Miten näkö huononee?

Liisa

Hei!

Otsikko ei ole mikään vitsi, olen ihan tosissani :)

Näköni on aina ollut siitä parhaimmasta päästä, enkä ole oikeastaan koskaan tajunnut käsitettä "näen huonosti", sillä en sellaista ole koskaan kokenut.
Nyt viime kuukausina on tullut luettua monta kirjaa. Olen huomannut että sen jälkeen kun olet ollut lukemassa sanotaan vaikka pari tuntia niin kun katson sen jälkeen peiliin, niin en näe silmiäni kovinkaan tarkasti. Vähän niin kuin katsoisi jonkun toisen silmälasien läpi... No ei se kauheesti haitannut, sillä puolessa tunnissa ongelma oli mennyt pois. Tänä aamuna kuitenkin heräsin, ja huomasin että en näe kovinkaan tarkasti. Meikkaaminen oli aika hankalaa... Myöhemmin päivällä vaiva on kuitenkin mennyt ohi ja nyt näen hyvin.

Joten... onko tuo se kun näkö huononee? Joudunko kohta laittamaan muutkin kuin aurinkolasit päähän?

Kiitos jos joku jaksaisi vastata tähän ASIALLISESTI :)

17

7428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikänäkö

      terve tuloa vanhusten joukkoon :)
      kuten olet huomannut vanhuuden tullessa kittiä ja pakkeliakin kuluu enemmän niin myös näkökin heikkenee...
      tervetuloa joukkoon tummaan :)

      • Liisa

        Öh.. anteeks vaan, mutta tuleeko vanhuus jo 19-vuotiaana? Olen nimittäin tuon ikäinen... Ja jos tulee niin olen hyvin pahasti myöhässä eläkevakuutuksen suhteen!


      • Ela
        Liisa kirjoitti:

        Öh.. anteeks vaan, mutta tuleeko vanhuus jo 19-vuotiaana? Olen nimittäin tuon ikäinen... Ja jos tulee niin olen hyvin pahasti myöhässä eläkevakuutuksen suhteen!

        Kannattaa aina silloin tällöin lukiessa ja tarkkaa työtä tehdessä suunnata ja tarkentaa katse mahdollisimman kauas, esim ulos ikkunasta. Kauas katsoessa silmälihakset ovat kuulemma rennoimmillaan.

        Samoin silmäjumppaliikkeet tekis hyvää, ainakin kerran päivässä.

        Luin lapsena ja nuorena paljon, aina nenä kirjassa. 11-vuotiaana sain lasit likinäköisyyteeni. Parikymppisenä aloin jättää lasienkäyttöä vähemmälle, käytin vain silloin kun välttämättä tarvitsin. Enkä sitten enää tarvinnutkaan. Kokenut silmälääkäri jolla kerran kävin ihmetteli parantunutta näköäni, mutta mietti sitten että joskus voi käydä niin, että paljon lähelle katsomisen takia silmälihakset joutuvat kestokramppiin ja näkö huononee.


      • koko
        Ela kirjoitti:

        Kannattaa aina silloin tällöin lukiessa ja tarkkaa työtä tehdessä suunnata ja tarkentaa katse mahdollisimman kauas, esim ulos ikkunasta. Kauas katsoessa silmälihakset ovat kuulemma rennoimmillaan.

        Samoin silmäjumppaliikkeet tekis hyvää, ainakin kerran päivässä.

        Luin lapsena ja nuorena paljon, aina nenä kirjassa. 11-vuotiaana sain lasit likinäköisyyteeni. Parikymppisenä aloin jättää lasienkäyttöä vähemmälle, käytin vain silloin kun välttämättä tarvitsin. Enkä sitten enää tarvinnutkaan. Kokenut silmälääkäri jolla kerran kävin ihmetteli parantunutta näköäni, mutta mietti sitten että joskus voi käydä niin, että paljon lähelle katsomisen takia silmälihakset joutuvat kestokramppiin ja näkö huononee.

        paljon miinusta sinulla oli?


      • Ela
        koko kirjoitti:

        paljon miinusta sinulla oli?

        ..jos oikein muistan.


      • koko
        Ela kirjoitti:

        ..jos oikein muistan.

        huononemisella olet selvinnyt, jos olet jo noin nuorena saanut lasit. hieno juttu:)


      • Ela
        koko kirjoitti:

        huononemisella olet selvinnyt, jos olet jo noin nuorena saanut lasit. hieno juttu:)

        näköni olikin täysin hyvä, mittaustenkin mukaan.
        Nyt alkaa ikänäkö kiusata ja se harmittaa. Olen aikeissa kokeilla miten toisessa silmässä lähinäköpiilari auttaisi ja totunko siihen...


      • Sami
        Ela kirjoitti:

        näköni olikin täysin hyvä, mittaustenkin mukaan.
        Nyt alkaa ikänäkö kiusata ja se harmittaa. Olen aikeissa kokeilla miten toisessa silmässä lähinäköpiilari auttaisi ja totunko siihen...

        ..lähinäköpiilari? Itsellänikin on alkanut tuo nk. ikänäkö vaivata ja kai munkin täytyy kohta lasit hankkia, mutta ymmärsinkö oikein, että lähinäköä korvaavia piilolinssejä on olemassa? Siis ikänäköön? Vaivaako ikänäkö vaan sun toista silmää?


      • Ela
        Sami kirjoitti:

        ..lähinäköpiilari? Itsellänikin on alkanut tuo nk. ikänäkö vaivata ja kai munkin täytyy kohta lasit hankkia, mutta ymmärsinkö oikein, että lähinäköä korvaavia piilolinssejä on olemassa? Siis ikänäköön? Vaivaako ikänäkö vaan sun toista silmää?

        En tiedä vielä asiasta paljoakaan, mutta kyse on suunnilleen siitä, että toisessa silmässä käytetään lähinäön parantavaa piilolinssiä ja toisessa ei välttämättä mitään. Aivot kuulemma voivat sopeutua siihen, että toisella silmällä katsotaan enemmän lähikohteisiin ja toisella kauemmas. Siis samaan tapaan kuin niillä ihmisillä, joilla on luonnostaan silmät eriparia. Aika näyttää onnistuuko se minulta...


    • elli

      Hei Liisa!
      Oon pian 18 v ja sain ensimmäiset silmälasit lauantaina. Mulla oli aika laill samoja oireita kuin sulla mutta lisäksi usein lukiessa päänsärkyä. Joskus näin huonosti lähelle, harvemmin kauaksi - sitäkin kyllä esiintyi.
      Näätkö sä joskus huonosti myös kauaksi vai vaan lähelle?
      Olen kuulemma kaukotaitteinen ja silmäni useimmiten pystyy korjaamaan virheen, mutta siitä tulee päänsärkyä. Sain silmälasit, joita yllätyksekseni pitäisi pitää jatkuvasti, vahvuus nyt alkuun 1.25. Olen totutellut näihin ja päänsärky on pysynyt poissa, mutta samalla huomaan tarvitsevansi näitä laseja näkemiseen enemmän. Kouluun en oo vielä laittanut, mutta tätä vauhtia on kohta pakko.
      Luulen, että sulla on tätä samaa juttua joten optikolle vaan!
      Tervetuloa seuraan!
      Elli

    • lumi

      Täytän pian 19, ja ensimmäisiä laseja pitäs mennä ens viikolla kattomaan.

      Muuten tilanne ei ole ihan sama. Lähelle näen erittäin hyvin, mutta vähänkin kauempana on vain sumua. En olisi varmaan sen enempää kiinnittänyt asiaan huomiota, jos en olisi kokeillut kaverini laseja. Meinasin lentää selälleni. Niin valtava ero siinä oli. Tosin esim. autoa ajaessa on tuntunut, että en näe opastustauluja tarpeeksi aikaisin. Ajattelin, että vika on tuolla aivojen puolella... Ennen lukulomaa jouduin siirtymään takarivistä etummaiseen pulpettiin, kun en nähnyt enää mitään.

      Ei muuta kuin e-taulua tiiraamaan... Joskus näkö oli todella hyvä. Terkkari vertasi, että ennen erotin kuusimetsästä neulaset, nyt vain ääriviivat. Toivottavasti ei pahene, tämä on edennyt nimittäin aika nopeasti.

    • mari

      jos lasit -0.5 käytätkö aina vai missä tilanteissa kuinka kauan olet käyttänyt t,totuttelija

    • Tuttua

      Hassua että tuo on varmaan aivan tuttua suurimmalle osalle meistä, jotka jo käytämme laseja. Näkö kyllä rasittuu, jos katselee lähelle pitkän aikaa..

      Kannattaa antaa silmien rentoutua aina välillä. Onnistuu parhaiten katselemalla kauas. Itsekin kun joudun työn takia lukemaan paljon, näkö saattaa heiketä päivässäkin melko paljon. Kun sitten on ilman laseja ja lukematta, niin se palautuu taas...

    • totuudenpuhuja1

      Esimerkiksi jos pelaat tietokonepelejä kuten itse pelailen ja tietenkin jos tuijotat aurinkoa.Voi huonontua kun kasvat pituutta esim.

    • Pleasehelp

      Mutta kuinka saa näön huononnettua? Olen aina hallunut lasit mutta mulla on niin sanotusti paras näkö ikäisekseni. Olen 14v ja haluan lasit vaikka kuulostaa sairaalta mutta mielummin nyt ne kuin vanhempana

      • lebstadilainen

        Aloita tupakointi, ryyppääminen ja roskaruuan syöminen. Tai osta lasit -0 voimakkuuksilla.


    • Anonyymi

      Saattaa olla että laseja kannattaa testata. Ennenkuin ostta kalliit lasit, voit ostaa halvalla kaupasta. Myös pimeässä lukeminen pitkään heikentää näköä, niin siitä se varmaan johtuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe