Olen vasta 4 kuukauden alussa raskaana ja alavatsani on niin pömpällään etten saa sitä enää mitenkään piiloon laitettua eli viikkoja on päälle 13 siis ei voi olla mahdollista :O Viimeksikin kun olin raskaana niin vatsani alkoi näkyä jo todella hyvissä ajoin alkuraskautta mutta loppuvaiheessa kasvoi tasaista tahtia kuitenkin.Onko muita kohtalontovereita joilla näkyy alavatsan kasvu hyvissä ajoin kanssa??Inhottavaa kun farkut alkaa kiinnaamaan ja alavatsaa painaa,oliskohan mulla jotenkin eteenpäin kallistunut kohtu kun ei sen nyt kuuluisi näkyä mitenkään vielä :D Eikä ole maha mikä on kasvanut ruuasta...mutta inhottaa kun se näyttää vain siltä vielä näillä hetkillä että olisin läski mahasta vaikka sit se on jo paremman näköinen ku päästään keksiraskauteen :)
Vatsa ei enää peity näkyvistä :(
81
2898
Vastaukset
- !!!!!!!!!!!
pitäisi jotenkin peittää???!!! Osta isommat farkut!
- ölöpööööö
minulla myös vatsa pullottaa TOOOOOSI paljon. ihan koko vatsa siis, ylhäältä alas asti. raskauteni on toinen, eli varmaan johtuu myös siitä. mutta aika alussa täälläkin vielä mennään, viikkoja mulla 15. hävettää ihan, olo on tosi läski! kaverit sanoo hölmöksi kun "vauvamahaa" piilottelen, mutta kun itse tiedän ettei se vauva voi vielä näkyä. ainakaan ylhäällä asti :D eihän se esikostakaan näkynyt kuin joskus vk 20 jälkeen..
toisaalta on mulle kilojakin (sitä läskiä siis, ja juuri mahaan) tullu tähän mennessä reilusti enemmän kuin esikoisesta, mutta kyllä tosiaan hävettää. oottelen kovasti, että kohtu rupeaa tosissaan kasvamaan ja nämä löysät tästä katoaa. ARGH! - keskenmeni
Murheensa kullakin. Mä antaisin mitä vaan, että edes tulisin raskaaksi.. Ilolla katselisin kuinka masu pyöristyisi. jos ei farkut mahtuisi niin ostaisin isommat tai pitäsin muita housuja tai hametta. Sain keskenmenon vähän aikaa sitten, joten kateellisena katselen nyt muiden pyöristyviä masuja.
- just..
kohtalotovereita?!!, en nyt oikein ymmärrä sun ongelmaas..huoh..:(
- keskenmeni
just.. kirjoitti:
kohtalotovereita?!!, en nyt oikein ymmärrä sun ongelmaas..huoh..:(
Mun ongelma on, että mä en tule raskaaksi. ja kun tulen niin se menee kesken. Harmittaa lukea aloittajan tekstin kaltaista jutta jostain vatsan koosta, kun itse antaisin mitä tahansa jotta saisin raskaus vatsan. SE on ongelmani. Aloittajalle halusin välittää viestin, että kannattaisi ehkä suhteuttaa noi murheet... maailmassa on isompiakin ongelmia kuin vatsan koko alkuraskaudesta.
- kgohpejh
ajatusmaailmasi jonnekin muualle provosoimaan. Hus! Kasvat hieman ja tulet sitten takaisin jos keskustelualueen aihe sinua mitenkään koskaan koskettaa.
- keskenmeni
Mulla on ihan samanlaiset oikeudet olla tällä palstalla kuin sullakin. Kasva aikuiseksi.. olen todella pahoillani, jos nyt toin esiin sellaisen surullisen asian että se onnellinen raskaus voi keskeytyä! Olin itsekin onnellinen odottaja vielä kuukausi sitten.
- MITÄ?
Ei oo sulla vissiin kaikki muumit laaksossa? Kuka kirjottelee tollasia??? Tuli oikeen pahamieli toisen puolesta.... Mene itseesi ja kasva kakara!!!! Sairasta menoo... HUHU HUH
- narunjatkoksi!
MITÄ? kirjoitti:
Ei oo sulla vissiin kaikki muumit laaksossa? Kuka kirjottelee tollasia??? Tuli oikeen pahamieli toisen puolesta.... Mene itseesi ja kasva kakara!!!! Sairasta menoo... HUHU HUH
kuka ei oikeasti itse ole koskaan ollut raskaana, tai jos on ja olisi lapsiakin saanut niin sanonpa vaan ; SÄÄLI.. Lapsethan ne siitä kärsii jos vanhemmat ovat tuollaisia epäkypsiä persoonia kuten nimim. NiinJustiinsa. Ja sitten me ihmettelemme miksi lapset joutuvat nykypäivänä laitoksiin, ihmekös tuo jos vanhemmilla on aivojen tilalla sahanpurua.
- keskenmeni
MITÄ? kirjoitti:
Siis ANTEEKSI nyt vaan mutta mistä sä nyt vedit herneet nenään? (Taisi olla pesäpallon kokoinen herne.) Ketä mä olen loukannut ja miten? Mikä mun kommentissa oli niin sairasta sun mielestä?
Mun mielestä nyt on vaan todella pikkumaista parkua raskaana ollessa jostain vatsan kasvamisesta. Jos ei halua, että vatsa kasvaa, niin ei kannata hankkiutua raskaaksi. Niin yksinkertaista se on. Aika katkeraa vaan lukea tuollaisesta kun itse antais mitä tahansa että saisi sen raskausvatsan, raskausarvet ja kaikki asiaan kuuluvat jutut. Ja en todellakaan ole kakara, mutta sun kirjoitustyylistä päätellen sinä olet. Sussa taitaa olla jotain vikaa itsessäsi, jos et kestä kuulla ikäviä asioita? Mä en todellakaan toivo, että kukaan joutuisi keskenmenoa kokemaan, mutta se nyt vaan on ikävä fakta, että joillekin niitä sattuu. - keskenmeni
keskenmeni kirjoitti:
Siis ANTEEKSI nyt vaan mutta mistä sä nyt vedit herneet nenään? (Taisi olla pesäpallon kokoinen herne.) Ketä mä olen loukannut ja miten? Mikä mun kommentissa oli niin sairasta sun mielestä?
Mun mielestä nyt on vaan todella pikkumaista parkua raskaana ollessa jostain vatsan kasvamisesta. Jos ei halua, että vatsa kasvaa, niin ei kannata hankkiutua raskaaksi. Niin yksinkertaista se on. Aika katkeraa vaan lukea tuollaisesta kun itse antais mitä tahansa että saisi sen raskausvatsan, raskausarvet ja kaikki asiaan kuuluvat jutut. Ja en todellakaan ole kakara, mutta sun kirjoitustyylistä päätellen sinä olet. Sussa taitaa olla jotain vikaa itsessäsi, jos et kestä kuulla ikäviä asioita? Mä en todellakaan toivo, että kukaan joutuisi keskenmenoa kokemaan, mutta se nyt vaan on ikävä fakta, että joillekin niitä sattuu.Sorry.. tämä piti siis mennä "MITÄ?" nimimerkille.. ei "narunjatkoksi!" nimimerkille.
- isomahainen äiti
keskenmeni kirjoitti:
Sorry.. tämä piti siis mennä "MITÄ?" nimimerkille.. ei "narunjatkoksi!" nimimerkille.
uutta elämän alkua. Minä en ole kertaakaan itkenyt vatsani kokoa kenellekään, en ole myöskään valittanut sitä että vatsani on täysin repeytynyt, raskausarpia on alavatsasta reilusti navan ylitse, mutta en valita. Rakastan lastani, joka kasvaa mahassani niin paljon, että ei tule mieleenkään.
Keskustelun aloittaja, kannattaisi pistää asiat puntariin ja mene itseesi.. Minulle tuli ainakin paha mieli kun luin nimim. keskenmeni kirjoitusta, en voi kuvitellakaan miltä tuntuisi jos ei voisi tulla raskaaksi. Ikävä kyllä tällaisiakin ihmisiä on.. En nyt sano, ettei joku ihminen ansaitsisi lasta ja sen tuomaa iloa ja onnellisuutta, mutta järkeäkin saa käyttää.. Noin mitättömät asiat kuin vatsan kasvu, ovat todella niin pieniä murheita että älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö pellejä olla.. - justiiiiiidas
MITÄ? kirjoitti:
liian tuttu lause yheltä äijältä joka on vähä älynen!
- 39+1
jo hyvin varhaisessa vaiheessa :) Mutta en olisi halunnutkaan ettei näkyisi! Olen ylpeä nyt jo superkokoisesta masustani :) Ihanaa..
- rv27
myös nautin söpösti pyöristyneestä vatsastani, vaikka se on isokin jo ;)
Mammavaatteita löytyy nykyään tosi trendikkaitakin, mä oon ainakin raskausaikana pukeutunut kauniisti, niinkuin ennen raskauttakin.
- Miksi..
vatsan pitäisi peittyä noilla viikoilla? Sukulaisellani alkoi vatsa kasvaa melkeinpä heti plussatestin tekemisen jälkeen ja vaivoin hän sai vatsan pidettyä peitossa työpaikalla rv:lle 9 saakka. Ja hänellä kohtu on taaksepäin kallistunut..
- 20
jo viikolla 8 nyt 13 alussaan ja saat arvata että näkyy ja kunnolla mutta mitä siitä :)
- 35+-
Minulla näkyi vatsa jo heti plussauksen jälkeen. Poikani päiväkodista kyseltiin et saako oinnitella ku oli viikkoja kasassa 11! Mutta tosiaan tämä on kolmas lapseni niin siitä johtuu. Eikä oole haitannut yhtään vaikka masu näkyikin jo hyvissä ajoin =)
- elämän kevät
..raskaaksi etupäätään?
Onko joku syy, miksi moisesta olet noin huolissaan, etkö halua, että töissä muut näkevät tms?
Ihme valitusta. Minua harmitti, kun viikoilla 13-16 EI näkynyt mitään. Nyt olen tosi onnellinen, että kaikki näkevät!
Raskaana ollessa on kyllä naurettavaa alkaa valittaa, miten inhottavaa on, kun vatsa kasvaa!! Taidat olla 18v. tai muuten vaan lapsenmielinen.- tipitii..
itse en myöskään pidä isosta vatsastani, viikkoja 15. olen todellakin sitä mieltä että tämä on ITSETUNTOKYSYMYS! minulla on aina ollut jonkin sortin mahakompleksi, olen siis hävennyt mahaani. olen varhaisteininä ollut myös ylipainoinen, johtuisiko sitten siitä.
ne, jotka ovat sinut oman kroppansa kanssa kantavat vauvamahansa ylpeänä. me heikomman itsetunnon omaavat häpeämme vähäistäkin "läskin lisäystä" :)))
ei voi mitään, näin se vain on. en todellakaan tiedä miten siitä tunteesta pääsee eroon. itselläni jo toinen raskaus ja ekassakin helpotti vasta sitten kun vatsa oli niin kova ettei sitä pystynyt enää yhtään vetämään sisään :o) - masupliis
tipitii.. kirjoitti:
itse en myöskään pidä isosta vatsastani, viikkoja 15. olen todellakin sitä mieltä että tämä on ITSETUNTOKYSYMYS! minulla on aina ollut jonkin sortin mahakompleksi, olen siis hävennyt mahaani. olen varhaisteininä ollut myös ylipainoinen, johtuisiko sitten siitä.
ne, jotka ovat sinut oman kroppansa kanssa kantavat vauvamahansa ylpeänä. me heikomman itsetunnon omaavat häpeämme vähäistäkin "läskin lisäystä" :)))
ei voi mitään, näin se vain on. en todellakaan tiedä miten siitä tunteesta pääsee eroon. itselläni jo toinen raskaus ja ekassakin helpotti vasta sitten kun vatsa oli niin kova ettei sitä pystynyt enää yhtään vetämään sisään :o)Minä taas HALUAISIN jo että masu näkyisi. Olen viikolla 14 5 ja mitään ei näy. Ois vaan kiva jo et ihmiset huomaisi, en viitti muutoin toitottaa. Turhamaista, mut silti vaan haluisin että sais jo masuaan katella ja "näyttää".
- äiti20v---
masupliis kirjoitti:
Minä taas HALUAISIN jo että masu näkyisi. Olen viikolla 14 5 ja mitään ei näy. Ois vaan kiva jo et ihmiset huomaisi, en viitti muutoin toitottaa. Turhamaista, mut silti vaan haluisin että sais jo masuaan katella ja "näyttää".
että ihmiset näkisivät masuni :) Nyt olen viikoilla 39 2, ja siitä ei ole kyllä epäilystäkään. Mutta silloin kun olin raskauden alussa, oli minun onnekseni vielä sellaiset ilmat että kuljin vähemmissä vaatteissa ja masuni näkyi, jee :) Se on ihan että miten siihen asennoituu. Tiedän itsekin ihmisiä, jotka eivät haluaisi masunsa näkyvän, mutta miksi? Nainenhan on kauneimmillaan raskaana! Niin minulle ainakin on sanottu ja otan kyllä kohteliaisuutena, tietenkin.
- yököttävän näköinen
äiti20v--- kirjoitti:
että ihmiset näkisivät masuni :) Nyt olen viikoilla 39 2, ja siitä ei ole kyllä epäilystäkään. Mutta silloin kun olin raskauden alussa, oli minun onnekseni vielä sellaiset ilmat että kuljin vähemmissä vaatteissa ja masuni näkyi, jee :) Se on ihan että miten siihen asennoituu. Tiedän itsekin ihmisiä, jotka eivät haluaisi masunsa näkyvän, mutta miksi? Nainenhan on kauneimmillaan raskaana! Niin minulle ainakin on sanottu ja otan kyllä kohteliaisuutena, tietenkin.
Minusta raskausmaha on oksettavan näköinen. En voi sille mitään. Olen itsekin raskaana ja toivoisin, ettei maha vielä näkyisi, mutta se alkoi pompottaa turvotuksesta melkein heti. Oma naisihanteeni ei ole iso pallomaha. Olen alkanut pukeutua telttoihin, jotta maha ei niin erottuisi.
- läskejä sikiöitä?
yököttävän näköinen kirjoitti:
Minusta raskausmaha on oksettavan näköinen. En voi sille mitään. Olen itsekin raskaana ja toivoisin, ettei maha vielä näkyisi, mutta se alkoi pompottaa turvotuksesta melkein heti. Oma naisihanteeni ei ole iso pallomaha. Olen alkanut pukeutua telttoihin, jotta maha ei niin erottuisi.
teltat on niin ihanan epäoksettavan näköisiä. onko ihan se seksikkäin joukkueteltta vai mahdutko pallosi kanssa yhden hengen versioon?
kenen ihannenainen haluat ulkoisesti olla raskaana ollessasi?
- --------------------
Mitä ihmeellistä siinä on, jos ei halua, että vaatteet alkavat ahdistaa varhaisessa vaiheessa? Onpa aloittaja saanut kummallisia ja vähätteleviä vastauksia.
Ensinnäkään ei ole kiva, jos se maha pullottaa työpaikalla eikä ole kivaa muutenkaan näyttää läskiltä peilin edessä noin varhain.
Toiseksi, vaatteiden uusiminen mahan tosi varhaisen kasvun takia on kallista ja voi olla myös mahdotonta. Tietääkseni ainakaan juoksupuvuista ei valmisteta raskausmalleja, mikä sitten johtaa siihen, että voi joutua käyttämään tarkoitukseen sopimatonta ja menoa haittaavaa vaatetusta jo joltain viikolta 13. Olisi kuitenkin hieman eri asia, jos sellainen jakso alkaisi vasta pari kuukautta myöhemmin.
Lopuksi, vaikka olisi kuinka kypsä aikuinen tahansa, se varhain kasvava "vauvamasu" ei välttämättä ole toivottava juttu. Kyllähän jokainen voi haluta liikkua ja tehdä asioita normaalisti mahdollisimman pitkään eikä siinä pitäisi olla mitään epäkypsää, jos turhan aikainen tai turhan voimakas paisuminen vituttaa.
Lapsellinen on se, joka ei tajua, että jokaisella ihmisellä on erilaiset elämäntavat: Toinen voi kasvattaa mahaansa rauhassa kotona sohvalla ja se on hänelle ok, mutta toisen elämää aikaisin pullistuminen rajoittaa radikaalisti. Jokaisella on myös omat ajatuksensa kehostaan. Ymmärtäkää se.- hahahaha....
mitä porukkaa :D Ei voi kun nauraa.. Jos niitä lapsia on alun alkaen ruennut tekemällä tekemään, ja sitten ei kestä vartalonsa muutoksia? Alhainen itsetunto ei voi muuta sanoa, hehheh.. Kai sen nyt idioottikin tajuaa, että jos on raskaana ei elämä tule olemaan samanlaista kuin ennen. Mites sitten kun vauva on syntynyt? Jos on noin kamalaa jo odotusaikana että masu näkyy, niin varmaan sitten kun lapsi on vielä täysin avuton, laitetaan silloinkin oma ulkonäkö etusijalle niinkö? Eihän se lapsi olekaan kuin siitä itsekeskeisestä äidistä riippuvainen 24/7.. Voivoi.. Onneksi minulla sentään on hieman eri lähtökohdat tässä odotuksessa, kuin se oma ulkonäkö! Voi sitä hyvältä näyttää isonkin mahan kanssa, minulle on ainakin kehuttu kuinka olen kaunis raskaana ollessani, mutta vaipukaa vain itsesääliin :) Se on tervettä se.
- hahahahaha...
hahahaha.... kirjoitti:
mitä porukkaa :D Ei voi kun nauraa.. Jos niitä lapsia on alun alkaen ruennut tekemällä tekemään, ja sitten ei kestä vartalonsa muutoksia? Alhainen itsetunto ei voi muuta sanoa, hehheh.. Kai sen nyt idioottikin tajuaa, että jos on raskaana ei elämä tule olemaan samanlaista kuin ennen. Mites sitten kun vauva on syntynyt? Jos on noin kamalaa jo odotusaikana että masu näkyy, niin varmaan sitten kun lapsi on vielä täysin avuton, laitetaan silloinkin oma ulkonäkö etusijalle niinkö? Eihän se lapsi olekaan kuin siitä itsekeskeisestä äidistä riippuvainen 24/7.. Voivoi.. Onneksi minulla sentään on hieman eri lähtökohdat tässä odotuksessa, kuin se oma ulkonäkö! Voi sitä hyvältä näyttää isonkin mahan kanssa, minulle on ainakin kehuttu kuinka olen kaunis raskaana ollessani, mutta vaipukaa vain itsesääliin :) Se on tervettä se.
että tokihan se tarkoittaa, jos äidillä on iso maha, että hän on vain läski. Tietysti, hyvin päätelty. :) Ai että...
- hahaksks
hahahahaha... kirjoitti:
että tokihan se tarkoittaa, jos äidillä on iso maha, että hän on vain läski. Tietysti, hyvin päätelty. :) Ai että...
että jos maha paisuu ekan kolmen kk aikana suunnattomasti, se ei todellakaan VOI johtua kohdun kasvamisesta. jos vauva ja kohtu on jotain kokoa "appelsiini", niin se ei todellakaan tarkoita sitä että koko vatsan pitäisi olla jättimäinen. läskiä se on, eikä mitään muuta :)
- hahaha....
hahaksks kirjoitti:
että jos maha paisuu ekan kolmen kk aikana suunnattomasti, se ei todellakaan VOI johtua kohdun kasvamisesta. jos vauva ja kohtu on jotain kokoa "appelsiini", niin se ei todellakaan tarkoita sitä että koko vatsan pitäisi olla jättimäinen. läskiä se on, eikä mitään muuta :)
kirjoitinko minä, että vastasin viestilläni vain aloittajalle? En :) Tarkoitin viestini enemmänkin kaikille niille, jotka itkevät isoa mahaansa vielä kuudennella kuullakin, että niin. Se on minun mielestäni jo jonkunasteista älynpuutosta, jos ei tajuta että kyllä se maha nyt vaan kasvaa, söit sinä sitten salaattia tai mitä tahansa, eikö vain? Tai no on tietysti äitejä, keillä ei maha näy vielä viimeisellä kolmanneksellakaan, kun taas toisilla näkyy. Mitä sitten? On se ihme tämä nykyaika, kun niinkin luonnollisesta asiasta kuin raskausmahasta nostetaan kauhea haloo ja itketään turhan takia, ei ihme että mielenterveyspuolelle on suuret jonot jos ihmisillä on elämä näin pienestä kiinni :D
- --------------------
hahaha.... kirjoitti:
kirjoitinko minä, että vastasin viestilläni vain aloittajalle? En :) Tarkoitin viestini enemmänkin kaikille niille, jotka itkevät isoa mahaansa vielä kuudennella kuullakin, että niin. Se on minun mielestäni jo jonkunasteista älynpuutosta, jos ei tajuta että kyllä se maha nyt vaan kasvaa, söit sinä sitten salaattia tai mitä tahansa, eikö vain? Tai no on tietysti äitejä, keillä ei maha näy vielä viimeisellä kolmanneksellakaan, kun taas toisilla näkyy. Mitä sitten? On se ihme tämä nykyaika, kun niinkin luonnollisesta asiasta kuin raskausmahasta nostetaan kauhea haloo ja itketään turhan takia, ei ihme että mielenterveyspuolelle on suuret jonot jos ihmisillä on elämä näin pienestä kiinni :D
Joo, maha kasvaa kun on raskaana, mutta kyse ei ollut siitä. Kyse on siitä että se tapahtuu tavallista aikaisemmassa vaiheessa ja johtaa siihen, että ihminen joutuu juoksemaan tuulipuvussa ja vaihtamaan rumiin raskausvaatteisiin jo paljon aiemmin kuin mihin oli varautunut. Toisin sanoen, se pistää monet suunnitelmat sekaisin.
Jos joku asia (kuten vaikkapa ilmavaivat) vituttaa, niin onko se sinusta lapsellista ja kypsymätöntä? Pitäisikö negatiivisten ja elämää mutkistavien asioiden tapahduttua aina vain hymyillä ja olla puhumatta niistä? Aloittajan motiivi oli varmasti se, että hän halusi purkaa ahdistusta, jota mm. kireät vaatteet aiheuttavat jo tässä vaiheessa. Se ei tee kenestäkään kypsymätöntä. Vai tekeekä? Eikö sinua itseäsi koskaan harmita mikään? - ei helvetti sentään.
-------------------- kirjoitti:
Joo, maha kasvaa kun on raskaana, mutta kyse ei ollut siitä. Kyse on siitä että se tapahtuu tavallista aikaisemmassa vaiheessa ja johtaa siihen, että ihminen joutuu juoksemaan tuulipuvussa ja vaihtamaan rumiin raskausvaatteisiin jo paljon aiemmin kuin mihin oli varautunut. Toisin sanoen, se pistää monet suunnitelmat sekaisin.
Jos joku asia (kuten vaikkapa ilmavaivat) vituttaa, niin onko se sinusta lapsellista ja kypsymätöntä? Pitäisikö negatiivisten ja elämää mutkistavien asioiden tapahduttua aina vain hymyillä ja olla puhumatta niistä? Aloittajan motiivi oli varmasti se, että hän halusi purkaa ahdistusta, jota mm. kireät vaatteet aiheuttavat jo tässä vaiheessa. Se ei tee kenestäkään kypsymätöntä. Vai tekeekä? Eikö sinua itseäsi koskaan harmita mikään?mutta nyt puhuttiinkin raskausvatsasta, miksi menet aiheen ohi? Ja juu, kyllä minua harmittaa, mutta en viitsi marista turhista, katsos joillakin elämässä on hieman mittavampiakin ongelmia kuin ilmavaivat. Mutta on se harmi kun löytyy sellaisiakin persoonia, kenellä koskaan asiat eivät ole hyvin, aina pitää jostakin valittaa. Ja tuo lauseesi siitä, että joutuu vaihtamaan rumiin vaatteisiin.. Huoh.. Onko typerämpää kuultu? Se on kuule aika pitkälti asennoitumisesta kiinni, jos marisee kuin pikkupentu joka asiasta, niin kyllä vaan uskon että elämä mättää, ja pahasti.
- --------------------
ei helvetti sentään. kirjoitti:
mutta nyt puhuttiinkin raskausvatsasta, miksi menet aiheen ohi? Ja juu, kyllä minua harmittaa, mutta en viitsi marista turhista, katsos joillakin elämässä on hieman mittavampiakin ongelmia kuin ilmavaivat. Mutta on se harmi kun löytyy sellaisiakin persoonia, kenellä koskaan asiat eivät ole hyvin, aina pitää jostakin valittaa. Ja tuo lauseesi siitä, että joutuu vaihtamaan rumiin vaatteisiin.. Huoh.. Onko typerämpää kuultu? Se on kuule aika pitkälti asennoitumisesta kiinni, jos marisee kuin pikkupentu joka asiasta, niin kyllä vaan uskon että elämä mättää, ja pahasti.
Raskausmahan takia pitää muuttaa aika paljon muutakin kuin farkkukokoa esim. mainitsemani juoksuvaatteet, mikä ei ole helppo homma lainkaan, kun sellaisia ei ole edes tehty raskaanaoleville. Samoin työvaatetus yms. hyvin oleelliset elämään vaikuttavat jutut, joiden olisi odottanut ja toivonut tulevan vähän myöhemmin.
Miksi sitten jostain muusta voi valittaa, muttei raskausmahasta? Mitä se sinulta on pois, jos omat vaateongelmat yms. raskaudesta johtuvat käytännön ongelmat vaikeuttavat elämää ja kehtaa vieläpä sanoa sen ääneen? Ovatko raskaudesta johtuvat ongelmat sellaisia, joista ei saa puhua? - a,msvgmlsjgisd
Raskausmahan takia pitää muuttaa aika paljon muutakin kuin farkkukokoa esim. mainitsemani juoksuvaatteet, mikä ei ole helppo homma lainkaan, kun sellaisia ei ole edes tehty raskaanaoleville. Samoin työvaatetus yms. hyvin oleelliset elämään vaikuttavat jutut, joiden olisi odottanut ja toivonut tulevan vähän myöhemmin.
Miksi sitten jostain muusta voi valittaa, muttei raskausmahasta? Mitä se sinulta on pois, jos omat vaateongelmat yms. raskaudesta johtuvat käytännön ongelmat vaikeuttavat elämää ja kehtaa vieläpä sanoa sen ääneen? Ovatko raskaudesta johtuvat ongelmat sellaisia, joista ei saa puhua?minulta pois, onneksi. Sinulta se on pois, odotuksesi on varmaan todella antoisaa.
- --------------------
a,msvgmlsjgisd kirjoitti:
minulta pois, onneksi. Sinulta se on pois, odotuksesi on varmaan todella antoisaa.
Kysymykseni oli, että mikä ongelma se on, jos aloittaja haluaa palstalla jutella raskausajan tuottamista ongelmista? Miksi tuo maha-asia nyt on mielestäsi sellainen, josta valittaminen on erityisen turhaa?
- no joo'o
Kysymykseni oli, että mikä ongelma se on, jos aloittaja haluaa palstalla jutella raskausajan tuottamista ongelmista? Miksi tuo maha-asia nyt on mielestäsi sellainen, josta valittaminen on erityisen turhaa?
no jos sinäkin osaisit laittaa asiat puntariin vaikkapa vauvan hyvinvointi vs. vatsan suurikokoisuus. Itkisikö ap täällä isoa mahaansa enää niinkään vuolaasti, jos saisi tietää että vauvalla on jokin kromosomipoikkeavuus vaikkapa?? Ja en ole katkera, minun lapsellani on kaikki toivon mukaan ok, joten en valita katkeruuksissani täällä kenellekkään, jos joku sitä kuvittelisi. Mutta minusta nyt vain yksinkertaisesti tuollainen vouhottaminen raskausvatsasta ja sen tuomista vaateostoksista on naurettavaa, ja se on minun mielipiteeni joten annetaanpa nyt vaan olla, eikös?
- ----------------
no joo'o kirjoitti:
no jos sinäkin osaisit laittaa asiat puntariin vaikkapa vauvan hyvinvointi vs. vatsan suurikokoisuus. Itkisikö ap täällä isoa mahaansa enää niinkään vuolaasti, jos saisi tietää että vauvalla on jokin kromosomipoikkeavuus vaikkapa?? Ja en ole katkera, minun lapsellani on kaikki toivon mukaan ok, joten en valita katkeruuksissani täällä kenellekkään, jos joku sitä kuvittelisi. Mutta minusta nyt vain yksinkertaisesti tuollainen vouhottaminen raskausvatsasta ja sen tuomista vaateostoksista on naurettavaa, ja se on minun mielipiteeni joten annetaanpa nyt vaan olla, eikös?
Minullakin oli äsken rankka ja uuvuttava antibioottikuuri tulehtuneen paiseen takia. Totta kai laitoin asiat tärkeysjärjestykseen ja söin kahden viikon montaa eri antibioottia sisältävän kuurini, koska tulehdus oli tärkeää saada pois. Jatkuva väysymys ja ruokahaluttomuus kuitenkin tekivät jaksosta todella raskaan.
Hoidin homman asettaen terveyteni tärkeimmälle sijalle, mutta silti ihmiset ymmärsivät minua, kun valitin miten voisin töissäkin vain nukkua ja koko ajan on ahdistava olo.
Jos puhuu ongelmista, niin ei se tarkoita, etteivät asiat olisi tärkeysjärjestyksessä! Seurasi sitä helvettiä sentään paraneminen. Miksi vaikeasta olosta ei olisi saanut purkautua? - Elämän kevät
.. Jos vauvamasu "ei ole kovin toivottava juttu", niin onkohan sellainen henkilö oikeasti kypsä äidiksi???
Raskaus/äitiys on niin suuri asia, ja muuttaa niin totaalisesti elämää, että pömpöttävä vauvamasu on siinä aika pieni sivujuttu.
En ymmärrä pätkän vertaa sinua, edellinen kirjoittaja. Jos masu radikaalisti rajoittaa elämää, olisi sitä voinut ajatella jo ennen kuin hankkiutui raskaaksi. Jos asia yksinkertaisesti on liian radikaali ja elämää mullistava, ei äitiys taida vielä olla sitten se ajankohtainen juttu. Masu ja raskaus nyt vaan kuuluvat yhteen!
Ja lisäksi: laiheliineilla maha pullahtaa esiin varhaisemmin, se on fakta. Itse olen tukevampi, en tanakka tai lihava, mutta en laihakaan, eikä maha näkynyt vielä viikoilla 14-16. Mutta monet hoikemmat tuttavani ovat "näkyneet" noilla viikoilla jo selvästi. Kenellekään ei ole tullut mieleenkään, että se olisi ollut heillä läskimahaa, vaan raskausmaha. Kohtu kasvaa, ja pienessä kehossa se tulee esille nopeammin.
Jos tällainen aiheuttaa itsetunto-ongelmia, niinkuin joku sanoi, tai rajoittaa radikaalisti elämää, niin kyllä se aika lapselliselta kuulostaa, sori vaan.
Raskaus ei ole sairaus, eikä raskaana oleva normaalikokoinen nainen ole läski!! Hoitakaa ensin elämäntilanteenne sellaiseksi, että raskaus "radikaalisti rajoita", tai itsetuntonne kuntoon, ennen kuin alatte hankkia lapsia. Kas kun raskaana ollessa kohtu kasvaa - ja toisilla se näkyy nopeammin kuin toisilla. Sitten on turha enää valittaa, kun se vauva jo siellä masussa on. - Elämän kevät
Elämän kevät kirjoitti:
.. Jos vauvamasu "ei ole kovin toivottava juttu", niin onkohan sellainen henkilö oikeasti kypsä äidiksi???
Raskaus/äitiys on niin suuri asia, ja muuttaa niin totaalisesti elämää, että pömpöttävä vauvamasu on siinä aika pieni sivujuttu.
En ymmärrä pätkän vertaa sinua, edellinen kirjoittaja. Jos masu radikaalisti rajoittaa elämää, olisi sitä voinut ajatella jo ennen kuin hankkiutui raskaaksi. Jos asia yksinkertaisesti on liian radikaali ja elämää mullistava, ei äitiys taida vielä olla sitten se ajankohtainen juttu. Masu ja raskaus nyt vaan kuuluvat yhteen!
Ja lisäksi: laiheliineilla maha pullahtaa esiin varhaisemmin, se on fakta. Itse olen tukevampi, en tanakka tai lihava, mutta en laihakaan, eikä maha näkynyt vielä viikoilla 14-16. Mutta monet hoikemmat tuttavani ovat "näkyneet" noilla viikoilla jo selvästi. Kenellekään ei ole tullut mieleenkään, että se olisi ollut heillä läskimahaa, vaan raskausmaha. Kohtu kasvaa, ja pienessä kehossa se tulee esille nopeammin.
Jos tällainen aiheuttaa itsetunto-ongelmia, niinkuin joku sanoi, tai rajoittaa radikaalisti elämää, niin kyllä se aika lapselliselta kuulostaa, sori vaan.
Raskaus ei ole sairaus, eikä raskaana oleva normaalikokoinen nainen ole läski!! Hoitakaa ensin elämäntilanteenne sellaiseksi, että raskaus "radikaalisti rajoita", tai itsetuntonne kuntoon, ennen kuin alatte hankkia lapsia. Kas kun raskaana ollessa kohtu kasvaa - ja toisilla se näkyy nopeammin kuin toisilla. Sitten on turha enää valittaa, kun se vauva jo siellä masussa on... omaan viestiini, kun joku täällä tenhusi, että pelkkä kohdun kasvu ei kasvata mahaa: ei niin, mutta kohdun kasvu ja sen hormonaaliset muutokset keräävät nestettä ja turvottavat kohdun ympäristöä, jokaikisellä raskaana olevalla naisella, koosta riippumatta. Pienikokoisemmalla sellainen turvotus vaan näkyy helpommin pienemmästä kehosta.
Maha vaan nousee pystyyn, sille ei voi mitään. Ja miten se olisi muka läskiä, jos se ei kerran syömällä tule??
Hormonaaliset muutokset ovat niin suuria, että maha pullahtaa esiin, vaikka kohtu itsessään ei kovin suuri vielä olisikaan.
Läski on läskiä, joka tulee syömällä ja itsensä huonolla hoitamisella. Raskaus on raskaus, ja varmasti suurin osa odottavista äideistä syö ja elää ihan terveellisesti, mutta kuitenkin mahakkaina. - ratakiskoako tarvits
---------------- kirjoitti:
Minullakin oli äsken rankka ja uuvuttava antibioottikuuri tulehtuneen paiseen takia. Totta kai laitoin asiat tärkeysjärjestykseen ja söin kahden viikon montaa eri antibioottia sisältävän kuurini, koska tulehdus oli tärkeää saada pois. Jatkuva väysymys ja ruokahaluttomuus kuitenkin tekivät jaksosta todella raskaan.
Hoidin homman asettaen terveyteni tärkeimmälle sijalle, mutta silti ihmiset ymmärsivät minua, kun valitin miten voisin töissäkin vain nukkua ja koko ajan on ahdistava olo.
Jos puhuu ongelmista, niin ei se tarkoita, etteivät asiat olisi tärkeysjärjestyksessä! Seurasi sitä helvettiä sentään paraneminen. Miksi vaikeasta olosta ei olisi saanut purkautua?jatkuvasti aiheen ohi??? Miksi?? Minä puhun raskausvatsasta, ja jos luet ap:n viestin siinä oli kyse siitä, ei sinun antibiootti kuuristasi. Ja toiseksi, ei ole paha asia jos valittaa, mutta typerää on valittaa asiasta jonka on itse ns. aiheuttanut, eli hankkiutunut raskaaksi. Ymmärrä nyt hyvä ihminen jo mitä yritän sanoa, pitääkö se rautalangasta sinulle vääntää että tarkoitan valittamisella RASKAUSVATSAA???!!! HUoh.. Aivot hoi!? Sympatiaako te täällä todella haette, voi ei.. Menkää lääkäriin itkemään, varmaan passittavat mielenterveysklinikalle. Ei kukaan järkevä odottava äiti itke jos maha kasvaa, kuunnelkaa itseänne hitto soikoon.
- niinhän se meneekin.
Elämän kevät kirjoitti:
.. omaan viestiini, kun joku täällä tenhusi, että pelkkä kohdun kasvu ei kasvata mahaa: ei niin, mutta kohdun kasvu ja sen hormonaaliset muutokset keräävät nestettä ja turvottavat kohdun ympäristöä, jokaikisellä raskaana olevalla naisella, koosta riippumatta. Pienikokoisemmalla sellainen turvotus vaan näkyy helpommin pienemmästä kehosta.
Maha vaan nousee pystyyn, sille ei voi mitään. Ja miten se olisi muka läskiä, jos se ei kerran syömällä tule??
Hormonaaliset muutokset ovat niin suuria, että maha pullahtaa esiin, vaikka kohtu itsessään ei kovin suuri vielä olisikaan.
Läski on läskiä, joka tulee syömällä ja itsensä huonolla hoitamisella. Raskaus on raskaus, ja varmasti suurin osa odottavista äideistä syö ja elää ihan terveellisesti, mutta kuitenkin mahakkaina.täysin samaa mieltä nimim. Elämän kevät!!
Minua hieman naurattaa, kun joku vetoaa siihen ettei vatsa VOI millään muotoa kasvaa kenelläkään varhaisessa vaiheessa, että läskiä se vaan kaikki on. Millähän perustelet puheesi? Tai yleenäkään sen, että suuri raskausvatsa on vain ja ainoastaan äidin omaa aikaan saannosta.. Hehehe.. Niinpä niin. Mites sitten selität sen, kun minulle neuvolassa th sanoi, että hänen mielestään joillakin raskauskiloja tulee / vatsan kasvu on toisia suurempi? Jos sinulla riittää rahkeet siihen, että väität vastaan koulunsa käyneelle terveydenhuollon ammattilaiselle, niin mikäpäs siinä, ihan vapaasti.
Minusta on muutenkin huvittavaa, että yleensäkään kukaan tavallinen tallaaja tulee tänne suomi24:n nettipalstalle pätemään asioista, joihin jopa itse lääketieteelläkään ei ole täysin 100 % varmoja vastauksia. Miten onkaan ihmeellistä.. Hmm..
Tiesittekös varmasti myös sen, että kuten tämä ko. nimi. Elämän kevät jo totesi, raskausvatsa koostuu muustakin kuin vain vauvasta. Se koostuu istukasta (joka joillakin sattumoisin on etuseinämässä, saaden vatsan mahd. näyttämään suuremmalta), sekä lapsiveden märäästä (joka joillakin sattuu olemaan vähäisempää kuin toisilla) ja sitten tietysti itse vauva. Niin ja mainittakoon vielä, että kaikki vauvatkaan eivät kaiken järjen mukaan ole täysin samankokoisia.
Ja minä voin oman mielipiteeni sanoa siitä, onko tällaiset vatsan suuruutta valittelevat äidit täysin oikealla aaltopituudella perheenperustukseen, eivät ole. Jos odotuksesta täytyy jo tehdä niin hiton vaikeata itselleen, niin mitäpä sitten myöhemmässä vaiheessa? Ei ole minun mielestäni ihan tervettä ajattelua äidiltä, jonka kuuluisi kuitenkin kai rakastaa sitä lasta enemmän kuin miettiä miten suuri vasta on..? Olisihan se kivaa, että koko raskausajan voisi pukeutua ihaniin lempivaatteisiinsa, mutta kun ei voi. Kyllä se melko usealla rupeaa se maha vaivaamaan jossakin vaiheessa, vaikka vaatteet mahtuisikin kiinni, yleensä raskauden aikana vatsa on normaalia arempi eikä kestä jos äiti pukee päällensä kaikista tiukimmat farkkunsa, voi itkujen itku mutta niin se vaan on.
Ja tiedoksi, se elämä muuttuu kyllä kerta heitolla muutenkin lapsen tultua, joten odotelkaamme sitten mitä itkuvirsiä täällä ilmestyy tällöin.. - --------------------
ratakiskoako tarvits kirjoitti:
jatkuvasti aiheen ohi??? Miksi?? Minä puhun raskausvatsasta, ja jos luet ap:n viestin siinä oli kyse siitä, ei sinun antibiootti kuuristasi. Ja toiseksi, ei ole paha asia jos valittaa, mutta typerää on valittaa asiasta jonka on itse ns. aiheuttanut, eli hankkiutunut raskaaksi. Ymmärrä nyt hyvä ihminen jo mitä yritän sanoa, pitääkö se rautalangasta sinulle vääntää että tarkoitan valittamisella RASKAUSVATSAA???!!! HUoh.. Aivot hoi!? Sympatiaako te täällä todella haette, voi ei.. Menkää lääkäriin itkemään, varmaan passittavat mielenterveysklinikalle. Ei kukaan järkevä odottava äiti itke jos maha kasvaa, kuunnelkaa itseänne hitto soikoon.
Ymmärsin kyllä koko ajan mitä tarkoitit. Raskaus on tietysti välttämätön paha, jos biologien lapsen haluaa. Edelleenkään en vain ymmärrä pointtiasi, että miksei raskauden negatiivisista asioista voi puhua, kun ne kuitenkin ovat olemnassa? Joidenkin elämän raskaus laittaa niin uusiksi, että vähemmästäkin ahdistuu, vaikka olisi miten tietoinen valinta. Se että siitä puhuu, ei tarkoita sitä, ettei olisi sitä osannut odottaa.
Eli mikä nyt on ongelma? - ei hittolainen....
Ymmärsin kyllä koko ajan mitä tarkoitit. Raskaus on tietysti välttämätön paha, jos biologien lapsen haluaa. Edelleenkään en vain ymmärrä pointtiasi, että miksei raskauden negatiivisista asioista voi puhua, kun ne kuitenkin ovat olemnassa? Joidenkin elämän raskaus laittaa niin uusiksi, että vähemmästäkin ahdistuu, vaikka olisi miten tietoinen valinta. Se että siitä puhuu, ei tarkoita sitä, ettei olisi sitä osannut odottaa.
Eli mikä nyt on ongelma?niin tiedän kyllä, että raskauden myötä tulee ongelmia, ja minä kyllä olen joutunut kokemaan raskauteni aikana yhtä sun toista, mitä kaikki odottajat eivät joudu käymään läpi. Joten minun mielestäni on vähintäänkin säälittävää itkeä sitä, että maha kasvaa kun se on jo tiedostettu alun alkaen, ellei sitten ole täysin sivistymätön ihminen ja kuvittele että se vauva syntyy kirpun kokoisena ja maha ei kasva. Mutta sellaiset ongelmat, jotka tulevat yllättäen, niihin ihan oikeasti haetaan apua, mutta meneppä lääkärillesi itkemään siitä kuinka tunnet itsesi kamalaksi kun vatsa on suuri, he varmaan nauraisivat päin naamaasi jos vain kehtaisivat. Se on niin alapäässä kaikista mahdollisista odottajien ongelmista, että maha kasvaa.
Ja niin, ei minulla ole ongelmaa mahan kasvuni kanssa, teillähän se hyvät kanssasisaret näyttää nuo kummaksuttavat ja hyvinkin epämääriset ongelmat olevan. Onneksi minä en joudu jokapäivä miettimään kuinka ruma olenkaan ison mahani kanssa, kyllä olisi odotus melko tympäisevää. Mutta onneksi on ihmisiä, jotka osaavat OIKEIDEN ongelmienkin lomassa yrittää ajatella positiivisesti, koska tuo että maha kasvaa, ei todellakaan lukeudu oikeiin onelmiin. Se on niin luonnollinen asia kuin vaan voi olla, joten miksi sen edes pitäisi olla niin kamala asia. - --------------------
ei hittolainen.... kirjoitti:
niin tiedän kyllä, että raskauden myötä tulee ongelmia, ja minä kyllä olen joutunut kokemaan raskauteni aikana yhtä sun toista, mitä kaikki odottajat eivät joudu käymään läpi. Joten minun mielestäni on vähintäänkin säälittävää itkeä sitä, että maha kasvaa kun se on jo tiedostettu alun alkaen, ellei sitten ole täysin sivistymätön ihminen ja kuvittele että se vauva syntyy kirpun kokoisena ja maha ei kasva. Mutta sellaiset ongelmat, jotka tulevat yllättäen, niihin ihan oikeasti haetaan apua, mutta meneppä lääkärillesi itkemään siitä kuinka tunnet itsesi kamalaksi kun vatsa on suuri, he varmaan nauraisivat päin naamaasi jos vain kehtaisivat. Se on niin alapäässä kaikista mahdollisista odottajien ongelmista, että maha kasvaa.
Ja niin, ei minulla ole ongelmaa mahan kasvuni kanssa, teillähän se hyvät kanssasisaret näyttää nuo kummaksuttavat ja hyvinkin epämääriset ongelmat olevan. Onneksi minä en joudu jokapäivä miettimään kuinka ruma olenkaan ison mahani kanssa, kyllä olisi odotus melko tympäisevää. Mutta onneksi on ihmisiä, jotka osaavat OIKEIDEN ongelmienkin lomassa yrittää ajatella positiivisesti, koska tuo että maha kasvaa, ei todellakaan lukeudu oikeiin onelmiin. Se on niin luonnollinen asia kuin vaan voi olla, joten miksi sen edes pitäisi olla niin kamala asia.No ongelmansa kullakin ja vaikka jonkun ongelmat olisivat jonkun toisen ongelmiin verrattuna pieniä, ne ovat kuitenkin edellisille todellisia ja on ihan yksilön elämäntavoista, persoonasta yms. kiinni, miltä ne tuntuvat.
Jos sinun mielestäsi jostakusta tuntuu kurjalta liikkua tarkoitukseen sopimattomissa, epäkäytännöllisissä ja hiostavissa vaatteissa tai mahan kasvu jostain muusta syystä ottaa päähän, niin mikä sinä olet määrittelemään, mistä saa puhua ja mistä ei (tai varsinkaan, mistä "normaali" ihminen tuntee milläkin tavalla). Ei vaikka omat ongelmasi olisivat miten mittavat tahansa verrattuna siihen, joka kokee toivottuun raskauteen liittyvät asiat ahdistavina ja paljon rahaa vievinä. Jokainen kokee ruumiinkuvansa yms. muutokset eri tavalla, ja se on ihan normaalia ja tervettä.
Tämä tästä aiheesta. Tuntuu lapselliselta jankata siitä, kuinka jokainen on yksilö omine tunteineen ja sitä pitää arvostaa - ei suinkaan vähätellä. - en edelleenkään vaan
No ongelmansa kullakin ja vaikka jonkun ongelmat olisivat jonkun toisen ongelmiin verrattuna pieniä, ne ovat kuitenkin edellisille todellisia ja on ihan yksilön elämäntavoista, persoonasta yms. kiinni, miltä ne tuntuvat.
Jos sinun mielestäsi jostakusta tuntuu kurjalta liikkua tarkoitukseen sopimattomissa, epäkäytännöllisissä ja hiostavissa vaatteissa tai mahan kasvu jostain muusta syystä ottaa päähän, niin mikä sinä olet määrittelemään, mistä saa puhua ja mistä ei (tai varsinkaan, mistä "normaali" ihminen tuntee milläkin tavalla). Ei vaikka omat ongelmasi olisivat miten mittavat tahansa verrattuna siihen, joka kokee toivottuun raskauteen liittyvät asiat ahdistavina ja paljon rahaa vievinä. Jokainen kokee ruumiinkuvansa yms. muutokset eri tavalla, ja se on ihan normaalia ja tervettä.
Tämä tästä aiheesta. Tuntuu lapselliselta jankata siitä, kuinka jokainen on yksilö omine tunteineen ja sitä pitää arvostaa - ei suinkaan vähätellä.olet oikeassa viimeisessä lauseessasi, mutta en edelleenkään ymmärrä täysin ajatusmaailmaasi siitä, että raskausaikana kuuluisi / pitäisi kulkea jotenkin epäkäytännöllisissä tai rumissa vaatteissa. No jokainen sen itse päättää, pukeudu, jos niin itse tahdot, vaikka jätesäkkiin niin eipähän olosi ainakaan paremmaksi muutu.
- --------------------
en edelleenkään vaan kirjoitti:
olet oikeassa viimeisessä lauseessasi, mutta en edelleenkään ymmärrä täysin ajatusmaailmaasi siitä, että raskausaikana kuuluisi / pitäisi kulkea jotenkin epäkäytännöllisissä tai rumissa vaatteissa. No jokainen sen itse päättää, pukeudu, jos niin itse tahdot, vaikka jätesäkkiin niin eipähän olosi ainakaan paremmaksi muutu.
Tarkoitin epäkäytännöllisellä ja huonolla vaatetuksella mm. urheilua. Juoksupukuja yms. kun niitä ei ole raskaana oleville. Kun juoksu kuuluu jokapäiväiseen elämään, joudut joka päivä hikoilemaan ja hiertymään tuulupuvussa tms, joka ei ole ollenkaan sopiva tarkoitukseen ja saa muuten niin vaivattoman ja nautintoa tuottavan elämäntavan tuntumaan välillä vastenmieliseltä. Nestehukkakin siinä iskee helposti. Siksi olisi kiva, jos ahdistava ja vaikeuttava tuulipukujakso ei alkaisi vielä alkuviikoilla.
Tämä oli nyt vain yksi esimerkki. Liittyy myös työt, työvaatteet, juhlavaatteet yms. Niiden uusiksi laittaminen on kallista ja usein mahdotonta. Vaikka pelkästään arkielämää vaikeuttava ongelma onkin pieni esim. moniin isoihin terveysongelmiin verrattuna, sen voi silti kokean raskaaksi ja turhauttavaksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei itse vauva olisi toivottu eikä ainakaan sitä, ettei olisi kypsä vanhemmaksi. Kyllä vanhemmuus on ihan muusta kiinni - kuten siitä, kantaako osaltaan vastuunsa vauvasta sitten, kun se on sytynyt. - sjndguhsjdng
Tarkoitin epäkäytännöllisellä ja huonolla vaatetuksella mm. urheilua. Juoksupukuja yms. kun niitä ei ole raskaana oleville. Kun juoksu kuuluu jokapäiväiseen elämään, joudut joka päivä hikoilemaan ja hiertymään tuulupuvussa tms, joka ei ole ollenkaan sopiva tarkoitukseen ja saa muuten niin vaivattoman ja nautintoa tuottavan elämäntavan tuntumaan välillä vastenmieliseltä. Nestehukkakin siinä iskee helposti. Siksi olisi kiva, jos ahdistava ja vaikeuttava tuulipukujakso ei alkaisi vielä alkuviikoilla.
Tämä oli nyt vain yksi esimerkki. Liittyy myös työt, työvaatteet, juhlavaatteet yms. Niiden uusiksi laittaminen on kallista ja usein mahdotonta. Vaikka pelkästään arkielämää vaikeuttava ongelma onkin pieni esim. moniin isoihin terveysongelmiin verrattuna, sen voi silti kokean raskaaksi ja turhauttavaksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei itse vauva olisi toivottu eikä ainakaan sitä, ettei olisi kypsä vanhemmaksi. Kyllä vanhemmuus on ihan muusta kiinni - kuten siitä, kantaako osaltaan vastuunsa vauvasta sitten, kun se on sytynyt.vanhemmuus tulee muutenkin melko kalliiksi, ei pelkästään odotusaika. Mutta ymmärrän pointtisi kyllä. Tiedän, ettei ole helppoa löytää sopivia vaatteita joka tilanteeseen, minulle vaikeinta oli löytää kunnollinen talvitakki. Mutta etsin niin kauan, että sellainen löytyi. Melko kallishan se oli, mutta pakko oli ostaa sellainen joka sopii raskauden jälkeenkin.
Itse kun käyn lenkillä, en pukeudu tuulipukuun, mutta tietysti ymmärrän jos joku sellaista haluaa käyttää ja niitä harvemmin äitiysvaateosastolta löytyy. Mutta minulle tuo vaatepuoli on silti pieni ongelma, enkä viitsi tehdä siitä suurta numeroa.. Mutta jokaisella on omat mielipiteensä, kiitos ja kuittaus. - --------------------
sjndguhsjdng kirjoitti:
vanhemmuus tulee muutenkin melko kalliiksi, ei pelkästään odotusaika. Mutta ymmärrän pointtisi kyllä. Tiedän, ettei ole helppoa löytää sopivia vaatteita joka tilanteeseen, minulle vaikeinta oli löytää kunnollinen talvitakki. Mutta etsin niin kauan, että sellainen löytyi. Melko kallishan se oli, mutta pakko oli ostaa sellainen joka sopii raskauden jälkeenkin.
Itse kun käyn lenkillä, en pukeudu tuulipukuun, mutta tietysti ymmärrän jos joku sellaista haluaa käyttää ja niitä harvemmin äitiysvaateosastolta löytyy. Mutta minulle tuo vaatepuoli on silti pieni ongelma, enkä viitsi tehdä siitä suurta numeroa.. Mutta jokaisella on omat mielipiteensä, kiitos ja kuittaus.Uteliaisuuttani kysyin, että mihin sitten pukeudut kylmällä talvisäällä kun lenkkeilet? Jos olet löytänyt jonkin tuulipukua hengittävämmän, kevyemmän ja käytännöllisemmän asun, niin kerro ihmeessä minullekin.
Olen joutunut käyttämään tuulipukua raskausaikana, koska mitään sen sopivampaa en ole pitkän matkan juoksuun löytänyt juoksupuvun tilalle. Onneksi sentään jalat ja pää eivät ole kasvaneet, niin juoksupipo ja -kengät mahtuvat edelleen (samoin onneksi myös urheilukerrasto ja välipaita. Myös juomille tarkoitettua vyötärölaukkua pystyy onneksi säätämään. - jksngjksg
Uteliaisuuttani kysyin, että mihin sitten pukeudut kylmällä talvisäällä kun lenkkeilet? Jos olet löytänyt jonkin tuulipukua hengittävämmän, kevyemmän ja käytännöllisemmän asun, niin kerro ihmeessä minullekin.
Olen joutunut käyttämään tuulipukua raskausaikana, koska mitään sen sopivampaa en ole pitkän matkan juoksuun löytänyt juoksupuvun tilalle. Onneksi sentään jalat ja pää eivät ole kasvaneet, niin juoksupipo ja -kengät mahtuvat edelleen (samoin onneksi myös urheilukerrasto ja välipaita. Myös juomille tarkoitettua vyötärölaukkua pystyy onneksi säätämään.kuule takkiin ja housuihin. Olen sen verran pitkällä raskaudessani, että laskettu aika on ensi viikon tiistaina joten enpä ole kyennyt juoksentelemaan vähään aikaan. Ihan kävelylenkeillä käyn, ja tavallinen takki on oikein sopiva siihen tarkoitukseen, ellei sitten hikoile kuin sika.
- --------------------
jksngjksg kirjoitti:
kuule takkiin ja housuihin. Olen sen verran pitkällä raskaudessani, että laskettu aika on ensi viikon tiistaina joten enpä ole kyennyt juoksentelemaan vähään aikaan. Ihan kävelylenkeillä käyn, ja tavallinen takki on oikein sopiva siihen tarkoitukseen, ellei sitten hikoile kuin sika.
Ok. Ihmettelin vain, kun edellisestä viestistäsi sai sen käsityksen kuin juoksulenkkeilyyn kasvavan kohdun kanssa olisi muitakin vaihtoehtoja kuin hiostava tuulipuku. Kirjoitit kuin muitakin vaihtoehtoja olisi.
Minä en siis käy kävelylenkeillä, vaan harrastan kestävyysjuoksua. Treenilenkit vaihtelevat seitsemästä päälle parin kymmenen kilometrin ja kestävät alle tunnista pariin tuntiin. Siinä tulee joka kerralla hiki ja siksi on tärkeää, että päällä on pitkäkestoiseen juoksuun tarkoitetut vaatteet. Vääränlaiset vaatteet kuluttavat myös enemmän energiaa.
Harmi, kun luulin jo että sinulla olisi ollut ehdottaa minulle jotain varteenotettavaa vaihtoehtoista lenkkeilyasua. - odotellessa
Ok. Ihmettelin vain, kun edellisestä viestistäsi sai sen käsityksen kuin juoksulenkkeilyyn kasvavan kohdun kanssa olisi muitakin vaihtoehtoja kuin hiostava tuulipuku. Kirjoitit kuin muitakin vaihtoehtoja olisi.
Minä en siis käy kävelylenkeillä, vaan harrastan kestävyysjuoksua. Treenilenkit vaihtelevat seitsemästä päälle parin kymmenen kilometrin ja kestävät alle tunnista pariin tuntiin. Siinä tulee joka kerralla hiki ja siksi on tärkeää, että päällä on pitkäkestoiseen juoksuun tarkoitetut vaatteet. Vääränlaiset vaatteet kuluttavat myös enemmän energiaa.
Harmi, kun luulin jo että sinulla olisi ollut ehdottaa minulle jotain varteenotettavaa vaihtoehtoista lenkkeilyasua.sitten kun olet pidemmällä raskaudessasi, niin ei tarvitse varmaankaan edes huolehtia mitkä vaatteet päällä juokset, koska tuskin juokset..
- --------------------
odotellessa kirjoitti:
sitten kun olet pidemmällä raskaudessasi, niin ei tarvitse varmaankaan edes huolehtia mitkä vaatteet päällä juokset, koska tuskin juokset..
Joo, mutta kyse oli nyt alkupuoliskoskta. Eipä raskaus kunnollista treeniä estänyt viimeksikään ensimmäisellä puoliskolla, joten olisihan se kiva juosta oikeanlaisissa vaatteissa.
En vaan käsitä, miten kommenttisi liittyi edelliseen viestiini. - hmm.. miten vaan
Joo, mutta kyse oli nyt alkupuoliskoskta. Eipä raskaus kunnollista treeniä estänyt viimeksikään ensimmäisellä puoliskolla, joten olisihan se kiva juosta oikeanlaisissa vaatteissa.
En vaan käsitä, miten kommenttisi liittyi edelliseen viestiini.niin että totesinpa vaan, että itse en ole ostanut juoksupukuja koska en kykene juoksulenkeille enää. Ja jos olet kerta alussa raskautesi suhteen, tuskin sinullekaan on uusien vaatteiden ostaminen ajankohtaista, ellei vatsasi sitten kasva hurjaa vauhtia.
- pooppis
Itselläni on nyt menossa rv.23 1 ja vatsa on alkanut näkyä nyt jonkin verran.. Ei siis mikään pallomainen ja selvä vauvamaha vieläkään, ainoastaan sellainen pömppö josta voisi luulla että olen lihonut.. Sellaiset ihmiset, jotka raskaudesta tietävät ovat viimeisen viikon aikana sanoneet minulle, että nyt vatsa alkaa tosiaan näkyä, mutta en näytä selkeästi raskaana olevalta.. Jos edes olisi selkeä raskausvatsa, niin ehkä asiaan olisi helpompi suhtautua omassa päässä..
Olen aina ollut hoikka (painoindeksi ennen raskautta 21) ja nyt on tullut lisää tähän mennessä noin 4kg.
En edes halua mitään isoa vatsaa, mitä pienemmällä pääsee sen parempi.. Vatsani on aina ollut litteä ja pallovatsa tuntuu vieraalta. Vatsan kasvu on minulle "pakollinen paha" liittyen raskauteen.. Joka suuntaan en halua levetä ja älyttömästi lihoa, taustalla syömishäiriöitä.. Onneksi kaikki rasvainen ja raskas ruoka on koko raskauden ajan inhottanut jotenkin ja painonnousu on ollut maltillista..
Kyllä minä silti raskaudestani olen nauttinut, mutta ruuminkuvan muuttuminen on haastavaa..
Mikään teini en enää ole, ikää 26 ja lapsi on toivottu..- ´´´+
luulen että monen täällä kirjoittavan taustalla on jos ei syömishäiriö, niin ainakin isot paineet olla hoikka ja kiinteä. Se on sääli. Niin kuin läskitön litteä maha nyt takaisi elämässä mitään.
Nykyään harmittaa tämä ulkonäkökeskeisyys ja sen ylikorostuminen. Tottakai raskausvatsa on outo juttu näin ekassa raskaudessa itsellenikin, mutta ei tulisi mieleeni inhota mahaa. - hohhoijaaaa....
´´´+ kirjoitti:
luulen että monen täällä kirjoittavan taustalla on jos ei syömishäiriö, niin ainakin isot paineet olla hoikka ja kiinteä. Se on sääli. Niin kuin läskitön litteä maha nyt takaisi elämässä mitään.
Nykyään harmittaa tämä ulkonäkökeskeisyys ja sen ylikorostuminen. Tottakai raskausvatsa on outo juttu näin ekassa raskaudessa itsellenikin, mutta ei tulisi mieleeni inhota mahaa.kyllä ymmärrän, jos toivoo ettei tule iasoa raskausmasua, okei ei meinaa mitään. Mutta miksi pitää itkeä jos on tietoisesti itse raskaaksi hankkiutunut, ja maha kasvaa? Järki käyttöön, äly hoi... Mikään ei ole naurettavampaa kuin aikuiset naiset itkemässä kuorossa isoja vauvamahojaan, ihan oikeasti..
- mörssärivalas täällä
hohhoijaaaa.... kirjoitti:
kyllä ymmärrän, jos toivoo ettei tule iasoa raskausmasua, okei ei meinaa mitään. Mutta miksi pitää itkeä jos on tietoisesti itse raskaaksi hankkiutunut, ja maha kasvaa? Järki käyttöön, äly hoi... Mikään ei ole naurettavampaa kuin aikuiset naiset itkemässä kuorossa isoja vauvamahojaan, ihan oikeasti..
Monesti niistä mahoista ei valita naiset vaan miehet. Moneltakin palstalta saanut lukea miesten viestejä, joissa raskaana olevia nimitellään valaaksi tai jollain muulla kamalalla nimellä. Tuskin kukaan raskaana oleva haluaa, että hänet mielletään joksikin valaaksi. Tuollainen loukkaa, kun tunteet ovat pinnassa. Normaali arjessa sitä tuskin kiinnittäisi huomiota haukuille, vaan olisi huomaamatta.
- naurattaa.....
mörssärivalas täällä kirjoitti:
Monesti niistä mahoista ei valita naiset vaan miehet. Moneltakin palstalta saanut lukea miesten viestejä, joissa raskaana olevia nimitellään valaaksi tai jollain muulla kamalalla nimellä. Tuskin kukaan raskaana oleva haluaa, että hänet mielletään joksikin valaaksi. Tuollainen loukkaa, kun tunteet ovat pinnassa. Normaali arjessa sitä tuskin kiinnittäisi huomiota haukuille, vaan olisi huomaamatta.
hahaha.. No niin, no sehän se kaiken sitten ratkaiseekun joku älykääpiö haukkuu raskaana olevia valaiksi. Kuvitteletteko että sellaisilla tuhkamunilla on edes omia lapsia, saatika koskaan varmaan ole edes naista saaneet. Tuollaisen takiako pitäisi antaa itsetunnon vajota alas? Voi herranjumala, ei nyt sentäs enää olla ylä-asteikäisiä ja itkeä heti kun joku vähän haukkuu. Hahaha... Ei hitto mitä porukkaa, ehkä te ansaitsettekin ne haukut jos ei sen vertaa omaa arvostusta löydy, että uskaltaisi olla oma itsensä oli sitten raskaana taikka ei! Kyllä minä ainakin itseäni kohtaan tunnen sen verran kunnoitusta, etten vedä herneitä nenään vaikka joku haukkuisikin. Tosin enpä minä nyt menisi vetämään hernettä nenukkiini mistään palstan tekstistä, melko epäkypsää. Minä olen itse vain kuullut positiivista palautetta OIKEASSA ELÄMÄSSä, siitä kuinka raskaus kaunistaa minua. Joten enpä tunne itseäni rumaksi, tokihan se itsetunto laskee jos etsimällä etsii vikoja.
- kiuks
Minäkin odottelen esikoistani, neljäs kuukausi aluillaan. Kyllähän se harmittaa, kun jo nyt kiristää vaatteet ja aamuisin vaatekaapin penkominen on yhtä tuskaa. Mikään ei tunnu sopivan. Joidenkin mielestä saatan olla turhamainen, mutta mielestäni minulla on hyviä syitä pitää maha vielä piilossa:
Näin varhaisessa vaiheessa vauva ei ole kovin iso, ja jos kohtu on "normaalisti", ei mahan vielä mielestäni pitäisi näkyä kovin selvästi. Ainakin minulla mahan kasvu on turvotusta ja läskiä, myönnän rehellisesti että muutama kilo on tullut lisää. Ylipainoa oli hieman jo ennestäänkin. En siis halua ihmisten ajattelevan, että "jaa-a, tuo se on taas lihonut, kumma kun ei osaa jääkaapilta pysyä poissa."
En haluaisi, että koulussa ja työpaikalla tiedettäisiin yleisesti raskaudestani. En halua joutua huomion keskipisteeksi enkä toitottaa kaikille raskaudestani. Huomatkoon itse, jos huomaavat.
Tiedättekö, paljonko hyvät äitiyshousut maksavat?? Kunnolliset farkut mahakaistaleella ovat noin /- 50euroa. Melko kallis hankinta, jossain vaiheessa tosin pakollinen. Löysin netistä yhdet ainoat silmääni miellyttävät housut, hintaa oli 79,90e. Mielelläni lykkäisin mammavaatteiden ostoa.
Haluaako joku vielä lisää perusteluita? Okei, vauvamasut on ihanan näköisiä kun ne erottuvat selkeästi, odotan itsekin innolla sitä kunhan vatsa on nätin pinkeä eikä läskiä hylly ympärillä. Näin varhaisessa vaiheessa pitäisin mahani vielä omana tietonani.
Ja vielä... Minä voin aina laihduttaa raskauden jälkeen, mutta typerien ihmisten typeryys säilyy.- äiti20v.
joillakin masu näkyy tuossa vaiheessa, joillakin ei. Mutta minun eräs tuttavani vaikkapa nyt esimerkiksi, on todella hoikka ja muutenkin pienikokoinen jonka takia hänellä masu näkyi jo 4 kk:lla. Mutta nyt? Hänelle ei jäänyt yhtään raskauskiloja, koska se ei ollut läskiä! Itse myönnän kyllä, että olen lihonut raskausaikana ja jo ennen sitä, mutta olin normaalipainoinen. Mutta lihomisella ennen raskautta tarkoitankin lihomista siitä, miten hoikka ennen olin. On minullekin tietysti suuri muutos, että nyt minulla on iso maha, isompi kuin mitä koskaan ennen! Ja olisihan se ihanaa, jos masuni ei olisi kasvanut isoksi!
Huomaattekos mikä tekstissäni mättää? Varsinkin viimeinen lause? JOSSITTELUA! Mitä sitten?? Minkä sille yksinkertaisesti mahtaa, JOS se maha on isoksi kasvanut, ei minkään!! Keskittyisitte hyvät ihmiset niihin asioihin mihin voitte vaikuttaa, mitä voitte muuttaa, ettekö kitise siitä kuinka paljon äitiysvaatteet maksavat!
Minä olen itsekin kyllä joutunut ostamaan äitiysfarkut, mutta en ole niin helvetin nirso ettei mikään kelpaa. Kuitenkin suurin osa äitiysvaatteista (ainakin täällä päin missä minä asun) ovat muodikkaita, samanlaisia kuin monet muutkin vaatteet mutta vain ns. mahataski tehty paitoihin ja housuissa on tukikangas. Mikä on niin iso ongelma?? Juurikin edellisen kirjoittajan mainitsema ; TURHAMAISUUS. Jos elämä on yhdestä 9 kk ajasta kiinni, niin mitäpä tulevaisuus tuo tullessaan. Seuraavaksi vaihtuu vain palsta, menette tuonne vauvat 0-12 kk itkemään kuinka teidän vauva ei tee sitä tai tätä tai ei ole sitä tai tätä. Asiat voi laittaa tärkeysjärjestykseen, mutta ilmeisesti joillakin on ollut hieman väärät lähtökohdat moniin asioihin, ja pitkälle ei pääse noin mustavalkoisella ajatusmaailmalla. - Ei ole pakolliset.
Itse olen ostanut raskauden aikana kahdet äitiyshousut, eikä kumpiakaan ole tullut pidettyä muutamaa kertaa enempää. Ihan hyvin olisi voinut jättää molemmat ostamatta. Mielummin käytän tavallisia joustovyötäröisiä housuja tai sellaisia jotka ovat tarpeeksi isot pidettäväksi vatsan alla. Ja kotona gollegehousuja. Paitoina pitkiä toppeja ja trikoopaitoja, joita voi pitää yhtä lailla myös raskauden jälkeen. Ja loppuraskautta mennään onneksi jo, vielä muutama päivä niin alkaa virallisesti äitiysloma :)
- kiuks
äiti20v. kirjoitti:
joillakin masu näkyy tuossa vaiheessa, joillakin ei. Mutta minun eräs tuttavani vaikkapa nyt esimerkiksi, on todella hoikka ja muutenkin pienikokoinen jonka takia hänellä masu näkyi jo 4 kk:lla. Mutta nyt? Hänelle ei jäänyt yhtään raskauskiloja, koska se ei ollut läskiä! Itse myönnän kyllä, että olen lihonut raskausaikana ja jo ennen sitä, mutta olin normaalipainoinen. Mutta lihomisella ennen raskautta tarkoitankin lihomista siitä, miten hoikka ennen olin. On minullekin tietysti suuri muutos, että nyt minulla on iso maha, isompi kuin mitä koskaan ennen! Ja olisihan se ihanaa, jos masuni ei olisi kasvanut isoksi!
Huomaattekos mikä tekstissäni mättää? Varsinkin viimeinen lause? JOSSITTELUA! Mitä sitten?? Minkä sille yksinkertaisesti mahtaa, JOS se maha on isoksi kasvanut, ei minkään!! Keskittyisitte hyvät ihmiset niihin asioihin mihin voitte vaikuttaa, mitä voitte muuttaa, ettekö kitise siitä kuinka paljon äitiysvaatteet maksavat!
Minä olen itsekin kyllä joutunut ostamaan äitiysfarkut, mutta en ole niin helvetin nirso ettei mikään kelpaa. Kuitenkin suurin osa äitiysvaatteista (ainakin täällä päin missä minä asun) ovat muodikkaita, samanlaisia kuin monet muutkin vaatteet mutta vain ns. mahataski tehty paitoihin ja housuissa on tukikangas. Mikä on niin iso ongelma?? Juurikin edellisen kirjoittajan mainitsema ; TURHAMAISUUS. Jos elämä on yhdestä 9 kk ajasta kiinni, niin mitäpä tulevaisuus tuo tullessaan. Seuraavaksi vaihtuu vain palsta, menette tuonne vauvat 0-12 kk itkemään kuinka teidän vauva ei tee sitä tai tätä tai ei ole sitä tai tätä. Asiat voi laittaa tärkeysjärjestykseen, mutta ilmeisesti joillakin on ollut hieman väärät lähtökohdat moniin asioihin, ja pitkälle ei pääse noin mustavalkoisella ajatusmaailmalla.Tulipahan semmosta tekstiä että huh huh.. Kukaan vatsansa kasvua valitellut odottaja ei sanonut, että jotenkin katuisi raskauttaan tai että vatsan kasvu olisi jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia. Eiköhän meillä kaikilla ole ollut tiedossa raskautta suunniteltaessa, että vatsa kasvaa siinä missä vauvakin. Tuskin kukaan uskoo haikaran tuovan vauvoja :)
Ihan kuin tällä palstalla ei saisi valittaa mistään. Sama pätee toisinkin päin: jos kertoo olevansa onnellinen jostain, joku kuitenkin tulee heti potkimaan päähän ja lannistamaan. Aivan kuin kaikki pahoinvoinnit ja muut mukavat raskausoireet pitäisi kestää hymy huulessa. Koska jos valittaa, tärkeysjärjestys on aivan väärä ja on automaattisesti huono äiti. Aina löytyy joku "parempi" äiti, jonka mielestä kaikki muut ovat väärässä.
MaijaMeh, täältä ei kannata etsiä neuvoja tai sympatiaa mihinkään. Esimerkiksi vau.fi-sivuston keskustelufoorumilla jutut ovat asiallisia, toisin kuin täällä.
Poistunkin siis tältä palstalta ärsyttämästä muita TURHAMAISUUDELLANI. Toivottavasti te kaikki saatte vielä mitalit kun olette niin hyviä ja täydellisiä odottajia ja äitejä. - hehehe......
kiuks kirjoitti:
Tulipahan semmosta tekstiä että huh huh.. Kukaan vatsansa kasvua valitellut odottaja ei sanonut, että jotenkin katuisi raskauttaan tai että vatsan kasvu olisi jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia. Eiköhän meillä kaikilla ole ollut tiedossa raskautta suunniteltaessa, että vatsa kasvaa siinä missä vauvakin. Tuskin kukaan uskoo haikaran tuovan vauvoja :)
Ihan kuin tällä palstalla ei saisi valittaa mistään. Sama pätee toisinkin päin: jos kertoo olevansa onnellinen jostain, joku kuitenkin tulee heti potkimaan päähän ja lannistamaan. Aivan kuin kaikki pahoinvoinnit ja muut mukavat raskausoireet pitäisi kestää hymy huulessa. Koska jos valittaa, tärkeysjärjestys on aivan väärä ja on automaattisesti huono äiti. Aina löytyy joku "parempi" äiti, jonka mielestä kaikki muut ovat väärässä.
MaijaMeh, täältä ei kannata etsiä neuvoja tai sympatiaa mihinkään. Esimerkiksi vau.fi-sivuston keskustelufoorumilla jutut ovat asiallisia, toisin kuin täällä.
Poistunkin siis tältä palstalta ärsyttämästä muita TURHAMAISUUDELLANI. Toivottavasti te kaikki saatte vielä mitalit kun olette niin hyviä ja täydellisiä odottajia ja äitejä.kyllähän se on jo huomattu kauan sitten, että tämä palsta on perseestä. Miksi sitten vaivautua edes kirjoittelemaan tällaisia typeriä keskusteluja? Sympatiaa on aina melko turha hakea netistä, harmi jos ihmisillä ei ole muuta elämää kuin tämä, ilmeisesti.
- äitsky......
Ei ole pakolliset. kirjoitti:
Itse olen ostanut raskauden aikana kahdet äitiyshousut, eikä kumpiakaan ole tullut pidettyä muutamaa kertaa enempää. Ihan hyvin olisi voinut jättää molemmat ostamatta. Mielummin käytän tavallisia joustovyötäröisiä housuja tai sellaisia jotka ovat tarpeeksi isot pidettäväksi vatsan alla. Ja kotona gollegehousuja. Paitoina pitkiä toppeja ja trikoopaitoja, joita voi pitää yhtä lailla myös raskauden jälkeen. Ja loppuraskautta mennään onneksi jo, vielä muutama päivä niin alkaa virallisesti äitiysloma :)
itsekin ostan kaupasta sellaisia housuja, jotka menevät raskauden jälkeenkin. Äitiysfarkut olivat kyllä hyvä ostos, mutta nekin jäivät pieneksi vatsan kohdalta melko pian, mutta eihän se tarkoita etteikö niitä voi käyttää myöhemmässä vaiheessa, kun muuten ovat sopivat. Ja onhan se tukikangas niissä hyvä sitten jos vatsaa jää raskauden jälkeenkin ;)
Mutta niin, kyllä kaupasta löytyy hyvännäköisiä housuja ihan varmasti, jos vaan viitsii etsiä. Itse olen ainakin löytänyt, paitojakin monenlaisia. Itselläni on onneksi laskettu aika 4 päivän kuluttua, ei ole jokapäiväistä vaate dilemmaa sitten enää.. :) - .......
hehehe...... kirjoitti:
kyllähän se on jo huomattu kauan sitten, että tämä palsta on perseestä. Miksi sitten vaivautua edes kirjoittelemaan tällaisia typeriä keskusteluja? Sympatiaa on aina melko turha hakea netistä, harmi jos ihmisillä ei ole muuta elämää kuin tämä, ilmeisesti.
kysyä sinulta.. Mitäs sinä sitten tällä palstalla kirjoittelet? :D
- 56348
kiuks kirjoitti:
Tulipahan semmosta tekstiä että huh huh.. Kukaan vatsansa kasvua valitellut odottaja ei sanonut, että jotenkin katuisi raskauttaan tai että vatsan kasvu olisi jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia. Eiköhän meillä kaikilla ole ollut tiedossa raskautta suunniteltaessa, että vatsa kasvaa siinä missä vauvakin. Tuskin kukaan uskoo haikaran tuovan vauvoja :)
Poistunkin siis tältä palstalta ärsyttämästä muita TURHAMAISUUDELLANI. Toivottavasti te kaikki saatte vielä mitalit kun olette niin hyviä ja täydellisiä odottajia ja äitejä.että jos oikeasti luke nämä tekstit, niin kyllä se vatsan kasvu on näköjään monelle vähän "turhankin" iso asia. Ja en minäkään usko, että kukaan kuvittelisi haikaran tuovan vauvoja, mutta en myöskään uskonut että jotkut oikeasti pitvät raskauden aikaista vatsankasvua jotenkin oksettavana. Eräshän tuolla oli asian niinkin ilmaissut, että siinä vaiheessa ei ole kyllä ihan kaikki palikat niinkuin normaalilla älyllisellä ihmisellä on.
- hahahh....lue
....... kirjoitti:
kysyä sinulta.. Mitäs sinä sitten tällä palstalla kirjoittelet? :D
tietysti teille idiooteille. Mitäs muutakaan?
- vaatteet sattuu...
äitsky...... kirjoitti:
itsekin ostan kaupasta sellaisia housuja, jotka menevät raskauden jälkeenkin. Äitiysfarkut olivat kyllä hyvä ostos, mutta nekin jäivät pieneksi vatsan kohdalta melko pian, mutta eihän se tarkoita etteikö niitä voi käyttää myöhemmässä vaiheessa, kun muuten ovat sopivat. Ja onhan se tukikangas niissä hyvä sitten jos vatsaa jää raskauden jälkeenkin ;)
Mutta niin, kyllä kaupasta löytyy hyvännäköisiä housuja ihan varmasti, jos vaan viitsii etsiä. Itse olen ainakin löytänyt, paitojakin monenlaisia. Itselläni on onneksi laskettu aika 4 päivän kuluttua, ei ole jokapäiväistä vaate dilemmaa sitten enää.. :)Pikkupaikkakunnilla ei välttämättä ole yhtäkään äitiysvaatteita myyvää liikettä. Kaikki ei asu kaupungeissa ja lähimpään kaupunkiinkin voi olla matkaa. Netistä ostettaessa se on yhtä sovittamista ja palauttelua eikä vaatteitaa saa silloin kuin niitä tarvitsisi.
MInulla on sellainen ongelma, että vaatteet päällä käyvät kipeää vaikka ne olisivat kuinka löysiä. mitään kuminauhaa ym ei saisi olla. :( - nsguhsjwgn
vaatteet sattuu... kirjoitti:
Pikkupaikkakunnilla ei välttämättä ole yhtäkään äitiysvaatteita myyvää liikettä. Kaikki ei asu kaupungeissa ja lähimpään kaupunkiinkin voi olla matkaa. Netistä ostettaessa se on yhtä sovittamista ja palauttelua eikä vaatteitaa saa silloin kuin niitä tarvitsisi.
MInulla on sellainen ongelma, että vaatteet päällä käyvät kipeää vaikka ne olisivat kuinka löysiä. mitään kuminauhaa ym ei saisi olla. :(housuja, joissa on venyvä vyörätö joka menee masun päälle. Harvoin löytyy hyvin istuvia housuja sellaisessa kuosissa, mutta sitten olen tyytynyt vain housuihin, jotka jätän vatsan alapuolelle. Vatsa yleensä kuitenkin on melko herkkä, ja mitä pidemmälle raskaus etenee sitä enemmän.
- Kyselijä2010
nsguhsjwgn kirjoitti:
housuja, joissa on venyvä vyörätö joka menee masun päälle. Harvoin löytyy hyvin istuvia housuja sellaisessa kuosissa, mutta sitten olen tyytynyt vain housuihin, jotka jätän vatsan alapuolelle. Vatsa yleensä kuitenkin on melko herkkä, ja mitä pidemmälle raskaus etenee sitä enemmän.
Ainakin sain jutustani todella suositun joten tämä on hyvä koska saan tutkimukseni keskustelupalstojen ristiriitaisuudesta ja huonosta vanhemmuudesta esitykseeni valmiiksi vaikka tokikaan en jaksa lukea läheskään kaikkia juttuja.
Ensinnäkään en ole raskaana mutta tarkoitukseni oli julkaista "teini äidin" kirjoittama juttu kehon muutoksista ja vaatetuksesta raskausaikana ja nähdä minkälaiset tulevat ja vanhat äidit käyvät kommentoimassa täällä ja miten.
Eiköhän tästä hyvä juttu saada ainakin nyt kun huomaa kuinka moni on epäkypsä mieleltänsä vanhemmaksi ja harvemmasta taas tulee hyvä äiti mutta kiitoksia vastauksista niitä oli joka lähtöön tosiaankin.
T.Jutun aloittaja - alsdfjöalfjölafölkj
Kyselijä2010 kirjoitti:
Ainakin sain jutustani todella suositun joten tämä on hyvä koska saan tutkimukseni keskustelupalstojen ristiriitaisuudesta ja huonosta vanhemmuudesta esitykseeni valmiiksi vaikka tokikaan en jaksa lukea läheskään kaikkia juttuja.
Ensinnäkään en ole raskaana mutta tarkoitukseni oli julkaista "teini äidin" kirjoittama juttu kehon muutoksista ja vaatetuksesta raskausaikana ja nähdä minkälaiset tulevat ja vanhat äidit käyvät kommentoimassa täällä ja miten.
Eiköhän tästä hyvä juttu saada ainakin nyt kun huomaa kuinka moni on epäkypsä mieleltänsä vanhemmaksi ja harvemmasta taas tulee hyvä äiti mutta kiitoksia vastauksista niitä oli joka lähtöön tosiaankin.
T.Jutun aloittajaJa kaikki muutkin ovat ketjun typeryyden tähden kirjoittaneet siihen provoja minkä ehtineet.
- joo, hyvää työtä
alsdfjöalfjölafölkj kirjoitti:
Ja kaikki muutkin ovat ketjun typeryyden tähden kirjoittaneet siihen provoja minkä ehtineet.
että nimim. Kyselijä2010 olisi oikeasti jutun aloittaja. Ellei hän sitten ole tässä ajassa kerennyt hiomaan kirjoitustyyliään hieman paremmaksi. Koska jos vertaa aloittajan kirjoitustyyliä, jonka voisi sanoa vastaavan melko nuoren ihmisen kirjoitusta, ja kyselijä2010:n kirjoitustyyliä, ovat nämä täysin kaksi eri ihmistä. Ja se, että kukaan oikeasti olisi niin "viisas", että keksisi tällaisen "hienon" jujun ihmisille, vain ja ainoastaan tehdäkseen "tutkimusta".. Enpä ihan usko.
Mutta todella, vastausten laadusta päätellen olet onnistunut saamaan varmaan hyvän vastineen sille, mitä täältä tulit etsimäänkin. Mutta kehoitan ihan lämpimästi ensi kerralla miettimään paremman tavan saada ihmisten mielipiteitä esille. Mutta on todella hienoa, että olet saanut jonkinlaisen saavutuksen aikaiseksi, ole ylpeä itsestäsi! - Joopajoo...
joo, hyvää työtä kirjoitti:
että nimim. Kyselijä2010 olisi oikeasti jutun aloittaja. Ellei hän sitten ole tässä ajassa kerennyt hiomaan kirjoitustyyliään hieman paremmaksi. Koska jos vertaa aloittajan kirjoitustyyliä, jonka voisi sanoa vastaavan melko nuoren ihmisen kirjoitusta, ja kyselijä2010:n kirjoitustyyliä, ovat nämä täysin kaksi eri ihmistä. Ja se, että kukaan oikeasti olisi niin "viisas", että keksisi tällaisen "hienon" jujun ihmisille, vain ja ainoastaan tehdäkseen "tutkimusta".. Enpä ihan usko.
Mutta todella, vastausten laadusta päätellen olet onnistunut saamaan varmaan hyvän vastineen sille, mitä täältä tulit etsimäänkin. Mutta kehoitan ihan lämpimästi ensi kerralla miettimään paremman tavan saada ihmisten mielipiteitä esille. Mutta on todella hienoa, että olet saanut jonkinlaisen saavutuksen aikaiseksi, ole ylpeä itsestäsi!Sairaita ihmisiä ootte kaikki....
- mene pois sitten
Joopajoo... kirjoitti:
Sairaita ihmisiä ootte kaikki....
iloiseen. Jos et ole samalla tasolla kuin me muut sairaat valittajat, niin miksi sitten edes vaivaudut tänne?
- Keskustelijat
mene pois sitten kirjoitti:
iloiseen. Jos et ole samalla tasolla kuin me muut sairaat valittajat, niin miksi sitten edes vaivaudut tänne?
Tervettä järkeäkin saa käyttää!
- dingdongdin
Keskustelijat kirjoitti:
Tervettä järkeäkin saa käyttää!
Toi on kyllä yksilöllistä ja varmaan myös raskauksien määrät myötävaikuttavat vatsan kokooon. Itellä näky ekassa hyvin vähän joskus rv 17, tokassa rv 15 ja kolmannessa rv 13. Ei siinä oo mitään kummallista. Lähinnä turvotusta tuossa alussa. Oli miten oli, niin kyllähän se hieman ärsytti olla hyvinsyöneen näköinen, varsinkin jos ei uskaltanut alussa kertoa raskaudestaan.
- TyhmätOdottajat
dingdongdin kirjoitti:
Toi on kyllä yksilöllistä ja varmaan myös raskauksien määrät myötävaikuttavat vatsan kokooon. Itellä näky ekassa hyvin vähän joskus rv 17, tokassa rv 15 ja kolmannessa rv 13. Ei siinä oo mitään kummallista. Lähinnä turvotusta tuossa alussa. Oli miten oli, niin kyllähän se hieman ärsytti olla hyvinsyöneen näköinen, varsinkin jos ei uskaltanut alussa kertoa raskaudestaan.
Ottakaa se raskausajasta kertova kirja kauniiseen käteenne ja katsokaa sieltä se kohta missä kerrotaan vatsan kasvusta raskausaikana ja eri kehon tyyppien vatsan kasvun näkemisestä.Siellähän se selvästi on näytetty kuinka monta eri vartalomallia naiset omistavat ja kuinka se vatsankasvu näkyy milläkin vartalotyypillä vaikka on samant viikot.Siiis DaaaaAA!Luulis et jotkut olis edes kiinnostuneita ollut omasta kehostaan raskausaikana tai tulevan lapsen kasvusta ja tietäisi yksinkertaisia asioita mut eipä näköjään joten ottakaa ne silmät vaikka käteenne ja HUOM muistakaa avata se nyrkkinnekin!
- hooohohoihjaaaa
TyhmätOdottajat kirjoitti:
Ottakaa se raskausajasta kertova kirja kauniiseen käteenne ja katsokaa sieltä se kohta missä kerrotaan vatsan kasvusta raskausaikana ja eri kehon tyyppien vatsan kasvun näkemisestä.Siellähän se selvästi on näytetty kuinka monta eri vartalomallia naiset omistavat ja kuinka se vatsankasvu näkyy milläkin vartalotyypillä vaikka on samant viikot.Siiis DaaaaAA!Luulis et jotkut olis edes kiinnostuneita ollut omasta kehostaan raskausaikana tai tulevan lapsen kasvusta ja tietäisi yksinkertaisia asioita mut eipä näköjään joten ottakaa ne silmät vaikka käteenne ja HUOM muistakaa avata se nyrkkinnekin!
Kaikille raskaus ei ole pelkästään ihanaa aikaa, kaikki eivät iloitse kasvavasta mahasta, mutta ei se tarkoita etteivätkö iloitsisi tulevasta vauvasta! Olen aina ollut todella hoikka ja pitänyt vartalostani huolta. Nyt olen raskaana ja vaikka kuinka ihanaa on tuntea vauvan liikkeet yms, en pidä peilikuvastani ison mahan kanssa, olkoot siellä vauva tai ei. Ei se tarkoita etten rakastaisi vauvaani, ruokavaliolla yritän kaikkeni että pieni saisi kaiken tarvittavan. Inhoan silti kertyneitä kilojani ja isoa mahaani, en mahani sisältöä! Raskaana oleva nainen on toki kaunis, mutten itse koe itseäni eroottisena ja seksikkäänä. Nautin hetkistä, jolloin vauva ilmoittelee olemassaolostaan ja silittelen hellästi vatsaani. Mutta odotan kovasti hetkeä, jolloin len taas hoikka ja kaunis!! Nyt tunnen olevani lähinnä sotanorsu!
TOTTAKAI vauva on tärkein, joillekin oman ulkomuodon(vaikka tietää että niin käy) muuttuminen ON SUURI ASIA. Ei se tarkoita että rakastaisi vaavia yhtään vähemmän. Olen iloinen vauvasta, mutta olisin tekopyhä jos väittäisin ettei minua huoleta mahdolliset tulevat riipputissit, alapään repeytyminen pahasti ja vatsaan jäävä röllykkä yhtään. Vauva on esisijalla, mutta olen myös yhä nainen, en pelkkä äiti. - odd
hooohohoihjaaaa kirjoitti:
Kaikille raskaus ei ole pelkästään ihanaa aikaa, kaikki eivät iloitse kasvavasta mahasta, mutta ei se tarkoita etteivätkö iloitsisi tulevasta vauvasta! Olen aina ollut todella hoikka ja pitänyt vartalostani huolta. Nyt olen raskaana ja vaikka kuinka ihanaa on tuntea vauvan liikkeet yms, en pidä peilikuvastani ison mahan kanssa, olkoot siellä vauva tai ei. Ei se tarkoita etten rakastaisi vauvaani, ruokavaliolla yritän kaikkeni että pieni saisi kaiken tarvittavan. Inhoan silti kertyneitä kilojani ja isoa mahaani, en mahani sisältöä! Raskaana oleva nainen on toki kaunis, mutten itse koe itseäni eroottisena ja seksikkäänä. Nautin hetkistä, jolloin vauva ilmoittelee olemassaolostaan ja silittelen hellästi vatsaani. Mutta odotan kovasti hetkeä, jolloin len taas hoikka ja kaunis!! Nyt tunnen olevani lähinnä sotanorsu!
TOTTAKAI vauva on tärkein, joillekin oman ulkomuodon(vaikka tietää että niin käy) muuttuminen ON SUURI ASIA. Ei se tarkoita että rakastaisi vaavia yhtään vähemmän. Olen iloinen vauvasta, mutta olisin tekopyhä jos väittäisin ettei minua huoleta mahdolliset tulevat riipputissit, alapään repeytyminen pahasti ja vatsaan jäävä röllykkä yhtään. Vauva on esisijalla, mutta olen myös yhä nainen, en pelkkä äiti.itse ajattelen että raskaana olevan vatsa on kaunis. itse olen raskaana nyt ekaa kertaa (viikolla 11 ) ja ongelmana on etteivät kaikki hameet ja housut mene enää päälle. ei mitään, tämä on odotettua (tosin ei ihan näin varhain) ja voin ostaa isompia vaatteita. muuta minulla nyt vain sattuu olemaan niin, että vatsani ei näytä raskausmahalle vaan sille, että olen läski tai siis että minulla on mieletttömät mahamakkarat. toiseksekin raskauteni on niin alussa, että toivoisin ettei ihmiset ainakaan työpaikalla vielä alkaisi spekuloida ja kysellä. jos jotain ikävää sattuisikin niin ei tarvitsisi sit olla joka puolella selittämässä..
- 4kerta
hooohohoihjaaaa kirjoitti:
TOTTAKAI vauva on tärkein, joillekin oman ulkomuodon(vaikka tietää että niin käy) muuttuminen ON SUURI ASIA. Ei se tarkoita että rakastaisi vaavia yhtään vähemmän. Olen iloinen vauvasta, mutta olisin tekopyhä jos väittäisin ettei minua huoleta mahdolliset tulevat riipputissit, alapään repeytyminen pahasti ja vatsaan jäävä röllykkä yhtään. Vauva on esisijalla, mutta olen myös yhä nainen, en pelkkä äiti.Täällä kanssa yksi joka ei todellakaan tykkää olla raskaana, mutta rakastan sen sisältöä =) Mukava odotella liikkeitä, joitain kuplimisia on jo ollut vaikka vasta viikolla 13 olenkin, mutta tämä onkin jo 4 vaavi =)
Ja todellakin olen viikolla 13 ja vatsa näyttää niinku olisin jo puolessavälissä... ja vatsa lähtee jo rintojen alta asti... on hitusen tullut tuota löysääkin pahan olon ja väsymyksen vuoksi en ole hirveästi liikkunut ja ruokailutavoillakin on kyllä osuutta. Ja eipä tuota pituuttakaan ole kuin nimeksi jotenka mihkä se vatsa tulee ku ulospäin ku ei muualla ole tilaa...
Riipputissit tulee, vatsa löystyy, samoiten kun vatsalihakset ei enää koskaan palaudu ihan normiksi ellei sitten mene kirurgille niitä korjaamaan (toivoo lottovoittoa).. Pitkillä ihmisillä ei niinkään tätä ongelmaa ole (kaikilla) kun tilaa on...
Odotan myös sitä kovaa vauvamasua että tää löllötila menee pois... Mutta juu en nauti en.. tulen olemaan TODELLA iso, sen tiedän.. näin oli jo ihan ensimmäisestä asti...
Eikös tämä ole vaapaa alue kirjoittamiseen? Kaikilla ihmisillä on omat "ongelmansa" miksi arvostelemaan?????????????
- ..
miks vatsaa pitäis piilotella ? :D
itse en oo käyttäny farkkui pitkää aikaa, onneks legginssit keksitty ! :) ja mammafarkkui en tahdo.
raskausviikol 19 2 ja neuvolatäti sano,ett ei uskois ett oon ensikertalainen ko niin hyvin kasvanut.
turhaa siis jemmailet ;D - mun mielipide
Sanon samaa kuin muutkin että pitää olla ylpeä siitä mahasta missä kasvaa
uusi elämä ! ollaan mun miehen kaa yritetty n. 3 vuotta lasta eikä sitä näy.
ottaisin mielelläni ison masun ja vaikka kaiken maailman jenkka kahvat ja löysää joka puolelle
raskauden takia. niin iso ilo se toisille on.
sääli jos toiset sitä häpeää..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833