runo jostain

aitiparta

Terraarion lasiseinän takaa katselee tarhakäärme
turistin villiä luontoa
kiipeän puuhun juuri ja juuri niin korkealle
kuin uskallan,
näyttääkseni hurjan luontoni
ja ettei minua yhtään pelota, rakas

Yritän hillitä polvieni tärinän oksistossa ettet huomaisi
Kuinka kesyjä lopulta olemme,
kuinka hampaattomia
mutta sekin voi olla harha
puusta ei näy kauas
mutta jos ajattelen sitä leppeää yötä
kun sisälle haudatut kysymykset
ryöpsähtivät pintaan
kellertävällä plyyshisohvallasi

Se jos mikä oli villiä,
hyvä ettemme repineet silmiä toistemme päästä
Ja myöhemmin
kun myrsky oli laantunut ja
asiat puhuttu
Kuinka suloista oli levätä
olkaasi vasten:
ei tarvittu lasiseiniä


(16 01 10 klo 12:12 - 12:14)

4

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *laudi*

      Joka on mieleeni !
      Runo, jossa viidakko näyttelee pääosaa..
      mutta
      johon kätkeytyy intohimoa ja tunteita
      jokka ei kaikki näy pinnalle. Ja, kuinka
      "pieni" ihminen kuitenki on..
      Wau!!

    • Hienosti kaksi asiakokonaisuutta yhdistetty, se animaalinen ja se inhimillinen. Ovela, mutta kuitenkin näennäisen tahattomasti ryöpsähtävä. Näinhän se menee :)

      Minunkn makuuni on.

    • kuten tiedät, olen aina ollut runojesi ystävä
      vaikka harvoin tuleekin kommentoitua. Mutta
      tässä oli jotain, joka melkein pakotti sanomaan
      jotain. En vaan saa muodostettua sanoiksi sitä,
      mitä runostasi nousee mieleen.

      Veikkaan kuitenkin, että se on viimeisen säkeen
      suoma tunnelma. Löydän siitä itseni, oman elämäni
      osasia.

      Kiitos, olet runojen aatelistoa ja sellaisena pysyt !

    • voin tunnistaa jotain runon syntyprosessista, kirjoitustapahtumassa liikahdelleista tuntemuksista sekä ajatuksista jotka sisältöön liitän.

      Intohimoa ja tunteita jotka eivät kaikki näy pinnalle, ja kuinka "pieni" ihminen kuitenkin on...
      Kiitos sanoistasi Laudi.

      Kaksi asiakokonaisuutta... animaalinen ja se inhimillinen.
      Ja erityisesti: "näennäisen tahattomasti ryöpsähtävä" on mielestäni hyvin sanottu.
      Kiitos. :)

      Linda: "En vaan saa muodostettua sanoiksi sitä, mitä runostasi nousee mieleen." Kuule, en minäkään saanut - niin selvästi kuin olisin halunnut - muodostettua sanoiksi mitä mielessä liikahteli. Runon syntyprosessi ei ollut kovin älyllinen, ei ollut tarkkaa aihetta mutta jonkinlainen määrittelemätön ja vaistonvaraisesti ilmaisumuotoa hapuileva idea. Alkukohtaan olisin halunnut saada enempi ajatusta tyyliin "kesy tarhakäärme katselee itseään villinä heijastuksena sitä katselevan turistin katseessa" mutta jos olisin jäänyt kiinni ajatukseen olisin menettänyt spontaanin otteen tekstintuottamiseen sekä tuntuman aiheeseen joka kuitenkin on laajempi kuin tuo yksi kuva. Ehkä runo ilmentää tarkoitustaan parhaiten tuollaisena, jokainen voi noukkia tason ja muotoilla kuvan (tai määrittelemättömän aistimuksen, tunnelman) joka itseä puhuttelee.

      Viimeisen säkeen suoma tunnelma. Kyllä. Itse asiassa, runossa käsittelyistä aiheista itselleni mielekkäin sísältyy viimeiseen riviin.

      Runojen aatelistoa en koe olevani, mutta kiva kuulla että pidät runoistani edelleen.

      Teksti syntyi siis noin kahdessa minuutissa ja laitoin lähes alkuperäisessä muodossa, jonkun kohdan rivityksessä oli pientä säätöä. Jos olisin muokannut runoa enempi ei olisi ollut totuudenmukaista kirjoittaa 12:12 - 12:14 vaan runo olisi 12:12 - 12:14 plus jotain, ehkä 12:12 - 12:31.

      Myöhemmin kyllä muokkasin runoa ja laitoin erilaisena versiona toiselle foorumille.

      RUNO JOSTAIN

      terraarion lasiseinän takaa katselee tarhakäärme
      turistin villiä luontoa
      kiipeän puuhun juuri ja juuri niin korkealle
      kuin uskallan
      näyttääkseni hurjan luontoni
      ja ettei minua yhtään pelota rakas

      yritän hillitä polvieni tärinän oksistossa
      ettet huomaisi

      kuinka kesyjä lopulta olemme,
      kuinka hampaattomia
      mutta sekin voi olla harha
      puusta ei näy kauas
      mutta jos ajattelen sitä leppeää yötä
      kun sisälle haudatut kysymykset
      ryöpsähtivät pintaan
      kellertävällä plyyshisohvallasi,
      se jos mikä oli villiä

      hyvä ettemme repineet silmiä toistemme päästä,
      ja myöhemmin
      kun myrsky oli laantunut
      ja asiat puhuttu

      kuinka suloista oli levätä
      olkaasi vasten:

      emme tarvinneet seiniä yössä

      - - -

      Vertailun vuoksi alkuperäinen runo...

      RUNO JOSTAIN

      Terraarion lasiseinän takaa katselee tarhakäärme
      turistin villiä luontoa
      kiipeän puuhun juuri ja juuri niin korkealle
      kuin uskallan,
      näyttääkseni hurjan luontoni
      ja ettei minua yhtään pelota, rakas

      Yritän hillitä polvieni tärinän oksistossa ettet huomaisi
      Kuinka kesyjä lopulta olemme,
      kuinka hampaattomia
      mutta sekin voi olla harha
      puusta ei näy kauas
      mutta jos ajattelen sitä leppeää yötä
      kun sisälle haudatut kysymykset
      ryöpsähtivät pintaan
      kellertävällä plyyshisohvallasi

      Se jos mikä oli villiä,
      hyvä ettemme repineet silmiä toistemme päästä
      Ja myöhemmin
      kun myrsky oli laantunut ja
      asiat puhuttu
      Kuinka suloista oli levätä
      olkaasi vasten:
      ei tarvittu lasiseiniä


      (16 01 10 klo 12:12 - 12:14)

      Kiitos kommenteista ja hyvää jatkoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe