Myrkylliset kasvit

Liina

Laitanpa tänne luettelon myrkyllisistä kasveista kun sitä aina silloin tällöin ihmiset kyselevät eli:

Myrkylliset huonekasvit
HUOM! Listasta saattaa puuttua joitakin kasveja.

Aaloe, Aasinkorvaköynnös, Agaave, Amaryllis, Anopinkieli,Huonearalia, Huone-esikko, Huonekoiso (koko kasvi), Ihmepensas (erit. maitiaisneste), Hyasintti (koko kasvi),
Jouluruusu (koko kasvi), Joulutähti (erit. maitiaisneste), Kirjovehka (koko kasvi), Kultaköynnös, Kustaankukka, Köynnösvehka,
Muratti, Oleanteri (koko kasvi), Orjanlaakeri,
Peikonlehti, Pylvästyräkki, Pylväskaktus,
Syklaami, Tyräkki,

Myrkyllisiä puita, pensaita, köynnöksiä

Alppiruusu (koko kasvi), Hernepensas (siemenet),
Hevoskastanja (siemenet), Kanadantuija, Kultasade (koko kasvi), Kuusama (marjat), Kärhö (koko kasvi), Lumimarja (marjat),Marjakuusi (koko kasvi), Näsiä (koko kasvi),
Rohtokataja (koko kasvi), Sorvarinpensas (marjat), Terttuselja (marjat), Tuhkapensas, Tuija (koko kasvi), Tuomi, Väriherne (siemenet)

Myrkyllisiä pihakukkia

Aitoukonhattu, Akileija (koko kasvi), Esikko (maavarsi ja juuri), Jättiputki (koko kasvi), Kalliokielo (marjat), Keltamo, Kielo (koko kasvi), Konnanmarjat, Koristetupakka (lehdet ja varret), Linnunmaito, Lupiini (siemenet),
Mooseksenpalavapensas (maanpäälliset kasvinosat), Mustakoiso, Myrkkylilja (koko kasvi), Narsissi (sipuli), Oravanmarja, Paatsama, Punakoiso (koko kasvi, erit. marjat), Päivänsini (erit. siemenet), Risiini (siemenet), Rentukka, Ritarinkannus (koko kasvi),
Ruusuleinikki (maanpäälliset kasvinosat),
Ruusupapu (raa'at siemenet), Sormustinkukka (koko kasvi), Taponlehti (koko kasvi),
Tulppaani (sipuli), Tyräkki (maitiaisneste),
Ukonhattu (koko kasvi), Unikko (koko kasvi, ei kypsät siemenet), Valkovuokko (koko kasvi tuoreena)

11

18229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Mulla on vanha kissa ja runsaasti huonekasveja, joista osa myrkyllisiäkin. Kissani ei oo koskaan maistellut myrkkykukkia vaan sille kelpaa ainoastaan rönsyliljat, pullopalmut, carallumat, saniaiset ja reunustraakkipuu. Niistä osan oon laittanut kissan ulottumattomiin ja kissalle kasvatan maissia ja kesäisin kerään pihalta (kaukaa tiestä) timotei-heinää.

• Tabby

Kissa aivan tasan tarkkaan syö myös myrkkykasveja. Hulluhan sitä olisi jos luottaisi siihen, että "Ei kissa tuota syö, kyllä se tajuaa sen olevan myrkyllinen". Varmasti tajuaa, jos kerran erehtyy maistamaan, mutta se ensimmäinen kerta voi samalla olla viimeinen.

Miksi hankkia kissaperheeseen myrkyllisiä kasveja ehdoin tahdoin, kun saatavilla on paljon kauniita vaarattomiakin kasveja?

• minä
        Tabby kirjoitti:

Kissa aivan tasan tarkkaan syö myös myrkkykasveja. Hulluhan sitä olisi jos luottaisi siihen, että "Ei kissa tuota syö, kyllä se tajuaa sen olevan myrkyllinen". Varmasti tajuaa, jos kerran erehtyy maistamaan, mutta se ensimmäinen kerta voi samalla olla viimeinen.

Miksi hankkia kissaperheeseen myrkyllisiä kasveja ehdoin tahdoin, kun saatavilla on paljon kauniita vaarattomiakin kasveja?

Mun kissa ei ole koskaan syönyt myrkyllisiä huonekasveja, joista moni on ollut mulla jo ennen kissaani. Taitaa olla älykkäämpi kuin sun kattis !

• Tabby
        minä kirjoitti:

Mun kissa ei ole koskaan syönyt myrkyllisiä huonekasveja, joista moni on ollut mulla jo ennen kissaani. Taitaa olla älykkäämpi kuin sun kattis !

Sittenkö voi yleistää, kun sinun kissasi ei satu syömään myrkyllisiä kasveja? Siksikö muutkaan kissat eivät niitä syö? Huh huh!

Olenko sanonut, että jompi kumpi kissoistamme syö myrkyllisiä kasveja? Mielestäni kissan älykkyyttä on turha lähteä vertailemaan sillä, syökö kissa myrkyllisiä kasveja vai ei.

Kuten jo sanoin, ei ole mitään syytä hankkia myrkyllisiä kasveja ja pelata uhkapeliä, kun on olemassa niin paljon myrkyttömiäkin kasveja, joilla kuoleman riskin voi ennalta ehkäistä.

Ihan miten vain, minulle kissojemme terveys on asia numero yksi, sinulle ykkösjuttu voivat olla huonekasvit. Minä en lähde pelleilemään kissojemme terveyden kustannuksella ja kokeilemaan, että eivätkö ne todellakaan syö myrkyllisiä kasveja. Tuollaisten perättömien ohjeiden jakelun voisi jättää sikseen.

• Liina
        Tabby kirjoitti:

Sittenkö voi yleistää, kun sinun kissasi ei satu syömään myrkyllisiä kasveja? Siksikö muutkaan kissat eivät niitä syö? Huh huh!

Olenko sanonut, että jompi kumpi kissoistamme syö myrkyllisiä kasveja? Mielestäni kissan älykkyyttä on turha lähteä vertailemaan sillä, syökö kissa myrkyllisiä kasveja vai ei.

Kuten jo sanoin, ei ole mitään syytä hankkia myrkyllisiä kasveja ja pelata uhkapeliä, kun on olemassa niin paljon myrkyttömiäkin kasveja, joilla kuoleman riskin voi ennalta ehkäistä.

Ihan miten vain, minulle kissojemme terveys on asia numero yksi, sinulle ykkösjuttu voivat olla huonekasvit. Minä en lähde pelleilemään kissojemme terveyden kustannuksella ja kokeilemaan, että eivätkö ne todellakaan syö myrkyllisiä kasveja. Tuollaisten perättömien ohjeiden jakelun voisi jättää sikseen.

Sen verran haluan sanoa, että ensimmäisen viestini tarkoitus oli jakaa ihmisille informaatiota, ei aloittaa keskustelúa siitä kuinka viisas tai typerä kissa on ja kenen kissa on fiksu jne. Jokainen huolehtikoon omasta kissastaan parhaaksi katsomallaan tavalla, minun tapani on että en altista kissaani myrkyllisille kasveille ja siten testaa kissani älykkyyttäni.Hieno homma jos "minän" kissa on tarpeeksi fiksu, mutta ehkäpä meillä muilla on sitten käynyt huonompi tuuri ja saaneet tyhmempiä kokeilun haluisia kissoja.

• raggari

kapustan tähän soppaan...

meillä kukat käyvät hyvin "kaupaksi" (erityisesti juuri mainitsemasi rönsylilja)
        Myrkylliset hävitin ennen kissan tuloa.
        kävi kuitenkin niin, että sain tuparilahjaksi ihmepensaan, jonka nimeä en kylläkään tiennyt vielä silloin (eikä tiennyt antajakaan) ja laitoin sen ensin pöydälle, josta nelli sitten bongasi sen hyvin nopeasti. seurasin sen touhuja hetken, ja se nuuhki kukan hyvin tarkkaan. tämän jälkeen käänsi perän ja "peitti" tämä tarkoittaa hänellä sitä että "yök en syö" ja voin taata monen ruuan tms. kohdalla tämän pitävän paikkaansa. nyt ihmepensas on ollut tuossa 4 kk, eikä ole nakerrellut. toinen samankaltainen esimerkki on anopinkieli, jonka sain myös 2 kk sitten.
        väitän nyt ihan pokkana, että kyllähän luonnossakin kissat "osaavat" valikoida kasveja, en usko ulkokissojen menehtyvän kovin usein esim. kieloja tms. syömällä. tottahan eri asia on "huima" pentu, joka nyt saattaa nakerrella joka kulmasta. omani ei koske myrkyllisiin kukkiin, muista en tiedä. Ja tottaha vahinkoja sattuu myös kissojen "vaistoissa"... erittysköhän myrkyllisistä kasveista jokin erityinen tuoksu tai vastaavaa? Tottahan olen jatkossakin varuillani näiden kanssa.

• Kissarakas
        raggari kirjoitti:

meillä kukat käyvät hyvin "kaupaksi" (erityisesti juuri mainitsemasi rönsylilja)
        kävi kuitenkin niin, että sain tuparilahjaksi ihmepensaan, jonka nimeä en kylläkään tiennyt vielä silloin (eikä tiennyt antajakaan) ja laitoin sen ensin pöydälle, josta nelli sitten bongasi sen hyvin nopeasti. seurasin sen touhuja hetken, ja se nuuhki kukan hyvin tarkkaan. tämän jälkeen käänsi perän ja "peitti" tämä tarkoittaa hänellä sitä että "yök en syö" ja voin taata monen ruuan tms. kohdalla tämän pitävän paikkaansa. nyt ihmepensas on ollut tuossa 4 kk, eikä ole nakerrellut. toinen samankaltainen esimerkki on anopinkieli, jonka sain myös 2 kk sitten.
        väitän nyt ihan pokkana, että kyllähän luonnossakin kissat "osaavat" valikoida kasveja, en usko ulkokissojen menehtyvän kovin usein esim. kieloja tms. syömällä. tottahan eri asia on "huima" pentu, joka nyt saattaa nakerrella joka kulmasta. omani ei koske myrkyllisiin kukkiin, muista en tiedä. Ja tottaha vahinkoja sattuu myös kissojen "vaistoissa"... erittysköhän myrkyllisistä kasveista jokin erityinen tuoksu tai vastaavaa? Tottahan olen jatkossakin varuillani näiden kanssa.

Otampa kantaa... Jos joku henkilö pystyy olemaan niin vastuuton ja välinpitämätön omasta kissastaan, että luottaa siihen, että kissa ei syö myrkkykasveja, niin sielläpä olkoon.. Vaarana on oman kissan kuolema... sellaistakin on sattunut, tietoa löytyy netistä!! Tämä asia ei liity mitenkään kissan älykkyyteen, pikemmiten kissan luontaiseen uteliaisuuteen eli kissa haluaa tutustua ja maistella kaikkea uutta ja kiinnostavaa. Eli neuvoks vaan, että KISSAPERHEESEEN EI MYRKYLLISIÄ KASVEJA - jos siis oma lemmikki on tärkeä!!

• Mie
        Kissarakas kirjoitti:

Otampa kantaa... Jos joku henkilö pystyy olemaan niin vastuuton ja välinpitämätön omasta kissastaan, että luottaa siihen, että kissa ei syö myrkkykasveja, niin sielläpä olkoon.. Vaarana on oman kissan kuolema... sellaistakin on sattunut, tietoa löytyy netistä!! Tämä asia ei liity mitenkään kissan älykkyyteen, pikemmiten kissan luontaiseen uteliaisuuteen eli kissa haluaa tutustua ja maistella kaikkea uutta ja kiinnostavaa. Eli neuvoks vaan, että KISSAPERHEESEEN EI MYRKYLLISIÄ KASVEJA - jos siis oma lemmikki on tärkeä!!

...riippuu kissasta, syökö vai eikö. Tiedän talouden, jossa on ollut kissa kuutisen vuotta eikä siellä ole varmasti edes ajateltu, että heidän runsas kasvistonsa voisi olla kissalle jotenkin haitaksi. Eipä ole kyllä kattikaan kasveja maistellut.

Tiedä sitten mistä kukkain syöminen johtuu. Tällä edellä mainitulla kissalla tuntuu olevan muutakin tekemistä...

• Mie
        raggari kirjoitti:

Se on "laitaNpa" ja "otaNpa"... ihan vain tiedoksi teille. (Ei millään pahalla.)

• sani
        minä kirjoitti:

justhan sä kerroit, että sun kissas syö saniaista ja reunustraakkia.. ne on molemmat (ainakin ne) myrkyllisiä kissalle..

• Soile

Siis sen voisi melkein kieyttää vehkojen kohdalla, että kaikki vehkat ovat myrkyllisiä.

Ihan virallinen kissoille myrkylliset kasvit - lista olisi ihan kiva saada jostain. Kaikki sipulikasvitkin tuntuvat suurimmalta osalta olevan myrkyllisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe