E-pillerit aknen hoitoon

kannattaako?

Heippa, olen menossa tässä tällä viikolla ihotautilääkärille saamaan reseptin e-pillereihin (merkistä ei tietoa). Antibiooteilla olen hoitanut aknea nyt noin kolme vuotta, mutta enää ei tehoa. Olen lukenut täällä hirveästi negatiivia kokemuksia aknen hoidosta e-pillereillä (ihon hilseily, arvet, hiusten lähtö, mielialavaihtelut jne.) Pelottaa tosi paljon, miten oma keho reagoi hormooneihin. (Olen vasta 17-vuotias, joten en ennen ole ikinä e-pillereitä muutenkaan käyttänyt). Mietin siis, että otanko e-pillerikuuria vastaan vai elänkö aknen kanssa. Saattaahan tämä olla vähän liiottelua ja turhan pelkäämistä etukäteen, mutta jotenkin tuntuu riskiltä... :/ Millasia kokemuksia teillä?

16

13616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ogökgölfhkgö

akne parani ja pysyi poissa pillereillä mutta tilalle tuli päänsäryt,turpoaminen,hiivaonhelmat,kuivuus joka paikassa, lihominen ja vereenpaineen nousu. Kun lopetin pillerit akne palasi kamalampana,hiuksia lähti, laihduin,tuurvotus ja kuivuus loppu... kyseessä oli diane novat,joissa korkea hormooni pitoisuus. Nämä minun kokemukset enkä oikein osaa sanoa oliko pillerit hyvä vai huno ratkaisu. Ainakin sain olla pari vuotta ilman finnejä...mutta pysyvää ratkaisua en niistä itselleni saanut.

• turhaa...

Älä hyvä ihminen tee sitä virhettä ! Itse sain kahta kauheamman aknen, kun lopetin e-pillereiden syömisen.

Muita haittapuolia, joita pillereistä aiheutui olivat mielialanvaihtelut, päänsärky kerran/pari kuukaudessa (pillereiden jälkeen ei juuri ikinä) ja limakalvojen kuivuminen.

En edes pillereiden avulla saanut mitään persikkaposkia... Söin pillereitä kuusi vuotta ja olen nyt ollut vuoden ilman. Ja tosiaan sitten se iho vasta kauheaksi menee, kun lopetat niiden syömisen, muttei ne lääkärit sitä viitsi mainostaa.

• roan syönyt

söin diane novaa vain 5kk ja jouduin lopettamaan mielialavaihteluiden ja kuivien limakalvojen takia, ku vielä seurustelin niin se oli kyllä täydellinen raskauden ehkäisymuoto, kun ei seksistä tullut mitään, limakalvot oli niin huonossa kunnossa. Iho kyl parani, mutta tuli aina välillä muutamia finnejä, ei ei täysin parantunut. Sitten vaihdoin Yasmineen ja 2 vkon päästä iho räjähti täyteen paiseita, hain antibioottikuurin joka rauhoitti sen hetkeks. Mun mielipide on että ei kannata ainakaan Diane Novaa kokeilla, lopettamisen jälkeen akne kuitenkin palaa 99% takaisin.

• 3n7

Määki 17 enkä IKINÄ E-pillereitä akneeni ota. Tulee iho entistä huonompaan kuntoon, ja vaikuttaa ihan kaikkeen mielialajuttuihin. Ja kuulemma kumppaninki valintaan! eli siis sitte alkaa taistelu, ku kuurin lopettaa :p yh, en ikikikikikIKINÄ.

• ...

Että sillä olisi mitään pysyvää vaikutusta... Noiden muiden kertomusten mukaan... Akne saattaa palailla pahempana vaan käytön lopetettua.

• määkijä

pillereiden vaikutus on yksilöllistä.joku mikä on sopinut toiselle aiheuttaa taas kamalat oireet toiselle..itse söin diane novaa akneen.ainut oire mikä tuli oli kuukautisten alla tosi entistäkin pahempi masis pms oireet...kuukauden kuluttua pillereiden lopettamisesta tuli leuka täyteen finnejä iho rasvottui jonkin verran lähinnä mustapäitä,mutta en ole antanut haitata niiden elämääni.nyt kokeilussa mercilon pillereitä.kolmas laatta menossa ehkä hieman helpottanut pms oireet,iho alkanut kuivua ehkä liikakiin..tuntuu et vatsa on turvoksissa jatkuvaan.pitännee syödä vielä kuukas kaks nii saa varmuuden pillereiden sopivuudesta?

• mertduu

oon syöny vreya pillereitä n.2 vuotta.alussa oli oireita (päänsärkyä,mielialavaihtelut).mutta ne katosivat muutaman laatan jälkeen.puoli vuotta söin pillereitä ja finnit katosivat kokonaan.menkkojen aikana saattaa joskus tulla pari pientä finniä,mutta se on pientä entiseen finnimäärään.
      mulle niistä on ainakin ollut suuri apu.

• Sonne85

aloitin diane novat kolmisen viikkoa sitten eikä sen jälkeen oo tullu finnejä(toivottavasti pysyvätkin poissa). Söin vuosi sitten puolittaisen tetrasykliini-kuurin akneen, joka auttoi kyllä, mutta näpyt palasivat pikkuhiljaa takaisin. Pillerit eivät ole aiheuttaneet mulle mitään oireita ainakaan tietääkseni. Mun mielestä lihominen on yksilöllinen juttu, johon voi vaikuttaa liikunnalla ja ruokavaliolla paljon!
        Ennen pillereitä olin kokeillut kaikki muut keinot lukuunottamatta antibiootteja. Ilman tulosta. Iho oli rasvainen ja meikin levittäminen aamulla ahdisti, koska päivän lopussa oikein tunsi, kuinka se oli "muhinut" koko päivän pakkelin alla. Se kumpi on pahempi vaihtoehto pillerit vai jatkuva antibioottien syönti on ihan ihmisestä kiinni.

• Merjaboliini

Alotin justiinsa kans syömään e-pillereitä akneen. oon saman ikänen ja syön cypretyl nimisiä e-pilereitä. (halvempia rinnakkaislääkkeitä diane novalle). Oon syöny vasta ekan laatan puoliksi ja aivan kamalia oireita on tullut ! ekoina päivinä tuli pahoinvointia, niin pahaa ettei voinut lähteä aamulla kouluun, AIVAN älyttömiä mielialanvaihteluita! eka on tosi mukavaa, sitten alkaa suututtaan kaikki ja sen jälkeen alkaa kauhea itkukohtaus joka ei tunnu loppuvan! sen jälkeen taas ihan maassa ja sitten jossain kohtaa nauratta. Ei todellakaan mukavaa, kun tulee vahingossa kavereillekkin tiuskittua. Ajattelin itse lopettaa nämä ja pysyä antibioteissa, vaikka ne ei kyllä tunnu enää auttavan, koska oon syöny niitä jo putkeen 3-vuotta. Ja tuntuu jo nyt että on kiloja ja nesteitä kertynyt elimistöön, vaikka olen aika liikunnallinen ja syön terveellisesti.

PS. OLISKO KELLÄÄN SUOSITELLA MITÄÄN MUITA VAIHTOEHTOJA AKNEEN? TAI TOISEN MERKKISIÄ E-PILLEREITÄ EDES? Ärsyttää kun kävin ihan yksityisellä ihotauti lääkärillä, joka määräs mulle näitä cypretylejä ja nyt näistä ei oo ollu kun harmia ja se lääkäri MAKSO AIVAN HIRVEESTI !!!! :S

• enryt

Hae Roa. auttaa ihon ja hiusten rasvasuuteen ja vie finnit pois.

• himmaaja

Ihan oikeasti nuoret naiset: Älkää nyt hyvän tähden ottako niitä yhdistelmäpillereitä siihen akneen. Siis mitään Diane Novaa, Yasminiea yms. Aloitin itse 16-vuotiaana Diane Novalla, koska iho kukki, ei pahasti mutta häiritsevästi. Muutaman kuukauden käytön jälkeen alkoi iho tasaantua. Ei posliini-ihoa tullut, mutta muutaman finnin silloin tällöin kesti ja muutaman mustapään. Jouduin vaihtamaan 6 vuotta sitten Yasmineen. Yasmine piti edelleen yllä "hyvää ihoa". Puoli vuotta sitten jouduin myös Yasminet lopettamaan korkean verenpaineen takia. Helvetti pääsi irti! Leuassa oli järkyttäviä paiseita kolme viikkoa pillerien lopetuksen jälkeen. Seuraavaksi kukki otsa. Ihotautilääkäri määräsi antibioottia. Niistä ei ollut apua ollenkaan. Akne oli siis pahempi kuin ikinä aikaisemmin. Lopulta ihotautilääkäri määräsi Roccuttanin ja siihen rinnalle Diane Novan uudelleen, jotta ehkäisy olisi kunnossa. Nyt joudun Diane Novan vaihtamaan minipillereihin, jotta verenpaine pysyy aisoissa ja ettei vain e-pillereiden lopettaminen taas räjäyttäisi naamaa.

Niin, että nyt kullanarvoinen vikki: Jätä ne e-pillerit syömättä. Pyydä se Roaccutan ja ehkäisyksi minipillerit ja kortsu, koska tupla pitää olla sillä Roaccutan on niin vahva että aihauttaa sikiövaurioita. Keskustele ihotautilääkärin kanssa, älä terveyskeskuksen yleislääkärin! Minipillereissähän on keltarauhashormonia, joka voi pahentaa aknea, mutta koska silloin on päällä jo Roaccutan kuuri niin asian pitäisi olla kunnossa.

Itse olen 27-vuotias ja en ikinä suosittele e-pillereiden aloittamista omille tyttärilleni! Gynet vain eivät tätä asiaa kovinkaan usein tuo esille. Niillä, joilla ei ole iho-ongelmia, ei niitä välttämättä tule yhdistelmäpillereiden lopettamisenkaan jälkeen, mutta meille joilla niitä ongelmia on niin ne kyllä palaavat.

• ......

Oot syönyt vasta ekan laatan puoliksi, hei haloo. Eikö ne teidän lääkärit kerro, että ekat 3 kk oireet on pahimmillaan, jonka jälkeen häviävät ja jos eivät häviä, niin sitten uutta merkkiä kehiin. Tai ettekö edes lue niitä helkutin ohjeita. Jestas...

• diane novaa syön

itse olen syönyt diane nova nimisiä e-pillereitä melkein laatan ja nyt jo on selviä tuloksia! itselläni on paha akne yläselässä ja kasvoissa. mitään negatiivista sanottavaa ei ole. syön näitä ainakin 6kk reseptin mukaan ja sitten keskustelen jatkosta lääkärin kanssa. ajattelin jatkaa syömistä ehkäisynkin vuoksi. e-pillereiden lisäksi minulla on resepti iholle levitettävään geeliin jota en ole vielä voinut rahanpuutteen takia hakea apteekista. ja sitten on vielä toinenkin syksyllä auringon oton loputtua aloitettava pillereinä syötävä aknelääke(ei saa syödä jos ottaa aurinkoa). vaikutukset ovat yksilöllisiä.

• ....

Oon kuullut, että Diane Novia ei voi syödä kovin pitkään korkean hormonipitoisuuden takia, onkos se totta?

• noiuud

Voi hyvän tähden sentään! Siellä te popsitte niitä pillereitä ja ette tiedä että helvetti on edessä kun lopetatte. Iho paranee nyt, mutta googlettakaahan ja lukekaa mitä tapahtuu kun lakkaatte syömästä. Kysykää gynelta ja ihotautilääkäriltä niin kuulette, että akne pukkaa kahta kauheampana takaisin. Vaikutus kestää siis vain sen ajan mitä syöt niitä yhdistelmäpilsuja! Totta on myös se ettei sitä Diane Novaa iän kaiken saa syödä kun on niin korkea hormonipitoisuus. Ja varsinkin jos on korkea verenpaine niin pillerit pitää lopettaa.

• Dianenova-helvetti

Omakohtainen kokemukseni Dianenovasta.. Olen syönyt noin 4 vuotta kyseistä merkkiä jonka aloitin lievään akneen. Nyt neljän vuoden jälkeen finnejä alkaa taas pukata samaan tahtiin kun ennen pillereitä. Tämän lisäksi koko tämän ajan olen kärsinyt jonkin asteisesta masennuksesta, ruokahalun lisääntymisestä, pahoista mielialan vaihteluista jne jne... Ilman näitä pillereitä olen normaalisti todella iloinen ja hersyvä ihminen, enkä todellakaan mikään masistelija! Nyt olen päättänyt lopettaa tämän DN helvetin ja siirtyä takaisin vähähormonisempaan merciloniin, tämän lisäksi olen menossa ihotautilääkärille pyytämään roa kuurin. Tiedän että dn:n lopettamisen jälkeen ihoni räjähtää täyteen kukkaan ja antibiootit ym turhat lääkkeet ja voiteet on jo kokeiltu. En suosittele kenellekkään dianea sillä se ei ole kun väliaikainen ratkaisu ongelmaan, sikäli jos sitä pystyy suurien sivuvaikutuksien vuoksi edes syömään. En puolla vahvaa lääkekuuria yhtään sen enempää, mutta toivon että saisin sillä lopullisen helpotuksen vaivaani.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      215
      2846
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      127
      2736
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      78
      1783
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1342
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      64
      1324
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      866
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      833
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      833
    Aihe