kirjoitettais tänne NORMAALIA kirjoituskieltä, siis ei kirjakieltä mutta ei mitään yrjötysmurteita!!!!!! Ne yrjötysmurteet on viännetty niiiiin väkisin että varmaan kirjoittaja joutuu tekemään tosissaan töitä että saa se kirjoitettua.
Puhua voi ihmiset keskenään mitä vaan. Niistä hirvitysrjötys murteista täällä on ollut ennenkin puhetta mutta kun tuntuu aina vaan pahenevan.
Pitäis olla jokin murrepalsta erikseen jossa sais eri murteella horisevat keskustella omalla murteellaan. Se ON VAIN NIIN KARSEETA LUETTAVAA:(((((((((((((((
Voitasko sopia että
127
1174
Vastaukset
- :(((((((((((((((((((
että säännöt määrää ylläpito, ei kukaan yksityinen kirjoittaja, tai kirjoittajaklikki.
Mehän olemme vain kävijöitä, palsta on ja pysyy. - handek
Koska tämä on varttuneiden keskustelupalsata. Ikä ja kokemus antavat kielen ja murteen.
Itsevarma ihminen puhuu yleensä murretta, epävarma kopio yleismurretta.
Murteiden häviäminen on kansallinen häpeä.
Mie ihhailen Koti-kiusattua, Seppää Tiituinee yms, jotka pitävät murretta yllä.
Ei heikolle itsetunolle...- ei tietoa tuosta
Mitä on yleismurre?
- Jassumarke
eli siansaksa on tullut siksi, että olen kotikonnuiltani lähtenyt kun täytin 15 v. Olen asunut eri puolilla Suomea pitkät ajat. Takkiin on tarttunut sitä sun tätä. En enää edes osaisi puhun sitä Ns. Oulun murretta vaikka koettaisin, tunnistan sen kyllä heti. Täällä Keski-Suomessa ei taida oikein murretta ollakaan.
Olin näköjään kirjautunut ulos. - Miemyömoo
yrjötysmurteella kirjoittaminen yleiselle keskustelupalstalle on heikon itsetunnon merkki. Tulee mieleen jokin pikkurakkinen joka yrittää räksyttää isolle koiralle. Jos kerran nuo murteet on vähemmistöä niin miksei voi kirjoittaa enemmistön tavoin? Tuo murresöhellys ei ole mitään kirjoituskieltä vaan PUHEKIELTÄ. Kirjoitatkos jonkin tekstin vaikka yleisönosastoon tai kaupan ilmoitustaululle tuolla samalla sössönsössön-murteella? Sanoma ei varmaan mene perille koska se ärsyttää lukijaa niin SUUNNATOMASTI että heti vilkaistuaan kun huomaa epäselvän tekstin, lakkaa lukemasta. Niin itselleni ainakin täälläkin käy. En lue yhtäkään vahvalla murteella kirjoitetua viestiä eli ainakin kohdaltani menee asiat taivaan tuuliin. On epäkohteliasta kirjoittaa jollain ihmemurteella kun lukija ei edes tajua kaikkien sanojen merkitystä. Yhtähyvin voitais ruveta keskustelemaan saksaki, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, espanjaksi, ransakaksi ym. täälä.
- handek
Miemyömoo kirjoitti:
yrjötysmurteella kirjoittaminen yleiselle keskustelupalstalle on heikon itsetunnon merkki. Tulee mieleen jokin pikkurakkinen joka yrittää räksyttää isolle koiralle. Jos kerran nuo murteet on vähemmistöä niin miksei voi kirjoittaa enemmistön tavoin? Tuo murresöhellys ei ole mitään kirjoituskieltä vaan PUHEKIELTÄ. Kirjoitatkos jonkin tekstin vaikka yleisönosastoon tai kaupan ilmoitustaululle tuolla samalla sössönsössön-murteella? Sanoma ei varmaan mene perille koska se ärsyttää lukijaa niin SUUNNATOMASTI että heti vilkaistuaan kun huomaa epäselvän tekstin, lakkaa lukemasta. Niin itselleni ainakin täälläkin käy. En lue yhtäkään vahvalla murteella kirjoitetua viestiä eli ainakin kohdaltani menee asiat taivaan tuuliin. On epäkohteliasta kirjoittaa jollain ihmemurteella kun lukija ei edes tajua kaikkien sanojen merkitystä. Yhtähyvin voitais ruveta keskustelemaan saksaki, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, espanjaksi, ransakaksi ym. täälä.
Yleiskieli on hamutuin, kaikki sitä osaavat, ainakin haluavat puhua.
Murretta puhuva on hölmö, ajatukseton määre?
Sellainen mopolla sotkeva kylähullu, Ruonansuu?
Ihminen ei halua olla klooni, jos päässä soivat muutkinn kuin Konevisan kirkonkellot.
Mie puhuin yli 20v Helsinginssä murretta, kas hyö tykkäsiit.
Sanovat jotta tämmösii imeisii pitäs olla enemmän. - Niiiiih
Miemyömoo kirjoitti:
mämättäjät ja säsättäjät, sanojen lyhentäjät, X:n käyttäjät sun muut, nuorta näyttelevät stadilaiset, joiden kirjoituksesta saati puheesta ei tiedä tarkoittaako kirjoittaja itseään vai toista.
- ++
ei tietoa tuosta kirjoitti:
Mitä on yleismurre?
koirarotu, kai?
- Monta näkökulmaa
Niiiiih kirjoitti:
mämättäjät ja säsättäjät, sanojen lyhentäjät, X:n käyttäjät sun muut, nuorta näyttelevät stadilaiset, joiden kirjoituksesta saati puheesta ei tiedä tarkoittaako kirjoittaja itseään vai toista.
minä en näyttele. Kirjoitan aina omana itsenäni ja omana persoonani. Myös silloin kun käytän slangia....ja sekös jotainkin aina harmittaa. Myös minua tämä arvostelu. Koen sen jotenkin tylsänä ja ahdasmielisenä ja tukkaisena haluna kategoroida ihmiset samaan tylsään ja ennalta aavistettuun ja ennakoitavaan yleisesti hyväksyttävään muottiin?? Mihin ihme muottiin? Kaikkien on mahduttava. Tämän jatkuva arvostelu. Miksi täällä joillakin on vahva tarve rajoittaa muiden minuutta ja sananvapautta ja ilmaisunvapautta??.Tuntuu kuin nämä kommentoijat haluaisivat henkisesti rangaista tai jopa raiskata? Tämähän on keskustelupalsta. Ensisijaisesti. Työelämässä sitten sitten erikseen tämä kielioppisäännöt sun muut pillku-ja pistesäännöt....jos, ihminen ajattelee hän ajattelee omalla kielellään ja sillä sydämellään minkä on saanut...on se sitten mitä tahansa. Ja ainahan VOI kysyä ainakin minulta voi....jos, jotakin sanaa tai ilmaisua ei ymmärrä mitä käytän. Se on kuitenkin vain minä. En edusta täällä ketään muuta. En minäkään ymmärrä kaikkia murteita enkä suomenkielenkielen sanontaja tai hienouksia ja paljon sellaista tekstiä jonka ulkopuolelle jään täysin vaikka kuinka lukisin niin en ymmärrä. Oikeuttaako se minut arvostelemaan onkin sitten mielestäni ihan toinen juttu.......mutta silti YRITÄN....ymmärtää...
Nyt tähänkin tulee varmasti...tuhat kommenttia tyyliin sinäkö oot friidu sit semmoinen ja tämmöinen;)) Mutta, ei välii....tämä oli vain oma mielipiteeni sananvapudesta joka koski murteita;))
tsau:Friidu - ++++
Monta näkökulmaa kirjoitti:
minä en näyttele. Kirjoitan aina omana itsenäni ja omana persoonani. Myös silloin kun käytän slangia....ja sekös jotainkin aina harmittaa. Myös minua tämä arvostelu. Koen sen jotenkin tylsänä ja ahdasmielisenä ja tukkaisena haluna kategoroida ihmiset samaan tylsään ja ennalta aavistettuun ja ennakoitavaan yleisesti hyväksyttävään muottiin?? Mihin ihme muottiin? Kaikkien on mahduttava. Tämän jatkuva arvostelu. Miksi täällä joillakin on vahva tarve rajoittaa muiden minuutta ja sananvapautta ja ilmaisunvapautta??.Tuntuu kuin nämä kommentoijat haluaisivat henkisesti rangaista tai jopa raiskata? Tämähän on keskustelupalsta. Ensisijaisesti. Työelämässä sitten sitten erikseen tämä kielioppisäännöt sun muut pillku-ja pistesäännöt....jos, ihminen ajattelee hän ajattelee omalla kielellään ja sillä sydämellään minkä on saanut...on se sitten mitä tahansa. Ja ainahan VOI kysyä ainakin minulta voi....jos, jotakin sanaa tai ilmaisua ei ymmärrä mitä käytän. Se on kuitenkin vain minä. En edusta täällä ketään muuta. En minäkään ymmärrä kaikkia murteita enkä suomenkielenkielen sanontaja tai hienouksia ja paljon sellaista tekstiä jonka ulkopuolelle jään täysin vaikka kuinka lukisin niin en ymmärrä. Oikeuttaako se minut arvostelemaan onkin sitten mielestäni ihan toinen juttu.......mutta silti YRITÄN....ymmärtää...
Nyt tähänkin tulee varmasti...tuhat kommenttia tyyliin sinäkö oot friidu sit semmoinen ja tämmöinen;)) Mutta, ei välii....tämä oli vain oma mielipiteeni sananvapudesta joka koski murteita;))
tsau:Friidutunteita herättää. Yhden illan adrenaliiniketju.
Kukin kirjoittaa, kuin tykkää, mitä siihen muut voi, ei mitään.
- Nöyhtänkölöjä
ei se muita haittaa.
- 17+5
aloittaja kyllä sikäli oikeessa, että tänne ilmaantunut muutama tyyppi, jotka väkisin yrittävät vääntää murteita, osaamatta niitä. Seppä esim. ihan eri juttu, koska on pohjalainen ja murteensa hallitsee.
- näin, sie mie.
Jokaisella on oikeus kirjoittaa omalla tavalla. Suomettuminen taas esillä.
- Miemyömoo
että se savolaismurre kukkii täälläkin? Varmaaan siitä että ne on JOKA PAIKASSA suunapäänä.
Väitän että nuo murresössötykset eivät tule luonnostaan eikä luontevasti kirjoitukseen.
- Meriläinen
Sen kerran kun mie kirjotan tänne niin kirjotan niinkun haluan ja niinkun ajattelen.
Mie en sitä keltään kysele.
Miulla ei ole murretta eikä kirjakieltä, on vaan tämä millä kirjoitan, olen mie olen mä, milloin mikäkin.
Ja nyt mie mään taas pois, arvostelkaa ihan rauhassa :))
Siks toisekseen mie tykkään lukea murteilla kirjotettuja, ja sie voit olla avaamatta niitä viestejä jotka murteilla on.
Tai teeppäs vaikka ihan ikioma palsta :))- Miemyömoo
kirjoittaa normaalisti joten eikös niiden muutaman epänormaalin pitäis perustaa oma palsta????
Pittäiskö noohin murrepuheloihin vastatta sillee ko neon kirjootettanna vae mittee sie tarkootat? - viivi-amaldiina
niin mäkin kirjoitan miten kirjoitan, just sillai kui se mulle soppii.
Niin se vaan on. - lukkopesä
Miemyömoo kirjoitti:
kirjoittaa normaalisti joten eikös niiden muutaman epänormaalin pitäis perustaa oma palsta????
Pittäiskö noohin murrepuheloihin vastatta sillee ko neon kirjootettanna vae mittee sie tarkootat?tuo mahdollisesti oli?
Osaan savoa ja karjalaa, mutta tuota en ymmärtänyt minäkään. - Meriläinen
viivi-amaldiina kirjoitti:
niin mäkin kirjoitan miten kirjoitan, just sillai kui se mulle soppii.
Niin se vaan on.Moi Viivi kerkesin jo käydä kattomassa asuntoja tuolla oikotien sivuilla, ihan muuten vaan.
Olis aika edullisia vuokria jopa omakotitalossa, mutta ne sitten oli sen verran sivussa ettei mulle (miulle) kun ei ole tuota autoa :(( - viivi-amaldiina
Meriläinen kirjoitti:
Moi Viivi kerkesin jo käydä kattomassa asuntoja tuolla oikotien sivuilla, ihan muuten vaan.
Olis aika edullisia vuokria jopa omakotitalossa, mutta ne sitten oli sen verran sivussa ettei mulle (miulle) kun ei ole tuota autoa :((ajatus vai haave. Haaveita pitääkin olla.
Niin se auto ja kortti täytys olla jos syrjempään paikkaan asumaan havittelee. - Meriläinen
Miemyömoo kirjoitti:
Pittäiskö noohin murrepuheloihin vastatta sillee ko neon kirjootettanna vae mittee sie tarkootat?Jos mie kirjotan niinku kirjotaan niin vastaaja vastaa niinku vastaa, yksinkertaista ilman sääntöjä ;))
- Meriläinen
viivi-amaldiina kirjoitti:
ajatus vai haave. Haaveita pitääkin olla.
Niin se auto ja kortti täytys olla jos syrjempään paikkaan asumaan havittelee.Aika ajoin tulee hinku katsella mitä olis tarjolla.
Kun ei koskaan tiedä jos lähtö tulee, vaikka en usko. Pitää vaan olla kaikki ovet auki, ettei jähmety.
Unelmiakin onneksi piisaa :)
- mitäkä mies
Mie kyll,kirjootan,silleen ku miul sattuu miel tekköön.
Murtehet kunniahan:))- jassumarketta
vielä ymmärtämisvaikeuksia kun samojen rajojen sisäpuolella ollaan. Suomenruotsikin menee jotenkuten mutta jos siitä menet rajan yli niin ainakin mulla meni yli hilseen mitä puhuivat. Sen verran oli eroa.
Minua ei haittaa millä murteella kirjottaa, päinvastoin:)) - Miemyömoo
tappahtonnee et ihimiset voepevat kässeettää veärin assiioita ko puheloidaan ihhan niinko mite sattuupi ja eippä kannoota site valitteloida jos tulloopi väerikässeetöksiä ko eipi mänö jakeloo mittee toene tarkoittelloo..
Pitteesköhhä sitä männä kohota ulukolloillee et saes vähhä raetista ilimmoo ko o tullu olotua täsä konnee äeresä vähä liia kaua. Voes tehä muilleki hyvvää etä aevot tuelettollois eivätkä valla pöhöleitöinnäs.
Taidankin ruveta kirjoitelemaan samanlaisella paskamurteella, sekoitetuna erilaisia sönkötyksiä sikin sokin niin saavatpahan maistaa omaa lääkettään. Murresössöttäjät saavat lukea toisten selkeitä kirjoituksia ja tarjoavat itsepelkkää psskan vääntöä tilalle:(( - mitäkä mies
Miemyömoo kirjoitti:
tappahtonnee et ihimiset voepevat kässeettää veärin assiioita ko puheloidaan ihhan niinko mite sattuupi ja eippä kannoota site valitteloida jos tulloopi väerikässeetöksiä ko eipi mänö jakeloo mittee toene tarkoittelloo..
Pitteesköhhä sitä männä kohota ulukolloillee et saes vähhä raetista ilimmoo ko o tullu olotua täsä konnee äeresä vähä liia kaua. Voes tehä muilleki hyvvää etä aevot tuelettollois eivätkä valla pöhöleitöinnäs.
Taidankin ruveta kirjoitelemaan samanlaisella paskamurteella, sekoitetuna erilaisia sönkötyksiä sikin sokin niin saavatpahan maistaa omaa lääkettään. Murresössöttäjät saavat lukea toisten selkeitä kirjoituksia ja tarjoavat itsepelkkää psskan vääntöä tilalle:((Voip olla,tae voep olla olemattakki,vaan ookko nää nähäny hohon?
Se kun on vähän niin, että minkä luppoon sen myös koetan pittee.
Jos välillä tarvii enemmän tuota rikkautta tuohon ilmasuun, sillon minä suatan panna vähän murretta sekkaan. Ihan Sinun uhallakin:). Nautit vielä siitä.ei yhtään haittaa se,miten kukakin kirjoittaa..Murteen lukeminen sujuu siinä missä kaikki muutkin..:)
- ärrävikainen
Lukeminen varmaan sujuu kaikilta, vaan miten on ymmärryksen kanssa? :-)
ärrävikainen kirjoitti:
Lukeminen varmaan sujuu kaikilta, vaan miten on ymmärryksen kanssa? :-)
tässä nyt ihan perussuomalaisista murteista?
- ärrävikainen
mii-su kirjoitti:
tässä nyt ihan perussuomalaisista murteista?
Näin oletan :-):
ärrävikainen kirjoitti:
Näin oletan :-):
kun musta ne kummiski on ihan ymmärrettäviä sanoja..Vai onkohan multa menny sitten jotain ohi...
- ärrävikainen
mii-su kirjoitti:
kun musta ne kummiski on ihan ymmärrettäviä sanoja..Vai onkohan multa menny sitten jotain ohi...
Heheehe, vaan mä en ymmärrä:
http://www.uusirauma.fi/artikkeli.phtml?id=32427 ärrävikainen kirjoitti:
Heheehe, vaan mä en ymmärrä:
http://www.uusirauma.fi/artikkeli.phtml?id=32427siel muutama outo sana,mutta muuten tuli teksti aika selväks...:)
Mua oikeestaan harmittaa,etten osaa jotan tollasta niinku tossa linkissä...
- ymmärrettävää kiitos
kirjoitetaan. Olen siinä sama mieltä, että täällä kirjoitettu teksti saisi olla kaikkien ymmärtämää yleiskieltä. Keskustelupalstoilla kieli voi ola jonkin verran puhutun kaltaista. Hyvät murresanat siellä täällä antavat ilmettä tekstiin, mutta ylenmääräinen vongertaminen heikentää luettavuutta ja herättävät ajatuksen, ettei kirjoittajalla ole mitään sanottavaakaan, kunhan vaan tehostaa itseään. Savolaisissa päivälehdissäkin on ihan tavallista kieltä, enkä usko, että murteen tuominen kirjoitettuun tekstiin olisi kovin yleinen tapa.
- Samilja
tämähän menee samaan suuntaan, kuin muinainen ketju samasta aiheesta.
- Tuo saa kirjoittaa murteella, kun hän osaa.
- Tuo taas ei saa kirjoittaa, ei sitten niin missään nimessä murteella.
Jos nyt aletaan määräillä toisten käyttämä kirjoitusasu, määrätään samalla vaikka joku palstanaamari, jota ilman ei saa riviäkään kirjoittaa.
:/- viivatiina
ainakin painun sinne epänormaalien palstalle, näin vapaalla. ennen kun rupeen väkertään jotain kirjakieltä. eikös se oo melkein sama, kun vaadittas jokaisen puhuvankin kirjakieltä. jokainen kirjoittakoon ihan miten lystää. kaikista saa selvää jos vaan haluaa.
- Samilja
viivatiina kirjoitti:
ainakin painun sinne epänormaalien palstalle, näin vapaalla. ennen kun rupeen väkertään jotain kirjakieltä. eikös se oo melkein sama, kun vaadittas jokaisen puhuvankin kirjakieltä. jokainen kirjoittakoon ihan miten lystää. kaikista saa selvää jos vaan haluaa.
Ei meistä tule tasapaksua tankoa, vaikka kuinka leipoisi, onneksi.
Kirjoittakoon kukin sitä suomea, mikä itselle on lähinnä. Johan noista viesteistä on selvää saanut.
.
noin, mutta sen tiedän et jos mun avauksiin tulee jotain siansaksaa niin en vastaa kun en jaksa niitä edes lukea. Todellakin rasittavaa lukea jonkun murretta jos ei itse siitä ymmärrä mitään. Pitää puolet melkein arvata mitä toinen mahtaa tarkoittaa.
- Turhaa sähläystä
Pysäkille pölähti joku heppu ja kyseli sporaa tölikälle ja selitti jotain muutakin käsittämätöntä. Mä en ymmärtänyt mitään ja heppu jatkoi matkaa päätään puistellen. Myöhemmin selvisi, että heppu oli kysellyt spårvagenia eli raitiovaunua Töölöön, vai olisko se ollut Töölöntulliin. Olis kysynyt suomeksi niin olisin osannut neuvoa.
- MeSelf
Muhkun muhkun mohkun muhkun mohkula muhkula muhkun muhkun puhkun huhkun muhkun
- Miemyömoo
piäpyssäskö hölösköö?
- Min66na
Mulla meni vähä aikaa tajuta tuo sämpylä-kieli :=))
- handek
Kielitaitoon.
Jos ihminen on niin alhainen että pakenee murettaan.
Joku on kodosta katkossa.
Kaikkihan osaavat yleiskieltä. Sveitsissäkin puhutaan omaa kieltä, Hoch Deutsii koulussa opetetaan.
Kaikkia pitäisi miellyttää yleiskielellä, ja pah, mie puhun mitä meinaan.- a-b vv
Ihmisillä on erillaisia käsityksiä yleissivistyksestä, kuten myös toisen ihmisen arvostamisesta.
- pitäis keskustella
vaan helpottaa erilaisten ihmisten välistä kommunikointia. Sellaisessa tarvitaan jotain keskimääräistä. Omasta egosta olis hyvä päästää irti sen verran, että ymmärtää, ettei kaikkien keskustelujen olennaisin sisältö ole minä, minun murteeni ja minun juureni, vaan keskustelussa käsiteltävä asia. Näillä ikäryhmäpalstoilla keskustelu ei taida olla aina se tärkein syy oleilla palstalla.
- Miemyömoo
Nyt onkin kysymys KIRJOITTAMISESTA, ei PUHUMISESTA!!!!!!
- :(:
jopa oppivat vieraita kieliäkin, täällä ei osata lukea edes oman kielen murteita. :))
- porojen keskeltä
:(: kirjoitti:
jopa oppivat vieraita kieliäkin, täällä ei osata lukea edes oman kielen murteita. :))
Aivan, lukea osaan minäkin slangia, vaan en sitä ymmärrä. Olen ehta lappalainen.
- :(:
porojen keskeltä kirjoitti:
Aivan, lukea osaan minäkin slangia, vaan en sitä ymmärrä. Olen ehta lappalainen.
Minä yleensäkin luen vain ymmärtämääni tekstiä.
Miksi lukisin vaikkapa hindiä, kun en siitä älyä höykäsenpöläystä? - porojen keskeltä
:(: kirjoitti:
Minä yleensäkin luen vain ymmärtämääni tekstiä.
Miksi lukisin vaikkapa hindiä, kun en siitä älyä höykäsenpöläystä?mutta siihen lankkiinkin tällä palstalla joskus törmää ja jos koko ketjua luet, niin hiukan se sekoittaa, minua ainakin.
- [:-()
porojen keskeltä kirjoitti:
mutta siihen lankkiinkin tällä palstalla joskus törmää ja jos koko ketjua luet, niin hiukan se sekoittaa, minua ainakin.
minä usein hyppään sellaisissa korotettua kolmiloikkaa.
- Korppis
pitäis keskustella kirjoitti:
vaan helpottaa erilaisten ihmisten välistä kommunikointia. Sellaisessa tarvitaan jotain keskimääräistä. Omasta egosta olis hyvä päästää irti sen verran, että ymmärtää, ettei kaikkien keskustelujen olennaisin sisältö ole minä, minun murteeni ja minun juureni, vaan keskustelussa käsiteltävä asia. Näillä ikäryhmäpalstoilla keskustelu ei taida olla aina se tärkein syy oleilla palstalla.
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että keskustelun ymmärrettävyyden vuoksi olisi hyvä pidättäytyä yleiskielessä, jota voidaan kylläkin murresanoilla elävöittää.
En jaksa lukea murrekommentteja juurikaan joten joka niitä viljelee viljelköön rauhassa, eihän minun tarvitse ottaa osaa jos en ymmärrä tekstiä.
Jokin aika sitten joku puska oli saanut tähtiajatuksen ja kysyi minulta kukahan on erään Lounais-Suomen murrrettä vääntävän nimimerkin takana. Kysyjä oli jostain saanut kaiketi ahaa idean, että kirjoitan toisella nikillä Turun murretta. Voi ei ; ( kun en edes vaivaudu suomentamaan jos joku kirjoittaa sitä pätkittyä konsonantti mössöä.
Puhuttu murre on kaunista kuunneltavaa olipa se savolaisen tai pohojalaasen puhumaa koska siinä on oma aksenttinsa ja se aksentti puuttuu kirjoitetusta kielestä ja tekee sen lukemisen hankalaski.
- m u
Antaa ihmisten kirjoittaa sillä tavalla kuin haluavat. En itse pysty kaikkia murteita kunnolla lukemaan, mutta se on minun ongelmani.
Makuasioista ei kannata kiistellä.
Sisältö on tärkein, ei kirjoitystyyli ja murre.- po svenska
Entäs jos aloittaisimme kirjoittamaan ruotsiksi?
- m u
po svenska kirjoitti:
mutta nuo murrejutut ovat suomen kieltä kuitenkin. Paljon mukavaa tekstiä jäisi pois, jos tuollainen murrerajoitus tulisi.
Ei ole mitään ruotsiakaan vastaan. Kokeile! - Miemyömoo
po svenska kirjoitti:
on meidän toinen kotimainen kieli. Sitten alkais joku kirjoittelemaan viännettyä svenska språkia:(
- !!
po svenska kirjoitti:
luvallista, var så god!
- po svenska
!! kirjoitti:
luvallista, var så god!
Näin on, mutta osaako kaikki palstalaiset ruotsia? En minä ainakaan ja riitelyksihän se menisi :-).
- kawe
Miemyömoo kirjoitti:
on meidän toinen kotimainen kieli. Sitten alkais joku kirjoittelemaan viännettyä svenska språkia:(
kollektiivisesti niin, että jokainen kirjoittaa *haluamallaan tavalla ja *me lukijat joko luemme tai ohitamme tekstin.Olen senverran sosiaalinen, että minulle kelpaa murteellinenkin proosa.
- !!
po svenska kirjoitti:
Näin on, mutta osaako kaikki palstalaiset ruotsia? En minä ainakaan ja riitelyksihän se menisi :-).
en minäkään siihen pyri. Ihan suomessa on minulle tarpeeksi ilmaisuvoimaa.
- käviskö se
Miemyömoo kirjoitti:
on suomen toiseksi yleisin äidinkieli
- m u
käviskö se kirjoitti:
on suomen toiseksi yleisin äidinkieli
vastaan. Teepäs aloitus!
Toisaalta täällä on jossain se kansainvälinen foorumi, jolla kai aika paljon suomeksi kirjoitellaan. - Monta näkökulmaa
po svenska kirjoitti:
De passande. Friidu okcså försöka studera på svenska:))
tsau:Friidu
niiko kirjoitan, halusit tahi et!
Rikkautta kaikki ja elämän kirjoa tää on, mie aattelen näin,,, mut kuka aattelee mitenki:)))))- vai mitä
ja muusta viis.
- Meriläinen
vai mitä kirjoitti:
ja muusta viis.
Eiks ihan selvästi alottaja nyt pidä itteään pääasiana, hänhän se niitä vaatimuksia täällä esittää, että kun hän niin haluaa niin muut on hiljaa.
Ihan tälläinen tunne tuli miulle kun luin alotuksen. vai mitä kirjoitti:
ja muusta viis.
oo ollu tarvetta olla tääl, eikä muuallakaa huomion kohteena!
vai mitä kirjoitti:
ja muusta viis.
Iltaa pohojanmaalta!
Omat kotooset tavat ja se oma kotoonen puheenparsikin, on niitä "oikeitten" ihimisten tapoja ja kieltä. Niin me varmahan kaikki ajatellahan.
Ilimootustaulut ja virastokieli on sitten eri asia. Täs on kuitenkin kysees KESKUSTELUPALSTA. Eiköös se keskustelu oo samaa ku puhuminen ja silloon jokaanen, jos niin tuumaa, puhuu sitä omaa kotoosta kieltään, sitä oikeitten ihimisten kieltä. Ja hänet pitää sellaasenaan hyväksyä joukkohon.
Kierrä minut, elä kiroa, sanoo kivi kyntäjälle.
terv. koko seleväsanaanen seppä ja vain lukemahan tyytyvä pieni Tiitu.- handek
Meriläinen kirjoitti:
Eiks ihan selvästi alottaja nyt pidä itteään pääasiana, hänhän se niitä vaatimuksia täällä esittää, että kun hän niin haluaa niin muut on hiljaa.
Ihan tälläinen tunne tuli miulle kun luin alotuksen.Ei ossaa ilmaista itseään kuin negatiivisesti.
Positiivinen aloitus rakentaa, nega rajoittaa hänen egoaan. - öööööööööööööööööööö
handek kirjoitti:
Ei ossaa ilmaista itseään kuin negatiivisesti.
Positiivinen aloitus rakentaa, nega rajoittaa hänen egoaan.oikeus sanomaansa, vaiken samaa mieltä hänen kanssaan olekaan.
Mitä me muita muokkaamaan, aikuisia ihmisiä. - Miemyömoo
handek kirjoitti:
Ei ossaa ilmaista itseään kuin negatiivisesti.
Positiivinen aloitus rakentaa, nega rajoittaa hänen egoaan.enekös myö oo ruvennu su miälestä sitte oikeille jäläjille ko sie märistä pörröötät siinä . Myö voen vaekka keksilöidä ommoo murrettoo ekkä sie voe väettää mittee ennöö vastoon ko oot kerra täsä nii ponnekkaast viäntämäss selloosta miälipirettä ett pitäs voera saaha kirijootella sellaasella murutehella mill haluilee.
- hämeen hidas
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Iltaa pohojanmaalta!
Omat kotooset tavat ja se oma kotoonen puheenparsikin, on niitä "oikeitten" ihimisten tapoja ja kieltä. Niin me varmahan kaikki ajatellahan.
Ilimootustaulut ja virastokieli on sitten eri asia. Täs on kuitenkin kysees KESKUSTELUPALSTA. Eiköös se keskustelu oo samaa ku puhuminen ja silloon jokaanen, jos niin tuumaa, puhuu sitä omaa kotoosta kieltään, sitä oikeitten ihimisten kieltä. Ja hänet pitää sellaasenaan hyväksyä joukkohon.
terv. koko seleväsanaanen seppä ja vain lukemahan tyytyvä pieni Tiitu.Onhan se noin ja se ei ole noin :-).
Mulla on vävy, jonka kotikieli on ruotsi, mutta kun tää anoppi ei sitä hallitse, niin suomen mulle joutuu puhumaan.
Muuten, olin aikoinaan naimisissa pohjanmaalta olevan miehen kanssa ja monta väärinkäsitystä sen suvun kanssa tuli, kun ymmärsin ihan päin peetä.
Sanoivat, että pieni tyttäreni on liikistynyt ja mä melkein itkua tuhersin, kun luulin, että tarkoittivat, että litistynyt. - viivatiina
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Iltaa pohojanmaalta!
terv. koko seleväsanaanen seppä ja vain lukemahan tyytyvä pieni Tiitu.murteesta hyvin selvän saa, ja jos ei jotain sanaa ymmärrä, voihan aina kysyä.
viivatiina kirjoitti:
murteesta hyvin selvän saa, ja jos ei jotain sanaa ymmärrä, voihan aina kysyä.
Mie luen tekstin hitaasti ja Hyvin Ymmärrän Kirjoituksen:))
- Samilja
sasus kirjoitti:
Mie luen tekstin hitaasti ja Hyvin Ymmärrän Kirjoituksen:))
saa hyvän mielen ja tuulen, ja saa kauniita mielenmaisemia.
Joskus voitaisiin kiinnittää huomio kirjoitustyyliinkin, jos kerran täällä pitää pilkkuja viilata.
Eräitä kauneimmista ja ystävällisimmistä ovat Sepän tarinat.
. - äitiiiiii, auta
Samilja kirjoitti:
Joskus voitaisiin kiinnittää huomio kirjoitustyyliinkin, jos kerran täällä pitää pilkkuja viilata.
.Nyt nauran. Murteita puolustavat antavat ohjeita aloittajalle, että hyppää tekstin yli,
mutta eikös se sama päde myös toisin päin. Hypätkää kritiikin yli. - Samilja
äitiiiiii, auta kirjoitti:
Nyt nauran. Murteita puolustavat antavat ohjeita aloittajalle, että hyppää tekstin yli,
mutta eikös se sama päde myös toisin päin. Hypätkää kritiikin yli.ihmiselle. Minä en ole kehoittanut ketään hyppimään yli enkä sivu.
Minulle maistuu kaikki kirjoitettu, en saa niistä edes sappikiviä.
, Samilja kirjoitti:
.kirjoitukset on todella hyvin ja ystävällisesti kirjoitettu kaikki. Mielellään niitä lukee:)))
- viivatiina
Samilja kirjoitti:
ihmiselle. Minä en ole kehoittanut ketään hyppimään yli enkä sivu.
Minulle maistuu kaikki kirjoitettu, en saa niistä edes sappikiviä.
,sehän oli ihan se perinteinen kirjoitus, niitähän täältä saa lukee joka päivä, joka ketjusta.
- äitiii...auta
viivatiina kirjoitti:
sehän oli ihan se perinteinen kirjoitus, niitähän täältä saa lukee joka päivä, joka ketjusta.
Virheitä sattuu, kuten Samiljakin sen huomasi, vaan Sinun piti taas heittää oma louskutuksesi mukaan.
Kopion nyt erään aloituksen otsikon tähän eli hienotunteisuus kadoksissa.
Olen todellakin pahoillani, että törttösin. - viivatiina
äitiii...auta kirjoitti:
Virheitä sattuu, kuten Samiljakin sen huomasi, vaan Sinun piti taas heittää oma louskutuksesi mukaan.
Kopion nyt erään aloituksen otsikon tähän eli hienotunteisuus kadoksissa.
Olen todellakin pahoillani, että törttösin.sunkin tarvi heittää oma louskutkses mukaan, josta on kans hienotunteisuus kadoksissa. tohon en ole vielä ryhtynyt että rupeisin kopioimaan ja muistutteleen vanhoista, sehän voi olla vaikka sitä hienotunteisuutta.
- Fröök
Sää kirjasit toho viästiisi että tää o karseeta luettavaa
Ja , Kas -Sullahan o oikeus tämmöseen miälipiteeseen -Totkai on :)
Mää vaa sitä jäi ihmettelemä, et kuka sunt pakotta lukema
Siis korjaa ihmees jos mää ole vääräs, mut mää kehottaisi Sua ett pistä rulla pyörimään tai laita hiiri lepämä, ettet ollenka tämmösi alotuksi laisinka ava
Ei tarttis sit lukee ilenka tämmössi :)))
Toivon Sul kaikke hyvää ja Mukavi lukuhetki valitsemiesi viestie paris- viivatiina
sanasta saa ihan hyvin selvää, jos suomenkieltä osaa lukea.
- Miemyömoo
hyhvä aasia etä sie käätät sammoo nimimerkkilöistä etämyö pysytyn valakkaamaan het et mikkää ollos siun murteheista kirijoottelua.
- Samilja
viivatiina kirjoitti:
itsekorostusta "vaatia" kirjakieltä, jota ensinnäkään ei ole tarkoitettu yleiskieleksi.
Toisaalta naurattaa, itsensä muiden ylle korottavat ovat sokeita omille, pahoillekin virheilleen.
Joka sanasta saa halutessaan selvää. - Fröök
viivatiina kirjoitti:
...jos mää vastaan vaikkei mul olis ollenka tarkotettukka
Mää ole vähä eksyksis täs viestiviidakos :D))
Mut nytku mää sit ajattelen et tää viesti olis mul tarkotettu, nii
mää siit olemmamukset lähteneenä vastan sullen, että
Kaunihisti Kiitän :))
siis et ymmärttä ;) - ,.,.,.,.
Fröök kirjoitti:
siis et ymmärttä ;)nuo viestien esitystavat?
Tiinahan sanoo, että sinun jokaisesta sanasta hän saa hyvin selvää. - viivatiina
Fröök kirjoitti:
siis et ymmärttä ;)tarkoitettu se mun vastaus. toivottavasti tää tuli nyt määräämättä, haastamatta. mää en osaa tän kummemmin kirjoittaa. tää loppu oli sit vähän niinkun kaikille.
- Fröök
Miemyömoo kirjoitti:
hyhvä aasia etä sie käätät sammoo nimimerkkilöistä etämyö pysytyn valakkaamaan het et mikkää ollos siun murteheista kirijoottelua.
Määpäs kerronki Sulle tarinan
Ja voit iha ite valkata luekkos vai ekkös :))
Mää meinasi ens otta nimimerkiksein ton fröökynän, mut
sit mää aattelin ettei se taitais passatakka
Sana ku tavallans tarkotta hieno lady :D)))
Siks mää lyhensi sen tähä muottosans Fröök
Juu, tätä nime mää käytä ja siit sää tieräs
ett sekoboltsi kieltä o luvas
Psssssttt...Hiano alotukse ja aihe Sää keksisi
Näi paljo kommenttei
Se o hienoo ku keskustella
ja vaihreta mielipittei
Se ei ol ollenka pahast jos me kirjoittajat olla eri miält
se o vaa rikkaut kuulla toiselaissiki aatoksi
Avarttu toi omaki maailmankuva :)) - Fröök
,.,.,.,. kirjoitti:
nuo viestien esitystavat?
Tiinahan sanoo, että sinun jokaisesta sanasta hän saa hyvin selvää.Mut katoha ku ymmärrystavat o varmastenki hukas :))
Siis mult
tietenki mää täs tarkota - Fröök
viivatiina kirjoitti:
tarkoitettu se mun vastaus. toivottavasti tää tuli nyt määräämättä, haastamatta. mää en osaa tän kummemmin kirjoittaa. tää loppu oli sit vähän niinkun kaikille.
Se oli mun viestin sisältö
Kiitos siis
ja hymy :)) - viivatiina
Fröök kirjoitti:
Se oli mun viestin sisältö
Kiitos siis
ja hymy :))hyvä =))
- handek
Svenska eller hur?
- eipäs kun
ettet sää leiki mun lapiolla,mä haluun itte tehhä hiekkakakkuja omasta hiekasta ja mun äiti on parempi kun sun äitiiiiiiiiiiiiiiii !!!!
Haloo--------viiskypäset !!! - Mäläkyttäjä
sentähän, kun tul taassiisa viisasta tekstii. Iha täs silimät ymmyrkäisenä ja kiel keskel suuta yrittää sit kirijoittaa ja viärinhän sitä, antakee anteeks, elekee lyökö..
Voisikohan olla mahdollista, että sinä yksinkertaisesti jätät lukematta, jos on KARSEETA LUETTAVAA? Pikkurakki kuuntelee korvat luimussa ku iso koera puhuu.
Laita samalla semmone ehto et ei saa puhuu liian fiinei asioi,katos ku kansakoulupohjalta ei aina ymmärrä lukemaas.
Mä osaan enklantii senverran et no smoking ja olen usein kuunellu ku toiset on opiskellu sen seittemää vierast kieltä,vaikkei niil o suomekska mittä sanottavaa.
Mä taas olin niin sinnikäs et oon opetellu eri murteita koska haluun jutella suomalaisten kanssa,tämmönen kotiseurun reissumies kun olen.
Voin myös luvat sulle sen et turu murre voi putkahtaa esiin koska vaan niin et älä tämän jälkeen vaivauru kattoma mitä kirjota.- 20
Murteet on ehdottomasti rikkaus.
Jos joku ei niitä osaa kuunnella tai lukea on hänen syyttäminen vain omaa, vajavaista nuotti- tai kielikorvaansa.
Tekemällä tehty hauskuus ja tyhjänpäiväiset, runsaat täytesanat kirjoitusta väritämään tai muka elävöittämään, ovat ikävää luettavaa. Kuten jenkkiläisyys ja sivistyssanojen, tai pahimmassa tapauksessa itsekeksittyjen sanahirviöiden käyttö.
Murre- tai kielialueen yleisesti käytössä olevat sanat tai ilmaisut ovat mukavia, yksilöiviä, elävöittäjinä.
Sitä vastoin omakeksimä murteellinen puhe-tai kirjoitustapa on teennäisyydessään vastenmielistä, jopa kirjoittajan negatiivisesti leimaava.- ........,,,........
huomatukseesi sanosin, että makuja on monia.
- Inhoan murrea
Yleispalstalla murteella kirjoittava henkilö on aina öykkäri,
joka ei ota huomioon muita ihmisiä.
Piittaamaton kotinurkkien ylistäjä, jonka arvot ovat tänä päivänä
peestä. Maailma rajoittuu pihan perälle, postilaatikolle ja maitolaiturille.
Murteilla mitää arvoa ole. Ja ne tulevat häviämään parin seuraavan sukupolven aikana.
Joutavatkin!- Fröök
Nythä mää huamasinki
Mul ei o mittä näist
Ei ol omaa pihaa, se o kaikkie talo asukkaitte yhtene, silloha se ei ol mun
Ei ol omaa postlooraa, on vaa semmone reikä oves
Ei ol oma matolaiturii, täst mää jotenki melke katkera voisi olla,mulku ei ol
koskanka ollu maitolaitrii
Ja se ku ois nykypäivänä iha semmoni melkke niinku estraati, siin vois laulaa jotta
maitolaiturintyttö- pidä kii,pidä kii, - kun vastaan tulee pelkkiä kuoria - hiki pintaan täytyy saada -turhaan luoksesi tullut en - äsken kun mä karamellin hain - aitoja kun saa mä en - jos kyyneleet helmiä ois -
- minä, maalaistollo
Olen toki maalaistollo ja murteellakin osaisin kirjoittaa, mutta olen saanut kotikasvatuksen, jossa mm. tähdennettiin toisen ihmisen kunnioitusta ja arvostusta.
Tällä palstalla, jokaisen viestin takana on ihminen ja siksi pyrin kirjoittamaan ns. yleiskieltä ja murrettani käytän sukulaisten ja lapsuuden aikaisten ystävieni kanssa.
Mielestäni murteet, eikä sivistyssanat kuulu yleiselle keskustelupalstalle.
Mene muualle kirjoittelemaan, on tietysti lause, jonka nyt saan teiltä, murteita puolustavilta.- Fröök
Tää kaiketi semmone avoin voorumi ??
jote minusta (tietystenki) sopivaa on kirjoittaa murteella -siinä kuin sivistysanoillakin
Tämähän ei ole virallinen tiedote eikä sivusto johon jokaisen pitäisi tutustua ja omakseen omaksua
Täällä on ylen runsaasti kirjoituksia ja aiheita , voi valita :D)) voihan ?? :))
Ps.MInä koen -ja tämä siis vain minun ja yksin minun ajatukseni -
ett mul toi toise ihmise kunnioitus ja arvostus tulee esil muul taval - minä, maalaistollo
Fröök kirjoitti:
Tää kaiketi semmone avoin voorumi ??
jote minusta (tietystenki) sopivaa on kirjoittaa murteella -siinä kuin sivistysanoillakin
Tämähän ei ole virallinen tiedote eikä sivusto johon jokaisen pitäisi tutustua ja omakseen omaksua
Täällä on ylen runsaasti kirjoituksia ja aiheita , voi valita :D)) voihan ?? :))
Ps.MInä koen -ja tämä siis vain minun ja yksin minun ajatukseni -
ett mul toi toise ihmise kunnioitus ja arvostus tulee esil muul tavalMielipide, jonka esitin, ei mielestäni ole MÄÄRÄYS.
- Fröök
minä, maalaistollo kirjoitti:
Mielipide, jonka esitin, ei mielestäni ole MÄÄRÄYS.
Mitenkä tämä nyt näin meni
Kovast kovast omaa viästiäin lui ja yritin katto sitä semmosel silmäl
et olisisin siit löytäny jonki sinuun kohdistetu määräykse
Tahi olsin sanonu et sää olsisit jottai määräyksi antanu
Mää en missä nimes halu alkka mistä riitelmä, jote ymmälläni vaa sanon ny olevani
Toi mun erellisen viesti otsikko tarkotti siis minua itseäin
- se oli kohdistettu minuun itseeni
Sää ku kirjasit et "Mene muualle kirjoittelemaan, on tietysti lause, jonka nyt saan teil...jne"
Nii mää tähä sanosin etten mää ol kenenkä jne.....
Tää siis iha vaa selvennökseks
Mää iha valkost lippu heilutan tääl oma murrevallini takka....:)) - minä,maalaistollo
Fröök kirjoitti:
Mitenkä tämä nyt näin meni
Kovast kovast omaa viästiäin lui ja yritin katto sitä semmosel silmäl
et olisisin siit löytäny jonki sinuun kohdistetu määräykse
Tahi olsin sanonu et sää olsisit jottai määräyksi antanu
Mää en missä nimes halu alkka mistä riitelmä, jote ymmälläni vaa sanon ny olevani
Toi mun erellisen viesti otsikko tarkotti siis minua itseäin
- se oli kohdistettu minuun itseeni
Sää ku kirjasit et "Mene muualle kirjoittelemaan, on tietysti lause, jonka nyt saan teil...jne"
Nii mää tähä sanosin etten mää ol kenenkä jne.....
Tää siis iha vaa selvennökseks
Mää iha valkost lippu heilutan tääl oma murrevallini takka....:))Anteeksi pyydän, kompastuin tuohon otsikkoosi, mutta nyt nousen ylös ja lähden ulos :-).
- Fröök
minä,maalaistollo kirjoitti:
Anteeksi pyydän, kompastuin tuohon otsikkoosi, mutta nyt nousen ylös ja lähden ulos :-).
Ja myötäissi, raikkai tuuli Sulle siel ulkon
Kiva , että tää tul selvitetyks
siis tää väärinkäsitys :)
Iloist päivää siis Sul :)
- Heikunkeikku
Hei! Ketjusi on niin pitkä, että en nyt ehdi sitä lukemaan. Pitelöö vähä kiiruita.
Pidän kovasti erilaisten murteitten lukemisesta. Ne tuovat värikkyyttä ja monia sanoja oon oppinut tietämään.
Pidän myös itsekeksityistä sanoista.
Itse kirjoitan semmosta sekalaista tekstiä. Paljon riippuu siitä, mikä on aihe. Johonkin huumoripitoiseen leikittelyyn sopii mainiosti itsekeksityt ja muut hassut sanat.
En tahdo sopia, että kirjotettaisiin "normaalia" tekstiä. Nykyiset kirjoitustyylit on kivoja. Oikein kivoja.
Jos en jotakin sanaa ymmärrä, niin kysyn. Tosin yleensä ymmärrän, eikä tarvitse kysyä.- jassumarketta
Eilen tahtomattani kuulin erittäin hauskan muunnoksen kaulimesta jonka jonkun lapsi oli keksinyt koska ei tiennyt vekottimen oikeaa nimeä. Se on leivotin:))
- yxäxxä
jassumarketta kirjoitti:
Eilen tahtomattani kuulin erittäin hauskan muunnoksen kaulimesta jonka jonkun lapsi oli keksinyt koska ei tiennyt vekottimen oikeaa nimeä. Se on leivotin:))
vieraalla murrealueella on aina alistamista.
Joillakin ei vaan onnistu toisten huomioonottaminen tai kieli ei käänny yleiskieleksi, vaikka koulussa olisi pitänytkin käyttää sitä. Myös kotiolot ja kielenkäyttö siellä vaikuttavat myöhemmin ihmisen kielen kehitykseen.
Fiksu ihminen puhuu sellaista kieltä, mitä kuulija haluaa kuulla eikä väkisin syötä jotain, mistä ei pidetä. - Fröök
yxäxxä kirjoitti:
vieraalla murrealueella on aina alistamista.
Joillakin ei vaan onnistu toisten huomioonottaminen tai kieli ei käänny yleiskieleksi, vaikka koulussa olisi pitänytkin käyttää sitä. Myös kotiolot ja kielenkäyttö siellä vaikuttavat myöhemmin ihmisen kielen kehitykseen.
Fiksu ihminen puhuu sellaista kieltä, mitä kuulija haluaa kuulla eikä väkisin syötä jotain, mistä ei pidetä.Minusta tässä on ikään kuin kaksi asiaa…..
Kun työssäni kohtaan ihmisiä käytän ns. yleiskieltä
Jos ja kun pidetään puheita ,esitelmiä, ollaan kokouksissa, on yleiskielen
käyttö itsestäänselvyys.
Toisen ihmisen huomioonottaminen sekä asian oikeanlainen julkituonti jo
luovat kielenkäyttöön omat vaatimuksensa.
Kuitenkin on niin , että tämä ns. yleiskielemmekin on saanut vaikutteita
erilaisista murresanoista, jotka mielestäni vain elävöittävät ja rikastuttavat
kieltämme ja näin ollen puhettamme.
Kieli kehittyy koko ajan, varsinkin puhuttu, mutta myös kirjoitettu.
Emme enää käytä samanlaista kieliasua kuin esim. iso - iso-vanhempamme
ovat käyttäneet.
Haluaisin kuitenkin eriyttää tänne kirjoittelun, koska tämä kaiketi on suotu
vapaalle mielipiteelle sekä kirjoittelulle
Täällä kuulija -eli lukija- voi vapaasti itse päättää haluaako osallistua(kuulla)lukea
murteellisella kirjoitusasulla esitettyyn puheenvuoroon.
Ei siis mielestäni riko toisen ihmisen huomioonottamis -sääntöä
eikä alista toista ihmistä epäkorrektilla tavalla.
San vaa vapaast jos ja kun Sää oles täst asjat eri miält :D)) - Heikunkeikku
Fröök kirjoitti:
Minusta tässä on ikään kuin kaksi asiaa…..
käyttö itsestäänselvyys.
ovat käyttäneet.
Täällä kuulija -eli lukija- voi vapaasti itse päättää haluaako osallistua(kuulla)lukea
San vaa vapaast jos ja kun Sää oles täst asjat eri miält :D))Hei Fröökille :)
Eipä ole mitään lisättävää kirjoitukseesi.
Olen kanssasi samaa mieltä.
Erillisenä asiana haluan vielä mainita, että luen Hyvin Mielelläni sinun
Turun murrettasi. Sinun ja myös k/k:n kirjoitustyyli on todellakin hauskaa ja värikästä ja
mukavaa luettavaa. Toivon, että edelleenkin saan niitä lukea. Kiitän. Fröök kirjoitti:
käyttö itsestäänselvyys.
ovat käyttäneet.
San vaa vapaast jos ja kun Sää oles täst asjat eri miält :D))Joku puska oli joku aika siten saanut päähänsä funtsailla, että nimimerkki fröök olisi ehkä salainen multinikkini. Nyt ymmärrän syynkin ; ) osaat kirjoittaa luettavaa suomenkieltä.
- Miemyömoo
Fröök kirjoitti:
käyttö itsestäänselvyys.
ovat käyttäneet.
San vaa vapaast jos ja kun Sää oles täst asjat eri miält :D))itsestään yksinkertaisen ja vähä-älyisen kuvan niin siitä vaan sössömurretta kirjoittelemaan:((
Niitä ei kenenkään ONNEKSI ole pakko lukea. - Fröök
Heikunkeikku kirjoitti:
Hei Fröökille :)
Eipä ole mitään lisättävää kirjoitukseesi.
Olen kanssasi samaa mieltä.
Erillisenä asiana haluan vielä mainita, että luen Hyvin Mielelläni sinun
Turun murrettasi. Sinun ja myös k/k:n kirjoitustyyli on todellakin hauskaa ja värikästä ja
mukavaa luettavaa. Toivon, että edelleenkin saan niitä lukea. Kiitän.Viestisi lämmittää sydäntäni :I
Kiitos t:F - Fröök
korpikirjailija kirjoitti:
Joku puska oli joku aika siten saanut päähänsä funtsailla, että nimimerkki fröök olisi ehkä salainen multinikkini. Nyt ymmärrän syynkin ; ) osaat kirjoittaa luettavaa suomenkieltä.
Minä en ole rekkaantunut-vai mikä se sana onkaan?-
joten en näe teistä kuka-mitä-kuinka- :D)
Mutta arvaan nimimerkistäsi jotakin :)
'*kirjailija* On siis suuri kohteliaisuus minulle, jos minua näin on verrattu :)
Kiitos Sinulle sanoistasi :) T:F - Fröök
Miemyömoo kirjoitti:
itsestään yksinkertaisen ja vähä-älyisen kuvan niin siitä vaan sössömurretta kirjoittelemaan:((
Niitä ei kenenkään ONNEKSI ole pakko lukea.Mehä saatiin täst ih täys lenkki tehtyä
Sinäki alus olit sitä mielt et tämmöset kirjoitukset tykkänäs pois
Ja nyssää sanokki et kirjoitella saa, ja toteet viel et ei ol ollenka pakko lukea
Jos mää kirjoittelullain annan itestäin yksinkertaisen ihmise kuvan Sul, nii
sit mää varma semmottinen ihmine sit olenki :))
Toi vähä-äl...jne.-sana on semmone mitä mää en omas sanvarastossan tunne
jote en nykkä sitä tähä kirjaa enkä käytä
Kaikkee hyvää vaa Sulle
mää täten toivotan :)) - k/k
Fröök kirjoitti:
käyttö itsestäänselvyys.
ovat käyttäneet.
San vaa vapaast jos ja kun Sää oles täst asjat eri miält :D))Kyl sää ossa murttel ja ilma,ole mar sä hyvä.
- Kuappinen savosta
Fröök kirjoitti:
Mehä saatiin täst ih täys lenkki tehtyä
Sinäki alus olit sitä mielt et tämmöset kirjoitukset tykkänäs pois
Ja nyssää sanokki et kirjoitella saa, ja toteet viel et ei ol ollenka pakko lukea
Jos mää kirjoittelullain annan itestäin yksinkertaisen ihmise kuvan Sul, nii
sit mää varma semmottinen ihmine sit olenki :))
Toi vähä-äl...jne.-sana on semmone mitä mää en omas sanvarastossan tunne
jote en nykkä sitä tähä kirjaa enkä käytä
Kaikkee hyvää vaa Sulle
mää täten toivotan :))Anteeksi, mutta minkä Suomen alueen murretta kirjoitit siinä kun oli sekaisin savoa ja jotain jota en tunnistanut?
- Fröök
Kuappinen savosta kirjoitti:
Anteeksi, mutta minkä Suomen alueen murretta kirjoitit siinä kun oli sekaisin savoa ja jotain jota en tunnistanut?
......Vaan, nyt itselleni
Minulla tuo "kielikorva" on semmottinen, ett kun mää olen erilaiste
ihmiste kans tekemisis ja kuule sit erisorttisi murtei ja puheit
nii mul alkka ne kaik sekottuma pääs, iha ku aivois ois semmone
iso tehosekotin hyrräämäs :)
Tota länsisuamalaist mää kaiketi kait yriti jotensaki braakata, mut
en sitä tiedä et mitä-se-sit-olka-ollenka :D))
Terkui kovast Kuappisel sinne Savonmaaha
mää täs ny vaa toivottama rupesi
- Dorodea
Ei voitais, mie kirjoitan vaik siansaksaa, jos haluan. Ja sää voit olla lukematta, niin se menee :)
- Sinimarja*
pyrin kirjoittamaan kirjakieltä, mutta silti putkahtaa vahingossa jokunen murresana joukkoon. Murteet kyllä elävöittää tekstiä, mielestäni.
- v..n veikki
Hävitä sata-nolla tämän SIVISTYNEEN PERSEENNUOLENTA-aloituksesi
MYÖ kuule haastellaan justiin niinkun myö tykätään, kysymättä siitä siulta
yhtään mittään luppaa.
Horise sie vaan sitä omaa KARSEETA sivistystäs ja luule olevasi parmpi immeinen.
PHYI !- 583349
on suunnitelmissa tulevassa uudistuksessa, että murteellakirjoittajille tulee ihan oma palstansa.
- hairioilmoitus
Joo ihan helppoa kirjoittaa kirjakieltä koska asun ja olen syntynyt Jyväskylässä.
- Fröök
Hei
Ny mää iha pelosekaisi miettein tätä kirjoita
Mää toivo sisuskalujain myäte et Sul o iha kauhjan hyvä huumorintaju :))
Ja ehkä sitä käyttäenki oles tään lausees kirjoittanu.
See on nimittäin valtava hyvi ymmärrettävis, iha hieno kiält se on,
selkeetä ja kaiki puole iha suamen kiält -kelpo sellast
Kauhjast täs ny ens kehu et uskalla sanno tään,
et iha semmost kirjakiälthää tää sun lause ei ole.
Mut mää usko ja luule, et Sää oles sen itseksi tykönäs tiänny
ku olet sen tänn kirjannu.
Eiks vaa? :D))) Mun sait hymyilemä, kun tään viestis luin
Iha sellaist hyväntahtost hymmyy, semmost jost tulee hyvä miel :)))
- Pirre*
Näin murrealueella elävänä kirjoittaminen muteella oisi helpompaa, - kas kun sitä täällä ajatteleekin murteella..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484