On haastavaa

Kaukokummi

Itselleni vähän kipeä aihe, mutta ajattelin kysyä, että miten muut ovat asian hoitaneet. Olen 350km:n päässä asuvan 10v tytön ja 3v pojan kummi (eri perheistä) sekä aivan toisella suunnalla saman matkan päässä olevan pienen tyttölapsen kummi. Minua harmittaa jatkuvasti, että näemme kummilapsiamme tosi harvoin. Pidetään toki yhteyttä aktiivisesti perheisiin, koska äidit ovat olleet lapsuudesta asti ystäviämme tuolla ekalla paikkakunnalla, joka on kotipaikkakuntani. Olemme käyneet paikan päällä yleensä muutaman kerran vuodessa, mutta nyt viime käynti on niinkin kaukaa kuin alkukesästä. Muistan lapsia aina jouluna ja synttäreinä ja kyselen muutenkin kuulumisia tekstiviesteillä ja puhelimessa puhuessa, mutta silti kaivertaa. Mutta kyllä vanhempien täytyi kummeja valitessaan tietää, että yhteydenpito ei voi olla samanlaista kuin jos asuisi samalla paikkakunnalla vai miten asian ajattelette? Meille on kummiksi valinnan jälkeen syntynyt itselle muksuja, olemme rakentaneet, olleet mukana työelämässä ja noinkin kauas on lyhyen viikonlopun aikana vaikea kovin usein lähteä. Tuo paikkakunta missä pienin kummilapsi asuu, on suunnalla, jonne meillä ei ole ikävä kyllä mitään muuta asiaa, joten olemme toistaiseksi käyneet siellä vain 1v-synttäreillä. Perhe on tuttu mieheni puolelta, joten en osaa oikein kovin luonnollisesti pitää yhteyttä heihin, mutta tekstiviesteillä olen kysellyt pikkuisen kuulumisia.

Olenko aivan onneton kummi?? :(((

2

515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bdfdfddf

et ole onneton kummi. se on mielestäni ymmärrettävää ettei pysty kovin usein lähtemään 350km:n päähän tapaamaan kummilapsia, varsinkaan kun itselläsikin on jo lapsia. pidät kuitenkin muuten yhteyttä ja muistat synttäreinä ja jouluina, se on hyvä. mielestäni myös kummilasten vanhemmat( tietty ne lapset) voisivat käydä joskus sinun luonasi. ei se kummius ole yksinään sinun vastuullasi, myös kummilapset perheineen voisivat käydä teillä.

• kummius huono asia

Jos tehtäisiin kysely, onko mitään mieltä nykyään ylläpitää koko kummiaatetta, niin uskoisin, että 3/4 kummeista vastaisi, että ei ole mieltä!

Suurimmalla osalla seka kummilapsista ja kummeista tulee koko jutusta vain paha mieli. Lapset tuntevat itsensä hylätyksi, kun kummit eivät huomioi tarpeeksi (tai anna rahaa tarpeeksi) ja kummit tuntevat huonoa omaatuntoa samoista asioista.

Paras lopettaa kummius kokonaan. Jos haluaa osallistua jonkun ihmisen elämään, niin yhtä lailla sen voi toteuttaa ihan normaaliystävyyden kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      43
      9698
    2. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      71
      4995
    3. "Mä elän vieläkin"

Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      59
      4327
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      137
      2856
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      137
      2669
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      176
      2489
    7. Miten ikinä kelpaisin sulle

Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      26
      1875
    8. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      20
      1637
    9. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      36
      1540
    10. Älä nyt ainakaan pelkää

että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava
      Ikävä
      72
      990
    Aihe