Dieselin jähmettyminen

Rattorimies

Miten kovalla pakkasella voi ajaa kesälaatuisella Diesel -öljyllä ?

On tuo traktori seisonut talven tallissa, ja laitoin akut ja muut vehkeet viime viikonloppuna kiinni, ja käyntiin lähti. Ei se silloin hyytynyt, ja lämmitin konetta hyvin ennen ajua.

Mutta nyt taas on ollut pakkasia, niin kuinka kovilla pakkasilla uskaltaa ajella, ilman jäätymisen pelkoa ? -Ei kehtais muutaman kuukauden takia vaihtaa talvilaatuista dieseliä tankkiin...

11

4739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -17

      -17

    • farmari

      Riippuu kesälaadun toimittajasta ja traktorista.TB:n kesälaatu(normaali löpö)kestää hyvinkin -20 astetta, muiden valmistajien saattaa öljy jähmettyä jo -5 asteessa.Nykyinen moottoripolttoöljy(kesälaatu) kestänee -15 astetta.Jos omistat vanhan Valmetin(esim 502:n), saat melko rauhassa körötellä talvella kesälaadulla, kun muistat vaihtaa suodattimet ennen talvea.

      • Taavettimies

        mulla on kaksi vanhaa traktoria Leyland 255 ja Taavetti 990 ja kummassakin toimii kesälaatu 15 asteeseen saakka ihan täysin ja eikä kummassakaan ole käytetty TB:n polttoainetta että se siitä vaikka se Valmetti 502 on ihan hyvä traktori niin kyllä ne kesälaadulla pelaa muutkin ihan täysin, eikä koskaan ongelmia ole ollut.Jos on yli 15 astetta pakkasta niin jättää traktorihommat semmoselle päivälle jolloin pakkasta on vähempi, näin oon pärjänny enkä ole talvilaatua tarvinnu.


      • Tiiseli
        Taavettimies kirjoitti:

        mulla on kaksi vanhaa traktoria Leyland 255 ja Taavetti 990 ja kummassakin toimii kesälaatu 15 asteeseen saakka ihan täysin ja eikä kummassakaan ole käytetty TB:n polttoainetta että se siitä vaikka se Valmetti 502 on ihan hyvä traktori niin kyllä ne kesälaadulla pelaa muutkin ihan täysin, eikä koskaan ongelmia ole ollut.Jos on yli 15 astetta pakkasta niin jättää traktorihommat semmoselle päivälle jolloin pakkasta on vähempi, näin oon pärjänny enkä ole talvilaatua tarvinnu.

        >Ei se Valmetti nyt sen kummempi ole...
        Oikeastaan on.

        Valmetin polttoainesäiliö on integroitu välirunkoon. Kun traktori on lämmennyt ja työskentee, polttonestekin lämpenee ja säilyy notkeana kovassakin pakkasessa. Joissakin traktorimerkeissä polttoneste on alttiina vain kovalle pakkaselle, ja silloin tahtoo ilmetä suodattimen hyytymistä. Näin ei käy Valmetissa, johtuen tuosta polttoainetankin sijainnista.


      • Isäntä
        Tiiseli kirjoitti:

        >Ei se Valmetti nyt sen kummempi ole...
        Oikeastaan on.

        Valmetin polttoainesäiliö on integroitu välirunkoon. Kun traktori on lämmennyt ja työskentee, polttonestekin lämpenee ja säilyy notkeana kovassakin pakkasessa. Joissakin traktorimerkeissä polttoneste on alttiina vain kovalle pakkaselle, ja silloin tahtoo ilmetä suodattimen hyytymistä. Näin ei käy Valmetissa, johtuen tuosta polttoainetankin sijainnista.

        onko se valmetti sen parempi, mutta sen verran on kokemusta että jontikka on täsä suhteessa huono (jos ei satu oleen lisävarustelämmittimiä). Meno saattaa hyytyä talvella vaikka massikalla pötkittäis vielä paljo kylmemmälläki. ja löpö on varmasti samaa. Muillaki jontikka-omistajilla ollu samanlaisia ongelmia.


      • mbe
        Isäntä kirjoitti:

        onko se valmetti sen parempi, mutta sen verran on kokemusta että jontikka on täsä suhteessa huono (jos ei satu oleen lisävarustelämmittimiä). Meno saattaa hyytyä talvella vaikka massikalla pötkittäis vielä paljo kylmemmälläki. ja löpö on varmasti samaa. Muillaki jontikka-omistajilla ollu samanlaisia ongelmia.

        Ei ongelmia jontikallakaan. Kyllä ne ongelmat johtuu ratin ja penkin välistä ts. suodattimia ei vaihdettu,vettä löpön seassa jne. Yritetään ajaa traktorilla heti kovemman pakkaskauden jälkeen,kesälaadun "sulaminen" kestää kauemmin kuin yhden päivän mikäli lämpötila noin -5`C.
        Käyntiin lähtöön jontikoissa vaikuttaa hydr.pumppu,säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu ja lähtee käyntiin lämmitettynä kuin palmun alta vaikka pakkasta paljonkin. Hammasrataspumpullisilla ollut ongelmia ilman peräöljynlämmitintä,vaikka muuten täsmälleen identtinen kone mäntäpumpulliseen.

        Kunhan käyntiin saa koneen,palaava löpö lämmittää tankissakin olevan,mutta pakkasilla saattaa kesälaadulla hyytyä suodattimet ennen tätä ja siitä ilo alkaa...

        JOS konetta tarvii talvella,miks urheilla kesälaadulla kun talvilaatuakin olemassa? Mikään ei v***ta enempää kuin vaihtaa tuiskussa ja viimassa polttoainesuodattimia.

        Nim. kerrasta pitää oppia:-)


      • heppamies
        Taavettimies kirjoitti:

        mulla on kaksi vanhaa traktoria Leyland 255 ja Taavetti 990 ja kummassakin toimii kesälaatu 15 asteeseen saakka ihan täysin ja eikä kummassakaan ole käytetty TB:n polttoainetta että se siitä vaikka se Valmetti 502 on ihan hyvä traktori niin kyllä ne kesälaadulla pelaa muutkin ihan täysin, eikä koskaan ongelmia ole ollut.Jos on yli 15 astetta pakkasta niin jättää traktorihommat semmoselle päivälle jolloin pakkasta on vähempi, näin oon pärjänny enkä ole talvilaatua tarvinnu.

        ainakaan 272 lellu ei kulje millään löpöllä yli 15 asteen pakkasella.
        Tankki on edessä ja jäähdyttäjän rupeli työntää kylmää takkia kohden, tankin pohjassa oleva venttiili josta lähtee polttoaineputki pumpulle jäätyy helposti. Esim. metsässä kannattaa varata mukaan tulentekovehkeet että saa hyytyneen lellun pois.
        Ihan mitääs tekemätön värkki, siis lellu.


      • Rattorimies
        Taavettimies kirjoitti:

        mulla on kaksi vanhaa traktoria Leyland 255 ja Taavetti 990 ja kummassakin toimii kesälaatu 15 asteeseen saakka ihan täysin ja eikä kummassakaan ole käytetty TB:n polttoainetta että se siitä vaikka se Valmetti 502 on ihan hyvä traktori niin kyllä ne kesälaadulla pelaa muutkin ihan täysin, eikä koskaan ongelmia ole ollut.Jos on yli 15 astetta pakkasta niin jättää traktorihommat semmoselle päivälle jolloin pakkasta on vähempi, näin oon pärjänny enkä ole talvilaatua tarvinnu.

        Joo, Taavetti se ei jäädy !


      • jd 3050 ja case 1390
        mbe kirjoitti:

        Ei ongelmia jontikallakaan. Kyllä ne ongelmat johtuu ratin ja penkin välistä ts. suodattimia ei vaihdettu,vettä löpön seassa jne. Yritetään ajaa traktorilla heti kovemman pakkaskauden jälkeen,kesälaadun "sulaminen" kestää kauemmin kuin yhden päivän mikäli lämpötila noin -5`C.
        Käyntiin lähtöön jontikoissa vaikuttaa hydr.pumppu,säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu ja lähtee käyntiin lämmitettynä kuin palmun alta vaikka pakkasta paljonkin. Hammasrataspumpullisilla ollut ongelmia ilman peräöljynlämmitintä,vaikka muuten täsmälleen identtinen kone mäntäpumpulliseen.

        Kunhan käyntiin saa koneen,palaava löpö lämmittää tankissakin olevan,mutta pakkasilla saattaa kesälaadulla hyytyä suodattimet ennen tätä ja siitä ilo alkaa...

        JOS konetta tarvii talvella,miks urheilla kesälaadulla kun talvilaatuakin olemassa? Mikään ei v***ta enempää kuin vaihtaa tuiskussa ja viimassa polttoainesuodattimia.

        Nim. kerrasta pitää oppia:-)

        Naurakaa vaan. Mutta kun joskus 1985 talvella Valmet 702S ja kesälaadun vaihto talvilaatuun jäi aikaisen talventulon vuoksi "kesken".
        Siinä siten ulkona, pakkasessa, sormet jäässä j vähän paleltuneenakin. Vaihdoin p-öljyjä ja suodattimia. Päätin että oli viimeinen kerta, kun sormet paleltuu tällaisessa hommassa.

        Siitä lähtien olen ajanut kesät talvet talvilaadulla. (Ei kannata ostaa toista varastosäiliötä näille ajotunneille.)

        Nyt ei ole mitään ongelmia polttoöljyjen kanssa.

        Minä väitän, että monessa tapauksessa ongelmat talvilaadussa (mukamas) johtuu siitä, että syksyllä on liian myöhään vaihdettu talvilaatuun! Säiliössä on liikaa parafiinia kesälaadun mukana tulleena. Parafiinikiteet eivät uudelleen kunnolla "kirkastu" kuin jossakin lähes 20C. Kysykää vaikka Fortumilta jos ette usko.

        Mutta saahan sitä kukin urheilla minun puolesta miten haluaa!

        Dieselin polttoaine on oltava just' eikä melkein!


    • Zetor

      Ajele tokkinsa niin kauan, kun pakoputkesta pörinä kuuluu.

    • valmet

      laita 95 bensaa 10% ja kaksi tahti öljyä(kaikki ei käytä mut voitelee syöttö pumppua)!10% on hyvä suhde jotkut käytää enemän ja jotkin vähemmän!ja ei hyydä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe