... vai tietomurto?
Eilen illalla joutui Hotmail-tilini jonkinlaisen spämmirobottihyökkäyksen kohteeksi, ilmoituksia toimittamattomista meileistä tuli hetkessä kymmeniä mutta oletan että niitä on myös suuria määriä mennyt perille.
Ilmeistä on että niitä oli lähetetty kaikille (?) osoitteistossani oleville. Sain niitä myös itse pariin muuhun osoitteeseeni joiden osoitteet löytyvät Hotmail-osoitteistostani.
- Onko siis salasanani murrettu?
Huolestuttavinta oli että tilin asetuksia oli muutettu ja automaattinen lomavastausilmoitus oli kytkeytynyt päälle (en ole sitä koskaan käyttänyt) Olen toki äskettäin ensimmäistä kertaa käynyt profiilissani mutta en ainakaan itse ole asetuksiin koskenyt, onko se voinut olla oletuksena jossain kun tallensin uusia rajoituksia näkyvyyteen. Tilini on vuodelta 1998!
- Hotmail-tilini toimii "kaupallisena höpö-höpö-tilinäni" eikä siellä juurikaan ole mitään tärkeätä postia, sinne tulee pääasiassa vain kaikenlaista kaupallista soopaa ja päivitysilmoja.
Hotmailini on kuitenkin myös mese-osoitteeni joten en viitsisi osoitetta "lopettaakaan" .. eli panna jäihin.
Mitkä ovat siis riskit, onko oikeasti nyt syytä huoleen? Onko kyseessä oikea viirus? Koneen virusturva ei ole havainnut mitään. What to do?
Riittääkö jos vaihdan salasanan?
Huolestuttava spämmirobohyökkäys?
3
485
Vastaukset
- q
Salasana on syytä vaihtaa aina joskus.
Luultavasti roskapostittaja on laittanut lähettäjäksi osoitteesi, joten tieto jakamattomasta postista tulee sinulle. Roskapostittajilla on omat reittinsä ja todennäköisesti Hotmail-tililläsi ole mitään muuta tekemistä asian kanssa. - tyhymä
Mulla kävi myös näin! Ihmettelin ensin useita "delivery failure"-viestejä, kunnes lähetettyjen viestien kansiosta löytyi nimelläni kirjoitettu roskaposti, joka oli lähtenyt aivan kaikille, joille joskus olin viestiä lähettänyt. Ei siis rajoittunut yhteystietoluetteloon tuo tietojen imurointi... Olipa mukava huomata spämmänneensä virallisiakin tahoja... KELAA, sossua yms. yms.
Enpä tiedä mitä tapahtui... Mesessä olen samalla osoitteella ollut eikä mitään epäilyttävää ole tapahtunut tai ainakaan mulle ei siitä ole tietoa tullut.
Vaihdoin salasanan heti pian tapahtuneen jälkeen, mutta hermostuttuani tarpeeksi poistin koko hotmail-tilin 10 vuoden käytön jälkeen! Windows Live ID -näyttäisi kuitenkin olevan vielä tallessa, koska meseen pääsen kuitenkin. En kyllä ajatellut käyttää enää sitäkään.
Virusturva ei tosiaan ole mitään huomannut eikä vieläkään muutamalla puhdistuksella mitään löytynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303621Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91678Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131493Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241310Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.143981Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34913Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht243905- 60889
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ67872Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98839