Talous menee pilalle kelan pelleilyn takia.

Eijaksamitenkaan

Terve. Tahtoisin kysyä mielipidettänne ja mahdollisia neuvoja miten toimia.

Yritän pitää jutun lyhyenä ja ytimekkäänä. Vastaan ja täydennän jos tulee kysyttävää myöhemmin. Toivon että pysytään itse asiassa ja hyväksytään että asiat ovat menneet näin, turha siis jokaiseen kohtaan kysyä erikeen "miksi näin kävi, miksi teit näin" tjmv jälkiviisastelua. Suurinosa näistä jutuista on jo historiaa ja tarvitsen apua TÄLLÄ HETKELLÄ olevaan ongelmaan.

Sairastuin viime vuonna epilepsiaan. Jouduin sairaslomalle. Työsuhteeni lopetettiin (olen kassamyyjä pienessä firmassa). Sairaslomani jatkui. Minulla oli ongelmia lääketasapainon ja oikean lääkkeen löytämisen kanssa. Meni noin 4kk että oloni muuttui edes etäisesti siedettäväksi. Minua hoidettiin HYKSissä epilepsian takia ja lääkäri määräsi minut myös psykiatrille koska alkoi epäillä että pahaolo ja oksentelu ja syömättömyys ja hiustenlähtö yms yms yms olisikin mielenterveydellistä.
Ehdin tavata psykiatrin 2 kertaa. Hän diagnosoi masennusta, ahdistuneisuutta, pakkoneuroottisuutta yms. Olen samaa mieltä hänen kanssaan. Minulle ilmoitettiin että koska en ollut saanut epileptisia kohtauksia noin 6 kuukauteen niin en ole enää heidän asiakkaansa. Psykiatri sanoi että en ole enää hänen asiakkaansa koska hän hoitaa HYKSin epileptikkoja yms. mutta samaan hengenvetoon hän myös sanoi että minä en todellakaan ole työkykinen, mutta joudun hakea psykiatrista hoitoa muualta.
MInut ohjattiin mielentereystoimistoon josta minut ohjattiin a-klinikalle koska sanoin että poltan joskus ruohoa.

Olin/olen edelleen työkyvytön mutta psykiatri ei edellämainitun syyn takia suostunut kirjoittaa enää b-lausuntoa lisää. Puhuin neurologini kanssa ja hän kirjoitti "viimeisen" b-lausunnon ja sanoi että minun pitäisi hakea psykiatrilta sitä jatkossa (joka siis jo näytti minulle ovea).

nyt 1.5kk myöhemmin sain Kelasta kirjeen että minun 2kk kattanut B-lausunto on hylätty koska minulla ei enää ole ollut epileptisiä kohtauksia, VAIKKA neurologi ja psykiatri ovat sitä mieltä. Kelan mukaan koska en enää kärsi epileptisistä kohtauksista, olen työkykyinen (vaikka neurologi ja psykiatri sanovat että en ole).

Nyt minun talouteni on aivan kriittisesti sekaisin. Olen 2kk odottanut päätöstä ja rahaa ja joutunut elämään luottokortin turvin. Nyt sain tietää että olen odottannu turhaan ja rahaa ei ole tulossa ja minulla on luottokortilla hirveät velat ja myös vuokra ja muut laskut pitäisi maksaa.

Miten tämä voi olla mahdollista... Tai no, ei tarvitse vastata, lähinnä mitä minun pitää tehdä että en menetä luottotietojani tämän homman takia. Onko mitään toivoa että valitus päätöksestä auttaisi mitään? Tässähän on kyse vaan byrokratiasta ja pilkunviilaamisesta. Uskon että jos psykiatri olisi kirjoittanut tuon b-lausunnon, olisi se mennyt lävitse. Mutta koska psykiatri ei kokenut minun olevan enää hänen asiakkaansa en sitä häneltä saanut vaan se piti hakea neurologilta.

minulla on oikeasti aika vararikko tässä edessä, elin siinä luulossa että saisin kahden kuukauden korvaukset nyt ja saisin laskut maksettua. Nyt ei ole kädessä tai tilillä mitään. Enkä saa työttömyyskorvauksiakaan kuin aikaisintaan helmikuun lopussa koska olen SAIRASLOMALLA tammikuun loppuun... ei riitä voimat enää pitkään tämmöseen pompotteluun ja byrokraattiseen pelleilyyn. JOkapaikasta ohjataan muualle eikä suostuta ottaa vastuuta. Ja se joka ottaa vastuun, ei sen mielipide sitten kelpaakkaan kelalle.

Apua tarvitaan korvasti T: Sairaslomalla oleva työkykyinen ei-työtön mutta ei työssäkään.

7

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,

      kyse on nyt siitä, mikä on diagnoosisi. Epilepsian takia et siis saa enää sairauslomaa, koska jos sinulla ei ole enää kohtauksia olet Kelan mielsestä siltä osin työkykyinen. Tarvitset siis todistuksen jossa päädiagnoosi on joku mielenterveyden häiriö. Tiesitkö, että Kela syynää kaikki lääkeostot myös, eli jos olet työkyvytön psyykkisistä syistä täytyy sinulla olla myös lääkeostoja.

      Jos ymmärisin oikein, olet kuitenkin tällä hetkellä työkyvytön (b-lausunto voimassa), vaikka et saa sairauspäivärahaa. Oletko käynyt työvoimatoimistossa? Jos Kela hylkää päivärahan pitää heti ilmoittautua työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi jolloin saat työttömyyskorvausta tai työmarkkinatukea.

      Työvoimatoimisto järjestää työkykyarvioita, joten voisit sitä kautta päästä uudelle lääkärille. Kysy työkkäristä ihmistä joka hoitaa kuntoutusasioita. Oletko hakenut sossusta toimeentulotukea tämän hetkiseen tilanteeseen?
      En tiedä ymmärsinkö ihan kaikkea, mutta toivottavasti tästä oli jotain apua.

      • Eijaksamitenkaan

        B-Lausunnon kirjoittanut neurologi siis on sitä mieltä että minä _ehdottomasti_ tarvitsen psykiatrista hoitoa, enkä tämän takia ole työkykyinen. Samoin tämä mieltä on HYKSin psykiatri jolle minut tämä neurologi määräsi.

        Mutta sitten tämä ihana byrokratiarumba alkoi ja neurologi "siirsi" minut pois HYKSin alaisuudesta kohtauksettomuuden takia julkiselle puolelle (lue terveyskeskus). Olin edelleen HYKSin psykiatrin hoidossa mutta tuon siirron takia en enää sitten ollutkaan ja minulle sanottiin että hae psykiatrista hoitoa julkiselta puolelta (josta en sitä myöskään saanut)

        Tarvitsin uuden B-lausunnon, mutta psykiatri ei sitä suostunut kirjoittamaan koska en enää ollut hänen hoidossaan. Neurologi suostui kirjoittamaan vielä yhden mutta sanoi että minun pitää jatkossa hoitaa se minua hoitavalta lääkäriltä (eli ei keneltäkään koska julkisella puolella en saanut psykiatrista hoitoa).

        Tämä neurologin kirjoittama B-lausunto tuli nyt siis hylättynä takaisin, eikä minulla ole mahdollisuutta saada mistään sitä psykiatrista B-lausunto jolla ilmeisesti sitä sairaslomaa vielä jatkettaisiin koska "selkeästi et ole työkykyinen".

        Eli onko ongelmani nyt se että en pääse oikeantyyppiselle lääkärille saamaan sitä B-lausuntoa, koska neurologin lausunto ei enää kelpaa? Entä mitä voin odottaa tosiaan sen suhteen että olen odottanu 2kk sairaspäivärahoja, joita minulle kuitenkin ennen tätä rumbaa oli maksettu aivan tyytyväisenä noin 6kk ajan? Onko mitään toivoa saada valittamalla tähän jotain muutosta, vai menenkö suoraan huomenna sossuun itkemään rahaa viimeisen parin kuukauden valkoihin, plus tuleviin parin kuukauden vuokriin ja laskuihin, ennenkuin minä saan jonkun työttömyyskorvaus/peruspäiväraha päätökseni? (olen siis edelleen sairaslomalla tammikuun loppuun saakka, mutta mitään korvausta ei tule mistään).


      • nikotiikeri

        Ikävä tilanne, muttei mitenkään harvinainen. Kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärit on ihan oma lukunsa, ei niiden päätä käännetä millään lääkärintodistuksilla, vaikka ne olisi minkälaisia hyvänsä.
        Itse jouduin aikoinaan työtapaturman vuoksi vakuutusyhtiön pomputeltavaksi, ja ensimmäisiä päivärahoja odottelin yli kaksi vuotta. Meni vuokra-asunto, auto sekä luottotiedot näppärästi kaikki samalla rysäyksellä.
        Varaat soskuun ajan ja kyselet sieltä apua.


      • Eijaksamitenkaan
        Eijaksamitenkaan kirjoitti:

        B-Lausunnon kirjoittanut neurologi siis on sitä mieltä että minä _ehdottomasti_ tarvitsen psykiatrista hoitoa, enkä tämän takia ole työkykyinen. Samoin tämä mieltä on HYKSin psykiatri jolle minut tämä neurologi määräsi.

        Mutta sitten tämä ihana byrokratiarumba alkoi ja neurologi "siirsi" minut pois HYKSin alaisuudesta kohtauksettomuuden takia julkiselle puolelle (lue terveyskeskus). Olin edelleen HYKSin psykiatrin hoidossa mutta tuon siirron takia en enää sitten ollutkaan ja minulle sanottiin että hae psykiatrista hoitoa julkiselta puolelta (josta en sitä myöskään saanut)

        Tarvitsin uuden B-lausunnon, mutta psykiatri ei sitä suostunut kirjoittamaan koska en enää ollut hänen hoidossaan. Neurologi suostui kirjoittamaan vielä yhden mutta sanoi että minun pitää jatkossa hoitaa se minua hoitavalta lääkäriltä (eli ei keneltäkään koska julkisella puolella en saanut psykiatrista hoitoa).

        Tämä neurologin kirjoittama B-lausunto tuli nyt siis hylättynä takaisin, eikä minulla ole mahdollisuutta saada mistään sitä psykiatrista B-lausunto jolla ilmeisesti sitä sairaslomaa vielä jatkettaisiin koska "selkeästi et ole työkykyinen".

        Eli onko ongelmani nyt se että en pääse oikeantyyppiselle lääkärille saamaan sitä B-lausuntoa, koska neurologin lausunto ei enää kelpaa? Entä mitä voin odottaa tosiaan sen suhteen että olen odottanu 2kk sairaspäivärahoja, joita minulle kuitenkin ennen tätä rumbaa oli maksettu aivan tyytyväisenä noin 6kk ajan? Onko mitään toivoa saada valittamalla tähän jotain muutosta, vai menenkö suoraan huomenna sossuun itkemään rahaa viimeisen parin kuukauden valkoihin, plus tuleviin parin kuukauden vuokriin ja laskuihin, ennenkuin minä saan jonkun työttömyyskorvaus/peruspäiväraha päätökseni? (olen siis edelleen sairaslomalla tammikuun loppuun saakka, mutta mitään korvausta ei tule mistään).

        ... ja niin. Mitään muita lääkeostoja minulla ei epilepsialääkkeiden lisäksi ole. Koska neurologi ei tahtonut määrätä mitään koska se voisi sekoittaa lääketasapainon (Jota ei ollut löytynyt koska voin jatkuvasti pahoin, mutta lääkärin mielestä pahoinvointi oli psyykkistä). Ja psykiatri ei halunnut määrätä mitään koska olin ollut vasta niin vähän aikaa hänen potilaansa ja sitten ei halunnut määrätä koska minut siirrettiin pois hänen alaisuudestaan.

        Minua ahdistaa liikkua ihmisjoukoissa ja esim. pelkkä asiointi kelassa on jo vaikeaa, mutta selviän siitä kyllä jotenkin. Hikoilua ja paniikkikohtauksia voi kyllä tulla. Minun on käytännössä mahdotonta "pitää kiinni oikeuksistani" ja "vaatia palvelua". Kun se virkailija siellä tiskin takana jotai minun valituksiini sanoo, niin tulee lähinnä "aijjaa, noh, ei kai sit voi mitään"-fiilis minulle, kun tahdon vaan pois siitä tilanteesta kotiin sänkyyn itkemään.

        Minulla on ollut jo usean vuoden itsetuhoisia ajatuksia enemmän tai vähemmän, mutta tämä epilepsia ja koko rumba ja nyt nämä rahaongelmat ovat pistäneet nämä ajatusket taas todella etualalle. Olen esim tervyskeskuslääkärille tästä sanonut ja hän ei reagoinut oikein mitenkään. Painotin että on todella paha olla ja hän sanoi vaan että katsellaan jos se helpottaisi ja jos ei helpota ni soita. Siinäs sitten soitat joulupyhinä johonkin pirun TERVEYSKESKUKSEEN.

        Ilmeisesti joudun menemään nyt vaan suoraan sossuun ja joutua siellä uuteen byrokratiarumbaan ja pyöritykseen?


    • köyhimys

      Mene nyt sossuun kertomaan huolistasi. luulen ettei ne takautuvasti maksa mitään mutta ainaskin tulevaan saanet apuja. Sulla on oikeus laskettaa niillä oletko oikeutettu joihinkin jelppeihin. Pykälät takaa sen.
      Ylpeys kantsii nielaista joskus ja myöntää ettei itse enää hallitse tilannetta.
      Muu rumba taitaakin olla aika hankala. Pompoteltavuus pitäisi saada jotenkin poikki, mieti mitä itse voit tehdä asian eteen.
      Yritä jaksaa !

    • sossuun mars

      mee sinne sossuun ja heti. Ja jos joudut joskus osastolle jostain syystä, voit ottaa yhteyttä myös sairaalassa toimivaan sosiaalityöntekijään, joka voi kanssa neuvoa pykäläviidakossa. myös seurakunnista kannattaa hakea apua, ruokaa yms

    • ansku11111111111

      Sinuna harkitsisin myös yhteydenottoa potilasasiamieheen. Sinulla on oikeus asianmukaiseen hoitoon ja kohteluun ihan niinkuin kaikilla muillakin. Toivon todella, että asiasi järjestyy. Älä anna periksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      682
      5087
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3287
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2543
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2369
    6. 261
      1960
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1389
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe