Takan muuraaminen

Kauno

Muurarit, onko takan muuraaminen jotenkin vaikeaa? Luulisi, että jos on vain edes jonkinlaiset piirrustukset ripaus maalaisjärkeä, niin takan muuraaminen on helppoa ja onnistuu jos on vain edes kohtuullisen näppärä käsistään. Entä onko takassa olevat tiilet jotain erikoistiiliä? Jos hommaa sisimpään kerrokseen "takkatiiliä" ja käyttää muuhun osaan esim. tavallisia rakennustiiliä, niin tuleeko ongelmia? Siihen vaan valkoinen rappaus päälle, niin eihän siellä näy mistä tiilistä se takka on tehty. Vai kestävätkö tavalliset tiilet edes takan ulkopinnassa?

29

28408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puupää

      Joo helpolta kuullostaa. niitähän huonosti vetäviä takkoja on suomi täynnä. Mutta ei se mahdotonta ole sitä itsekään tehdä, kunnon opus vaan kaupasta ja hyvä selitys valmiiksi vakuutusyhtiötä varten.

    • mölli

      Ei oo kummosta. Kirjastosta saa hyviä muurausoppaita, nioissä kerrotaan samalla miten luukut kiinnitetään ja niin edelleen. Mitoitus vedon takia pitää tehdä oikein eli on puolen kiven liittymiä hormiin sekä koko kiven liittymiä. Mitoitus tulee normaalin tiilen koosta. Ite kun tein takan, etenin pari kerrosta päivässä, käytin 10 mm harjaterästä sauman ulkoreunassa pitämässä välin sopivana jne. Umpitiili sopii takkaa ulkoreunaan ja tulitiilestä sisusta. Siitä vaan, ei siinä voi kuin onnistua.

    • jepjep

      Joo hommiin vaan. Suosittelen valmispaketin ostoa, eli kaikki tiilet on valmiiksi leikatu jo tehtaalla. Luukut, villat ja muut värkit tulee mukana. Näppärää. Lattialle vaan kattohuopaa takan alustaksi ja mylly pyörimään. Kerroskuvien avulla tiilet paikoilleen. Ohjureita suosittelen, samoin vatupassin käyttöä. Ite muurasin viime kesänä neljässä päivässä kuoritakan ja vetää niinkuin idän pikajuna. Ei ehkä itseä ainakaan kiinnostais tuo tiilien leikkaaminen, tutustuppa mallistoihin! (täällähän ei saa mainostaa, mutta nimi alkaa t:llä...)

      • muurari

        kätevien teeseitse miesten tekemiin takkoihin ja niiden latomaohjeiden avulla tehtyihin takkoihin. En suosittele!

        Ammattimies on aina ammattilainen, jos haluatte esiintyä sukulaisille ja tutuille kätevinä miehinä on ehkä parempiakin tapoja, kuin takan muuraus.

        Oma käsitykseni miehestä, joka esittelee itsemuurattua takkaa on lyhyt toteamus, ompa harvinaisen tyhmä yksilö tai ilmeneekö yksilössä narsismi tuossa muodossa.

        Jos rakentaja maksaa itse takkansa (on työssä) ei hänen kannata latoa takkaa neljää (4) päivää, järkevä yksilö tekee ylitöitä yhden (1) päivän ja maksaa sillä muurarin palkan, joka tekee saman takan päivässä ja paremmin.

        Tehdään jokainen omaa työtämme niin halvaksi tulee.


      • Simo
        muurari kirjoitti:

        kätevien teeseitse miesten tekemiin takkoihin ja niiden latomaohjeiden avulla tehtyihin takkoihin. En suosittele!

        Ammattimies on aina ammattilainen, jos haluatte esiintyä sukulaisille ja tutuille kätevinä miehinä on ehkä parempiakin tapoja, kuin takan muuraus.

        Oma käsitykseni miehestä, joka esittelee itsemuurattua takkaa on lyhyt toteamus, ompa harvinaisen tyhmä yksilö tai ilmeneekö yksilössä narsismi tuossa muodossa.

        Jos rakentaja maksaa itse takkansa (on työssä) ei hänen kannata latoa takkaa neljää (4) päivää, järkevä yksilö tekee ylitöitä yhden (1) päivän ja maksaa sillä muurarin palkan, joka tekee saman takan päivässä ja paremmin.

        Tehdään jokainen omaa työtämme niin halvaksi tulee.

        kuin heinänteko.
        Muistat vain, vuorotellen kiviä ja kuraa, jos kilahtaa niin kura jäi pois ja minne ei sovi kivi sinne tulee kuraa.


      • jepjep
        muurari kirjoitti:

        kätevien teeseitse miesten tekemiin takkoihin ja niiden latomaohjeiden avulla tehtyihin takkoihin. En suosittele!

        Ammattimies on aina ammattilainen, jos haluatte esiintyä sukulaisille ja tutuille kätevinä miehinä on ehkä parempiakin tapoja, kuin takan muuraus.

        Oma käsitykseni miehestä, joka esittelee itsemuurattua takkaa on lyhyt toteamus, ompa harvinaisen tyhmä yksilö tai ilmeneekö yksilössä narsismi tuossa muodossa.

        Jos rakentaja maksaa itse takkansa (on työssä) ei hänen kannata latoa takkaa neljää (4) päivää, järkevä yksilö tekee ylitöitä yhden (1) päivän ja maksaa sillä muurarin palkan, joka tekee saman takan päivässä ja paremmin.

        Tehdään jokainen omaa työtämme niin halvaksi tulee.

        Sullahan on selvät mielipiteet. Kaikilla on onneksi niihin täysi vapaus. Sulle ei luulis kuuluvan mitä kesälomallani muurailen, ja en varsinkaan sukulaisiani vartwn. Taidat olla niitä joille kenkien sitominen on saavutus.

        PAremmin ois varmasti ammattimies tuon takan hiplannut, mutta ei kuule paljoa kiinnosta. Ja ylityöt ei kiinnosta pätkän vertaa. Aloittaja kysyi selvästi uskonvahvistusta, selviytyykö ko operaatiosta itse? vastaus on edelleen että pystyy!


      • muurari
        jepjep kirjoitti:

        Sullahan on selvät mielipiteet. Kaikilla on onneksi niihin täysi vapaus. Sulle ei luulis kuuluvan mitä kesälomallani muurailen, ja en varsinkaan sukulaisiani vartwn. Taidat olla niitä joille kenkien sitominen on saavutus.

        PAremmin ois varmasti ammattimies tuon takan hiplannut, mutta ei kuule paljoa kiinnosta. Ja ylityöt ei kiinnosta pätkän vertaa. Aloittaja kysyi selvästi uskonvahvistusta, selviytyykö ko operaatiosta itse? vastaus on edelleen että pystyy!

        HGaistapa kuule p..a!


      • Am Mattimies
        muurari kirjoitti:

        kätevien teeseitse miesten tekemiin takkoihin ja niiden latomaohjeiden avulla tehtyihin takkoihin. En suosittele!

        Ammattimies on aina ammattilainen, jos haluatte esiintyä sukulaisille ja tutuille kätevinä miehinä on ehkä parempiakin tapoja, kuin takan muuraus.

        Oma käsitykseni miehestä, joka esittelee itsemuurattua takkaa on lyhyt toteamus, ompa harvinaisen tyhmä yksilö tai ilmeneekö yksilössä narsismi tuossa muodossa.

        Jos rakentaja maksaa itse takkansa (on työssä) ei hänen kannata latoa takkaa neljää (4) päivää, järkevä yksilö tekee ylitöitä yhden (1) päivän ja maksaa sillä muurarin palkan, joka tekee saman takan päivässä ja paremmin.

        Tehdään jokainen omaa työtämme niin halvaksi tulee.

        kävin kurssin muuraamisesta. Olenko nyt sitten ammattimies?


    • sepi

      ..säästyt monelta harmilta ja elät kauemmin!

      Nm:22 vuotta jo tehty ko. töitä

      • joku

        Varminta on antaa tosiaan homma ammattilaiselle. Miksei se iteltäkin onnistu jos on OIKEASTI kätevä käsistään, aikaa käytettävissä, ja jos tulisija on sellainen valmis- tyyppinen. eikä ole pahitteeksi jos on etukäteen perehtynyt asioihin, esim. muuraustyöt- niminen kirja on aika ehoton. Sen kun lukee ajatuksella niin voi sanoa että teoriapuoli alkaa olla hansikkaassa.


    • Sama

      että muurarit selvästi suosittelevat käyttämään ammattimuuraria ja pelottelevat homman epäonnistumisella. Onhan tietenkin riski olemassa, että epäonnistuu, mutta jos et yritä, et voi myöskään onnistua =) Ja joskus ne tulisijamuuraritkin on ensimmäisen takkansa tehneet =)

      Itse en ole muurari, mutta olen muurannut jonkin verran omiksi tarpeiksi. Koska kokemusta muuraamisesta ja rälläköinnistä oli hieman, päätin kerran kokeilla takan muuraamista, kun mökille tarvittiin tulisija. Tein sen Tiilerin tiilistä, en valmispaketista. Apuna käytin ohjetta, muistaakseni "muuratut tulisijat", tai jotain sinne päin. En valinnut ohjeestakaan suoraan mitään mallia, joista oli piirustukset joka varville, vaan modifioin kahdesta mallista välimuodon. Pinta tuli puhtaaksimuurattuna. Työtunteja meni kyllä tolkuttomasti (n.150h), mutta valmista tuli. Nyt takka on ollut käytössä pari vuotta, toimii mainiosti, eikä ole edes halkeillut yhtään.

      Koska onnistuin ensimmäisellä kerralla niin mukavasti, päätin tehdä tulisijan ja piipun myös kotiin (n. 15v vanha rivitalo). Sen suunnittelin kokonaan itse, siitä tuli paljon muodokkaampi, erkkeriluukut, hylly, kapeneva yläosa jne. Pinta tuli antiikkilaastista. Tämäkin takka toimii nyt hyvin, lämmitin sillä kotia viime talven. Kuoreen tuli tosin pari halkeamaa, jotka jouduin paikkaamaan pariin kertaan, mutta nyt niitä ei ole enää näkynyt. Kuoren halkeamathan ovat vain esteettinen haitta.

      Eli on Sinulla ihan hyvät mahdollisuudet onnistua, jos todellakin osaa tehdä hyvin työtä käsilläsi, eikä ole hermostuvaa sorttia. Hermoja ja aikaa nimittäin tarvitaan. Tsemppiä yritykseen!

      • muurari

        muurarien olevan ammattikateita niin kysy täällä tekemistäsi virheistä. Kyllä meitä on sellaisiakin mutta paljon on rehellisiäkin. Minä olen muurannut koko ikäni ja töitä on ollut aina enemmän kun ehtinyt. Miksi siis katellinen???

        Olen myös pannut alkuun lukemattoman määrän torni-ja takkamuurauksia, joita ovat kaltaisesi henkilöt muuranneet. Jos käsitätte muurarin ammatin koostuvan tulisijojen muurauksista olette täysin väärässä.

        Kyllä minä olen tehnyt tilini seinällä ja rappauksissa, takat ovat olleet vasta viimmeisenä, laatoituksen jälkeen. Takan pitää tehdä pakosta, että saa muutkin työt.

        Niitä takkoja on 3-6 kpl./vuodessa ja heikkoa ansiota/ isäntä katsoo kuin haukka ja laatu/valokuva/isännän ideat ovat joskus mahdottomat yhdistää.

        Ei se yksi pullo tee työstä mielenkiintoista.


      • Sama
        muurari kirjoitti:

        muurarien olevan ammattikateita niin kysy täällä tekemistäsi virheistä. Kyllä meitä on sellaisiakin mutta paljon on rehellisiäkin. Minä olen muurannut koko ikäni ja töitä on ollut aina enemmän kun ehtinyt. Miksi siis katellinen???

        Olen myös pannut alkuun lukemattoman määrän torni-ja takkamuurauksia, joita ovat kaltaisesi henkilöt muuranneet. Jos käsitätte muurarin ammatin koostuvan tulisijojen muurauksista olette täysin väärässä.

        Kyllä minä olen tehnyt tilini seinällä ja rappauksissa, takat ovat olleet vasta viimmeisenä, laatoituksen jälkeen. Takan pitää tehdä pakosta, että saa muutkin työt.

        Niitä takkoja on 3-6 kpl./vuodessa ja heikkoa ansiota/ isäntä katsoo kuin haukka ja laatu/valokuva/isännän ideat ovat joskus mahdottomat yhdistää.

        Ei se yksi pullo tee työstä mielenkiintoista.

        Kiitos vastauksestasi, mukava käydä rakentavaa keskustelua =)

        Niin, en minä tietenkään kaikkia muurareita pidä ammatti-kateellisina. Olen vain huomannut, että täällä käytävässä keskustelussa muurareina esiintyvät antavat usein kehoituksia, että "anna ammattimuurarin tehdä", jos joku on kysellyt muuraamisesta itse, vanhan takan korjaamisesta tai valmistakasta.

        Mielestäni en ole tehnyt "virheitä" tulisijoissani, ainakaan mitään odottamatonta ei ole vielä tapahtunut. Tekemistäni ratkaisuista en lähde täällä kysymään, siitä ei tule kun väittelyä. Olen kysynyt neuvoja suoraan muurareilta, ja saanut erilaisia, ristiriitaisiakin vastauksia. On joitakin asioita, joista ammattimuurarit ovat eri mieltä. Olen todennut, että jotkut asiat voi toteuttaa monella tavalla, joista jokainen on jonkun muurarin mielestä "ainoa oikea". Siksi joitakin tekemiäni ratkaisuja jotkut muurarit pitävät varmasti virheinä, vaikka olen neuvot saanut toisilta muurareilta.

        En minä luule, että muurarit tekevät pelkkiä tulisijoja, mutta tiedän, että on olemassa muurareita, jotka tekevät pelkkiä tulisijoja. Ja siinä olen kanssasi samaa mieltä, että vaikeinta siinä hommassa on varmasti tilaajan toiveiden ja laadun yhteensovittaminen. Monimutkaiset ratkaisut lisäävät rakennevirheiden mahdollisuutta myös tulisijoissa, niin kuin muussakin rakentamisessa.

        Mukavaa kevättä!


      • uuno 007

        verkota takka ennen antiikki laastia niin ei tule pinta halkeemia ! K.T


    • homma

      jos ei ole peukalo keskellä kämmentä. Älä usko niitä jotka vaativat aina ammattimiehiä paikalle. Ne on niitä jotka ostaa autonsakin stokkalta ku sinne takaluukkuun tulee pieni tarra vaikka sen auton sais pohjoisesta muutaman tuhat euroa halvemmalla. Hanki joku opaskirja ja et voi epäonnistua ellet ole aivan tunari. Ja muista että huonokin takka vetää kun riittävän korkea piippu ja ilmanvaihto kunnossa. Niin sanottujen ammattilaisten jälki on sattuman kauppaa, monien peukku kasvaa keskisormen ja nimettömän välissä ja lasku tulee aina työstä ei jäljestä sanoo käräjäoikeus.

      • Muurarimestari/vaasa

        En ymmärrä tuollaisia väittelyitä kuka osaa ja mitä ja kenen pitäisi tehdä mitkäkin työt ,jokainen tekee/teettää takkansa oman mielen mukaan ,niin minäkin vaihdan itse öljyt ja renkaat autooni ym.nivelet vaikka on olemassa myös autokorjaamoja ja muita alan ammattilaisia ,tämä oli vain esimerkki toiset vaan haluavat ,että heidän tulisijansa muuraa hyväksi ammattimieheksi tiedetty tulisijamuurari ,jonka tekemä takka varmasti onnistuu ,olen näiden 30:n vuoden aikana korjannut/purkanut toisien "ammattilaisten" ja isäntien itse tekemiä tiili/laastikasoja ,ja se vasta on asiakkaalle tullut kalliiksi,siinä on monelta isännältä mennyt hermot ja rahat,mutta niinkuin sanoin jokainen saa itse valita kummalle tielle lähtee!


      • 1983
        Muurarimestari/vaasa kirjoitti:

        En ymmärrä tuollaisia väittelyitä kuka osaa ja mitä ja kenen pitäisi tehdä mitkäkin työt ,jokainen tekee/teettää takkansa oman mielen mukaan ,niin minäkin vaihdan itse öljyt ja renkaat autooni ym.nivelet vaikka on olemassa myös autokorjaamoja ja muita alan ammattilaisia ,tämä oli vain esimerkki toiset vaan haluavat ,että heidän tulisijansa muuraa hyväksi ammattimieheksi tiedetty tulisijamuurari ,jonka tekemä takka varmasti onnistuu ,olen näiden 30:n vuoden aikana korjannut/purkanut toisien "ammattilaisten" ja isäntien itse tekemiä tiili/laastikasoja ,ja se vasta on asiakkaalle tullut kalliiksi,siinä on monelta isännältä mennyt hermot ja rahat,mutta niinkuin sanoin jokainen saa itse valita kummalle tielle lähtee!

        Ammatti muurari on joskus huono valinta. 1983 muurautin oikein kuuluisalla muurarilla Lahdessa takan ja nyt olen vähän "korjailemassa " Ei voi muuta sanoa kuin tahallista pikkuvirheiden jättämistä joka aiheutti tulipesän tiilien halkeilemisia ja naulakasa valussa arinan alla ja luukut kiinnitetty vain surrilangalla ja sekin aika heikosti. Takka olisi jo hajonnut aika päiviä sitten jos olisi enemmän käytetty. Että se niistä AMMATTIMIEHISTÄ.. tekevät sutta ja sekundaa. Timpurit ovat ihan samanlaisia "fuskaajia" Suuttuvat kun eivät saa tehtyä pimeenä. Kaikki pimeentyöntekijät pitäisi polttaa (antaa ilmi)
        Parasta kun teet itse kaiken niin saat parasta laatua kun et vain hosu.
        Minä puran tuon(Lahtelaisen höpö ammattilaisen tekemän takan ja teen itse uuden.)


      • åpokijhbgvc bnm,
        Muurarimestari/vaasa kirjoitti:

        En ymmärrä tuollaisia väittelyitä kuka osaa ja mitä ja kenen pitäisi tehdä mitkäkin työt ,jokainen tekee/teettää takkansa oman mielen mukaan ,niin minäkin vaihdan itse öljyt ja renkaat autooni ym.nivelet vaikka on olemassa myös autokorjaamoja ja muita alan ammattilaisia ,tämä oli vain esimerkki toiset vaan haluavat ,että heidän tulisijansa muuraa hyväksi ammattimieheksi tiedetty tulisijamuurari ,jonka tekemä takka varmasti onnistuu ,olen näiden 30:n vuoden aikana korjannut/purkanut toisien "ammattilaisten" ja isäntien itse tekemiä tiili/laastikasoja ,ja se vasta on asiakkaalle tullut kalliiksi,siinä on monelta isännältä mennyt hermot ja rahat,mutta niinkuin sanoin jokainen saa itse valita kummalle tielle lähtee!

        Tuollainen kurakoura ei osaa vaihtaa öljyjä. Lado sinä vain kivipalikoita.


      • Himmel
        åpokijhbgvc bnm, kirjoitti:

        Tuollainen kurakoura ei osaa vaihtaa öljyjä. Lado sinä vain kivipalikoita.

        ei v**tu että jotkut jaksaa! täällä päässä on kaveri joka hoitaa aina oman autonsa mutta ei ole muurannut, joten voisin jotain pientä takkaa koittaa muurata ja jos onnistuu niin sitten eteenpäin. se pitäis olla teille ihmisille aivan sama ketä muuraa oman takkansa ja kuka vaihtaa öljyt autoonsa. ja jos löytyy niitä ammatti kateellisia niin ilman muuta annetaan neuvoja miten muurata oma takka! jos kaveri itte ryssii takkansa niin siitähän voi pyytää enemmän kun menee sen korjaamaan! ja sama koskee autoja jos kaveri unohtaa sen pohja propun öljyn vaihdossa niin rahaa tulee taas ku avaa koneen! ja aivan varmaan se neuvoja saanut kertoo muurarista/auton korjaajasta kavereilleen jotka ei välttämättä tee kaikkea itse...


    • Päteväemäntä

      Riippuu siitä, oletko koskaan muurannut mitään. Jos et ole, suosittelen monien muiden tavoin ammattilaisen kyselemistä kehiin. Jos olet muurannut, ja sinulla on käsitys tulisijan toiminnasta joko kirjallisuuteen tai kokemukseen perustuen, siitä vaan kokeilemaan.

      • osaavalta kyllä

        Ei homma riipu välttämättä aikaisemmasta kokemuksesta, vaan tekijän kyvystä omaksua tietoa, oppia uutta, ymmärtää materiaalien lämpöliikkeitä ja olla käsistään kätevä, JÄRKEVÄ tarkantyön tekijä, näillä eväillä onnistuu, kun on aikaa. Siistikin tulee kun jokaisen kiven asettelee huolella ja käyttää vatupassia, jopa siistimpi kuin ammattilaisen kiirellä tekemä..

        Ei pidä kuunnella näitä yksityiskohtaisia ohjeita joita täällä annetaan, mm kattohuopaa uunin alle, harjateräksellä saumojen välit tasalle jne, eikä oiken muutakaan. Huolellinen perehtyminen ensin on aivan vättämätöntä.

        Hyville palkoille pääsee, jos voi sopia työantajan kanssa parinviikon lomautuksesta. Suomi on verohelvetti, keskiverto palkansaaja joutuu tekemään päivän töitä, saadakseen nettopalkalla verollisen ammattilaisen pariksi tunniksi työmaalle, siksi osaavan kannattaa tehdä itse. Ne jotka ei osaa, pysykööt kerrostaloissa.


      • yrppö
        osaavalta kyllä kirjoitti:

        Ei homma riipu välttämättä aikaisemmasta kokemuksesta, vaan tekijän kyvystä omaksua tietoa, oppia uutta, ymmärtää materiaalien lämpöliikkeitä ja olla käsistään kätevä, JÄRKEVÄ tarkantyön tekijä, näillä eväillä onnistuu, kun on aikaa. Siistikin tulee kun jokaisen kiven asettelee huolella ja käyttää vatupassia, jopa siistimpi kuin ammattilaisen kiirellä tekemä..

        Ei pidä kuunnella näitä yksityiskohtaisia ohjeita joita täällä annetaan, mm kattohuopaa uunin alle, harjateräksellä saumojen välit tasalle jne, eikä oiken muutakaan. Huolellinen perehtyminen ensin on aivan vättämätöntä.

        Hyville palkoille pääsee, jos voi sopia työantajan kanssa parinviikon lomautuksesta. Suomi on verohelvetti, keskiverto palkansaaja joutuu tekemään päivän töitä, saadakseen nettopalkalla verollisen ammattilaisen pariksi tunniksi työmaalle, siksi osaavan kannattaa tehdä itse. Ne jotka ei osaa, pysykööt kerrostaloissa.

        Olen mestari siinä mitä teen. Ja mikä parasta olen ylpeä siitä mitä teen ja teen siten että voin 50 vuoden päästä seisoa vieressä ja sanoa, että: Minä tein tuon'.
        Pahinta mitä 'ammattilaiset voivat kuvitella on se että olen 4 vuotta tehnyt ilmaiseksi. kuN TYÖMAA MENI ALTA AJATTELIN ETTÄ PERKELE. AIKAA ON EIKÄ MITÄÄN TEKEMISTÄ JA PIDÄN HOMMASTANI. Kyllä siinä naapurikin ihmetteli ,kun muutti tuohon ja autotallia suunnitteli. Sanoin, että minä teen eikä maksa kuin tarvikkeet. Niksi helvetissä tekisin enää töitä? Maksaakseni pelkkiä veroja? Enemmän minusta on hyötyä, kun ihmiset säästävät palkoissa, kun eivät' asuntolainoineen saa pikkuremonttia tehtyä, kun kaikki pyytä'vät tuhansia parin sadan hommasta. Selittävät ttä satasen tavarat maksavat tonnin ummikoille. Rehellisyyttä.
        Tehkää (mieluummin) pimeästi tai kortille, mutta tehkää perkele sillai että pysyy ja toimii. Kyllä täällä soitetaan suuta tai puhutaan isoista rahoista. Ei se tekijä ole rahasta kiinni, eikä taidosta. Kyse on sydämestä, korvienvälistä ja ammattiylpeydestä.
        Valtio ei tarvitse enää verorahojanne, joten sen takia suosittelen 'pimeitä'. Eiköhän tuo omansa saa jo osotksista ALV:na ja bensoista. Miksi enää työstäsi maksaisit. Et sitä eläkettä kumminkaan enää saa.


    • robert.kardin
    • ''''''''¨¨¨¨¨¨¨'''''

      Oon tehnyt takkoja lukemattomia, mutta tuolla taidolla ei mulle tehtäis edes krilliä.

      Siinä oli niin monta vikaa etti viitsi luetella.

      Luottakaa vain suomalaiseen koulutettuun muurariin.

    • robert.kardin

      Niissä kuvissa onkin asijan harrastajat, niin kuin sanoin jo.Itea oli siinä, et tääläkin foorumissa vois olla enemän kuvija ja opetusta, ei pelkä kritikii auta ketään.
      Aika usean pojan uunit siinä, on jo kestäneet, anaskin 5v. kova menoa. Usein jo ensimäinen talvi näyttä, jos on huonosti tehty.
      Hyvin koulutettu muurari ei vältämättä ole viellä hyvä uuniseppä.

    • robert.kardin

      Meillä toimi systeemi niin, että aloitelija laitta joka päivä kuvija omista puuhista ja asiantuntijat ( niitä on aina 5-10) sano, miten seurava kivi tule ja minne villa.
      Onko suomalaiset mestarit vähen liian hiljaiset, antamaan opetusta?Täälä foorumissa on muuten, aika hiljaista, jos totta sanon...

    • Uunimaailma

      Hei !

      http://mha-net.org/
      http://www.pyromasse.ca/
      http://www.pyromasse.ca/articles/articlee.html

      [URL=http://img130.imageshack.us/i/oktoober2010083.jpg/][IMG]http://img130.imageshack.us/img130/8214/oktoober2010083.jpg[/IMG][/URL]

      Kuka viitsi opetella sen on nyt paljon mahdollisuuksia. Minä olen lukenut paljon kirjoja Suomen ja olen myös saanut koulutusta Heikki Hyytiäinenilt!

    • robert.kardin

      Onko see herra Hyytiäinen ollut itse kehitämässa sitä takkauunia? See on kyllä suomalaisilla mahtava keksintö! Nokian kännykkä on hölunpölua sen vieressä.Suomalaiset saavat kyllä olla kovin ylpetä, omasta takkauunista! See on mullistanut koko maailman uuninrakennuksen ja vallankumous leviä nopemin kun tuli, vanhat uunisysteemit siirtyy museoon!

    • robert.kardin

      Koko maailman kehitys vois liikua siiheen suuntaan, että jo koulussa nouret oppis tekemään töitä innokaasti.Nykyajan nuori kun ei osa enä käyttä krvestä ja ei saa naula puhuun suorana. Puhumatta nyt uunin muuramisesta, mikä on eritäin tarpelinen ja kaunis puuha.
      Pliiiis, harrastajauunisepät, laitaka kuvija vaikka omista töistä, niin asia kulkis väheen ja olis kiva katella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2644
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1952
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1423
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1295
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 19
      1031
    Aihe