haluan ostaa asunnon

asunnonkatselija

Moro!
Olen katsellut omistusasuntoa, mietin vain, että paljonko lainan lyhennyt korkoineen tulisi olemaan, ja riittävätkö rahat. Lainaa osakkeeseen tarvisin n. 55 000 euroa, paljonko mahdollisesti lyhennys korkoineen tulisi olemaan, jos laina-aika olisi esim. 20 - 25 vuotta. Palkkani on suunnilleen 1300 kuussa.

Vuokralla asun tällä hetkellä, 440 euroa vuokra vesimaksu. Olen miettinyt, että tulisiko halvemmaksi maksaa lainaa ja yhtiövastike (n. 120 euroa tässä taloyhtiössä tällä hetkellä, putkiremontti luultavasti lähivuosina...), kuin maksaa tuo reilu 440 euroa suoraan toisen taskuun, omistamatta asunnosta mitään muuta, kuin oikeuden oleskella siellä.

Mielipiteitä kiitos :)

7

1020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuokranantajana

Mitään järkeä ole vuokraa maksaa jos lainaa saa minkä hoitoriskit eivät käy kohtuuttomiksi et
      ainakin pankki saa tarvitsemansa ja ettei itse menetä luottotietoja lainan takia.Pankki vastaa aina henk kohtaisesti ei täällä pysty toisten lainoista päättämään.

• ksdkask

voit itse laskea mitä voisit maksaa käyttämällä lainalaskuri esim. osuuspankin sivuilla on ihan kätevä.. ja onhan se varmaan järkevänpää säästää nekin vuokrarahat itselle ja maksaa lainaa tai jotain sinne päin..

nopeasti laskin 55 000 lainaa 20 vuotta korko 3,1% lyhennys korkoineen 305 e ja siihen lisäksi vastike niin vuokran summalla maksat lainan..

• Velaton asukas

Nuo hinta-vuokrasuhteet ovat monessa pikkukaupungissa aivan normaaleja, ja kun vuokra on 10 % asunnon hinnasta vuodessa, ostaminen kannattaa varmasti. Tässä vain on se ongelma, että putkiremontti on tulossa ja siitä on odotettavissa noin 20000 euron lisälasku. Kun et varmaankaan pysty maksamaan sitä kerralla, rahoitusvastikkeesi tulee olemaan varmasti yli hoitovastikkeen, jopa kaksinkertainen laina-ajasta riippuen. Se tarkoittaa, että remontin jälkeen kokonaisvastikkeesi ei ole 120 vaan luultavasti 250-300 euroa kuussa ja tämä jatkuu vähintään 10 vuotta. Toki asunnon arvokin nousee silloin, mutta siitä ei ole hyötyä jos et myy.

Kannattaa katsella sellaisiakin asuntoja, joissa putkiremontti on jo tehty. Hinnassa pitäisi tietysti olla mukana remonttikustannukset, mutta monesti ero remontoimattomiin on pienempi kuin luulisi.

• Vuokranantajana

Ainakaan isomissa kaupungeissa pienimpien asuntojen myynnissä vaikka olisi yhtiölainaa putkirempattujen velaton hinta on poikkeuksetta remonttilainan verran korkeampi.Myöskin putkiremppoja on vasta 1900-1965 luvun taloissa.

• ...

Nyrkkisääntönä pitäisin että mitään lainaa ei kannata ottaa jos ei itse pysty etukäteen ottamaan selvää mitä se tulee sinulle kuukaudessa maksamaan.

Jokainen peruskoulun käynyt osaa laskea tasalyhenteisen lainan kuukausierän, ja myös koron käsite pitäisi tuntea ihan itse ennen kuin allekirjoittaa mitään. Jo näillä perusteilla saa laskettua aivan riittävän tarkan kuukausierän.

• hmmm..

Ihan ok asunto ja kohtuuhintainan aika lähellä missä asun rivitalossa. Jos en pihaa kaipaisi niin voisin ostaakin ja jäisi rahaa uuteen autoonkin. Tosin semmoisen sain 3 viikkoa sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe