Henkilökohtainen avustaja

ahdistaatyö

Moi!
Olen yhden vanhemman ihmisen henkilökohtainen avustaja. Alussa avustettava vaikutti mukavalta, ja otin työn vastaan, mutta nyt olen jo pitemmän aikaa huomannut että hän osaa esittää muka mukavaa jne, mutta hän alkaa huutamaan minulle ihan yhtäkkiä ilman syytä ja haukkuu minua sairaaksi ja että joutaisin eläkkeelle jne..Sitten hän haukkuu minulle muita hoitajia, puhuu niistä kaikkea pahaa selän takana, mutta edessä päin esittää taas ihan erilaista ja kukaan ei osaa arvata että hän ajattelee niistä ilkeästi. Ei siellä pysty olemaan, olen joutunut lähtemään kesken päivän pois töistä, kun hän on ruvennut niin inhottavaksi. Jos irtisanon itteni saan 3 kk:n karenssin enkä saa mistään rahaa, olen myös ilmoittanut asiasta niille ketkä tekee päätöksiä että saako avustettavat henkilökohtaista avustajaa, mutta nekään ei ole tehnyt mitään asialle, vaikka ovat luvanneet monta kertaa että tulee joku muutos, mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu. Mitä teen? Miten pääsisin pois tuolta ilman karenssia? En kestä olla siellä enää yhtään :(

43

4184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avustaja_myöskin

      Kuulostaa ihan mun työpaikalta! Alussa antaa herttaisen ihmisen kuvaa, mutta oltuaan jonkun aikaa työssä, asenne muuttuu. Haukkuu muita avustajia tosi ilkeästi ja on ilkeä ihan henkilökohtaisestikin. Osa jutuista, millä muka oikeuttaa ilkeilyn toista kohtaan, ei ole edes totta. Onneksi pidempään paikalla olleet avustajat tietävät tämän taipumuksen keksiä asioita. Itsekin olen joskus uhannut lähteä kesken päivän, ellei asenne ja käytös muutu!

      Olen uhkaillut, että joku voi nostaa vaikka syytteen nimittelystä tai voi menettää työnantajan oikeudet. Vähän aikaa osaa olla iisisti, kunnes taas aloittaa saman pelin. Itse juuri tämän takia olen tehnyt vain määräaikaisia sopimuksia, koska on ihan arpapeliä toimiiko kemiat vai ei. Niinpä ei tule sitten ainakaan karenssia! Lisäksi hän estää avustajan omaa työntekoa. Esim. pukiessa voisi ihan hyvin ottaa semmoisen asennon, missä pukeminen olisi helpompaa ja kevyempää. Mutta ei, hänen pitää ku kiusallaan vääntää kehonsa semmoiseen asentoon että pukeminen sujuisi mahdollisimman hankalasti ja työläästi. Työntäessä tuolia ei halua jalkatukia. Sitten saattaa kesken kaiken pistää esteeksi jalkansa maahan, ettei avustaja pääse tuolia työntämään vaikka olisi kiire vaikka fys.terapiaan. En tiedä, mitä hän tuolla tavalla itselleen voittaa?!

      Yksi vaihtoehto sinulle on mennä puhumaan asiasta työterveyshoitajan kanssa. Yritä vakuuttaa ne siitä, että et jaksa tehdä ko työtä ja että se on uhka mielenterveydellesi. Luulisi että lääkärin todistuksella tai jollain vakuutuksella voisi todistaa sen, ettei työpaikka sovellu sinulle ja voisit näin välttää karenssin.
      Itse sanoin suoraan työkkärissä, että ko paikka ei sovellu kovin monelle sillä siellä esiintyy suoranaista kiusaamista. Virkailija näytti ottavan asiani todesta eikä alkanut enempää kyselemään miksi sopimukseeni ei tule jatkoa.

      Monet vammaiset työnantajat kai kuvittelevat että avustaja on ku joku roskasäkki, mille voi käyttäytyä miten vaan. Se on myös suuri ongelma alalla, kun ketään ei kiinnosta valvoa työnantajan toimia ja puuttua niihin tarvittaessa. On ihan vastuuton idea antaa jokaiselle vammaiselle tarvitsemansa avustaja ilman että on testejä, soveltuuko hän työnantajan rooliin. Ei missään työpaikassa valvonta ja puuttuminen asioihin ole näin huonoa.

      • alk.peräinen kirj.

        Niinpä, pitäisi kyllä olla jotain testejä millä testattaisiin, että soveltuuko avustettava työnantajan rooliin. Muutkin sijaiset jne ovat myöntäneet minulle, että työantajani ei kykene toimimaan työnantajana ja hoitamaan työnantajan tehtäviä, mutta silti mitään ei tapahdu, vaikka on monta kertaa luvattu, että tulee muutosta jne..Minulle ei ole edes työterveyshuoltoa, koska sitäkään työantaja ei ole minulle ottanu, sanoin siitä hänelle, mutta ei auttanut. Ilmoitin asiasta työsuojelupiiriin ja he vaativat nyt että hänen täytyy ottaa se, mutta siltikin hän ei tee mitään ja väittää ettei asia kuulu hänelle jne.. Pitää yrittää saada jostain joku paperi, että pääsisin pois tuolta, en oikeasti jaksa enää yhtään, ja kun hän menee aina vaan inhottavammaksi jne..En kyllä enää ikinä tämän jälkeen tee henkilökohtaisen avustajan töitä, tämä oli jo ihan liikaa..


      • Avustaja_myöskin
        alk.peräinen kirj. kirjoitti:

        Niinpä, pitäisi kyllä olla jotain testejä millä testattaisiin, että soveltuuko avustettava työnantajan rooliin. Muutkin sijaiset jne ovat myöntäneet minulle, että työantajani ei kykene toimimaan työnantajana ja hoitamaan työnantajan tehtäviä, mutta silti mitään ei tapahdu, vaikka on monta kertaa luvattu, että tulee muutosta jne..Minulle ei ole edes työterveyshuoltoa, koska sitäkään työantaja ei ole minulle ottanu, sanoin siitä hänelle, mutta ei auttanut. Ilmoitin asiasta työsuojelupiiriin ja he vaativat nyt että hänen täytyy ottaa se, mutta siltikin hän ei tee mitään ja väittää ettei asia kuulu hänelle jne.. Pitää yrittää saada jostain joku paperi, että pääsisin pois tuolta, en oikeasti jaksa enää yhtään, ja kun hän menee aina vaan inhottavammaksi jne..En kyllä enää ikinä tämän jälkeen tee henkilökohtaisen avustajan töitä, tämä oli jo ihan liikaa..

        Kyllähän tuo työterveys kuuluisi järjestää, se on lakisääteinen juttu! Ihmettelen suuresti, että eivät anna työnantajille mitään noottia tai varoituksia edes vaan saavat temmeltää miten huvittaa! Meillä on sama tilanne, jokainen avustaja ja sijainen on sitä mieltä ettei hlö sovi työnantajaksi. Jokainen on myös myöntänyt pelkäävänsä töihin menoa. Käytännössä avustajat huolehtii hänen puolestaan velvotteet ja hän pitää oikeutenaan pomotella miten huvittaa. Se on myös totta, että käytös tuntuu ajan kanssa aina vaan pahentuvan.

        Tämä ala tuntuu olevan monesti pelkkää kusetusta. Vaikka on olemassa yleinen lainsäädäntö, niin kukaan ei puutu siihen, vaikka sitä rikottaisiin miten. Monia avustajia käytetään törkeästi hyväksi. Ja sitten kun on vielä se sääntö, että ei saisi puhua mistään kuulemastaan, näkemästään ja kokemastaan asiasta, mikä on tapahtunut työpaikalla. Pelkästään tuon varjolla työnantaja pystyy tekemään lähes mitä vaan ilman että asiaa voidaan käsitellä muiden kanssa. Pelkäävätköhän kunnat, että jos yhä useampi joutuisi luopumaan oikeudesta pitää avustajaa, että heille ei löytyisi paikkaa palvelutaloista. Kunta joutuisi ongelmiin, jos eivät pysty järjestää paikkoja hoitolaitoksista. Lisäksi ympärivuorokautinen hoito tulisi kalliimmaksi, kuin kotona oleminen. On ihan uskomatonta, että asioihin puuttuminen meillä suomessa on tätä luokkaa.


      • hermot menee
        Avustaja_myöskin kirjoitti:

        Kyllähän tuo työterveys kuuluisi järjestää, se on lakisääteinen juttu! Ihmettelen suuresti, että eivät anna työnantajille mitään noottia tai varoituksia edes vaan saavat temmeltää miten huvittaa! Meillä on sama tilanne, jokainen avustaja ja sijainen on sitä mieltä ettei hlö sovi työnantajaksi. Jokainen on myös myöntänyt pelkäävänsä töihin menoa. Käytännössä avustajat huolehtii hänen puolestaan velvotteet ja hän pitää oikeutenaan pomotella miten huvittaa. Se on myös totta, että käytös tuntuu ajan kanssa aina vaan pahentuvan.

        Tämä ala tuntuu olevan monesti pelkkää kusetusta. Vaikka on olemassa yleinen lainsäädäntö, niin kukaan ei puutu siihen, vaikka sitä rikottaisiin miten. Monia avustajia käytetään törkeästi hyväksi. Ja sitten kun on vielä se sääntö, että ei saisi puhua mistään kuulemastaan, näkemästään ja kokemastaan asiasta, mikä on tapahtunut työpaikalla. Pelkästään tuon varjolla työnantaja pystyy tekemään lähes mitä vaan ilman että asiaa voidaan käsitellä muiden kanssa. Pelkäävätköhän kunnat, että jos yhä useampi joutuisi luopumaan oikeudesta pitää avustajaa, että heille ei löytyisi paikkaa palvelutaloista. Kunta joutuisi ongelmiin, jos eivät pysty järjestää paikkoja hoitolaitoksista. Lisäksi ympärivuorokautinen hoito tulisi kalliimmaksi, kuin kotona oleminen. On ihan uskomatonta, että asioihin puuttuminen meillä suomessa on tätä luokkaa.

        Yeps, aika tyypillinen tilanne. Käytetetään kuin piikaa, ollaan hankalia, ollaan suoraan sanottuna v-mäisiä, pesetetään koko lähistöllä asuvan suvun pyykit, jota tuodaan kun "tässä on nyt tätä aikaa". Lähteä ei voi kun karenssi tulee. Haukutaan ja mollataan.


      • tiituska:)
        hermot menee kirjoitti:

        Yeps, aika tyypillinen tilanne. Käytetetään kuin piikaa, ollaan hankalia, ollaan suoraan sanottuna v-mäisiä, pesetetään koko lähistöllä asuvan suvun pyykit, jota tuodaan kun "tässä on nyt tätä aikaa". Lähteä ei voi kun karenssi tulee. Haukutaan ja mollataan.

        itse olen kahdelle pyörätuoli potilaalle avustajana. toinen on maailman ihanin hoidettava! kohtelee kuin ihmistä ja olen jo useasti ja monelle sanonut että en tunne ollenkaan hänellä että olen töissä pikemminkin hän tuntuu että olisi kaverini. :) surullista tosin hänen kohdallaan että niin mukava nainen on joutunut pyörätuoliin...
        toinen taas on ihan toisesta päästä. meillä on 6hengen rinki tällä potilaalla sillä hän tarvitsee 24/7 valvontaa. kaikki työntekijät ovat niin kyllästyneitä tähän potilaaseen... kokoaikainen hyppööttäminen, neuroottisuus kaikkea kohtaan ja määräileväisyys on suoraan sanottuna perseestä.
        ihan ymmärrettävää kuitenkin sillä hänellä on vaikea sairaus. mutta kuitenkin kohtelee meitä kuin eläimiä (ainakin aluksi kuin aloitettiin nämä työt) ei saatu edes 10h yövuorossa pitää ruokapausseja ollenkaan. ja varsinkin silloin on kamalinta kun on yö vuoro ja tämä potilas valvoo 5-6kin asti ja työt loppuu 7ltä ja aamulla hän taas nukkuu siihen 14 asti. ja kun näissä öissä joissa hän valvoo pitkään niin tämä kyseinen henkilö osaa olla todella närästävä. 10min välein pitää tehdä jotain eikä saa edes vessassa käydä...
        eli tiedän kuinka teitä ottaa päähän silloin kun avustettava on kamala. mutta onneksi minulla on neutralisoimassa ihana (toinen) avustettava :) tsemppiä teille


      • Avustaja_myöskin
        tiituska:) kirjoitti:

        itse olen kahdelle pyörätuoli potilaalle avustajana. toinen on maailman ihanin hoidettava! kohtelee kuin ihmistä ja olen jo useasti ja monelle sanonut että en tunne ollenkaan hänellä että olen töissä pikemminkin hän tuntuu että olisi kaverini. :) surullista tosin hänen kohdallaan että niin mukava nainen on joutunut pyörätuoliin...
        toinen taas on ihan toisesta päästä. meillä on 6hengen rinki tällä potilaalla sillä hän tarvitsee 24/7 valvontaa. kaikki työntekijät ovat niin kyllästyneitä tähän potilaaseen... kokoaikainen hyppööttäminen, neuroottisuus kaikkea kohtaan ja määräileväisyys on suoraan sanottuna perseestä.
        ihan ymmärrettävää kuitenkin sillä hänellä on vaikea sairaus. mutta kuitenkin kohtelee meitä kuin eläimiä (ainakin aluksi kuin aloitettiin nämä työt) ei saatu edes 10h yövuorossa pitää ruokapausseja ollenkaan. ja varsinkin silloin on kamalinta kun on yö vuoro ja tämä potilas valvoo 5-6kin asti ja työt loppuu 7ltä ja aamulla hän taas nukkuu siihen 14 asti. ja kun näissä öissä joissa hän valvoo pitkään niin tämä kyseinen henkilö osaa olla todella närästävä. 10min välein pitää tehdä jotain eikä saa edes vessassa käydä...
        eli tiedän kuinka teitä ottaa päähän silloin kun avustettava on kamala. mutta onneksi minulla on neutralisoimassa ihana (toinen) avustettava :) tsemppiä teille

        Olisin ihan mielelläni nykyisessä paikassa, jos avustajaa kohdeltaisiin ihmisenä. Mutta ei, siellä on henkistä ja fyysistä väkivaltaa, nimittelyä, kiroamista, huutamista, nolaamista jne. Valehdellaan avustajasta asioita selän takana toiselle avustajalle ja puolpäivää voi mennä sen kuunteluun, mitä pahaa tai väärää joku avustaja on tehnyt. Valehtelukin on sillä usein muuten ihan tietoista puuhaa, eikä sitä että olisi väärin ymmärtänyt asioita.

        Lisäksi henkilö on kykenemätön tekemään itseään koskevia päätöksiä järkevästi. Haluaa lähtee yli 20 asteen pakkaseen ilman tarvittavia vaatteita, kuten välihousuja. Kerran oli lähdössä ulos avonaisissa kesäsandaaleissa. Iho hilseilee kuivuutta, mutta sitä ei saa rasvata. Yritä siinä sitten avustaa ja välittää toisen hyvinvoinnista, kun toinen vastustaa kaikkea mitä yrittää tehdä.


      • huh huh
        Avustaja_myöskin kirjoitti:

        Olisin ihan mielelläni nykyisessä paikassa, jos avustajaa kohdeltaisiin ihmisenä. Mutta ei, siellä on henkistä ja fyysistä väkivaltaa, nimittelyä, kiroamista, huutamista, nolaamista jne. Valehdellaan avustajasta asioita selän takana toiselle avustajalle ja puolpäivää voi mennä sen kuunteluun, mitä pahaa tai väärää joku avustaja on tehnyt. Valehtelukin on sillä usein muuten ihan tietoista puuhaa, eikä sitä että olisi väärin ymmärtänyt asioita.

        Lisäksi henkilö on kykenemätön tekemään itseään koskevia päätöksiä järkevästi. Haluaa lähtee yli 20 asteen pakkaseen ilman tarvittavia vaatteita, kuten välihousuja. Kerran oli lähdössä ulos avonaisissa kesäsandaaleissa. Iho hilseilee kuivuutta, mutta sitä ei saa rasvata. Yritä siinä sitten avustaa ja välittää toisen hyvinvoinnista, kun toinen vastustaa kaikkea mitä yrittää tehdä.

        Anna mennä vaan ilman välihousuja. Et ole hoitaja, vaan työnantajasi saa tehdä mitä tykkää. Jos ei anna rasvata ihoaan, niin ei sinun ongelmasi. Voit ehdottaa, että " ehkä kannattaisi" mutta jos vastaus on "ei" niin turha väittää vastaan.

        Jos työnantajasi haukkuu sinua ja käyttäytyy muuten asiottamasti, ilmoitat asiasta työsuojelupiiriin. Avustettava on TYÖNANTAJASI, jonka pitää osata käyttäytyä niin kuin työnantajan pitää. Voit ilmoittaa työnantajallesi, että jos kohtelu ei muutu, otat yhteyttä työsuojeluun.


      • Potilas H
        tiituska:) kirjoitti:

        itse olen kahdelle pyörätuoli potilaalle avustajana. toinen on maailman ihanin hoidettava! kohtelee kuin ihmistä ja olen jo useasti ja monelle sanonut että en tunne ollenkaan hänellä että olen töissä pikemminkin hän tuntuu että olisi kaverini. :) surullista tosin hänen kohdallaan että niin mukava nainen on joutunut pyörätuoliin...
        toinen taas on ihan toisesta päästä. meillä on 6hengen rinki tällä potilaalla sillä hän tarvitsee 24/7 valvontaa. kaikki työntekijät ovat niin kyllästyneitä tähän potilaaseen... kokoaikainen hyppööttäminen, neuroottisuus kaikkea kohtaan ja määräileväisyys on suoraan sanottuna perseestä.
        ihan ymmärrettävää kuitenkin sillä hänellä on vaikea sairaus. mutta kuitenkin kohtelee meitä kuin eläimiä (ainakin aluksi kuin aloitettiin nämä työt) ei saatu edes 10h yövuorossa pitää ruokapausseja ollenkaan. ja varsinkin silloin on kamalinta kun on yö vuoro ja tämä potilas valvoo 5-6kin asti ja työt loppuu 7ltä ja aamulla hän taas nukkuu siihen 14 asti. ja kun näissä öissä joissa hän valvoo pitkään niin tämä kyseinen henkilö osaa olla todella närästävä. 10min välein pitää tehdä jotain eikä saa edes vessassa käydä...
        eli tiedän kuinka teitä ottaa päähän silloin kun avustettava on kamala. mutta onneksi minulla on neutralisoimassa ihana (toinen) avustettava :) tsemppiä teille

        Miten pitää ruokatauko kun pitää valvoa potilasta, idiootti!


      • Avustettava
        hermot menee kirjoitti:

        Yeps, aika tyypillinen tilanne. Käytetetään kuin piikaa, ollaan hankalia, ollaan suoraan sanottuna v-mäisiä, pesetetään koko lähistöllä asuvan suvun pyykit, jota tuodaan kun "tässä on nyt tätä aikaa". Lähteä ei voi kun karenssi tulee. Haukutaan ja mollataan.

        Minä ainakin arvostan tosi paljon avustajaani. Hänestä on tullut ystäväni näiden yli neljän vuoden aikana. Meillä ei ole ollut pienintäkään riitaa tänä aikana.Mutta joustamme molemmat. Kyllä hänkin on kokenut hyvin samanlaisia asioita, kuin täälllä moni.
        Välillä tuntuu, etttä turvaudun liikaakin hänen tukeensa ainakin henkisesti. Täällä puhuu ihminen, joka osaa todella arvostaa henkilökohtaisen avustajan työtä ja todella paljon.


      • tilaisuus.aterioida
        Potilas H kirjoitti:

        Miten pitää ruokatauko kun pitää valvoa potilasta, idiootti!

        Turhaan nimittelet toisia - lue työaikalakia.


      • Anonyymi

        Vammaiset purkaa vitutustaan meihin normaaleihin terveisiin ihmisiin,koska tajuavat meidän olevan onnellisempia. Samoin vammaisten omaiset purkaa vitutustaan meihin.


      • Anonyymi
        Avustaja_myöskin kirjoitti:

        Olisin ihan mielelläni nykyisessä paikassa, jos avustajaa kohdeltaisiin ihmisenä. Mutta ei, siellä on henkistä ja fyysistä väkivaltaa, nimittelyä, kiroamista, huutamista, nolaamista jne. Valehdellaan avustajasta asioita selän takana toiselle avustajalle ja puolpäivää voi mennä sen kuunteluun, mitä pahaa tai väärää joku avustaja on tehnyt. Valehtelukin on sillä usein muuten ihan tietoista puuhaa, eikä sitä että olisi väärin ymmärtänyt asioita.

        Lisäksi henkilö on kykenemätön tekemään itseään koskevia päätöksiä järkevästi. Haluaa lähtee yli 20 asteen pakkaseen ilman tarvittavia vaatteita, kuten välihousuja. Kerran oli lähdössä ulos avonaisissa kesäsandaaleissa. Iho hilseilee kuivuutta, mutta sitä ei saa rasvata. Yritä siinä sitten avustaa ja välittää toisen hyvinvoinnista, kun toinen vastustaa kaikkea mitä yrittää tehdä.

        Vammaiset osaa valehdella,jopa sokeat.


      • Anonyymi

        Tee jekku
        Laita koko rulla pönttöön

        Piilota tavaroita.

        Tai keskustele hänen kanssaan.
        Jos jokin tärkee meno sairastu vasta aamulla


      • Anonyymi
        hermot menee kirjoitti:

        Yeps, aika tyypillinen tilanne. Käytetetään kuin piikaa, ollaan hankalia, ollaan suoraan sanottuna v-mäisiä, pesetetään koko lähistöllä asuvan suvun pyykit, jota tuodaan kun "tässä on nyt tätä aikaa". Lähteä ei voi kun karenssi tulee. Haukutaan ja mollataan.

        Nauhoittakaa sitä huuto ja soittakaa sille takaisin


      • Anonyymi

        Kaikki vammaiset ja sairaat on vittumaisia!


      • Anonyymi

        Näinpä.


      • Anonyymi

        Minun mielenterveys on jo mennyt ja olemme ilkeitä puolin ja toisin avustettavan kanssa. Liekö tämä hänellekään kivaa. Hah. Mutta sanon jatkossakin takaisin ja pidän puoleni.


      • Anonyymi
        Avustaja_myöskin kirjoitti:

        Kyllähän tuo työterveys kuuluisi järjestää, se on lakisääteinen juttu! Ihmettelen suuresti, että eivät anna työnantajille mitään noottia tai varoituksia edes vaan saavat temmeltää miten huvittaa! Meillä on sama tilanne, jokainen avustaja ja sijainen on sitä mieltä ettei hlö sovi työnantajaksi. Jokainen on myös myöntänyt pelkäävänsä töihin menoa. Käytännössä avustajat huolehtii hänen puolestaan velvotteet ja hän pitää oikeutenaan pomotella miten huvittaa. Se on myös totta, että käytös tuntuu ajan kanssa aina vaan pahentuvan.

        Tämä ala tuntuu olevan monesti pelkkää kusetusta. Vaikka on olemassa yleinen lainsäädäntö, niin kukaan ei puutu siihen, vaikka sitä rikottaisiin miten. Monia avustajia käytetään törkeästi hyväksi. Ja sitten kun on vielä se sääntö, että ei saisi puhua mistään kuulemastaan, näkemästään ja kokemastaan asiasta, mikä on tapahtunut työpaikalla. Pelkästään tuon varjolla työnantaja pystyy tekemään lähes mitä vaan ilman että asiaa voidaan käsitellä muiden kanssa. Pelkäävätköhän kunnat, että jos yhä useampi joutuisi luopumaan oikeudesta pitää avustajaa, että heille ei löytyisi paikkaa palvelutaloista. Kunta joutuisi ongelmiin, jos eivät pysty järjestää paikkoja hoitolaitoksista. Lisäksi ympärivuorokautinen hoito tulisi kalliimmaksi, kuin kotona oleminen. On ihan uskomatonta, että asioihin puuttuminen meillä suomessa on tätä luokkaa.

        Tässä työssä ei ole työterveyshuoltoa,ei arkipyhäkorvauksia,ei mitään muuta kuin vammaisen mölinää päivät pitkät. Pitää olla vahva mielenterveys,että jaksaa.


    • avustaja tyytyväinen

      Kyllähän se laitoshoito tulisi kunnalle halvemmaksi, kuin avustajan palkkaaminen. Mutta ihmistä, joka on suht järjissään, ei voi pakottaa mihinkään laitokseen. Lain mukaan vammaisella on oikeus siihen avustajaan.

      Jos työnteko on tosi vittumaista, kuten kuvailitte ja "pomo" ei anna potkuja, tulkaa sairaaksi. Selkäkipu on hyvä. Mielenterveysongelma ehkä myös.

      • Kysyvä löytää

        "Kyllähän se laitoshoito tulisi kunnalle halvemmaksi, kuin avustajan palkkaaminen."

        Mitä kummaa? Laitoshoitoko halvempaa? Juuri henkilökohtaisten avustajien lainsuojattomalla työllähän kunnat säästävät. Jotta sitaateissa olevan voisi uskoa todeksi, tarvitaan lisätietoa. Löytyykö?

        Jos laitoshoito olisi halvempaa, kunnat eivät palkkaisi ainuttakaan avustajaa.


    • Hulluksi tuleva

      Mulla on taas semmonen ongelma, että avustettava ei lähe kotuaan mihinkää. Siellä päivät pitkät istutaan tietokoneen edessä ja ollaan puhumatta. Mitään ei käsketä minun tehä. Älyän kyllä oma-aloitteisesti tiskit, pyykit ja siivoukset huolehtia, mitä nyt ei kovin paljon ole.
      Jos kysyy vaikka mitä laitettas ruoaksi niin aivan sama, kaikki passaa.
      Olen tulla hulluksi, sen takia kun ei ole mitään tekemistä ja kaikille on aivan sama. Ymmärrän jos olisin lasten hoitajana niin lapsillehan pitää keksiä tekemistä. Mutta
      jos henkilö on aikuinen ja puhetaitoinen ja vieläpä minun työnantaja, niin kyllä sen pitäisi sanoa mitä haluaa ja tahtoo. Ei avustajan tehtävä oo keksiä virikkeitä aikuiselle ihmiselle. Ja vaikka yritänki keksiä niin ei lähe mihinkään.
      Avustaa ei todellisuudessa tarvi kuin sängystä nosto, aamupala ja aamutoimet ja ruoan laitto. Kuluta siinä sitte se määrätyt kuusi tuntia mikä pitää olla töissä päivästä toiseen. Ymmärrän jos se olisi väliaikaista, mutta se on jatkuvaa.
      Olen ollut nyt kaks vuotta tällä samalla henkilöllä töissä. Lopputilin oisin ottanu jo aikaa sitte, mutta olen niin nössö etten rohkene, kun on tuttu/sukulais henkilö ja hän on sairastunut tautiin joka johtaa kuolemaan. Elinaikaa 2-5v.
      Suoraan sanottuna tuntuu siltä, että ihteltäki menee kohta mielenterveys tämän asian kans.

      • olen avustaja

        Sinun asemassasi en valittaisi. Nostaisin palkan ilomielein, vaikka ei olisi mitään tekemistä. Ennemmin tuollainen, kuin kauhea määräilrvä ja tiuskiva työnantaja jolle saa juosta ns kieli vyön alla! Ota vaikka lukemista.


    • tiuku

      Kuntien vammaispalveluilla on velvollisuus puuttua työnantajan toimintaan mikäli hän ei kykene työnantajana toimimaan.

      On totta, että vammaisella on itsemääräämisoikeus eikä palvelutaloon voi ketään pakottaa ilman lääkärinlausuntoa. Mitä on käytännössä mahdoton saada mikäli avustettava on järjissään.

      Mutta jos vammaispalvelu katsoo, että työpaikalla tapahtuu kiusaamista tai muita vakavia työsuojelullisia rikkeitä. Voidaan palveluasumispäätös kotiin purkaa. Joka tietenkin käytännössä tarkoittaa sitä, että avustettava saa jäädä kotiin mutta kunta ei palkkaa uusia avustajia vanhojen irtisanoessa itsensä.

      Jos teidän työpaikoillanne tapahtuu kiusaamista tai koette muuten ettei työolot ole hyväksyttävät niin ottakaa sinne vammaispalveluun yhteyttä. Heidän työhän kuuluu hoitaa nämä asiat.

      • Anonyymi

        Minulla on kauhean ilkeä avustettava. Puhuu todella ilkeästi ja myös hänen lähimmäinen/omainen on vittumainen. En tiedä kauanko jaksan.


    • msjhdiu

      VAROITUS KEIKKAFIRMA MEDICUMISTA!!!!!!

      Firman oma kuvaus itsestään: "Teitkö taas pitkän päivän - mutta jäit vaille lakisääteisiä ylityökorvauksia? Hälytetäänkö sinut töihin viime hetkellä ilman asianmukaisia hälytys- ja matkakorvauksia? Entä lomakorvausten maksu? Onko palkkalaskelmasi tai työsopimuksesi epämääräinen? Keikkatyönantajan valinta on tarkkaa puuhaa. Kannattaa tarkoin harkita, millaisilla ehdoilla luovutat omaa erityisosaamistasi ja aikaasi.
      Miksi Medicum?

      Sairaanhoitopalvelu Medicum on luotettava työnantaja. Hoitajalähtöinen johtomme arvostaa sinua ja valvoo nimenomaan hoitajan etuja keikkatyössä.
      Teemme kirjallisen työsopimuksen jokaisen työntekijän kanssa ja noudatamme työehtosopimusta. Maksamme hälytysrahan ja taksikulut keikkapaikalle silloin kun hälytys tulee lyhyellä varoitusajalla."

      KAIKKI ylläoleva, jolla kyseinen firma mainostaa itseään on oikeastaan valetta. Olin kyseisellä firmalla töissä henkilökohtaisena avustajana, kunnes pinna meni firman jatkuvaan henkiseen väkivaltaan mm. kiristykseen, työehtosopimuksen TOISTUVAAN RIKKOMISEEN ja valehteluun. Teettävät törkeän pitkiä työviikkoja (saatat kuukausipalkkalaisena helposti joutua tekemään yli 60/h viikossa). Ja jos olet tuntipalkkalainen Medicum "säästää " eli huijaa työehtosopimuksessa määritetyissä siirtymäajan maksuissa niin että laittavat tahallisesti liian lyhyen siirtymäajan, jolloin väistämättä myöhästyt seuraavalta asiakkaalta. Tällä menettelyllä asiakas eli vanhus, sairas, vammautunut tai vammainen ihminen menettää ison lohkon tärkeästä avustamiseen tarkoitetusta ajasta. Rikkeitä tapahtui myös työterveydenhuollon toteutumisessa, joka luvataan kyllä työhaastattelussa ja työsopimuksessa. Sitten kun kuitenkin sairastut, työterveydenhuoltoon pääsy muuttuukin hankalaksi, ja siihen ilmestyy kaikenlaisia ihmeellisiä ja ennen kuulumattomia työsopimuksen ulkopuolisia ehtoja. Palkka EI OLE hirveästi tavallista parempaa, toisin kun firma kehuskelee. Kouluttamattoman kk palkka n 1600 ja tuntipalkka n 11 e.

      PS. Kertokaa toki omia kokemuksianne kyseisestä työpaikasta

      • Katjasusa

        Up. Päivitetään keskustelua. Mitä kokemuksia Medicum- nimisestä firmasta työnantajana? Toimivatko lain mukaan, palkat, työterveyshuolto, työajat, hälytysraha jne??


      • yrtyuyu
        Katjasusa kirjoitti:

        Up. Päivitetään keskustelua. Mitä kokemuksia Medicum- nimisestä firmasta työnantajana? Toimivatko lain mukaan, palkat, työterveyshuolto, työajat, hälytysraha jne??

        Olin vähällä joutua heidän käskytykseensä, mutta onnekseni sain muita töitä vähäksi aikaa. Yksi epärehellinen asia, joka heissä pistää silmään on se, että he eivät allekirjoita sähköpostejaan. Pelkkä 'rekrytiimi' ei allekirjoituksesta käy, mutta sitä Medicum käyttää. Eivät ole paljastaneen yhdenkään työntekijänsä nimeä. Ihme salailua. Hirvittää ajatella, että kohta tulee se tyrannian seuraava askel, työn pakkohaku työtori piste fissä, vai mikä sanahirviö se oli. Siinä on karenssin uhalla pakko valita joku noista sutenöörifirmoista. Valitse nyt sitten vaikka Attendon ja Medicumin välillä?!


      • Anonyymi
        Katjasusa kirjoitti:

        Up. Päivitetään keskustelua. Mitä kokemuksia Medicum- nimisestä firmasta työnantajana? Toimivatko lain mukaan, palkat, työterveyshuolto, työajat, hälytysraha jne??

        En tiedä,mut minun työnvälittäjä on eri kuin tuo mitta eivät meinaa maksaa tehdyistä tunneista vaan epäilevät että kusetan vaikka on avustettavan kanssa nämä tunnit oltu!


    • Anonyymi

      Salassapitovelvollisuuteen sitoutuva avustaja ei käytännössä voi puhua asiasta kenellekään. Lehtosen mukaan liiton tietoon tulee myös muita todella vakavia tilanteita.

      – On väkivaltaa, seksuaalista häirintää ja tunnetta, ettei pystytä irrottautumaan työstä. Työnantaja saattaa soitella ympäri vuorokauden ja kokea suhteen enemmänkin kaverisuhteena kuin työsuhteena. Itse jätin erään skitsofreenikon avustamisen,koska alkoi soitella vapaa ajalla ja häiriköi. Haukkui ja toisena hetkenä olinkin ihana. Kun joskus pääsen näistä töistä irti,huokaisen helpotuksesta. Ps Kadun,että aloin ylipäätään näihin töihin👹

    • Anonyymi

      Mun työsopimuksessa lukee Tarvittaessa töihin kutsuttava,en saa karenssia,vaikka jätän jonkun avustettavan. Sanon esim että teen jo sovitut päivät.

    • Anonyymi

      Paskaa duunia. Huonosti palkattuakin.

      • Anonyymi

        Ja firma ei meinaa maksaa tehdyistä tunneista.


    • Anonyymi

      Minulla oli samanlainen avustettava,en enää mene hänen luo. Riittää näitä tapauksia mutta on myös mukavia.

    • Anonyymi

      Puhuvat paskaa selän takana omaistensa kanssa. Kuvittelevat sillä parantavansa tilannettaan. Heitä ahistaa kun avustajalla on hyvä elämä vapaa ajalla. Raukkoja paskoja nuo vammaiset.

    • Anonyymi

      Muistakaa, että kaikkea ei tarvitse sietää. Jos asiakas on työnjohtajan asemassa, niin häntä tulisi koskea myös johtamista koskevat lakipykälät että velvollisuudet. Olkaa matalalla kynnyksellä yhteydessä kaikesta epäasiallisesta käytöksestä eteen päin, tarvittaessa liitoon. Varsinkin häirinnästä ja simputuksesta.

      Luettavaa:
      https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/epaasiallinen-kohtelu

      • Anonyymi

        Firma ei meinaa maksaa kaikista tunneista.


    • Anonyymi

      Avustettavalla ei ole oikeutta haukkua avustajaa. Eikä toki toistenpäinkään.

    • Anonyymi

      Minulle ei huuda,mutta on jotenkin alkanut riippuvaiseksi.

    • Anonyymi

      Siinä tulee kyynistyminen.

    • Anonyymi

      Saat toimeentulotuen.

    • Anonyymi

      Mä oon loppu,nukun aina työpäivän päälle illan. Aivan uupunut,en enää jatkossa ole avustajana.

    • Anonyymi

      On ihan hirveää paskatyötä. Ihan oikeasti. Kyllä kun pääsen tästä niin lähen muille aloille .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe