Dump Valve

Kiinnostunut

Olenko oikeassa, että saako dump valvella semmoiset hienot sihinä äänet, onko semmonen mahdollinen laittaa ford sierraan 2.0 och. Toimiiko se myös ilman turboa.

54

66714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jesus maria

      Ei saa, ei todellakaan saa. Dumpvalve päästää turbon ylimääräiset ahtopaineet ulos, sen tiedän vaikka autoa en ole ikinä ruuvannut. Ja se on OHC eikä och. Jos haluat kunnon suhinat niin revi vaikka ovitiivisteet irti.

    • -J-

      Mun mielestä ainoa asia mihin sierrassa kannattaa satsata, on sen hinauttaminen romuttamolle!
      Dumpin voit laittaa sitten tulevaan turbo-autoon ja hämmästellä niitä maagisia suhinoita...

      • wqer§§

        Koko dump venttiili on ihan hanurista. Varsinkin jos viritetään autoa ei auton arvitse päästää mielestäni paineita pihalle vaan pitää enemminkin painetta yllä seuraavaa vaihtoa varten


      • Kruuse
        wqer§§ kirjoitti:

        Koko dump venttiili on ihan hanurista. Varsinkin jos viritetään autoa ei auton arvitse päästää mielestäni paineita pihalle vaan pitää enemminkin painetta yllä seuraavaa vaihtoa varten

        no ei se nyt ihan silleikää mee et ilman dumppia saadaa isommat tehot ja paremmat ahdot...


      • Frostgrey
        Kruuse kirjoitti:

        no ei se nyt ihan silleikää mee et ilman dumppia saadaa isommat tehot ja paremmat ahdot...

        Voipi olla jos on vaikka 2Bar ahtoja niin ei tuo turbo kauaa kestä jollei sieltä pääse paineet pois kun kaasuläppä on kiinni. :)


      • TEE Nelonen
        wqer§§ kirjoitti:

        Koko dump venttiili on ihan hanurista. Varsinkin jos viritetään autoa ei auton arvitse päästää mielestäni paineita pihalle vaan pitää enemminkin painetta yllä seuraavaa vaihtoa varten

        Et taida paljon turbon/dumpin toiminnasta tietää..
        Ensinnäkin dumppi ei ole viritys osa. Sen tehtävänä on pöläyttää ulos ylimääräinen paine joka syntyy kun kaasuläppä suljetaan, esim vaihdetta vaihtaessa.
        Tämä ylimääräinen paine jää "seilaamaan" kaasuläpän ja turbon kompressorin välille ja täten hidastaa turbon pyörimis nopeutta, sekä rasittaa turboa että laskee ahtopainetta.
        Dumppi siis poistaa tämän paineen ja näinollen turbon pyörimisnopeus säilyy ja vastaa paremmin kun kaasu taas avataan.
        Älysikkö?


      • ööö
        TEE Nelonen kirjoitti:

        Et taida paljon turbon/dumpin toiminnasta tietää..
        Ensinnäkin dumppi ei ole viritys osa. Sen tehtävänä on pöläyttää ulos ylimääräinen paine joka syntyy kun kaasuläppä suljetaan, esim vaihdetta vaihtaessa.
        Tämä ylimääräinen paine jää "seilaamaan" kaasuläpän ja turbon kompressorin välille ja täten hidastaa turbon pyörimis nopeutta, sekä rasittaa turboa että laskee ahtopainetta.
        Dumppi siis poistaa tämän paineen ja näinollen turbon pyörimisnopeus säilyy ja vastaa paremmin kun kaasu taas avataan.
        Älysikkö?

        Käytännössä pikku ahtimilla on aika sama, että onko siellä dumppi vai ei. Noin niinkun ahtimen hidastumisen ja ahtojen tipuumisen kannalta.

        Toki se säästää turbon painelaakeria.


      • sdfg
        TEE Nelonen kirjoitti:

        Et taida paljon turbon/dumpin toiminnasta tietää..
        Ensinnäkin dumppi ei ole viritys osa. Sen tehtävänä on pöläyttää ulos ylimääräinen paine joka syntyy kun kaasuläppä suljetaan, esim vaihdetta vaihtaessa.
        Tämä ylimääräinen paine jää "seilaamaan" kaasuläpän ja turbon kompressorin välille ja täten hidastaa turbon pyörimis nopeutta, sekä rasittaa turboa että laskee ahtopainetta.
        Dumppi siis poistaa tämän paineen ja näinollen turbon pyörimisnopeus säilyy ja vastaa paremmin kun kaasu taas avataan.
        Älysikkö?

        TEE Nelonen (Tämä ylimääräinen paine jää "seilaamaan" kaasuläpän ja turbon kompressorin välille ja täten hidastaa turbon pyörimis nopeutta)


        silloin turbo sakkaa ja siitä myös lähtee se ralliautoista tuttu tsi tsi ääni.


      • TEEnelonen
        sdfg kirjoitti:

        TEE Nelonen (Tämä ylimääräinen paine jää "seilaamaan" kaasuläpän ja turbon kompressorin välille ja täten hidastaa turbon pyörimis nopeutta)


        silloin turbo sakkaa ja siitä myös lähtee se ralliautoista tuttu tsi tsi ääni.

        .. mulla ei kuulu sitä koska mulla on dumppi.
        paitsi pienellä kiihdytyksellä jolloin dumppi ei vielä aukea..


      • Tom
        TEEnelonen kirjoitti:

        .. mulla ei kuulu sitä koska mulla on dumppi.
        paitsi pienellä kiihdytyksellä jolloin dumppi ei vielä aukea..

        täälläpä onkin asiantuntijoita paikalla..
        on dumppi mut ei kuulu suhausta ku pienillä kierroksilla... opiskeleppas huvikses turbotekniikkaa. jos sul on T4 volvo, ni siin ei oo dumppi vaan by-pass venttiili. eri idealla päästää paineet pois ku läppä sulkeutuu. dumppi parempi jos haetaan isoja tehoja. mitä nyt sinänsä on volvoista turha hakea. hyvää yötä.


      • Veijoesso
        Tom kirjoitti:

        täälläpä onkin asiantuntijoita paikalla..
        on dumppi mut ei kuulu suhausta ku pienillä kierroksilla... opiskeleppas huvikses turbotekniikkaa. jos sul on T4 volvo, ni siin ei oo dumppi vaan by-pass venttiili. eri idealla päästää paineet pois ku läppä sulkeutuu. dumppi parempi jos haetaan isoja tehoja. mitä nyt sinänsä on volvoista turha hakea. hyvää yötä.

        kuulin juttua kun oli jotain noita tuning ihmisiä tuolla esson kahviossa että dumpilla tulee varmasti pinppiä..

        ei jumalauta.. ja mitä eroa tehoihin katsottaessa on muka dump valvella tai by-pass valvella? sama meininki, by-pass vaan ei päästä sitä ilmaa atmosfääriin vaan esim. kierrättää sen takaisin imusarjaan.

        Noita nyt on sitten montaa eri sorttia esim. kalvo- tai mäntätoimisia venttiileitä.


      • TEENelonen
        Tom kirjoitti:

        täälläpä onkin asiantuntijoita paikalla..
        on dumppi mut ei kuulu suhausta ku pienillä kierroksilla... opiskeleppas huvikses turbotekniikkaa. jos sul on T4 volvo, ni siin ei oo dumppi vaan by-pass venttiili. eri idealla päästää paineet pois ku läppä sulkeutuu. dumppi parempi jos haetaan isoja tehoja. mitä nyt sinänsä on volvoista turha hakea. hyvää yötä.

        Ääliöjuntti! Kyllä mulla kuule on dumppi, kun olen sen itse asentanut! By-pass on otettu pois käytöstä takaiskuventtiilillä!
        Eikä Dumppi aukea pienillä kierroksilla! Vitun vammanen!
        Ja kyllä mulla on s40 t4:nen josta saa suuria tehoja jos haluaa, toisin kuin sun riisikuppi tojotasta tai tatsunista...
        Hyvää yötä... ja katsele mun takavaloja..


      • fiatisti
        TEENelonen kirjoitti:

        Ääliöjuntti! Kyllä mulla kuule on dumppi, kun olen sen itse asentanut! By-pass on otettu pois käytöstä takaiskuventtiilillä!
        Eikä Dumppi aukea pienillä kierroksilla! Vitun vammanen!
        Ja kyllä mulla on s40 t4:nen josta saa suuria tehoja jos haluaa, toisin kuin sun riisikuppi tojotasta tai tatsunista...
        Hyvää yötä... ja katsele mun takavaloja..

        Jätä noi "vitun vammainen" "ääliöjuntti" tms jutut pois niin ehkä sua ei luulis amisteiniksi tai isinautofetissin omaavaan teiniksi


        ja tojosta celica 2.0 16v T saa ihan hyvät tehot irti samoin nissan 200sx 1.8 koneesta.

        niin paljonko tehoa on S40 t4?? kato lancia delta integralen arvot ja ihmettele kuinka pienellä teholla saadaan vauhtia..


      • TEENelonen
        fiatisti kirjoitti:

        Jätä noi "vitun vammainen" "ääliöjuntti" tms jutut pois niin ehkä sua ei luulis amisteiniksi tai isinautofetissin omaavaan teiniksi


        ja tojosta celica 2.0 16v T saa ihan hyvät tehot irti samoin nissan 200sx 1.8 koneesta.

        niin paljonko tehoa on S40 t4?? kato lancia delta integralen arvot ja ihmettele kuinka pienellä teholla saadaan vauhtia..

        ..lähti homma "vähän" hanskasta..
        T4:ssa on kaakkeja vakiona 200hv ja vääntö on 300Nm.
        Lastulla ja putkiston vaihdolla yms. saa mukavasti lisää. Tosin pito-ongelmat tulee sitten aika pahasti vastaan, kun meinaa jo nytkin olla, vakiokoneella...
        Ainoastaan etuvetoisuus on suuri miinus. Pitäis olla 4WD. siten olis ok...
        Joo... Pahoittelen amis-käytöstäni, mutta joskus vaan laittaa V*****n jonkun mäntit kommentit..
        Ja varmasti noista autoista löytyy ja niihin saa tehoja mukavasti, jotka mainitsit.


      • volvoisti
        wqer§§ kirjoitti:

        Koko dump venttiili on ihan hanurista. Varsinkin jos viritetään autoa ei auton arvitse päästää mielestäni paineita pihalle vaan pitää enemminkin painetta yllä seuraavaa vaihtoa varten

        niin kannattas sunki opiskella tai kuunnella viri-äijien puheita ennenku kirjottelet tollasii, joista et tiedä v****akaan!


      • TEEnelonen
        volvoisti kirjoitti:

        niin kannattas sunki opiskella tai kuunnella viri-äijien puheita ennenku kirjottelet tollasii, joista et tiedä v****akaan!

        en tiedä mitään? Kysy vaan jos haluat T4:sta jotain tietää?


      • toyota 4a-ge

        miks pitäs sierra pitäs viiä romuttamolla? siinä taas niitä ihmisiä jolla on periaate "foortit on perseestä!" sierra ohc on ihan hyä tekniikka.. saa senkin ahdettua ja mukavasti tehoa irti.. ja puhumattakaan sierra coswortheista..


      • 405x4TiC
        TEENelonen kirjoitti:

        Ääliöjuntti! Kyllä mulla kuule on dumppi, kun olen sen itse asentanut! By-pass on otettu pois käytöstä takaiskuventtiilillä!
        Eikä Dumppi aukea pienillä kierroksilla! Vitun vammanen!
        Ja kyllä mulla on s40 t4:nen josta saa suuria tehoja jos haluaa, toisin kuin sun riisikuppi tojotasta tai tatsunista...
        Hyvää yötä... ja katsele mun takavaloja..

        KYlläpä pojat höpöttää vallan mainioita, dumppi voi päästää,tai sit ei ilmat pihalle pienilläkin kierroksilla, RIIPPUU JOUSEN JÄYKKYYDESTÄ SUHTEESSA ALIPAINEESEEN.eli semmoiset mallit missä ei ole säädettävää jousta riippuu merkistä , et suhahtaako vai ei. ja kokemuksella niille,jotka ei tätä tiedä. ilman blow-off tai Dump-valvea ahtimen siivet saa semmoisen tällin kaasuläpän sulkeutuessa ahtojen ollessa kilon luokkaam että aijai....


      • Riisikuppi
        TEENelonen kirjoitti:

        Ääliöjuntti! Kyllä mulla kuule on dumppi, kun olen sen itse asentanut! By-pass on otettu pois käytöstä takaiskuventtiilillä!
        Eikä Dumppi aukea pienillä kierroksilla! Vitun vammanen!
        Ja kyllä mulla on s40 t4:nen josta saa suuria tehoja jos haluaa, toisin kuin sun riisikuppi tojotasta tai tatsunista...
        Hyvää yötä... ja katsele mun takavaloja..

        Perus volvo mies "kyllä mulla on t4 ja siinä on paljon voimaa" no kyllähän traktoreissa pitää ollakkin =) mitähän silläkin etuvetoisessa tekee? Luulen ja tiedän että riisikupeista saa aika paljon enemmän iloa irti. Ps. 450hv takapyöriltä!


      • tuunari
        TEEnelonen kirjoitti:

        .. mulla ei kuulu sitä koska mulla on dumppi.
        paitsi pienellä kiihdytyksellä jolloin dumppi ei vielä aukea..

        Joo eli t4 ja t5 volvoissa ei oo vakiona mitään dumppeja vaan by pass venttiili. By pass on melkein sama kuin dumppi mutta by pass laskee turbolta tulevan paine iskun takasin imusarjalle eli ns. "kierrättää" painetta, kuin taas dummpi laskee sen paineen ulkoilmaan.


      • OHC
        Frostgrey kirjoitti:

        Voipi olla jos on vaikka 2Bar ahtoja niin ei tuo turbo kauaa kestä jollei sieltä pääse paineet pois kun kaasuläppä on kiinni. :)

        Riippuupi tuokin 2baria ihan missä ilmanalassa ollaan mitattu. Oikeasti korkeissa paikoissa voi ahtoja nostaa koska ilma on ohuempaa.


      • Subaru mies!
        wqer§§ kirjoitti:

        Koko dump venttiili on ihan hanurista. Varsinkin jos viritetään autoa ei auton arvitse päästää mielestäni paineita pihalle vaan pitää enemminkin painetta yllä seuraavaa vaihtoa varten

        Dump valve, bypass-valve, diverter valve, pop-off valve, dumppi, poppari ... Rakkaalla lapsella on monta nimeä, homman selkiyttämiseksi yleiseksi muodostunut käytäntö on se että dump valve on se venttiili joka päästää paineet ulkoilmaan (dumppaa ilmat pihalle) ja taas by-pass venttiili nimitystä käytetään kaikista venttiileistä jotka kierrättävät ilman takaisin turbon imupuolelle. Muut nimitykset olisi hyvä jättää puhekielestä kokonaan. Silloin asioista keskusteleminen olisi huomattavasti selkeämpää.

        Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.

        Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle." Vittu ymmärtäkää ennen kuin tuutte selittämään!"


      • volvomies
        TEENelonen kirjoitti:

        Ääliöjuntti! Kyllä mulla kuule on dumppi, kun olen sen itse asentanut! By-pass on otettu pois käytöstä takaiskuventtiilillä!
        Eikä Dumppi aukea pienillä kierroksilla! Vitun vammanen!
        Ja kyllä mulla on s40 t4:nen josta saa suuria tehoja jos haluaa, toisin kuin sun riisikuppi tojotasta tai tatsunista...
        Hyvää yötä... ja katsele mun takavaloja..

        saisko ohjeet sen dumpin laittamiseen t4


    • toyota 4a-ge

      Niin tässä sulle oikean lainen vastaus..
      Dump valve on venttiili, joka päästää ulos paineen, joka syntyy ahtimen kompressorin ja kaasuläpän välille, kun kaasuläppä suljetaan nopeasti. ja KYLLÄ Venttiilin ääni pistää taatusti ihmisten päät kääntymään... sierraasi et voi sitä laittaa koska se on luultavasti vapaastihengittävä.. dump valve käy turbo vain ja ainoastaan ahdettuihin moottoreihin.. ei ole väliä kuitenkaan onko kaasari vai ruisku.. dumppia voi säätää yksinkeraisesti ruuvista..

      • on Suoma Lainen

        kaupun gi.


      • saattaa onnistaa

        En ole kokeillut mutta miksi se ei onnistaisi jos pistää dump venttiilin pakoputken kylkeen? Kun pakokaasua tulee tarpeeksi paljon ja paineella se puottaa "ylimääräiset" pakokaasut putkeen joku liittyy myöhemmin oikeaan pakoputkeen? Saattas onnistaa jos ei oo peukalo keskellä kämmentä ja uskaltaa lähteä kokeilemaan!


      • Tule onnistumaan
        saattaa onnistaa kirjoitti:

        En ole kokeillut mutta miksi se ei onnistaisi jos pistää dump venttiilin pakoputken kylkeen? Kun pakokaasua tulee tarpeeksi paljon ja paineella se puottaa "ylimääräiset" pakokaasut putkeen joku liittyy myöhemmin oikeaan pakoputkeen? Saattas onnistaa jos ei oo peukalo keskellä kämmentä ja uskaltaa lähteä kokeilemaan!

        Ei se dumppi millään pakokaasuilla tule toimimaan se on sama asia ku yrittäis laittaa dumpin diesel-koneeseen ja dieseleissä kun ei ole kaasuläppää niin siinä ei ole samaa reaktiota kuin bensakoneissa joissa taas on kaasuläppä ja sen takia se dumppi pitäs aina laittaa bensakoneissa lähelle kaasuläppää koska siitähän tuo paine-isku saa alkunsa ja tulee sitten dumpista ulos jolloin kuuluu tuo kaikille niin ihmeellinen "sihahdus" ja sulla ei taida olla riesassakaan tai ei ainakaan pitäs olla kaasuläppää pakoputkessa ja muutenkaan en usko että mikään dumppi kovin kauaa kestäis pakokaasujen lämmön takia et todennäköisesti siitä palaa kalvo jos on kalvotoiminen.


      • uustal0
        saattaa onnistaa kirjoitti:

        En ole kokeillut mutta miksi se ei onnistaisi jos pistää dump venttiilin pakoputken kylkeen? Kun pakokaasua tulee tarpeeksi paljon ja paineella se puottaa "ylimääräiset" pakokaasut putkeen joku liittyy myöhemmin oikeaan pakoputkeen? Saattas onnistaa jos ei oo peukalo keskellä kämmentä ja uskaltaa lähteä kokeilemaan!

        hitsaa prikka pakoputken perään :) sellanen 6mm ulostulo ni kyllä dumppi pihisee. toisin auto ei suostu oikeen käymään


      • Sirernog
        Tule onnistumaan kirjoitti:

        Ei se dumppi millään pakokaasuilla tule toimimaan se on sama asia ku yrittäis laittaa dumpin diesel-koneeseen ja dieseleissä kun ei ole kaasuläppää niin siinä ei ole samaa reaktiota kuin bensakoneissa joissa taas on kaasuläppä ja sen takia se dumppi pitäs aina laittaa bensakoneissa lähelle kaasuläppää koska siitähän tuo paine-isku saa alkunsa ja tulee sitten dumpista ulos jolloin kuuluu tuo kaikille niin ihmeellinen "sihahdus" ja sulla ei taida olla riesassakaan tai ei ainakaan pitäs olla kaasuläppää pakoputkessa ja muutenkaan en usko että mikään dumppi kovin kauaa kestäis pakokaasujen lämmön takia et todennäköisesti siitä palaa kalvo jos on kalvotoiminen.

        Ensinnäkin pojat puhuuu mistä ei tiesä..Kaikissa diisseleissä ei ole kaasuläppää joten missään niistä ei ole. NIINKÖ?


      • MB 300td
        Tule onnistumaan kirjoitti:

        Ei se dumppi millään pakokaasuilla tule toimimaan se on sama asia ku yrittäis laittaa dumpin diesel-koneeseen ja dieseleissä kun ei ole kaasuläppää niin siinä ei ole samaa reaktiota kuin bensakoneissa joissa taas on kaasuläppä ja sen takia se dumppi pitäs aina laittaa bensakoneissa lähelle kaasuläppää koska siitähän tuo paine-isku saa alkunsa ja tulee sitten dumpista ulos jolloin kuuluu tuo kaikille niin ihmeellinen "sihahdus" ja sulla ei taida olla riesassakaan tai ei ainakaan pitäs olla kaasuläppää pakoputkessa ja muutenkaan en usko että mikään dumppi kovin kauaa kestäis pakokaasujen lämmön takia et todennäköisesti siitä palaa kalvo jos on kalvotoiminen.

        Kuule kehari dumpin saa toimimaan dieselissäkin ihan pikku tiedoks vaan..
        Ja huoh tota sun selitystä..
        Tuu pois sieltä lukiosta ja mieti hetki niin ehkä, EHKÄ pystyt keksimään miten dumpin saa toimimaan dieseliks. Jes, hömppä24, kyllä huomaa.


      • TURBONAATTORI
        Tule onnistumaan kirjoitti:

        Ei se dumppi millään pakokaasuilla tule toimimaan se on sama asia ku yrittäis laittaa dumpin diesel-koneeseen ja dieseleissä kun ei ole kaasuläppää niin siinä ei ole samaa reaktiota kuin bensakoneissa joissa taas on kaasuläppä ja sen takia se dumppi pitäs aina laittaa bensakoneissa lähelle kaasuläppää koska siitähän tuo paine-isku saa alkunsa ja tulee sitten dumpista ulos jolloin kuuluu tuo kaikille niin ihmeellinen "sihahdus" ja sulla ei taida olla riesassakaan tai ei ainakaan pitäs olla kaasuläppää pakoputkessa ja muutenkaan en usko että mikään dumppi kovin kauaa kestäis pakokaasujen lämmön takia et todennäköisesti siitä palaa kalvo jos on kalvotoiminen.

        Joissaikin diiseleissä on kaasuläppä, eli niihin saa dumpin. Ne missä ei ole, voi ostaa elektronisen dumpin. Joka ahdettuun autoon saa varmasti dumpin jos haluaa.

        Lopettakaa toi dumppi keskustelu nyt. Eiköhän tullut kaikille selväksi että se päästää paineet pihalle jottei jää kompressorin ja kaasuläpän väliin leijumaan ja vaikka mitä muuta kakkaa... Joo By pass venttiili kierrättää ilmaa. Tiedetään.


      • idua6c5
        TURBONAATTORI kirjoitti:

        Joissaikin diiseleissä on kaasuläppä, eli niihin saa dumpin. Ne missä ei ole, voi ostaa elektronisen dumpin. Joka ahdettuun autoon saa varmasti dumpin jos haluaa.

        Lopettakaa toi dumppi keskustelu nyt. Eiköhän tullut kaikille selväksi että se päästää paineet pihalle jottei jää kompressorin ja kaasuläpän väliin leijumaan ja vaikka mitä muuta kakkaa... Joo By pass venttiili kierrättää ilmaa. Tiedetään.

        Onko dieselautossa käytännössä hyötyä dumpista esim a6 tdi.. säästääkö moinen venttiili esim turbon kestävyyttä? ko autoon lastutus on kaiketi turhaa koska pumppu rajottaa optimoinnin vain 10 heppaan ja pariinkymmeneen lisävääntö momenttiin. Tosin lupauksia eri valmistajilta markkinointimielessä on kosolti jos jollain kokemusta niin luen mielelläni.


      • patrol vm. 81
        Tule onnistumaan kirjoitti:

        Ei se dumppi millään pakokaasuilla tule toimimaan se on sama asia ku yrittäis laittaa dumpin diesel-koneeseen ja dieseleissä kun ei ole kaasuläppää niin siinä ei ole samaa reaktiota kuin bensakoneissa joissa taas on kaasuläppä ja sen takia se dumppi pitäs aina laittaa bensakoneissa lähelle kaasuläppää koska siitähän tuo paine-isku saa alkunsa ja tulee sitten dumpista ulos jolloin kuuluu tuo kaikille niin ihmeellinen "sihahdus" ja sulla ei taida olla riesassakaan tai ei ainakaan pitäs olla kaasuläppää pakoputkessa ja muutenkaan en usko että mikään dumppi kovin kauaa kestäis pakokaasujen lämmön takia et todennäköisesti siitä palaa kalvo jos on kalvotoiminen.

        menehhä kattoon datsun (nissan) patrollin konehuoneesseen ja ota ilmansuttari poies niin sieltäpä taitaakin löytyä iha alkuperäinen kaasuläppä, joka on vielä varustettu vaijeri yhteyteen kaasupolkimen kanssa, voitko kuvitella?!? t: jälkiahettu patrol, jossa on dumppi joka päästää ilman taivaalle ja sihahtaa ihan kivasti...


      • amisuhoamista!!!!!!!
        uustal0 kirjoitti:

        hitsaa prikka pakoputken perään :) sellanen 6mm ulostulo ni kyllä dumppi pihisee. toisin auto ei suostu oikeen käymään

        Turpo kolomosen kautta nelonen sierra jättää sen.
        Valitettavasti me ollan jo eellä!!


      • kyllä se siitä
        idua6c5 kirjoitti:

        Onko dieselautossa käytännössä hyötyä dumpista esim a6 tdi.. säästääkö moinen venttiili esim turbon kestävyyttä? ko autoon lastutus on kaiketi turhaa koska pumppu rajottaa optimoinnin vain 10 heppaan ja pariinkymmeneen lisävääntö momenttiin. Tosin lupauksia eri valmistajilta markkinointimielessä on kosolti jos jollain kokemusta niin luen mielelläni.

        mene hariselle ni se lastuttaa kunnolla sun audin, äläkä laita helvetti mitään näennäis virityksiä siihen kiisseliis, toimii noin paljon paremmin, ja muista konepellin alla oleminen on aina pois ajamisesta.


      • turbokiisseli
        kyllä se siitä kirjoitti:

        mene hariselle ni se lastuttaa kunnolla sun audin, äläkä laita helvetti mitään näennäis virityksiä siihen kiisseliis, toimii noin paljon paremmin, ja muista konepellin alla oleminen on aina pois ajamisesta.

        tuli vaan hariselta sähköpostia ja siihen perustuu tietoni a6 lastutuksesta tai tehoboxien asennuksesta. Rehellinen virimies toi Harinen, kun kertoo miten asiat on. eli kyllä se siitä


      • 99 avantgarde 300td
        MB 300td kirjoitti:

        Kuule kehari dumpin saa toimimaan dieselissäkin ihan pikku tiedoks vaan..
        Ja huoh tota sun selitystä..
        Tuu pois sieltä lukiosta ja mieti hetki niin ehkä, EHKÄ pystyt keksimään miten dumpin saa toimimaan dieseliks. Jes, hömppä24, kyllä huomaa.

        annatko neuvoja miten se laitetaan OM606 mottiin.
        kuorma auton cooleri ja turbotecin lastu on jo olemassa


      • tumppi vallu

        saisko tuon dump valven skootteriiin vaikka turboahan ei yamaha aeroxiin saa


      • Plönä

        Tahtoisin vain kertoa, että kyllä... aeroxiinkin saa ahtimen. Joten tässätapauksessa dumb/bypass venan voit huoletta asentaa :)


    • turpakauppiasKoljone

      kyllä totta mooses saa laittaa, se on eri asia toimiiko se niin kuin sen haluat toimia ilman ämpäriä..

      • 484hv 692nm saab

        ei vittu nuille ääliöille on turha selittää mitään antaa olla ja hajottaa vehkeesä....


    • nodfexin wv golf 1.9

      mistäköhä sais tilattua dumpin mikä ulvahtaa ku päästää kaasun tai vaihtaa vaihetta kuuluu semmone whooo

    • uhooooooooooooo

      kahen litran turbo ohc kolme kautta neljä

    • ylikonemestari

      ei vittu mitä meininkiä :)
      kyl on vauhtia ja vaarallisia tilanteita jos tuallaisia on pösilöitä on liikentees :)

    • DIISELIn suhinat

      itsellänihän on TDI bora 4 motion ja tilasin siihen netistä "diesel dumpin" ja hyvin sihahtaa kun oikein asennatte!
      virtavehkeet tulee dumpin mukana jotka ohjaa sitä dumppia aina auki kun nostat kaasun.
      toki siihen sen alipaineenkin tarvitset.ja sen saa muistaakseni jarru tehostimen jostain letkuista.

    • Ääni = VOIMAA

      Mä nauhotin YouTubesta rallivideoiden turboääniä. Ja hommasin kunnon popit. Ny sutii viel kolmosellakin !!

    • selvittäkää
    • :D

      eijumalauta :D:D nyt vittu oikeesti. ei mulla muuta.

      Vaparimonkujat kunniaan!

    • TSHUFF TSHUFF
    • truevolvoviriamis

      Voi jumalauta mitä essonbaari meininkiä, mikä saatana siinä sihinässä ja puhinassa viehättää... t4 ku kääntää ahot 1.3 sen 0.9 sijaa ni ei suhise eikä puhise ja hyvin potkii! Ja pysyy raktori vielä kasassaki! Suhnutelkaa pikkupojat iltasella peiton alla älkääkä tulko tänne tarinoimaan!:) öitä

    • volle man

      itelläni on s40 ohjelmoitu t4 vm:02 tehoja lyötyy 236 hv

      auton käytin sen nimisessä firmassa kuin MoTest

    • 205t16

      b-ryhmän ralli autoissa kun tuli aikanaan yli isot turbot ja sitä myöden yli isot tehot auton muihin ominaisuuksiin nähden myös ettei ollut dump valvea eikä muitakaan variaatioita hukkaportista niin ko. autoissa oli jäätävä turbo viive kun iso turbo ensin ahtaa kunnon paineilla ja vaihdetta vaihtaessa tosiaan kun paine ei pääse ulos niin turbo lähes pysähtyy eli kuolee ja tästä syntyy jäätävä turbo viive että turbo lähtee taas korkeille kierroksille takaisin eli noin 1 sekunttiin ei tapahdu mitään ja sitten kun turbo herää sekunnin päästä ja pukkaa täydet paineet koneeseen tulee kunnon turbo potku joka ampuu auton sinne suuntaan mihin ratti osoittaa siinä kohtaa kun potku tulee...... vaarallisia laitteita oli ajaa nuo b-ryhmäläiset kun niissä ei ollut dump valvea tai mitään muutakaan venttiiliä varmasti kuskit sai olla koko ajan kieli keskellä suuta että pysyi tiellä

    • 2JZ-GTEsingle

      Mullakin puhahtelee vaihtaessa, jos antaa yhtään kenkää koneelle. Mut kun nyt on asiantuntijoita paikalla näinkin paljon, niin pitäis löytää takarenkaat, joissa olis maksimaalinen pito kiihdytyksissä! Kun te nelikkoharrastajat lähdette viivalta kuin jänis puskasta tai hauki rannasta, mutta mun tojota vaan sutii. Ei tarvitse olla katsastuskelpoiset, kunhan menee kytille läpi satunnastarkastuksessa.

    • Anonyymi

      Ai saatana😂😂 Oispa hauska nähdä minkä näkösiä lippisjätkiä tähänki ketjuun on kirjotellu😂😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe