Terve!
Sanotaan, että kovat luistovoiteet (koville pakkasille tarkoitetut) pitää siklata lämpimänä. Olkoon esimerkkinä pakkasilla käyttämäni Startin sininen ja vihreä matalafluorinen parafiini. Sininen: -7-12C ja vihreä: -8-30C. En käytä grafiittia.
Osaako joku vääntää rautalangasta kuinka lämpimänä tulisi siklata? Voidehan sulaa raudan alla. Sen jälkeen se jähmettyy ja alkaa sitten kovettumaan. Kuinka pian jähmettymisen jälkeen siklataan? Lämpimänä se pysyy monta minuuttia.
Entä voiko pohjan siklata liian aikaisin? Saako tällöin ollenkaan aikaiseksi luistopintaa ikinä?
Jos joku jaksaa vääntää rautalangasta? Kiitos
Kovan voiteen siklaus.
14
4808
Vastaukset
- mie vaan
Mä ajattelisin niin että jos voide siklatessa lähtee lohkeilemalla niin se on liian kovaa mutta jos saat siklattua lastua pinnasta niin ok. Ja jos oikein paljo sulatat pintaan voidetta niin aina kovempi siklaaminen. Mulla on sekä voideltuja suksia että ns pelkästään siklattuja (tarkottaa sitä pohjan pinnan siklausta). Se toimii ainaki kuntohiihtäjällä yllättävän hyvin ja jos kiinnostuit niin kyselepä lisää jts-1 nimimerkiltä. On rehellinen kaveri ja jakelee auliisti neuvoja. Hyviä kelejä ja luistavia suksia.
- Keski-Suomessa
Sininen siklataan heti kun kosteus hävinnyt..jäähdytys ja harjaus
Vihreä 1/4 suksi kerrallaan sulatus ja siklaus, jäähdytys ja harjaus.
Graviitti 10 cm kerralaan sulatus ja siklaus,jäähdytys ja harjaus..
Korjatkaa jos olen täysin pihalla :-) - voitelija
Keski-Suomessa kirjoitti:
Sininen siklataan heti kun kosteus hävinnyt..jäähdytys ja harjaus
Vihreä 1/4 suksi kerrallaan sulatus ja siklaus, jäähdytys ja harjaus.
Graviitti 10 cm kerralaan sulatus ja siklaus,jäähdytys ja harjaus..
Korjatkaa jos olen täysin pihalla :-)Levittää koko matkalle , tämän jälkeen vielä raudalla pyyhkäiset pohjan lämpöiseksi,sitten olaspuikolla ura puhtaaksi,suksien kyljet ja heti siklaat pohjan. Kun norotat parkkua pohjaan niin älä 'piirrä' suoraa
viivaa vaan mutkittele parkku, niin se leviää paremmin ja helpommin. Kun olet kovan siklannut,niin pyyhkäise pari kertaa messinkiharjalla jotta saat kuvion auki ja suksikin toimii sitten paremmin.
Lopuksi viimeistele nylonharjalla. - Näinkin
voitelija kirjoitti:
Levittää koko matkalle , tämän jälkeen vielä raudalla pyyhkäiset pohjan lämpöiseksi,sitten olaspuikolla ura puhtaaksi,suksien kyljet ja heti siklaat pohjan. Kun norotat parkkua pohjaan niin älä 'piirrä' suoraa
viivaa vaan mutkittele parkku, niin se leviää paremmin ja helpommin. Kun olet kovan siklannut,niin pyyhkäise pari kertaa messinkiharjalla jotta saat kuvion auki ja suksikin toimii sitten paremmin.
Lopuksi viimeistele nylonharjalla.Tehdä näin jos voitelet huoneen lämmössä..Mutta jos vihreä lähtee palasina ritisten se lähtee pohjiamyöten.Eli koko homma oli turhaa...Senvuoksi suosittelen korkeintaan 1/2 suksen pituudesta kerralaan..Tuota messinki harjan käyttöä eräs voiteluopettaja suositteli 10--15 lyhyttävetoa..eli aika paljon..
- kktuktktkt
Näinkin kirjoitti:
Tehdä näin jos voitelet huoneen lämmössä..Mutta jos vihreä lähtee palasina ritisten se lähtee pohjiamyöten.Eli koko homma oli turhaa...Senvuoksi suosittelen korkeintaan 1/2 suksen pituudesta kerralaan..Tuota messinki harjan käyttöä eräs voiteluopettaja suositteli 10--15 lyhyttävetoa..eli aika paljon..
siis mikä on "lyhytveto"? Koko suksen mittaako ei vedetä? En tajua.
- siklaaaari
Näinkin kirjoitti:
Tehdä näin jos voitelet huoneen lämmössä..Mutta jos vihreä lähtee palasina ritisten se lähtee pohjiamyöten.Eli koko homma oli turhaa...Senvuoksi suosittelen korkeintaan 1/2 suksen pituudesta kerralaan..Tuota messinki harjan käyttöä eräs voiteluopettaja suositteli 10--15 lyhyttävetoa..eli aika paljon..
onnistuu kovien voiteiden grafiitti, vihreä jne. koko suksen voitelu/siklaus niin ettei voide "ritise" irti. Voidetta pitää osata laittaa riittävän ohut kerros sinne suksen pohjaan!!! Paksun kerroksen jos vetää suksen pohjaan (koko matkalle) niin varmasti kimpoilee irti kun siklaa.
- hfjdhk
siklaaaari kirjoitti:
onnistuu kovien voiteiden grafiitti, vihreä jne. koko suksen voitelu/siklaus niin ettei voide "ritise" irti. Voidetta pitää osata laittaa riittävän ohut kerros sinne suksen pohjaan!!! Paksun kerroksen jos vetää suksen pohjaan (koko matkalle) niin varmasti kimpoilee irti kun siklaa.
Itse kun voitelen, sulatan parafiinipalaa raudan pohjaa vasten ja valutan sulan vahan suksen pohjaan. Teen vähän aaltomaista kuviota. Lopuksi raudalla sulatus ja tasoitus. Sulattamisen jälkeen voidetta on mielestäni (tosi) paksu kerros.
Voitko kertoa, että miten saadaan ohut kerros voidetta? Tulisiko minun rohkeasti vain sulattaa vähemmän voidetta pohjaan ja/tai painaa rautaa kovemmin, jotta voidetta jää ohuempi kerros? Onko raudan liikutusnopeudella vaikutusta? Kuinka hiljaa tai nopeasti rautaa tulee liikuttaa yleensäkin? - Enigma_x
Paljonko oikein sulatat voidetta, jos palasina lohkeilee?
Itse voitelen koko suksen ja annan jopa jäähtyä sen aikaa, kun voitelen toisen suksen. Eikä lennä palaset irti vaan lähtee lastua.
Kannattaisiko vähentää voiteen haaskaamista? - hiihtäjäkin
Enigma_x kirjoitti:
Paljonko oikein sulatat voidetta, jos palasina lohkeilee?
Itse voitelen koko suksen ja annan jopa jäähtyä sen aikaa, kun voitelen toisen suksen. Eikä lennä palaset irti vaan lähtee lastua.
Kannattaisiko vähentää voiteen haaskaamista?Kova parafiini laitetaan hinkkaamalla pohjaan ja luonnonkorkilla hinkkaus,että sulaa,sen jälkeen nailonharjalla kiillotus.Samoin muut voiteet.
- jts-1
hfjdhk kirjoitti:
Itse kun voitelen, sulatan parafiinipalaa raudan pohjaa vasten ja valutan sulan vahan suksen pohjaan. Teen vähän aaltomaista kuviota. Lopuksi raudalla sulatus ja tasoitus. Sulattamisen jälkeen voidetta on mielestäni (tosi) paksu kerros.
Voitko kertoa, että miten saadaan ohut kerros voidetta? Tulisiko minun rohkeasti vain sulattaa vähemmän voidetta pohjaan ja/tai painaa rautaa kovemmin, jotta voidetta jää ohuempi kerros? Onko raudan liikutusnopeudella vaikutusta? Kuinka hiljaa tai nopeasti rautaa tulee liikuttaa yleensäkin?olla varovainen ton raudan kanssa..riittävästi polttoalueita niin se on sitten siinä..ei luista!
tossa kirjotuksessas kolme viimeistä riviä mahdollistaa pohjan polttojäljet! - ..gnoll
hiihtäjäkin kirjoitti:
Kova parafiini laitetaan hinkkaamalla pohjaan ja luonnonkorkilla hinkkaus,että sulaa,sen jälkeen nailonharjalla kiillotus.Samoin muut voiteet.
täytyykö luonnonkorkilla hinkata rajustikin,että saa vahan sulamaan?
vois kokasta,jos ei ihan älytöntä hinkkausta vaadi?
raudalla sulattelussaki omat vaaransa..
- uushiihtäjää
Vähän OFF TOPIC, mutta tää ketju saa kelvata:
Ootteko kukaan muu luisto/pohjustusvoidetta sukselle sulatellessanne tai levittäessänne sotkeneet koko suksianne siihen saamarin tahmeaan voiteeseen? Itse pohjustin upouudet luistelusukseni, ja käytin tietysti liikaa voidetta joka valui suksien laitoja pitkin ja aina siteiden alle.. TYMPII todella paljon irrotella sitä tahmaa, joka ei edes oikein lähde :D Olen vähän hermoheikko kun on uudet sukset ja heti tulee sotkettua, ELI ONKO KUKAAN MUU koskaan sotkenut tälläin suksiaan!?- Spele---
siklauta suksesi niin se on loppu;
- eiluista2
Spele--- kirjoitti:
siklauta suksesi niin se on loppu;
Tässä voitelussa pitää olla voitelu teline, että suksi pysyy paikallaan.
Onnistuu vaikka kovilla voiteilla.
Hangataan voidepalaa suksen pohjaan nopealla liikkeellä, lämmitetään raudalla (varo liian kuumaa rautaa), vie myös rautaa nopealla liikkeellä ensimmäisellä kerralla.
Harjaa lämpimänä, hankaa uudestaan voidetta ja lämmitä.
Voiteen levitystä ainakin 3 kertaa tai enemmän.
Sukset ulos jähtyyn, jäähtyny suksi harjataan luonnonjouhiharjalla, niin kauan että se kiiltää.
Muista puhdistaa suksen pohja ennen voitelun alotusta, messinki tai kupariharjalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197