Huolestuttava spämmirobohyökkäys?

Skaippi

... vai tietomurto?

Eilen illalla joutui Hotmail-tilini jonkinlaisen spämmirobottihyökkäyksen kohteeksi, ilmoituksia toimittamattomista meileistä tuli hetkessä kymmeniä mutta oletan että niitä on myös suuria määriä mennyt perille.
Ilmeistä on että niitä oli lähetetty kaikille (?) osoitteistossani oleville. Sain niitä myös itse pariin muuhun osoitteeseeni joiden osoitteet löytyvät Hotmail-osoitteistostani.
- Onko siis salasanani murrettu?

Huolestuttavinta oli että tilin asetuksia oli muutettu ja automaattinen lomavastausilmoitus oli kytkeytynyt päälle (en ole sitä koskaan käyttänyt) Olen toki äskettäin ensimmäistä kertaa käynyt profiilissani mutta en ainakaan itse ole asetuksiin koskenyt, onko se voinut olla oletuksena jossain kun tallensin uusia rajoituksia näkyvyyteen. Tilini on vuodelta 1998!
- Hotmail-tilini toimii "kaupallisena höpö-höpö-tilinäni" eikä siellä juurikaan ole mitään tärkeätä postia, sinne tulee pääasiassa vain kaikenlaista kaupallista soopaa ja päivitysilmoja.
Hotmailini on kuitenkin myös mese-osoitteeni joten en viitsisi osoitetta "lopettaakaan" .. eli panna jäihin.

Mitkä ovat siis riskit, onko oikeasti nyt syytä huoleen? Onko kyseessä oikea viirus? Koneen virusturva ei ole havainnut mitään. What to do?
Riittääkö jos vaihdan salasanan?

3

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • q

      Salasana on syytä vaihtaa aina joskus.

      Luultavasti roskapostittaja on laittanut lähettäjäksi osoitteesi, joten tieto jakamattomasta postista tulee sinulle. Roskapostittajilla on omat reittinsä ja todennäköisesti Hotmail-tililläsi ole mitään muuta tekemistä asian kanssa.

      • .. eikö sellainen 11 vuoden välein olekin sopiva vaihtoväli ;)


    • tyhymä

      Mulla kävi myös näin! Ihmettelin ensin useita "delivery failure"-viestejä, kunnes lähetettyjen viestien kansiosta löytyi nimelläni kirjoitettu roskaposti, joka oli lähtenyt aivan kaikille, joille joskus olin viestiä lähettänyt. Ei siis rajoittunut yhteystietoluetteloon tuo tietojen imurointi... Olipa mukava huomata spämmänneensä virallisiakin tahoja... KELAA, sossua yms. yms.

      Enpä tiedä mitä tapahtui... Mesessä olen samalla osoitteella ollut eikä mitään epäilyttävää ole tapahtunut tai ainakaan mulle ei siitä ole tietoa tullut.

      Vaihdoin salasanan heti pian tapahtuneen jälkeen, mutta hermostuttuani tarpeeksi poistin koko hotmail-tilin 10 vuoden käytön jälkeen! Windows Live ID -näyttäisi kuitenkin olevan vielä tallessa, koska meseen pääsen kuitenkin. En kyllä ajatellut käyttää enää sitäkään.

      Virusturva ei tosiaan ole mitään huomannut eikä vieläkään muutamalla puhdistuksella mitään löytynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe