Kolin pohjan korjaus, miten vene ylös?

i88

Guy22 on käynyt kivellä ja vaurio on kölin pohjassa. Miten helpoiten saisi köliä sen verran ylös jotta pääsisi vauriokohtaa työstämään? Onnistuuko homma "lisätelineiden" avulla pukin luona?

7

1134

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Mika-

      ..sille kölille? Tuossahan on lyijyköli, joten ei kai siellä alla muuta vauriota ole, kuin naarmuja ja maalit raapiutuneet pois.
      Millaset pukit sulla on?
      Meinaan vaan, että järkevintä kai olisi keväällä odottaa, kunnes ensimmäiset jo laskee veneitään ja nosturiauto on paikalla. Silloin se voisi jossain välissä nostaa sun venettäs niille tilapäisille korokkeille.
      En tunne tuota venettä kovin hyvin, joten en tiedä miten se kestää, jos vene on pohjansa varassa, kölin sijaan. Luulisi jonkin aikaa kestävän, koska onhan se liinojen varassa nostettaessakin. Pistemäisenä se kuorma ei kuitenkaan saa olla. Siis niin, että se olisi vaan neljän tassun varassa se koko paino.
      Jos voisi tehdä nykyiseen pukkiin lisäosan tai muutoksen, jolla sen veneen saisi kölin etu- ja takapuolelta (mieluiten laipioiden kohdalta) tuettua veneen pohjan muotoiseen tukeen. Tai sitten hankalammin, tee puusta tilapäinen pukki, jossa vene on pohjansa varassa ja köli vaikkapa 60-70 senttiä irti maasta. Pitäisi riittä just työskentelyvaraksi.
      Itse varmaan tekisin niin, että arvioisin tarvittavan minimikorjausajan (riippuu tehtävistä toimenpiteistä) ja kysyisin tutulta nosturikuskilta, että mitä maksaa pitää se vene kyseisen ajan liinojen varassa roikkumassa. Voi olla edullinenkin keikka, jos voi sopia sen ajan vaikkapa nosturikuskin ruokatuntiin, jolloin se ei kuitenkaan tekisi muuta tuottavaa työtä just sillä aikaa.

      • ...näin vastasivat:

        Eli veneen nostaminen lasikuidun varaan on aina huono juttu Mikan mainitsemistakin syistä. Sen sijaan, mikäli pukissa on säätövaraa voi venettä "keinutella" keulalleen ja perälleen pukilla ollessaan ja tehdä siten pääty kerrallaan ellei kölille varattu U-palkki pukissa ole liian syvä. Veneen koko on kuitenkin sitä luokkaa, että tuo voisi onnistua hyvinkin turvallisesti. H-veneessä ainakin toiminut hyvin.

        Plussana tietty että ei maksa mitään ja voi tehdä omia aikojaan. Miinuksena se, että kestää hiukan kauemmin kun voi tehdä hommia vain pääty kerrallaan. Tässä kuitenkin oli kyseessä karille kopsahdus joten varmaan riittää jos veneen nostaa kölin takaosan varaan korjauksen ajaksi.


      • 28
        ...näin vastasivat: kirjoitti:

        Eli veneen nostaminen lasikuidun varaan on aina huono juttu Mikan mainitsemistakin syistä. Sen sijaan, mikäli pukissa on säätövaraa voi venettä "keinutella" keulalleen ja perälleen pukilla ollessaan ja tehdä siten pääty kerrallaan ellei kölille varattu U-palkki pukissa ole liian syvä. Veneen koko on kuitenkin sitä luokkaa, että tuo voisi onnistua hyvinkin turvallisesti. H-veneessä ainakin toiminut hyvin.

        Plussana tietty että ei maksa mitään ja voi tehdä omia aikojaan. Miinuksena se, että kestää hiukan kauemmin kun voi tehdä hommia vain pääty kerrallaan. Tässä kuitenkin oli kyseessä karille kopsahdus joten varmaan riittää jos veneen nostaa kölin takaosan varaan korjauksen ajaksi.

        "Eli veneen nostaminen lasikuidun varaan on aina huono juttu Mikan mainitsemistakin syistä. "
        Minkäs varassa luulet sen veneen olevan kesäisin vedessä kelluessaan ?
        Ettei vaan olis lähes koko paino sen lasikuidun varassa jo ilman kallistusta satamassakin.
        Sitten kun luovit paatillasi, taitaa olla rasitukset kölin liitoksessa jo paljon suurempia kuin vaan sen kölin paino, vaikka köliin tuleekin tilavuutensa verran nostetta, kuten archimedeen laki kertoo.
        Ja samoin lyhyen aikaa nosturista roikkuessaan.

        Eli hyvin voi laittaa lasikuidun varaan, kunhan on kuorma jaettu riittävän laajalle alalle ja riittävän tasaisesti, eli vaikka 5cm styroxia/jäykkää_vaahtomuovia välissä tasaamassa muotoon tehdyn pukin ja veneen välissä.
        Neliömetri tukipintaa tonnia kohti on jo taatusti vähintäänkin riittävä pinta-ala, kunhan ei ole koko tukipinta samassa paikkaa veneessä, ja laipion kohdalla on selvästi se paras paikka.


      • i88

        ..eikä sen varaan koko venettä kyllä uskalla nostaa. Mitä toimenpiteitä tuollaiselle pohjavauriolle yleensä kannattaa tehdä? Naputella ensin köli takaisin muotoonsa ja sitten maalata? Onko lyijykölin päällä Guy22:ssa muuta kuin maalia, esim. lasikuitukerros? Vauriokohdasta ei oikein ota selvää..

        Kiitoksia vastauksista!


      • -Mika-
        i88 kirjoitti:

        ..eikä sen varaan koko venettä kyllä uskalla nostaa. Mitä toimenpiteitä tuollaiselle pohjavauriolle yleensä kannattaa tehdä? Naputella ensin köli takaisin muotoonsa ja sitten maalata? Onko lyijykölin päällä Guy22:ssa muuta kuin maalia, esim. lasikuitukerros? Vauriokohdasta ei oikein ota selvää..

        Kiitoksia vastauksista!

        Onko ihan silminnähtävää koloa/puuttuvaa palaa? Lyijykölin päällä ei yleensä ole muuta kuin maalia. Se maali voi olla primeri kova myrkky pehmeä myrkky.
        Vastaavassa tilanteessa en ole itse tehnyt mitään, jos ei kölistä ole suuria paloja suorastaan lähtenyt. Tai jos kölin etureunassa on jokin lovi, niin sen voi koittaa vasaralla pakottaa ensi muotoon takaisin ja sitten (ehkä) muovipakkelilla korjata se lovi lähelle alkuperäistä muotoa.
        Ihan kölin alapinnassa mahdollisesti oleviin skraaduihin en tekisi mitään. Myrkkymaalia vaan siinä vaiheessa kun vene on menossa veteen ja on jo liinojen varassa. Ei muuta. Joka kesä se kolisee se kölin pohja kuitenkin rantautumisissa ym alapinnaltaan.
        Mutta jos joku on muuta mieltä, niin varmaan kertoo....


      • asdf dfhdh sd
        i88 kirjoitti:

        ..eikä sen varaan koko venettä kyllä uskalla nostaa. Mitä toimenpiteitä tuollaiselle pohjavauriolle yleensä kannattaa tehdä? Naputella ensin köli takaisin muotoonsa ja sitten maalata? Onko lyijykölin päällä Guy22:ssa muuta kuin maalia, esim. lasikuitukerros? Vauriokohdasta ei oikein ota selvää..

        Kiitoksia vastauksista!

        No lyijykölin tapauksessa viivyttely ei mitenkään pahenna ongelmaa. Senpä takia yksi hyvä vaihtoehto on, että ensin et tee mitään ja seuraavan vesillelaskun yhteydessä tutkit tilanteen tarkemmin ja otat vähän valokuvia ja ehkä mittoja. Niiden perusteella sitten suunnittelet jatkotoimet seuraavaa telakointia silmällä pitäen. Hyvällä tuurilla vaurio on sellainen, että pystyt sitten syksyn nostossa laittamaan kölin alle sopivat palikat siten, että vauriokohdan pääsee korjaamaan ainakin osittain. Jos onnistuu osittain, niin sitten seuraavana vuonna nostat veneen siten että se makaa sen jo korjatun kohdan varassa ja sitten pääset korjaamaan loput. Me fiksasimme yhden kölin siten, että ensin vene jätettiin yhden kapean puupalkin varaan ja korjattiin etu- ja takareunat. Seuraavana kautena vene nostettiin kölin etu ja takareunojen varaan ja korjattiin se keskikohta. Kölin alla olevien palkkien pitää olla varsin paksuja, että siellä välissä mahtuu yhtään työskentelemään, nelosnelosia tai jotain sentapaista vähintään.


      • näin vastasivat
        28 kirjoitti:

        "Eli veneen nostaminen lasikuidun varaan on aina huono juttu Mikan mainitsemistakin syistä. "
        Minkäs varassa luulet sen veneen olevan kesäisin vedessä kelluessaan ?
        Ettei vaan olis lähes koko paino sen lasikuidun varassa jo ilman kallistusta satamassakin.
        Sitten kun luovit paatillasi, taitaa olla rasitukset kölin liitoksessa jo paljon suurempia kuin vaan sen kölin paino, vaikka köliin tuleekin tilavuutensa verran nostetta, kuten archimedeen laki kertoo.
        Ja samoin lyhyen aikaa nosturista roikkuessaan.

        Eli hyvin voi laittaa lasikuidun varaan, kunhan on kuorma jaettu riittävän laajalle alalle ja riittävän tasaisesti, eli vaikka 5cm styroxia/jäykkää_vaahtomuovia välissä tasaamassa muotoon tehdyn pukin ja veneen välissä.
        Neliömetri tukipintaa tonnia kohti on jo taatusti vähintäänkin riittävä pinta-ala, kunhan ei ole koko tukipinta samassa paikkaa veneessä, ja laipion kohdalla on selvästi se paras paikka.

        Täällä taas takerrutaan... :)

        Eli halpa ja hyvä konsti päästä kölin alle on kallistaa venettä perälle ja keulalle kölikorjauksia tehdessä. Pukilta tietty vaatii vähän säätövaroja ja joku pönkä on hyvä olla apuna. Paino on siten tuettuna maahan asti.

        ...tai tietty voi kokeilla tuota ilmaan nosteluakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe