sanat hukassa

...

Voiko kova stressi ja ahdistus saada aikaan sanojen unohtelua? Olen jo varmaan kymmennen vuotta kärsinyt kovasta sairauksien pelosta. Joka päivä joku sairaus ahdistaa ja yleensä olen aivan varma,että sairastan kyseistä sairautta. Nämä muistihäiriöt alkoivat kolme kuukautta sitten aloittaessani masennuslääkke,citalopramin. Toinen lääke on Xanor,jota käytän ajoittan..nykyisin kyllä usein. Ensin oireet olivat sellaista tarkkaavaisuuden puutetta ja töistä toiseen pomppimista.. Menin sitten lukemaan alzheimerista ja kuinkan ollakkaan alkoivat sanat unohtua.. Puhuessa ei vaan muista joitain sanaa ja tutut näyttelijätkin ovat kadonneet muistista.. Tosiaan esim..näkee telkkarissa tutun näyttelijän ja nimi ei vaan tule mieleen..Olen kokoajan tavallaan paniikissa ja mietin kokoajan jonkin asian tai ihmisen nimeä.. aivan kauheaa..ja tämä tuntuu pahenevan päivä päivältä.. Tein jo alzheimer testinkin ja siinä muistin viivästetyssä ihan normaalisti.. Onko muilla ahistuneilla,masenuneilla moisia oireita?

8

3211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zineida

Ei hätää! Minulla on tuota samaa, stressi ja itsetarkkailu aiheuttavat tämän "alzheimerin". Benstolääkkeet sinänsä saattavat heikentää muistia, mutta ei hätää, se korjaantuu, kun lääkitys lopetetaan. Ota rauhallisesti, kyllä se siitä. Käyttö juttelemassa kenenkään kanssa? Sekin auttaa, kun saa kuulla muiltakin, ettei ole ihan kahjo :)

• äitteee

mulla tuli citalopramista tuota dementiaa:) olin silloin vieläpä autokoulussa ja inssi ei meinannut millään mennä läpi kun olin ihan "koomassa"
        Nyt mulla ei enää ole jatkuvaa lääkitystä mutta oon nykyään äiti ja huomaan unohtelevani kaikenlaista..Esimerikiksi yksi aamu kun heräsin maito oli pöydällä ja murot jääkaapissa,menoja unohtelen niin kaikki joutuu soittelemaan perään että missä oot..Ja välillä unohdan tavaroidenkin nimiä.
        Mullakin on rauhoittavat tarpeen mukaan ja ne tuntuu jonkin verran lisäävän tuota muistin pätkimistä niin yritän pärjäillä mahdollisimman paljon ilman niitä.

• Etsin puheissani monesti jotain sanaa, joka ei meinaa tulla. Viimeksi kokouksessa sanoin johtoporsaat, kun piti sanoa johtoportaat. Ihmettelin mitä sali nauraa, kunnes tajusin virheeni. Pahempaa on kuitenkin se, että pelkää aloittaa puhetta. Itse luulee, että ulos tulee vain jotain sekavaa.

Lopuksi kevennys.

Siitä tietää, että on vanha, kun yöt juoksee kusella ja päivät muistelee nimiä.

Olen jonkin verran ottannut tietoa tuosta alsheimerin taudista työterveyslaitoksen sivuilta.
      Aluminioksidi aiheuttaa keskushermostotauteja, joka alsheimerkin on. Ei kuitenkaan ole lähdetty yhdistämään näitä kahta. Aluminooksidia tulee teollisuudesta ja se laskeutuu muutaman kilometrin säteelle.

• exx-kofeinisti

Käytätkö kofeiinia, se vaikuttaa aivoissa lyhytmuistin toimintaan ja aiheuttaa dementiaa.

http://qmies.blogit.fi/

• aloittaja

Heips..edelleen täällä panikoin alzheimeriä. Voiko tosiaan stressi ja ahdistus aiheuttaa sanojen unohtelua? No mitäs sanotte tästä? Tein taas sanamuistitestin,jossa oli 18 sanaa. Luin sanat kolme kertaa läpi ja sitten puuhailin jotain n.5-10 minuuttia. Tämän jälkeen yritin palauttaa sanoja mieleen ja muistin 15 sanaa. Mitä mieltä olette? Voisiko olla azheimeriä?? Toivottavasti joku kommentoisi,pelottaa tosissaan..
      Tuntuu välillä,että aivot olisivat jotenkin jumissa..

• aloittaja

Olisi kiva jos joku kommentoisi.. Onko mielestänne pelkoni aiheeton? Harmittaa kun tukiasemaa ei enää ole. Tietääkö muuten joku,että palaako tukiasema vielä?

• hyvin

Unohda alzhaimer. Tressi ja masennus vaikuttaa muistiin. Toimi ja tee jotakin mukavaajoka rentouttaa.
        Ainainen itsetarkkailu kuluttaa ja lukitsee aivot samaan kaavaan. Muistiharjoitukset ovat ihan kivoja.

• ...

Kaipa se on sitten normaalia tuo sanojen unohtelu,jos muillakin sitä esiintyy. Minulla tosiaan alkoivat nämä muistihäiriöt silloin kun aloitin citalopramin syömisen. Kyseistä lääkettä en syönyt kuin muistaakseni kaksi kuukautta. Lopettamisesta on jo kaksi kuukautta ja edelleen on näitä muistihäiriöitä.. en sitten tiedä..
      Olen käynyt muutaman kerran psykiatrilla,mutta eipä siitä apua ole ollut..Lääkäri määrää vaan noita pillereitä.. Tuli mieleen muuten,että voiko Xanor aiheuttaa muistihäiriöitä?
      No nyt kuitenkin karannut ihan mopo käsistä.. Netistä luen alzheimerista ja sanoja unohtuu varmaan n.5-10 päivässä...Olen huomannut,että pakonomaisesti katselen jokapaikkaan ja yritän nimetä esineitä ja asioita mitä näen..ja jos ei heti tule mieleen niin kauhu valtaa...hirveä tunne..
      Eilen illalla nukkumaan mennessä ajattelin,että huomenna sitten piristyn ja en mieti enkä kiinnitä huomiota näihin muistihäiriöihin,mutta heti tämän jälkeen nousi mieleen kuva itsestä makaamassa sairaalassa alzheimerin tainnuttamana..ja itkuhan siitä tuli..
      Ja tosiaan mielialat vaihtelee..yht`äkkiä tulee jostain nurkan takaa suuri ilon tunne ja sitten sekunnissa olen taas maan alla.. mikähän ihme mua vaivaa? Tuntuu,että nämä kaikki vaan pahenee ja pahenee.. eihän tässä ole pelätty vasta ko kymmenen vuotta ja vielä ihan turhaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      78
      14176
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      87
      7082
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      79
      3868
    4. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      25
      2897
    5. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      40
      2513
    6. 77
      2031
    7. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      90
      1989
    8. Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...

...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass
      Maailman menoa
      105
      1871
    9. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      32
      1811
    10. Tikkunenällä on kovat luulot itsestään

Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani
      Ikävä
      13
      1669
    Aihe