Seitsemän kuinen labbiksen pentumme on keksinyt nyt pakkasten tultua sangen epämielyttävän tavan, eli syö kaikki ulosteet lenkiltä mitkä löytää ja omansa myös pihasta, kun ovat ehtineet jäätyä. Tällaista ei ole esiintynyt aikaisemmin.
Osaako joku neuvoa, olisiko koiralla mahdollisesti jonkin aineen puutosta tai ruokinnassa jotain vikaa vai tekeekö tätä vain huvikseen? Millä sen saisi loppumaan?
Jätöksien syöminen
15
929
Vastaukset
- saaramaisa
Hei,en tiedä onko puutosta,mutta myöskin meidän labbispentumme (nyt 9,5kk) on pienempänä maistellut jätöksiä..Varsinaista "herkkua" oli kesällä,kun löysi lampaan papanoita...Olen kuullut,että joidenkin koirien "suurinta herkkua" on hevosten jätökset..!!
- itestään ohi.
Voi olla myös jokin puutos, en nyt muista oliko liian vähän vai liian paljon proteiinia sisältävä ruoka yksi syy, ehkä googlaamalla löytyy...
- Labbis fani
Ainakin labbikset pentuina ja nuorina koirina ovat hanakoita syömään jätöksiä, vaikka ei mitään puutosta olekkaan. Meille sanoi ell. kun mainitsin tuosta, että pitää lisätä ruuan sekaan ananasta, niin lopettaa tuon.
Niinpä olen laittanut ananasmurskaa, eikä kumpikaan nyt ole aikoihin enää puuttunut jätöksiin. En tiedä auttoiko tuo ananas, vai lopettivatko muuten. Ovat nyt 3 v. ja syövät edelleen joka päivä ananasta.
Kokeile sinäkin.- -mimmu-
sama ongelma...lisäsin ruuan sekaan enemmän valkosipulijauhetta...enään ei ole sontiaan syönyt. Normaalisti laitoin yhden valk.sip. tabletin murskattuna, nyt puolitoista ja tuntuu auttavan...onneksi :)
- hemuska
Meillä Venäläis-eurooppalainen laika 5kk syö omat jätökset, sekä muiden ja kissan, hevosen, jäniksen... noita nyt ainakin tullut vastaan ja napaan ne menee jos ei kerkeä huomaamaan. Kokeilin ananasmurskaa mut eihän tuo pirulainen syö niitä vaan kaivaa kaiken muun sieltä ruuasta ja ananakset jäävät kuppiin. Muutenkaan ei oikein muuta syö kun lihaa ja nappuloita, kaikenmaailman puuromössöistä menee vain osa ja loput jää kuppiin kuivumaan. Nyt ostin naudanmahaa, ja luoja sentään mille se haisee... lehmän p*skalle. =D No pihalle vaan köntti nakerrettavaksi. Sen pitäisi myö auttaa tuohon jätösten syöntiin, kunhan nyt saisi tuon omien jätösten syömisen loppumaan kun sitä on vaikeampi vahtia jos pihalla yksikseen on. Lenkillä taas saattaa jopa keretä vetämään koiran pois kakkojen kimpusta.
Ja mitä labbiksiin tulee niin meillä oli seropi(labbis/karhukoira) joka ei kyllä muita jätöksiä syönyt kuin hevosen, hirven ja jäniksen... mutta pentuna sille maistui pienet kivet, niitä sai olla koko ajan karistelemassa suusta pois. =D Mutta hyvinpä eli melkein 16,5-vuotiaaksi. =)
- ieru
meillä on joskus ollu samaa vaivaa lansulla ja yhdellä mastiffilla.Kysyin lääkäriltä asiaa ja sanoi että se on korvien välissä,koiran ei kuulu syödä omia jätöksiä.Se pitää kitkeä mahdollisimman nopesti pois tai jää tavaksi.Olen saanu vaivan pois kun aina kun nähny niin kieltäny ja keräämällä usein jätökset pois,ei anna mahdollisuutta moiselle harrastukselle.
- Äklöä...
1 v. 5 kk. syö omalta pihalta sekä omia että kahden muun koirani jätöksiä jos en ennätä korjata niitä pois. Kissan hiekkalaatikolta ei onneksi käy pötkylöitä varastamassa :-). Erilaisia täysravintoja on kokeiltu eikä pitäisi olla mitään puutostilaa. Olen myös ymmärtänyt että tämä viralliselta nimeltään koprofagiana tunnettu ilmiö on eniten juuri koiran korvien välissä.
Lähiaikoina on tarkoitus kokeilla koirille tarkoitettua luontaistuotetta Dorwest Herbsin Keeper's Mix jauhetta, jonka pitäisi kuulemma auttaa. Saa nähdä....
Olen lohduttautunut sillä ettei tämä koirani onneksi ole kiinnostunut vieraiden koirien ulosteista, joten lenkeillä ei ole huolta näistä "herkuista", tosin hevosen lantaa saattaa joskus maistella.- Neandra
ananasta ruuan joukkoon. siitä tulee erittäin vastenmielinen maku paskaan.... kuulemma. :) tiedän muutaman koiran jolla on auttanut. Ja suosin murskaa ja laittaa sen niin että sitä on mahdotonta alkaa koiran erittelemään pois ruuasta jos ei tykkää.
Mutta aloittajan koira syö jäätynyttä tavaraa, se onkin kummallisempi.. ja jos syö toistenkin niin tuo ananashomma ei oikeen pelitä, paitsi jos älyää että oma paska ei hyvä niin tuskin muidenkaan paska niin hyvää on..:) Niin on sanottu että puutoksesta johtuisi, erityisesti b-vitamiinin. Mutta itse olen ainakin sitä mieltä että se todellakin on vain korvien välissä ja paha tapa. Kärsivällisesti tiukka "ei" aina kun koitaa päästä apajille ja tehdä selväksi että niitä kikkanoita ei syödä tai mamma suuttuu. Ei varmasti toimi heti mutta uskoisin että tuokin aikanaan jää pois. - söpö1984
Neandra kirjoitti:
ananasta ruuan joukkoon. siitä tulee erittäin vastenmielinen maku paskaan.... kuulemma. :) tiedän muutaman koiran jolla on auttanut. Ja suosin murskaa ja laittaa sen niin että sitä on mahdotonta alkaa koiran erittelemään pois ruuasta jos ei tykkää.
Mutta aloittajan koira syö jäätynyttä tavaraa, se onkin kummallisempi.. ja jos syö toistenkin niin tuo ananashomma ei oikeen pelitä, paitsi jos älyää että oma paska ei hyvä niin tuskin muidenkaan paska niin hyvää on..:) Niin on sanottu että puutoksesta johtuisi, erityisesti b-vitamiinin. Mutta itse olen ainakin sitä mieltä että se todellakin on vain korvien välissä ja paha tapa. Kärsivällisesti tiukka "ei" aina kun koitaa päästä apajille ja tehdä selväksi että niitä kikkanoita ei syödä tai mamma suuttuu. Ei varmasti toimi heti mutta uskoisin että tuokin aikanaan jää pois.eläinlekuri totes vain, että on pahatapa, puutostila tai koiralla on vain yksinkertaisesti tylsää eli keksii tekemistä..
- hemuska
Neandra kirjoitti:
Mutta aloittajan koira syö jäätynyttä tavaraa, se onkin kummallisempi.. ja jos syö toistenkin niin tuo ananashomma ei oikeen pelitä, paitsi jos älyää että oma paska ei hyvä niin tuskin muidenkaan paska niin hyvää on..:) Niin on sanottu että puutoksesta johtuisi, erityisesti b-vitamiinin. Mutta itse olen ainakin sitä mieltä että se todellakin on vain korvien välissä ja paha tapa. Kärsivällisesti tiukka "ei" aina kun koitaa päästä apajille ja tehdä selväksi että niitä kikkanoita ei syödä tai mamma suuttuu. Ei varmasti toimi heti mutta uskoisin että tuokin aikanaan jää pois.Kyllä ovelimmat koirat saa ne murskatkin lajiteltua. =D Itse laitoin riisiä ja raakaajauhelihaa ja ananasmurskaa ja kappas vaan riisit ja ananakset oli kupissa ja jauhelihat syöty. =)
- Neandra
hemuska kirjoitti:
Kyllä ovelimmat koirat saa ne murskatkin lajiteltua. =D Itse laitoin riisiä ja raakaajauhelihaa ja ananasmurskaa ja kappas vaan riisit ja ananakset oli kupissa ja jauhelihat syöty. =)
No siinäpä taitava onkija. :) Tiedä sitten, ei ole omaa kokemusta, kaverin koiralla tepsi mutta se onkin semmonen ahmatti että ei universumissa ole mitään mitä se ei söisi. :) Hmmm..mites ananasmehu? sen voisi imeyttää vaikkapa nappuloihin, tämmösestäkin olen kuullut. Mutta jos on nirso koira niin tuskin toimii sekään kun huomaa että nappulat maistuvat kummalle.
Mutta, vähän enemmän asiaan. Kokeilun arvoisia juttuja tuon peen syönnin lopettamiseksi ananaksen lisäksi on oluthiiva, biotiini ja eläinrasva eli raakaa lihaa ja naudan mahaa. - hemuska
Neandra kirjoitti:
No siinäpä taitava onkija. :) Tiedä sitten, ei ole omaa kokemusta, kaverin koiralla tepsi mutta se onkin semmonen ahmatti että ei universumissa ole mitään mitä se ei söisi. :) Hmmm..mites ananasmehu? sen voisi imeyttää vaikkapa nappuloihin, tämmösestäkin olen kuullut. Mutta jos on nirso koira niin tuskin toimii sekään kun huomaa että nappulat maistuvat kummalle.
Mutta, vähän enemmän asiaan. Kokeilun arvoisia juttuja tuon peen syönnin lopettamiseksi ananaksen lisäksi on oluthiiva, biotiini ja eläinrasva eli raakaa lihaa ja naudan mahaa.En nyt tiiä onko niinkään nirso, mutta kun taitaa olla aika lihanhimoinen jo rotunsa puolesta niin ei meinaa oikein nuo oheistuotteet kelvata. Naudanmahaa on annettu, en tiedä onko niin paljon nyt omia jätöksiä syönyt mut muitten omat tietty menee.
Mikäli syö vain omia ulosteitaan, niin siihen vaivaan saattaa auttaa ananaksen (purkkimurskaa tai sitten ihan tuoretta) syöttäminen. Toiminta perustuu ilmeisesti oman ulosteen maun muuttumiseen epämiellyttäväksi tmv.
Mikäli taas vetelee niin omat, kaverin, kuin eri elukoidenkin (hevonen, jänis, hirvi...) ulosteita, niin ruokinnassa saattaa olla puutteita. Lisäisin ruokaan b-vitamiinia, monipuolisemmin lihoja ja sisäelimiä, sekä naudanmahasta saa tarpeellisia entsyymejä jotka usein auttaa ulosteensyömiseen.- mokotin
jätösten syömiseen (omien tai toisten koirien) voi olla myös haiman vajaatoiminta, oma elikko oireili mahavaivojen ohella juurikin syömällä toisten koirien ulosteita.
Eri syyt on hieman myös kytköksissä mitä kökköjä syö.
Jos koira syö esim.hepan kakkaa,tai jotain muuta "sulamatonta",niin voi olla ihan vain kyseessä makunautinto,tai koira yhdistää sen ruokaan.
Esim.itse tiedän hyvän esimerkin koirasta,jolle nuorena maistui juuri nimenomaan sulamattomat,mutta myös kotiruokaa syövien koirien kikkarat.Mutta ei teollista syöneitten.
Jos taas koira syö mitä vaan,ja oman lajinsakin ilman valintaa ,ja vielä omansakin,niin usein on kyseessä imeytymisongelma,joka saattaa myös liittyä ruuansulatukseen.Varsinkin pennulla/nuorella koiralla,jolla ei ole vielä muodostunut kunnolla vatsantasapaino.Se,että ananasta jotkut suosittaa,niin perimmäinen vaikutushan siinä on,ja mistä se hyöty voi nimenomaan tulla ;) ,että se avittaa ruuansulatusta.
Joko imeytyksessä on jotain vikaa,tai koira saa ruokaa,josta se ei jostain syystä hyödynnä riittävästi.
Jos sitä kauan jatkuu,niin sitten se voi muodostua ihan tavaksikin.Mutta takana on kuitenkin joku syy alunperin.
Joten kieltää kannattaa tokikin.Jos siis mutustaa oman lajin ja omat kökkönsäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62931
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111851Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla266805- 58748
- 55663
- 57580
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k93579Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45566- 23556
- 79554