Kerrostalo asunnon remontointi

Hysteerikko

Olisin ostamassa 50-luvun lopulla rakennettua kerrostalo asuntoa. Vaan hivenen mietityttää remontointi kustannukset. Asunto pitäisi purkaa täysin. Pintaremontilla ei siis pärjää. Huoneiston sähköistys pitäisi nykyaikaistaa ja lisäksi ilmanvaihdossa tuntuisi olevan ongelmaa, koska huoneiston kylpyhuoneessa oli järkyttävän tunkkainen ja kostea ilma. Ilmanvaihto ongelmia?Toinen ongelma lienee huoneiston kuumuus kesäaikana. Ilmastointi taitaa olla tarpeen.

Pitäisi nyt sitten pystyä tekemään jonkinlainen budjetti remontoinnin suhteen. Seinistä ja katon pinnoista minulla on jo olemassa arvio(noin. 3000). Kiinteisiin kalusteisiin olen varannut 12 000 euroa. Kodinkoneet 4000 euroa. Lattia ei lienee tule kalliiksi (pinta-ala huoneistolla vajaa 90)? Mutta mitähän maksaisi kylpyhuone remontti siten, että vesieristeistä lähtien kaikki menisi uusiksi? Lisäksi kosteita tiloja olisi tarkoitus suurentaa siten, että mukaan mahtuisi vielä 4-5 neliötä kodinhoito tilaa. Kylpyhuoneen tämän hetkinen koko on noin 6 neliötä.

Suurin ongelma on kuitenkin ilmastointi/ ilmanvaihto. Miten sen saisi pelaamaan ja mihin hintaan? Kärsin allergisesta astmasta, joten sisäilman laadun tulisi olla hyvä. Tällä hetkellä kerrostalon ilmanvaihto toimii tehokkaammin vain muutaman tunnin aamusta ja pari kolme tuntia illasta. Ruokaa meillä laitetaan muulloinkin kuin vain aamulla ja illalla viiden maissa.

Olenkohan ostamassa käryistä ja tunkkaista kämpää jonka ilmanvaihto ei ole kunnossa. Taloyhtiössä on tehty ikkuna/julkisivi remontti hiljattain, mutta putkiremontti on tekemättä. Olen myöskin kuullut, että tämän ikäisissä talossa putket voi joutua asentamaan alakerran huoneiston katon kautta.

Isännöitsijä on iäkkäämpi herra, joka ihmettele kun häneltä kysyin rakennusteknisiä piirroksia. Saisinko ne rakennusviranomaisilta?

...olo on vähintäänkin epävarma. Tieto taito tasorakentamiseen ja remontointiin liittyvissä asioissa on minulla surkea. Ensimmäistä kertaa elämässä tunnen itseni todella tyhmäksi. Hyvät remontointi ja LVI asioista tietävät herrat auttakaa naista hädässä! ;-)

5

10633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kepa

Eikös noi sähkö ja iv-hommat ole vähän niin kuin taloyhtiön vastuulla, ei kai niitä ihan omin päin saa mennä remontoimaan.

• Liisa

Myös vesieristeet kuuluvat taloyhtiön vastuualueeseen ja märkätilojen laajentaminen on luvanvaraista.

Kylpyhuoneen tunkkainen haju viittaa mitä todennäköisimmin pintojen alla oleviin homevaurioihin.

• Miu
        Liisa kirjoitti:

Myös vesieristeet kuuluvat taloyhtiön vastuualueeseen ja märkätilojen laajentaminen on luvanvaraista.

Kylpyhuoneen tunkkainen haju viittaa mitä todennäköisimmin pintojen alla oleviin homevaurioihin.

Aivan niin, eli samalla tavalla olen ymmärtänyt. Pintaa syvemmälle ulottuvat remontit ovat taloyhtiön juttuja. Onhan kyseisen kerrostalon taloyhtiöllä täysarvovakuutus? Siitä pitäisi hoitua vesivahinkojen korjaaminen ja taloyhtiön toimesta. Et saa edes itse ronkkia vesieristejuttuja. Ja positiivisena puolena siis se, että yleensä omistaja-asukkaan maksettavaksi tulevat suoraan vain pinnat eli itse valitsemansa kaakelit tms.

Tsemppiä, jos kyseisen kolon päätät ostaa, mutta MUISTA OTTAA SELVÄÄ LUPA JA KORVAUSASIOISTA!!!

ps. miltäs kuulostaisi kosteus- ja kuntokartoitus? hinta noin 400 egee eli aika pieni investointi tässä kohtaa?

• juha

Vaikuttaa,että jutussasi on paljon epävarmuus tekijöitä.
      Mieti nyt ainakin kolme kertaa ostatko ittellesi mahdollisesti stressi tekijöitä kertaheitolla pitkäksi aikaa.

Nuo ilmastointi jutut on pahoja kun niille ei oikein itse voi tehdä paljoakaan ja taloyhtiössä semmoiset on kalliita ja vaikuttaa vastikkeisiin.Sen lisäksi ne ei välttämättä paranna allergikon oireita.asuin ennen kerrostalossa jossa ilmastoinnit oli kunnossa ja silti allergiaperäiset köhät haittasivat.

Viivytä ratkaisua vielä ja mieti ja sillä välin joku on jo ostanut sen poksin ja etsit itellesi jo kunnossa olevan kämpän.

• No mutta

älä osta jossei putkiremonttia tehty!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe