Harvinaisin satama?

Muistoja kehiin

Mika on mielestanne harvinaisin satama missa oltte kayneet?Ts.missa mielestanne ei Suomilaiva ole aivan
jokapaivainen naky.Pistaisin aloitukseksi Pepel Island Sierra Leonessa ja vaikkapa Caripito Venezuelassa.

189

7867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KapteeniMeri

      Kieta Bougainville saarella. Pari kertaa viety raskasta polttooljya sinne 80-luvulla. Finntimber ehka lastasi kuparimalmia siella ?????

      • nilsunorja

        myös ms pampero lastasi kuparia hampuriin ja eikos sielläkin ollut suomipoika töissa paikallis tehtaassa


    • ...ja Come By Chance

      • rolling

        harvinaisia satamia on tullut kolutuksi. Otetaan esim Amazonin sivujoella syvällä viidakossa tuli poiketusi ( M/S Peter ja M/S Pamela) ja bauxiittia lastasimme. On vaan sataman nimi unohtunut.
        Sitten on Warri-riverilla (Nigeria) pieni satama jossa purimme kappaletavaraa. Maracaibonin lahdella (Venezuela) jokin pieni satama, ei taaskaan nimeä. Kyllähän niitä löytyisi vaikka kuinka ympäri maailmaa, tässä nyt aluksi.


      • rolling kirjoitti:

        harvinaisia satamia on tullut kolutuksi. Otetaan esim Amazonin sivujoella syvällä viidakossa tuli poiketusi ( M/S Peter ja M/S Pamela) ja bauxiittia lastasimme. On vaan sataman nimi unohtunut.
        Sitten on Warri-riverilla (Nigeria) pieni satama jossa purimme kappaletavaraa. Maracaibonin lahdella (Venezuela) jokin pieni satama, ei taaskaan nimeä. Kyllähän niitä löytyisi vaikka kuinka ympäri maailmaa, tässä nyt aluksi.

        Kylä nimeltä Puerto Ordaz, satama Punta Cuchillo, 192 mailia Orinoco Riveriä ylöspäin. 4 kertaa olen käynyt siellä. Oliskos Nielsenin bulkkeritkin siellä käyneet, sillä öljysataman lähellä lastattiin malmia.
        Karibian rahtaussopimuksissa oli pykälä: "Except River Orinoco". Kongolaiset kyllä kävivät myös siellä.


      • Even keel
        rolling kirjoitti:

        harvinaisia satamia on tullut kolutuksi. Otetaan esim Amazonin sivujoella syvällä viidakossa tuli poiketusi ( M/S Peter ja M/S Pamela) ja bauxiittia lastasimme. On vaan sataman nimi unohtunut.
        Sitten on Warri-riverilla (Nigeria) pieni satama jossa purimme kappaletavaraa. Maracaibonin lahdella (Venezuela) jokin pieni satama, ei taaskaan nimeä. Kyllähän niitä löytyisi vaikka kuinka ympäri maailmaa, tässä nyt aluksi.

        Oli varmaankin Jari-joella Munguba, lastattiin siellä sellua. Voi olla, että bauksiittikaija oli jollain eri nimellä


      • Barba-
        styyri kirjoitti:

        Kylä nimeltä Puerto Ordaz, satama Punta Cuchillo, 192 mailia Orinoco Riveriä ylöspäin. 4 kertaa olen käynyt siellä. Oliskos Nielsenin bulkkeritkin siellä käyneet, sillä öljysataman lähellä lastattiin malmia.
        Karibian rahtaussopimuksissa oli pykälä: "Except River Orinoco". Kongolaiset kyllä kävivät myös siellä.

        Tuo paikka ei ihan kylän nimeä ansaitse. Kolmekymmentä vuotta sitten kun laivalla siella vierailin niin, sen asukasluku oli runsas 400.000 . Nyt se on miljoona neljäsataatuhatta (1.400.000)


      • rolling
        styyri kirjoitti:

        Kylä nimeltä Puerto Ordaz, satama Punta Cuchillo, 192 mailia Orinoco Riveriä ylöspäin. 4 kertaa olen käynyt siellä. Oliskos Nielsenin bulkkeritkin siellä käyneet, sillä öljysataman lähellä lastattiin malmia.
        Karibian rahtaussopimuksissa oli pykälä: "Except River Orinoco". Kongolaiset kyllä kävivät myös siellä.

        kanssa kävin (Peter ja Pamela) lastaamassa bauxsite kuormat Kanadaan ja Baton Roughen. Lastauspaikka oli amazonin sivujoella syvällä viidakossa. Ei siis Venzuelassa.


      • Barba- kirjoitti:

        Tuo paikka ei ihan kylän nimeä ansaitse. Kolmekymmentä vuotta sitten kun laivalla siella vierailin niin, sen asukasluku oli runsas 400.000 . Nyt se on miljoona neljäsataatuhatta (1.400.000)

        Kävin siellä ensimmäistä kertaa -75 eli 35 vuotta sitten ja terminaali oli silloin Philips Petroleumin omistuksessa. Lastimme oli viimeinen kyseisen operaattorin lähettämä, sillä Venezuela kansallisti kyseisen terminaalin. Paikka sillloin oli nimenomaan "hökkelikylä", jossa ei montaa kerrostaloa ollut. Viimeisin kerta vuodelta -77, jolloin kaupungistuminen oli alkanut jossain määrin. Nopea tempo kehityksessä öljyvarojen läheisyydessä on tuttua muuallakin maailmassa.


      • Kompassen
        rolling kirjoitti:

        harvinaisia satamia on tullut kolutuksi. Otetaan esim Amazonin sivujoella syvällä viidakossa tuli poiketusi ( M/S Peter ja M/S Pamela) ja bauxiittia lastasimme. On vaan sataman nimi unohtunut.
        Sitten on Warri-riverilla (Nigeria) pieni satama jossa purimme kappaletavaraa. Maracaibonin lahdella (Venezuela) jokin pieni satama, ei taaskaan nimeä. Kyllähän niitä löytyisi vaikka kuinka ympäri maailmaa, tässä nyt aluksi.

        Oliskohan ollut Amuay Bay siellä Maracaibo-lahdella. Käytiin siellä muutamia kertoja ruotsalaisella villin linjan tankilla m/t Kronoholmilla.


      • lahtia
        Kompassen kirjoitti:

        Oliskohan ollut Amuay Bay siellä Maracaibo-lahdella. Käytiin siellä muutamia kertoja ruotsalaisella villin linjan tankilla m/t Kronoholmilla.

        amaya bay, maracaibo ja mirabel tankki paikkoja venezuelassa,vaalean puniset haikarat istui kaijalla.


      • exmerenmies
        Kompassen kirjoitti:

        Oliskohan ollut Amuay Bay siellä Maracaibo-lahdella. Käytiin siellä muutamia kertoja ruotsalaisella villin linjan tankilla m/t Kronoholmilla.

        1964 65 ajoimme Nesteen Jurmolla vakituiseen Naantalin-Amuay Bayn linjaa.Ehdin käydä siellä
        kahdeksan kertaa,ennenkuin minun piti mennä suorittamaan asevelvollisuuttani laivastossa,
        Turun Pansiossa.Kuinka kauan Jurmo tätä reittiä kaikkiaan sahasi,en tiedä.Viimeisen kerran
        kävin Amuay Bayssa norjalaisella tankkilaivalla 1969. Matti Salo
        [email protected]


      • styyri kirjoitti:

        Kylä nimeltä Puerto Ordaz, satama Punta Cuchillo, 192 mailia Orinoco Riveriä ylöspäin. 4 kertaa olen käynyt siellä. Oliskos Nielsenin bulkkeritkin siellä käyneet, sillä öljysataman lähellä lastattiin malmia.
        Karibian rahtaussopimuksissa oli pykälä: "Except River Orinoco". Kongolaiset kyllä kävivät myös siellä.

        Kävimme Algotin Ronnyn kanssa myös sielä Orinogolla vuosi taisi olla 1969. Ajoimme jokea ylös varmaan yli 10 tuntia, en enää tarkkaan muista. Lastattiin öljyä. Takaisin tultiin yöaikaan, joella melkein kaikki poijut pimeänä, oli se seikkailua se takaisin tulo. Selvittiin kuitenkin.


      • lahtia
        lahtia kirjoitti:

        amaya bay, maracaibo ja mirabel tankki paikkoja venezuelassa,vaalean puniset haikarat istui kaijalla.

        amerikan neitsytsaaret st:croix hessin jalostamosta jaettiin oljyä itärannikolle, entinen tanskien saari


      • Topi Vaan
        lahtia kirjoitti:

        amaya bay, maracaibo ja mirabel tankki paikkoja venezuelassa,vaalean puniset haikarat istui kaijalla.

        No mitä erikoista noissa Amaya Bayssa ja Maracaibossa oli? Kumpikin isoja öljysatamia. Amaya Bay ei muuten ole Maracaibon lahdella vaan Paraguanan niemellä, Punto Fijo nimisen kaupungin kupeessa. Vieressä Punta Cardon, jonka varmasti illanviettopaikkana noihin aikoihin Amaya Bayssa maihin ehtineet muistavat. Joskus 60-70 lukujen vaihteessa kävin sekä Maracaibossa että Amaya Bayssa ja siihen aikaan suomalaiset tankkilaivat, ainakin Algotin, olivat tuolla maailman kolkalla (Karibialla) tuttuja. Punto Fijo tuli tutummaksi, koska olin siellä sairaalaassa ja hotellissa odottelemassa kyytiä Suomeen yhteensä kolme viikkoa.

        Erikoisin satama missä lastattiin on ehdottomasti Himanka. Propsilasti rediltä Koperiin.


      • v.... v......
        rolling kirjoitti:

        harvinaisia satamia on tullut kolutuksi. Otetaan esim Amazonin sivujoella syvällä viidakossa tuli poiketusi ( M/S Peter ja M/S Pamela) ja bauxiittia lastasimme. On vaan sataman nimi unohtunut.
        Sitten on Warri-riverilla (Nigeria) pieni satama jossa purimme kappaletavaraa. Maracaibonin lahdella (Venezuela) jokin pieni satama, ei taaskaan nimeä. Kyllähän niitä löytyisi vaikka kuinka ympäri maailmaa, tässä nyt aluksi.

        olisko ollu porto trombetas se sivuhaaran kylä ei oikeen saa selvää tost vastakirjasta
        fungin kans tuli käytyy sillo viäl kesken eränen kylä mut tärkein oli valmis ranta ravintola.
        kaija niin lyhyt et joutu haalaamaan ku elevaattori ei riittäny.


      • M/T Signy
        lahtia kirjoitti:

        amaya bay, maracaibo ja mirabel tankki paikkoja venezuelassa,vaalean puniset haikarat istui kaijalla.

        Maracaibo- lahdella Puerto Miranda. Taksi vei helkkarin kauas viidakkoon. Siellä merenkulkijoille tarkoitettu viihdekeskus. Palvelut kohillaan, saldot sinisenä.
        Curacaossa, Willemstaatissa taksi vei Campo Alegriaan. Palvelut kohillaan, saldot sinisenä. Näitä on vaan niin nostalgista muistella, silloisena kuustoistavuotiaana poikana kun ei ollut huolta huomisesta. Ulosmaksurahat tuli vastikkeista ja viikon kun oli listalla ni uus jobi hanskassa. Siihen aikaan (60 luvulla) oli muutenkin erikoista tämä maailman meno. 14000 tonnin "Signy" tankkerissa oli muistaakseni 35 hengen miehistö ja Algot sai rahtirahansa ja merimiehillekin riitti jonkunnäköstä palkkaa maksettavaksi Eli kaikki olivat suhtkoht tyytyväisiä. Nykyään ei kellekään tunnu riittävän mikään. PS. ei kannata ottaa kovinkaan vakavasti vanhan skönön muistelmia, kunhan muistelin vaan.


      • wanha beduiini
        rolling kirjoitti:

        harvinaisia satamia on tullut kolutuksi. Otetaan esim Amazonin sivujoella syvällä viidakossa tuli poiketusi ( M/S Peter ja M/S Pamela) ja bauxiittia lastasimme. On vaan sataman nimi unohtunut.
        Sitten on Warri-riverilla (Nigeria) pieni satama jossa purimme kappaletavaraa. Maracaibonin lahdella (Venezuela) jokin pieni satama, ei taaskaan nimeä. Kyllähän niitä löytyisi vaikka kuinka ympäri maailmaa, tässä nyt aluksi.

        Paikka oli Trombetas, vartin kanoottimatka pieneen huorahaussiin, tuli käytyä muutaman kerran Alcoan kanooteilla.


      • Skånepåg
        M/T Signy kirjoitti:

        Maracaibo- lahdella Puerto Miranda. Taksi vei helkkarin kauas viidakkoon. Siellä merenkulkijoille tarkoitettu viihdekeskus. Palvelut kohillaan, saldot sinisenä.
        Curacaossa, Willemstaatissa taksi vei Campo Alegriaan. Palvelut kohillaan, saldot sinisenä. Näitä on vaan niin nostalgista muistella, silloisena kuustoistavuotiaana poikana kun ei ollut huolta huomisesta. Ulosmaksurahat tuli vastikkeista ja viikon kun oli listalla ni uus jobi hanskassa. Siihen aikaan (60 luvulla) oli muutenkin erikoista tämä maailman meno. 14000 tonnin "Signy" tankkerissa oli muistaakseni 35 hengen miehistö ja Algot sai rahtirahansa ja merimiehillekin riitti jonkunnäköstä palkkaa maksettavaksi Eli kaikki olivat suhtkoht tyytyväisiä. Nykyään ei kellekään tunnu riittävän mikään. PS. ei kannata ottaa kovinkaan vakavasti vanhan skönön muistelmia, kunhan muistelin vaan.

        Aika entinen ei koskaan enään palaa :(


      • Skånepåg
        Topi Vaan kirjoitti:

        No mitä erikoista noissa Amaya Bayssa ja Maracaibossa oli? Kumpikin isoja öljysatamia. Amaya Bay ei muuten ole Maracaibon lahdella vaan Paraguanan niemellä, Punto Fijo nimisen kaupungin kupeessa. Vieressä Punta Cardon, jonka varmasti illanviettopaikkana noihin aikoihin Amaya Bayssa maihin ehtineet muistavat. Joskus 60-70 lukujen vaihteessa kävin sekä Maracaibossa että Amaya Bayssa ja siihen aikaan suomalaiset tankkilaivat, ainakin Algotin, olivat tuolla maailman kolkalla (Karibialla) tuttuja. Punto Fijo tuli tutummaksi, koska olin siellä sairaalaassa ja hotellissa odottelemassa kyytiä Suomeen yhteensä kolme viikkoa.

        Erikoisin satama missä lastattiin on ehdottomasti Himanka. Propsilasti rediltä Koperiin.

        Amuaybay :)


      • Masthuggstorget
        Kompassen kirjoitti:

        Oliskohan ollut Amuay Bay siellä Maracaibo-lahdella. Käytiin siellä muutamia kertoja ruotsalaisella villin linjan tankilla m/t Kronoholmilla.

        Pientä tarkistusta. Amuay Bay sijaitsee Venezuelan lahdella. Olin myös puolikkaana m/t Kronoholmissa 50-60 lukujen vaihteessa ja käytiin sinä aikana kerran Amuay Bayssa. Enimmäkseen lastattiin Aruban San Nicolaasissa ja Persian lahdella.


      • Masthuggstorget
        Skånepåg kirjoitti:

        Aika entinen ei koskaan enään palaa :(

        Amuay Bayssa oli samankaltainen paikka. Taxilla mentiin kapeata viidakkopolkua aika kauan. Lopulta tultiin aukiolle, jossa iso 2-kerroksinen rakennus, jonka läpi kasvoi iso puu. Alakerrassa kapakka ja toisessa kerroksessa tyttöjen vastaanottohuoneet. Paikka oli Venezuelan valtion ylläpitämä. Tytöillä oli säännölliset lääkärintarkastukset, joten olivat terveitä. Järjestystä piti joukko mustaviiksisiä carabinieeriä. Siinä isossa kapakan keskellä olevassa puussa oli helvetisti pieniä apinoita, jotka hyppivät olkapäillä ja yrittivät tutkia taskuja. Vuosi oli 1959. Mahtaako olla paikka enää auki. Tosin joitakin syntisiä satamakortteleita on vielä tallella. Ne ovat vaan nykyään turistimestoja.


      • Skånepåg
        Masthuggstorget kirjoitti:

        Amuay Bayssa oli samankaltainen paikka. Taxilla mentiin kapeata viidakkopolkua aika kauan. Lopulta tultiin aukiolle, jossa iso 2-kerroksinen rakennus, jonka läpi kasvoi iso puu. Alakerrassa kapakka ja toisessa kerroksessa tyttöjen vastaanottohuoneet. Paikka oli Venezuelan valtion ylläpitämä. Tytöillä oli säännölliset lääkärintarkastukset, joten olivat terveitä. Järjestystä piti joukko mustaviiksisiä carabinieeriä. Siinä isossa kapakan keskellä olevassa puussa oli helvetisti pieniä apinoita, jotka hyppivät olkapäillä ja yrittivät tutkia taskuja. Vuosi oli 1959. Mahtaako olla paikka enää auki. Tosin joitakin syntisiä satamakortteleita on vielä tallella. Ne ovat vaan nykyään turistimestoja.

        Minä sain sieltä Marialta matkamuiston jonka hoiti sitten leguri Tetrault Montrealissa ;)


      • Anonyymi
        exmerenmies kirjoitti:

        1964 65 ajoimme Nesteen Jurmolla vakituiseen Naantalin-Amuay Bayn linjaa.Ehdin käydä siellä
        kahdeksan kertaa,ennenkuin minun piti mennä suorittamaan asevelvollisuuttani laivastossa,
        Turun Pansiossa.Kuinka kauan Jurmo tätä reittiä kaikkiaan sahasi,en tiedä.Viimeisen kerran
        kävin Amuay Bayssa norjalaisella tankkilaivalla 1969. Matti Salo
        [email protected]

        Appeni Veikko V. oli tuolloin laivan päällikkö. Vmoni oli pikkutyttönä mukana reissulla. Meiltä löytyy paljon valokuvia tuolta matkalta.


    • Even keel

      -75 vietiin Englannista käytettyjä autonrenkaita Pohjankuruun, sieltä laiva huilaamaan Tolkkisiin

    • Repesko.

      Blue fields Nikaraguan atlantin rantsussa on kato aika harvinainen. korkeasaaressa jumalauta kay usein suomen lipun alla seilaava loisto risteilia mut se loppuu pian ko virolaiset napin painajat ottaa linjan haltuun.

    • koneoppilas

      Löytyy niitä kotimaastaakin tai löytyi.
      Metsäliiton Silva lastasi kotimaassa propsia usein mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Esimerkiksi Oravainen Vaasan pohjoispuolella ja muutama muukin paikka oli, mutta nimet eivät ole enää päässä. Lastaus tapahtui suoraan merestä ja ympäristö oli luonnon tilassa joka silloin oli vielä puhdasta. Paikat olivat suojaisassa saaristossa laiva tietenkin ankkurissa. Iltaisin ongittiin ja soudeltiin, ei ollut lentoemäntiä eikä merimiehen ystäviä tarjolla.
      Eksoottisempaa oli tietenkin ulkomailla, mutta kotimaisuuttakaan unohtamatta tämä piti julkituoda.

      • Repesko.

        Joo Bertsullakin oli kato laho laituri Perselammella. Siihen kato mentiin Bertsun vuotavalla rutsarilla ja purettiin naapurin aijan katiskasta pollityt madat fisut jumalauta. lastaaminen tapahtu kato oiseen aikaan hissuksiin vesilla.


      • suitset

        joo niin lastattiin 1964 ja argangelin pikkukylistä haettiin propsia ja vietiin englantiin


    • Varmaan nuo Erikssonin pienemmissä jää öö-laivoissa seilanneet pystyvät kertomaan mitä eksoottisimmista paikoista. Itselläni botskit olivat sen verran kookkaita, ettei joka maitolaituriin päässyt. Repesko-dotin mainitseman Bluefieldsin vastapainoksi heitän Nicaraguan Tyynen meren puolella olevan Corinton. Mieleeni muljahtaa nyt äkkiseltään seuraavat satamat, ei varmaan harvinaisia, muttei niissä finskin linjalaivatkaan kai poikkeilleet; Oita/Japani, Tsamkong/Kiina, Nhulunbuy/Australia, Fao/Irak, Djibouti/TFAI, Maputo/Mosambik jne. Ai niin, Pulau Sambu/Indonesia, joka lienee kaukoidän tankkerimiehille tuttu. Ja vielä Gadani Beach/Pakistan, josta varmaan harva laiva enää poistui...

      • jenkki-junkki

        Hanasaari Tellholmin kanssa kun tuotiin kolia Gdyniasta tai Gdanskista Hanasaareen eikä yhtäkään tullia näkyny ni se oli ku lottovoitto


      • Konekalle.
        jenkki-junkki kirjoitti:

        Hanasaari Tellholmin kanssa kun tuotiin kolia Gdyniasta tai Gdanskista Hanasaareen eikä yhtäkään tullia näkyny ni se oli ku lottovoitto

        Laplaattaa ylös ohi Rosarion Diemantte ( siis Argettiinassa 1952 )

        Jaavalla Tropolinko ( ei laituria ) 1953


      • :-)
        Konekalle. kirjoitti:

        Laplaattaa ylös ohi Rosarion Diemantte ( siis Argettiinassa 1952 )

        Jaavalla Tropolinko ( ei laituria ) 1953

        Mauritiuksella 1975.....pari kuukautta siellä Tramontanan kanssa "maattiin" ;D Ei kyllä muita Suomi kippoja näkynyt.


      • Läheltä seurannut
        jenkki-junkki kirjoitti:

        Hanasaari Tellholmin kanssa kun tuotiin kolia Gdyniasta tai Gdanskista Hanasaareen eikä yhtäkään tullia näkyny ni se oli ku lottovoitto

        Milloin ilmarin laiva pääsi hanasaareen niin ettei yhtään tullia näkynyt?
        Jos ei näkynyt, niin olivat ilmeisesti hiilikasan takana kytiksellä.
        No, Luxua tuli kuitenkin.


      • jenkki-junkki
        Läheltä seurannut kirjoitti:

        Milloin ilmarin laiva pääsi hanasaareen niin ettei yhtään tullia näkynyt?
        Jos ei näkynyt, niin olivat ilmeisesti hiilikasan takana kytiksellä.
        No, Luxua tuli kuitenkin.

        Tellholm pääsi monesti 76-78 hanasaareen ilman tullia kun toi joka viikko kolia
        Puolasta Suomeen ,,..Itseasiassa Ilmari itse sanoi Hesarissa ei meillä ole mitään ongelmia alkoholin kanssa ..heh olin mukana en lähellä ..


      • LGL
        :-) kirjoitti:

        Mauritiuksella 1975.....pari kuukautta siellä Tramontanan kanssa "maattiin" ;D Ei kyllä muita Suomi kippoja näkynyt.

        Mauritius, Port Louis, oli jo 1975 itsenäinen valtio.
        Ajettiin vuonna 1967-68 Euroopasta Itä- ja Eteläafrikkaan ja Mauritiukseen linjaa!!
        Kieltämättä koko Mauritiuksen saari oli (en tiedä onko enää) todellinen paratiisi.
        On vieläkin laatikossa leimaamattomia postimerkkejä saaresta. Silloin Mauritius kuului Englantiin.


      • :-)
        LGL kirjoitti:

        Mauritius, Port Louis, oli jo 1975 itsenäinen valtio.
        Ajettiin vuonna 1967-68 Euroopasta Itä- ja Eteläafrikkaan ja Mauritiukseen linjaa!!
        Kieltämättä koko Mauritiuksen saari oli (en tiedä onko enää) todellinen paratiisi.
        On vieläkin laatikossa leimaamattomia postimerkkejä saaresta. Silloin Mauritius kuului Englantiin.

        Tytöt siellä opettelivat kokematonta meikäpoikaa :D


      • Skånepåg
        :-) kirjoitti:

        Tytöt siellä opettelivat kokematonta meikäpoikaa :D

        Jep,never forget "Golden Moon" and the girls.-


    • 80-luvulla

      Callao Peru, laivastotukikohta.

      • topreemi

        Harvinaisia no aluksi SantThomas( Guatemala).Limon(CostaRica).Yksi oli Willebroek ,Belgiassa ,Doriksen veti hinaaja perä edellä kanavaa pitkin, kilometrejä en muista mutta Brysseliin oli siitä n.30km.Paikallisessa lehdessä etusivulla kuva laivasta ei ollut sen kokoinen ennen käynyt.Pää osa massa lastista lossattiin ensin Antverpeniin.


      • lahtia
        topreemi kirjoitti:

        Harvinaisia no aluksi SantThomas( Guatemala).Limon(CostaRica).Yksi oli Willebroek ,Belgiassa ,Doriksen veti hinaaja perä edellä kanavaa pitkin, kilometrejä en muista mutta Brysseliin oli siitä n.30km.Paikallisessa lehdessä etusivulla kuva laivasta ei ollut sen kokoinen ennen käynyt.Pää osa massa lastista lossattiin ensin Antverpeniin.

        olisiko ollut willembrook tuntuu tutulta


      • topreemi
        lahtia kirjoitti:

        olisiko ollut willembrook tuntuu tutulta

        Kyllä se oli Willebroek.Näkyy oleva kartalla vieläkin.


      • maanrapu
        topreemi kirjoitti:

        Kyllä se oli Willebroek.Näkyy oleva kartalla vieläkin.

        Brysselin lähellä käytiin ilmeisesti willembrookissa, kanava oli niin ahdas, että mastoon tarttui suuria lehtipuun oksia. vuosi oli -61 ja alus Algotin Advance.
        Myöskin Köping kauniissa keskiruotsissa on jäänyt mieleen.


      • suomibaaari
        maanrapu kirjoitti:

        Brysselin lähellä käytiin ilmeisesti willembrookissa, kanava oli niin ahdas, että mastoon tarttui suuria lehtipuun oksia. vuosi oli -61 ja alus Algotin Advance.
        Myöskin Köping kauniissa keskiruotsissa on jäänyt mieleen.

        http://www.aijaa.com/v.php?i=5944481.jpg


    • kakskasi

      Eräs etäinen sukulainen asuu Yhdysvalloissa Superior-järven rannalla. Muisteli että siellä oli joskus 80-luvulla vieraillut suomalainen laiva. En muista paikkakuntaa missä hän asuu, mutta tuskin kovin moni suomalainen merimies on siellä päässyt suomalaisella laivalla vierailemaan.

      • Trasseli

        Tulikäytyä tällä järvellä Svenssonin patti kaupunki DULUT täynnä skandinaavia.


      • rolling
        Trasseli kirjoitti:

        Tulikäytyä tällä järvellä Svenssonin patti kaupunki DULUT täynnä skandinaavia.

        useamman kerran poikennut Nilsun bulkkereilla. Lastauspaikkana oli myös Duluthin lisäksi Thunder Bay.
        Kyllä siellä Suomen lippuja on nähty.


      • rolling kirjoitti:

        useamman kerran poikennut Nilsun bulkkereilla. Lastauspaikkana oli myös Duluthin lisäksi Thunder Bay.
        Kyllä siellä Suomen lippuja on nähty.

        Oli 76 tai 77 kun nilsun Pamelalla vietiin yksi lasti Chicagoon ja lastattiin sitten Duluthissa. En tiedä pettääkö muistini, mutta jotenkin mulle jäi muistikuva, että matkalla Duluthiin jouduttiin pysähtymään ennen jotain siltaa ja maista tuli porukka katkaisemaan maston ylärakenteita, jotta sillan ali päästiin tyhjänä. Sillan jälkeen hitsattiin irrotettu osa takaisin. Olenko nähnyt unta vai oliko siellä jossain niin matala silta?


      • kelju koo
        rolling kirjoitti:

        useamman kerran poikennut Nilsun bulkkereilla. Lastauspaikkana oli myös Duluthin lisäksi Thunder Bay.
        Kyllä siellä Suomen lippuja on nähty.

        nilsun pikku pulkit kara,kelo,peter,puhos,pamela mahtuivat sulkuihin joita on 27 kappaletta, välillä oli monta yhtäaikaa järvillä, eli oltiin hoidossa thunder bayissä


      • trasselia
        Sparks kirjoitti:

        Oli 76 tai 77 kun nilsun Pamelalla vietiin yksi lasti Chicagoon ja lastattiin sitten Duluthissa. En tiedä pettääkö muistini, mutta jotenkin mulle jäi muistikuva, että matkalla Duluthiin jouduttiin pysähtymään ennen jotain siltaa ja maista tuli porukka katkaisemaan maston ylärakenteita, jotta sillan ali päästiin tyhjänä. Sillan jälkeen hitsattiin irrotettu osa takaisin. Olenko nähnyt unta vai oliko siellä jossain niin matala silta?

        Superior järvelle mentäessä alitettiin silta sanoivat olevan mailman pisin silta .-66 nimestä ei tietoa.
        Sillasta varmaan valokuvakin. Meidän alitus ei tuottanut mitään erityitä mutta olihan laiva pieni
        vähän alle 8000 dwt.
        Käytiin purkamassa ja lastaamassa monissa satamissa pieniä tukkuja sieltä täältä.
        Duluth ssa viljaa Chicagossa lihaa oltiin kuin tavaran keräilijä suuressa varastossa. Paatti nimeltään
        Birgit Ragne Ruotsi Chicago linja paatti tehty tähän linjaan sopivaksi. Nuorena Junkkina sai kokea
        miltä tuntuu kun heitetään puomilla maihin suluissa ja satamissa, varsinki suluissa kun vauhti
        tuntui kovalta ja vesilätäköitä sulun reunalla laskeuduttin kuin vesilinnut.


      • Ahtopaine

        Paikan taytyy olla Thunder bay tai Duluth. Finskilla ollessani haettiin molemmista viljaa eurooppaan.


      • dääääääärr
        trasselia kirjoitti:

        Superior järvelle mentäessä alitettiin silta sanoivat olevan mailman pisin silta .-66 nimestä ei tietoa.
        Sillasta varmaan valokuvakin. Meidän alitus ei tuottanut mitään erityitä mutta olihan laiva pieni
        vähän alle 8000 dwt.
        Käytiin purkamassa ja lastaamassa monissa satamissa pieniä tukkuja sieltä täältä.
        Duluth ssa viljaa Chicagossa lihaa oltiin kuin tavaran keräilijä suuressa varastossa. Paatti nimeltään
        Birgit Ragne Ruotsi Chicago linja paatti tehty tähän linjaan sopivaksi. Nuorena Junkkina sai kokea
        miltä tuntuu kun heitetään puomilla maihin suluissa ja satamissa, varsinki suluissa kun vauhti
        tuntui kovalta ja vesilätäköitä sulun reunalla laskeuduttin kuin vesilinnut.

        http://www.faktaomfartyg.se/birgit_ragne_1961_b_2.htm


      • Eläke ukkeli

        Ainaskin itse kävin puolimarsuusina 1974 M/S Eckerö:llä sisalnarulastin (Progressosta Meksikosta) purkamassa Superiorin kaupungissa...taisi nsiinä lähes viikko vierähtä ja Torontosta soijajauho kuormalla Belfastiin!


      • puhoksenmimmi
        kelju koo kirjoitti:

        nilsun pikku pulkit kara,kelo,peter,puhos,pamela mahtuivat sulkuihin joita on 27 kappaletta, välillä oli monta yhtäaikaa järvillä, eli oltiin hoidossa thunder bayissä

        http://www.aijaa.com/v.php?i=6376535.jpg


      • mbe320cdi
        Sparks kirjoitti:

        Oli 76 tai 77 kun nilsun Pamelalla vietiin yksi lasti Chicagoon ja lastattiin sitten Duluthissa. En tiedä pettääkö muistini, mutta jotenkin mulle jäi muistikuva, että matkalla Duluthiin jouduttiin pysähtymään ennen jotain siltaa ja maista tuli porukka katkaisemaan maston ylärakenteita, jotta sillan ali päästiin tyhjänä. Sillan jälkeen hitsattiin irrotettu osa takaisin. Olenko nähnyt unta vai oliko siellä jossain niin matala silta?

        Ei mun muistaakseni Duluthissa. Käytiin siellä Normannin kanssa. Siinä tosin oli Samsanpostit täkillä.


      • vaippari
        trasselia kirjoitti:

        Superior järvelle mentäessä alitettiin silta sanoivat olevan mailman pisin silta .-66 nimestä ei tietoa.
        Sillasta varmaan valokuvakin. Meidän alitus ei tuottanut mitään erityitä mutta olihan laiva pieni
        vähän alle 8000 dwt.
        Käytiin purkamassa ja lastaamassa monissa satamissa pieniä tukkuja sieltä täältä.
        Duluth ssa viljaa Chicagossa lihaa oltiin kuin tavaran keräilijä suuressa varastossa. Paatti nimeltään
        Birgit Ragne Ruotsi Chicago linja paatti tehty tähän linjaan sopivaksi. Nuorena Junkkina sai kokea
        miltä tuntuu kun heitetään puomilla maihin suluissa ja satamissa, varsinki suluissa kun vauhti
        tuntui kovalta ja vesilätäköitä sulun reunalla laskeuduttin kuin vesilinnut.

        Olin -57 kesällä Oinaksen kanssa Lake Superiorin toisessa päässä kaupungissa, jonka nimi oli Superior ja joka on joen toisella puolella vastapäätä Duluthia. Olin puolikkaana ja olin siinä porukassa, joka heitettiin puomilla maihin. Ei taitais onnistua tänä päivänä.
        Kävin tuossa samassa kaupungissa Finnarctisin kanssa myöhemmin, joskus 80-luvulla.


    • mukanaminäkin

      Itajai Santoksen ja Boniksen välissa. Atlantalla painettiin jokea pitkin satamaan, jossa olimme kuulemma suurin koskaan käynyt laiva. Pois lähtiessämme oli bogserina jokin paikallinen kalastajabotski. Tultiin pitkän matkaa poikittain pitkin jokea koska "hinaaja ei jaksanut kääntää fööriä". No päästiinhän me lopuksi hyvinkin Bonikseen. Paikka oli silleen mielenkiintoinen, että paikkakuntalaiset puhuivat yhtä hyvin englatia kuin me portugalia ja paikallista intiaanimurretta. Hyvät suhinat kaikesta huolimatta. Ja sitten lähtiessämme iltapäivällä paikalliset järjestivät meille ilotulituksen. Olivatkohan tyytyväisiä kun pääsivät meistä eroon vai vaan pitääkseen hauskaa....
      Ps. maksettu oli...

      • koneoppilas

        Vietiin molempiin sementtiä, silloin kuuluivat Itä-Pakistaniin, nykyin Bangladesh. Ei mitään hyviä paikkoja, mutta kuitenkin


      • simmottii
        koneoppilas kirjoitti:

        Vietiin molempiin sementtiä, silloin kuuluivat Itä-Pakistaniin, nykyin Bangladesh. Ei mitään hyviä paikkoja, mutta kuitenkin

        Kyllä 80 luvulla tosi paljon mertsuja kävi Superior järvellä.Thunder Bayssa ja Duluthissa.Finskin paatteja kävi monta siellä mm Puhos ihan yhtenään.Meikä kävi siellä noin kolme kertaa juliaanoilla.


      • LGL
        koneoppilas kirjoitti:

        Vietiin molempiin sementtiä, silloin kuuluivat Itä-Pakistaniin, nykyin Bangladesh. Ei mitään hyviä paikkoja, mutta kuitenkin

        No mutta. Olimme Dafnyn kanssa Chalnassa vuonna 1966. Siellä lastattiin jute-baaleja.
        Sattui niin että vieressämme oli Tsekkiläinen laiva, (aika harvinaisa) ja eräänä päivänä ykkönen tuli kysymään voitaisimmeko pelata jalkapalloa heitä vastaan.
        No, kyllä se nyt järjestyi. Matsi oli kova ja tuskallinen, mutta päättyi diplomaattisesti, tasapeliin 5-5.
        Tämän jälkeen Tsekki-försti kutsui meidät juhliin laivaansa ja... täytyy sanoa että.. en ollut nähnyt moista juhlaa ennen.
        Konehuone oli siisti ja siinä oli pääkoneina matalat "SKODAT" ja vieressä kamalat määrät olutlaatikoita ja vanha skönäri varmaan jo tietää mistä oluesta oli kyse," URUGUEL".
        Itse siihen aikaan, 20-vuotiaana, en ollut tottunut tällaiseen riehaan,ja ajattelin jälkeenpäin että kylläpäs nuo Tsekit osaavat juhlia. En muista ihan tarkaan mutta kyllä suurin osaa meidän porukasta piti seuraavana päivänä vapaata.
        Minulla on jopa kuvia jossain tästä ottelusta.


      • wanha beduiini

        Itajaissa käytiin 1975 Araguayalla, hyvät suhinat joo...


    • Vaasa Leader
    • hajonneittenkenkiesl

      m/s Aino, pohjakosketus.

      • kokki-yt

        Suomes Varkaus ja mailmalla Brittiläinen Guana Linden jokee pitkin aika matka keskellä viidakkoo ,Madagaskarin Morombe kuukaus lastattiin pähkinää ,pieni kylä australiassa Dambier sielläkin kolme suomi poikaa tuli saunomaan ja vastavuoroisesti veivät meidät apo reservaattiin ihmetteleen ...ja euroopas ajettiin linjaa aivan Brysselin keskustaan pari kilsaa oli matkaa ,oli muuten lussitettu väli ja aina yöaikaan tympeetä hommaa .Sit pikkupotskeilla mitä ihmeellisempiä englannin ja skotlannin pikku mestoja pien pätkä laiturii siinä se ja kauniita paikkoja ruottin järvet nekin tuli koluttuu ..


      • Oi, nuoruus?
        kokki-yt kirjoitti:

        Suomes Varkaus ja mailmalla Brittiläinen Guana Linden jokee pitkin aika matka keskellä viidakkoo ,Madagaskarin Morombe kuukaus lastattiin pähkinää ,pieni kylä australiassa Dambier sielläkin kolme suomi poikaa tuli saunomaan ja vastavuoroisesti veivät meidät apo reservaattiin ihmetteleen ...ja euroopas ajettiin linjaa aivan Brysselin keskustaan pari kilsaa oli matkaa ,oli muuten lussitettu väli ja aina yöaikaan tympeetä hommaa .Sit pikkupotskeilla mitä ihmeellisempiä englannin ja skotlannin pikku mestoja pien pätkä laiturii siinä se ja kauniita paikkoja ruottin järvet nekin tuli koluttuu ..

        Oltiin menossa Ouluun, taisi olla jokin neitsyt reissu romantiikkaraudalla.
        Laiva entinen s/s Wellamo, ajoi pari vuotta 67-68 kökkola- härnosand, oulu-luuleo jne, Leningradissa ja Marienhaminassakin käytiin.
        Niin, pohjanlahdella 9 bofooria, ja enemmänkin ja kutsuvieraat mukana.
        Kyllä senkokoinen höyrylaiva, silitysrautakeulineen sai sellaista kyytiä pimeällä merellä, että paremmasta väliä.
        Niin, se satama "hätästama" johon pääsimme oli Lapaluoto, Raahen lähellä.
        Sen muistan että aallot löivät kaijankin yli, mutta kiitos Lapaluodon.
        Kerettiin jossain "pilitsopaarissakin siinä kylällä käydä. Kovasti ihmettelivät mistä sinne olimme pölähtäneet
        Yhden tyttölapsenkin "baarista" kotiportille kaverin kanssa saattelimme.
        Tapeltiin vielä lopuksi yhdestä ylimääräisestä pususta, verissäpäin laivalle ja vanhemmille skönöille junkkien toilailut nauratti.


    • ghazaouet

      Algeriassa. aikamoinen läävä.....

      • bockworth

        Dumai Indonesiassa vai Destrehan parin tunnin ajon päässä Nolan pohjoispuolella?


      • lahtia
        bockworth kirjoitti:

        Dumai Indonesiassa vai Destrehan parin tunnin ajon päässä Nolan pohjoispuolella?

        destrehan aika pieni kylä mutta kävi tuuri ehdittiin mardi gras juhliin nolaan


    • Välimerelläkin

      Melilla, Nizza, Palma de Majorca, Port Novelle, Port Vendres, Tuapse, tuossa muutama Välimeren ja Mustanmeren satama.

      • solny kara

        pilos ja milos bunkkeria ja china clayitä siis saaria sitten korintin kanava


    • Raste

      Kyproksella, sit tääl kotimaas Virpiniemi Oulun lähellä.

      • topreemi

        jep Virpiniemi Esson oma öljysatama Haukiputaalla Oulun kyljessä.


      • Even keel

        Virpiniemi Tuttu Esson ajoilta


      • Even keel
        topreemi kirjoitti:

        jep Virpiniemi Esson oma öljysatama Haukiputaalla Oulun kyljessä.

        Olikossiellä Virpinniemessä lähellä öljysatamaa hyppyrimäki, vai muistanko väärin?


    • Vanha Skönö

      oli kaupunki nimeltä Ryveem, pieni kultakaivoskylä ja redillä lossattiin Uikun kanssa talvidieseliä Arkangelista, Lunni oli meitä ennen.
      Melkin kanssa, Suomessa, tyhjennettiin varmuusvarastoa Munsalassa, mukava mesta, luotsi kysyi että olenko koskaan käynyt ja sanoin että enpäs ole, niin hän sanoi ettei hänkään yli kymmeneen vuoteen. Puut olivat kasvaneet peittämään linjataulut ja verkkoja poikki väylän, mutta perille päästiin. Väki oli erittäin ystävällistä, terminaalipäällikkö lainasi laivan jengille autoaan ja olisi kai lainannut vaimonsakin mutta kun kysyin kalastamisesta niin ystävällisyys loppui heti :)

      • 11

        Okohan täällä Okivavalla käyneitä ja milloin ??.


      • Captain Morgan
        11 kirjoitti:

        Okohan täällä Okivavalla käyneitä ja milloin ??.

        Jaarlilla pariin otteeseen joskus v.-80-81


      • Rollisan
        11 kirjoitti:

        Okohan täällä Okivavalla käyneitä ja milloin ??.

        Ajettiin Nahaan aina kun oli armeijan tavaraa friscosta. Vanha Arnold mæarsk siina oli peraportti ja silloin -80 luvulla oltiin indonesian linjalla elikka alkusatama oli frisco ja paate jakarta,valissa tietenki tacoma,tokyo,kobe, naha, hongkong,singapore ,jalkarta.Reissu kesti 45 vuorokautta!


      • peräportista

      • Rollisan

    • syväraumalainen

      Puerto Isabel, kaivos ja hieman puulaituria viidakon reunassa moskiittorannikolla. Vuosi oli !978 ja lastatttiin sinkkirikastetta. Duunarit kertoi, että edellisellä viikolla oli kaikki pistetty riviin ja ammuttu joka kymmenes, kun ne oli yrittäny lakkoilla. Sieltä mentiin Jamaicaan bunkraamaan ja kuultiin, että Nicaruaguassa oli alkanut juuri vallankumous.
      Nykyisin hyvin suosittu lomakohde Phuket vuonna1980, lastasimme redillä tinaharkkoja Japaniin.

      • Simo Perho

        pikkusatamat Manati ja Bahia Honda, joihin ei ison liberty-laivan lisäksi muita mahtunutkaan.


    • Ahtopaine

      Puerto Mariel, Kuuba
      Puerto Deseado, Argentiina
      Ushuaia,Argentiina
      Easter island, Chile
      Malabo, Paivantasaajan Guinea
      Luba, Paivantasaajan Guinea
      Tuossa nuo "ihmekylat"

    • Skönö@

      Uskoisin että minulta löytyy 1 satama missä ei kovin montaa suomalaista lisäkseni ole käynyt. Paikka on Diego Carcian saari intian valtameressä muutama aste linjan alapuolella. Saari on osa British Indian Ocean Territory nimistä "maata" ja siellä ei ole muuta kuin helevetin iso Naton laivasto ja lento tukikohta. Vietiin sinne kerosiinilasti Jebel Alista(Dubain yksi satama)

      • entsissköne

        Oliko minkäänlaisia satamakortteli-iloja tarjollakaan edes? Vai pääsikö siellä edes maihin tavallinen tallaaja?


    • Otto Von

      Arktinen Kanada ja vuosi taisi olla 1982 ja laiva m/t Lunni

      • nestori mukana ollut

        Ajoi 1978-81.


      • Lunnissa silloin
        nestori mukana ollut kirjoitti:

        Ajoi 1978-81.

        Sorry! Muistin vuoden väärin. Ajettiin 1979 syksyllä.


      • Lunni 82-88
        Lunnissa silloin kirjoitti:

        Sorry! Muistin vuoden väärin. Ajettiin 1979 syksyllä.

        Niin mäkin muistin, vuosi oli -83 koska -82 mä olin intissä


      • mbe320cdi
        Lunni 82-88 kirjoitti:

        Niin mäkin muistin, vuosi oli -83 koska -82 mä olin intissä

        Mikäs jobi sulla oli siihen aikaan. Tai voithan kertoa kutsumanimes. Mua sanottiin Nestoriksi


      • Pekuhanmie
        mbe320cdi kirjoitti:

        Mikäs jobi sulla oli siihen aikaan. Tai voithan kertoa kutsumanimes. Mua sanottiin Nestoriksi

        Pekuhan minä oon, eilen soiteltiinkin. Joo, mun mielestä Lunni heitti viimeisen reissun tuonne -83. Oli kaksi kipparia päällä Pantsari tai Säävälä ja Mäkinen Tiirasta, ajoivat 6/6 vahtia Cape Farewellista ja käsiruori päällä.


      • Saariari65

        Eli mäkisen pekka ite olin moottorimiehenä saarisen ari .resolute bay .hieno kun saa lukea vanhoja muistoja poppoolle terkut jos luette


      • Saariari65
        Saariari65 kirjoitti:

        Eli mäkisen pekka ite olin moottorimiehenä saarisen ari .resolute bay .hieno kun saa lukea vanhoja muistoja poppoolle terkut jos luette

        Muistatteko ku tuuli vähä takas tullessa sillo nosturi repes ja keulsn manusluukut repes kans säävälä sano jotta ei ollu pelänny koskaan niin näkkäri oli joks maistu ja lattialla piti punkata


      • Saariari65
        mbe320cdi kirjoitti:

        Mikäs jobi sulla oli siihen aikaan. Tai voithan kertoa kutsumanimes. Mua sanottiin Nestoriksi

        Kuka oli nestori koneessa oli ykkönen mäkinen ,topi kolkki turkka sorvi ari eli minä moottorimies henttone siiffi ja tunkki oli pellon ponnen rainesalmi joka on vieläkin timmissä kunnossa


    • järvillä käynyt

      tuntuu olevan harvinaisimmat paikat eksoottisimmissa paikoissa missä tuntuu parhaimmat käyneen tosi
      usein. mutta eiköhän se ole niin että mitä pienemmillä paateilla olet seilannut sitä harvinaisimmissä paikoissa pääsee käymään.miltä kuulostaa ruotsin trolhettan.

      • topreemi

        Eikai tämä mikään kilpailu ole mistä mitaleja jaetaan,muistalua vain.
        Olihan tuolla eksoottinen Virpiniemikin ja muitakin Suomen satamia.


      • järväri
        topreemi kirjoitti:

        Eikai tämä mikään kilpailu ole mistä mitaleja jaetaan,muistalua vain.
        Olihan tuolla eksoottinen Virpiniemikin ja muitakin Suomen satamia.

        virpiniemi käsiteltiin jo tammikuussa.mutta ei siellä tosiaan moni tankkeri käynyt siihen aikaan tuntu ainakin että samat 2-3 tankkeria.muistatko nimet?


      • jojojojo-jojoo
        järväri kirjoitti:

        virpiniemi käsiteltiin jo tammikuussa.mutta ei siellä tosiaan moni tankkeri käynyt siihen aikaan tuntu ainakin että samat 2-3 tankkeria.muistatko nimet?

        pensa-presto-pronto--


      • Raste
        järväri kirjoitti:

        virpiniemi käsiteltiin jo tammikuussa.mutta ei siellä tosiaan moni tankkeri käynyt siihen aikaan tuntu ainakin että samat 2-3 tankkeria.muistatko nimet?

        Signyn ja Pinjan kanssa.


      • topreemi
        Raste kirjoitti:

        Signyn ja Pinjan kanssa.

        Newbyru,Lansing, Estrella, vuosien varrella varmaan paljon muitaki.


      • Raste
        topreemi kirjoitti:

        Newbyru,Lansing, Estrella, vuosien varrella varmaan paljon muitaki.

        käväisin merimieskuvien sivuilla,oli ilmestynyt kuva Signystä lisää,näkyi olevan sinun lähettämä,oletko ollut siinä?


      • patavahti
        Raste kirjoitti:

        Signyn ja Pinjan kanssa.

        olitkaan Pinjassa? Minä olin Pinjassa kesällä 1968. (Tässä jo ehdin ajatella pahinta, kun nimimerkki Raste ei pariin kuukauteen kirjoitellut tälle sivustolle). Osiossa "minkä maan satama" on Rasteelle kysymys.


      • topreemi
        patavahti kirjoitti:

        olitkaan Pinjassa? Minä olin Pinjassa kesällä 1968. (Tässä jo ehdin ajatella pahinta, kun nimimerkki Raste ei pariin kuukauteen kirjoitellut tälle sivustolle). Osiossa "minkä maan satama" on Rasteelle kysymys.

        Olin Signyssä vuonna 69 pari reissua junkkina mustalta mereltä haettiin löpöä .
        Tuotiin muuten yksi loppu lasti Toppilaan.


      • Raste
        patavahti kirjoitti:

        olitkaan Pinjassa? Minä olin Pinjassa kesällä 1968. (Tässä jo ehdin ajatella pahinta, kun nimimerkki Raste ei pariin kuukauteen kirjoitellut tälle sivustolle). Osiossa "minkä maan satama" on Rasteelle kysymys.

        ole ihan varma,olin yhden kesän Pinjassa,pitää yrittää muistella, 67-68 oliskohan ollut,paperit on kadonneet
        kaikki on muistin varassa,tahtoo pätkiä välillä,arvailuksi meni.


      • KapteeniMeri
        järväri kirjoitti:

        virpiniemi käsiteltiin jo tammikuussa.mutta ei siellä tosiaan moni tankkeri käynyt siihen aikaan tuntu ainakin että samat 2-3 tankkeria.muistatko nimet?

        Tebonian ja Minin kanssa varmasti kaytiin, ehka myos Tiiran kanssa ??


      • Rollisan
        topreemi kirjoitti:

        Eikai tämä mikään kilpailu ole mistä mitaleja jaetaan,muistalua vain.
        Olihan tuolla eksoottinen Virpiniemikin ja muitakin Suomen satamia.

        Olin Kikuma nimisessa ( kylassa) v.-65 Japanissa, missa kavi tankki laiva 2 kertaa vuodessa tuomassa bensaa (kalastajille).Lossaus kesti viikon ja kylassa ei ollut kuin 1 kapakka tyttot olivat kaikki korealaisia ,levysoitin ihan tavallinen vanhanaikainen mihin piti itse vaihtaa levyt.Mamasan kysy multa etta minka maalainen olen niin sanoin etta suomalainen, ei aikaakaan kun tuli sakkijarven polkka rammarista tutkin levyn ja se oli aito suomalainen levy,ilmeisesti joku suomalainen oli kaynyt ennen minua?Laivani oli norjalainen.


      • Even Keel
        topreemi kirjoitti:

        Newbyru,Lansing, Estrella, vuosien varrella varmaan paljon muitaki.

        Kävin siellä Esso Nordicalla ja muistaakseni myös Esso Fennialla


      • Skönö 50-luvulta
        Rollisan kirjoitti:

        Olin Kikuma nimisessa ( kylassa) v.-65 Japanissa, missa kavi tankki laiva 2 kertaa vuodessa tuomassa bensaa (kalastajille).Lossaus kesti viikon ja kylassa ei ollut kuin 1 kapakka tyttot olivat kaikki korealaisia ,levysoitin ihan tavallinen vanhanaikainen mihin piti itse vaihtaa levyt.Mamasan kysy multa etta minka maalainen olen niin sanoin etta suomalainen, ei aikaakaan kun tuli sakkijarven polkka rammarista tutkin levyn ja se oli aito suomalainen levy,ilmeisesti joku suomalainen oli kaynyt ennen minua?Laivani oli norjalainen.

        Näkyy noita tropiikin harvinaisia satamia olevan tämä palsta pullollaan.
        Aikoinaan tuli käytyä Arkangelissa lastaamassa lautoja Rotterdamiin.
        Kesti 2 viikkoa lastata laudat, jokainen lauta laskettiin laiturilla 2 kertaan ensin maatuskit ja sitten minä.
        Laiva oli Ergon Inger, entinen sakujen omistama,joka siirtyi sodan jälkeen neukuille.
        Silloin Arkangelissa oli kadut tehty 2x4 lankuista, mutta ratikat pelasi.
        Raha ei kelvannut kapakassa, votkaa, suolakurkkua ja leipää tarjottiin ilmaiseksi.
        Olimme ensimmäisiä ulkolaisia sodan jälkeen siellä, siksi tarjoilu.

        Hauskaa oli.


      • ånkabååt
        Skönö 50-luvulta kirjoitti:

        Näkyy noita tropiikin harvinaisia satamia olevan tämä palsta pullollaan.
        Aikoinaan tuli käytyä Arkangelissa lastaamassa lautoja Rotterdamiin.
        Kesti 2 viikkoa lastata laudat, jokainen lauta laskettiin laiturilla 2 kertaan ensin maatuskit ja sitten minä.
        Laiva oli Ergon Inger, entinen sakujen omistama,joka siirtyi sodan jälkeen neukuille.
        Silloin Arkangelissa oli kadut tehty 2x4 lankuista, mutta ratikat pelasi.
        Raha ei kelvannut kapakassa, votkaa, suolakurkkua ja leipää tarjottiin ilmaiseksi.
        Olimme ensimmäisiä ulkolaisia sodan jälkeen siellä, siksi tarjoilu.

        Hauskaa oli.

        Miramar ei tunne kyseistä laivaa nimeltä Ergon Inger...laitahan oikea nimi..


      • skipper57
        ånkabååt kirjoitti:

        Miramar ei tunne kyseistä laivaa nimeltä Ergon Inger...laitahan oikea nimi..

        Pikku svenskin kanssa Kenitrassa,lahella Casablancaa.
        Susan Paulinin kanssa Boubelessa,Ivory Coastilla lahella Liberian rajaa mahonkitukkeja lastaamassa.


      • Skönö 50-luvulta
        ånkabååt kirjoitti:

        Miramar ei tunne kyseistä laivaa nimeltä Ergon Inger...laitahan oikea nimi..

        Kyllä laivan nimi oli Inger ja yhtiö Ergo.
        Omistajat olivat siis sodan jälkeen neukkuja, koska Ergo oli sakujen yhtiö.
        Sakujen omaisuus sodan jälkeen siirtyi neukuille.
        Olen nyt meren saaressa Raasporin kaupungin Snappertunassa.
        Kuviakin onaan ei, vaan ei täällä saaressa olevalla tietokonella.
        Seilasimme, Puolan, Belgian, Hollannin ym. satamiin.
        Niin ja kerran myös Arkangeliin ja Murmanskiin.


      • linkiiiiiii
        Skönö 50-luvulta kirjoitti:

        Kyllä laivan nimi oli Inger ja yhtiö Ergo.
        Omistajat olivat siis sodan jälkeen neukkuja, koska Ergo oli sakujen yhtiö.
        Sakujen omaisuus sodan jälkeen siirtyi neukuille.
        Olen nyt meren saaressa Raasporin kaupungin Snappertunassa.
        Kuviakin onaan ei, vaan ei täällä saaressa olevalla tietokonella.
        Seilasimme, Puolan, Belgian, Hollannin ym. satamiin.
        Niin ja kerran myös Arkangeliin ja Murmanskiin.

        http://visekar.diskusjonsforum.no/visekar-about371.html


      • EI OOOOOLEEEE
        Skönö 50-luvulta kirjoitti:

        Kyllä laivan nimi oli Inger ja yhtiö Ergo.
        Omistajat olivat siis sodan jälkeen neukkuja, koska Ergo oli sakujen yhtiö.
        Sakujen omaisuus sodan jälkeen siirtyi neukuille.
        Olen nyt meren saaressa Raasporin kaupungin Snappertunassa.
        Kuviakin onaan ei, vaan ei täällä saaressa olevalla tietokonella.
        Seilasimme, Puolan, Belgian, Hollannin ym. satamiin.
        Niin ja kerran myös Arkangeliin ja Murmanskiin.

        INGER KU INGER MUT EI SAMA VALITAN MUT HAKU PÄÄL..

        http://www.kommandobryggan.se/transmarin/transmarinbilder/inger.jpg


      • otahan omasi

      • ånkabååt
        Skönö 50-luvulta kirjoitti:

        Kyllä laivan nimi oli Inger ja yhtiö Ergo.
        Omistajat olivat siis sodan jälkeen neukkuja, koska Ergo oli sakujen yhtiö.
        Sakujen omaisuus sodan jälkeen siirtyi neukuille.
        Olen nyt meren saaressa Raasporin kaupungin Snappertunassa.
        Kuviakin onaan ei, vaan ei täällä saaressa olevalla tietokonella.
        Seilasimme, Puolan, Belgian, Hollannin ym. satamiin.
        Niin ja kerran myös Arkangeliin ja Murmanskiin.

        Boreas-EX-Inger


        http://www.searlecanada.org/sunderland/images2/boreas1.jpg


      • mbe320cdi
        järväri kirjoitti:

        virpiniemi käsiteltiin jo tammikuussa.mutta ei siellä tosiaan moni tankkeri käynyt siihen aikaan tuntu ainakin että samat 2-3 tankkeria.muistatko nimet?

        Käytiin siellä usein 1980 luvun alkupuolella Lunnilla.


      • Arkangel- Murmansk
        ånkabååt kirjoitti:

        Miramar ei tunne kyseistä laivaa nimeltä Ergon Inger...laitahan oikea nimi..

        Tarkistin juuri äsken merimieskirjasta S/S Ingerin tietoja.
        Varustaja oli Rederi A.B.ERGO ja laivan nimi INGER.
        Kotipaikka Helsinki.
        Tunnuskirjaimet OFAF
        br. vetoisuus 1382,92 rek. ton.
        Kone IHV 910.
        Vuosi jolloin olin junkkina oli 1951.


      • historianhavinaa
        Arkangel- Murmansk kirjoitti:

        Tarkistin juuri äsken merimieskirjasta S/S Ingerin tietoja.
        Varustaja oli Rederi A.B.ERGO ja laivan nimi INGER.
        Kotipaikka Helsinki.
        Tunnuskirjaimet OFAF
        br. vetoisuus 1382,92 rek. ton.
        Kone IHV 910.
        Vuosi jolloin olin junkkina oli 1951.

        http://www.sjohistorie.no/skip/b/boreas?distrikt=None


      • ms Parma
        mbe320cdi kirjoitti:

        Käytiin siellä usein 1980 luvun alkupuolella Lunnilla.

        Ensimmäisen kerran olin Virpinniemessä 1961keväällä mt Pansiolla.Myyöhemmin motakertaa Esso Fennialla ja Esso Nordicalla.
        Esso Finlandian kanssa käytiin Taalintehtaalla jan Pohjan kurussa.
        Onko siellä virpinniemessä vielä öljy satama.


      • Raste
        ms Parma kirjoitti:

        Ensimmäisen kerran olin Virpinniemessä 1961keväällä mt Pansiolla.Myyöhemmin motakertaa Esso Fennialla ja Esso Nordicalla.
        Esso Finlandian kanssa käytiin Taalintehtaalla jan Pohjan kurussa.
        Onko siellä virpinniemessä vielä öljy satama.

        Ei ole enään,muistaakseni 1980 luvun loppupuolella purkivat rakennelmat pois,nyt on mökkejä siellä Virpiniemessä.


    • kokki perkele..

      käytiin laivalla,hakemassa tuoreita vihanneksia ja perunii. Jatkettiin... oli siinä muutama huvivene....
      potkuri nosti ratapölkkyjä.........

    • Eläke ukkeli

      70-luvulla tuli piipahdettua mm. näissä satamissa ,joissa ei nyt ihan jokainen tämänpäivän seilori ehkä olekkaan vieraillut. NicaroCuba ,Sapele Nigeria, Paita Peru, Chandler Canada ja vaikkapa Belawan Indonesia........

      • skipper57

        Hansan kanssa bunkraamassa Djiboutissa,Borneon Balikpapanissa ja Tarakanissa.


      • mbe320cdi
        skipper57 kirjoitti:

        Hansan kanssa bunkraamassa Djiboutissa,Borneon Balikpapanissa ja Tarakanissa.

        KYLLÄ SE ON JA OLI PIIKKIÖN SYVÄSATAMA!!!


      • vemalle

        Voihan tuohon lisätä viellä Yaren Nauru,Viti Levu, Vanua Levu Fidzi,Noumea Uusi-Kaledonia.Se oli sitä
        hyvääaikaa kun oli kunnon hyviä villinlinjan laivoja.


    • veMalle

      tuli käytyä Kirsti H kanssa Arkangelissä ja Igarkassa jeniseillä vuonna 1960 Jytte Paulin oli samaan aikaan joella , lastaus kesti kuukauden ja räntää satoi melkein joka päivä

    • jhfje

      Harvinaisia paikkoja kuten Male Malediiveilla tai Labuan Malesiassa Bay of Brunein lahdella.

      • :-)

        Ettenn koskaan pääsyt sinne Thunder Bayhin.....täti asuu siellä...


      • Siellä käynyt 3 reis
        :-) kirjoitti:

        Ettenn koskaan pääsyt sinne Thunder Bayhin.....täti asuu siellä...

        Honolulu Nawililivili Kahului ja Hilo. Siinä Vaasaleaderin kylät Hawaijilla.


      • Raihnainen

        Mina olin joskus 90 luvulla yhdessa pienessa tankissa ,ajettiin ruokobensaa Riosta Manaukseen amazonia 2 vrk.aina yhteen suuntaan,Lossaus kesti aina viikon ja sama oli kun lastattiin Riossa,puolivuotta meni siina rahtaus loppu ja maksoin ulos Sao sebastiossa brasiliassa ja taksi Sao Pauloon otti 5.tuntia.


    • Täkkäri

      olis tollanen satama kuin Lake charles lousianassa oltiin siellä m/t charlien kanssa 67

      • kolkytäviis

        Finnforestin kanssa -69 lastatiin siellä sekä Orangessa kraftlineria Hollantiin.


    • Stew

      Beirutiiin tuli YK:n lastia vietyä kerran.

    • mbe#"=cdi

      Piikkiön syväsatama

    • Iska55v

      Grönlannissa Aasiaat, Fennica monitoimimurtajalla paikka jonne perinnemurtajilla ei ole asiaa.

      Jotenkin muutenkin tässä viestiketjussa on 95% paikoista aika lämpimiä paikkoja. Olemme menossa taas muutaman päivän kuluttua Aasiaattiin, täältä on exotiikka kaukana tämä on miesten hommia, ei mittapuku snobien. Lämmin on kaukana.
      No ei Luanda tai Dakarkaan ole niitä aivan yleisiä suomilaivojen käyntipaikkoja joissa mm olemme käyneet.
      Ei niissäkään kyllä oikein extotiikkaa ja romantiikka tahtonut löytää vaikka olisi ehkä halunnutkin.
      Hmm entä Brasilian Barra do Riacho - meniköhän nimin nyt oikein.?

      • hulliin

        Haaparanta


      • Sparks

        Onhan sitä eksotiikkaa toki siellä ylhäälläkin. Vanhalla tankinrohjolla Tramontana kävimme Grönlannin Faeringehavnissa 1973. Tämä lasti sinne tiotiin Venezuelasta. Sitä edellinen keikka oli lasti Italiasta Chileen. Oli kylmä tai vaikkapa vari.


      • Sparks kirjoitti:

        Onhan sitä eksotiikkaa toki siellä ylhäälläkin. Vanhalla tankinrohjolla Tramontana kävimme Grönlannin Faeringehavnissa 1973. Tämä lasti sinne tiotiin Venezuelasta. Sitä edellinen keikka oli lasti Italiasta Chileen. Oli kylmä tai vaikkapa vari.

        Port Alice Vancouverin saarella ja Price Rupert Alaskan rajalla Olivat paikkoja johon veimme Venezuelasta haettua öljyä vanhalla Mistralilla v69


      • v.... v......
        finni51 kirjoitti:

        Port Alice Vancouverin saarella ja Price Rupert Alaskan rajalla Olivat paikkoja johon veimme Venezuelasta haettua öljyä vanhalla Mistralilla v69

        enimmäksenn el secundo LA 68-70 välillä


    • kaukaa hakea

      Tallinnan reisisadam, vain kaksi Suomalaista laivaa käy siellä

      • kaho kanava...

        Sillä viikottain Mustolaan - kerran Lappeenrantaan- ja Visbyhyn, jonne ajoi myös Boren Kaastelholm..


      • hui lai lee
        kaho kanava... kirjoitti:

        Sillä viikottain Mustolaan - kerran Lappeenrantaan- ja Visbyhyn, jonne ajoi myös Boren Kaastelholm..

        tosi harvinaista,Tammisaaresta kääntösillan jälkeen jotain ojaa pitkin muutama tunti,vain pienille paateille.


    • A.HWS

      Kyllähän se harvinaisin satama on tietenkin Salon Sucroksen sokeri-terminaali. :D

      • huvittaa

        jäänmurtajalaituri.
        siellä käytiin viime talvena näihin aikoihin kun saavuimm Huippuvuorilta.
        Kyllä ne pelkäsi että ruoste tarttuu herkemmin kun sikainflu heidän ikiomii suojatyöpaikka-kotolehtoihin
        Varmaan saivat kriisiapua.


    • vbnhgf

      siellä Rizhaon satama.

    • Henryn retkillä

      Tulee muutama eksoottinen mieleen: Kerteh, Woodlands, Kaolack ja Shanhaiguan.
      Pamela kanssa lastattiin bauksiittia ainakin Porto Trombetasissa Trombetas joen varrella.

      • xstuju

        Liannyungang -Kiina
        Samsun -Turkki
        Ponta Delgada -Azorit
        Rahja - Suomi


      • LGL
        xstuju kirjoitti:

        Liannyungang -Kiina
        Samsun -Turkki
        Ponta Delgada -Azorit
        Rahja - Suomi

        Onkohan vielä joku kun muistaa Dafny-laivaa villilinjalla 1965-66. Aloitettiin Sundsvallista ja eka satama oli Karachi. Sitten Bombay, Calcutta ja Yawata (Japanissa).
        Olin 20-kymppinen kipnä ja Dafny oli eka laivani.
        Japanista mentiin Aparri:in (Filippiineillä)


      • LGL
        LGL kirjoitti:

        Onkohan vielä joku kun muistaa Dafny-laivaa villilinjalla 1965-66. Aloitettiin Sundsvallista ja eka satama oli Karachi. Sitten Bombay, Calcutta ja Yawata (Japanissa).
        Olin 20-kymppinen kipnä ja Dafny oli eka laivani.
        Japanista mentiin Aparri:in (Filippiineillä)

        Tuli jälkeenpäin mieleen harvinaisista satamista, että onkoha kukaan sattunut käymään AL JUBAYL:issa?
        Oli sen verran salaista hommaa ettei edes lehdistölle kerrottu mihin oltiin menossa, ja palkka 3-kertainen.

        Tämä tapahtui vuonna 1991.


      • löytyy
        LGL kirjoitti:

        Tuli jälkeenpäin mieleen harvinaisista satamista, että onkoha kukaan sattunut käymään AL JUBAYL:issa?
        Oli sen verran salaista hommaa ettei edes lehdistölle kerrottu mihin oltiin menossa, ja palkka 3-kertainen.

        Tämä tapahtui vuonna 1991.

        http://www.odyssei.com/destinations/9453.html


      • LGL

    • Raste

      aika harvinainen, puutavaran lastauaspaikka ja laitetaan vielä Pateniemi.

      • maanrapu.

        vielä 60- luvun alussa aika vilkas lastauspaikka, kävin jobia odotellessa propsilastin ja pitkätavaralastin verran siellä töissä. Oli kymmenkunta alusta lastaamassa, en kyllä muista oliko yhtään suomalaista joukossa.
        Propsi lastattiin merestä, oli pirun rankkaa duunia.


      • Gammalgubbe
        maanrapu. kirjoitti:

        vielä 60- luvun alussa aika vilkas lastauspaikka, kävin jobia odotellessa propsilastin ja pitkätavaralastin verran siellä töissä. Oli kymmenkunta alusta lastaamassa, en kyllä muista oliko yhtään suomalaista joukossa.
        Propsi lastattiin merestä, oli pirun rankkaa duunia.

        Keihässalmesta lastattiin massapaaleja. Ahtaajina oli joku kyläyhdistys. Ei ollut turvaliivejä eikä luottamusmiehiä.


    • Marenginlahdella lastatiin propsia -64. Eipä ollut tungosta.
      Ulkomailla ,lähinnä W-Africa tuli käytyä aika exootisissa paikoissa, mutta kuriositeettinä voitaneen pitää Soyo, koska satamaa ei vielä ollut!
      Myöhemmistä "satamista" voisin heittää kehiin Umuda, Papua New Guinea, tosin lippu oli jo Mickey Mouse.
      Lastattiin kuparirikastetta varastoaluksesta, joten eipä siellä juuri sataman rientoihin ollut edes mahdollista sortua

    • Sähkö Jaska

      Aikoinaan eksoottisia satamia 1960 luvulla, nyt ihan muuta. Tucupita Venezuelassa, Orinoco joen suistoalueella. m/t Seven Seas aluksella käytiin lasti hakemassa. Kurja kyläpahanen, öljykaijasta oli lankuista rakennettu polku "kylään", alligaattoreiden silmät kiiluvat polun varsilla illalla kun oli kuitenkin pakko käydä "asioilla." Lähtö oli myös jännä. Ulos päästiin kun vuorovesi oli korkeimmillaan yöllä, ei anoatakaan valaistua poijua tai vittaa, vain musta tropiikin yö. Luotsi sammutti ajovalotkin että näki joen rannan tai uoman tummaa tähtitaivasta vasten. Jotain se kuitenkin näki, minä en nähnyt kuin tähdet taivaalla mutta pois sieltä päästiin ;o)

    • Slaki Pekka

      Nigerian Warri ja Kongon Pointe Noire melko mielenkiintoisia paikkoja. Parhaat mestat loytyvat kuitenkin Venezuelasta ja Kolumbiasta, sinne nuoren miehen sydan jai. Kolumbian naiset eivat poistu ikina mielesta, mulkku seisoo kuin Kelan jono varmaan 70V kun niita aikoja muistelee.
      Kuuban satamat myos, en tieda ovatko harvinaisia, mutta kivoja paikkoja samasta syysta kuin Kolumbia ja Venezuela.

    • Yahhoo

      Tällä kaksituhatluvulla on tullut käydyksi mm. Christmass Island, Hawaji- eri saaria siellä, Ranskan Polynesian eri saaria, Uuden Seelannin Rarotonga, Fidzi, Vanuatu ja monta muuta. Aurinkoa oli ja vesi meni spyygatissa vastapäivään.

    • feng

      Reunion, Pointe des Galets, raakasokerilasti Lontooseen 1976.
      Port Kamsar, Guinea, malmia Mobileen 1980.
      Bougainville, Loloho port, kuparimalmia Hampuriin 1981.
      Latvia,Liepaja, raskasöljyä Rotterdamiin 2000.
      Tässä muutama erikoinen paikka, ei välttämättä esim. Kolumbian Santa Martan veroisia.

    • ms Parma

      Harkko rauta lasti Turusta San Nicolas lähellä Rosarioa 1964

    • Mikko J

      Fernando Po,Sao Tomen saarella Biafranlahdella, 60 luvun loppupuolella Biafran sodan aikoihin. Nanaimo Vancouverin saarella sekin 60 luvulla. Ne oli niitä aikoja. Nyt on tukkakin vaihtanut väriä ilman värjäämistä.

      • Killroy

        San Pedro, Ivory Coast. Boren laivalla.


    • täkkipultti

      Saimaanharjun venesatama, joka päivä näkyy auton ikkunasta kaupunkiin ajaessa.

    • Samoilija.

      Uskisin, että Astrahanissa kävijöitä ei ole konkaan paljon.

      Hyvin mielenkiintoinen kaupunki.

    • vaippari

      Georgetown British Guayanassa lastattiin sokeria New Yorkiin, vuosiluku oli 1960. Kuten joku muukin tuolla muistelee, jouduttiin odottelemaan HW:tä useampia vuorokausia. Laiva oli norjalainen Clio.

    • Skånepåg

      Tais olla Hankoon itäsatama mistä oli kävelymatka Gröna Kajeniin M/s Sonyalta kesällä 1974 :D

    • Skånepåg

      Eikös se ollut Caripitossa ku puolikas nai vanhaa hampaatonta ämmää iha ilmatteks??? :D

      • Skånepåg

        Muistin kyllä väärin, tais olla Amuaibayssä 16/ 7-76 :-*


    • Jurpo

      Harvinaisin satama jossa olen itse käynyt on Maarianhaminan Itäsatama. Niitä on vain yksi kappale.
      Täynnä Telfacatteja.

    • estrellos

      No, ei tämä ole varsinaisesti mikään lastaus tai lossaussatama, vaan oltiin pari viikkoa telakalla Syroksella, Kreikan saaristossa.
      Pieni saarenpläntti, n.16 km pitkä ja saarella ei esmes ollu minkäännäköstä poliisitoimintaa.

      Paikalliset kertoivat, että poliisi tulee sitten vuorolaivalla Pireuksesta, jos tarvetta ilmenee.
      Merimiehen illat sujuivat nokkelaan tavernoissa istuen ja kadulle viritettyjen avotulien ääressä istuen, puhellen mukavia paikallisten kastanjanpaahtajien tuotteita maistellen.

      Lämmöllä muistelen.

    • suitset

      imbituba brasil

    • Skånepåg

      29/6-16/7 och 29/8-4/10 Amoy China !977 Kom undan med blotta förskräckelsen efter att ha besudlat kinesernas flagga :D

    • Vanha-Jeti

      Katmandun vanha satama oli aikasen tunnelmallinen, väylän kummelit stupan muotoisia, tai päinvastoin. Kulit lastasivat karmaa pari päivää ja sillä aikaa käytiin ganjabaareissa tötsyillä, oli laillista vielä silloin vedenpaisumuksen aikoihin. Himalajan huiput erottuivat selvästi kun ei ollut savusumua paitsi aamuisin kun ruumiita poltettiin siinä lähistön temppelissä.

    • zetzuurimunkki

      TOLOKKINEN ! Lautatarha, ookkona käyny laivalla?

    • Tramppimies

      Igarkka venäjän taigalla. Avoinna vain pari kesäkuukautta. 1958 puutavaraa englantiin.

    • Sotasatama

      Omalla purkkarilla viisi vuotta sitten Viron Paldiski, karu meininki, onko kukaan muu käynyt?!

    • Sotasatama

      Ai ette oo käyny??? Ihme porukkaa. Pesää en saanut mutta ai hitto että oli kauniita poikia!

    • Anonyymi

      Tässä se vaa nuoruus kuluu , jo 45 vuotta ja risat ku tuli Mauritiuksella maattua 2 kuukautta Tramontanan ka.- Nii ja tietysti "Golden Moon" tyttöjen ka :) Jos jäi sinne jälkikasvua ovat vissiin 44 ikäisiä :D

      Skånepåg

      • Anonyymi

        Käynyt tosin Bougainvillen saarella, Vancouver saarella. Valtava määrä tietenkin Singaporessa, Sanghaissa, New Yorkissa, Valparaisossa, Riossa, Auclandissa jne jne. Eivät ne ole harvinaisia satamia merimiehille, tuhannet ja tuhannet merimiehet ovat niissä vierailleet.

        Pieni määrä harvinaisissa satamissa kuten Tornion Röytässä, Kantvik esimerkiksi. Siinäpä merimiehille harvinaisia satamia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käynyt tosin Bougainvillen saarella, Vancouver saarella. Valtava määrä tietenkin Singaporessa, Sanghaissa, New Yorkissa, Valparaisossa, Riossa, Auclandissa jne jne. Eivät ne ole harvinaisia satamia merimiehille, tuhannet ja tuhannet merimiehet ovat niissä vierailleet.

        Pieni määrä harvinaisissa satamissa kuten Tornion Röytässä, Kantvik esimerkiksi. Siinäpä merimiehille harvinaisia satamia.

        Röyttä ja Kantvik harvinaisia, ei kyllä, lukuisia laivoja poikkeaa niissä vuosittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Röyttä ja Kantvik harvinaisia, ei kyllä, lukuisia laivoja poikkeaa niissä vuosittain.

        Vertaapa Singaporeen, Hong Kongiin, Valparaisoon, Rotterdamiin, New Yorkiin tai mihin hyvänsä maailman satamaan. Niissä vierailee miljoonaluokittain merimiehiä vuodessa. Röytässä ka Kantvikissa satoja.
        Filipiinoja on nykyään huikeasti merimiehinä. Kuinkahan moni heistä on käynyt noissa satamissa?

        Nythän kysyttiin harvinaisia satamia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaapa Singaporeen, Hong Kongiin, Valparaisoon, Rotterdamiin, New Yorkiin tai mihin hyvänsä maailman satamaan. Niissä vierailee miljoonaluokittain merimiehiä vuodessa. Röytässä ka Kantvikissa satoja.
        Filipiinoja on nykyään huikeasti merimiehinä. Kuinkahan moni heistä on käynyt noissa satamissa?

        Nythän kysyttiin harvinaisia satamia!

        No jos noin ajatellaan niin kaikki Suomen satamat on melko harvinaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos noin ajatellaan niin kaikki Suomen satamat on melko harvinaisia.

        Jos luetaan ihan aloitusta myöten sivua niin kysymys koski käsittääkseni suomalaisiksi luettavia laivoja ja niissä työskenteleviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luetaan ihan aloitusta myöten sivua niin kysymys koski käsittääkseni suomalaisiksi luettavia laivoja ja niissä työskenteleviä.

        Vastasinkin tuolle vertaapa miehelle jolta fokus on hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luetaan ihan aloitusta myöten sivua niin kysymys koski käsittääkseni suomalaisiksi luettavia laivoja ja niissä työskenteleviä.

        Kerroin paikasta jossa tietääkseni ei minun lisäkseni ole käynyt muita suomalaisia merimiehiä, että kai aika harvinainen paikka siten?


    • Anonyymi

      Korpisaari Keiteleellä on paikka missä en ole koskaan nähnyt ainuttakaan laivaa.

    • Anonyymi

      Deception island poistettiin sivulta mitä voi kummastella koska olen siellä rantautunut ja siellä on aikanaan sijainnut ensin valaanpyytäjien tukikohta ja hieman myöhemmin Englannin laivaston tukikohta, siitäkin on jo aikaa.

      • Anonyymi

        Jaa pojat ja tytötkin. Karjalan korven mummolle kaikki satamat ovat harvinaisia.
        Tämäkin rupattelu on aivan kivaa lueskeltavaa ajan kuluksi. Voipa samalla muistella mainituista satamaista, missä on käynyt. En minäkään läheskään kaikissa ole vieraillut, vaikka paljon noistakin paikoista on pitkän seilaukseni aikana vastaan tullut.
        Huono puoli tällä palstalla on joidenkin halu mölliä toisia mielipiteistä tai maininnoista tai kertomuksista tai jostakin muusta. Tuskin meistä on kukaan toistaan parempi, ei aina arvosteltua parempikaan.
        Jatkakaa jutustelua, kertokaa merimiesjuttuja. Muutama harva kirjoittelee myös feispuukissa, Äänimeressä ja kai muuallakin. Sieltäkin voi lukea.
        Hyvää yötä


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe