Olen haeskellut jive-musiikkia. Sitä löytyy runsaastikin jive otsikon alta, varsinkin swing-bändien tekeminä. Useiden bändien nimessäkin esiintyy "jive" sana. Pääosa tästä tuotannosta on kuitenkin selvää fuskumusiikkia. Miksi tehdään näinkin runsaasti jive-musiikkia, mutta se on kuitenkin selvää fuskumusiikkia. Ei voi välttyä ajatukselta että swingmusiikipiireissä jive tarkoittaa eri asiaa kuin tanssin harrastajien jive.
Mitä on jive-musiikki
18
2263
Vastaukset
- Ne on mitä sattuu
Nämä nimityset vaihtelee jatkuvasti. Aikoinaan jive oli hyvin samanlainen kuin meidän nykyisin tuntema fusku. Sittemmin jiveen tuli lisää askelia. Ja itseasiassa englanninkielen verbi jive on yhdeltä merkitykseltään sama kuin fuskata suomeksi.
- Jivefuskaaja
Useissakin 40-luvun elokuvissa tanssitaan meidän fuskua vastaavaa swingiä. Lieneekö se sitä triplettiswingin sijaan tanssittua yksinkertaisempaa swingiä eli triplettiswingistä on fuskattu tripletit hitaiksi askeliksi. Tanssin nimi jive tulisi juuri tästä fuskaamisesta. Niin kuin edellä kirjoitettiin jive tarkoittaa fuskaamista. Useissa lähdeaineistoissa jiven sanotaan tarkoittavan "puhua palturia", mutta tätä tarkoittaa sana jev - no onhan se sanana aika lähellä.
Osa lavatanssin ohjaajista on vielä viimevuosinakin käyttänyt fuskusta jive nimitystä, ja 90-luvulla oli aika tavallista että jive-kursseilla opetettiin fuskua, ja ei voinut olla varma kurssille mennessä, että tanssittiinko fuskua vai jiveä.
- Vuskaaja
Tässä esittelyssä kuullaan ja nähdään buggia, fuskua ja jiveä.
http://www.suomentanssistudiot.fi/index.php?id=45- Modern jive
Näytteen buggia on tanssittu Euroopassa kymmeniä vuosia, ja siitä on käytetty "modern jive" ja "french jive" nimityksiä.
- blunkan bugga
Modern jive kirjoitti:
Näytteen buggia on tanssittu Euroopassa kymmeniä vuosia, ja siitä on käytetty "modern jive" ja "french jive" nimityksiä.
Bugg-näytteen mukaista kävelyhumppaa on tanssittu suomessa jo 80 luvulla. Myös lavarokiksi sitä on sanottu. Vastaavaa tyyli on myös sanottu blunkan rokiksi. Vanha blunkan bugga on samaa perhettä. Kun bugg alkoi suomessa se taisi lopettaa bugganimen käytön. Joku yksinkertaistettu muoto vielä oli kun poika pelkäs tyttöä ja ei uskalla lähelle tyttöä.
- Klonksu
Olikohan noin kymmenen vuotta sitten kun bugg kurssilla tanssittiin väliajalla esimerkin mukaista "buggia", niin ohjaajat huomauttivat että buggia ei saa tanssia humppamaisesti. Esimerkissä tulee se vanhan kävelyhumpan "klonksauskin" mukaan, mikä ei silloin kuulunut missään tapauksessa buggiin.
- Pukkikuru
Klonksu kirjoitti:
Olikohan noin kymmenen vuotta sitten kun bugg kurssilla tanssittiin väliajalla esimerkin mukaista "buggia", niin ohjaajat huomauttivat että buggia ei saa tanssia humppamaisesti. Esimerkissä tulee se vanhan kävelyhumpan "klonksauskin" mukaan, mikä ei silloin kuulunut missään tapauksessa buggiin.
Katoppas kummaa. Nyt tanssitaan 80-luvun käsiotteista kävelyhumppaa bugg musiikkiin. Ei oo niin kovin pitkää aikaa kun buggin tanssiminen humppamusiikkiin oli maatakaatava synti. Noniin ahdasmieliset fanaatikot mitenkäs nyt näin on päässyt tapahtumaan. Tai no onhan toi nyt eri kun on vähän toisin päin. Ihme kuitenkin kun käsiotteista paikallaan tanssittavaa kävelyhumppaa tanssitaan bugg musiikkiin. Tai olihan sekin kummaa kun paikallaan tanssittava kävelyhumppa kiellettiin fanaatikkogurujen toimesta väärin tanssittuna buggina, vaikka kysymyksessä oli oikea paikallaan tanssittu kävelyhumppa humppamusiikkiin. Tai no tanssihan joku buggityylillä humppamusiikkiin, mutta olihan siinäkin se humpan syke eli humppa kuitenkin...
Pukkikuru kirjoitti:
Katoppas kummaa. Nyt tanssitaan 80-luvun käsiotteista kävelyhumppaa bugg musiikkiin. Ei oo niin kovin pitkää aikaa kun buggin tanssiminen humppamusiikkiin oli maatakaatava synti. Noniin ahdasmieliset fanaatikot mitenkäs nyt näin on päässyt tapahtumaan. Tai no onhan toi nyt eri kun on vähän toisin päin. Ihme kuitenkin kun käsiotteista paikallaan tanssittavaa kävelyhumppaa tanssitaan bugg musiikkiin. Tai olihan sekin kummaa kun paikallaan tanssittava kävelyhumppa kiellettiin fanaatikkogurujen toimesta väärin tanssittuna buggina, vaikka kysymyksessä oli oikea paikallaan tanssittu kävelyhumppa humppamusiikkiin. Tai no tanssihan joku buggityylillä humppamusiikkiin, mutta olihan siinäkin se humpan syke eli humppa kuitenkin...
Matin ja Sanna-Marin bugg-näytteessä ei kyllä minusta ole vanhemman nilkkuhumpan kanssa paljonkaan yhtälaisyyksiä. Neljän askeleen jiveä tuo on. Nykyään humppa on kyllä muuttunut enemmän kädenalitanssiksi.
Käytännössä Bugg on nykyään neljän askeleen jive variantti, jota voidaan tanssia liikkuen tai paikalla.- 4-count lavarokki
mies_rööperistä kirjoitti:
Matin ja Sanna-Marin bugg-näytteessä ei kyllä minusta ole vanhemman nilkkuhumpan kanssa paljonkaan yhtälaisyyksiä. Neljän askeleen jiveä tuo on. Nykyään humppa on kyllä muuttunut enemmän kädenalitanssiksi.
Käytännössä Bugg on nykyään neljän askeleen jive variantti, jota voidaan tanssia liikkuen tai paikalla.On siinä häive sitä klonksua, mutta ei sitä varsinaisesti erota formaatista johtuen. Se blunkan humppa oli mielestäni taakse askeleen tilalla tanssittu eteen askel ja olisikohan se ollut 6-count, mistä johtuen se oli sellaista paikallaan taapertamista. Yleensä tanssijat tanssivat sitä kuitenkin 4-count periaatteella juuri esitetyssä muodossa. Lavarokiksi sitä myös nimitetään.
4-count lavarokki kirjoitti:
On siinä häive sitä klonksua, mutta ei sitä varsinaisesti erota formaatista johtuen. Se blunkan humppa oli mielestäni taakse askeleen tilalla tanssittu eteen askel ja olisikohan se ollut 6-count, mistä johtuen se oli sellaista paikallaan taapertamista. Yleensä tanssijat tanssivat sitä kuitenkin 4-count periaatteella juuri esitetyssä muodossa. Lavarokiksi sitä myös nimitetään.
Blunkan rokki oli 4 count tanssi.
- Rokaten ja rollaten
mies_rööperistä kirjoitti:
Blunkan rokki oli 4 count tanssi.
Mentiin sitä kakkosinakin niin että kuviot täyttyi. Ja niitä kakkosia tanssittiin tarpeellinen määrä, yleensä nelosia, kuutosia, ja kaseja.
Oli myös sellainen edestakainen muoto missä ei ollut mitään sen kummempaa kaavaa. Usein eräänlaisessa promenaadiotteessa, ja usein se oli sellaista melkein rinnakkain edestakaisin tanssimista ja välillä kädenali. Tätä muotoa on opetettu liikunnanopettajien tanssivalmennuksessa. Edelleenkin peruskoulun oppilaista muutamat tätä osaa, joten taitaa olla edelleenkin muutamalla liikunnanopettajalla käytössä.
Jos ei olla kilpatanssikisoissa jiveä voidaan tanssia monenlaiseen musiikkiin. Mikä on jive, swing, fusku tai bugg musiikkia on merkittävästi kiinni myös musiikin kuuntelijasta.
Osa määrittelee fuskumusiikin myös musiikiksi, johon ko. henkilö ei pysty mukavasti chasseilla tai triple stepeillä jiveä tanssimaan.
Toki on jonkin verran suomalaista nopeaa foksimusiikkia, joka on hyvin "fuskutyyppistä", mutta varsinainen fuskumusiikki vaikuttaa viime vuosina vähentyneen lavoilla. Fuskuna tai erilaisina lava-jive variaatioina tanssitaan nykyään monenlaisia kappaleita.- Selkeää
Niimpä ja suoraan "elämään siirettynä" on kyse kilpa tanssi säännöstön ja lavatanssin säännöttömyyden eli tilan tuottamasta erosta.
Kilpailuissa on syytä vaatia sankaltaisuutta ja normittaa se koska olisi muuten mahdoton arvioida ja tuotaa pisteytystä ym järjestystä. Lavoille ja tanssipaikoille tulee luonnostaan kirjoa koska on kyse hyvin eritasoisista musiikin kuulijoista ja heidän livetilastaan persoonina. Myös fysiikasta.
Siksi versioita tulee samoin kuin musiikkiinkin. Siis on bändejä jotaka ovat luonnostaan koontuneet ja profiloituneet "jonkun tyylin soittajiksi" siksi he pysyy tansipaikka bändeinä tai sitten ei, karkeana jakona.
Heti kun oletetaan olevan "kilpatansimaisesti" yksi ainoa tapa tanssia lavoilla ym paikoissa esim jiweä on se kuittelua ja rajoittaa omaa oppimista kun pyrkii matkimaan ja tuleekin jatkuvasti virikkeitä ja opetusta monelaisesta jiwestä.
Yhden ainoan oikea tavan käsitteelliset tanssijat tulisi oivaltaa mennä kilpatanssi opetukseen sillä se olisi selvin ja varmin tapa uskoa omaan totuuteen jonka muut asettavat.
- jivettää
Täältä löytyy
http://www.ballroomdancers.com/Music/search_style.asp?Dance=Jive - Pidän myös
Siis todellakin olen samaa mieltä ettei juuri ole yhtä oikeaa jiwe musiikkia sillä kaikissa musiikin tyyleissä on valtavia eroja kappalekohtaisesti. tasajakoisuus on niin suuri mahdollisuus. Myös bändien erityyppisyys melodialtaan ja ajan hengeltään ym seikoista johtuen on tuottanut hajontaa.
levy/tuotantomyynnissä esiintyy hirveästi sanoja esim Latino, tango,jazz,walls, Rogg, ja hyvinkin kaukana olla siitä mitä sisältää .
Yksilötasolla oletan Jiwettämisen olevan jonkun tyyliseen ja rytmiseen musiikkiin sitä sisintä hivelevää jokaiselle hyväksi ja ihanaksi havaittua ja musta se on se oikea Jiwe. Kun sitten "haju ja maku aisti" laajenee alkaa askeltaan muitakin musiikkeja.
Samoin on tuon fuskun laita! Myös "kilpurien" suhteen en näe mitään eroa siinä etteikö ole yhtä onnistuavasta tekemisestä kyse. Kilpurit vain ovat paljon rankemman ikeen alla tanssiessan ja ovat sen itse valinneet.- Rytmiswing
Kilpatanssijive on määritelty noin 170-180 iskua minuutissa nopeudella tanssittavaksi, ja nykyinen kilpatanssityyli ei lavatanssiksi edes hyvin käy.
80-luvun letkeämpi kilpatyyli oli lähes sellaisenaan lavoille sovitettavissa ja käytännössä myös boogi on luonteeltaan lähes sama tanssi kuin 80-luvun jive. Boogin ykkös ja kakkos askeleet määriteltiin jiven rock askeleesta poiketen kävelyaskeliksi, kuitenkin aika vapain sunnin.
Lavatansseiksi jive ja boogi opetettiin tiukasti vakioiduilla nopeuksilla, boogi 120-130 iskua minuutissa ja jive kilpanopeudella, ja tiukasta nopeuserosta johtuen tanssit pysyivätkin muutaman vuoden eri tansseina. 90-luvun lopulla tanssijat alkoivat ihmettelemään, että mitenkäs ne välinopeudet tanssitaan ja tämän seurauksen näitä tansseja alettiin myös "virallisesti" opettamaan laajemmalla kaikkiin triplettiswingeihin sopivilla nopeuksilla. Jive ja boogi alkoivatkin lähestyä toisiaan ja nopeudesta muodostui ratkaiseva ero siihen että miten swingit tanssitaan.
Voisikin todeta että hitaat jivet tanssitaan boogimaisesti ja nopeat boogit tanssitaan jivemäisesti. Nyt kun kummankin tanssin askeleet ovat vapautettu suunnistaan eli rock askel voidaan tanssia boogiin ja vastaavasti vapaasuuntaiset kävelyt jiveen, niin ainoa todellinen ero on nopeudesta johtuvaa. Tietenkin boogarit tanssii nopeatkin mahdollisimman boogiemaisesti ja jivettäjät hitaat mahdollisimman jivemäisesti. Mutta se tanssilavojen jive on ollut aina boogimaista yhteisestä 80-luvun juurista johtuen. Ja sitähän se oli kilpajivekin silloin.
Silloin kun tanssikurssin aiheena on swing, niin nykyisin monella ohjaajalla on tapana niputtaa boogi ja jive samaksi tanssiksi. Spesiaalikurssella yritetään pitää tietty ero jiven ja boogin välillä, ja pidetään kiinni niiden tanssien norminopeuksista. - Jiwetewttyä
Rytmiswing kirjoitti:
Kilpatanssijive on määritelty noin 170-180 iskua minuutissa nopeudella tanssittavaksi, ja nykyinen kilpatanssityyli ei lavatanssiksi edes hyvin käy.
80-luvun letkeämpi kilpatyyli oli lähes sellaisenaan lavoille sovitettavissa ja käytännössä myös boogi on luonteeltaan lähes sama tanssi kuin 80-luvun jive. Boogin ykkös ja kakkos askeleet määriteltiin jiven rock askeleesta poiketen kävelyaskeliksi, kuitenkin aika vapain sunnin.
Lavatansseiksi jive ja boogi opetettiin tiukasti vakioiduilla nopeuksilla, boogi 120-130 iskua minuutissa ja jive kilpanopeudella, ja tiukasta nopeuserosta johtuen tanssit pysyivätkin muutaman vuoden eri tansseina. 90-luvun lopulla tanssijat alkoivat ihmettelemään, että mitenkäs ne välinopeudet tanssitaan ja tämän seurauksen näitä tansseja alettiin myös "virallisesti" opettamaan laajemmalla kaikkiin triplettiswingeihin sopivilla nopeuksilla. Jive ja boogi alkoivatkin lähestyä toisiaan ja nopeudesta muodostui ratkaiseva ero siihen että miten swingit tanssitaan.
Voisikin todeta että hitaat jivet tanssitaan boogimaisesti ja nopeat boogit tanssitaan jivemäisesti. Nyt kun kummankin tanssin askeleet ovat vapautettu suunnistaan eli rock askel voidaan tanssia boogiin ja vastaavasti vapaasuuntaiset kävelyt jiveen, niin ainoa todellinen ero on nopeudesta johtuvaa. Tietenkin boogarit tanssii nopeatkin mahdollisimman boogiemaisesti ja jivettäjät hitaat mahdollisimman jivemäisesti. Mutta se tanssilavojen jive on ollut aina boogimaista yhteisestä 80-luvun juurista johtuen. Ja sitähän se oli kilpajivekin silloin.
Silloin kun tanssikurssin aiheena on swing, niin nykyisin monella ohjaajalla on tapana niputtaa boogi ja jive samaksi tanssiksi. Spesiaalikurssella yritetään pitää tietty ero jiven ja boogin välillä, ja pidetään kiinni niiden tanssien norminopeuksista.Itse asiassa kovinkin kiinostavaa olisi löytää tanssinopettaja joka olisi aidosti kiinostunut ja halukas jakamaan osaamisensa juuri noista mitä toteat. Sillä oikeesti sillä on ero kun tanssissa on mukana oikea musiikin kuuleminen ja tulkinta. Ehkä jo sitten mennään siihen että pari olisi oltava riittävän harjaantunut samoin kuin ARG tangossa.
Mitä tuohon eroon tulee niin onhan se toden totta että erohan niissä on ja tanssillisesti hyvinkin nautittava ero. Lavoilla tosin on mentävä lähes aina noihin liukuma suuntiin molemmissa sillä harvoin on kuulevaa paria. - Rytmiswing
Jiwetewttyä kirjoitti:
Itse asiassa kovinkin kiinostavaa olisi löytää tanssinopettaja joka olisi aidosti kiinostunut ja halukas jakamaan osaamisensa juuri noista mitä toteat. Sillä oikeesti sillä on ero kun tanssissa on mukana oikea musiikin kuuleminen ja tulkinta. Ehkä jo sitten mennään siihen että pari olisi oltava riittävän harjaantunut samoin kuin ARG tangossa.
Mitä tuohon eroon tulee niin onhan se toden totta että erohan niissä on ja tanssillisesti hyvinkin nautittava ero. Lavoilla tosin on mentävä lähes aina noihin liukuma suuntiin molemmissa sillä harvoin on kuulevaa paria."Kuuntelen" hetken miten daami lähtee liikkeelle ja valitsen tyylin sen mukaisesti. Vallitseva tyyli jivessä on nykyisin aika lähellä "east coast swingiä" tai sitä boogia, ja kun kohdalle sattuu hyvä jivettäjä niin kyllähän siitä ilman muuta nauttii. Valitettavasti oma jivetyyli on päässyt vähän rappiolle, niin että se ei enää oikein rutiinilla toimi, vaan siihen joutuu tosissaan keskittymään.
Nykyisin osataan perusswingit niin hyvin joten harjaantuneisuudella ei ole kovin suurta väliä muuten kuin silloin kun haluaa tanssia tarkasti lajimukaisesti. Mielestäni mukautuminen musiikin mukaiseen tanssimiseen on monin verroin tärkeämpää, kuin tarkka lajinmukaisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676