alkavaa dementiaa sukulaistädillä 70v. On ollut aina ärhäkkä ja pisteliäs luonne, mutta nyt muuttunut aivan mahdottomaksi. Yritän ystävälliseen sävyyn keskustella, vastaus on AINA vihamielinen tiuskaisu. Ystäviä hänellä ei ole kuin yksi "mamma" . Tälle "mammalle" hän on mielinkielin ja niin ystävällistä. Mutta minä sukulaisena saan "raivokohtaukset" silmilleni. Hänessä on kuin kaksi eri persoonaa. Viha ei kohdistu pelkästään minuun vaan siitä saa osakseen muutkin, naapurit, muut sukulaiset, kaupan kassat ym. Olen yrittänyt vältellä häntä, kun aina jää niin pahamieli hänen huonosta tuulesta. Onko dementia periytyvää?
Voiko
4
620
Vastaukset
- puoliso
miehelläni on Alzheimer ,periytyvää laatua...sairastui 60v,nopeasti etenevä...hänen äidillään oli myös alzheimer...kelle tulee ,kelle ei...sattumaa..
- dementikon tytär
on monen sorttista, periytyvääkin osin, osin johtuu verenkierrostakin ( vaskulaarinen dementia) ei aina periytyvää!
- äitini
persoonallisuus muuttui täysin. Aikaisemmin nuorempana oli mitä lempein, ystävällinen ihminen. Mutta,65-70v alkoi muuttumaan. Tuli tiuskimista, vainoharhoja (hänellä kävi muka varkaita ym), nukkui päivät, valvoi yöt. Joten persoonallisuus voi muuttua täysin. Mutta kun joku täällä jo sanoikin, niin dementiaakin on niin monenlaista.
- puoliso-65
minu mieheni luonne muuttui täysin kun sai alzheimertaudin,ilosesta ihmisestä tuli tosikko,epäilevä,äkkipikainen...ei ole enää se pehmeä ja iloinen puoliso,mut näinhän se on ,tämä sairaus riisuu pikkuhiljaa ihmistä,ei tuo minun mies oo enään,sillai koitan sopeutua...myötäelän niin pitkälle kuin mahdollista...pääsee helpommal...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003467
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342634- 802423
- 842406
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j412083Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221700- 121686
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411667