Budhan sydänsutra

Sariputra

Tervehdys,

Lueskelen tässä Budhan sydänsutraa.

Mikä teidän mielestänne on ero lapsen viattomuudella ja Budhan lapsenkaltaisuudella?

14

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirchi

      Laspi on ja buddha tietää olla.

      • Sariputra

        Eikö tietäminen ja tiedostaminen ole eri asioita?

        Tiedän, että olen
        Tiedostan olemassaoloni...

        Eikö koko budhalaiuuden yksi ydin olet tiputtaa "tietäminen"

        Ongelmani on, et mitä enemmän tiedän, sitä vähemmän tiedän, mutta samalla olen tullut kyyniseksi ts. menetän lapsenkaltaisuuttani.
        Miten toimitte?


      • 073
        Sariputra kirjoitti:

        Eikö tietäminen ja tiedostaminen ole eri asioita?

        Tiedän, että olen
        Tiedostan olemassaoloni...

        Eikö koko budhalaiuuden yksi ydin olet tiputtaa "tietäminen"

        Ongelmani on, et mitä enemmän tiedän, sitä vähemmän tiedän, mutta samalla olen tullut kyyniseksi ts. menetän lapsenkaltaisuuttani.
        Miten toimitte?

        Sutraa lukiessani oivalsin. Kaikki kirjaimet olivat väärinpäin, kirja oli kirjoitettu ylösalaisin, en saanut teksteistä mitään selvää kunnes huomasin olevani kärpänen katossa, ja kirja oli tietysti väärinpäin. En voi tulla lukemalla budhalaiseksi, mutta kokemus on aivan eriasia.


      • Sariputra
        073 kirjoitti:

        Sutraa lukiessani oivalsin. Kaikki kirjaimet olivat väärinpäin, kirja oli kirjoitettu ylösalaisin, en saanut teksteistä mitään selvää kunnes huomasin olevani kärpänen katossa, ja kirja oli tietysti väärinpäin. En voi tulla lukemalla budhalaiseksi, mutta kokemus on aivan eriasia.

        miten kärpäsenä olo sujuu tänään?


      • 073
        Sariputra kirjoitti:

        miten kärpäsenä olo sujuu tänään?

        No, elämäähän se on tämäkin, olla kärpänen. On vaikea saada kontaktia ihmisiin, tätäkin viestiä välittää eräs valaistunut buddha. Yks toinen valaistunut lupasi laittaa minut wc pöntön viereen asumaan, kotoinen tuoksu pitää olla ettei näe painajaisia.


      • Sariputra
        073 kirjoitti:

        No, elämäähän se on tämäkin, olla kärpänen. On vaikea saada kontaktia ihmisiin, tätäkin viestiä välittää eräs valaistunut buddha. Yks toinen valaistunut lupasi laittaa minut wc pöntön viereen asumaan, kotoinen tuoksu pitää olla ettei näe painajaisia.

        miksi sinun pitää olla kärpänen wc.ssä?

        prinsillä on menetettävänään koko valtakunta, kärpäsellä ei mitään. Kumpi on autenttisempi luopuessaan?


      • 073
        Sariputra kirjoitti:

        miksi sinun pitää olla kärpänen wc.ssä?

        prinsillä on menetettävänään koko valtakunta, kärpäsellä ei mitään. Kumpi on autenttisempi luopuessaan?

        Me kärpäset emme mieti mitään muuta tästä mallisesta mammonasta kuin sen vain mikä pitää jalat katossa, emme siis ole kateellisia prinssin valtakunnalle kun meillä on kaikki mitä tarvitsemme. Olen paljon onnellisempi köyhänä kärpäsenä, kuin prinssinä, joka joutuu tekemään tarpeensa pönttöön. Huomaan myös hyvin paljon muuta ihmisistä täältä ylhäältä päin, seurailen esim. sitä, miten he nyt käyttävät kotiani kun olen ns. poistettu, he syövät ruokani, juovat minun maljastani, mutta kun tätä kaikkea seurailen olen jatkuvasti onnellisempi osaani kuin nämä ihmiset.


      • Sariputra
        073 kirjoitti:

        Me kärpäset emme mieti mitään muuta tästä mallisesta mammonasta kuin sen vain mikä pitää jalat katossa, emme siis ole kateellisia prinssin valtakunnalle kun meillä on kaikki mitä tarvitsemme. Olen paljon onnellisempi köyhänä kärpäsenä, kuin prinssinä, joka joutuu tekemään tarpeensa pönttöön. Huomaan myös hyvin paljon muuta ihmisistä täältä ylhäältä päin, seurailen esim. sitä, miten he nyt käyttävät kotiani kun olen ns. poistettu, he syövät ruokani, juovat minun maljastani, mutta kun tätä kaikkea seurailen olen jatkuvasti onnellisempi osaani kuin nämä ihmiset.

        Miksi vertaat. Sinun täytyy oikeasti kokea olevasi alempana, muuten sinun ei tarvitsisi verrata itseäsi muhin.

        "muoto on tyhjyyttä, tyhjyys on muotoa.."

        Katosta katsominen ei ole tietoisuutta, vaan temppuilua.


    • LÄTS!

      ovat lapsia jotka tietävät.

    • bb

      ...tietää asiat luonnostaan, mutta ei anylysoi liikaa ja saivartele niillä päätään sekaisin.

      • ert5po

        Ei Sidhartakaan tiennyt. Hän käytti valtavan määrä aikaa asioiden miettimiseen ennen kuin tiesi, miten asiat ovat.


      • Sariputra
        ert5po kirjoitti:

        Ei Sidhartakaan tiennyt. Hän käytti valtavan määrä aikaa asioiden miettimiseen ennen kuin tiesi, miten asiat ovat.

        Hauska, kun ert5po kutsut Budhaa etunimeltä Siddhartha...näin ehkä pitäisikin, jotta ymmärtäisi hänen olleen tavallinen ihminen. Välillä koen, että olen kuin tyhmä lapsi, jolle aikuinen yrittää selittää asiaa (siis joku budha)..se tekee koko meditaation haarjoittamisesta inhimillisimmän tai lähestyttävämmän, kun vastauksia ei haeta omnipotentilta Jumalalta.

        Miten te koette Budhan? Jumala, tavallinen ihminen, ystävä, jumalallinen ihminen, valaistunut ihmeolento jne jne...?


      • ert5po
        Sariputra kirjoitti:

        Hauska, kun ert5po kutsut Budhaa etunimeltä Siddhartha...näin ehkä pitäisikin, jotta ymmärtäisi hänen olleen tavallinen ihminen. Välillä koen, että olen kuin tyhmä lapsi, jolle aikuinen yrittää selittää asiaa (siis joku budha)..se tekee koko meditaation haarjoittamisesta inhimillisimmän tai lähestyttävämmän, kun vastauksia ei haeta omnipotentilta Jumalalta.

        Miten te koette Budhan? Jumala, tavallinen ihminen, ystävä, jumalallinen ihminen, valaistunut ihmeolento jne jne...?

        Minä koen heidät tiennäyttäjiksi. Siddharta ja muut buddhat neuvovat meille, miten toimia pyrkimyksissä kohti valaistumista, tai ainakin kohti parempaa elämää.

        "Sanskritin ja pālin sana buddha (बुद्ध) tarkoittaa perusmerkityksenään 'herännyt'. Uskonnollisissa yhteyksissä sillä viitataan valaistumiseen, joka on buddhalaisen harjoituksen päämäärä.

        Tiibetiksi buddha on sangye. Tiibetin sang merkitsee kaikista tahroista ja epäselvyyksistä täysin puhdistunutta ja gye merkitsee kaikkien ominaisuuksien ja viisauden täydellistä avautumista, esiintuloa tai heräämistä.

        Sanalla "buddha" tarkoitetaan usein Siddhārtha Gautamaa eli buddhalaisuuden historiallista perustajaa. Varsinkin mahāyāna- ja vajrayāna-buddhalaisissa kirjoituksissa ja traditioissa tunnetaan suuri joukko buddhia. Esimerkiksi Bhadrakalpika-sutran mukaan tämän maailmankauden (kalpan) aikana nimittäin ilmestyy peräti tuhat buddhaa."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddha


      • Sariputra
        ert5po kirjoitti:

        Minä koen heidät tiennäyttäjiksi. Siddharta ja muut buddhat neuvovat meille, miten toimia pyrkimyksissä kohti valaistumista, tai ainakin kohti parempaa elämää.

        "Sanskritin ja pālin sana buddha (बुद्ध) tarkoittaa perusmerkityksenään 'herännyt'. Uskonnollisissa yhteyksissä sillä viitataan valaistumiseen, joka on buddhalaisen harjoituksen päämäärä.

        Tiibetiksi buddha on sangye. Tiibetin sang merkitsee kaikista tahroista ja epäselvyyksistä täysin puhdistunutta ja gye merkitsee kaikkien ominaisuuksien ja viisauden täydellistä avautumista, esiintuloa tai heräämistä.

        Sanalla "buddha" tarkoitetaan usein Siddhārtha Gautamaa eli buddhalaisuuden historiallista perustajaa. Varsinkin mahāyāna- ja vajrayāna-buddhalaisissa kirjoituksissa ja traditioissa tunnetaan suuri joukko buddhia. Esimerkiksi Bhadrakalpika-sutran mukaan tämän maailmankauden (kalpan) aikana nimittäin ilmestyy peräti tuhat buddhaa."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddha

        jos niin, niin miten se eroaa "klassisesta" (intialaisesta) buddhalaisuudesta noin keskeisiltä elementeilta.? Muuten, tuossa tänään yleltä tulevalla bbcn dokkarissa oli mielestäni aika hyvin saatu esille sen alun perin ranskalaisen tiibetin buddhalaisuutta harjoittavan henkilön meditatiivinen laatu (kutsun tällä sanalla, kun en muuta parempaa keksi). Hänessä oli jotain saman tapaista humoristista surumielistäkin yksinkertaista valoisuutta kuin dalai lamassa ja tiibetiläisissä yleensä. Minä symppaan täysillä tiibetin buddhalaisia, mutta se ei varsinaisesti ole minun tieni kuitenkaan. Jotain kohtalon omaista minulla tiibetiläisten kanssa aina kuitenkin tapahtuu; olin daram salassa kauan sitten, luonani on vieraillut korkeaarvoisia lamoja (ystävieni kutsusta), paras koskaan ottamini valokuva on tiibetiläisistä jne jne.

        toisaalta, miksi on niin, että vaikka koko tiibetin kansa harjoitti meditaatioita vuosituhansia (jopa kolmas osa väestöstä oli luostareissa), heidät onnistutaan tuhoamaan?

        Vielä, tuli tässä villi idea väestön kasvun pysäyttämiseksi. Eikö hieno, moderni ratkaisu olisi, että kolmasosa ihmisistä laittettaisiin luostareihin meditoimaan (jolloin he eivät sikiäisi holtittomasti). Väestöräjähdys saataisiin kuriin ja koko ihmiskunnan tietoisuus nousisi?

        Lähtisitkö sinä vapaaehtoisena?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe