Eli missä se ero menee? Olen kirjoittanut lähinnä nyt näin omaksi iloksi tarinaa, joka perustuu tositapahtumiin. Kirjoitan tavallisen pokkarin kokoisille sivuille (eli tavallista kirjaa pienemmille, rivimäärä 32 niinkuin kuuluu...) ja tällähetkellä sivuja kertynyt noin 22. Lisää tulee luultavasti vielä noin 10-15. Miksi siis voisin kutsua tätä "tarinaani"?
Eikös novellit ole kuitenkin kirjoja paljon lyhyempiä, vai mikä niiden ero on?
Novellin ja kirjan ero?
9
3628
Vastaukset
Novellin ja romaanin näkyvin ero on niiden pituus. Usein kirjassa julkaistaan yksi romaani tai monta novellia. Novellin tyypillisiä tunnuspiirteitä ovat kuitenkin pituuden lisäksi kerrontatyyli, jota voisi kutsua tiivimmäksi kuin romaanin paikoin hieman rönsyileväkin kerrontatapa. Myös henkilöhahmoja on perinteisesti harvempi.
Englannin kielessä on käytössä myös huomattavasti laajempi kirjo termejä, joihin voi tutustua Wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Novelli- vaip kuin
nuo sanamäärät mietityttää... 40 000 sanaa suomen kielessä taitaa suomen kielessä olla jo romaani. enkussahan on eri kun on paljon on of the a in at lyhyitä sanoja.
- Wangel
Kaikkien noiden lisäksi myös aika hyvä nyrkkisääntö voisi olla, että novellin jaksat lukea kerralla ja romaaniin menee useampi kerta. Tosin jotkut himolukijat, kuten minä, voivat hotkaista yhden romaaninkin kertaheitolla, mutta niin...
Jos se ei ole novelli, niin ehkä pienoisromaani?
Riippuu tosiaan paljon tyylistä, henkilöhahmoista, juonen tiiviydestä etc, etc, etc.
(Huomaa kyllä, että alkaa olemaan väsynyt, kun piti hetki miettiä miten tiivis taivutetaan. Hauskaa varmaan lukea aamulla mitä olen onnistunut kirjani kanssa säheltämään kun sitä on tässä kirjoiteltu aamunkajolle saakka...mikä kajo ja missä? D: )- [aloittaja]
Kiitos paljon vastauksista.
Henkilöhahmoja on aika monta: muutama päähenkilö, jotka toistuvat useammin tarinassa ja joiden elämistä tiedetään enemmän, ja muutama sivuhenkilö. Eli noin 8-14 henkilöä yhteensä (en nyt ole laskenut niitä tarkkaan...).
Omasta mielestäni se on hyvin saman tyylinen, kuin monet ns. teiniromaanit. Ehkä voisin parhaiten verrata sitä Twilight-sarjaan. Kerronta on aika samanlaista, mutta hieman lyhyempää (ei siis yhtä lukua kestä monta kymmentä sivua, vaan noin 3-5 sivua.)
- illuD
Mun käsittääkseni novellin pituus on lähinnä 10 sivuu. Kai se voi pitempikii. Tuli vaa phdiskeltuu tätä vastausta muutaman minuutin ja aattelin kirjottaa mielipiteeni tänne.
- tmhdnfrhbj
Onks tää IlluD ny joku trolli vai muuten vaa aivan pihalla kaikesta?
- illuD
tmhdnfrhbj kirjoitti:
Onks tää IlluD ny joku trolli vai muuten vaa aivan pihalla kaikesta?
Mikä on trolli ja miten niin oon ihan pihalla kaikesta? En varmaan oo mitenkään pihalla kaikesta, anteeks nyt vaa!
- saatananapina
Saatanan apina! Tarkoitat varmaan romaani ja novelli. Kirja on objekti!
- Pokkarimukana
Eikö novellikokoelma ole myös kirja, siinä missä romaani on kirja.
Novelli, noveletti ja romaani... Niitä voisi alkaa pohdiskella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279