Miten tilhiä ruokitaan?

Kotitinttinen

Tänään iso tilhiparvi viipyi isohkon rivitalon pihapiirissä koko päivän vaihtaen paikkaa puusta puuhun ja pensaikosta pensaikkoon, lopulta hellyin ja laitoin pihaan pakastemarjoja, joita parvi ei kuitenkaan bongannut.
Voiko tilhiä ruokkia talvella mitenkään. Kaikki luonnonmarjat oli pensaista syöty ja ruokapaikat todella vähissä.

10

4230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonttuw

      Ei aivan helppoa, toki silloin kun pihlajissa on marjoja voisi niitä ottaa talteen kuivumaan terttuina ja sitten talvella viedä ulos roikkumaan jostakin. Vähän silti epävarmaa löytäisivätkö tilhet ja työtäkin vaatii.
      Meillä joku talvi sitten tilhet kävivät useaan kertaan pihakuusen oksilta syömässä toisten lintujen ulosteita, saavat niistäkin jotain ravinteita...

      • Ruma mies

        Olen mökillä raivannut parin pihlajan ympäristöstä muut puut pois ja antanut pihlajien kasvaa isoiksi. Olen joskus lannoittanutkin niitä. Niihin tulee paljon marjoja. Kun tilhiparvi tulee kohdalle, ei isonkaan pihlajan marjat kauan riitä, mutta eivätpä tilhetkään tunnu kovin pitkään samalla paikalla viihtyvän, vaan lentävät seuraavaa pihlajaa etsimään.

        Kaupunkioloissa tämä ei tietysti toimi, vaan edellyttää ainakin pientä metsikköä.

        Mahtaisiko olla mitään pihlajaakin satoisampaa kasvia, jota voisi kasvattaa tilhien ravintoa varten?


      • Kotitinttinen
        Ruma mies kirjoitti:

        Olen mökillä raivannut parin pihlajan ympäristöstä muut puut pois ja antanut pihlajien kasvaa isoiksi. Olen joskus lannoittanutkin niitä. Niihin tulee paljon marjoja. Kun tilhiparvi tulee kohdalle, ei isonkaan pihlajan marjat kauan riitä, mutta eivätpä tilhetkään tunnu kovin pitkään samalla paikalla viihtyvän, vaan lentävät seuraavaa pihlajaa etsimään.

        Kaupunkioloissa tämä ei tietysti toimi, vaan edellyttää ainakin pientä metsikköä.

        Mahtaisiko olla mitään pihlajaakin satoisampaa kasvia, jota voisi kasvattaa tilhien ravintoa varten?

        ilhet eivät ilmeisestikkään osaa ottaa ravintoa kuin puista tai pensaista jotkut kai syövät kauralyhteistäkin siemeniä. Jätin yöksi marjat isolle muovilautaselle pihapöydän päälle ja tilhet ovat tänään tehneeet useita ohilentoja ja viipyneet pihani katajassakin jonkin aikaa, mutta söivät vain lunta.
        Kerran vuosia sitten tilhiparvi vei koristeena olleet muovipuolukat amppeelista. Paitsi että koriste oli pilalla sain pelätä, että tilhet kuolevat. Tilhi ei ole oppinut ihmisen ruokinnalleja tämäkin parvi pelkää kai liiaksi myös pois ajoa.


      • Ruokkija
        Kotitinttinen kirjoitti:

        ilhet eivät ilmeisestikkään osaa ottaa ravintoa kuin puista tai pensaista jotkut kai syövät kauralyhteistäkin siemeniä. Jätin yöksi marjat isolle muovilautaselle pihapöydän päälle ja tilhet ovat tänään tehneeet useita ohilentoja ja viipyneet pihani katajassakin jonkin aikaa, mutta söivät vain lunta.
        Kerran vuosia sitten tilhiparvi vei koristeena olleet muovipuolukat amppeelista. Paitsi että koriste oli pilalla sain pelätä, että tilhet kuolevat. Tilhi ei ole oppinut ihmisen ruokinnalleja tämäkin parvi pelkää kai liiaksi myös pois ajoa.

        Kyllä tilhiäkin voi ruokkia marjoilla talvella. Ne löytävät hämmästyttävän hyvin paikat, missä on marjoja tarjolla. Joskus ovat mm. käyneet kevättalvella syömässä terassin amppeleista koristeeksi laitetut puolukat.
        Kerran laitoin kuivaamiani pihlajanmarjoja ruokintapaikalle talvella, mutta ne eivät kelvanneet kenellekään. Kevään korvalla siivosin kuorijätteet ja ne syömättömät marjat ruokintapaikalta ja levitin ne peltoheitolle hangen päälle. Muutanmien päivien kuluttua ilmestyi pieni tilhiparvi paikalle ja kyllä marjat kelpasivat maasta noin 15 metriä metsänreunasta. Kävivät noin viikon syömässä niitä, kunnes kaikki marjat olivat kadonneet parempiin suihin.
        Tilhille sopivat lähes kaikki marjat, isotuomipihlaja on hyvä marjakasvi linnuille, mutta sen marjat kypsyvät jo varhain elokuussa, eikä siitä ole tilhille iloa. Pihlajista mm. ruotsin- ja suomenpihlaja ovat tavallista pihlajaa myöhäisempiä, niiden marjat ovat suurempia ja maukkaampia, kuin pihlajanlla ja kelpaavat myös linnuille mainiosti. Ruotsinpihlaja menestyy Keski-Suomessakin hyvin ja taimiakin on kaupan. Suosittelen sitä, jos haluaa kauniin ja maukasmarjaisen pihapuun tontilleen.


      • Kotitinttinen
        Ruokkija kirjoitti:

        Kyllä tilhiäkin voi ruokkia marjoilla talvella. Ne löytävät hämmästyttävän hyvin paikat, missä on marjoja tarjolla. Joskus ovat mm. käyneet kevättalvella syömässä terassin amppeleista koristeeksi laitetut puolukat.
        Kerran laitoin kuivaamiani pihlajanmarjoja ruokintapaikalle talvella, mutta ne eivät kelvanneet kenellekään. Kevään korvalla siivosin kuorijätteet ja ne syömättömät marjat ruokintapaikalta ja levitin ne peltoheitolle hangen päälle. Muutanmien päivien kuluttua ilmestyi pieni tilhiparvi paikalle ja kyllä marjat kelpasivat maasta noin 15 metriä metsänreunasta. Kävivät noin viikon syömässä niitä, kunnes kaikki marjat olivat kadonneet parempiin suihin.
        Tilhille sopivat lähes kaikki marjat, isotuomipihlaja on hyvä marjakasvi linnuille, mutta sen marjat kypsyvät jo varhain elokuussa, eikä siitä ole tilhille iloa. Pihlajista mm. ruotsin- ja suomenpihlaja ovat tavallista pihlajaa myöhäisempiä, niiden marjat ovat suurempia ja maukkaampia, kuin pihlajanlla ja kelpaavat myös linnuille mainiosti. Ruotsinpihlaja menestyy Keski-Suomessakin hyvin ja taimiakin on kaupan. Suosittelen sitä, jos haluaa kauniin ja maukasmarjaisen pihapuun tontilleen.

        Nämä tilhet olivat tavallista krantumpia sitten, heitin osan marjoista ensin hangelle, sitten ladoin ne isolle muovilautaselle ja lopuksi nostin lautasen matalan puun hankaankin, jolloin marjoja oli mahdollista syödä oksilla istuen, mutta eivät kelvanneet mustat viinimarjani. Ilmeisesti piha-alueella oli muuta syötävää, vaikka en itse sellaista havainnutkaan. Tilhet viipyivät ainakin 4 päivää rivitaloalueellamme.


    • Tilhiä voi auttaa marjojen loputtua laittamalla esim. puitten oksiin tai maahan omenan paloja tai rusinoita. Kyllä kelpaavat !

    • Tilhet2222

      Tilhi syö kuorittuja auringonkukan siemeniä!! Niitä on helppo ostaa ja antaa. Varmaakin muutkin siemenet kelpaavat!! Itse ruokin niitäkin laudallani ja näin useasti kun menivät niitä syömään pakkasella. Hyvin kelpaa!! Menekki ei ole kovin suurta, kaikki linnuthan ovat aika pieniä. Kivaa seurata ja auttaa lintuja.

    • emmamaija

      tilhelle kelpaa leivän ja pullan muruset. omenia olen syöttänyt. Meillä on isot parvet tilhiä takapihalla. kummallista ovat olleet koko talven täällä Haaparannalla.

    • Pähkinärouhe

      Meillä Kokkolassa tilhiparvi (n. 30) ilmestyi maaliskuun alussa pihaan ja on siitä asti pyörinyt lähistöllä ja käynyt ruokintapaikalla. Pähkinärouhe ja kuorittu auringonkukan siemen kelpaa. Koskaan ennen en ole tilhiä lintulaudalla nähnyt. Tosi rohkeitakin ovat ja evästä kiskotaan nokan täydeltä. Vaahterasta kuuluu niiden helisevä ääntely ja jotain nokkivat siitäkin... jäkälää?

    • Tiaisetensin

      Hei, eikös niitä teidän (tihi) ruokintoja käy tiaiset lainkaan nokkimassa, kun ei mainittu siitä?
      Itse pidän tärkeämpänä, että tiaisilla on syötävää ja varsinkin alkuvuodesta. Silloin katselevat jo pesäpaikkoja (pönttöjä) sillä silmällä. Ja kun on ruokaa saatavilla, niin pesintä alkaa aikaisemmin ja on varmemmalla pohjalla.
      On hienoa seurata tiaisia pesän rakennusvaiheesta lähtien. Siinä on se jälkeen haudontavaiheet, sitten poikasten ruokkiminen. Hienointa on katsella, kun poikaset alkavat kurkistella pöntöstä uteliaana maailmaa, kunnes sitten uskaltavat ensi kerran siivilleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe