
        Oli hyvä reissu, eikä varmasti viimeinen!


      • minävain...
        lentoäiti kirjoitti:

        Ja kukakohan ne elliksen lapset synnytti, kun häntä et vähäjärkiseksi tuominnut, ja ilmeisesti ainakin ne kaksi lasta hänellä siis.. Että mihin se järki ja asioiden yhdistäminen häviää niitten päästä, ketkä ei lapsivettään menetä?? ;)

        Mutta itse kysymykseen - meillä vanhimmilla lapsilla alle 2v ikäeroa, eikä heidänkään kanssa ollut mahdollista matkustaa yksin ennenkuin vanhempi täytti sen 2v. Ja sen jälkeen on pärjätty lennoilla hyvin, nykyään äidin kanssa lentää siis 4v, 2,5v ja 1v muksut. Eli kukin alle 2v (=sylilapsi, istui sitten vaikka kopassa tai huoltajan sylissä matkan) tarvitsee yli 18v huoltajan matkalle. Näin ollen 2 alle 2v lasta tarvii yhteensä sen 2 huoltajaa.

        Ja huomautettakoon, että toisille se lentokone on ihan vastaava kulkupeli ku juna, bussi ja autokin.. ei niillä hirveän usein ihan turhanpäiten matkusta. Että hyshys hysteerikot! :D

        Mielenkiinnosta kyselen tiedetäänkö täällä, että montako lasta 2v-12v saa sitten yhtä aikuista kohti olla? Jos kerran pieniä vain yksi, montako sitten näitä kaksi vuotta täyttäneitä lapsia?


      • utelias lukija
        äiti -02,-09,-09 kirjoitti:

        eli kun tää oli pompannut taas palstan ensimmäiseksi, niin ajattelin informoida että olemme palanneet täysissä ruumiin ja sielun voimissa valtameren takaa. Lennot sujuivat erittäin hyvin. Tosin menomatkaamme häiritsi jonkun verran takanamme istunut 2-vuotias, joka itki yli puolet lennosta täyttä kurkkua, meidän neitien unia se ei häirinnyt, mutta esikoista raivostutti sekä huvitti tilanne hieman, me kun olimme häntä valmistaneet siihen, että voi olla että pikkusiskot hieman protestoivat koneessa, mutta ei, olivat kuin enkelit, uni maistui paremmin kuin kotona. Toinen keikkui sylissä/rintarepussa, toinen baby basketissä, joka on muuten erittäin toimiva keksintö ainakin näin pienille, jotka nukkuvat tosi paljon.
        Ja kuten pari vastausta ketjun loppuun oli tullutkin, meillekin selvisi, että kahden alle kaksi vuotiaan kanssa ei saa matkustaa, vaan kaikilla on oltava oma aikuinen, vaikka tytöt olisivat 1v11kk ja istuisivat omilla maksetuilla penkeillä.
        Oli hyvä reissu, eikä varmasti viimeinen!

        Hieno juttu että matka onnistui hyvin ja vielä vaivauduit tänne kirjoittamaan, vaikka kommentit kysymykseesi olivat - mitä milloinkin.


      • minävain.....älyämpä
        minävain... kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kyselen tiedetäänkö täällä, että montako lasta 2v-12v saa sitten yhtä aikuista kohti olla? Jos kerran pieniä vain yksi, montako sitten näitä kaksi vuotta täyttäneitä lapsia?

        Kannattaa kysyä lentoyhtiöltä eikä täältä...................äly hoi älä pliis jätä.


      • joujo
        utelias lukija kirjoitti:

        Hieno juttu että matka onnistui hyvin ja vielä vaivauduit tänne kirjoittamaan, vaikka kommentit kysymykseesi olivat - mitä milloinkin.

        Tarvii todellakin ihmetellä tätä pahansuopaisuutta, haukkumista ja tolloa käytöstä mitä täältä saa lukea. Kun joku kysyy asiallisesti neuvoa niin minkä takia pitää tulla esittämään lapsivastaisia mielipiteitään ja haukkumaan? Ja miten niin äly jättää jos matkustelee, ja vielä lapsen tai lasten kanssa? Kyllä asia on niin että kaikilla on oikeus matkustaa, eikä vauva siitä kärsi. Ja lentokone on monelle normaali kulkuneovo mitä auto, bussi ja junakin on. Itse matkustan lapseni kanssa usein suomeen isovanhempia tervehtimään, lapseni matkusti ekaa kertaa 3kk:n ikäisenä koneessa, ennen jo ruotsinlaivoilla. En edelleen ajatellu mitenkään pysyä neljän seinän sisällä vaikka minulla onkin lapsi, nykyään 1,5v. Ja lapset todellakin joskus itkee ja rutisee, hui kauheata ;) Luulen että moni aikuinen joka rutisee/valittaa koko ajan tai on humalassa häiritsee enemmän kanssamatkustajia kuin lapset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe