Kananmuna-allergia?

Kysyvä83

Olen kärsinyt vatsaongelmista nyt jo pidemmän aikaa. Vaivoina ovat olleet mahakipu ja löysä uloste. Aluksi hakeuduin työterveyslääkärille, joka epäili oireiden johtuvan stressistä. Itse en tähän uskonut, vaan menin seuraavaksi yksityiselle vatsaenterologille, joka otatti kokeita (tulehdusarvot, täydellinen verenkuva, keliakia ja ulosteviljely I). Näistäkään ei mitään löytynyt. Tämän jälkeen lääkäri laittoi minulle lähetteen paksusuolen tähystykseen, jota tässä nyt sitten odotellaan. Olen allerginen monille asioille, koirille, kissoille, eri ruoka-aineille, koivulle... Nyt mieleeni on alkanut hiipiä, voisiko minulla olla kananmuna-allergia? Vatsakivut liittyvät selkeästi syömiseen ja tänä aamuna kun söin 2 paistettua kananmunaa, oli vessaan kiire muutaman tunnin päästä. Millaisia oireita kananmuna-allergia aikuisilla aiheuttaa? Millaista vatsakipunne on, jotka tällaisesta oireesta kärsivät?

8

11313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikko

Testaat, itse jätin kanamunat pois ruokavaliosta kun oli mahakipuja (pahoinvointia) esim. munakkaasta, keitettyä kestän jonkin verran, kana taas tulee läpi ennen kuin ehtii syödäkään loppuun, siksi en kehtaa paljoa kanamuniakaan kuin harvoin.

• F33.30

Näää on perseestä.
        Itsek ärsin vatsavaivoista ja epäilin maitoallergiaa sun muuta. Ruokapaikoissa syötyään meni 30-60min ja oli pakko päästä vessaan ripuloimaan se pikkuinen varpusparvi. Se ihmetytti että miksi roskaruokapaikoisa syöty hampurilainen / ranskalaiset eivät aihettaneet kyseistä oireilua. Sairaslomalle jäämisen yhteyessä nämä oireet sitten katosivat, stressi?

• no-egg

oletko pyytänyt lähetettä lääkäriltäsi ruoka-aine prickiin? Siinähän testataan mm. kananmuna. Itse en saa vatsaoireita vaan turpoamisreaktion kananmunasta. 2 tuntua syömisestä on pitkä aika, minulla reaktio on välitön. Toisaalta toisilla reaktiot voivat kait tulla myöhemminkin. Jos muutkin ruuat vaikuttaisivat,voisiko kyse olla ärtyneestä paksusuolesta.

• eggs

Kuulostaa tutulta. Itsellä oli samat oireet; ensin tulivat muutaman tunnin viiveellä ja myöhemmin lähes välittömästi syömisestä. En tajunnut missä oli vika ennen kuin tilanne meni ihan mahdottomaksi ja voin niin pahoin, että oksensin eikä mikään pysynyt enää mitenkään sisällä. Siinä vaiheessa kokeilin jättää kananmunan pois ruokavaliosta ja seuraavan viikon sisällä olo olikin taas normaali.

• Munakkaastakin pidän

Hyvin on samantyyppistä ja kaasu haisee kananmunalle, vaiva on kehittynyt iän myötä tai en ole hoksannut syytä, ikää jo yli 66v. Eli on tässä ehditty syödä ja juoda vaikka mitä. Joskus olen epäillyt voisiko munat olla vanhoja vaan kyllä kai sen vaistoaa. Keitetty on pahempi

• PeeAaa

Minä olen myös huomannut, että kananmunan syöminen on se joka pamauttaa mahan turvoksiin ja tulee oikein tukala olo. Joskus pierut tulee ulos pahanhajuisina, mutta joskus ei tule ja silloin on tosi tukala olo. Liekkö sitten allergiaa.

• Herkkämaha

Kananmunan rasva noita oireita tekee. Varsinkin jos on taipumusta sapen liikatoimintaan. Kun syö rasvaa aamulla tai juo pelkkää vettä tyhjään vatsaan niin sappirefluksin määrä lisääntyy. Kahvi tyhjään mahaan on ihan myrkkyä. Itse syön aamulla löysäkön kaurapuuron tai -velliä, ja voileivän missä ohuelti 40% voileipämarg.

• Eana

Mulla tulee kyllä pelkistä valkuaisista pahempi vatsakipu kuin kokonaisesta, jossa rasva mukana. Mutta ei niitäkään enää oikein pysty.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      224
      3302
    2. Tapettu

On joku kangaskadulla perjantaina
      Sotkamo
      58
      2796
    3. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      17
      2429
    4. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      20
      2409
    5. Työvoimatoimisto

Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve
      Työttömyys
      70
      1899
    6. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      84
      1830
    7. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      40
      1802
    8. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      16
      1779
    9. Mikä aate kaiken pahan takana?

Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.
      Maailman menoa
      84
      1632
    10. Mietin sua liikaa

Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli
      Ikävä
      65
      955
    Aihe