Elokuvakäsikirjoitus?

Anim

Ihmetellyt hieman uteliaana, että miten homma pelaa kässärin valmistuttua? Pyydetäänkö jotain tärkeää henkilöä lukemaan tärkeät paperit ja tärkeät ihmiset nyökkäävät kokouksessa tyytyväisinä ja soittavat, että olet lucky boy ja tehdään leffa?

9

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaaaaan

      Ns. "normi-ihmiset" saa kohtalaisen harvoin aikaan niin hienoa käsikirjoitusta että sitä koskaan toteutettaisiin. "Oikeisiin" elokuviinhan käytetään todella paljon rahaa, joten käsikirjoituksen pitää olla hyvä jotta elokuvaa katsotaan.

      Kun mietitään tällaisia isoja leffoja, useinhan se on niin että käsikirjoittajat palkataan tekemään kässäri jostain tietystä aiheesta, milloin käsikirjoittajat ovat tietysti ammattilaisia.

      Jos "tavis" kirjoittaa kässärin, ja haluaisi siitä tehtävän oikean elokuvan, pitää viedä kässäri jollekkin elokuva-ohjaajalle tai tuottajalle. Se on erittäin vaikeaa saada hyväksytyksi, ei tule mieleen oikeita hienoja leffoja jonka joku tavis olisi kirjoittanut. Sitten kun hylkäyksiä satelee, mutta itse pitää ideastaan, voi toteuttaakin sen itse, kotileffana. Mikä ei tietenkään vastaa samaa kun oikea elokuva ( ;D) mutta ainakin saa leffan tehtyä.

      • Anim

        Tosiaankin se raha tulee aina esiin ja bisnestähän se on. Enkä tosin kyllä uskoisi, että tälläinen tavis saa kirjoitustaan edes luettavaksi asti. Vaikka budjetti ei ehkä olisikaan niin "hintava".


      • minävaaaaan
        Anim kirjoitti:

        Tosiaankin se raha tulee aina esiin ja bisnestähän se on. Enkä tosin kyllä uskoisi, että tälläinen tavis saa kirjoitustaan edes luettavaksi asti. Vaikka budjetti ei ehkä olisikaan niin "hintava".

        Kyllä kässärin voi taviskin saada luettavaksi, mutta sekin riippuu monesta eri asiasta, luetaanko sitä. Näille elokuvatuottajille, ohjaajille yms. lähetellään varmasti hyvin paljon kässäreitä toivoen että ne joskus toteutettaisiin, joten heillä ei todennäköisesti ole aikaa keskittyä kaikkiin. Hyvään kässäriin kuuluu synopsis jossa lukee erittäin lyhyesti ja tiivistettynä mistä elokuva kertoo. Synopsis on hyvin lyhyt, ehkä vain yhden sivun pituinen tiivistelmä. En usko että tuottajat ja ohjaajat ryhtyvät lukemaan sellaista yli satasivuista käsikirjoitusta jos se voi olla (ja todennäköisesti on) ajanhukkaa. Synopsikset he kuitenkin todennäköisesti lukevat. Jos synopsis on todella hyvä, joka voitaisiin mahdollisesti toteuttaa, luetaan sitten kässärikin =)


      • tarinan kertominen
        minävaaaaan kirjoitti:

        Kyllä kässärin voi taviskin saada luettavaksi, mutta sekin riippuu monesta eri asiasta, luetaanko sitä. Näille elokuvatuottajille, ohjaajille yms. lähetellään varmasti hyvin paljon kässäreitä toivoen että ne joskus toteutettaisiin, joten heillä ei todennäköisesti ole aikaa keskittyä kaikkiin. Hyvään kässäriin kuuluu synopsis jossa lukee erittäin lyhyesti ja tiivistettynä mistä elokuva kertoo. Synopsis on hyvin lyhyt, ehkä vain yhden sivun pituinen tiivistelmä. En usko että tuottajat ja ohjaajat ryhtyvät lukemaan sellaista yli satasivuista käsikirjoitusta jos se voi olla (ja todennäköisesti on) ajanhukkaa. Synopsikset he kuitenkin todennäköisesti lukevat. Jos synopsis on todella hyvä, joka voitaisiin mahdollisesti toteuttaa, luetaan sitten kässärikin =)

        Kyllä tiukat tuottajat haistaa hyvän käsikirjoituksen ja erottaa sen sekundapapereista.
        Ajatellen että he ovat lukeneet vuosien varrella satoja kässäreitä, joten tietävät tarkkaan mitä tekevät, ja silloin löytyy resurssejakin.

        Sama juttu kun laulukilpailuissa, lahjattomuus näkyy armottomasti jos sävelkorva tai tulkinta puuttuu.
        Samoin käsikirjoituksissa. Vaikka formaatti olisi hallussa mutta visuaalinen ja dramaturginen lahjakkuus puuttuu, niin teksti ei sytytä. Tarinan kertomisen taito on lahja.

        Elokuvakäsikirjoittaminen on vaikea laji, lukijan on nähtävä käsikirjoituksen perusteella hahmot visiona silmissään. Tarinan on tempaistava mukaansa ja oltava riittävän mielenkiintoinen eli kiinnostavasti kuvailtu (siinähän kirjoitetaan kuvia) ja pidettävä mielenkiinto yllä viimeiseen sivuun "the end" merkintään saakka.


      • Anim
        tarinan kertominen kirjoitti:

        Kyllä tiukat tuottajat haistaa hyvän käsikirjoituksen ja erottaa sen sekundapapereista.
        Ajatellen että he ovat lukeneet vuosien varrella satoja kässäreitä, joten tietävät tarkkaan mitä tekevät, ja silloin löytyy resurssejakin.

        Sama juttu kun laulukilpailuissa, lahjattomuus näkyy armottomasti jos sävelkorva tai tulkinta puuttuu.
        Samoin käsikirjoituksissa. Vaikka formaatti olisi hallussa mutta visuaalinen ja dramaturginen lahjakkuus puuttuu, niin teksti ei sytytä. Tarinan kertomisen taito on lahja.

        Elokuvakäsikirjoittaminen on vaikea laji, lukijan on nähtävä käsikirjoituksen perusteella hahmot visiona silmissään. Tarinan on tempaistava mukaansa ja oltava riittävän mielenkiintoinen eli kiinnostavasti kuvailtu (siinähän kirjoitetaan kuvia) ja pidettävä mielenkiinto yllä viimeiseen sivuun "the end" merkintään saakka.

        Miten haluaisin tehdä/kuvata kohtaukset,mutta en tiedä tarkkaan kuinka sen kirjoittaisin.Tiedän minkä näköisiä/tyylisiä hahmojen tulisi olla ja minkälaisia asusteita he pitäisivät.Myös ajan kanssa osaisin kenties tehdä jonkinlaisen aikataulun ja järjestyksen missä elokuva kuvattaisiin.Budjetti on mietitty ennen kirjoittamista ja sen en uskoisi kasvavan todellakaan suureksi,koska kyseessä on enemmänkin kertomus.Ei tavallinen vaan erittäin jännittävä ja jokseenkin visuaalinen joka saa ihmiset sanomaan vau,tuo oli helvetin pelottava elokuva!


    • Mene Yle > Kohtaus > Käsikirjoitus.Nyt -käsikirjoituskurssista kertovalle sivustolle. Siellä on ammattilaisia, jotka kertoo NIMELLÄÄN käsikirjoittajan työstä ja kirjoitustyön etenemisestä valmiiksi käsikirjoitukseksi. Voit seurata jopa prosessin etenemistä piakkoin.

      Täällä näyttää olevan tälläisiä "MInävaaaaan"-nimimerkkejä, jotka auliisti kirjoittavat ikäänkuin asiantuntevina vastauksiaan eli lannistavat vastauksillaan nuoret, alalle haluavat ja kirjoittamisesta pitävät kirjoittajan versot. Sen lisäksi jaellaan latteuksia ja itsestäänselvyyksiä, mitkä eivät pidä paikkaansa. Hyvästä tarinasta on aina puute, sitä ei mikään raha pysty korvaamaan. Tsemppiä.

      • Anim

        Ja tiennytkään tuosta, että YLE ottaa vastaan käsikirjoituksia noin helposti luettavaksi. MUTTA sanotaan, että älä liitä kamerakohtauksia mukaan kirjoitukseen. Aika outoa sillä itse olen ainakin keskittynyt kovinkin paljon mistä ja miten tietyt kohtaukset kuvattaisiin. No ei se auta kuin muokata taas ja katsoa jos nyt sitten " tarjoaisi " tekstiä tässä joskus. No kirjoittajahan on vain kirjoittaja.


      • Anim kirjoitti:

        Ja tiennytkään tuosta, että YLE ottaa vastaan käsikirjoituksia noin helposti luettavaksi. MUTTA sanotaan, että älä liitä kamerakohtauksia mukaan kirjoitukseen. Aika outoa sillä itse olen ainakin keskittynyt kovinkin paljon mistä ja miten tietyt kohtaukset kuvattaisiin. No ei se auta kuin muokata taas ja katsoa jos nyt sitten " tarjoaisi " tekstiä tässä joskus. No kirjoittajahan on vain kirjoittaja.

        Ekaksi sanoisin, että unohda heti alkuunsa tuo viimeinen lauseesi. Kirjoittaja ei ole VAIN kirjoittaja. Kyllä kirjoittaja on lopulta koko tarinan - on se sitten elokuvan tai mainoselokuvan - alullepanija, keksijä, jopa luoja. Idea voi tulla muualta mutta kyllä se on käsikirjoittaja, joka sen perslihaksia kuluttavan ja aivoja raastavan työn tekee.

        Jos sinulla on visuaalista silmää, niin sehän on vain plussaa! Kamera-ajot kirjoitetaan/piirretään hahmoksi kuitenkin vasta myöhemmin, koska koko työn luovuudelle, siis luovan prosessin kaikille tekijöille, pitää jättää tilaa. Kamera-ajojen kertominen kässärissä vain sotkisi tässä vaiheessa. Pidä ne ajatukset vaikka eri paperilla/tiedostossa, jos se on sinusta tarinan kannalta jotenkin oleellisen tärkeää. Tarina on se pointti, ei kamera-ajo. Voi olla ja usein onkin, että tarinan edetessä et edes koe niitä enää tarpeellisiksi. "Miltä joku näyttää jää sen varjoon, mitä joku on."

        Ohjaaja on luova, kameramies luova, stylisti on luova jne. Tämä jonkun mielestä usein sekavakin seurakunta tekee kuitenkin erittäin kurinalaista työtä, jonka pohjana on käsikirjoittajan tarina. Yksin ei kukaan voi tehdä kaikkea. Käsikirjoittaja osallistuu parhaiten visuaalisuuteen silloin, kun hän sen kirjoittaa sen tarinaansa, ei kuitenkaan esim. teknis-visuaalisina kamera-ajoina.

        Aiheesta voisi jutella enemmänkin ja se onkin erittäin kiinnostavaa. Ja mielipiteitä on niin paljon kuin tekijöitä. Itse en ole kirjoittaja, vaan juuri se visualisti enkä kokemuksesta mielelläni pompi kirjoittajan varpaille. Opiskele siellä Ylen Kohtaus-sivustolla käsikirjoittamista, kun se on nyt "julkistakin". Saat toivottavasti lisää rohkeutta kirjoittamiseen. Toivotan edelleen tsemppiä.


      • Anim
        Sehänolenmie kirjoitti:

        Ekaksi sanoisin, että unohda heti alkuunsa tuo viimeinen lauseesi. Kirjoittaja ei ole VAIN kirjoittaja. Kyllä kirjoittaja on lopulta koko tarinan - on se sitten elokuvan tai mainoselokuvan - alullepanija, keksijä, jopa luoja. Idea voi tulla muualta mutta kyllä se on käsikirjoittaja, joka sen perslihaksia kuluttavan ja aivoja raastavan työn tekee.

        Jos sinulla on visuaalista silmää, niin sehän on vain plussaa! Kamera-ajot kirjoitetaan/piirretään hahmoksi kuitenkin vasta myöhemmin, koska koko työn luovuudelle, siis luovan prosessin kaikille tekijöille, pitää jättää tilaa. Kamera-ajojen kertominen kässärissä vain sotkisi tässä vaiheessa. Pidä ne ajatukset vaikka eri paperilla/tiedostossa, jos se on sinusta tarinan kannalta jotenkin oleellisen tärkeää. Tarina on se pointti, ei kamera-ajo. Voi olla ja usein onkin, että tarinan edetessä et edes koe niitä enää tarpeellisiksi. "Miltä joku näyttää jää sen varjoon, mitä joku on."

        Ohjaaja on luova, kameramies luova, stylisti on luova jne. Tämä jonkun mielestä usein sekavakin seurakunta tekee kuitenkin erittäin kurinalaista työtä, jonka pohjana on käsikirjoittajan tarina. Yksin ei kukaan voi tehdä kaikkea. Käsikirjoittaja osallistuu parhaiten visuaalisuuteen silloin, kun hän sen kirjoittaa sen tarinaansa, ei kuitenkaan esim. teknis-visuaalisina kamera-ajoina.

        Aiheesta voisi jutella enemmänkin ja se onkin erittäin kiinnostavaa. Ja mielipiteitä on niin paljon kuin tekijöitä. Itse en ole kirjoittaja, vaan juuri se visualisti enkä kokemuksesta mielelläni pompi kirjoittajan varpaille. Opiskele siellä Ylen Kohtaus-sivustolla käsikirjoittamista, kun se on nyt "julkistakin". Saat toivottavasti lisää rohkeutta kirjoittamiseen. Toivotan edelleen tsemppiä.

        Päätin nyt aloittaa 50min x 6 osaisen mini-sarjan, koska niitä etsitään eniten tulevina vuosina. Oikeastaan lähden valmiista kirjoituksestani muokkaamaan tätä ja hei, enhän minä muuta kuin yritä parantaa hieman mahdollisuuksiani saada ideani läpi :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe