Auto tehdään matalleista, toiset kestää ruostetta paremmin, toiset huonommin. Mazdat kuuluu tutkimusten mukaan herkimmin ruostuviin autoihin, tästä on näyttöä. Suola ja soratiet eivät ole Mazdojen ystäviä, kuten ei tietenkään muidenkaan autojen, mutta erityisesti Mazdat ruostuvat herkimmin. Millä menetelmillä mm. VW, Volvot saadaa kestämäään huomattavasti paremmin Suomen vaativia ilmastollisia oloja kuin Mazdat, onko ero käytetyissä materiaaleissa, kuten metalleissa, maaleissa vai ainoastaan ruostesuojauksissa ?
Miksi Mazdat ruostuu niin nopeasti ?
15
2208
Vastaukset
- 876453
mamma osti itselleen mazda 3 vm08 (toivottavasti muistan vuoden oikein) ja siihen on jo takuusen korjattu ovien alareunat. sinne ilmaantui pienia kuplia maalin alle. korjaavan liikkeen mukaan saumaukseen on käytetty vääränlaista saumaus ainetta.
samoin kone puolellakin on häikkää mielestäni ei 30000 ajettuun autoon pitäis joutua lisäileen öljyä.0.5 litraa joutuu kaatamaan vaihto välillä.tosin olen kuullu että tämä on monen merkin ongelma .nykyajan öljyt ku on aika luirua. mutta eihän sitä voi kiistää etteikö mazdan ruostesuojaus olisi huono.
volvot kestää ruosteen puolesta hyvin eli niillä on varmaan vaan kokemusta autojen rakentamisesta tänne pakkasen ja roudan maahan.- ruosteensuojaus
Eli Mazdat sen huonompia ole materiaaleiltaan/maaleiltaan, mutta ruosteensuojaus on alustassa liki olematon ja toinen murheenkryyni on nuo Fordismista perityt huopalokarit, jotka ovat aina kosteina ja makaavat lokasuojan kaaria vastaan. Tuon takiahan Forditkin ruostuu lokasuojankaarista. Mazdasta saa hyvän peruskulkineen, jos sen uutena ostaa ja ajaa sen suoraan autokaupasta kunnon ruosteenesto käsittelyyn ja mielellään vaihtaa nuo huopalokarit muovisiin. Teknillisesti hyvin toimivia kamppeita.
- tectyl
ruosteensuojaus kirjoitti:
Eli Mazdat sen huonompia ole materiaaleiltaan/maaleiltaan, mutta ruosteensuojaus on alustassa liki olematon ja toinen murheenkryyni on nuo Fordismista perityt huopalokarit, jotka ovat aina kosteina ja makaavat lokasuojan kaaria vastaan. Tuon takiahan Forditkin ruostuu lokasuojankaarista. Mazdasta saa hyvän peruskulkineen, jos sen uutena ostaa ja ajaa sen suoraan autokaupasta kunnon ruosteenesto käsittelyyn ja mielellään vaihtaa nuo huopalokarit muovisiin. Teknillisesti hyvin toimivia kamppeita.
Itsellä on vm. 2003 kuutonen ja siihen tehtiin uutena täydellinen ruosteenestokäsittely. Samalla laitettiin taakse muovilokarit, jotka ovatkin toimineet hyvin, estäen lokasuojienkaaria ruostumasta. Mutta ovien alareunoja ja luukkujen reunoja on maalattu. Pakko olla rakenteessa ja/tai materiaaleissa vikaa koska maali alkaa kupruilemaan aina uudestaan. Kun ruoste on kerran päässyt saumaan ja maalin alle, niin ei sitä sieltä pysäytä ikinä mikään. Voihan sitä tekohengittää ja maalata aina uudelleen, mutta itse perusvikaa se ei korjaa, kyllä jämpti on niin. Tuohon lopuksi vielä, että pesin ja vahasin omaani varmaankin keskimääräistä paremmin, mutta ei auttanut.
- mmm.
... siinä sitten kävi, kun Ford tuli mukaan Mazda-bisnekseen. Eipä ollut ennen Mazdojen kanssa ruosteongelmia.
Nimim. Kokemusta omaava- Mitään opittu
Ole vaivannut Mazdoja jo aiemminkin, muistelen 80-lukua ja kaverini Mazdaa, mallissarjaa 929 tms. Kyseessä oli Mazdan isoin malli, ja auto oli aivan uskomaton ruostuja.
- voortti-
on Volvoissakin aika hyvin esillä, mutta Volvot eivät kuulu ruosteherkkiin automerkkeihin. Selitäs tuo asia.
- selitä,
voortti- kirjoitti:
on Volvoissakin aika hyvin esillä, mutta Volvot eivät kuulu ruosteherkkiin automerkkeihin. Selitäs tuo asia.
koska huulihan se vanhojen Mazdojen parempi ruostekestävyys oli. Mazdat ovat aina olleet herkkiä ruostumaan.
- LiigaYkkönen93
Mitään opittu kirjoitti:
Ole vaivannut Mazdoja jo aiemminkin, muistelen 80-lukua ja kaverini Mazdaa, mallissarjaa 929 tms. Kyseessä oli Mazdan isoin malli, ja auto oli aivan uskomaton ruostuja.
Itellä oli -92 626 Sedan. Laitoin viime kesänä vaihtoon, eikä ollut vielä mitään ruosteongelmia. Oli suojattu maahantuojan toimesta uutena, mutta itse myöhemmin vain pesin ja vahailin. Kestävä pirssi jokasuhteessa!
- mmm.
voortti- kirjoitti:
on Volvoissakin aika hyvin esillä, mutta Volvot eivät kuulu ruosteherkkiin automerkkeihin. Selitäs tuo asia.
Enhän minä voi tietää yhtiöiden kaikkia keskinäisiä sopimuksia. Volvon tapauksessa vaikuttaa, että Ford ei sanellut toimintatapoja koripeltien ja alustan valmistuksen suhteen.
Mazdan osalta sanomani perustuu vain omiin kokemuksiini; Mazda 626 oli perheessämme 1988-2003 ja Mazda 121 oli vuosiana 1991-2003. 626:lla ajettiin reilut 400.000km ja 121:lla hiukan alle 200.000km.
Kummassakaan ei ollut koko aikana sellaista näkyvää ruostumista, joka olisi aiheuttanut toimenpiteitä esim. katsastuksen osalta tai muutenkaan. Näiden omien kokemuksieni perusteella ihmettelen, että joku tosissaan väittää näitä vanhempia Mazdoja ruosteherkiksi.
- Mazisti itsekin
Työn laatu kokonaisuutena, miten hitsatut saumat on korissa / alustassa tiivistetty, onko kotelot suojattu sisältä päin vai ei. Lisäksi autoon uutena tehty ruostesuojaus antaa autolle lisävuosia, kun jori tämän jälkeen kestää paremmin suolaa ja kuravettä suomen talvessa jne.
Mazda on herkkä ruosteelle, todella altis suorastaan. 7-vuotiaissa alkaa jo olla useinmiten lahovikaa niin että katsastuksen kanssa tulee harmeja. Ja ainahan Mazda on ollut herkästi ruostuvan maineessa. Eipä niitä kovin vanhoina enää liikenteessä nähdä.
Poikkeuksiakin on: Naapurin herralla 1990-mallin perus 626 tuntuu aina vaan olevan kuosissa. Ei edes erityisesti "hoidettu" vaan käyttörautana. Viimeksi kun kyydissä olin niin mittarissa kunnioitettavat 486tkm! Vähäistä ruostekuplaa takakaarissa ja takatukivarret kuulemma kertaalleen vaihdettu. Omassa 2003-mallin kutosessa tehty jo ruostekorjauksia ihan hitsaten....
Tämän päivän uudet "ekoautot" mitoitetaan rakenteiltaan kestämään 7 vuotta / 200tkm.- RX-8
KYLLÄ SE TOTUUS ON NIIN, ETTÄ FORDIN YHTEISTYÖSTÄ OLI HYÖTYÄ JA HAITTAA. MAZDA OLI SAANNUT EDELLISEN 626:N SEKÄ 323:N (FORTEN) KORIN JA MAALIPINNAN KUNTOON ;MUTTA AJOOMINAISUUDET EIVÄT YLTÄNEET EUROOPPALAISTEN TASOLLE . MUISTAKAA SE TOTUUS, MAZDAN MUOTOILU OLI NISSANIN TAI TOJOTAN TASOA ENNEN 6:TA!(KESTÄVYYS OK ) . AUTOT OLI OLEMUKSELTAAN MITÄÄN SANOMATTOMIA (PAITSI FORTE !).SE INTO MILLÄ 6:N ON SUUNITELTU OLI MAHTAVAA;FORDIN OSUTTA ALUSAKEHTYKSEN SUHTEEN EN EPÄILE;MUTTA MUTOILU ON MAZDAN OMAA! SITTE SE VIRHE ,OLI LÄHTEÄ FORDIN KANSSA MAALI-JASAUMAMASSAKAUPPAAN !JA NE FOORDIN OSAT JOITA UJUTETTIIN 6 :EEN OLI ONGELMA.(ESM. MEKAANINEN KAASU ;TAKERTELI ;EKA VERSIO !) RUOTSALAISET TOTESI JO 2002 ETTÄ 6:N PITÄISI EDES POHJA SUOJATA,MUTTA NÄIN EI TEHTY MISSÄÄN POHJOISMAISSA ! AJOOMINAISUUDET EKA 6:SSA YLSI EUROOPPALAISTEN TASOLLE .ULKONÄKÖ ON MAKUASIA, MUTTA MUUT EI YLLÄ MUOTOILUSSA MAZDAN TASOLLE;EI EDES EUROOPPALAISET !TEKNIIKKA TOIMII NIIN HYVIN ;ETTÄ SE EI OLE ONGELMA.FOORDIN OMISTUSOIKEUS ON VÄHENTYNYT SAMOIN MÄÄRÄYSVALTA; MUTTA ONKO UUSI 6:N YHTÄ HYVÄ AJAA ? JA SITTE LOHDUTUKSEKSI ;SAMOJA ONGELMIA ON EUROOPASSAKIN TEHDYISSÄ AUTOISSA AIKA AJOIN (ESM:MERSU OPELI JNE:)MAZDAN TÄYTYY RYHDISTÄYTYÄ ,MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE,SILLÄ RUOSTEESTA EI PÄÄSEEROON (KOKEMUSTA ON !)TOIVELISTALLA OLISI AUTOMAATI JA `DIISELI` !!
- ET
RX-8 kirjoitti:
KYLLÄ SE TOTUUS ON NIIN, ETTÄ FORDIN YHTEISTYÖSTÄ OLI HYÖTYÄ JA HAITTAA. MAZDA OLI SAANNUT EDELLISEN 626:N SEKÄ 323:N (FORTEN) KORIN JA MAALIPINNAN KUNTOON ;MUTTA AJOOMINAISUUDET EIVÄT YLTÄNEET EUROOPPALAISTEN TASOLLE . MUISTAKAA SE TOTUUS, MAZDAN MUOTOILU OLI NISSANIN TAI TOJOTAN TASOA ENNEN 6:TA!(KESTÄVYYS OK ) . AUTOT OLI OLEMUKSELTAAN MITÄÄN SANOMATTOMIA (PAITSI FORTE !).SE INTO MILLÄ 6:N ON SUUNITELTU OLI MAHTAVAA;FORDIN OSUTTA ALUSAKEHTYKSEN SUHTEEN EN EPÄILE;MUTTA MUTOILU ON MAZDAN OMAA! SITTE SE VIRHE ,OLI LÄHTEÄ FORDIN KANSSA MAALI-JASAUMAMASSAKAUPPAAN !JA NE FOORDIN OSAT JOITA UJUTETTIIN 6 :EEN OLI ONGELMA.(ESM. MEKAANINEN KAASU ;TAKERTELI ;EKA VERSIO !) RUOTSALAISET TOTESI JO 2002 ETTÄ 6:N PITÄISI EDES POHJA SUOJATA,MUTTA NÄIN EI TEHTY MISSÄÄN POHJOISMAISSA ! AJOOMINAISUUDET EKA 6:SSA YLSI EUROOPPALAISTEN TASOLLE .ULKONÄKÖ ON MAKUASIA, MUTTA MUUT EI YLLÄ MUOTOILUSSA MAZDAN TASOLLE;EI EDES EUROOPPALAISET !TEKNIIKKA TOIMII NIIN HYVIN ;ETTÄ SE EI OLE ONGELMA.FOORDIN OMISTUSOIKEUS ON VÄHENTYNYT SAMOIN MÄÄRÄYSVALTA; MUTTA ONKO UUSI 6:N YHTÄ HYVÄ AJAA ? JA SITTE LOHDUTUKSEKSI ;SAMOJA ONGELMIA ON EUROOPASSAKIN TEHDYISSÄ AUTOISSA AIKA AJOIN (ESM:MERSU OPELI JNE:)MAZDAN TÄYTYY RYHDISTÄYTYÄ ,MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE,SILLÄ RUOSTEESTA EI PÄÄSEEROON (KOKEMUSTA ON !)TOIVELISTALLA OLISI AUTOMAATI JA `DIISELI` !!
KUN KOVIN HUUTAA niin kuuluu japaniin asti ;)
- JuusoJustus
RX-8 kirjoitti:
KYLLÄ SE TOTUUS ON NIIN, ETTÄ FORDIN YHTEISTYÖSTÄ OLI HYÖTYÄ JA HAITTAA. MAZDA OLI SAANNUT EDELLISEN 626:N SEKÄ 323:N (FORTEN) KORIN JA MAALIPINNAN KUNTOON ;MUTTA AJOOMINAISUUDET EIVÄT YLTÄNEET EUROOPPALAISTEN TASOLLE . MUISTAKAA SE TOTUUS, MAZDAN MUOTOILU OLI NISSANIN TAI TOJOTAN TASOA ENNEN 6:TA!(KESTÄVYYS OK ) . AUTOT OLI OLEMUKSELTAAN MITÄÄN SANOMATTOMIA (PAITSI FORTE !).SE INTO MILLÄ 6:N ON SUUNITELTU OLI MAHTAVAA;FORDIN OSUTTA ALUSAKEHTYKSEN SUHTEEN EN EPÄILE;MUTTA MUTOILU ON MAZDAN OMAA! SITTE SE VIRHE ,OLI LÄHTEÄ FORDIN KANSSA MAALI-JASAUMAMASSAKAUPPAAN !JA NE FOORDIN OSAT JOITA UJUTETTIIN 6 :EEN OLI ONGELMA.(ESM. MEKAANINEN KAASU ;TAKERTELI ;EKA VERSIO !) RUOTSALAISET TOTESI JO 2002 ETTÄ 6:N PITÄISI EDES POHJA SUOJATA,MUTTA NÄIN EI TEHTY MISSÄÄN POHJOISMAISSA ! AJOOMINAISUUDET EKA 6:SSA YLSI EUROOPPALAISTEN TASOLLE .ULKONÄKÖ ON MAKUASIA, MUTTA MUUT EI YLLÄ MUOTOILUSSA MAZDAN TASOLLE;EI EDES EUROOPPALAISET !TEKNIIKKA TOIMII NIIN HYVIN ;ETTÄ SE EI OLE ONGELMA.FOORDIN OMISTUSOIKEUS ON VÄHENTYNYT SAMOIN MÄÄRÄYSVALTA; MUTTA ONKO UUSI 6:N YHTÄ HYVÄ AJAA ? JA SITTE LOHDUTUKSEKSI ;SAMOJA ONGELMIA ON EUROOPASSAKIN TEHDYISSÄ AUTOISSA AIKA AJOIN (ESM:MERSU OPELI JNE:)MAZDAN TÄYTYY RYHDISTÄYTYÄ ,MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE,SILLÄ RUOSTEESTA EI PÄÄSEEROON (KOKEMUSTA ON !)TOIVELISTALLA OLISI AUTOMAATI JA `DIISELI` !!
Jos jättäis turhat kapiteeelit pois ja lisäis vähän kappalejakoja, ni olis teksti vähän helpommin luettavaa...
- Mazdisti....
JuusoJustus kirjoitti:
Jos jättäis turhat kapiteeelit pois ja lisäis vähän kappalejakoja, ni olis teksti vähän helpommin luettavaa...
Vaikka kirjoitus olikin ISOLLA, toivottasti kuului maahantuojalle asti .-))
- paskatin ex omistaja
No ainakin aiemmin passatin omistaneena tiedän, ettei ruostu. ja syykin on selvä. Seisoi niin paljon kuivassa ja lämpimässä valtuutetun merkkikorjaamon huoltohaliissa, ettei siellä päässyt ruostumaan. Mutta eipä siitäkään juuri ollut iloa, että vähän väliä sai aloittaa matkansa sillä, että vei paskatin korjaamolle (jos omin voimin vielä sinne raahautui) ja otti sijaisauton alle... matka pisteestä a pisteeseen b kulki yleensä korjaamon kautta. Ja aina kassaneiti hymyili, kun auton pois lunasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363472Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162883Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006