Miten kovalla pakkasella voi ajaa kesälaatuisella Diesel -öljyllä ?
On tuo traktori seisonut talven tallissa, ja laitoin akut ja muut vehkeet viime viikonloppuna kiinni, ja käyntiin lähti. Ei se silloin hyytynyt, ja lämmitin konetta hyvin ennen ajua.
Mutta nyt taas on ollut pakkasia, niin kuinka kovilla pakkasilla uskaltaa ajella, ilman jäätymisen pelkoa ? -Ei kehtais muutaman kuukauden takia vaihtaa talvilaatuista dieseliä tankkiin...
Dieselin jähmettyminen
11
4739
Vastaukset
- -17
-17
- farmari
Riippuu kesälaadun toimittajasta ja traktorista.TB:n kesälaatu(normaali löpö)kestää hyvinkin -20 astetta, muiden valmistajien saattaa öljy jähmettyä jo -5 asteessa.Nykyinen moottoripolttoöljy(kesälaatu) kestänee -15 astetta.Jos omistat vanhan Valmetin(esim 502:n), saat melko rauhassa körötellä talvella kesälaadulla, kun muistat vaihtaa suodattimet ennen talvea.
- Taavettimies
mulla on kaksi vanhaa traktoria Leyland 255 ja Taavetti 990 ja kummassakin toimii kesälaatu 15 asteeseen saakka ihan täysin ja eikä kummassakaan ole käytetty TB:n polttoainetta että se siitä vaikka se Valmetti 502 on ihan hyvä traktori niin kyllä ne kesälaadulla pelaa muutkin ihan täysin, eikä koskaan ongelmia ole ollut.Jos on yli 15 astetta pakkasta niin jättää traktorihommat semmoselle päivälle jolloin pakkasta on vähempi, näin oon pärjänny enkä ole talvilaatua tarvinnu.
- Tiiseli
Taavettimies kirjoitti:
mulla on kaksi vanhaa traktoria Leyland 255 ja Taavetti 990 ja kummassakin toimii kesälaatu 15 asteeseen saakka ihan täysin ja eikä kummassakaan ole käytetty TB:n polttoainetta että se siitä vaikka se Valmetti 502 on ihan hyvä traktori niin kyllä ne kesälaadulla pelaa muutkin ihan täysin, eikä koskaan ongelmia ole ollut.Jos on yli 15 astetta pakkasta niin jättää traktorihommat semmoselle päivälle jolloin pakkasta on vähempi, näin oon pärjänny enkä ole talvilaatua tarvinnu.
>Ei se Valmetti nyt sen kummempi ole...
Oikeastaan on.
Valmetin polttoainesäiliö on integroitu välirunkoon. Kun traktori on lämmennyt ja työskentee, polttonestekin lämpenee ja säilyy notkeana kovassakin pakkasessa. Joissakin traktorimerkeissä polttoneste on alttiina vain kovalle pakkaselle, ja silloin tahtoo ilmetä suodattimen hyytymistä. Näin ei käy Valmetissa, johtuen tuosta polttoainetankin sijainnista. - Isäntä
Tiiseli kirjoitti:
>Ei se Valmetti nyt sen kummempi ole...
Oikeastaan on.
Valmetin polttoainesäiliö on integroitu välirunkoon. Kun traktori on lämmennyt ja työskentee, polttonestekin lämpenee ja säilyy notkeana kovassakin pakkasessa. Joissakin traktorimerkeissä polttoneste on alttiina vain kovalle pakkaselle, ja silloin tahtoo ilmetä suodattimen hyytymistä. Näin ei käy Valmetissa, johtuen tuosta polttoainetankin sijainnista.onko se valmetti sen parempi, mutta sen verran on kokemusta että jontikka on täsä suhteessa huono (jos ei satu oleen lisävarustelämmittimiä). Meno saattaa hyytyä talvella vaikka massikalla pötkittäis vielä paljo kylmemmälläki. ja löpö on varmasti samaa. Muillaki jontikka-omistajilla ollu samanlaisia ongelmia.
- mbe
Isäntä kirjoitti:
onko se valmetti sen parempi, mutta sen verran on kokemusta että jontikka on täsä suhteessa huono (jos ei satu oleen lisävarustelämmittimiä). Meno saattaa hyytyä talvella vaikka massikalla pötkittäis vielä paljo kylmemmälläki. ja löpö on varmasti samaa. Muillaki jontikka-omistajilla ollu samanlaisia ongelmia.
Ei ongelmia jontikallakaan. Kyllä ne ongelmat johtuu ratin ja penkin välistä ts. suodattimia ei vaihdettu,vettä löpön seassa jne. Yritetään ajaa traktorilla heti kovemman pakkaskauden jälkeen,kesälaadun "sulaminen" kestää kauemmin kuin yhden päivän mikäli lämpötila noin -5`C.
Käyntiin lähtöön jontikoissa vaikuttaa hydr.pumppu,säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu ja lähtee käyntiin lämmitettynä kuin palmun alta vaikka pakkasta paljonkin. Hammasrataspumpullisilla ollut ongelmia ilman peräöljynlämmitintä,vaikka muuten täsmälleen identtinen kone mäntäpumpulliseen.
Kunhan käyntiin saa koneen,palaava löpö lämmittää tankissakin olevan,mutta pakkasilla saattaa kesälaadulla hyytyä suodattimet ennen tätä ja siitä ilo alkaa...
JOS konetta tarvii talvella,miks urheilla kesälaadulla kun talvilaatuakin olemassa? Mikään ei v***ta enempää kuin vaihtaa tuiskussa ja viimassa polttoainesuodattimia.
Nim. kerrasta pitää oppia:-) - heppamies
Taavettimies kirjoitti:
ainakaan 272 lellu ei kulje millään löpöllä yli 15 asteen pakkasella.
Tankki on edessä ja jäähdyttäjän rupeli työntää kylmää takkia kohden, tankin pohjassa oleva venttiili josta lähtee polttoaineputki pumpulle jäätyy helposti. Esim. metsässä kannattaa varata mukaan tulentekovehkeet että saa hyytyneen lellun pois.
Ihan mitääs tekemätön värkki, siis lellu. - Rattorimies
Taavettimies kirjoitti:
Joo, Taavetti se ei jäädy !
- jd 3050 ja case 1390
mbe kirjoitti:
Ei ongelmia jontikallakaan. Kyllä ne ongelmat johtuu ratin ja penkin välistä ts. suodattimia ei vaihdettu,vettä löpön seassa jne. Yritetään ajaa traktorilla heti kovemman pakkaskauden jälkeen,kesälaadun "sulaminen" kestää kauemmin kuin yhden päivän mikäli lämpötila noin -5`C.
Käyntiin lähtöön jontikoissa vaikuttaa hydr.pumppu,säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu ja lähtee käyntiin lämmitettynä kuin palmun alta vaikka pakkasta paljonkin. Hammasrataspumpullisilla ollut ongelmia ilman peräöljynlämmitintä,vaikka muuten täsmälleen identtinen kone mäntäpumpulliseen.
Kunhan käyntiin saa koneen,palaava löpö lämmittää tankissakin olevan,mutta pakkasilla saattaa kesälaadulla hyytyä suodattimet ennen tätä ja siitä ilo alkaa...
JOS konetta tarvii talvella,miks urheilla kesälaadulla kun talvilaatuakin olemassa? Mikään ei v***ta enempää kuin vaihtaa tuiskussa ja viimassa polttoainesuodattimia.
Nim. kerrasta pitää oppia:-)Naurakaa vaan. Mutta kun joskus 1985 talvella Valmet 702S ja kesälaadun vaihto talvilaatuun jäi aikaisen talventulon vuoksi "kesken".
Siinä siten ulkona, pakkasessa, sormet jäässä j vähän paleltuneenakin. Vaihdoin p-öljyjä ja suodattimia. Päätin että oli viimeinen kerta, kun sormet paleltuu tällaisessa hommassa.
Siitä lähtien olen ajanut kesät talvet talvilaadulla. (Ei kannata ostaa toista varastosäiliötä näille ajotunneille.)
Nyt ei ole mitään ongelmia polttoöljyjen kanssa.
Minä väitän, että monessa tapauksessa ongelmat talvilaadussa (mukamas) johtuu siitä, että syksyllä on liian myöhään vaihdettu talvilaatuun! Säiliössä on liikaa parafiinia kesälaadun mukana tulleena. Parafiinikiteet eivät uudelleen kunnolla "kirkastu" kuin jossakin lähes 20C. Kysykää vaikka Fortumilta jos ette usko.
Mutta saahan sitä kukin urheilla minun puolesta miten haluaa!
Dieselin polttoaine on oltava just' eikä melkein!
- Zetor
Ajele tokkinsa niin kauan, kun pakoputkesta pörinä kuuluu.
- valmet
laita 95 bensaa 10% ja kaksi tahti öljyä(kaikki ei käytä mut voitelee syöttö pumppua)!10% on hyvä suhde jotkut käytää enemän ja jotkin vähemmän!ja ei hyydä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846