Talon hinta eriteltynä

kustannukset

Kirjoitin palstalle 20.3 kustannuksista taloni rakentamisesta,sai aikaan vilkkaan keskustelun.
Tuli valmiiksi lopputarkastusta ja pihoja myöten kesän aikana.Laitan lopullisen erittelyn
tänne,koska todelliset hinnat kiinnostavat rakentajia ja rakentaneita,
Talo puutalo 1,5 kerros 150m2,autokatosvarasto 62m2,suorasähkö,lto.

liittymät,luvat,valvonta
11210
runkotyöt
35741 puutavara 9792,vaarnapalkit,kattoristikot 2295,palahuovat,aluhuovat 2471,ovet,väliovet 5842,
ikkunat 29 kpl 33m2 6642,villat 3658,cyprok 1650,tuulensuojalevyt 535,maalit 783,pellit,rännit,
tikkaat 1357,sekalaiset 716

sisätyöt
21675 laatat,laastit,vesier 5846,tapetit,liimat 1594,katto mdf 1248,laminaatti 1187,listat,panelit 1100,
portaat 2297,takka,piippu 6823,sekalaiset 1580
kalusteet
14511 keittiökalusteet,muut kiintokalusteet 10520,keittiön koneet 3991

ulkopuoliset rakenteet
7971 painekyllästetty lankku 1874,terassi 133m2 josta katettua 40m2,parveke 8m2,varasto 4m2 6097

lvis
15988 sähkö 10194,lvi 5804

muuta
14634 työkalut 2483,asfaltti 2080,kota 2100,istutuksia 1513,sekalaisia 2458,ansiomenetys, pois töistä
4000.

pohjatyöt
6204 Betonit 2447,sora,hiekat 1060,raudat,styrox,laastit,harkot 1817,liippaustyö,konevuokria 880

kokonaissumma 127944

tontti pois kustannuksista.Rakennenuspaikka helpoin mahdollinen,kuiva jäkäläkangas, talo hiekkamäellä.
Ammattilaisia takan tekijä,sähkömies tuntitöissä,muuten itse puun kaadosta viimeiseen listaan.
Toivottavasti noista luvuista on joillekkin apua.

20

5153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EsaK_

Eikö tosiaan ollut muita töissä apuna kuin sähkäri ja takan tekijä, mites lvi-puoli? Kuinka paljon ulkopuolisen työn osuus oli? Hiukan ihmetyttää tuo varasto 4m2, johon on uponnut 6100 euroa.

• T-S-I

Aika usein on tullut "törmättyä" noihin tee-se-itse taloissa, melko mielikuvituksellisiin ongelmiin ja virheisiin. Niiden korjaaminen ja muuttaminen ei enää olisikaan niin kovin halpaa ;) Joten mene ja tiedä, moneen lähtöön on taloja ja niiden rakentajia, valtaosan olisi kuitenkin syytä jäädä asemalle.
        On kuitenkin myös hyvin tehtyjä ja edullisia taloja tee-se-itse-miesten jäljiltä.

• kustannukset

ja vielä suurena apuna vaimo ja tytär eli orja ja lapsityövoima.Sähkömies ja takan tekijä
        oli ammattilaisia,lvi puolikin meni omana työnä,paitsi jakotukkien liittäminen varaajaan.
        Ulkopuolinen työ:sähkärin työ n.2500,takantekijän työ ?Muut 1320.
        Tietenkään se varasto ei maksanut tuota summaa,vaan terasseineen,katoksineen ja
        parvekkeen kans yhteensä.On vähän sekava tuo laskelman ulkoasu.

Näillä tiedoilla ei tosiaan kukaan,joka ei ole taloa nähnyt pysty sanomaan onko se
        susi vai hyvin tehty.On tullut itsekkin nähtyä monenlaista rakennusprojektia.
        Tästä talosta tuli kyllä tosi hyvä ja vielä yksilöllinen, jopa muidenkin mielestä.
        Halpuudesta vielä,talo,at-varasto,133m2 terassia,parveke,kota,kaikki valmiina 860e asuinneliö
        on mielestäni aika halpa.

• tollero1

- rungon hintaan en puutu, meillä on kivitalo joten sitä ei voi verrata.

- Meillä teki ammattikoulun pojat sähkötyöt ja hinta samaa luokkaa, LVI tarjouskset oli kaikki 20000€ ja yli vaikka maalämmöstä luovuttiin (se olisi lisännyt 16000€).

-Samoin hämmästytti nuo luvat ja liittymät sekä pakolliset suunnittelijat yms vastaavat n. 23000€ (arkkitehti vielä lisäksi 6000€)

- Ikkunat saitte 10000€ halvemmalla, oliko kiinteitä, erikoisselektiivejä tms vai mikä selittää eron. Meillä 26 ikkunaa. Tosin meillä taitaa neliöitä olla 3x enemmän ikkunoissa.

- maatöitä teillä ei tainnut juuri olla, vähän soraa pintaan? Meillä tuohon meni 35000€

- Keittiössä ja kiintokalusteissa pääsimme halvemmalla, meillä keittiö koneineen 14100€ ja muut 5000€

Eli äkkiseltään näin "pienistä" asioista muodostuu jo yli 50000€ eroa.... Tästä sen näkee että kahta taloa/rakennuspaikkaa on vaikea verrata. Tiedoksi niille jotka yrittää selvittää tulevan raksansa hintaa täällä kyselemällä.

• kustannukset

kahta samanlaista taloa ja paikkaa ei ole,aina on jotain muuttujia.Harmi kun tuo laskelma
        on epäselvä.Esim. kalusteet yht,14511 keittiökalusteet,muut kiintokalusteet 10520, koneet 3991=14511
        -lvi 5804 ilmastointikone putkistoineen,lv varaaja,hanat,kulmarasiat,muoviputket nippelit,wc pytyt,
        piirustukset lähti tuohon hintaan.
        -maatyöt tosiaankin naurettavan helpot ja halvat.
        -luvat,liittymät,valvoja 11210,kaikki mukana, myös kaapelitv ja laajakaista.
        -ne ikkunat,ei selektiiveja,tais olla jotain kaasua ikkunanvälissä,kiinteitä 10 kpl.
        ikkunaneliöt n.33,yhtään enempää ei ois minulle voinut laittaa,valvojan mukaan
        reippaasti nytkin.
        käsittääkseni älytön oma työ,kilpailuttaminen,suhteet moniin yrityksiin mahdollisti talon hinnan.

• Terkkuja
        kustannukset kirjoitti:

kahta samanlaista taloa ja paikkaa ei ole,aina on jotain muuttujia.Harmi kun tuo laskelma
        on epäselvä.Esim. kalusteet yht,14511 keittiökalusteet,muut kiintokalusteet 10520, koneet 3991=14511
        -lvi 5804 ilmastointikone putkistoineen,lv varaaja,hanat,kulmarasiat,muoviputket nippelit,wc pytyt,
        piirustukset lähti tuohon hintaan.
        -maatyöt tosiaankin naurettavan helpot ja halvat.
        -luvat,liittymät,valvoja 11210,kaikki mukana, myös kaapelitv ja laajakaista.
        -ne ikkunat,ei selektiiveja,tais olla jotain kaasua ikkunanvälissä,kiinteitä 10 kpl.
        ikkunaneliöt n.33,yhtään enempää ei ois minulle voinut laittaa,valvojan mukaan
        reippaasti nytkin.
        käsittääkseni älytön oma työ,kilpailuttaminen,suhteet moniin yrityksiin mahdollisti talon hinnan.

127 944 e

LVI:hin 14 000 e
        Pohjiin 23 000 e
        Runkotöihin 38259 e (talopaketti ja suurelementit pystyyn)
        Maalämpöön 15 000 e
        Ulkopuoliseen työhön 30 000 e

Ja siihen lisäksi kaikkea pikkusälää ja tontti, loppusumman mennessä yli 250 000 eur.. Ja ihan riittävästi omaa työtä.

Talo vastaavan kokoinen, sähköt tein itse, tontti haasteellinen. Vesikiertoinen lattialämmitys ylä- ja alakerrassa. Autotalli ja pihat vielä kesken.

Onnea vaan kokeilijoille ja varsinkin viestiketjun aloittajalle!

• kustannukset
        Terkkuja kirjoitti:

127 944 e

LVI:hin 14 000 e
        Pohjiin 23 000 e
        Runkotöihin 38259 e (talopaketti ja suurelementit pystyyn)
        Maalämpöön 15 000 e
        Ulkopuoliseen työhön 30 000 e

Ja siihen lisäksi kaikkea pikkusälää ja tontti, loppusumman mennessä yli 250 000 eur.. Ja ihan riittävästi omaa työtä.

Talo vastaavan kokoinen, sähköt tein itse, tontti haasteellinen. Vesikiertoinen lattialämmitys ylä- ja alakerrassa. Autotalli ja pihat vielä kesken.

Onnea vaan kokeilijoille ja varsinkin viestiketjun aloittajalle!

vaikka rakennettava talo on periaatteessa samanlainen,lopullisessa hinnassa voi olla isoja eroja.
        Tonttien vaikutus hintaan pahimmillaan kymmeniä tuhansia,lämmönjako vaikuttaa paljon,mutta
        kalliimmat systeemit antavat alemmat käyttökustannukset.Seoman työn määrä aivan alusta
        lähtien vaikuttaa tosi paljon.Op laskuri näytti omassa projektissa, 80 te työn osuutta koko
        talossa.Se sitten vaihtelee mitä kukin pystyy tekemään itse.Laskuriin en ota kummemmin
        kantaa,mutta varmaan suuntaa antaa.Sitä työtä kyllä on varmasti riittävästi,vaikka jatkaa
        elemettiasennuksen jälkeen itse.Näin tein ensimmäisessä talossani,silloin en ois uskonut
        tekeväni kaiken joskus alusta lähtien.
        Onnea myös teille loppurypistykseen!

• työt maksanut
        kustannukset kirjoitti:

vaikka rakennettava talo on periaatteessa samanlainen,lopullisessa hinnassa voi olla isoja eroja.
        Tonttien vaikutus hintaan pahimmillaan kymmeniä tuhansia,lämmönjako vaikuttaa paljon,mutta
        kalliimmat systeemit antavat alemmat käyttökustannukset.Seoman työn määrä aivan alusta
        lähtien vaikuttaa tosi paljon.Op laskuri näytti omassa projektissa, 80 te työn osuutta koko
        talossa.Se sitten vaihtelee mitä kukin pystyy tekemään itse.Laskuriin en ota kummemmin
        kantaa,mutta varmaan suuntaa antaa.Sitä työtä kyllä on varmasti riittävästi,vaikka jatkaa
        elemettiasennuksen jälkeen itse.Näin tein ensimmäisessä talossani,silloin en ois uskonut
        tekeväni kaiken joskus alusta lähtien.
        Onnea myös teille loppurypistykseen!

Voithan sinä sen laskea kun tiedät pajonko meni itselläsi aikaa. Timpureiden palkat vaihtelee jjonkin verran, mutta joka paikasta löytyy tekijöitä jotka tekevät nuo sinunkin tekemäsi työt.
        Kuvailemasi 150 60 neliötä on anturasta listoihin noin 11 kuukautta. Se toinen kerros kyllä hidastaa pari viikkoa.
        Tontin raivaukset ja pihat on eri juttu eivätkä ole myöskään op:n laskurissa mukana.
        Eli palkasta (paikasta,työtilanteesta,ym..) riippuen 24000-29000 oli sinun työnarvo eli tosi hyvin.
        Laskurin töihin kuuluu vielä ne sinunkin maksamat pakolliset muut palkat. Ei niihen kuitenkaan 80000 voi laittaa.

• kustannukset
        työt maksanut kirjoitti:

Voithan sinä sen laskea kun tiedät pajonko meni itselläsi aikaa. Timpureiden palkat vaihtelee jjonkin verran, mutta joka paikasta löytyy tekijöitä jotka tekevät nuo sinunkin tekemäsi työt.
        Kuvailemasi 150 60 neliötä on anturasta listoihin noin 11 kuukautta. Se toinen kerros kyllä hidastaa pari viikkoa.
        Tontin raivaukset ja pihat on eri juttu eivätkä ole myöskään op:n laskurissa mukana.
        Eli palkasta (paikasta,työtilanteesta,ym..) riippuen 24000-29000 oli sinun työnarvo eli tosi hyvin.
        Laskurin töihin kuuluu vielä ne sinunkin maksamat pakolliset muut palkat. Ei niihen kuitenkaan 80000 voi laittaa.

joku ulkopuolinen osas laskea oman työnarvon,minä en sitä pysty laskemaan vieläkään.
        Sen tiedän just tarkkaan mitä rahaa paloi kaikkiaan.Muille ja itselle meni palkkoihin yht.
        n.14000,sähkärille,takantekijälle,konetunteja-vuokria,liippari,itse pois töistä.
        Op laskurista vielä,eka sivulla kysytään talon tiedot,toisella oman työn huomioiminen
        projektinjohtotehtävistä ja rakennusteknisistä töistä.On piha työt huomioitu ym.
        Ilman omaa työtä ollenkaan antaa 288000 ja kokonaan omana työnä 197000.
        Eli laskurin mukaan reipas 70000 tuli tehtyä omaa työtä,mutta varmaan se vääristää
        hintaa yläkanttiin,koska eihän talokaan maksanut kuin n.128000.Oli miten oli,
        mutta varmasti tosi hyvin.

• tinkimällä säästää

Perustelusi on ihan pihalla... EIkö joku voi osata rakentaa jos se tekee sen edullisesti? Itse en maksanut omista kuvien suunnittelusta mitään, koska talopaettifirma ne piirsi vedokset, ja talotehdas piirsi lupakuvat. Luvat,vastaavat ja liittymät ei maksa mitä sanot, tai sitä ei tarvitse maksaa kun markkinoilla on eri hintoja ja hyviä niitäkin..
        Ikkunat oli kyllä edulliset, mutta mistäs tiedät mitä suhteita kaverilla on .. En itsekään maksa sitä mitä sinä lähellekään vaikka isot ja korkeat tulee ikkunat... Maatöistä 35 tuhatta on "pokan" hinta. No, se vain on niin että jotku oikeasti osaa rakentaa, vaikka se ei aina mene talomyyjän laskurin mukaan ..

• RakennusHarrastaja

Hyvä, että näitä kustannuksia esitetään. Keskustelusta yhteenvetona se varoitus, että hinta saattaa tavallisella rakennuttajalla helposti tuplaantua tai jopa pahimmassa tapauksessa kolminkertaistua esitettyyn verrattuna. Eli, rakentamisessa useinkin:
      - Käytetään enemmän ulkopuolista työvoimaa. Rakentaminen vaatii todella paljon aikaa, jota ei pysty ilman sapattivuotta irrottamaan. Tumpelolta menee virheineen ja tuumauksineen helposti kaksinverroin aikaa ammattilaiseen verrattuna. Kaikkien ei kannata itse rakentaa. 70'000 ECU
      - Hyvää rakennusmaata (soraharju) ei juurikaan enään ole saatavilla taajamissa, maanrakennustyöt voi viedä maltaita kun lähdetään louhimaan, paaluttamaan, ajamaan savia, täyttämään. 30'000 - 50'000 ECU
      - Pääkaupunkiseudulla työn hinta on kalliimpaa.
      - Normirakentajalla ei ole suhteita kauppoihin ja ammattilaisiin, jolloin työn ja tarvikkeiden hinnat on toista kuin ammattilaisilla.
      - Laitetaan taloon enemmän tekniikkaa, esim. keskuslattialämmitys, hälytysjärjestelmät, runsaat sähkö ja tekniikkakytkennät.
      - Laitetaan taloon paljon laadukkaita koneita, pintoja ja tiloja, esim. kylpytilat ja keittiö.
      - Rakennetaan monimuotoisesti.
      - Rakennetaan kivestä. Materiaalin hinta ei olennaisesti poikkea puusta, mutta työtä on enemmän.

• kustannukset

kirjoitti juuri niinkuin asia on.Minullakin ois voinut mennä pohjiin 20000,jos huono tontti,
        lämmönjako 20000 esim.maalämpö,suhteiden vaikutus ehkä n.15-20000.
        Monimuotosuus,suuunnittelu,suuret kaakelipinnat tuli omana työnä,teetettynä kallis.
        Harvoin on silmiini sattunut kustannuserittelyjä taloista,Tervalat älsby ja Ainasoja jukkatalot
        päiväkirjoissa oli kyllä tarkasti.Mutta tosiasiat ei yleensä ole kiinnostavia,mieluummin mututietoa
        ja haukkumista toisten ratkaisuille.

• tuo on alkaen hinta

Suurimman osan on ihan turha haaveilla noin halvalla rakentamisesta.

Itse rakensin 2002 ja rakentaminen oli silloin vähintään 20% halvempaa.

Silti moni hintasi näyttää halvalta vaikka kokonaisuutta ei voi mitenkään verrata omaani.

Taitaa olla suora sähkölämmitys?

• mitallistetusta

rakennepuutavarasta luikautin töllin 180 neliötä omilla yksilöllisillä suunnitelmilla.
        Luikautin pohjat,lvi hommat,sähköt ja rakennustekniset työt itse kaikki.
        Rahaa meni 127000e tontin hinta.
        Pihat ovat valmiina(graniittia,pengerryksiä,istutuksia,laatoitettu etupiha etc.);)
        Itse tekemällä ja pitkästä puusta säästää varmasti selvää rahaa.

• onhan näitä nähty
        mitallistetusta kirjoitti:

rakennepuutavarasta luikautin töllin 180 neliötä omilla yksilöllisillä suunnitelmilla.
        Luikautin pohjat,lvi hommat,sähköt ja rakennustekniset työt itse kaikki.
        Rahaa meni 127000e tontin hinta.
        Pihat ovat valmiina(graniittia,pengerryksiä,istutuksia,laatoitettu etupiha etc.);)
        Itse tekemällä ja pitkästä puusta säästää varmasti selvää rahaa.

Kun on itse timpuri ja "lainaa" tarvikkeet toisilta työmailta, niin kyllä tulee halvaksi...

• Ammattilaisenpuoliso

Onnittelut uudesta talosta!

Kiva kun joskus joku kertoo todellisia kustannuksia. Harva vaan uskoo ja ymmärtää, että edullisestikin voi rakentaa.
      Itse kertoilin omista kokemuksista, kahdesta vielä halvemmalla tehdystä talosta. Toisesta erittelin kustannuksetkin. Harva uskoi ja suoranaisia haukkujakin tuli.

Kieltämättä joskus ihan harmittaa, kuinka kalliisti ihmiset useimmiten tietämättömyyttään rakentavat.

• Affmon

erilaisia, myö kustannuksiltaan. Siksi on aika yksisilmäistä rehvastella "talonsa edullisuudella" ja/tai "haukkua" joku tyhmäksi ja tietämättömäksi jos on talostaan enemmän maksanut.
        Liian moni, näiden palstojen innokas lukija saa aivan liian yksinkertaisen ja helpon kuvan siitä, miten tuosta vain tehdään ilman kokemusta, huippuvarustettu luksuspalatsi alta tonnin/m2, ja sehän on meillä jotka oikeasti olemme taloja tehneet ja teemme tiedossa, että ihanne tontille perustalo on aina edullisempi kuin monimutkainen huipputekniikalla varustettu hankalalle tontille - ja se ero voi olla todella moninkertainen. Siksi on siis aika turhaa keskustelua hinnoista, kun ei ole talot, tontit ja varusteukset tiedossa vertailuun. Se on vähän sellaista "revitelyä".

• Ammattilaisenpuoliso
        Affmon kirjoitti:

erilaisia, myö kustannuksiltaan. Siksi on aika yksisilmäistä rehvastella "talonsa edullisuudella" ja/tai "haukkua" joku tyhmäksi ja tietämättömäksi jos on talostaan enemmän maksanut.
        Liian moni, näiden palstojen innokas lukija saa aivan liian yksinkertaisen ja helpon kuvan siitä, miten tuosta vain tehdään ilman kokemusta, huippuvarustettu luksuspalatsi alta tonnin/m2, ja sehän on meillä jotka oikeasti olemme taloja tehneet ja teemme tiedossa, että ihanne tontille perustalo on aina edullisempi kuin monimutkainen huipputekniikalla varustettu hankalalle tontille - ja se ero voi olla todella moninkertainen. Siksi on siis aika turhaa keskustelua hinnoista, kun ei ole talot, tontit ja varusteukset tiedossa vertailuun. Se on vähän sellaista "revitelyä".

Rakentajia sattuneesta syystä läheltä seuranneena toki olen tiedostanut mainitsemasi asian.
        Yleinen harhaluulo vain on, että rakentaminen on aina kallista, ettei halvalla edes voi rakentaa laadun/ tason siitä kärsimättä. Normi perustaloa rakentavatkin saavat haaskattua uskomattoman määrän rahaa silkkaa tietämättömyyttään esim. valitsemalla ylikalliit kalusteet.
        Koska heille on syötetty kuvitelma, että rakentaminen on kallista, he eivät kyseenalaista mitään hintoja ja ratkaisuja, vaan maksavat kaikesta korkeimman mukaan.

• kustannukset
        Ammattilaisenpuoliso kirjoitti:

Rakentajia sattuneesta syystä läheltä seuranneena toki olen tiedostanut mainitsemasi asian.
        Yleinen harhaluulo vain on, että rakentaminen on aina kallista, ettei halvalla edes voi rakentaa laadun/ tason siitä kärsimättä. Normi perustaloa rakentavatkin saavat haaskattua uskomattoman määrän rahaa silkkaa tietämättömyyttään esim. valitsemalla ylikalliit kalusteet.
        Koska heille on syötetty kuvitelma, että rakentaminen on kallista, he eivät kyseenalaista mitään hintoja ja ratkaisuja, vaan maksavat kaikesta korkeimman mukaan.

asuu tyytyväinen perhe,kiitos onnittelusta!
        Ei keskustelu hinnoista ole missään nimessä turhaa,mieluummin suotavaa.
        Minä kerroin tuossa aloituksessa juuri niinkuin asiat ovat varusteluineen,hintoineen,myös
        tontin helppouden.Omasta mielestä en ole asialla rehvastellut.Olen kyllä minäkin nähnyt
        palstalla vaikka mitä potaskaa.Mutta niitä kustannuksia eriteltynä näkee ani harvoin.
        Tuossa juuri luin talopäiväkirjoja,kaksi uutta kustannuserittelyä osui silmiin.
        Molemmat samasta talomallista,www.lohiatar.atspace.com ja http://kimalaiskuja.com.
        Niissä oli kaikki sentilleen lueteltu,jos kiinnostaa.Mielelläni luen lisääkin kustannuksia,
        jos vain jostain löytyy.Terveisin kaksisilmäinen.

• kustannukset
        kustannukset kirjoitti:

asuu tyytyväinen perhe,kiitos onnittelusta!
        Ei keskustelu hinnoista ole missään nimessä turhaa,mieluummin suotavaa.
        Minä kerroin tuossa aloituksessa juuri niinkuin asiat ovat varusteluineen,hintoineen,myös
        tontin helppouden.Omasta mielestä en ole asialla rehvastellut.Olen kyllä minäkin nähnyt
        palstalla vaikka mitä potaskaa.Mutta niitä kustannuksia eriteltynä näkee ani harvoin.
        Tuossa juuri luin talopäiväkirjoja,kaksi uutta kustannuserittelyä osui silmiin.
        Molemmat samasta talomallista,www.lohiatar.atspace.com ja http://kimalaiskuja.com.
        Niissä oli kaikki sentilleen lueteltu,jos kiinnostaa.Mielelläni luen lisääkin kustannuksia,
        jos vain jostain löytyy.Terveisin kaksisilmäinen.

Älsby kovasti esillä viimeaikoina,miksei aikaisemminkin,mutta laadusta en viitsi ottaa kantaa.
        Kustannuksista vertailin kahta samanlaista taloa omaani.Suomitaloista en löytänyt kustannus
        laskelmia samantyyppisesta mallista.Kovasti täällä edelleenkin kysytään,mitä maksoi,mutta
        asiallisia vastauksia ei tahdo tulla.
        Talo 1 lohiatar liitymät luvat n.7900
        pohjat n.5300
        talo n.125000
        yht.n.138200 piha ,autokatos,takka,yläkerta puuttuu.Vähän paranneltu
        vakiotoimituksesta.
        Talo 2 lohiatar liittymät luvat n.15800
        pohjat n.9200
        talo n.153000
        piha n.5400
        yht.183400 ei autokatosta,talo valmis.Paljon paranneltu
        vakoitoimituksesta.
        Talo 3 oma liitymät,luvat 11210
        pohjat 6204
        talo 97866
        piha 12664
        yht.127944 kaikki valmiina

Talot 1,5 kerros n.150m2 asuinp.
        Siinäpä vertailut, mitä sain irti päiväkirjoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      37
      4481
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      52
      2399
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      48
      1452
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      93
      1288
    5. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      28
      1247
    6. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1188
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      54
      1159
    8. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      994
    9. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      965
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      60
      931
    Aihe