YSAO lakkautettava

remonm

Päättäjille tiedoksi,että yhteiskunnalle raskaan puuhapaikan ylläpitäminen tulisi ottaa vakavaan harkintaan. Koulutus on tilastojen mukaan laadutonta ja korkeintaan arvotonta historialista osaamista omaksuneet valmistuneet opiskelijat pitää kouluttaa uudestaan, edes asennetta työhön ei opeteta. YSAO on pelkästään säilöntään tarkoitettu suojatyöpaikka. Laitos, ei tosin ole niin huonomainen kuin Sukeva, yhtä kallis kuitenkin se on.

32

3972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä tiijän

      osaaminen varsinkin rakentuu mutu-tiedon varaan. Minä tiijän ihmiset ovat saaneet ammattiosaamista korkeintaan hevosmiesten baareissa.

      • usir

        Ammattikoulun opettajien pohjakoulutusvaatimuksia aiotaan entisestään madaltaa useilla aloilla. vastedes ”opettaja” ei tarvitsisi korkeakoulututkintoa ennen opettajaopintoja, vaan myös erikoisammattitutkinto tai sen puuttuessa muukin tutkinto, vaikkapa keittäjän tutkinto, tai koulutus riittäisi. Suustaan etevä kotirouva olisi myös sopiva, silloin alan ns. työkokemusta edellytettäisiin nykyisen kolmen vuoden sijasta viisi vuotta. Hingunniemessä niitä ei tosin ole ollut ennestäänkään, riittää kun on ollut hevosten kanssa ja tykkää niistä. Alan kulttuuria kuvannee tapaus jolloin Ypäjällä toimiva ”opettaja” tuli näyttökokeisiin aamutossuissa.


      • aamutossut
        usir kirjoitti:

        Ammattikoulun opettajien pohjakoulutusvaatimuksia aiotaan entisestään madaltaa useilla aloilla. vastedes ”opettaja” ei tarvitsisi korkeakoulututkintoa ennen opettajaopintoja, vaan myös erikoisammattitutkinto tai sen puuttuessa muukin tutkinto, vaikkapa keittäjän tutkinto, tai koulutus riittäisi. Suustaan etevä kotirouva olisi myös sopiva, silloin alan ns. työkokemusta edellytettäisiin nykyisen kolmen vuoden sijasta viisi vuotta. Hingunniemessä niitä ei tosin ole ollut ennestäänkään, riittää kun on ollut hevosten kanssa ja tykkää niistä. Alan kulttuuria kuvannee tapaus jolloin Ypäjällä toimiva ”opettaja” tuli näyttökokeisiin aamutossuissa.

        tarvii kuin hitusen mainetta vaikkapa kajaanilaisten hevosmiesten vosuina.


      • juket

        koulutus hevosmieskoulussa on aineenopettajilla, esim. fysiikka-kemia, terveystieto, liikunta jne...


      • juhannesh
        juket kirjoitti:

        koulutus hevosmieskoulussa on aineenopettajilla, esim. fysiikka-kemia, terveystieto, liikunta jne...

        Hinkulan opettajat ovat käyneet läpi kansakoulun.


      • Puskuun puskuun!
        juhannesh kirjoitti:

        Hinkulan opettajat ovat käyneet läpi kansakoulun.

        Ysaon rakennusalan opettajilla kun päät olis lasia, niin näkis miten kusi virtaa ja paska tekee patoja! Ja mahasta voi jo päätellä onko opettajilla liian suuret tulot..


      • on matin
        juket kirjoitti:

        koulutus hevosmieskoulussa on aineenopettajilla, esim. fysiikka-kemia, terveystieto, liikunta jne...

        hyvä kaveri, eikö se riitä?


    • Muamuija

      Kaksi lastani on käyneet kyseisen oppilaitoksen, molemmat kertoneet osittain samaa, mutta toisaalta oppilaidenkin tulisi ottaa vastuuta oppimisestaan, eikö odottaa, että kaikki kannetaan eteen. Aktiivinen oppilas saa kyllä tietoa ja oppii taidot, kun ei mene vain ryhmän mukana istuskelemaan salin laitamille ja antaudu mukaan tuohon "hälläväliä" asenteeseen. Valitettavasti moni on ammattiopintoihin mennyt opiskelemaan juuri asenteella, että "kumpahan jossakin on" ja "eipä paljon kiinnosta". Vanhemmat myös luokaa asennetta, että koulutus on tulevaisuutta varten ja perustaidot on tarkoitus oppia koulutuksessa, eikä vasta työelämässä. Huonolla todistuksella voi jäädä se työpaikka saamatta, joten harjoitteluihinkin kannattaa satsata - sillä tavoin parhaiten se työpaikka aukeaa. Oma poikani mm. oli jo kolmannen vuoden kevään lähes kokonaan aiemmassa harjoittelupaikassaan töissä, kun siellä oli tarvis työntekijästä, poika oli halukas töitä tekemään, ja sanoi, ettei koulussa enää ole muuta kuin tyhjää löysäilyä jäljellä. Myös eri koulutusalojen välillä lienee motivoinnissa eroja - Pemo mm. on perinteisesti ollut koulu, jossa täytyy tehdä ja oppia - useimmathan opiskelee sitä oman tilan ja tulevaisuutensa vuoksi eikä tulevan työnantajan hyödyttämiseksi.

      • valitettavasti

        on laskenut. Pemon opiskelijat ovat suurimmaksi osaksi muita kuin viljelijöiksi aikovia. Opettajien koulutustaso on laskenut, YSAO:ssa tärkeintä on rahastaminen.


      • fa<sd
        valitettavasti kirjoitti:

        on laskenut. Pemon opiskelijat ovat suurimmaksi osaksi muita kuin viljelijöiksi aikovia. Opettajien koulutustaso on laskenut, YSAO:ssa tärkeintä on rahastaminen.

        sillon kun minä olin 10 vuotta sitten pemolla joimme 24/7 se siitä pemon tasosta


      • Yäk!
        fa<sd kirjoitti:

        sillon kun minä olin 10 vuotta sitten pemolla joimme 24/7 se siitä pemon tasosta

        Tuskin se opettajien ja koulun syytä oli - eiköhän ihan omaa älyttömyyttä? Vieläkö tekisit samoin, jos siellä olisit? Kaikkiko joi, vai oliko joku täysjärkinenkin joukossa?


      • Maamieskoululainen
        valitettavasti kirjoitti:

        on laskenut. Pemon opiskelijat ovat suurimmaksi osaksi muita kuin viljelijöiksi aikovia. Opettajien koulutustaso on laskenut, YSAO:ssa tärkeintä on rahastaminen.

        Niinhän se on tuolla elukanhoitajapuolella, harvempi sieltä lähtee maata viljelemään, se on kieltämättä tuollaisenaan turha opintolinja...Kun tuntuu olevan useille ennemmin pikkutyttöjen toiveammatti kuin vakavasti otettava ura.
        Mutta maanviljelijäpuoli erikseen, kyllä suurin osa aikoo tilanjatkajaksi tai muutenvain viljelijäksi. Opettajien koulutustaso on kenties laskenut, mutta asiantuntemus ei, kun on paljolti opettajia joilla on käytännön kokemusta. Suuri osa taitaa olla agronomeja? En usko että opetuksen taso olisi parempaa vaikka olisi minkälainen ihminen tahansa. Tässä hommassa kun käytännön tieto voittaa teoriatiedon 10-0.


      • Maamieskoululainen
        fa<sd kirjoitti:

        sillon kun minä olin 10 vuotta sitten pemolla joimme 24/7 se siitä pemon tasosta

        Kertooko tuo ryyppääminen enemmän itse paikan tasosta, vaiko sitten sinun henkilökohtaisesta tasostasi, ja siitä, että käytät verorahoja törkeästi hyödyksesi. Kyllä täällä porukalle nykyäänkin alkoholi maistuu välillä mitä olen tässä havannoinut, mutta valtaosa menee kouluun krapulassakin :D


      • Kärpänen katossa
        Maamieskoululainen kirjoitti:

        Kertooko tuo ryyppääminen enemmän itse paikan tasosta, vaiko sitten sinun henkilökohtaisesta tasostasi, ja siitä, että käytät verorahoja törkeästi hyödyksesi. Kyllä täällä porukalle nykyäänkin alkoholi maistuu välillä mitä olen tässä havannoinut, mutta valtaosa menee kouluun krapulassakin :D

        Pemo on paska paikka. Työilmapiiri on hanurista. Työpaikkakiusaamista esiintyy ja siihen ei kukaan tahdo puuttua. Näiden terroristien päitä vaan silitellään ja selitellään että se nyt on vaan sellainen luonteeltaan. Opiskelijoita pidetään kirjoilla aina laskentapäivään saakka, jotta saadaa mahdollisimman paljon valtiolta rahaa. Näin vaikka kyseessä olisi ns. tappiota tuottava opiskelija, eli sellainen joka hajottaa asuntolassa, ei näy tunneilla ja jos näkyy, sotkee koko luokan opiskelun. Pomon virkaa toimittaa ex-hitsari, jonka lahkeet lepattaa ja joka tykkäisi syödä kuormasta. Mitään ei tajua maa- ja metsätaloudesta saatikka eläimistä. Mutta kertooko tämä sitten enemmän yksittäisestä yksiköstä kuten Pemo vai koko YSAOsta ja sen johtamistavasta. Hmm.


      • tulevako työmies?

        Kävin Yrittäjäntiellä,jossa on automekaanikon koulutus.Työn opetustunnit menossa.Yhdellä nosturilla vaihdettiin pakoputkea suuremmaksi ja kovaäänisemmäksi.Lie ollut jonkun oppilaan oma auto.Muut oppilaat istuskelivat pienissä ryhmissä haalarit päällä ympäri korjaamohallia.Ei hyvältä näyttänyt.En ihmettele,jos koulusta työhön tuleva nuori ei kummia osaa.Asenne työn tekoon pitää opettaa ja järjestää kaikki tekemään jotakin.Vaikka siivoamaan paikkoja,jos jää luppa-aikaa.Ei saa sallia istuskella työaikana.Olisi kyllä tehostamisen paikka.


      • raakaArska
        tulevako työmies? kirjoitti:

        Kävin Yrittäjäntiellä,jossa on automekaanikon koulutus.Työn opetustunnit menossa.Yhdellä nosturilla vaihdettiin pakoputkea suuremmaksi ja kovaäänisemmäksi.Lie ollut jonkun oppilaan oma auto.Muut oppilaat istuskelivat pienissä ryhmissä haalarit päällä ympäri korjaamohallia.Ei hyvältä näyttänyt.En ihmettele,jos koulusta työhön tuleva nuori ei kummia osaa.Asenne työn tekoon pitää opettaa ja järjestää kaikki tekemään jotakin.Vaikka siivoamaan paikkoja,jos jää luppa-aikaa.Ei saa sallia istuskella työaikana.Olisi kyllä tehostamisen paikka.

        Oisko talkkari hiihtolamal ollu vaihtamas!Koulu kiinni 7.3.2012


    • YSAO ON

      yhä hengissä, pitäisi päättäjien tarkistaa mihin rahamme syytävät.

      • ON KEHÄRAAKKIEN

        temmellyskenttä, kaikki elämässään epäonnistuneet ovat siellä opettajiana!


    • on koko

      koulutus, pieneläinten hoitajat ja hevosmiehet, onko järkeä resurssoida rahaa harrastustoimintaa. Vrt. pieneläintenhoitajat hevosharrastajat ja historiallisten autojen rassaajat... Sosiaalihuolto on pudokkaita varten.

    • Timo Turparauta

      Minä satun opiskelemaan PEMO:lla ja täällä on ihan mukavaa. Oma luokkani on täynnä ahkeria opiskelijoita. Ainoastaan pari laiskuria. Ne ns. ryypiskelijät ja riehujat sun muut on noilla toisilla aloilla. Pääasiassa MH, mutta löytyy sieltäkin ihan jees porukkaa. Minä itse olen EH ja mies vieläpä. Vaikka se eläintenhoitaja on enimmäkseen naisten ala niin kyllä sinne miehiäkin mahtuu. Samahan se on kaikilla hoitoaloilla. Enimmäkseen naisia. Tietysti siinä on omat ongelmansa kun ainut mies luokassa, mutta kyllä sitä ihan hyvin pärjää muiden kanssa. Päivän päätyttyä sitä sitten pelaillaan surkeita pelejä ajan kuluksi koulutehtävien jälkeen, katsellaan telkkaria ja elokuvia ja luetaan kirjoja. Kyllä siinä välissä tulee sitten kämppisten kanssa juteltua myös vaikka suurinosa lähtee tuonne kaupungille. PEMO:lla tosin tuntuu olevan outo perinne ottaa joka vuosi yksi mies eläintenhoitolinjalle. Opettajista vielä niin eivät kaikki opettajat voi olla mukavia. Meillä sattuu olemaan 3 täyttä vajukkia jotka eivät anna meidän tehdä mitään vaan pölöttävät luokan edessä unettavalla äänellä. Mutta jos vertaa tätä edellisiin ammattiopistoihin missä opiskelin ihan eri aloja niin tämä on kyllä parempi. Edellisissä ei ollut mitään kuria, mutta lähes jokainen noudattaa täällä asumisen sääntöjä ja on kunnolla tunnilla.

    • 'Turha' EH

      Itsekin opiskelen PEMO:lla ja olen kyllä tykännyt kovasti. Väki on mukavaa ja suurinosa hommista pelittää ihan mukavasti. Tokihan nyt on tiettyjä asioita jotka menee vituralleen, mutta niinhän se on kaikkialla.
      Kun tuossa joku sanoi että eläintenhoitajan tutkinto on vain pikkutyttöjen toiveammatti... Olen eri mieltä. Suomi on täynnä erilaisia kotieläinpihoja/eläinpuistoja/ ym. muunlaisia paikkoja, joissa eläimiä pidetään ympärivuotisesti. Sanohaan sen nyt järkikin että ainakin joissakin näistä paikoista tarvitaan henkilöitä, jotka ovat erikoistuneet hoitamaan eläimiä. Eihän esim. vasikkakasvattamoon voi mennä töihin pelkällä MT puolen koulutuksella, kun siellä ei sattumoisin opeteta mitään lehmien oikeasta hoidosta ym. Mitähän siitäkin seuraisi jos jokin nutturapää joka on juuri tuon MT puolen käynyt, menisi johonkin tuotantoeläinlaitokseen hoitamaan eläimiä, vailla mitään tietoa eläinten anatomiasta, lääkehoidosta ym.? Voitte kuvitella tämän itse.
      Eli: ei se EH linja niin turha ole. Onhan eläinlääkärissäkin eläintenhoitajia, ja uusille on aina tarvetta

      • PeMo_sucks

        Odotahan kunhan paperit päätyy silppuriin ja joudut käytännössä kokonaisen vuoden käymään uudelleen, koska ei ole todisteita että olisit ne aiemmin käynyt!!
        Itse EH-puolelta maanviljelijäksi.


    • jepulispa

      Jos YSAO lopetetaa, missä koulutetaa? Kaikkien täytyy lähtee kauemmaksi opiskelemaan. Iisalmeen jäis vain Savon ammatti- ja aikuisopisto jossa on vaan lähihoitaja, merkonomi ja datanomi linjat. Sekö se olis miellyttävää kun kaikki olis tällä seudulla näillä kolmella alalla? No tosin, eipä olis pula täällä päin lähihoitajista.

    • MT-puolen käynyt

      MT-puolella ei opeteta mitään lehmien oikeasta hoidosta, häh? Kyllä muuten opetetaan, ja lisäksi on työharjoittelut, joissa varmasti oppii lehmien hoidosta. Käytännön työ, käytännön harjoitus.

      Lääkintää oppii harjoittelussa, ja isommat operaatiot ja reseptimääräykset hoitaa eläinlääkäri.

      Ihan kokemuksella, vasikkakasvattamossa voi olla töissä MT-koulutuksella ja ilman.

    • tölkkikäsiluuseritt

      Taso on juuri sopiva nykyajan nuorille, joiden elämän päätehtävä on saattaa päänuppi sekaisin keinolla millä hyvänsä. Jokainen joka on liikkunut kylien ja kaupunkien keskustoissa viikonloppuiltaisin ja öisin tietää mitä tarkoitan. Hukkaan menisi hyvä opetus, jos äpäröille yrittäisi ruveta opettamaan mitään työelämään liittyvää.

      • ecoope

        Niin maksaa se hoito linnassakin. Amispellen oppilastyöpäivän hinta on 100-280€. Linnassa hoitopäivä saattaa makssa jopa 800 €/vuorokausi. Amiksen koulutuksen laadusta ollaan yhtä mieltä, sitä ei ole. Amiksen suojiin hautautuneet opettajat ovat itse vähän jos ollenkaan koulutettuja ja motivaatio on luokkaa, tunti pidetään, toissijaista on oppiko joku jotain tai ei.


      • lusijatar
        ecoope kirjoitti:

        Niin maksaa se hoito linnassakin. Amispellen oppilastyöpäivän hinta on 100-280€. Linnassa hoitopäivä saattaa makssa jopa 800 €/vuorokausi. Amiksen koulutuksen laadusta ollaan yhtä mieltä, sitä ei ole. Amiksen suojiin hautautuneet opettajat ovat itse vähän jos ollenkaan koulutettuja ja motivaatio on luokkaa, tunti pidetään, toissijaista on oppiko joku jotain tai ei.

        Pitäiskö lusiminen ulkoistaa? Olisiko Venäjällä edullisempaa?


    • irabgfrghba

      Ite et varmaan omassa, luultavimmin kauvansitten menneessä, nuoruuvessasi sattunut liikkumaan keskustoissa iltamyöhään... Nimittäin siihen aikaan on meno ollut paikoittain hurjempaakin ja ihan kunnon ihmisiä niistäkin on tullut.

    • pakoputki on oltava

      Tosi on suojatyöpaikat ja jatkettu päivähoito on lopetettava. Ihmisten on otettava vastuuta itsestään! Lahjattomat mötkylät ajautuvat amikseen, siellä kun ei paineisteta oppilaita ja pääsee syömään!

      • Savosta

        Jostakin ne vaan koulutetaan ne näidenkin valittajien kovasti kaipaamat autonkorjaajat, putkimiehet, rakennusmiehet, parturit ja muukin käytännön työtä tekevät ihmiset. Kyllä on huuto ja valitus kova, jos ei heitä ole saatavissa sillon kun on tarvista joku ammattimies tai -nainen kehiin saada. Varmaan koulutuksessakin on parannettavaa, opettajissaa koulutuksen tarvetta, mutta kyllä suurin vastuu on silti itse oppilaalla, että ottaa vastaan tietoa ja on aktiivinen. Noihin kouluihin HAETAAN VAPAAEHTOISESTI, ei siellä enää yritetä tuputtaa tietoa päähän lain velvoittamana kuten peruskoulussa. Tätä mieltä on viiden lukemista kammonneen, mutta amiskasta hyviillä papereilla eri linjoilta valmistuneen, työtä tekevän ja ammattinsa osaavan nuoren äiti tai kummitäti. Omassa nuoruudessani ajattelin amiskasta kuten moni täällä näyttää ennakkoluuloilevan ja opiskelin lukiossa ja myöhemmin ammattikorkeassa, mutta kuitenkin työskentelen käytännön alalla, jonne amiskastakin saisi koulutuksen.


    • keksittyä koulutusta

      Tosi on kallista yhteiskunnan varoilla puuhastelua.

    • eläkelehtori

      Moni entinen YSAO- oppilaani on tullut kiittämään mm. minulta saamastaan opetuksesta. Molemmat osapuolet tyytyväisiä ja oppilas työelämässä, minä eläkkeellä. Kaikki OK. En tunnista entisistä oppilaistani noita moitekirjoituksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe